TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Johjo... päivitätkö tän PikkuRinsessankin syntyneen tyttövauvan etusivulle =)


Alkuperäinen kirjoittaja PikkuRinsessa:
heissans...olen aktiivinen seurailija itseltä jäänyt toi kirjoittelu aina vaikka asiaa olis ollut:)
laskettuaika olis ollut sit 15 tammikuuta mutta tämä pikku rinsessa päätti että 17.12 kello 01.40 alkaa vesi vuotaa ja 18.12 kello 15.04 päätän joulupukkia lähtee kurkkaileen...harmi vaan et rinsessa joutui heti keskoskaappiin mistä onneksi pääsi pois<3 nyt ollaan vaan lämpöpatjalla...
nenämahaletkun ja sokerilioksen kanss taistellaan...joulupukkia taidamme katsella ihan vaan täällä sairaalan maisemissa<3

tyttö syntyi siis tasan 36+0
painoa kertynyt oli jo kuitenkin 2930g ja pituutta kasvanut 47cm...
Vaan kun kävin katsomassa etusivua, niin jotenkin tuntui, että ihan ku yks syntynyt ois merkattu sinne vähemmän, kuin mitä olen laskeskellut...

Kiitti Entero-vastauksista. Joo, ei pitäisi olla sikiölle/vauvalle vaarallinen. Niin, ja ei meidänkään koululaisilla ole oireita (vielä.. kopp kopp..)

:xmas: Huomenna vielä aaton aaton neuvolakuulumiset ja sitten jouluinen nettihiljaisuus! :xmas:

rakuuna 38+2
 
Pitkästä aikaa taas kirjoittelen...

Onnea kaikille pikkusen saaneille :heart: :flower:

( . ) Viiminen neuvolalääkäri oli tänään ja tässä kuulumiset:
rv 35+1 (33+3)
rr 136/85 (132/82)
hb 115 (105)
sf 33 (29)
Raivotarjonta
Kohdunsuu kiinni, mutta pehmeä :)

Suppareita on ollut ja ihan kivuliaitakin, mutta ei ainakaan vielä kummempia tapahtunut. No onhan tässä hyvin aikaa vielä. Joulu tunnelmaa ei oikein ole ollut ja ihan kotosalla, anopin kera, aatto vietetään. Nukkua voisin melkein koko ajan, mutta toisaalta pari tuntia putkeen on maximi kun sitten herään vessassa käymään.

Siinä pikaisesti taas kuulumiset täältäpäin :)

VauhtiViuhti ja Pikkunen 35+1
 
Iltaa kaikille. Meilläkin on joillain tutuilla ollut enterorokkoa, mutta ollaan aina vasta jälkeenpäin kuultu asiasta. Toistaiseksi ollaan säästytty, onneksi.

Kävelin tänään esikoista rattaissa työntäen keskustaan (n.2,5km), ja käytiin joulun ruokaostoksilla miehen päästyä töistä. Meinasin pyörtyä niihin supistuksiin, mitkä iskivät kaupasta lähtiessä! Maha ja selkä ihan tulessa, ja vielä oksetti ja vähän pyörryttikin. Onneksi lakkasivat 5min istumisella ja päästiin jatkamaan matkaa (ei onneksi kävelty enää kotiin). Nyt sitten vähän jännitän, tuleeko ensi yönä supistuksia. Olen kyllä joskus ennenkin kokenut kovia supistuksia, mutta nuo veivät lähes jalat alta! Toivottavasti ei nyt pariin päivään tule enempää, ja tuskin tuleekaan, jos liittyivät suoraan tuohon rasitukseen. Sen kyllä päätin, etten samanlaista urheilua yritä ihan parin päivän sisään :p

Mä en voi tuohon synnytysgallupiin muuta kertoa, paitsi että viimeksi olin sairaalaan mennessä 3cm auki ilman niitä "oikeita", säännöllisiä supistuksia. Sen verran olivat pitkään jatkuneet harjoitussupparit avittaneet asiaa. Lääkärin mukaan kalvojen puhkaisu olisi riittänyt, ei olisi tarvittu muuta kypsyttelyä.

Kuinka monen neuvolassa terveydenhoitaja tekee painoarvion mahan päältä tunnustellen? Mulla tehtiini edellisessä raskaudessa 37+5, kun sattui sijaiseksi th/kätilö, mutta nyt ei ole ollut mitään puhetta tämän nykyisen terkan kanssa. Olisi ihan kiva tietää, minkä kokoiseksi tyttöä veikkaillaan. Varmasti on pienempi kuin isoveljensä, joka olikin vähän keskivertoa suurempi vauva. No, huomenna on mullakin neuvola, joten täytyy kysäistä vakkaria sijaistavalta, josko hän osaisi heittää jotain arviota :)
 
Cruella onnittelut pojasta!!! :heart:

Olivia78:n galluppiin: Mulla oli kohdunsuu auki 4cm sairaalaan mennessä (takana 7½h 5min. välein tulleita supistuksia ja sitä ennen pari tuntia 10-15min välein). Pyysin epiduraalin kun olin kolme tuntia sairaalassa ollut, eli siinä vaiheessa 10h tiheitä supistuksia takana. Mulla tuli edellisenä päivänä supistuksia pitkin päivää ensin kivuttomina ja iltaa kohden alkoivat muuttumaan sellaisiksi "kiristäviksi" mutta ei mitenkään kamalan kivuliaita ollut silloinkaan. Yöllä yhdeltä heräsin kipeisiin supistuksiin ja kolmelta yöllä ne alkoi tulemaan 5min välein. Eli mulla ei ainakaan heti alkaneet kipeinä vaan vähitellen muuttuivat kivuliaiksi.

Avautumisvaihe oli hidas, klo 10.35/4cm auki - 15.50/7cm auki - 17.20/8cm auki - 20.00/10cm auki ja kolme kertaa laitettiin epiduraali sinä aikana. Kalvojen puhkaisu olisi ehkä nopeuttanut etenemistä, mutta sitä ei haluttu tehdä vaan odotettiin että vedet menisivät itsestään - mutta eipä menneet vaikka kuinka kätilön neuvosta sairaalan käytäviä ravasin edes takaisin. Vedet menivät lopulta vasta viimeisessä sisätutkimuksessa kun olin jo sen 10cm auki. Avautumisvaihe kesti 18h 45min ja ponnistusvaihe 55min. Mulla se viimeinen epiduraali vaikutti vielä ponnistusvaiheen alussa ja en alkuun tuntenut kunnolla ponnistamisen tarvetta ja sen takia siinä sitten kestikin kun ponnistelin välillä ehkä vähän turhaankin ja se vei vaan voimia...Jossain vaiheessa tuli jo sellainen epätoivoinen olo että se ei koskaan tuu ulos :D

Fistik ja PikkuPrinssi 10vrk
 
Anni!!

Siinä namireseptissä on liivatejauhetta, jota mulla ei ole (eikä ollut tuossa paikallisessa marketissakaan), niin mikähän olis vastaava määrä liivatelevyä, jota löytyy.. vai murskaanko sitä muutaman lusikallisen...?

Teen kakun pyhien aikana niin silloin ei pääse kauppaan täyttelemään...
Päätin sit alkaa tekemään niitä laatikoita siten, että ne on valmiit huomenna kun vaan tökkää uuniin. Riisit on jäähtymässä, pian pääsee tositoimiin.

=)
 
Mä tulin pikaseen toivottelemaan tänne kaikille mammoille ja mahoille ja perheille...

Oikeen antoisaa ja rauhaisaa joulun aikaa. :heart: :heart: :heart:

Onnea nyytin saaneille...ihanaa kun täällä rupee pikkuhilijaa mahat puhkeemaan ja saadaan nyytit tuhisemaan omiin syleihimme...rakkautta opettamaan.
Oma lapsi ja lapsen rakkaus on kallein aarre mitä ihminen voi saada. :heart: :heart:
sen kun aina itekkin pystyis muistamaan niinäkin hetkinä kun väsymys iskee...
Ja toinen kallis aarre on lapsen isän rakkaus lapsen äitiä kohtaan. :heart: Ja toisinpäin.
Vaalikaa naiset näitä...ne kantaa pitkälle.Niiden voimalla jaksaa aina yli hankalampienkin koitoksien.

Mulle itselleni viimenen kulut vuosi on tämän opettanut... =) Mä olen onnellinen.

Kiitos kaikesta.Ja tsemii nyt kaikille loppu rutistuksiin...kaikilla meillä on pian omat pienet rakkauspakkaukset sylissä.Pienin tähti silmin varustettuina.Lapsen rakkaus on aidointa ja vilpittömintä...semmosta rakkautta ei voi keneltäkään muulta saada.Ja rakkaus omaan lapseen...on jotain käsittämättömän uskomattoman voimakasta ja...ja...

Mä poistun joulun viettoon...mutta tulen kyllä ilimottelemaan jos tässä välissä täällä räjähetään.Huomenna mull on neuvola niin ku monella muullaki täällä...ihan tavllinen käynti.
Kuhan rupatellaan ummet ja lammet taas... :p Muuten pötsi voi ihan hyvin...menee eellä ja mä perässä...harkka supistuksia on...johtunee varmaan eilis aamusesta pupuilusta. :p se kun on aikasemminkin aiheuttanu noita.
Muuten oli niit niksejä tuon sperman suhteen...et auttas sisäsestikki...hmmh..taidan todeta et kyllä...se aiheuttaa jotakin...viikonloppuna mulla supisteli aika nasakkaan semmoset kaks pvää...kun viikolla mikä päivä se lie olikaan ni nii niii...hoitelin isännän...silleee. :p En sit tiiä...mut jotain...semmosii...sanoinki isännälle et joulun jälkeen sit vuoropäivinä heh... :LOL:

Joo mä poistun...

siis...

Mukavaa joulun aikaa joka kotiin ja perheeseen.Nauttikaa yhdessä olosta.

Rakkain terkuin...Daizz...ja perhe...
 
Runttipulla samaa täälläkin pähkäilen kun Prismasta oli kaikensortin liivatteet loppu ja en sitten millään jaksanut lähteä enää rynnimään minnekkään muualle kun tuossa yhdessäkin kauppareissussa tuhraantui melkein kolme tuntia :kieh: .

Katsoin itse kotona liivatepaketin kyljessä olevaa ohjetta, että leikattavaan hyytelöön tarttee 8-9 lehteä/0,5 l nestettä. Jos sen mukaan laskisi (rahkan/kerman osuus yhteensä olisi varmaan vajaat 1l?) vai onkohan se liikaa toi liivatteen määrä :/ :/ .

Olivian galluppiin vastailen: Auki joka kerta sairaalaan mennessä pyäreät 0 cm, kohdunkaula ollut kahdella ekalla kerralla jäljellä 3cm, kahdella viimeisellä 1,5 cm/pehmeä.
Epiduraali annetaan kai yleensä hiukan aikasemmin kuin spinaali, koska sitä voidaan sitten tarvittaessa laittaa lisää. Spinaalin olen saanut siinä 5cm:n kohdalla.
Synnytyksen kestot:
1. 9h ponnistus 1,10 min (lopulta apuna imukuppi)
2. 6h ponnistus 30 min¨
3. 4h ponnistus 5min
4. 3h ponnistus 1min

Heitämpäs itsekkin ajankuluksi
galluppia kehiin:
Mikä on teidän vyötärönympärysmittanne tällä hetkellä mitattuna navan kohdalta/raskausviikot?
Omani on 97cm/rv 34+3

:heart: Anni :heart:
 
Pearl84 ja runttipulla paljon tsemppiä kääntöyrityksiin ei varmaan ole hauskaa näin viime tingassa joutua tuommoistakin jännittämään :hug: . Kyllähän nämä etanat vielä kuulemma saattavat pyöriä vaikka mihin, joten ehkäpä joulun kunniaksi teidänkin vaavelit heittelisivät voltteja ja asettuisivat pelipaikoille.

:heart:
 
Moikkelis.

Onnea Tammimasu ja PikkuRinsessa tuoreista nyyteistä! :flower: :hug:

Nyt ei ehdi muuta, sauna on jo lämpimänä. Palailen huomenna paremmalla ajalla kommentoimaan teidän tekstejä.

Andie ja luumu 35+2
 
synnytys Galluppiin vastailen :D hmmm mulla kummastaki alkanu suppareilla synnytys ja sairaalaan ku päästy nii 4-5cm auki. sit on yleensä puhkastu kalvot ja laitettu se tippa joka jouduttaa supistuksia. siinä on kärvistelty jonku aikaa kun on seurattu vauvan sydänääniä ja sit oon saanu puudutuksen. kauan ei oo menny ku onki tullu tilanne et pitää punnata vauva ulos. en niin tarkkaa aikoja muista,mut me ollaan molempien synnytyksen aikana oltu noin 1,5 tuntia sairaalas kun vauva ollu maailmassa et ei turhan pitkiä aikoja onneks oo tarvinu kärvistellä ;)
eka synnytys 8h/ponnistus 5min. ja toinen 4h/ponnistus 1min. Jännittää kyl vähän et lyheneekö taas puolella ja miten täs osaa sit lähteä ajoissa ajelemaan sairaalaan(tunnin matka) :eek:

runttipullalle täältäki tsempit käännökseen !! Ja olikos muita joilla vauva PT....toivotaan et kääntyvät itsetään tai käännös onnistuu!!

mut nyt ei jaksa muuta....tän päivänen ostosreissu vei voimat täysin |O

Hyvää ja rauhallista Joulunaikaa kaikille!!!!!!!!!!!! :xmas:

mmamaa 36+0
 
runttipulla ja Anni mun liivatejauhopurkin kyljessä taas että 1tl jauhetta vastaa 1 liivatelehti.......... eli käy varmaan kumpi vaan kirin tai mun ehdotus.. tuskin menee piloille vaikka vähän ylimääräistä tuliskin :p

Anni08
n galluppiin vyötärönympärys 92cm ja rv35+6

Nyt lepoasentoon ja herkkuja sulattelemaan
 
Mrs O: Syy sille, etten käynnistykseen halua on yksinkertaisesti se, että käynnistetty synnytys pakkaa olemaan pidempi, rajumpi ja sitä kautta kivuliaampi, kun elimistö ikäänkuin pakotetaan avautumaan oli se sitten valmis tai ei.

Viimekertainen käynnistys aloitettiin maanantaina ja likka syntyi torstaina. Tuolloin torstai aamulla päätettiin että mikäli ei syntymään lähde, niin leikataan. Kun menin synnytyssaliin, jossa laitettiin tippa ja puhkottiin kalvot, oli kohdunkaulaa vielä jälellä, eikä kohtu ollut edes sormelle auki.

Eli monen päivän käynnistyksellä ei oltu saatu MITÄÄN aikaan kohdussa.

Tästä torstai aamusta 12 tuntia eteenpäin ja muksu oli maailmassa. Paljon mieluummin supistelen hiljakseltaan ja kypsyttelen kohtua kotosalla rauhalliseen tahtiin, kuin että pitää lyhyessä ajassa käydä se koko h*lvetti läpi ensin monen päivän turhan odottelun jälkeen.

Nimen olen löytänyt pojalle siten, että törmäsin nimeen Jeeli josakin päin internetin syövereitä. Tuossa nimessä oli sitä jotakin, mutta ihan täydellinen se ei ollut. Maiskutin nimeä suussani viitisen minuuttia kunnes lamppu syttyi ja nimi oli täysin selvä. Meidän pojasta olisi tullut Jeliel tai tulee siis vieläkin, mikäli tyttö pojaksi päättää muuttua.

Tytön nimi on oikeastaan aina ollut selviö. Tytön nimi on lähes identtinen isosiskonsa kanssa. Tämä pätee myös toiseen ja kolmanteen nimeen.
Ei mitään muistikuvaa mistä etunimi on aikoinaan löytynyt.

Anni: Saas katsoa kumpi meistä käynnistelee synnytystä pidempään, mikäli molemmat siihen hommaan taas joudumme. Pikaista käynnistymistä siis toivottelen :)

Mimssu: Mun ajatuksen mukaan meillä on kyllä nelikiloinen (tai jopa yli) tyttö tulossa, mikäli syntyy laskettuna aikana. Jos menee yli, niin rupeaa varmaan jo 4,5 kilon raja paukkumaan. Tämä on ainakin mulle paljon, sillä esikko oli 2 viikkoa yliaikaisena vajaa 3,6 kiloa.

Jos tähän vielä lisätään se että mulla on rd jonka vuoksi vauva kasvaa nopeammin niin meille olisi tulossa sitten noin viisikiloinen neitokainen, mikäli menee yliaikaiseksi. Kiitos, mutta ei kiitos. Jo tuo 4 kiloa pelottaa ihan hemmetisti, vaikka lantiosta pitäisi vähän isompikin tulla ulos ilman ongelmaa.

Mulla siis raskaus tarkemmassa syynissä (tai siis vauvan paino ja siihen verrataan että miten pitkälle raskaus päästetään) tuon rd:n vuoksi.

Olivia: Mulla oli siis paikat kiinni ja käynnistetty synnytys. Käynnistys tosiaan aloitettiin maanantaina ja torstai aamulla siirryttiin synnytyssaliin. Kun olin ollut synnytyssalissa noin 2 tuntia, sain epiduraalin koska olin niin kipeä. Mulla oli supparit heti niin kovia, että multa ihan oikeasti lähti taju. Avautumisvaihe kesti noin 11 tuntia ja ponnistus "kevyet" 1h 16 min.

Jaa että miten meni...no päin seiniä. Mutta ehkäpä tämä toinen synnytys sujuu sitten paremmin :)

Sef
 
Raakuna:Sun ei olis pitäny sanoo mtn tosta nimi hommasta, nyt alkoi kiinnostaa ihan sikana kumpi teille tulee :LOL:

Pearl84:lle ja runttipullalle tsemiä kääntämis yrityksiin!

Synnytys galluppiin: Esikoista käynnisteltiin kaks pvää tuloksetta, kunnes kolmantena pvänä heräsin klo 6.30 säännöllisiin suppareihin joita tuli heti 5min välein. Klo 12 jälkeen pääsin saliin, jossa kohdunsuun tilanne tarkistettiin. Olin vain 4cm auki! Antoivat kohdunkaula puudutteen ja puhkasivat kalvot. Siitä meni 20min kun sain alkaa ponnistaa! Ponnistusvaihe kesti 10min. Poika tuli siis lopussa vauhdilla, eli 30min. meni kun olin 4cm:stä saanu pojan syliin!
Kakkosen kans meni aika pitkälle samanlailla, heräsin aamulla 6.30 suppareihin jotka oli säännölliset 5min. välein, laitokselle lähdettiin heti, matka kesti 1,5h. kahdeksalta olin 4cm auki ja supparit tuli 3-5min välein. Pääsin ammeeseen ja kun sieltä nousin niin olin n.7cm auki. sain kohdunkaula puudutteen joka ei auttanu, sain pudendaliksen joka ei auttanu (lääkäri ei osannu sitä laittaa) ja samalla puhkaistiin taas kalvot. Nyt ei sit enää menny ku 10min niin tyttö oli ulkona. Ponnistus vaihe kesti kätilön mukaan n.2min, vaikka lappuun oli laitettu eri aika...
Olen melko vauhdikas synnyttäjä jos kalvot puhkeaa! Jos taas ei niin hissuksiin etenee.

Vyötärön ympärystä en ole voinu mittailla kun ei ole mittanauhaa...

Ja kiitos kaikille käynnistys kysymykseen vastanneille :D

Mrs O

 
Kiitos kiitos liivatevastauksista, sovellan noita sitten =) Käyn huomenna vielä kyllä kaupassa sairaalakäynnin jälkeen ja jos kipaisis stokkalle niin sieltä vois löytyä sitä jauhemaistakin.
Ja kiitos tsempityksistä, kyllä huominen vähän jännittää ja varsinkin kun yksin menen sinne. Täytyy vaan kartoittaa tarkkaan kaikki vaihtoehdot, eiköhän tästäkin selvitä =)

Kuusi on nyt koristeltu, normaalisti se on aattoaamun hommia mutta nyt kun lähdetään siskolle ja huomenna sekä mies että minä ollaan x-tuntia reissussa ja on hommia vielä niin ajateltiin sitten laitella se kuosiin jo nyt. Tein kolme kuuseen ripustettava sydänpiparia joissa on meidän nimet, Toukka tietysti Toukkana :heart:

Kinkku on uunissa, näytti olevan 62-asteista joten yökyöpelöinniksi menee. Paistan aina johonkin 80 - reiluunkin asteeseen, eli hiukan ylikypsäksi. Lanttu- ja porkkanalootat on raakaversioina jääkaapissa joten huomenna on niille vain vuokaanlaitto, korppujauhotus, ja uunissa paistaminen. Puolukkaleivokset teen huomenna riippuen sitten miten pääsen takaisin sieltä. Mies vie aamulla mut sinne sairaalaan mutta pois kömmin sitten bussilla tai jollain julkisella vempeleellä. Siitä tulikin mieleen että pitää kattoa joku lämmin miehen takki joka menee päälle, omat ei mene kiinni enää masun kohdalta... ja huomenissa on pakkasta jopa täällä.

Nyt alan kahlaamaan digiboksin sisältöä ja odotan että kinkku paistuu. Eipä tässä uni silmään tuliskaan, joten hyvää yötä teille joille uni maistuu ja mukavaa yötä muille yökyöpeleille =)
 
Gruella onnea pojasta!!!! :flower:
Mulla myös huomenna neuvola.
Jouluvalmistelut menee ihan viime tippaan! No ei kai se mitään, ei vaan jaksa ihan entiseen malliin.. Muutaman päivän on tuntunu siltä et menkat alkais. HUI!
Unet on tosi katkonaisia.. ärsyttävää!

Oikein ihanaa joulua kaikille :xmas:

Ja Nullpoints saa vauvan joululahjaksi :heart: Onnea matkaan!!!!
 
cruella onnea!

Mä oon niin täynnä tätä touhua :headwall: viimeyön nukkumis saldo vajaa 4 tuntia pikkupätkissä. Useampi yö mennyt nyt valvoessa. Supistuksia tullut, harkka sellaisia, mutta kuitenkin tuntuu niin mukavasti. Nenä tukossa, ei nuhaa kunhan vaan on tukossa.

Tympii, kiva joulu tulossa |O
 
Neuvolassa taas käyty ja kaikki oli ok .Aikas ylhäältä noi vauvan äänet vielä kuuluu et rupes jo miettimään et onko se edes rt tilassa mut kyl sen pää kuitenki tuntu tuol alapuolella..eli paino oli tippunut 700g viime viikosta (nyt yhteensä tullu 5kg) rt,hb 135,pissa puhdas paineet115/71 ja syke 140.Seuraava aika uudenvuoden aatto eli laskettuna päivänä =) Olen varmasti vielä silloin kasassa..ei supistele juuri ollenkaan iha tosi harvoin kovettaa eikä kipeästi ollenkaan et saas nähä miten pitkälle tää menee :| Nyt nuorin heräs eli sitä hoivaamaan
 
Blaah....
Neuvolassa käyty täälläkin ja eipä mitään uutta. Varattiin uusia aikoja 14.1. asti mutta toivon todella että syntyis ennen sitä. Ei oo vielä laskeutunu ainakaan paljoa.

Saatiin miehen kans vielä kunnon riita aikaseks eilen että tosi kiva joulu tulossa joo. Pitäis siivota mut ei huvita, eikä kyllä mikään muukaan oikein huvita ja sit kun mua ei huvita niin mä alan kiukutella ja haastaa riitaa kun ei oo mitään tekemistä. Juu eilen sit vihapäissäni paiskasin jääkaapin oven täysii kiinni niin et pari lasipulloa meni siellä sisällä rikki ja sitäpä sitten siivosin ja itkin ja siivosin... :headwall: Huoh.... Mitenköhän musta sais semmosen rauhallisen ja pitkäpinnasen äidin...

Sori tää valitus.... Hauskaa joulua kaikille...

BabyP ja mönkeröinen 38+3
 
Babyp mä oon kanssa ollu ihan hiton pahalla päällä, hävettää oikeen, mies ja lapsi parat :ashamed:
Pitää lähtee neuvolaan, ei kiinnostais yhtään. Mikään ei kiinnosta, ei edes joulu. Harvinaisen matala fiilis.
 
BabyP ja kirppunen: tämä taitaa olla jokin viimeisillään raskaana olevien naisten syndrooma, sillä kärisn itse vähän samanmoisista jutuista, eli olen kamala kiukkupussi nyt ihan jatkuvasti.
Ja kukas muukaan tästä joutuu eniten kärsimään, kuin mies. Mikäli mies ei olisi niin sovintoon pyrkivä, niin meillä olisi HYVIN hiljainen joulu ollut tiedossa...meikäläinen kun muutama päivä sitten päätti, etten puhu miehelle sanaakaan koko jouluna. Syytä en kyllä muista, saattoi johtua tyyliin siitä, etten saanut suukkoa kun lähti ovesta ulos tai jotain yhtä "vakavaa" :LOL:

Mutta eiköhän me naiset täältä ylös vielä nousta :D

Sef 35+6 joka lähtee kohta pottulaatikon laittoon :p
 

Yhteistyössä