TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

mmamaa yhtenä kappaleena vielä ollaan :( vaik ihan ilomielin jo voisin luopua tästä ärsyttävästä mahasta ja virtahepo-olosta. onko teijän autom ongelma ratkennu? tai siis se et mahtuuko istuimet takapenkille? testailin tänään vähä kuinka paljo on tilaa jos siirrän kuopuksen istuimen keskelle, niin näyttäis kaukaloki mahtuvan siihen, mut huomenna kokeilen kaukalon kans. sen takia ilman kaukaloa kattelin paljoko jää tilaa, ku olin kaupungis ja jouduin ottaan kuopuksen istuimen pois niin samalla tuli kokeiltua. toiki homma mun on pitäny tehdä jo kauan, mut en oo vaan saanu aikaseks.

mei08 sulla on kyl paljo käyntejä viikolla. raskasta rampata usein seurannassa.

tänään olin lyllertämässä kaupungilla ja ostamassa viimeset lahjat, tosin en kyl kuopukselle vieläkää löytäny mitää. ei hajuakaa mitä ostais. meiltä löytyy jo legot, palapelit, palikat ja autoja ym vaikka kuinka paljo, niin ei jotenki leikkaa yhtää mitä sille keksis. no jos huomenna kävis taas jotain kattomas. pitäis joulupukki asuki huomenna käydä ostamas. tänään en kerenny, ku meni niin nopeesti aika kaupungilla.

tän viikon kyl saa jännätä, et tuleeko lähtö synnyttämään, ku ukko on yövuorossa. ei mitään jos päivällä lähtö tulis, mut jos yöllä tulee niin ei kiva. ollaan kyl sovittu yhen kaveri pariskunnan kanssa, että niille saa yöllä soittaa (asuu 3km päässä meistä) jos tarvis, niin voi tulla hoitaan yöllä ja kun ukko tulee töistä niin voi hetken valvoa ja viedä pojat hoitoon. mut mietin vaan sitä, jos kaverit ei herääkkää yöllä ku soittaa niille. äiti sanoi kyllä et vois kans tulla, mut en uskalla jäädä odottelemaan (asuu n.40km päässä) ja ukollaki on sama matka töistä kotiin niin en sitäkää uskalla jäädä odottelemaan, eikä se kuule edes puhelinta töissä, kyl se sitä kattoo aina välillä onko kukaa soitellu, mut voi mennä pitkä aikaki ku huomaa et on soiteltu.noh, saa nähdä, luulisin kumminki, et menee ainaki perjantaille ku on se äpoli aika. toivottavasti ne nyt sit käynnistää sillon, toivoa kyl antoivat, mut ei sitä voi varma olla ku vasta perjantaina. kunpa vaan joulun sais olla kotona. oon niin suunnitellu jo joulun valmiiks ym.

raskausarvista oli puhetta. mul tuli esikoisella niin kiitettävästi niitä, ettei mahtuiskaa enää lisää tulemaan :LOL: juu, kuopuksella ei tullu enää ollenkaa eikä nytkään oo tullu.

onko teillä muilla joilla jo lapsia niin ollu kenelläkään koliikkia? sitä oon joka raskaudessa miettiny ja samalla pelänny, et mitä jos tuleeki koliikki vauva, kuinka jaksaa ym. kuopus meil kyl huusi ekat pari kk aina iltasin klo 22-24, mut loppu yhtäkkiä ku seinään huutaminen. en sitä kokenu raskaaks ollenkaan, mut mitäs jos huutaiski yötä päivää. kaveri piirissä yhdellä lapsella on ollu vaan koliikki ja kyllä vanhemmilla oli jaksamista. poika vaan huusi ja huusi ja huusi. kävi ihan sääliksi vauvaa, ku tiesi että masu on kipee ja samalla vanhempia kävi sääliksi, ku huomas kuinka väsyneitä neki oli, mut kyl se huuto sit n.3kk ikäsenä muistaakseni loppui.

juup, mutta voisin alkaa menee sänkyyn lukemaan. hyvät yöt tuleville mammoille :wave:

Onnea Fistik!!!

Mä just illalla kirjoitin tänne et pieni vaavi syntynyt (en tiettykään kertonut ketä saanut) ja tulitkin heti kuulumisia kertomaan.

Ikävää et alku alkanut näin eriosastoilla kuin vauva. Meidänhän esikoinen syntyi kans 37+0 ja oli keltaisuutta, 3 yötä valossa. Oli se rankkaa kun vauva oli pois, nukkua ois nyt saanut mut ei mulle ainakaan uni silmään tullut..

Pikaista paranemista ja voimia Sinulle, ÄITI :heart:

cruella

Koliikista...
Meidän tytöllä (nyt 1v 11kk) oli melkoisen pahakin koliikki. Huuto alkoi kun tyttö täytti 3 viikkoa. Joka ikinen ilta klo 17-02 suoraa huutoa, jokunen rauhallinen hetki mahtui väliin mut sillokin oltiin tissillä... Vatsassa oli hurjasti ilmaa ja näytti kuin ois ilmapallon nielly. Sitä ihmettelivät lääkärit jo synnärillä...

Syötiin Cuplatonit, Relat, Disflatylit sun muut. Niiden hyötyä en osaa sanoo, tuskin autto mut sillon teki vaan kaikkensa...
Huuto sitten loppui kun tyttö täytti 3kk.

Oli se melkoista aikaa, kanneltiin mielhen kans vuorotellen ja toinen koitti nukkua. Ja kirjaimellisesti tyttöä piti kantaa. Jos istahti, yltyi huuto entisestään.

Koliikkia saattaa aiheuttaa ennenaikaisuus kun vatsa ja suolisto ei vielä kunnolla toimi.
Voin olla väärässä mutta tuota ennenaikaisuutta pidän osasyynä ja nyt toivon niiiin että tämä vauva jaksaisi majailla masussa ensi vuoden puolelle.

Nyt oon tuhannesti rukoillut ettei toista samasta vaivasta kärsivää tulisi.

Univaivat/huonounisuus kun jatkunut tuosta edelleen. Tyttö nukkunut edes kohtuulliset yöunet nyt vasta 2 kk!! Ekat 4 tuntia nukkui hyvin ja loppuyö yhtä hulinaa ja huutoa.

Toivotaan ettei tänne koliikkeja muille tule :heart:

Onnee aivan tuhottomasti Fistik!!!!!! Toivotaan et poju toipuu pian keltaisuudesta ja oikein ihanaa alkua teille sinne!

Täälläkin alkaa siis pikku hiljaa tapahtumaan. =) Pari muuta vielä kerkee ainakin ennen minua. :D Jos siis ei sen ihmeempii tapahdu. ;)

NP ja Tirri :xmas: 37+4

cruella vai et sä vielä lähtenyt...no toivottavasti lähtö tulee niin että ukko ehtii paikalle ja saatte pojille hoitajan ;) mut ei sulla pitkät ajat sit oo,jos pe käynnistävät ellei ennemmin tule :D JÄNNÄÄ!! En oo vieläkään tota autoasiaa saanut aikaseks katottua...täytyy odottaa ens viikkoon kun meen sinne jouluostoksille niin jos samalla kävisin lastentarvikkees kattomas istuinta esikolle :) täytyyki ottaa kaukalo mukaan autoon sitten et saa oikein sovitella mahtuuko! ei auta ku toivoa et saadaan istuimet mahtumaan ;)

raskausarpia täälä on tullut taas muutama :kieh: esikon aikana tuli "vain" tisseihin ja kuopukselta tuli pari mahaan. no nyt on tullut muutama lisää mahaan,mut ei jaksa kiinnostaa :LOL: rasvaillut oon,mut tuskin on apua jos on tullakseen. onneks ne on aina vaalentunut ja hävinnyt näkymättömiin kun tästä mahsta eroon pääsee...toivon et tälläki kertaa nuo navan seudun arvet siitä katoavat :whistle: kyllä ne taitaa olla vähän periytyviä,jos tulee...neuvolas sanoi että ihotyyppi vaikuttaa paljon ja sehän on kai periytyvää millasen ihon saa ;) Nooo ei hätää...kauneus on katoavaa :LOL: tulkoot mitä tulee,palkinto on ihana :heart:

Koliikkia ei varsinaista oo meidän pojilla ollut ja toivon ettei nytkään tuu! vaikka mahavaivaisia vauvoja on molemmat ollut ja se on niin tuskasta saada nukkumaan vauvaa jolla masuvaivoja :'( esikolla oli aina iltasin pahimmat mahavaivat ja kuopuksella taas päivisin niin ettei nukkunut kun 5min. pätkiä vaunuissa tai makuulteen,mut rintarepussa ja sylissä sit veteli tunninki unia kun asento oli hyvä.oon varautunut että taas noita mahan väänteitä on,mut toivon että ei mitään pahaa koliikkia tuu |O

Juu mutta nyt nukkumaan :wave:

ONNEA FISTIK!!!!!!!!!!!!!!! Ihanaa kuulla että kaikki on hyvin, toivottavasti saat pojan vierelle pian!! :heart:

Täällä oulun reissu väsytti aivan totaalisesti ja koko ilta on menny lepäillessä. Käytiin kaupungilla nostalgoimassa vanhaa asuinseutua ja en sitten levännyt tarpeeksi. Kun päästiin pötkölleen niin selkä ja jalat oli niin väsyneet ja särki että meinasi itku tulla... Onneks sain ne imetysliivit mitä niin kovasti jo kaipailin, ja kirpputorilta muutaman potkupuvun! =)

Ja ei se junassa istuminen mitään hyvää tehny noille liitoskivuille, että jos vielä reissaatte niin muistakaa pitää niitä taukoja ja kävellä välillä!!

Täällä märistään kanssa sille soneran mainokselle.. :D

Mutta öitä kaikille möhömahoille!

Monna79 & nappula 33+4

Onnea Fistik! :flower:

Mä en oikein osaa orientoitua siihen, että vauva voi syntyä milloin tahansa, vaikkakin edellisessä ä-polin kontrollissa todettiin, että kohdunsuu sormelle auki ja kaulaa 1 cm... eli jotain siis supparit aiheuttaneet. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että joillain tuo tilanne voi olla enemmänkin kuin viikkokausia! Veikkaan, et se lähtö tulee sitten kuitenkin yllätyksenä :)

Olen pessyt 3 koneellista vauvan pyykkiä, nyt pitäis vielä pestä äitiyspakkauksen vaatteet ja ei kai sitten muuta. Lähinnä mua kyllä rasitti se pyykinpesu, ei se ollut yhtään niin romanttista miehen kanssa niitä ripustella kuivumaan kuin luulin :ashamed: pyykkiähän se silti on :LOL: Aika paljon meillekin noita vaatteita näköjään on kertynyt, vaikka vielä vähän aikaa sitten olin niin huolissani siitä, että mihin meillä se vaavi puetaan.

Meillä on synnäriin tutustuminen edessä tällä viikolla. Jännityksellä odotan! Ilmeisesti siellä on tilaisuus kysellä noista sairaalan omista käytännöistä ja "herkkyydestä" esim. synnytyksen käynnistämiseen/nopeuttamiseen oksitosiinilla ja välilihan leikkauksen yleisyydestä. Onko kukaan muu kysellyt tilastoja tms? Sanottakoon siis, etten kovin mielelläni moisia toimenpiteitä ottaisi...

Onko teillä kaikilla turvakaukaloon lämpöpussit? Meillä ei ole, ja pohdin tässä, pitäisikö sellainenkin vielä hankkia. Kokemuksia? Kaipa sen vauvan päälle voi jonkun pitonkin kääräistä suojaksi.

Viimeksi kehuskelin ettei nukkuminen ole käynyt vielä kovin tukalaksi...no, olisi pitänyt vaan pitää mölyt mahassaan! Nyt on sitten valvottu ja pyöritty ja heräilty senkin edestä. Vatsaan alkaa tuonne vasemmalle alavatsalle aamua kohti keräytymään sellaista painetta, että tuntuu vielä tunnin-pari ylösnousun jälkeenkin. Pissahätää en kestä yhtään... Asiat pyörii mielessä, kai sitä valmistautuu omalla tavallaan niinkin. Miehellä sitä vastoin ei näytä olevan minkäänlaisia ongelmia nukkumisessa, hm... :eek:

Jännittäviä aikoja, onhan se vauva joka tapauksessa kaikilla meillä kohta sylissä :heart:

Arabia ja pikk 35+4

Onnea Fistik! :flower:

Tällä möhömahalla on menny äippäloman myötä rytmit ihan sekaisin. Illalla nukahdin kahdeksalta väkisin (kauhea uupumus) ja sit ku ukko kömpi kymmenen maissa perässä sänkyyn, niin siihen herättyäni en olekaan enää unta saanut... Yhtään ei nukuta. Oon virkeämpi ku päivällä |O

Papupata

Koliikki oli kuopuksella ja ei auttanut apteekin ilmavaivoihin tarkoitetut lääkkeet vaan koliikki jäi meidän neidiltä vyöhyketerapeutille :D Sinne siis heti matkaan tämänkin vauvan kanssa, jos sattuu mahanpuruja olemaan.
Ei ole turvakaukaloon lämpöpussia, sen Lodgerin pussin haluaisin, mutta maksaa maltaita... Ollaan kyllä ilman lämpöpussia aina pärjäilty, lämminhän autossa yleensä on.

Jees, aamupalalle ja tyttö viemään kerhoon :wave:

ps. Arvatkaapas oonko turvoksissa? Söin eilisiltana sellasen mega ison tortilla sipsi pussin salsan kanssa :p :ashamed: :whistle:

Ihanaa Fistik ja onnittelut äitiydestä!! :flower:

Ihan oikeasti aivan epätodellinen olo, että nytkö tää 9kk alkaa olla ohi!!??? Mihin kaikki aika meni?? Esikoista odottaessa se aika vaan mateli ja lopussa meinasin tulla hulluksi kun ylikin meni reilusti. Nyt vaan aika kuluu, ensviikon jälkeen vauva on mullakin täysaikainen!! Mahtavaa saada kohta joku ihana pieni nyytti tuhisemaan ja päiviä rytmittämään! :heart:

Eli tulen vielä illalla tai huomenna kertomaan, miten mun kohtalon ultra meni... taitaa tulla se Rovaniemen reissu, koska mitään kääntymiseen viittavaa en ole tuntenut... Alakautta en aio uskaltaa synnyttää, joten ois sitten kiva tietää se leikkauspäivä ym... aivan mahdollista ois, että leikkaavat esim. 5.1 kun silloin on 39+1 ja seuraava päivä on loppiainen... ei siinä päivämäärässä ole muuten mitään ihmeellistä, mutta esikoinen on syntynyt 5.1 :D Joten JÄNNÄÄ!!!

-Lappitar ja Hippunen 36+2

Huomenia!

Tänään on jo parempi päivä ja viime yönä kävin vain kolmesti veskissä eli melkein kunnon yöunet nukuin. Ja näin ekaa kertaa unta synnytyksestä, alkaa täälläkin alitajunta varmaan jo valmistautumaan siihen touhuun.

Kävin heittämässä miehen töihin ja paketoin pari lahjaa, jotka käytiin vielä eilen illalla ostamassa. Nyt on miehen isää lukuunottamatta todellakin kaikki, ja siihen apen lahjaan en puutu, mies hoitakoot sen.

Se koliikki pelottaa täällä kyllä kans, mutta jos tulee sellaista niin sitä vyöhyketerapiaa ampasen minäkin kokeilemaan samantien. toivotaan ettei tule, mutta eihän sille mitään voi jos semmonen iskee.

Nyt rupean sen dippatyösuunnitelman kimppuun ja sen jälkeen silittelen lisää pyykkiä. Eilen jäi vähän vaiheeseen kun töllöstä tuli se dokkari laivanpuruista, niin en malttanu sit enää silitellä vaan sitä tuijotin.

Lappitarella onkin jännät paikat, mulla on sama juttu etten alakautta peppu edellä synnytä mutta se leikkauskin vähän hirvittää, tai lähinnä se pitkä toipumisaika siitä sitten. Ja tietty riskit. Mutta tsemppiä kaikille joilla vauva pötköttää väärinpäin, poikittain tai vaakatasossa, yhteisessä tukalassa tilassa ollaan :hug:

Runttis ja toukka 35 tasan.

:heart: :heart: :heart: ONNEA FISTIK JA PERHE :flower:
Tuo tilanne, että vauva ei olekaan vierihoidossa, ei tosiaan ole siinä tunnemyllerryksessä se kaikkein toivottavin - mutta onneksi kaikki on kuitenkin ihan hyvin. Ja noille viikoille oli kyllä hyvän kokoinen vauveli!

Tästä se sitten alkaa. Oma olo oli eilen sellainen "kummallinen" - selkeästi vauva tekee tilaa tuolla lantiossa. Ajattelin vaan, ettei se nyt vielä :ashamed: :whistle: Mutta tosiaan, alkaa olla jo ne ajat käsillä, että vauvauutisia tipahtelee pikkuhiljaa. Fistik tais yllättää, ehtiiköhän joku vielä ennen aattoa ja Nullpointsia ;)

Onnea Fistik ja koko perhe!!! Iso poika tuli :)

Eilen käytiin jouluostoksilla eikä edes pitkään oltu. Ikävä olo tuli ja supistuksia tietty, mutta ei kovin kipeitä, epämukavia vaan. Yöllä tunsin, kun vauva laskeutui alaspäin. Oli jo alhaalla, mutta nyt on koko ajan pissihätä. Nyt pitää vain levätä koko ajan, jos vaikka menisi vielä muutama viikko eteenpäin... Tänään olisi 34+3

Yhteistyössä