TAMMIKUUN TOIVOT joulukuussa

Tervehdys,

Ihan ekanaKirppuselle onnea melkein rt:stä =) . Musta vieläkin välillä tuntuu, että masukki hinaa itteään tohon samaan asentoon missä sunkin vauva nyt viihtyy ja sitten välillä on ihan oikeassakin paikassa. No eipä sillä mitään väliä olen missä nyt on kunhan h-hetkellä suunta on sitten se oikea :LOL: .

Viimeiset juoksut ennen joulua on nyt sitten tehty, tai kyllähän maanantaille jäi vielä ruokakauppareissu, mutta sitäkin varten on jo kauppalista valmiiksi raapustettuna.

Koululaiset odottavat kuin kuuta nousevaa joululomaa. On ollut niilläkin reppanoilla pitkä syksy ja varsinkin ekaluokkalainen odottaa todistustaan ihan täpinöissään.

Miehen työkuviot selvisivät mitä parhain päin (vaihtaa työpaikkaa). Olen niin iloinen hänen puolestaa kuin olla ja voi.

Oma (.): ei raportoitavaa. Öisen vessareissun jälkeen oli vähän vaikeuksia saada unenpäästä uudelleen kiinni kun oli sellaiset sembalot masussa, että oksat pois. Päivisin meininkin on onneksi hiukan rauhallisempaa. Toivottavasti tämä ei enteile tulevia rytmejä...

Nyt pitää ryhtyä aikuisten oikeasti pakkaamaan. Pienetkin nukahtivat päikkäreille ihmeen helposti vaikka olin ihan satavarma, etteivät kumpikaan malta nukkua kun tietävät illalla pääsevänsä junaa/mummollaan.

Piparintuoksua kaikille :wave:

:heart: Anni ja masu 33+5 :heart:
 
Pitihän sitä taas tänäänkin leipoa :whistle: pipareita ja joulutorttuja.. No tänään on ollut ihan hyvä päivä, eikä supisteluja ole liiemmälti ollut, mutta kyllä tytsykkä majailee selvästi alempana kuin aikaisemmin. Huomenna neuvola ja surullisen kuuluisa punnitus :ashamed: voi olla taas kylmää kyytiä.. Ensi viikolle en välttämättä tahdo neuvola-aikaa, näin jo usean raskauden läpikäyneenä ei ole niin väliksi jos ei joka viikko käy loppuajasta. Sitä paitsi viime viikolla oli niin perusteellinen lääkärikäynti että senkin takia ei ole niin hätää.. Mutta jaksamista kaikille mammoille :wave:

MaMa ja tytsykkä 36+6
 
Hoi kyllä tämän pinon mammat voi PAKSUSTi joulunajan :D tai no osa pääsee jo eroon tästä punkero-olosta,mut me jotka tammikuulle mennään niin saadaan viettää oikein paksu joulu |O heh...ei siinä mitään,mut alkaa kyl tosiaanki olo olla sen mukanen et on raskaana ! Ja paisuuko tää tästä vaan entisestään...huoh nytkin jo tuntuu ettei taivu mihkään suuntaan kunnolla. hui sentään...mukavaa :LOL:

tuttiritari kakanhajua ilmassa :D mulle tuli mieleen et mun nenä on ainaki sen verran herkkänä ollut et haistan kakan hajua millon missäki :eek: useat kerrat tullut kuopuksen vaippaan kurkittua turhaan :LOL: et oliskohan tää niin voimakasta kakanhajua ettei lähe millään :whistle: hih ei kiva ei....nuusk :D

Mäki oon sen verran saanut joulua aikaseks et oon laatikot saanu tehtyä :) jippii sen puolesta ja leipoa vielä täytyis jonku verran. se on ihan mielekästä puuhaa,mut tuo siivouspuoli mua ei houkuttele |O musta jotenki tuntuu siltä et jätän siivoukset tekemättä...ei meinaa huvittaa edes imurin varteen tarttuminen :ashamed: noo jospa tuo mies sais kuitenkin siivottua villakoirat pois täältä ;)

juuh mut Joulunodotusta möhömahat :heart: :wave:

mmamaa & pallonen 35+2
 
Ihanaa jouluun valmistautumista on monilla täällä.
Varsinkin noi piparit ja tortut kuulostavat herkuilta. :p
Täällä olen saanut koristeet laitettua, kaikki pyykit pestyä, talon siivottua, vauvan kamat laitettua ja ostokset ostettua.
Nuo jouluostosten hommaaminen oli tuskaa. Hammasta purren parina päivänä kiertelin kaupoissa. Alkoi tulee pikkuisii suppareita ja oli painetta alhaalla. Sit kotiin päästyäni iski kunnolliset sukkapuikko supparit. Eli mun ostokset on nyt tehtynä. En kykene ollenkaan........ :/
Eivät eilen ees vikassa ä-polissa katsoneet kohdunsuun tilannetta. Ihan ok, kun sil ei oo väliä. Pää ei oo kuitenkaan vielä täysin kiinnittynyt. Myöhäisessä vaiheessa Tirri meni poikkitilasta RT:an. Sen verran on noita liitos kipuja tullut nyt, et en tiiä miten pahaksi ne menis jos täs aivan loppuun asti kärvisteltäis. Eli Mimssu tiedän tarkalleen mistä puhut!
;)
Päätin ton eilisen ä-polin jälkeen et aion herkutella kaikella ihanalla. Oon ollut aika tiukka ruokavalion suhteen koko raskauden ajan niiden heilahtelevien sokru arvojen takia. Koska vaavin painoarvio on hyvä, niin jotenkin tuntuu et ansaitsen vähä makeeta nyt.
Sairaalassa kun sapuskat ovat täällä aivan karmeita, joten nyt sit herkuttelen. :p
Lauantaina on mun duunin pikkujoulut. Ei siinä mitään. Kiva sinne on mennä, tavata duunikavereita ja syödä hyvin. Mies saa juoda viiniä minunkin puolesta, minä ajelen kotiin. Ainut asia on et mitähän sitä muka laittais päälle? Siis ei tasan tarkkaan oo niin isoi juhjavaatteita mun kaapissa. :headwall: Ja sinne kun on mentävä laittautuneena. Niin ja uusia isoja vaatteita en tuon takii mee ostaa...... :$
Tässäkin pinossa alkaa olee monilla kipuja ja kolotuksia. Toivottavasti saatte joulunne juhlittua ilman turhia kipuja. Jos nyt lähtö tulee, niin se on eri asia. Mut jos nyt on "aivan huvin vuoksi" kunto huono, se ei oo hauskaa. :/
Minne tääkin päivä meni en tiiä. Taas pitäis mennä nukkuu. Vastahan mä nousin???

NP ja Tirri :xmas: 37+6
 
Blääh, meninpäs lukemaan netistä niistä käännösyrityksistä... istukka repeää, napanuora menee solmuun, synnytys alkaa... :eek: :eek: :eek: No, kaipa ne sairaalassa kuitenkin tietää mitä tekevätte. Mä ajattelin että se on tunnin parin juttu mutta kaveri oli ollut sairaalassa aamusta iltaan, eli maanantaille en sit suunnittele muuta kuin sen sairaalakeikan. Toivottavasti olis helppo kääntö tai sitten ei edes yritetä.
Jep, mä meinasin ne laatikot tosiaan tehdä "tuoreina" eli aaton aattona vasta, kinkun paistan ma-ti-yönä niin tiistaina sitten on laatikoiden vuoro. Ja tiistain aikana tietty kuorrutan kinkun niin on sitten valmiina tiistai-iltana jo. Paitsi jos jotain maanantaina tapahtuu etten voiskaan, sitten menee suunnitelmat uusiksi.

Mun pitäis keksiä jotain leipomisjuttua kans jouluksi, mutta pullaa en halua tehdä (ei mene meillä, kiitos lapsena saadun kiintiön... :x ), torttuja ja pipareita tekasen vain sen mikä menee ihan just jouluna, kun mies ei niistäkään välitä joten mietin tossa että pitäiskö tehdä jotain puolukkaleivonnaisia vai mitä ihmettä keksis... no, jos vkl vaikka selailee ruokakirjoja niin sieltä vois löytyä ideoita. Tai netistä.

Meillä kans on joulusiivous edessä ja vkl on sen aika sitten. Mä hoidan imuroinnin ja lattian moppaamisen ja pölyjen pyyhkimisen, muu jää miehelle. Eli saunan/kylppärin ja vessan pesu, mattojen tamppaus ja keittiön kodinkoneiden rosteripintojen puhdistus. Siinä hujahtaa yks päivä mukavasti. Huomenissa pitäis varmaan laitella vaatekaappeja ojennukseen, ja viimeiset vauvanvaatteet kans sitten oikeille paikoille. Niin ja vkl pitänee laittaa pinnasänkykin sitten edustuskuntoon, tiiä mitä ens viikolla on odotettavissa.

Jep, pitänee taas vähän silittää pyykkejä, kun on joitakin paitoja ja housuja tuossa odottamassa.

Kuten mmamaa tuossa totesi, voidaan paksusti ja odotellaan joulua, ja vauvoja kans :heart:
 
Iltaa!

Onnea Hemulille tytöstä :flower:

Ja Fistik, ihana poika :heart:

...ja näin minä unohdin mitä kaikkea kommentoitavaa mulla oli :ashamed:

( . ) Ultra oli tänään, kaikki ok, vauva oli pikkuinen, rv 33+4 ja painoa neidillä 2,2kg. Painon mukaan la olis siirtyny taas, mutta ei sitä kuitenkaan alettu muuttamaan!

Tänään oli kans se Oysin reissu pojan kans sinne silmätautien polille. Muistelin eilen...siis toissa päivänä (16.pvä) et se aika olis ollu klo 12. Onneks yöllä klo 01.30 tarkistin sen ajan, koska se olikin jo 10.30!!
Siellä meni tosi hyvin, poika oli mielettömän reipas! Jaksoi hyvin kaikki testit sun muut. Ainoo mikä meinas tuottaa ongelmaa oli silmätipat, ne kun kirveli!!
Silmälasit pojalle sit joudutaan laittaa, sillä on ilmeisesti jonkin sortin kehitys häiriö näössä, ja laseilla nyt korjataan se. Onneks ei sen kummempaa ollu!
Käytiin samalla tilaamassa ne lasit, pari viikkoa menee ennen kun ne tulee. Ja kun lasit on välttämättömät silmien kehitykselle niin sairaanhoitopiiri maksaa ne.
Poika ite on ihan innoissaan vielä niistä, katotaan sit kunhan se hoksaa et laseja olis pidettävä mahdollisimman paljon... Tyttökin alkoi vinkuu et hänkin haluaa :LOL:

Huomenna olis nla, ja niinkun Jonna-75 kertoi jännittävän painon nousua, niin niin täälläkin! Ei yhtään haluttais sille puntarille mennä!! En ole kotonakaan uskaltanu paljon painoa katella...

Niin, käytiin sit illalla vuokraa lapsille leffa, kung fu panda ja ostettiin sipsiä ja tehtiin mansikka rahkaa! Olihan hyvää :p Poika oli niin ihana tuolla reissussa et piti sitä hieman palkita :D Oli muuten hyvä leffa :LOL:

Mrs O & Nti Eelis 33+4
 
Hemulille onnea ja vauvantuoksua täältäkin! :heart:

Hohhoijaa, jospa nyt ehtis kirjottamaan kuulumiset... Kävin siis tiistaina siellä ultrassa ja ah ihanaa! Vauva oli kuin olikin kääntynyt eli selkeä RT tällä hetkellä, jee :D Voin siis jatkaa odottamista "normaalisti" eikä tartte alkaa näin joulun alla matkustaa satoja kilometrejä.. ellei sitten synnytys ala mutta se onkin sitten vain toivottu reissu :D Painoarvio nyt kun viikkoja on 36+ oli 2,6kg eli vähän kerkeää vielä kasvamaan, ellei heti ensviikolla synny. Pieni sintti joka tapauksessa taas tulossa... Katteli esikoisen neuvolakorttia ja tasan samoilla päivillä on silloinkin ultrattu ja painoarvio ollut myös 2,6kg ja silti 6 viikon päästä painoi vain 2,8kg syntyessään. Eli jos vanhat merkit pitää paikkaansa niin tämäkään kaveri ei kasva sitten viimeisten viikkojen aikana juuri ollenkaan... :/ Kovasti teki hengitysharjoituksia, sukupuolesta ei tällä kertaa puhuttu mitään, enkä hoksannut kyllä kysyäkään kun olin niin tohkeissani tuosta tarjonnasta... Ensviikon tiistaina vielä neuvola joten sitten katotaan varmaan Hb ym..

Enää pari viikkoa h-hetkeen! Toivoisin vaan niin kovasti, että tämä synnytys käynnistyisi spontaanisti eikä tarttis käynnistää... :headwall:

Joulu tulee :xmas: Voi olla, että ennen joulua ei musta kuulu paljoa, sisko tulee miehensä kanssa meille sunnuntaina ja ainakaan sen jälkeen en varmasti kerkeä koneelle. Eilen paistoin laatikot, aion tehdä niitä vielä lisääkin (perunalaatikkoa en tee itse) ja kinkkukin oottaa pakkasessa. Rosollit ym. pitää vielä käydä kaupasta mutta muuten alkais olemaan joulu valmis. Minä kun en osaa ressata oikeestaan mistään jouluna, en ruuasta, lahjoista enkä siivoamisesta.. villakoirat saa olla vaikka joulun yli lattiassa, jos mies ei siivoa ja lahjoja me ei periaatteesta osteta, poika saa meiltä yhden paketin ja sukulaiset osti kimpassa Muumitalon =) Saattaa vielä muutama pikkupaketti tulla villasukkia ym. mutta muuten joulu ei meillä ole lahjojen täyteinen. Haudalla käydään, saunotaan ja syödään... Anopin kanssa saatiin mojova riita aikaiseksi, kun meille ei tule joulupukkia... ollaan periaatteesta miehen kanssa sitä ajatusta vastaan, että joku parrakas hemmo tulee meidän jouluaaton keskeyttämään, varsinkin kun poika ei välitä tuosta tyypistä vielä tuon taivaallista. Lapsena muistan, kuinka ahdisti, kun piti pukille laulaa ym ja koko se tilanne oli niin kankea... Ollaankin päätetty, että meillä se ei käy sisällä, korkeintaan joku koputtelee oviin ja ikkunoihin ja lahjat ilmestyy joko kuusen alle tai oven taakse.. Ja anoppi on siis sitä mieltä, että joulupukki kuuluu olla ja jos ei sellasta hommata niin se tulee vaikka etelä-suomesta asti... :kieh: No, tuo uhkaus ei ole todellinen, sillä viime vuonna tapeltiin samasta asiasta mutta ärsyttää kuitenkin. Ihan kuin meidän joulu pitäisi olla hänen päätettävissä. Tulkoot vaikka kymmenen pukkia niiden joulujen aikana, jotka vietetään etelässä...

No joo, anteeksi omanapaisuus. Tänään on pitkästä aikaa muutenkin sellainen päivä, että MIKÄÄN ei huvita... :/

Voimia kaikille loppuaikaan ja rauhallista joulun odotusta, nauttikaa... :xmas:
-Lappitar ja Hippunen 36+4
 
Neuvolassa käyty :wave:
Ihan turhaan pelkäsin punnitusta :D paino oli pudonnut edellisestä kerrasta 500g (onneksi), kaikki muukin oli niinkuin olla pitää ja tytsykkä oli todella vilkkaalla tuulella kun sydänääniä kuunneltiin =) Ja koska kaikki niin mallikkaasi niin seuraava käynti on vasta 2.1.09 :D Niin ja äpolilta oli tullut epikriisi.. ja siinä oli että jos ei lähde spontaanisti syntymään, niin äpolille rv 40+5 ja katsellaan josko käynnistetään :eek: Minulle lekuri sanoi että odotellaan rauhassa, koska syntyy. No samapa tuo, minä kun olen valmis synnyttämään kunhan raketit on ammuttu :whistle:

Lappitar minä olen samoilla linjoilla tuon joulupukki asian kanssa.. Itse inhosin ylikaiken sitä kun kävi tilattu pukki, joten en ole halunnut omille lapsille yhtä "kamalaa" joulua :D Meillä joulupukki heittää lahjat joko kuusen alle tai ulko-oven pieleen, sillä kun on niin kiire :whistle:

Joulusiivous meillä se jää kyllä miehen hommaksi :D minä voin toimia "työnjohtajana" :whistle: Ei vaan kyllä minä jotain voin itsekin tehdä, eipä meillä ole ollut tapana tehdä mitään "lattiasta kattoon"-siivousta yleensäkään vaan ihan perussiivous..

Mukavaa torstaita kaikille!!

MaMa ja tytsykkä 37+0 :heart:
 
Lappitar Jotenkin mukava huomata että mä en oo ainut jolla on noita päiviä ettei MIKÄÄN huvita :( mulla nimittäin oli eilen sellanen päivä :kieh: mitään ei olis jaksanut ja mikään ei huvittanut! Juu ja väsytti koko ajan!!

Hooh,mutta onneks tänään on taas vaihteeks sellanen energia päivä että en meinaa pysyä aloillani vaan kovasti tässä lähtöä mietin...minne lähettäs :whistle: ollaan kai lähössä poikien ja kaverin kans ostoksille kunhan täs päättäs että minne :D jos nyt lähtis aikaa kuluttamaan ja samalla voi tehdä jouluostoksia ja vauvallekki jotain pientä :heart: vaikka varsinaiset jouluostokset jätän maanantaille kun pääsen YKSIN ;)

No joo mutta nyt taas menen...täytyy katsoa pojille vaatteet ja ei tää itelläkään helppoa oo kun mikään ei mahdu päälle :kieh: toppatakilla joutuu kai lähtemään kun se on ainut mikä menee kiinni enään...tälläsiä "murheita" tänä aamuna :LOL:

voidaan paksusti :hug: kaikille!!

mmamaa 35+3
 
Heipsis.

Meillä joulu menee onneksi "kivuttomasti", kun päästään mökkeilemään ja on valmis pöytä ym. En aio itse sen kummemmin nähdä vaivaa joulun eteen. Miehelle tosin sanoin jo etten uskalla imurin varteen enää tarttua kun jostain syvältä kumpuaa tarve tehdä joulusiivousta. Totesin että koko perheen kannalta on paljon parempi et on vähän pölyä nurkissa ja äippä suht hyvässä kunnossa, kun et olis sit putipuhdas koti, mutta äärimmäisen kärttyinen ja kipuileva mamma. Pelkään vähän et jos tartun imuriin niin sit tulee koluttua kaikki paikat perinteiseen tapaani. Ihanahan se olisi joulun jälkeen tulla siistiin kotiin, missä kaikki tavarat ovat siististi paikoillaan, mutta jos kotona on lapsia niin eihän ne lelut paikoillaan pysy kun sen muutaman hetken siivouksen jälkeen.. Imuri kutsuu mua siivouskomerosta, tarvii varmaan laittaa pyykkikone pyörimään ja alkaa pakata tavaroita reissua varten niin ei ehdi vastata imurin kutsuun.

Hirveesti tekis mieli torttuja, mutta mutta.. huomenna ois taas vaa'alle meno ja toisaalta ei niitä hirveen montaa viittis syödä. Josko sitä pyytäis miehen ostamaan muutaman valmiina. Juustosarvia meinasin huomenna leipoa ison satsin, ovat meillä kuuluneet osana jouluun ja toisaalta ovat ihanan helppo aamu-, väli- ja iltapala. Tänä vuonna kun ei mennä äitelle on pakko leipoa itse, kun ei saa äidiltä omaa satsia mukaan kotiinviemisinä. Josko sitä sit tekisi kerralla isomman satsin ja pakastais osan niin saa sit nauttia sarvista pidemmän aikaa.. Nam!

Fistik: Ihanan suloinen poika teillä, kiva kun jaksoit laittaa kuvaa meillekin ihmeteltäväksi.

(.) Huomenna olis neuvola, mutta sitä ennen tarviis ratkaista tämän järkyttävän väsymyksen arvoitus.. Liekköhän päikkärit auttaisi asiaan?! Tarviis vaan malttaa mennä nukkumaan. Lisäksi olo on muutenkin hirveen heikko ja jatkuvasti kuvottaa. Onneksi huomenna katsotaan taas verenpaineet, kun mulla ovat olleet ajoittain melko matalalla. Viime neuvolassa täti lupaili laittaa lähetettä ultraan, kokoarvioon, mutta mitään aikaa ei oo vielä kuulunu. Pitäisiköhän sen tulla sit postitse vai miten? Tarvii siitäkin muistaa kysyä huomenna, kun oli puhetta et ultra olis mahdollisesti jo joulun välipäivinä tai sit heti loppiaisen jälkeen. Joulun välipäiville jos sattuu ni tarviis hommata isommille lapsenvahti et pääsee miekkonenkin mukaan.

Mutta nyt jos laittais pesukoneen pyörimään ja menis sinne päikkäreille ja alkais sit vasta pakkailemaan ni jaksais ehkä hiukka paremmin taas ollakin. Joten hyveli yöteli ja huomiseen, ellen sit myöhemmin tänään intoudu tulemaan uudestaan, huomenna tuun varmaan kuitenkin kertomaan neuvolakuulumiset.


tulia & viljami 34+2
 
olenko mä oikeasti ainoa, joka on niin tuskainen tän mahan kanssa, että mä voisin jo tänään synnyttää. (tänään tosin en voi kun mies työkeikalla 400km päässä, niin tulee kotiin vasta aamuyöllä..) Mulla on niin tuskaine ja levoton olo koko ajan. Itkettääkin koko ajan.

Supistelee ja varsinkin noita sukkapuikko kipuja on jos vähänkään enemmän liikkuu. Mun mieliala vaihtelee kovasti. Olenko mä huono äiti, kun haluan tuon pienen jo ulos??

En tiedä miten jaksan tonne tammikuulle tätä.... Olen ihan kamala...

Odotan niin kovasti ensi maanantain ultraa, että vauva olis sen verran iso, että ne käynnistäisi tämän. Kun se oli silloin rv 33 jo 2519g, että jos se ois sen 200g viikossa kasvanut niin nyt se ois jo 3300g suunnilleen...
Koneellekaan ei voi kunnolla kirjoittaa kun turvotus kasvaa...

Anteeksi valitus, tämän takia olen vähentänyt täällä käymistä, kun tuon vain pahaa mieltä....

Hyvät joulun odotukset

emmy ja prinsessa 37+4
 
Heippa!!!

Ensinnäkin SUPER paljon ONNEA vauvaantuneille Copacabana, Fistik ja hemuli08!!! :flower: :flower: :flower: :heart: :heart: :heart: :D :D :D

Mitäs tossa laskeskelin, että 18 päivää olisi nyt arvioituun saapumispäivään, jaiks! Välillä olo, että vauva syntyy varmasti ennen vuoden vaihdetta (mies pitää sormet ristissä ettei). Mutta nyt kun tällä hetkellä olo täysin ok, ei supistele, ei mikään kramppaa, niin olen taas varma, että yli lasketun mennään niin, että heilahtaa. Huokaus...Olisin jo NIIN valmis saamaan vauvan elävänä ja tuhisevana syliini, jotta vihdoin uskoisin pitkäaikaisen unelmani käyneen toteen :heart:

Vauva oli viime neuvolassa (rv 36+2) entisestään laskeutunut ja pää oli kiinnittynyt. Tosin esikoista kun odotan niin voi kuulemma kiinnittyä monta viikkoakin ennen kuin mitään sen kummempaa tapahatuu...huokaus...:)

Toivottelen nyt jo kaikille tammimasuille OIKEIN HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA JA MASUNPUITTEISSA RIEMUKASTA UUTTA VUOTTA 2009!!! :xmas: :xmas: :xmas:

Toive81 ja Mini 37+4 :heart:
 
Hemulille myös onnea :heart:

Emmy; kurjaa kun non noin paha mieli :( Käy ihmeessä kirjottelemassa, uskon että se auttaa kun voi jakaa asioitaan. Mulla on joka toinen päivä sellanen olo et sais tulla jo, ja joka toinen et hyvä kun on vielä masussa turvassa =)
Mulle ei ole tehty mitään kokoarviota...? En ole myöskään ultrassa käynyt viikon 20 jälkeen. Toivotaan että kaikki on hyvin.
Koitan nyt alkaa vähän touhuumaan kun 2 päivää meni ihan laiskotellessa! Ei huvittanut mikään. Tuntuu olevan liikkeellä sellasta :kieh:

Koitetaan kestää :flower:
 
"Huomenta"!
Taas yksi yö pyöritty sohvalla, kolmen jälkeen olin jo ihan hiilenä taas kun väsyttää mutta uni ei vaan tule. Kyljellään tekisi mieli nukkua mutta kun ei siitä tule mitään kun vauva sätkii (tuntuu että ihan alkaa oikein nykimään ja tärisemään) jos olen kyljelläni, niin on pakko olla ihmeellisessä selkä puolittain pystyssä asennossa. Nyt on sitten joka paikka jumissa ja kun lähes paikallaan nukkunu sen mitä nyt sain nukuttua, sormet on kuin michelin-ukon kädet.
Valivali, mutta rytmi on ihan sekaisin. Päivä on jo puolessa kun nousen ylös ja nukkumaan menen kahden kolmen aikaan. Sitten ei päivisin kerkee oikein mitään tekemään.

toi joulupukki-asia on varmasti noin niinkuin Lappitar totesikin, muistan itse kun meillä kerran kävi pienenä ollessa joulupukki, itkuhan siinä tuli ja karkasin sohvan taakse piiloon. Tosin kummityttö odottaa kyllä innolla, hän onkin kyllä semmoinen "tähti" että laulaa mielellään joulupukillekin :LOL:

Huoks.. mä vaan odotan että tämä toukka kääntyisi, mutta kun lueskelin eilen noita tekstejä netistä niin monella kääntyminen ei ole tapahtunu napanuoran takia, joko vauva on siihen kiertyny tai se on vain lyhyt. Pitää maanantaina erityisesti siitä sitten kysyä, koska jos näin on niin mitäpä sitä toukkelia kiusaamaan, leikataan sitten suosiolla niin ei tule sen kanssa ongelmia. Tukalaa on vain se ettei tuosta nukkumisesta meinaa tulla mitään. Muuten masuasukki saa vielä kyllä kölliä useamman viikon masussa, ei haittaa.

Nyt lähden suihkuun, vähän hoitelen noita pyykkihommia vielä (punaiset pesin eilen ja ne voi nyt silitellä), sit teen kinkkupiiraan ja paistan parit joulutortut kun kaveri tulee illemmalla glögittelemään meille. Siinähän se päivä sitten meneekin.

Käsittämätöntä, huomenna on TAAS perjantai, mihin nämä viikot hukkaantuu??

 
fistik ja hemuli, onnea ihanista vauvauutisista!!

mulla sf mitta on ollut laskeva ja tänään huomattiin rajumpi lasku, viimeksi 29,5 ja nyt 28.
syyksi epäili liian vähäistä lapsivettä. lisätietoa saadaan ultran jälkeen..
kysyn siis teiltä että onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta?



minea rv 34+6
 
Minea mun esikoinen käynnistettiin, koska lapsivesi oli kokonaan loppunut, ja nytkin sitä on vähän. Sf-mitta vain 26cm ja poikaa synnyttäess muistaakseni parhaimmillaan 29cm. Mutta hyvin oli poika silti kestänyt veden vähyyden ja varmasti nyt, kun sulla tämä huomattiin, seuraavat asiaa tarkemmin. Muutaman päivän kuivilla olo ei tietääkseni vielä ole vakavaa (mulla varmaan oli pojan kanssa tämä tilanne koska pojan iho oli kuitenkin ihan ok) mutta totta kai monen päivän jatkuva vedenpuute aiheuttaa sitten sikiölle harmia, lähinnä iho-ongelmaa ja kaipa se tietenkin liikkumista vaikeuttaa.

Ultrassa siis mittaavat lapsiveden "kaivoista" eli ottavat jonkun kohdan mahasta esille ja sitten mittaavat veden määrän ja kone ilmoittaa, onko sitä riittävästi.

Joten tsemppiä, tuuhan kertomaan miten kävi kun varmasti mulla kohta sama edessä. Viikkoja mulla enemmän kuin sulla, joten käynnistys on taas mullakin varmasti yksi vaihtoehto.. Eikä sullakaan varmasti enää hätää ole, kyllähän pikkuinen jo selviää, jos ennen aikojaan joutuukin masusta pois... :hug:

-lappitar ja hippunen 36+4
 
Kävin taas käyrällä makaamassa puol tuntia ja kaikki hyvin masussa. Sydänäänet ei kuulunu parhaiten siitä mistä yleensä ja mun epäilykset piti paikkaansa että vauva on laskeutunut. Tämä tapahtui tiistaina. Kätilö sanoi et voi mennä pari viikkoa silti synnytykseen mutta tuskin siis tammikuulle niinku kovasti toivoin :(

Millaisia merkkejä teillä on ollu lähestyvästä synnytyksestä? Esikoiselta en muista mitään merkkejä, supistukset vain alkoi. Tai sitte niitä ei tajunnu silloin. No joo tai maha oli ruikulilla sillon ku alko supistukset.
No nyt on merkkejä: ahistuksen tunne ylävatsalta on pois ja ihan alhaalla kova paineen tunne ja on kuin kävelis pallo jalkojen välissä, vauva painaa jotain hermoa ja on iskiasmaista kipua lonkassa, uni ei tule, on alkanut taas tulla valkovuotoa/jotain limasta...

Punnitus aina kauhistuttaa. Nyt kun on tullut turvotustakin niin paino nousee kilon aina muutamassa päivässä vaik syön vähemmän ku ennen.

minea mulla ei varsinaisesti vettä ollu liian vähän mut ensin sitä oli liikaa (21) ja parin viikon päästä normaalisti (15) ja 5 ois kuulemma liian vähän. Myöskin sf-mitta on nyt jonkin aikaa pysyny samana. Nyt sitä vettä on yhä 15 eli normaali. Koita nyt vain rauhassa odotella ultraa, siellä se asia selviää.

Joulusiivous on mun osalta helppo. On niin kivat vanhemmat molemmilla että tulevat lauantaina siivoamaan. Minä sit pyyhin pölyjä ja laitan ruokaa ym kevyttä. Jos vielä olen yhtenä... Joululimppua ajattelin vielä tehdä lisää mutta muuten on leipomisetkin hoidettu.
Ainoa ressin aihe on että millon vauva syntyy!!!!

mei ja piiperö 38+1 =)
 
Paljon onnea nyyteistänne Copacabana, Fistik ja Hemuli :flower: :flower:

Runttipulla meillä on ollut bsitten samanlainen yö....Uni ei meinannu tulla ollenkaan, vaikka väsyttikin, vaikea saada hyvää asentoa, koska selällään ei oikeen pysty nukkuu ja kylkiasennot ei toiminut koska vauva tosiaan nyki, sätki ja tärisi! Ihmettelinkin että nytkö sen hapenpuute loppuu kokonaan. Joskus kahden jälkeen sain unen, kunnes työhuoneeseen syttyi valo ja musiikkia alkoi kuulumaan??Kello oli 3 yöllä. Mä olin että mitä se mies tähän aikaan on hereillä mutta siinä se vieressä nukkui! Se oli jotenkin mennyt itsekseen päälle? En saanut konetta pois päältä, kun se on jotenkin erikoinen, niin sähisin miehelle että pystytkö!! No sitten taas yritin saada unta ja pyörin yli neljään...sitten olen saanutkin unen, mutta eiköhän miehen kello 7 soinu ja taas pyörin ja sitten 9 alkoikin naapurin pianon pimputus ja kamala laulu....korvatulpat korviin ja nukuin 11 asti. Todella mielenkiintoinen yö!!!! Olen huomannut että vaikka kuinka muka väsyttäisi ja menee sänkyyn ei todellakaan tule uni heti. Ja nykyään on vaikeampi löytää asentoa kun ei vauva tahdo tykätä mistään....ei tuu olee helppoa seuraava kuukausi...No mutta mun täytyy olla onnellinen koska muuten mä voin tosi hyvin!!

Vauvanvaatteita mäkin olen alkanut pesee ja tuntuu ettei loppua tule...onkohan mulla vähän liikaa.... :ashamed:

Muuten kaikki hankinnat alkaa olee, mutta pinnasänky puuttuu ja jotain pikkutarvikkeita, niin ja amme pitää vielä ostaa.

Jorviin synnyttämään menijät !! Muutama olikin ollut jo tutustumassa Jorviin, mutta eihän siinä samalla kerralla ole synnytysvalmennusta?? Meidän neuvola ei sitä tarjoo, että se olisi Jorvissa. Mutta kun oltiin tutustumassa niin tosiaan vaan tutustuttiin paikkoihin. Oisko se sitten erikseen? Onko teillä ollut sitten valmennus neuvolassa? No mulla on huomenna neuvola niin täytyy kysyä sitä.

Ja synnytystapa-arviointia mietin. Eli tehdäänkö se vaan jos epäillään isoa vauvaa? Missä siitä päätetään? Kauheen moni mun mielestä asioi sairaalassa, mutta ilmeisesti heillä on ollut muutakin raskauden aikana. Tätä vaan pohdin että tëhdäänkö sitä edes kaikille...

Mitäs muuta...kiva aina lukea teidän kuulumisia ja kuulostaa kaikki niin tutulta! Tästä sitten lähtee poksumaan tammikuiset :heart: , kyllä on ihanaa!!

Hyvää joulua kaikille, kirjoittelen varmaan joulun jälkeen. :xmas:

Tuizu ja PikkuÄijä 36+2
 
Tänään neuvola tuossa parin tunnin kuluttua. kerron siitä sitten myöhemmin.

Ihana kuva Fistikin pojasta!!

minea... Mulla kuopuksen kanssa lapsivesi "kului pois" (tod.näk. turvotuksiini). Geeleillä kypsytettiin kohdun suu ja vauva lähti tuolloin syntyy ilman varsinaisia muita käynnistelytoimenpiteitä.

emmy83... Kyllä mäkin voisin jo tästä mahastani luopua!! Toisaalta kaikenlaista ohjelmaa tuntuu olevan tässä kokoajan sillai, että ei oikein "ehtis synnyttää". Toisaalta, sit ku on synnyttänyt, ei oo enää raskaana... snif... =) ...No joo, mutta siis, ei se maha siitä heti mihkään katoo ja sit olisi edelleen se maha... Heh.

Tuizu... Niinku mä oon aikaisemminkin täällä kirjoittanut, niin mulle aikoinaan tehtiin synnytystapa-arvio siksi, koska mun äidillä on ahdas lantio (eka lapsi kuollut synnytyskanavaan, loput synnyttänyt sektiolla) ja se on periytyvää. Periytyvyys on yksi syy että arvio tehdään, ison vauvan epäily on yksi syy, yks syy on perätila... Onhan niitä syitä.

Ja joku sitä (anteeksi, en nyt muista kuka..) ainakin mietti; mutta siis ahdaslantioisuus ei tietenkään ole ulkoisesta koosta kiinni. Se on siis lantion sisäisistä rakenteista johtuvaa. Eli siis pienillä hoikilla ihmisillä ei ole välttämättä sen ahtaampi lantio ku leveämpi takapuolisella...

Tänään on koululla muksuilla joulujuhla illalla. Sinne siis.

Onko muita (siis ekan sivun listan mukaan tietty on...) Hyvinkäälle synnyttämään menijöitä?? Mistä päin ootte. Halutessanne voisitte vaikka yv:nä kommentoida. Olisi mukava tietää onko täällä joku oikeesti läheltä...

Eilen mäkin sitten vihdoin näin sen Soneran mainoksen, että tiedän nyt mistä puhutaan.

Jep. Palailen neuvolan jälkeen.

rakuuna 37+5
 
Hui, kylläpäs osalla meistä rupeaa jo olemaan hurjasti viikkoja kasassa! Itsekin olen alkukuinen, mutta tuntuu tuo 38+ silti niin kaukaiselta :) Mulla siis tuli tänään 37 viikkoa täyteen.

Ensin omat neuvolakuulumiset: hemppa pudonnut 136->124, pitää muistaa syödä rautaa ainakin jtp. Kaikki muu ok, paitsi hurja viikkopainonnousu (turvotus osaltaan vaikutti)! Vauvalla kaikki hyvin, sykkeet 155, sf-mitta ei ollut noussut viime neuvolasta, mutta osin meni mittaajan piikkiin (viimeksi oli tosi löysä mitta). Vauva on alhaalla muttei kiinni. Eihän se välttämättä kiinnitykään tällä kertaa, sikäli ei tarvitse masentua :)

Runttipulla, voit toki keskeyttää kääntöyrityksen, jos itsellesi tulee liian epämukava olo. Leikkauksen etuna on ainakin se, että päivästä voi neuvotella ;) Mulla on itselläni tosi onnistunut sektiokokemus, joten en osaa kauhistella asiaa. Nyt tietysti tähtään alatiesynnytykseen, mutta tulee mitä tulee.

mei08 kyseli synnytyksen merkeistä. Esikoisesta mulla alkoi tulla limatulppaa 5-6pv ennen synnytystä, ja oli vaan jotenkin sellainen olo, että viikon sisään syntyy. Sitten 38+3 lorahti pieni määrä lapsivettä pariin kertaan, ja illalla soitin Kättärille, että mitäs tehdään. Pyysivät tulemaan näytille seuraavana aamuna, ja sinne jäinkin :) Supistuksia ei ollut - normaaleiden harkkasuppareiden lisäksi - ollenkaan, vaikka olin sairaalaan mennessä 3cm auki, ja kypsä kalvojen puhkaisuun.

toive81, mullakin meni aika pitkä aika esikoisen laskeutumisesta ja kiinnittymisestä itse syntymään... Rv35 rupesi jo olemaan maha alempana, mutta vasta 38+ syntyi.

Siivoukset tulee onneksi tehtyä osissa, kun kuitenkin siivotaan aika perusteellisesti lauantain 2v.-synttäreitä varten. Joulua varten siivotaan sitten vain perussiivous. Tosin nyt alkaa näyttää siltä, että synttärivieraat vaan vähenevät, kun kaikilla on omia menoja juuri tuolloin. Seitsemästä kutsutusta lapsiperheestä on vain yksi varma tulija naapurista tällä hetkellä :| No, onpahan helppoa meidän kannalta! Ja eipähän ole iso vaiva perua koko juttua, jos tuleekin itselle kauhea olo, tai jotain muuta erikoista sattuu.

Pitäisi varmaan puuhastella jotain hyödyllistä nyt, kun esikoinen nukkuu... Kun vaan tietäisi mistä päästä aloittaa.

Tuttiritari 37+0
 
Ihana vauveli Fistik :heart: Ei millään malttaisi odottaa omaa vuoroa...

Viimeiset jouluostokset on tehty ja tosi hyvin jaksoin ei mitään kipuja ym. Supistelua on vaan edelleen, siis ihan vaan mahankovettumista. Elinen meni melkein koko päivä maha kovana, hieman rasittavaa oli tehdä yhtään mitään. No, ei kai noi supparit mitään tarkoita? Neuvolassa kävin. Sf-mitta oli 35, nyt 34+5. Olin käynnillä tasan 15min, kun ei meikäläisen olossa ole mitään. Seuraava käynti on 23.12. :xmas:

Toivottavasti Emmyllä on jo parempi olo! Kyllä vauva on varmasti jo sopivan kokoinen, että otat kaikki S:t käyttöön :)

Runttis, eikö ne äpolilla katso ultralla ja käännä? Siksi ettei vaan tule mitään komplikaatioita.

Tuo unen päästä saaminen on tuttua täälläkin. Hirmu väsynyt olen, kun menen nukkumaan, mutta sitten tulee taas niin levoton olo. Onko joku kokeillut rentoutusta? Siis jotain cd-levyä? No, toisaalta ihan hyvin sitä jaksaa vähemmilläkin unilla.

Jouluvalmistelut on vielä kesken, katsotaan mitä saan aikaiseksi. Toukkelin huone alkaa olla valmis. Isäni tuli käymään eilen ja hän maalasi miehen kanssa huoneeseen puun seinälle. Ihana huone! Sitä pitää aina tirkistellä tilaisuuden tullen :D
 
Heippa! Onnittelut kaikille joilla vihdoinkin vaavi RT, toivottavasti pysyvätkin niin :)
Tulin nuo eiliset neuvolakuulumiset kirjoittelemaan;
Viikkoja 36+1
Paino pudonnut -175 g/viikko (johtunee sairaalaviikosta kun ei ruoka maittanut, odottakaas vaan mun uuden vuoden aaton neuvolaa, kyllä on varmasti joulun herkut sitten tehneet tehtävänsä :LOL: )
Paineet 115/74 joten jopa nousseet, ihan hyvä
Hemppaa eivät katsoneet, enkä mä hölmö tajunnut pyytääkään. Sairaalassa viime viikolla oli laskenut 115 joten ois kyllä ollut ihan hyvä katsoa..
Pissassa näkyi jotain pientä mutta sekin johtunee siitä munuaistulehduksesta joten tarkkaillaan tilannetta. Viljely on kuukauden lopulla.
Sykkeet +
Liikkeet ++
RT on ja pää kuulemma aika alhaalla.

Mites tää kohdunsuun tilanne; lääkärin mukaan jo pehmeä, auki 1 cm ja pituus 2 cm. Jäi vaan mietityttämän kun toivotteli kovasti supistuksia..oisko vaavi siis jo kohta vaikka tuloillaan..? Mähän olin niin varma, että tulee reilusti yliajalla.. Ja lapsivettä kuulemma aika vähän?? Painoarvio päältä päin 3 kg...tuleekohan vielä paljon lisää..?

Emmy83, tsemppiä, koita vielä jaksaa. Et ole ainoa joka vois huolia vaavin jo pois masusta. Mulla myös nuo sukkapuikkokivut inhottavia.

Mulle ei ainakaan tehty synnytystapa-arviointia, ihan vaan normaali sisätutkimus..joskin aika kovakourainen :p

Tuli nyt aika omaa napaa...
 
kiitos Lappitar, mei08 ja rakuuna vastauksistanne! täytyy vaan tosiaan odotella ultraa ja tuloksia, sitten näkee mitä päättävät tehdä. on oikeasti tosi kiva kuulla muiden kokemuksia kun tämä kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.
ja sanomattakin selvää että sitä huolestuu kun jotakin poikkeavaa ilmenee.

hyviä vointaja kaikille!

minea 34+6
 
Heips !Tääl kans neuvola käynti takana. (.) Viikot 38+1 ,HB tipahtanut viikossa 140:stä 118 eli käski syödä rautaa yhen per päivä,painoa tullu viime viikosta 100g eli iha hyvä niin (alusta tullu nyt 6,7 kg) eikä tarvis enempi tullakaan kun on tuota jo ennestään liikaa :ashamed: syke 140 ja potkutteli siel iha kivasti ,pisut puhtaat ja rt yhä ..eli kaikki ok.Muuten tääl ei vieläkään ole pystynyt vaakatasossa nukkumaan :( musta tuntuu et en kohta enää osaakkaan mut kyl on paikat sitte kipeät ku herää vähä väliä!Emmy83 koitahan kestää täällä ainakin tuntuu et ruikutan joka asiasta eikä voi sanoa et tää loppuajan raskaus olis ollu mitenkään auvoista!!Toisaalta harmi sillä olen yhä vahvasti sitä mieltä et lapsiluku on nyt tässä ja olis halunnut nauttia tästä vipasta raskaudesta täysillä :'( Nyt pitäis lähteä kauppaan kun vaan jaksais kun toi jääkaappi on typö tyhjä..ei kyllä taho enää jaksaa ostoksia kantaa mut mies mukaan ja menoks :wave:
 
Heips! Sasha, en tiedä miten tuolla kättärillä toimitaan mutta puhelimessa sanottiin että eka ultrataan ja sitten tehdään päätöksiä. Kaverin kääntöyrityksessä ultrattiin kokoajan, mutta en tiedä mikä käytäntö tuolla sitten on. Mutta jos se napanuora näyttää epäilyttävälle niin sitten asia on selvä, leikkaus edessä. Harmi kun mies ei pääse paikalle mukaan niin täytyy itekseen pähkäillä... ja siellä kun saattaa mennä koko päivä vielä, niin yksinään on vähän orpo olo. Parin päivän päästä olen viisaampi, joten ei kait tässä auta muu kuin odotella sitä maanantaita sitten.

Aamuäreydestä päästyäni sainkin touhuttua ihan kiitettävästi! Silitin ja mankeloin pyykit, tein riisipuuroa (söin jo, oli nam nam), paistoin pellillisen joulutorttuja, tein kinkkuananas-piirakan (kaveri tulee illemmalla kylään), lämmitin takkaa ja olen romaaniakin ehtinyt lueskelemaan. Niin ja tiskasin päälle päätteeksi. Vauvanvaatteet laittelen ojennukseen sitten illalla ja pistän kotiintulovermeet toukalle valmiiksi kans.

Onko teillä muuten mimmosia hoitolaukkuja? Mä mietin että jonkinmoinen pitäis varmaan jossain vaiheessa hankkia, kun vaan löytys joku kiva. Marimekon laukut on kyllä ihan kivoja ja niitä vois pitää sitten myöhemminkin, mutta olisko varsinaisessa laukussa jotain superetua miks kannattais hankkia?

Ja Emmylle tsemppiä, tämmöstä voivotteluahan tämä olotila on täälläkin, joten tervetuloa vain samaan voivotteluporukkaan :kieh:

Nyt joutaa jo vähän lepäillä, painun sohvalle kirjan pariin joten heipähei!
 

Yhteistyössä