TAMMIKUUN TOIVOT heinäkuussa

On jo kuukin kerennyt vaihtua enkä ole muistanut tänne mitään kirjoitella.

hankintoja: äitiyspakkauksen otan ja jos saadaan tietää että tyttö tulee (ennestään 2 poikaa) niin sitten ostelen kyllä tyttöjen vaatteita. Muuta ei oikeesti tarvitse. Kaikkea löytyy tuplarattaista, sitteriin ja tuttipulloihin. (+kaikkea vähän turhaakin vauvatavaraa esim. ruokapurkin/tuttipullon lämmitin) :whistle:
Sukupuolen haluisin tietää etukäteen, kummastakin ollaan tiedetty, toisaalta ois kyllä kiva pitää salaisuutena ihan loppuun asti.

Tuplarattaat tai oikeestaan vaunut meiltä jo löytyy, ikäeroa kyllä tulee 2v1kk, mut ehkä niille käyttöä löytyy tai sit turvaudutaan vaunuihin +seisomalautaan. Esikoinen saakoon sitten jo kävellä, onhan jo melkein 4 vuotta. :D
Aminohapon laittama kuva näytti kyllä todella kivalta.

mut eipä tänne sen kummempia, tosi tylsä tää välivaihe.

Tosin liikkeitä olen tuntenut jo pariin kertaan, ekat tuntu jo 3viikkoa sitten ja nyt viime viikkolla taas muutamat liikkeet.

Iivari 15+5
 
Tasku Venus
Mä olen töissä joillekin maininnut raskaudesta jos lapsista on tullut puhe, mutta en ole mihinkään ilmoitustaululle lappua siitä liimannut. :D Ja kun kertoo yhdelle niin sen jälkeen tietää kaikki. :whistle:
 
Hei pitkästä aikaa! Pääsen harvoin koneelle, kun pikku neiti(vajaan vuoden) nukkuu niin epäsäännöllisesti ja lyhyesti päivisin. Ei ole onneksi pomoa, jolle tarttis ilmoitella raskaudesta. Ja ennen tyttöä tein navettahommia, nyt ei enää oo elukoita. Astmaatikolle oli vähän raskasta hommaa muutenkin. Eli maalla ollaan ja kasvatetaan tätä uutta pikkuista kaikes rauhas. Oksentaa pitää yhä kaikki rasvainen ja mausteinen ruoka. Mahas tuntuu venymiskipua, se on tuttu tunne. Painoa tuskin on paljoa tullut oksentelun takia, mutta ei huolta sitä on ihan riittävästi ennestään. Enkä murehdi asiaa, pääasia kun muuten kaikki ok. Ehtiihän sitä laihduttaa, kun on synnyttänyt. Enemmän pitäisi lenkkeillä. No, jos kauniit säät kohta alkaa, niin eiköhän tässä innostu siihenkin. Ja puutarhas on mukava rapsutella ilmojen suosiessa. Kaikkea hyvää odotukseenne!
 
kerroin pomolle heti alussa jo ,ei ollut moksiskaan hommat jatkuu samanlailla välillä pomo kyselee vointia ja neuvola käyntejä, rento pomo. tuosta sokerirasituksesta kun johjo laitoit että kaksi kertaa niin täällä on ainakin niin et jos ekassa ei ole koholla niin sit uudestaan ,mutta jos jo ekassa koholla niin ei tarvii enää uudelleen. itsekkin joudun edellisessä koska odotuksessa raskausdiabetes, ruoka valioo muuttamalla pysy hyvänä.
 
Mä kans kerroin työpaikalla pomolleni raskaudesta ihan sillä syyllä, että jatkaa mun työsopimusta ainakin vielä sen lokakuun, jotta tuo äippäraha ois parempi. Vuonna 2006, jolloin aloitin koulun, tulot on niin hyvät, että niillä saa suoraan tuon minimin ja kun se nyt lasketaan 6kk tulojen perusteella, niin pitäshän tuolla jo ihan hyvin pärjätä. Tosin mulla alkaa koulukin elokuun puolessa välissä joten tulee mukavan rankka putki ainakin syyskuun loppuun, kun töitä on aina iltaisin ja vapaapäivinä kun koulua ei ole...

Mulla on aivan hirveä himo kebab-lihaan ja mansikoihin. Joka päivä menee ainakin litra mansikoita ja kebab-rulla pyörii koko ajan mielessä :whistle: . Mietityttää vaan, että kun nuo mansikat poistaa nestettä, että toivottavasti siitä ei ole haittaa elimistölle...

Mulla näyttäis et äitiysloma alkaa joulukuun alussa, mutta koulu kun loppuu vasta ennen joulua, niin en tiedä miten noi mun tuet menee. Voisivat vähän miettiä, että miten soveltaa tuota käytäntöä koska onko siinä nyt järkee, että jää koulusta pois kuukausia ennen äitiyslomaa, jotta se ei mene päälle opiskelujen kanssa... Meillä on muutenkin niin lapsivastaiset opettajat, että katsovat varmaan hyvällä jo kun keskeytän opiskelut lapsensaannin takia. Mulle kun perhe on tärkeämpi kuin ura/opiskelu...

Taisin mainita jo, että mammavaatteita on tullut ostettua, mutta toistaiseksi kun vanhat hameet ja kesähousut antaa periksi niin voi vielä pitää niitä. Ehkäpä parin viikon sisällä tilanne on toinen kun tuo maha kasvaa koko ajan. Tänään kävin pikaisesti aamulla vaa'alla ja painoa oli tullut reilussa 5 viikossa 600g. Pysyis vaan pienenä tuo nousu, viimeksi tuli vähän liikaa (23kg).

Nyt taas mansikkakupille :p

Aminohappo ja Kuutti 15+2
 
heip
moni onki jo siirtyny mammavaatteisiin, ite en vielä vaikka vähä meinaa kiristää housut. hankinnoista.. meijän ei oikeestaan tarvi ostaa mitään, yksösten vaunut löytyy, tosin mieli tekis uusia, pitää kattoo jos vaikka innostuis uudet ostaan, kaksosten vaunut löytyy myös, siihen ajattelin ostaa seisomalaudan et esikoinen saa sit siinä seisoskella(on 2,5v joulu-tammikuussa), turvakaukalo löytyy, pinnasänky löytyy, tosin pitää ostaa esikoiselle isojen poikien sänky, hoitopöytä löytyy myös. poikien vaatteita on vaikka kuinka paljo, mut jos se tyttö tulis nyt niin sitte tytölle sopivia vaatteita pitäis ostaa. kyl jos poika tulee niin uusia vaatteita ostelen kans. maanantaina olis toinen neuvola, en oo käyny ku kerran aikasemmin, no ei se mua haitaa, ei jaksaiskaa ravata sielä koko aikaa, ku täs viimeset 3 vuotta on neuvolas ravattu joko äitiys- tai lasten neuvolassa, onneks pojillaki neuvoloita ei oo enää ku vuoden välein, tai no kuopuksella on vielä 1,5v neuvola, sit siitä eteenpäin tasavuosittain. juup, tänne ei ihmeempiä. vointi on hyvä, välillä kauhee väsy, mut luulen et johtuu töistä ku meillä on tosi kiire nyt töissä ku porukkaa on kesälömalla.

näyttikö teillä toi kelan laskuri oikein. mulla näytti et äippäloma alkaa 19.11 ja loppuu 12.12.09, jäi vaivaan et voiko olla mahdollista että se on noin pitkälle. uskon kyl et tuo 19.11 on ihan oikein mut luulen et loma kyl loppuu jo ennen joulukuuta. jos ei äippälomaa oo ny pidennetty täs muutaman kuukauden sisällä.

sit sitä mietin et pitääkö pomolle kertoo siis 2kk ennen laskettuu aikaa vai 2kk ennen ku äippäloma alkaa? mä muistelisin et pitäis kertoo 2kk ennen loman alkua. ajattelin kertoo pomolle vasta mahdollisimman myöhään. yhdelle työkaverille oon kertonu mut muut ei vielä tiedä. kerron sitte jossain vaiheessa.

juup, mutta jatkan tv:n kattomista, pian saaki tosin mennä nukkuun että jaksaa aamulla herätä aikasin.
 
Hei nyt on pakko kysyä et riitääkö se oikeesti et on 6kk töissä ennen äippälomaa.. Kos mä valmistuin just toukokuussa ja oon ollu kesäkuun alusta töissä joten saisin kyl ehkä just sen puoli vuotta täyteen jos se riittää.. Mulla vaan on ollu semmonen käsitys että töissä pitää olla valmistumisen jälkeen vähintään 2 vuotta ennenku voi saada korotettua äitiyspäivärahaa.

Onko jollakin varmaa tietoa asiasta?!


Mieliteoista sen verran että forssan punajuurisalaatti, maksamakkara ja pitsa ovat ajoittaisia mielitekoja, mutta muuten ei oikein ookkaan mitään. Mikään erityinen ei kuvota, kaikki vuorollaan.

Mammavaatteita oon käyttäny jo jonkun aikaa, vaikkei masu vielä näykkään, mutta tavalliset housut painaa, varsinkin kun koko päivän töissä istuu.. Mammahousut on mukavammat päällä. Eikä puhettakaan että jalat kestäis korkkareita. *huokaus* Kotona käytän vielä löysiä collegepöksyjä kun päälle mahtuuvat.

Mulla oli tänään sokerirasitus ja kyllä ei taas hetkeen tee mieli mennä sinne.. Vieläkin maistuu se litku suussa ja on kokoajan nälkä, vaikka paasto päättyi jo ajat sitten ja on saanu syödä ja olenkin syönyt. Mut olo on vaan ihan nuutunu..

Tarviis vissiin mennä nukkuun. Joten hyveli yöteli.

tulia & viljami 13+0
 
Tulia, tässä on Kelan sivuilta tietoa: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?openDocument Vaikeaselkoisiahan noi sivut on, että varmimmin saat tietoa, jos kysyt oikein paikan päällä. Kelan sivuilla on laskuri, jonka avulla saa laskettua äippärahan määrä. Sekin oli aika vaikeaselkoinen...

Olen tässä viime aikoina ihmetellyt, kun paino ei nouse, kun ei oikein huvita syödä paljon. Makeaa ei edes tee mieli. No... Tänään olen tuhonnut suklaalevyn. Että se siitä. Toivottavasti oli vaan hetken retkahdus... Illalla aina pilkon kuppiin porkkanan ja kurkun paloja. Niitä on kiva napostella =)
 
Muakin kiinnostaa PK-seudut treffit. Asun kyllä Hyvinkäällä, mutta hesa-vantaa alueella käyn usein.
Mä en oo facebookissa käynyt piiitkään aikaan mutta irc-galleriassa olen samalla nicillä. tällä hetkelä siel kyll on vaan koirista kuvia kun en oo saannu siirrettyy uusii kuvii sinne.
(.) huomenna mennään kattelemaan vaunuja ja mammavaatteita. Toi olikin mielenkiintoinen linkki toi kelan laskuri. Mulla alkaa äippäloma siis 18.12, mutta jo viikkoa aikasemmin jään sitten "kesä"lomalle. Eli säästin viikon kesälomasta, jotta saan joulun vapaaksi, mutta silloin en tienyt olevani raskaana =)

Mutta nyt petiin jotta jaksaa shoppailla huomenna.

VauhtiViuhti ja Pikkunen 13+2
 
unohtui kommentoida tosta töissä kertomisesta: Osalle työkavereista keroin heti plusattuani ja vähitellen tieto levis kaikille. Pomolle kerroin kyllä vasta ekan ultran jälkee, olihan se jo siitä kuullut, mutta pitihän se itsekkin kertoa. Onneksi meillä on ihana pomo joka onnitteli kovasti :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja cruella:
näyttikö teillä toi kelan laskuri oikein. mulla näytti et äippäloma alkaa 19.11 ja loppuu 12.12.09, jäi vaivaan et voiko olla mahdollista että se on noin pitkälle. uskon kyl et tuo 19.11 on ihan oikein mut luulen et loma kyl loppuu jo ennen joulukuuta. jos ei äippälomaa oo ny pidennetty täs muutaman kuukauden sisällä.

sit sitä mietin et pitääkö pomolle kertoo siis 2kk ennen laskettuu aikaa vai 2kk ennen ku äippäloma alkaa? mä muistelisin et pitäis kertoo 2kk ennen loman alkua. ajattelin kertoo pomolle vasta mahdollisimman myöhään. yhdelle työkaverille oon kertonu mut muut ei vielä tiedä. kerron sitte jossain vaiheessa.
Kopion nämä Kelan laskurista ja kelan sivulta. Tuo laskuri on kyllä sekoillu silloin ku oot siellä käyny. Äippäloma loppuu 2.10.2009. Eiks sun la oo 27.12? Sen mukaan kaudet on seuraavat:

Lasketun ajan mukainen kausi
Äitiysrahakausi 19.11.2008 - 26.03.2009 105 arkipäivää
Vanhempainrahakausi 27.03.2009 - 02.10.2009 158 arkipäivää

Työntekijän tulee ilmoittaa aiotusta vapaasta työnantajalle kaksi kuukautta ennen vapaan aloittamista. Samalla hän ilmoittaa vapaan pituudesta ja jaksottamisesta. Työntekijä voi perustellusta syystä poiketa kahden kuukauden ilmoittamisajasta.
 
Minä kerron pomolle viimeistään ku meen töihin. 1.9 alkaa työt paitsi pari vuoroo pitänee käydä harjoitteleen elokuun lopulla ku en muista mitään. Oon ollu pois 1/2006 lähtien ja siellä on tietokoneohjelmat jonkin verran muuttuneet tässä välissä. Oisin jo viime töissä käynnillä pomolle kertonu ku hain tulevat työvuorolistat, mutta pomo tän kuun lomalla. Kerroin sit jo työvuorossa olleille työkavereille ja nyt tuntuu tietävät kaikki muutki. Eikä se mikään salaisuus enää olekkaan. Mun mahaa ei enää voi piilottaa kesävaatteilla. Pitäis käyttää jotain collegehupparia tai löysää syystakkia ettei näkyis.
 
Heip!

Mä en ole vielä töissä kertonu palkanlaskua lukuunottamatta kellekään (kun pyysin korjaamaan leimaukset neuvola- ja ultrakäynnistä palkallisiksi poissaoloiksi). Ensi to on neuvola ja sen jälkeen kerron ennen lomalle lähtöä pomolle ja alaisille ajattelin kertoa vasta syyskuussa, ellei pomo sitten ala samantien etsimään sijaista (=laita työtä hakuun).
Vähän aikaa sitten juttelin yhden kollegani kanssa joka on jäämässä myös mammikselle, ja molemmat oltiin sitä mieltä että on reilua ajoissa kertoa. Itsekin esimiehenä työskentelevänä olisi varsin kiusallista huomata masunkasvua alaisella ja pohtia että pitääkö tehdä järjestelyjä vaiko eikö, jos jättäisi kertomisen ihan viime tippaan. Mutta kukin tyylillään, saahan sen tietysti kertoa vasta 2 kk ennen vapaatakin. Jos mun pomo on reissussa ens viikon lopulla niin sitten jätän sille meilin :LOL: tai kerron vasta kun tuun lomalta, sillon on reilu 3 kk vielä vapaan alottamiseen kuitenkin.

Onko muilla kadonnut kaikki oireilu raskaudesta? Mulla ei ole enää mitään, paitsi toi persjumi, joka on toisina päivinä sekin hyvin pientä. Ihan kuin olis koko raskaus hävinny taivaan tuuliin :whistle: Kun ei tunnu millekään, eikä potkuja varmaan tunne vielä kuukauteen... No, toivottavasti toukka elää ja kasvaa hyvin, vaikken mitään tunnekaan. Ens to toivon mukaan kuuluu ne sydänäänetkin sitten, onhan tuolloin jo 16. viikko menossa.

Pitänee ryhtyä taas hommiin tässä. Ylihuomenna on perjantai ja sitten enää viikko töitä ja pääsen lomille
:LOL: Voi että mä odotan sitä!
 
Hei kaikille!
Kovasti tänne onkin tullut juttua....
Töissä kertomisesta. Kerroin mun pomolle jo rv12, kun mulla oli kamalasti kipuja ja luulin et taas mua viedään... :(
Pomo sanoi et odottelee et kertoo omistajille, yhdelle sen oli pakko sanoo, joka onkin vastuussa noista asioista. Sit viime viikolla oli toinen niistä omistajista tajunnu et hei jotain on meneillään ja kysyny mun pomolta. Loput omistajat saavat kuulemma tietää tänään.
Ovat hienosti asian ottaneet, vaikka olen vasta ollut talossa 3kk, eli vähemmän kuin raskaana :eek: . Harjoitusajalla kun on niin onhan se vähä jännät paikat..
Mun pomo onkin suunnitellut jonkun harjoittelijan ottamista, joten kiva niille on et voivat suunnitella. Haluan muutenkin pitää avonaiset ja reilut välit noiden kaikkien kanssa.
Se tietty riippuu tilanteesta miten kannattaa kertoa. Kaikilla on eri hommat.
Masun kasvaminen Se tosiaankin pullahti kasvukipujen tuloksena viikko sitten. Esikoista odottaessa kilot alkoivat kerääntymään heti ja masu (läskit) tulivat näkyviin aikaisin. Nyt on jotenkin aivan eri homma meneillään. Miten muilla??? Samoin kuin edellisessä raskaudessa vai mennäänkö eri tahtiin??? Eri oireita nyt???
(.) Kävin sokerirasituksessakin eilen. Esikoista odottaessa mulla heittivät arvot häränpyllyä koko raskauden ajan, mutta insuliiniin ei sentään tarttenu mennä. Nyt toivon et ei olis samanlaista. Kaikki sanovat et oon hoikempi kuin viimeks jne, mutta saa nähdä onko sillä mitään apua... :|
Mammahousut ei oo vielä käytössä. Kokoa isommilla oon vielä pärjänny. Luulen et ens viikolla on pakko siirtyy niihinkin.... ;)
Äippäloma alkaa mulle joskus joulukuun alussa. Itse voin valita. Täällä ulkomailla kun systeemi on eri... Ei 1kk ennen saa jäädä, mut se otetaan pois lopusta. Itse en halua paljoo aikaisemmin ottaa, 1vko? Sektiolla kun mennään ennen joulua tai heti joulun jälkeen, niin on sit pakko aloittaa se "loma" joskus joulukuun alku maisemissa....

NullPoints + Tirri 16+6
 
Anmaria79
Mullakin kummittelee mielessä toi työpaikalla kertominen. Nyt meitä on 24:stä paikalla vain kolme ja ne kaksi jäävät ensi viikolla lomalle, joten ehkäpä alan kertoa sitten niille lomalta palaaville elokuun alussa. Pomo on sairaslomalla uusimpien tietojen mukaan syyskuun loppupuolelle, joten kaipa kerron sitten hänen sijaiselleen, kuhan hänkin tulee lomalta. Hassua, et kun pomo tulee takaisin töihin, on mulla jo iso maha ja äippäloman alkuun enää pari kuukautta.

Mulla ei ole oireet loppuneet, mutta ovat olleet aika vähäisiä kaiken aikaa. Edelleen on säännöllisesti syötävä jotain ja väsymys painaa. Eilenkin menin jo ysiltä nukkumaan, eikä omaa aikaa juuri ole esikoisen mentyä nukkumaan, kun ei jaksa edes tv:tä kattoa. Mullakin on ens viikon to lääkärineuvola ja silloin viikkoja 16.
 
Ihanaa aamua kaikille! Tai johan tässä alkaa olla keskipäivä, ainakin meidän mittareilla. Esikoinen heräsi taas aikaisin, tänään aamu koitti klo 4.40... On ehditty ihailla auringonnousua ;)

Mä pistinkin pari päivää sitten vertailukuvat ekasta raskaudesta ja tästä. Mulla ei kasva maha mitään huimaa vauhtia näin alussa, koska olen sen mallinen että maha mahtuu pitkään lantioon. Nyt se kasvava maha on kuitenkin työntänyt nuo uudehkot mahamakkarat pullolleen navan yläpuolelle, niin että maha näyttää pyöreältä jo ylhäältä lähtien. Ilman tuota ylämahaa mun maha olisi vielä hyvin pieni.
Tuskaiseltahan se tuntuu kun kasvaa tuolla "sisällä", saisi pullahtaa eteen niin ei painaisi niin pahasti joka paikkaa. Mutta eiköhän se kuukauden päästä pullahdakin. Esikoista odottaessa alkoi rv23 olla jo aika iso maha, ja olettaisin että nyt tulee vähän aiemmin.

Mullakin on välillä lievästi hysteerinen olo, kun oireita on niin vähän, eikä mahakaan ole järin suuri. Liikkeitä tunnen kyllä satunnaisesti, mutta nekin voisi toisaalta pistää ilmavaivojen piikkiin. Yhden odotuksen kokeneena uskon kuitenkin, että kyseessä ovat sikiön liikkeet.

Mulla on kohta aika hierojalle, täytyy lähteä.

Tuttiritari, huomenna tasan 16 viikkoa..!
 
Mä kerroin töissä heti, kun sain asiasta tietää...tämä siksi, että se on vähintäänkin reilua duunipaikkaani kohtaan. Meille kun on todella vaikeaa saada ketään mun tilalle, niin halusian antaa paljon aikaa siihen. Hyvällä tuurilla saan itse jopa "kouluttaa" seuraajani työtehtäviini...tämä olisi mukavaa.

Minulla ei ole vakiduunia, mutta pomo sanoi, että mahdollisesti voisin päästä takaisin hommiin äippäloman jälkeen...pomo vaan ei taida ymmärtää, että suunnitteilla on olla kotona 3v :D

Jes...nyt elellään viikkoa 14 ja viikon päästä ollaan viikolla 15...silloin voin jo sanoa olevani JO viikolla 15 :D

Sef 14+0
 
sasha80 En päässy, ei löytyny sitä "liity ryhmään" kohtaa :ashamed:

Kylläpä joillakin alkaa aamut aikaisin :eek: Minä oon muksuille sanonu ettei ennen puolta kahdeksaa tarvi edes haaveilla ylös noususta :LOL: Omat nukkuukin ihan kivasti, joskus jopa yhdeksään mut miehen tytöt on tottunu nousee ennen seitsemää. Hyvin ovat oppineet et joutuvat sängyssä olemaan. Hakevat kirjat ja lueskelevat niitä sen aikaa et kello on tarpeeks.
Saattaa kuulostaa raaalta jonkun mielestä, mutta... Taas onkin sit opettelu kun vauva tulee. Meillä molemmat muksut on vauvana heränny ensin seitsemän aikaan, sit puolen vuoden iässä kuudelta! Ja vauvallehan ei auta sanoa et kello on "liian vähän" :LOL:
 

Yhteistyössä