TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Kääk miten hirmusti tekstiä, en ehdi muuta, kun toivotella PALJON ONNEA Fistik ja Hemuli. Näin ne vauvelit alkaa putkahdella maailmaan. Täällä yritetään pidätellä vielä ja lääkärikin totes, ettei varmaan tule vielä tämän vuoden puolella :whistle:

Olivia ja neitinen 37+6
 
Tietokoneella olo ei nyt viime akoina ole ollut oikein mieleistä, niin on nyt lukemiset jälessä. Jännä nähdä kun on jo usempi vaavin saanut syliinsä. onnea vain tosi paljon!!

Meillä oli tänään vika ultra ja synnytystapa arvio, poikahan tuo on! Millään ei malttaisi odottaa pientä. Syntymä painoarvio on 3200grammaa, eli pieni poju on. tämän hetkinen kokoarvio on 2700grammaa pienellä. kohdunkaulaa ei enää ole, ja vaavi on lääkärin mielestä tooosi alhaalla ja lähtö kuopissa! et saas nyt nähdä, tuleeko tässä vai ens kuussa!

Pitää yrittää kirjoitella sit lisää kun saa luettua teitä kiinni, kun vain tämä selkä antais periks olla koneella... Hyviä vointeja kaikille ja onnea synnytyksiin!!

Mörtsykkä ja PienenPieniPoika 36+5
 
Jep. Nyt on päivä jo illassa... Tultiin juuri koulun joulujuhlista.

Neuvolakuulumisia
iltapäivältä:
rv 37+5
omapaino - (huom miinus!!) 600g/vko
RR 121/81
hb 138
sf (edelleen) 33! Eli ollut sama nyt 3 viikkoa.
Vauva nyt laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. Syntymäpainoarvio, mikäli laskettuna aikana tulee, olisi n. 3500g.
RT
syke 155-165
Pissa ok, lapsiveden määrä normaali.

Mimssu82... Varmaan "supistelujen toivotteluilla" tarkoitetaan ihan sitä, että mitä enemmän niitä tulee ennalta, kun lähestytään laskettua aikaa, niin se kaikki on sitten plussaa avautumisvaiheeseen... Eli pois siitä ajasta=) Mulle ainakin toivoteltiin supistuksia, kun mulla niitä on kyllä ollutkin ja kohdunsuu on kypsynyt... mutta nyt varmaan noin viikko on ollut aikaa, jolloin supistuksia vähemmän ja sellaisia yksittäisiä enemmänkin. Ei enää sellaisia sarjoja, ku vielä joku aika sitten... olisi "helpompi" avautumisvaihe sitten... ja toisaalta kun viikot on jo sillai täynnä, niin ei haittaa vaikka lähtis tulee =)

rakuuna 37+5
 
Täällähän on tainnut jo muutamilla "perätilaisilla" vauvelit kääntyä, onnittelut teille. :flower:

Runttipulla taisi ainakin olla, jolla vauveli vielä pt... Itsellä täällä myös edelleen sama tilanne. :snotty: Vauvan pää edelleen tuossa oik. kylkiluun päällä lähes koko ajan, välillä vaihtaa puolta, mutta koko ajan "istuu" tuolla. On aika ahdistava olo välillä itselläkin esim. istuessa, kun tuo vauvan pää painaa niin mukavasti... samoin yöt on aika tuskaa. :/ Mulla on ens tiistaina painon takia kontrolli-ultra äippäpolilla, kun viimeks oli painoarvio pienellä vähän alakanttiin, ni varmaan samalla sitten kommentoivat tuohon pt-hommeliin jotain. Toivotaan, että nämäkin ymmärtäis nyt itekseen kääntyä rt!! Ajattelin suostua siihen käännytykseen, jos lekurit on sitä mieltä, että se onnistuu.. maha vaan on pirun kipeä jo siitä, kun neuvolassa kokeillaan vauvaa masun päältä.. no täytyy sitten heti mainita, jos kovasti sattuu. Ja olen myöskin lukenut, että vauvalla on yleensä jokin syy olla pt, esim. liian ahdas lantio tai lyhyt napanuora tms.

Pearl 35+1 :heart:
 
Kyllä täällä alemaan jo hieman parempi olo. Mieli on jo korkeampi kuin aamu valituksella. Olen jopa jotain saanut tänään aikaiseksi, silitin pyykkiä ja leivoin jopa pikkuleipiä. Syöminen on jäänyt vähemmälle, kun ei ole tarvinnut miehelle tehdä ruokaa. No ehkä tätä vararavintoa on niin paljon että ei tuo vauva ilman ravintoa jää.

supistuksia tullut taas tasiaseen tahtiin. Selkä tekee kuolemaa. Täytyy jättää nuo S:t huomiseen, kun mies onkin yön yli poissa kotoa, niin ei tarvi äitiä soittaa sairaalaan.
Huomen on kyllä siivouksen vuoro heti aamusta, illalla sit ne loput... =)

jorviin olen menossa synnyttämään, ja en ole kyllä kuullut, että siellä olisis synnytysvalmennusta ollenkaan. Meillä kun on meidän neuvolassa 5 kertaa ollut perhevalmennusta, jossa yksi kerta käsitteli synnytystä.

nukkumisesta Mulla ei kyllä ole kauheasti ollut mitään ongelmaa tuon nukkumisen kanssa(huomen aamul sitten tulen valittamaan kun ei un tullut) lonkat tosin välillä kipeytyy kun nukkuu pitkään samassa asennossa, mutta mä pyörin luontaisesti niin paljon, että se hoituu sillä. Mutta mun uni syveni kun ostettiin uusi sänky, Se on jotenkin paljon parempi. Mä olen alkanut kuorsaamaan kun tämä maha painaa keuhkoihin tai jonnekin. No mies siitä joutuu kärsimään.

Mä olen kauheasti miettinyt tota synnyttämään lähtemistä. Mua mietityttää se että osaako sitä lähteä oikeaan aikaan sinne sairaalaan. Kyllähän sinne voi tietty soitella. että mitä jos sitä lähtee liian myöhään. Mun kaverilla kun supistukset alkoi vasta samana päivänä kun lähti synnyttämään ja limatulppaakaan ei tullut.

Mutta nyt varmaan takasin tv:n ääreen ja ikävöimään tuota miestä. Ollaan niin harvoin erossa, että katsotaan miten uni tulee isossa sängyssä. No kirjoja löytyy hyllyn täydeltä, niin on mitä tehdä pitkin yötä.

emmy ja prinsessa 37+4

 
Kiitos rakuuna :) Juu nyt on alkanutkin suppailemaan välillä useinkin ja muutenkin kivuliasta menoa joten eiköhän siellä jotakin ole tekeillä, hyvä vaan jos auttais sitten siihen kun on tosi kyseessä. Kaupassa käynti tänään oli ihan tuskaaaaaaaaaaa, itkua vääntäen raahauduin autolle, olin varmaan aika hassu näky :D
 
emmy83, mulla on ihan samat mietinnät tuon sairaalaan lähdön suhteen. Tänään kyselin sitä neuvolasta, ja kuulemma voi lähteä jo sen perusteella, että supistelee "koko ajan" vaikkei säännöllisesti, ja on yleisesti tukala olo. Mulla kun ei viimeksi tullut yhtään kipeitä supistuksia, ja sairaalaan mennessäni olin tosiaan jo 3cm auki ja kypsä kalvojen puhkaisuun... Haluaisin kuitenkin ajoissa sairaalaan, kun tuota matkaa ajaa sen 45min (taksilla).

Täällähän jo valtaosalla supistelee paljon. Onko teillä mitään lohduttavaa sanottavaa niistä harkkareista, ts. tekevätköhän mitään tuolla alhaalla? Neuvolan terkka tänään sanoi, että niitä mahan kovettumisia voi tulla vaikka kuinka, mutta ne menkkasäryn lailla toimivat ihan oikeasti kypsyttelevät kohdunsuuta. Niitä kipuisia mulla tulee vähintään yksi joka päivä, ja sitten aivan jatkuvasti on "vain" maha kovana. Aina kun vähääkään liikkuu tai häärää kotona, supistaa kivuttomasti.

Eipä mulla kummempia.
Tuttiritari, edelleen 37+0
 
Hoitolaukku juu hommattu on, ollaan melkosen liikkuvaista sorttia, niin on hyvä olla. Ostin vaunujen kuosin kanssa samanlaisen emmaljungan veskan.
Suppareista mulla ainakaan mitään oo tehneet, kuten eilen mainitsen kaulaa jäljellä 3cm kohdunsuu kiinteä ja kiinni, ja on kyllä supistellut, mut ei näköjään vaikutusta....
Ummetusta täällä :headwall: ei auta juominen, ei luumut, huomenna siis apoteekkiin.
Huomenna pitäisi lähteä kaupunkiin.... Niin ja joulukuusi pitäisi ostaa, muovinen pienehkö. Ei uskalleta ottaa oikeaa kuusta, tuo mies on melko allerginen vähän joka puulle ja heinälle, niin pitänee varmuudeksi tyytyä muoviseen. Itse en kuusta kaipaa, mutta lasten iloksi se otetaan. Joulupukki tulee meille, mun serkku, tuo kuopus niin pukkia odottaa, muuten ei kylläkään olisi väliä.
Nukkuminen no joo, hyvin saan unen päästä kiinni, mut herään tuossa 3 aikoihin, viimeyönäkin sitten katsoin discoverya kuuteen saakka.... :kieh:
Nyt mä lähen kattomaan mun joululahjaa, iskä toi tuollaisen 40 tuumaisen telkkarin tullessaan meille :xmas:

:wave:
 
Lara83
Lääkärissä käyty:

rv 36+1
paino noussut koko raskauden aikana 9kg
rr 102/63 (elämäni korkeimmat lukemat! :) )
hb ei otettu vaikka viimeksi oli sen sata..
sf mitta oli pysynyt samana 31,5

Lääkärin mukaan vauva olisi jo laskeutunut, itse en ole huomannut mitään.

Tuttiritari mulla ihan sama homma, eli noita harjoitussuppareita on tosi paljon mutta siinäpä se, ei ainuttakaan "oikeeta" supistusta ja sen kyllä huomasi lääkärissä, kohdun suu oli edelleen kiinteä ja kiinni (pituus oli laskenut 3->2cm). Eli oikeastaan mitään ei ollut tapahtunut alakerrassa.
No joo, ei esikoisestakaan tapahtunut mitään (ei edes laskeutunut) ja silti syntyi 2 päivää ennen laskettua aikaa :)
Tästä kyllä toivon että vois tulla hieman aiemminkin (eli menee sitten varmaan yliajalle..) kunhan vaan pysyy sisällä siihen asti kun vuosi vaihtuu. Mulla on monta kaveria jotka syntyneet jouluna/joulun jälkeen ja aina ovat sitä harmitelleet... Tosin eipä sitä paljon pysty pidättelemäänkään jos sattuisi aiemmin syntymään B)

Mutta nyt telkkarin ääreen :wave:

Lara83 ja Eemeli 36+1
 
Jos en ihan väärin muista niin täällä on ollu puhetta sukkapuikko-suppareista, mitä ne on?
Voiko se kipu tulla ihan mihin kohtaan mahaa vain?
Kun mulla on nyt pari tuntia vähän väliä tullu sellanen pistävä kipu mahaan, oikealle alas. Voiko se olla tota s.puikko hommaa vai mitähän tämä on??
liikkumattomuus auttaa, eli aina kun koitan liikkua se alkaa. Jos istun niin kipu ei tule niin ärhäkkänä... en ole koskaan aiemmin tällaista kokenu...
 
Tuttiritari2 olikos tuo limatulppa selkeästi erotettavissa valkovuodosta? Esikoiselta ei tullu mitään tulppaan viittaavaa.

Meillä ei taida enää olla neuvolalääkäriä loppuajasta niinku esikoisen aikaan kun ei ole ollu puhetta neuvolassa ja neuvola ajat olen jo saanut vuoden loppuun saakka. Lääkäri olis kyllä polilla tehny jos olisin halunnu mutta ei kiitos. Eikö se sisätutkimuksen tekeminenkin voi edistää synnytyksen käynnistymistä ja sitä en halua?
 
mei08: niin muistelinkin... tämä kipu tulee samanlailla kun supistukset, aaltoilevana mutta pistävänä kipuna vain toisella puolella mahaa!
Jos istun kipu lievenee eikä niitä tule niin helposti, mutta heti kun liikun alkaa käymään niin paljon että on pakko mennä lattialle istumaan!

En tiedä... ei kehtaa turhaankaan tk:hon soitella... Mies onneks tulee tunnin päästä töistä niin kattoo sit mitä tehdään... välttämättähän tuo kipuilu ei liity raskauteen ollenkaan...
 
Mrs O minulla on ollut samantyyppistä kipuilua tässä loppuraskaudessa. En osaa sanoa mistä johtuu, mutta aina ne on loppuneet suhteellisen pian joten jos sinulla kestää pidemmän aikaa tuota kipuilua niin soita ihmeessä synnärille.

Supisteluista minulla tulee sekä harjoitussuppareita että näitä menkkakipuisia suppareita päivittäin. Tuossa äsken käytiin kaupassa ja sielläkin piti hetkeksi pysähtyä puhaltelemaan kun supisteli niin että juili mahaan ja selkään |O No kaikki supistelut otetaan ilolla vastaan kun tietää että siitä se homma etenee.. Tänäänhän selvisi neuvolakäynnillä sekin että rv 40+5 harkitaan käynnistystä jos ei sitä ennen ala syntyä. Toivottavsti syntyisi ennen sitä :whistle: Alakerrassa oli edistystä tapahtunut kohdunkaulaa oli jäljellä 2cm (kuopusta odottaessa oli rv 37 jäljellä kohdunkaulaa 3,5cm) ja kohdunsuu oli sormelle auki eli pikkuhiljaa etenee..
Emmy täällä saa ihan luvan kanssa purnata jos olo tuntuu kurjalta, näin loppuraskaudessa alkaa yhdellä jos toisella olla niitä vähemmän ruusuisia ajatuksia raskaudesta.. Mutta hyvä jos olo ja mieli on jo paljon parempi, joskus pieni "purkautuminen" voi olla se helpottava juttu :D

Jos lähtis iltakahville..

MaMa ja tytsykkä 37+0 :heart:
 
Ja pikaisesti vielä parit neuvolakuulumiset (ja sitten nukkumaan ja helpottamaan päänsärkyä :( )

Nla lääkäri rv 32+6
paino 68,0
rr124/83
pissa puhdas
sf 31
rt
ss 135 ja liikkeet ++
kohdunsuun tilanne oli kiinni mutta pehmentynyt

nla käynti rv34
paino 68,1
rr 116/78
pissa puhdas
sf 31
pt ja ss 140 liikkeet +


Seuraava nla lääkäri 31.12 ja neuvola 30.12 jolloin otetaan rh veret.. Jos vauveli vielä tuolloin 30pvä pt niin sitten jää tuo 31pvä lääkäri väliin ja lähete tuonne phks:n

Toivon todella että vauveli kääntyy itse ettei tarvi yrittää kääntää.. perätilassa en suostu synnyttämään :)

Supisteluja tulee pitkin päivää välillä useemmin välillä harvemmin lievempinä ja kovempina. Ei tosiaan enää ihan harjotus suppareita kyllä sen verran mukavilta välillä tuntuu että on ihan pysähdyttävä hengittämään.

Neuvolan jälkeen kyllä tuli taas tunne että ei tuo vauveli tuolla pt kyllä ole... Mutta saas sitten nähdä.

matsu83 ja asukki 34+1
 
Meni sen verran pitkään muutaman päivän jutut lukiessa ja kuopusta samalla sänkyyn palauttaessa ettei muista mitä pitikään kirjoitella/kommentoida.

Oon ollu flunssan takia erittäin kipee. Kuumetta ei ole, mutta poskiontelontulehdus ja joka paikka kipee. Yskimisen vuoksi maha (vatsalihakset?) ja kyljet tullu niin kipeeksi että iltaisin kun on koko päivän yskinyt tulee yskiessä vedet silmiin. Muutamana päivänä tullu iltaa myöten kipeeksi jo selänkin puolelta. Pari kertaa itkukin päässy. Lapset hiukka ihmeissään. Tyttö (keskimmäinen 7v.) tuli halaileen ja kyseleen, että pitääkö mennä sairaalaan. No en kai minä sinne nyt yskästä tulleen mahakivun takia lähde :kieh: . En tiedä voiko vatsalihakset tai joku revähtää tai venehtää tmv. Voisin kuvitella että joku sellainen tuntuisi tältä. Mulla on korkea kipukynnys, mutta silti käy näin kipeetä :'( . Neuvolatätikin tuumas että onneks ei ole vielä synnyttämään lähtö. Meinas etten jaksais synnyttää ja voishan siinä niinkin käydä. Vaikka minähän en anna periksi vaikka olis pää kainalossa. Kaikesta huolimatta haluan vauvan vasta vuonna 2009 :whistle: . Piti pari kuukautta odottaa ennen kuin pääsi vauvaa yrittämäänkään juuri siksi että syntyy alkuvuodesta niin olis "pettymys" jos syntyiskin tämän vuoden puolella. Hukkaan olis menny sekin parin kuukauden odottelu.

Neuvolassa käyty 17.12 rv 35+2
painoa lähes 1 kg/vko
pissa puhdas
paineet 123/83 (meinas neuvolatäti että flunssa nostaa paineita)
hb 129
sf 33,5
ja mikä parasta... tarjonta RT. Kuhan ei vaan kääntyis takas perätilaan.

Suurempia supisteluja ei ole tullut. Tai ei mitään kauheen kipeitä eikä säännöllisiä. Siltikin kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki. Kanavaa on vielä hieman jäljellä, mutta uudelleen synnyttäjillä on usein loppuun asti. Nyt hirvittääkin jos paikat kypyy "liian nopeesti". Onneks kohdunsuu oli vielä takana/perällä joten epäkypsä synnytykseen. Mulla olis lääkärineuvola 30.12. Soitan huomenna ja kysyn saisko mielummin ens vuoden ekalle mahdolliselle lääkäripäivälle. Pelottaa että tuo sisätutkimus käynnistää synnytyksen ja vauva syntyy just 30 tai 31.12 :eek: . Lääkärineuvola on vauvan koon vuoksi. Lääkäri arvioi tarviiko laittaa kokoarvioultraan. Neuvolatäti joka on vanhahko ja kehui kuinka hän yleensä on onnistunut kokoarvioissaan meinas että jos kasvaa 150-200g viikko olis syntymäpaino noin 4300g. Eli mun laskujen mukaan olis nyt noin 3300-3600g. Aikoi arvioida sit myöhemmin uudelleen niin katotaan pitääkö paikkaansa :D .

Nyt laittaan pyykit kuivumaan ja sit kattoon House digiboxilta. Ei joutanu kattoon "oikeaan aikaan" ku piti ensin tulla tänne lukeen. Ois voinu käydä muuten niin että sit on jo liian väsynyt ja olis taas jääny yks päivä lisää lukematta ;) .

Johjo & vesseli 35+3

PS. Jos on listaan lisättävää/päivitettävää niin tummentakaa. Jos on monta päivää lukematta niin voi mennä muuten ohi :ashamed: .
 
Huomenta!
Ah, mikä lonkkakipu aamuyöstä iski, ihanaa :headwall:
Eilen sain ihania uutisia, mun veli tulee ensi viikolla nyyttinsä kanssa meille, pieni tyllerö, taitaa olla 5 viikkoa vanha :heart: Pääsen noita meidän vaunuja jo sitten testailemaan :LOL:

Laskeskelin, että oon nyt ainakin kuukauden käyttänyt nasolinia yöksi, neuvolan terkka sanoi, että ihan ok sitä on käyttää, jos muuten ei saa nukuttua.

Nyt kaupunkiin ostoksille kipeällä lonkalla.....
 
Huomenta,

Ärsyttävää kun täällä mummolassa pienet nukkuvat samassa huoneessa mun kanssani ja kuopukselle iski päälle tietysti sen sortin yskä, että nukkumiset ovat sitten olleet kaksi viimeistä yötä ihan mitä sattuu sekä mulla että lapsilla. Ei kyllä ole mitenkään kauhean auvoista ja leppoisaa tämä täällä olo ollut tällä kertaa... Kaiken kukkuraksi mun isäni vahtii ihan hysteerisesti sitä, että lapset ovat hiirenhiljaa hyvssä ajoin ennen kymmentä kun silloin alkaa kerrostalossa hiljaisuus.
Joo ja äitini teki viimeyönä yhden ylimääräisen keikan töihin (on siis virallisesti jo eläkkeellä), joten mulla menee todennäköisesti totaalisesti hermot tänään kun yritän pitää noita väsyneitä lapsia hiljaisena koko päivän. Eikä varmaan edes voida lähteä ulkoilemakaan kun tuolla kuopuksella on tuo tautikin sopivasti päällä :headwall: :headwall: :headwall: .

Emmylle jaksamisia. Saa tänne valittaa, kummasti se helpottaa kun saa asiat purettua ulos samassa jamassa oleville.

Runttipullako se mietti niitä joululeipomuksia. Minä ajattelin tehdä sellaista jouluhyydykekakkua (pohja pipareista/rasvasta, välissä rahkaa, kermaa ja valkosuklaata ja päällä kiille glögistä). On simppeli tehdä valmiiksi jääkaappiin jo muutama päivä ennen joulua. Ohje löytyy uusimmasta Kodin Kuvalehdestä tai saat sen suoraan multakin jos tollaisen haluat värkätä. Pienet ei meillä tuota suostu syömään, mutta isommille lapsille ja meille aikuisille kyllä kelpaa paremmin kuin hyvin :) .

Lapsiveden vähyydestä oli kanssa ollut juttua. Kuopuksella oli muinoin naftisti lapsivettä koko raskauden ajan. Ei siitä mitään varsinaista haittaa ole (ellei sitten lopu kokonaan), mutta tarkkailua vaati koko loppuraskauden ajan ja tarvittaessa sitten synnytys käynnistetään ennakkoon jos tarvetta siihen ilmenee.

Supisteluja on ollut monella. Mulla niitä ei ole ollut yhtään (siis ei edes noita harkkarisupistuksia). Toisaaltahan se on ihan hyvä kun olokin vain paranee, viikkoja vielä näin hintsusti ja ei mulla ole mitään varsnaista kiirettä ole pästä tästä mahasta eroon kun hyvinhän tuo tuossa mukana on toistaiseksi kulkenut (niin ja suurinosa hankinnoistakin on edelleen tekemättä). Tietty sitten kun l.a on lähenpänä niin äänikin kellossa saattaa olla ja onkin vähän toisenlainen. Btw kaksi meitin muksujen synnytyksistä on käynnistetty yliaikaisuuden vuoksi, joten sinällään noita supistuksia voisi vaikka tullakkin, mutta vain sillä ehdolla, että ne valmistelisivat tota alakerran tilannetta synnytystä varten kypsemmäksi (eikä vaan mun hermoja) :kieh: :kieh: .

Oma napa voi hyvin. Kävin eilen uimassa ja tein kunnon venytteyt siihen päälle, niin nyt tuntuu tuo muutaman päivän jumissa ollut selkä/kinttukin vähän rauhallisemmalta.

Pitää vissiin hiippailla vähitellen keittiöön aamupalan tekoon.

Toivottavasti teidän muiden yö/aamu on alkanut paremmin kuin omani ja piparintuokuista päivää toivottelen kaikille :wave: .

:heart: Anni ja masu 34+0 (poks) :heart:
 
Anni, kuulostaapa hyvälle se kakku =) Jos viitsit laittaa ohjetta niin tuota pitää kokeilla, mieskin varmaan söisi. :)

Täällä olen ihan tokkurassa, menin kolmen aikaan nukkumaan ja heräsin viideltä, sitten kuudelta ja kahdeksalta olikin kello herättämässä. Näin unta että mun masuun tuli reikä josta pomppas käsi, vauvan siis, ulos ja soitin hädissäni kättärille. Sieltä sanottiin että työnnä käsi takaisin ja pidä reikä omalla kädellä kiinni, ei hätää eikä kiirettä synnytämään. :LOL: Jep, alkaa olemaan mielenkiintosia noi vähät tunnit mitä unta saa.

Mulla on tullut niitä sukkapuikkojutskia välillä kans, mutta ne melkeen tuntuu enemmän tuolla persuksien puolella, vähän kumma juttu. Yöllä kun kömmin nukkumaan niin selkääkin poltteli silleen just kun on menkat tuloillaan, mutta toisaalta olin monta tuntia kököttäny sohvalla ja lukenu kirjaa, niin voi olla siitäkin.
Johjolle paranemisia, flunssa vetää kyllä tässä tilassa varmasti vieläkin vetämättömämmäksi olotilan, ja poskiontelotulehdus on inhottava riesa, kun se ei aina lähde yhdellä eikä kahdella kuurillakaan pois. Ja onnittelut vauvan kääntymisestä, täällä yöllä asetuttiin oikein erityisen vaakaan, että varmasti nukun selällään. Nyt on taas sitten mukavampi olla vähän vinossa näköjään... Mutta katsotaan mitä maanantai sitten tuo tullessaan.

Nyt suihkuun niin vähän ehkä piristyy, ja sit puolen päivän tietämillä treffaamaan kahta vauvallista kaveria. Iltapäivällä on otettava kyllä tirsat jotta jaksaa tämän päivän. Tämmöstähän se tietysti sitten vauvan aikanakin on, kun yöllä heräilee, mutta toivottavasti silloin on silleen normaali tilanne että saa unen päästä heräämisen jälkeen kunnolla kiinni, nyt kun heräämisen jälkeen saa piiitkään houkutella unta.

Jep, mukavaa perjantaita ja vointeja kaikille massukoille :heart:
 
Hoitolaukkuasiaan kommentoin sen verran, että ainakin tässä Brion laukussa on tuttipullolle oma paikka, jossa pullo pysyy pystyssä. Tämän laskisin hoitolaukulle plussaksi sillä kun sitä maito/vesipulloa kuljettaa mukanaan, niin ei ole mieltä ylentävää kun se pyörii kassin pohjalla ja kun korkin siitä poistaa, niin levahtaa osa maidoista käsille. Lisäksi hoitolaukkuun (ainakin Brion laukkuihin) kuuluu hoitoalusta mikä on kätevä vaikka kahvilan vessassa.

(.) Mullahan oli muutama aika hankala yö sillä kipuilin aikalailla. Onneksi tilanne sitten helpottui ja olo on muutoinkin muuttunut paremmaksi. Eilen vain kävi sellainen paskamainen tuuri, että kun ulkoilutin noita isompia koiria, niin kaaduin ja jotenkin venäytin/reväytin oikeanpuoleisen nivusen tai jotain muuta sieltä suunnilta. Viime yö olikin sitten täyttä tuskaa, sillä pääsin jälleen kokemaan miltä tuntuu liitoskivut, joiden vuoksi en pysty edes kylkeä kääntämään.

Isännälle ilmoitin, etten loppuraskauden aikana enää tuota urosta ulkoiluta, koska en halua kaatua uudestaan kun liukkaat kelit saapuvat ja vahingoittaa sitä kautta mahdollisesti vauvaa. Isäntä ymmärsi kyllä hyvin ja ottikin siis lenkkeilyvastuun kokonaan uroksesta niin pitkäksi aikaa, kunnes vauva on syntynyt ja minä taas sielun ja ruumiin voimissa :)

Minäkin olen tuntenut sellaisia sukkapuikkokipuja...tosin olin kyllä ajatellut että vauva käsillä huitoo "alapäätä", mutta ilmeisesti näin ei sitten olekaan?!? :D

Myös niitä menkkakipumaisia suppareita on viimepäivinä ollut ja toivonkin totisesti että niistä olisi jotakin hyötyä ollut. Nämä kivut ovat kyllä aika kivuliaita...meinaan vain, että taidan olla unohtanut jo miten helvetillistä se synnyttäminen on. Jos näillä suppareilla jo kitisen kivuista niin miten mahtaa käydä synnytyksessä. Ehkäpä minäkin huudan että kuolen ja tapan miehen myös, kuten eilen siinä ruotsalaisessa sairaala-ohjelmassa se synnyttäjä huusi :LOL:

3 yötä TYKS reissuun...sitä odotellessa edelleen siis :)

Sef 35+2
 
Heipparallaa!
Anni08:n kakku kuulostaa hyvältä!! :p Tuollaista voiskin kokeilla! Pirkka-lehdessä muistaakseni oli myös joitain mielenkiintoisia kakkuohjeita tai sitten vadelma-suklaarahka..mmm...
Menkkamaisista suppareista ollu kovasti puhetta, juu niitä on nyt alkanut tosiaan tulemaan päivittäin. Ja tottakai eilen illalla jouluostoksilla yllätti, hinasin itseni kyyryssä eteenpäin ja välillä istuskelin penkeillä mitä kaupasta löytyi :D Selkään ja vatsaan käy nuo kivut. Toivottavasti niistä on jotain hyötyä :)

Pitäisiköhän alkaa vääntämään vaikka piapreita tässä miestä kotiin töistä odotellessa
:xmas: Hyvää viikonlopun alkua kaikille! :)
 
mei08, kyllä sen limatulpan erotti aika selvästi. Kun muuten valkovuoto oli lähes juoksevaa ja valkoista, niin tämä oli sellainen kunnon klöntti jotain mömmöä :) Nyt en ole vastaavaa bongannut, mutta eipä tässä vielä viikot paukukaan.

Mullakin on satunnaisesti noita sukkapuikkokipuja. Välillä iskee esim. pissillä käydessä niin, etten meinaa pystyä suoristamaan itseäni. Inhottavan tuntuista.

G: Meinaako moni tehdä tavallista perusteellisemman joulusiivouksen, suppareiden saamiseksi? Itse vähän ajattelin rehkiä enemmän, ja tänään jo siivosinkin saunan ja vessan oikein kontillani harjan kanssa. Täytyy sanoa, että olo lähinnä parani siitä rehkimisestä :) Kai se on ihan tervettä välillä harrastaa tuollaista hikistä arkiliikuntaa, kun tuntuu että niin paljon tulee vaan istuskeltua sohvalla... (Sikäli kun tuo esikoinen antaa äitin istua!)

Huomenna on esikoisen kaksivuotissynttärit, joten pitää mennä leipomaan...

Tuttiritari 37+1
 
Heippa!
Monilla tuntuu olevan kunnolla noita supistuksia. Mua supistelee iltaisin (jos supistelee) ja silloinkin aika vähän. Eli saan varmaan odottaa vauvan tuloa vielä monta viikkoa. No, mulle myös sopisi et vauva syntyis ens vuoden puolella.
Harmittaa kun nyt pitää käydä viikottain neuvolassa ja siis se puntari inhottaa... mulle on tullu joka viikko yli kilo painoa. En tiedä onko siitä suurempi osa turvotusta, mutta kai sekin vaikuttaa että kun on kömpelömpi ni kaikki liikkumiset vähenee. Syömiset ei kuitenkaan ja usein aamuyöllä on niin kova nälkä et on pakko mennä syömään ennakko-aamupala... pitäis varmaan yrittää himmailla joulun aika ja vähentää herkuttelua, mut ei tunnu kauheen houkuttelevalta sellainen.
Paljonko teille tullut kaiken kaikkiaan painoa tähän mennessä?
Mulle on tullut jo yli 15 kiloa. No, ehkä se on toissijainen asia kunhan vaan vauvalla olis kaikki hyvin ja syntyis terveenä.
Jonna ja Papu 37+1
 
limatulpasta, vaihteleeko väri?
Jonna-75, mulle on nyt tullut painoa jotaa 9-10 kiloa. Odotan kuitenkin vielä lisää, etenkin kun tässä on tuo herkutteluviikkoa edessä ja tuleehan vauvallekin vielä painoa lisää. Varmasti painoa ois tullu lisääkin koska olen syöpötellyt loppuraskaudesta aika kivasti ja liikkuminen vähentynyt tosi paljon mutta sairaalaviikkoa verotti hieman sekä ekat 3-4 kk pahoinvointi vei ruokahaluja. En stressaisi kauheesti painonnoususta, joka tapauksessahan sitä tulee, toisille enemmän ja toisille vähemmän, kuten sanoit pääasia että vauvamme syntyisivät terveinä :heart: Okei, oon mäkin kyllä stressannut kuinka paljon painoa vielä tulee mutta kuitenkin koitetaan olla stressaamatta liikaa, lähteehän tuo sitten poiskin johonkin tahtiin :D
 

Yhteistyössä