TAMMIKUUN TOIVOT 2009 kesäkuussa

Mammakoo: jos oot syöny sinihomejuustot pizzan päällä eli ne on käyny uunissa ni sen pitäis olla ihan ok. Tuolla Odotus ja synnytys -otsakkeen alla on Odottajan ruokavalio -kohdassa mainittu, että kotimaisten kotimaisten isojen meijerien valmistamia sinihome-, mozzarella- ja fetajuustoja sais syödä kuumentamattominakin, koska Suomessa valvotaan meijereitä niin tarkkaan ja suurin osa juustoista on näissä pastöroituja (tai ehkä kaikki näissä isoissa meijereissä). Itse vetelin ennen raskaustestiä paljon sakariinilla makeutettuja tuotteita ja graavilohileipiä yms. Sitte testin jälkeen loppu nämä. Vähän hirvitti ku tajusin, että miten ei-suositeltuja juttuja sitä oli raskaudesta tietämättään syönyt.
Nyt himottais ihan kamalasti saada salmiakkia... mut onneks en jaksa lähteä ostamaan. Myös vähän kauhistuttaa, ettei saa maksalaatikkoa eikä maksamakkaraa yli puoleen vuoteen... tosin maksalaatikkoa kai voi joskus ottaa pienen määrän. Ehkä sitten jouluna.
 
Hei taas täältä sateen keskeltä!

Viikon päästä olis neuvola ja ilmoitin miehelle, että varaa aamua vapaaksi jotta voi lähteä seuraksi. Edelleen ihmetyttää se, että pitää varata puolitoista tuntia aikaa neuvolaan. Siis mitä ihmettä siellä sit puhutaan, kun noin kauan menee. Ja odotaan todella, että mies tulee jokaiseen neuvolaan mukaan, jotta tuntee odottavansa yhtä paljon kuin minä.

Me myös päätettiin tilata tuollainen minusta tulee isosisko-paita. Meillä on kesäkuun puolen välin jälkeen tulossa grillijuhlat, jonne molempien vanhemmat tulee ja päätettiin silloin pistää tytölle paita päälle ja odottaa kuinka kauan menee, että he huomaavat asian. Tosin varmaan mun äiti jo arvaakin asian, kun tarjosi punaviiniä viime kerralla ja kieltäydyin ja tänään kun hain tytön hänen luota hoidosta, niin nukahdin sohvalle kun olin niin väsynyt.

Mä olen kallistunut yhä enemmän kaikkien testien kannalle. Tätä nyt viimeisenä pitäisi odottajien puolella kertoa, mutta kun ei ole vielä muistakaan kelle tästä puhua, niin kuulin siis, että eräällä tutullani on erikoislapsi, joka on vauvasta lähtien ollut laitoshoidossa, koska on niin vaikeasti vammainen. Tämä asia on tälle äidille niin raskas, ettei hän pysty puhumaan asiasta. Itse ajattelen, että onko oikein tuoda maailmaan lapsi, joka ei pysty nauttimaan elämästään... :ashamed: Vaikea asia.

Ja vielä kommentti tuohon ruokakieltoihin. Siis mä en muista tuota listaa. Tänäänkin söin lounasravintolassa fetaa ja vasta kun Jonnan jutun älysin, että sekin on kiellettyjen listalla, kun en tiennyt mistä se tulee |O Tosin luin jostain, että maksamakkarassa on niin vähän a-vitamiinia/maksaa, ettei sen syömisestä pitäisi olla haittaa, kunhan nyt ei putkisotalla syö.

Parempia säitä odotellessa,

Aminohappo ja Kuutti 8+1
 
Tervehdys :wave:

Täällä pahoinvointi on kyllä tehnyt meikäläisestä täysin epäsosiaalisen yksilön :ashamed: Minnekkään ei ole halua lähteä, sillä pahoinvointi voi yllättää milloin tahansa, kaupassakäynti on yhtä tuskaa :x Toivottavasti tämä alkaa pian helpottaa sillä ikävä kököttää kesä kotona...

Noista ruokarajoituksista..Tuo maksamakkaran syöntihän oli kiellettyä aikaisemmin, mutta viimevuonna siihen tuli helpotusta eli pienet määrät ovat sallittuja. Maksamakkarassa maksan määrä on niin vähäistä että sen vuoksi se "päästettiin pannasta", maksalaatikossa maksaa on vissiin hieman enemmän joten sen syömisestä en osaa sanoa mitään. Edellisessä raskaudessa söin muutaman kerran pieniä määriä maksalaatikkoa eikä tuossa tytössä mitään vikaa ole :whistle

Sainhan minä varattua sen ajan sinne neuvolaankin ja se on tasan viikon päästä ja me osallistutaan kaikkiin seulontoihin mitä tarjolla on. Ensimmäiselle neuvolakäynnille menen yksin, koska tiedossa on vain papereiden täyttämistä ja keskustelemista, mutta eiköhän seuraavilla kerroilla myös mies tule mukaan.. Mutta nyt laittamaan tuota nuorimmaista yöpuulle..

Oikein hyvää alkanutta kesäkuuta kaikille!
 
Tosiaan tervetuloa kaikkki uudet!

Me on nyt alustavasti tuumattu miehen kanssa niin, että emme osallistu seulontoihin. Minun ikäni tuoma riski meillä on erittäin hyvin tiedossa ja tavallaan se riittää.

Olemme funtsineet asian seuraavasti. Verikokeesta/niskapoimun mittauksesta saa tulokseksi vain laskennallisen suhdeluvun, joka kertoo, millä todennäköisyydellä sikiöllä on kromosomivirhe. Se on siis vain todennäköisyys, ei mikään tieto. Jos haluaisi varmaa tietoa, pitäisi mennä lapsivesitutkimukseen tai istukkabiopsiaan. Niissä taas on keskenmenoriski, joka helposti voi olla jopa suurempi kuin seulonnoissa saatu kromosomihäiriön riski. Tällaisiin tutkimuksiin emme halua osallistua.

Downin syndroomiahan noilla seuloilla lähinnä etsitään. Ne pari muuta tunnistettavissa olevaa kromosomipoikkeamaa menevät yleensä kesken itsestäänkin. Muut tunnistettavissa olevat sairaudet taas ehtii todeta rakenneultrassakin.

Seulontojen perusteella ei minun käsittäkseni voi sanoa, onko syntymässä lapsi, "joka ei pysty nauttimaan elämästään."

Mutta tämä nyt on vain meidän pohdintaa. Älköön kukaan loukkaantuko.
 
Kiitos sasha80 kun laitoit tuon linkin missä maksamakkarasta. Itse oon lukenu esikoisesta saatuja neuvolan papereita (ne on parin vuoden takaa) ja niissä ei mielestäni ollut mitään mainintaa maksamakkarasta eli se on uutta tietoa. Nuo kala-asiat on mun mielestä aika hankalia. Jos ravintolassa syö jotain kalaruokaa niin en mä rupea kyselemään et mistäköhän tämä ahven on peräisin ja onko ollut isokin yksilö. No, onneksi sitä ei nyt joka viikko kuitenkaan syö ravintoissa, mutta tällä viikolla kun oon kotiseudulla käymässä ni on käyty syömässä sukulaisissakin ja kalaahan siellä on tarjottu. Norjalaista lohta...
Joku taisi muuten kirjoittaa mahan turpoamisesta. Mulla on myös maha sellainen pinkeä. Itse sen huomaa, mutta ei sitä varmaan muut huomioi. Ehkä sitä tässä tilassa jotenkin tiedostaa oman mahansa paremmin ja varsinkin kun on kaikkia tuntemuksia (pinkeyttä, nipistelyä, öklötystä) niin se massu saa jo nyt hieman enemmän huomiota ku ennen. Ja tietenkin siksi, että siellä kasvaa pieni elämän alku. Mun tekee silti mieli jo käyttää vähän väljempiä vaatteita. Huomenna näen ystävääni pitkästä aikaa ja mietin, että laittaisko tiukan paidan vaiko löysemmän (mammavaate, mut sitä ei huomaa) ku aattelee että siinä tiukassa on epämukava olo ja että se maha näkyy...
Seulonnoista sen verran, että itse osallistun kaikkiin mitä tarjotaan. Mä haluan kaiken informaation kohdun sisällöstä. Olen myös miettinyt sitä, että jos olisi aihetta Down- tms epäilyihin ni mitä sitä sitten tekisin... se on mun mielestäni hyvä, että jokainen saa valita osallistuuko vai ei.
 
Lara83
Ultrassa käyty ja siellä se pieni sydän sykki :heart: Lääkäri oli innoissaan että kerrankin on nuori odottaja (olen 25v, joten vissiin nykyään sitten synnyttäjät ovat huomattavasti vanhempia...?), niin antoi tuon ultran tosi edulliseen hintaan, jäi Kelakorvauksen jälkeen vain 55 euroa :)

En saanut taaskaan neuvolantätiä kiinni (siis milloinka niille voi alkaa lähettämään sähköpostia???), koska taas oli jossain ulkona käymässä puhelinaikana :kieh: eli neuvolaa ei ole vielä varattu.
Mistä seulonnoista te puhutte? Vuosi sitten johonkin veriseulontaan olisi päässyt JOS np-ultrassa olisi ollut jotain häikkää.. Muuten ei ollut mitään seulontoja.

Mun täytyy myöntää, että viime raskauden aikana unohtelin noita ruokasuosituksia vähän väliä. Onneksi ei tullut mitään, mutta nyt kyllä aion olla vähän tarkempi... :whistle:

Voimia teille jotka olette tosi huonovointisia.. Mä vietin vuosi sitten joulu-tammikuussa 4 viikkoa putkeen käytännössä kylppärissä kun olo oli niin heikko etten jaksanut kävellä yksin oksentamaan.. :| päivittäinen oksentaminen loppui vasta rv25.. Mutta sen jälkeen olin niin iloinen ettei ollut huono olo, että närästys ja turvotus ei häirinnyt ollenkaan :)

:wave:
 
Iiik..Jännittää ihan kauheesti kun mulla on uusi ultra viikon päästä maanantaina...Että mitä sieltä löytyy, vai löytyykö mitään...Kävin torstaina, eikä ollut vielä tarpeeksi viikkoja tms. mutta ei kuitenkaan näkynyt vielä "papua"... Ai niin huomasin tuosta listasta, että en ole tainnut kertoa ikääni, eli olen 26v. Mulla ei oo vielä koskaan kasvanut maha vielä tässä vaiheessa...Miten se voi kasvaa kun vauvakin on vasta muutaman sentin kokoinen korkeintaan. =)
 
Oi että jo kesäkuu B) miten mä en meinaa pysyä ollenkaan perässä,nää päivät menee niin äkkiä :)

Ihana lukea teidän kaikkien ultrassa käyneiden hyviä kuulumisia :heart: voi kunpa itekkin pian pääsis!! No toisaalta nää viikot menee niin äkkiä että kohtahan tässä np ultraan päästään =)
verikokeeseen/seulontaan aion myös mennä. vaikka toisaalta ei tarttis mennä kun jos jotain hälyttävää kuulus niin siitä sais aihetta panikoida hirveesti :( mut sinne np ultraan ainakin haluan ihan sen takia että pääsee kurkkaamaan masuun :heart: sitten vasta alkaa todellinen olo raskaudesta kun on nähnyt että tuola mahassa tosiaan kasvaa pieni ihminen :)

mahan kasvu tosiaan taitaa olla turvotusta vielä tässä vaiheessa. mulla ei viel turvota eikä tartte paljon paisua että mahdun hääpukuun :) esikoisesta maha alkoi kasvaa tosi myöhään,mut toisesta mulla alkoki sitte kasvamaan maha jo 12viikon jälkeen niin et mammaousihin piti siirtyä :whistle: saa nähä kuinka nyt käy.ehkä tää maha tästä helpommin lähtee venymään kun on jo pari kertaa paisunut ja onhan tossa edelleen havaittavissa makkara varsinkin jos istuu....liekö vieläkin edellisiä raskauskiloja jäljellä :ashamed: nyt saa kuitenkin hyvällä omalla tunnolla kasvattaa mahaa :D

 
Minä käyn seulonnoissa. Jos on kohonnut riski niin menen lapsivesitutkimuksiin tai mihin tarvitaan. En jaksaisi hoitaa kotona vaikeasti vammaista lasta kun kolme lasta on jo kotona. Ja vielä vähemmän haluan laitokseen lastani laittaa. Onneksi on kolme tervettä eikä suvussakaan ole mitään poikkeavuuksia niin toivon että tämä neljäskin on terve. Vaikka toisaalta tulee mieleen että voiko olla vielä neljännen kerran niin hyvä tuuri että raskaus ja kaikki menee hyvin ja tulee terve lapsikin. No sitä ei auta kuin toivoa parasta.

Mies ei tule neuvolaan. Ultraan/ultriin varmasti haluaakin mukaan. Ultrien lisäksi normaali neuvolassa mies kävi esikoista odottaessani sen minkä töiltään pääsi. En koe mitään tarvetta enää miestäni sinne raahata eikä häntäkään huvita sinne lähteä istuskeleen. Lapsenvahtikin pitäis hommata niin helpompi ku se on kotona lasten kans ja minä käyn yksin. Samoin on synnytyksen laita. Jos synnytän niin että on lapsenvahtiin mahdollisuus niin mies lähtee varmaankin mukaan jos haluan, mutta yöllä tai muutoin jos ei saa helposti lapsenvahtia järjestyyn niin käyn synnyttään yksin. Mulle on tärkeämpää että mies on muuten mukana kotitöissä ja lastenhoidossa, ei tarvi olla mukana neuvoloissa ja synnytyksissä (kahdesti ollu mukana ja kerran ei). Kaiken lisäksi miehellä on sairaalakammo joten jouduin synnytyksissä huolehtiin miten mies voi. Yritti olla skarppina, mut ku tiedän miten se vihaa sairaaloita, lääkäreitä ja verta niin mua huoletti onko sillä huono-olo ja kaikki ok. Sit ku näkee toisen naamasta että se on hädissään ku ei voi auttaa ku minä olen tuskissani niin mulla vaan säälittää toinen enkä voi keskittyä itseeni ja synnytkseen. Saattaapa olla nyt ku alan muisteleen niitä synnytyksiä ku mies oli mukana että käynkin synnyttään yksin. :whistle: Mulla ei taho synnytyksien jälkeen istukka irrota ja verta tulee litran verran niin se on varmasti sairaala ja verikammoiselle melko paha paikka.

Johjo 7+0
 
heippa, joku tossa sanoi että mieli tekee jotakin raikasta, mulla siihen auttaa kylmä vischy, kannattaa koittaa jos muillekin apua.
muuten täällä suht oireetonta elämää vietetään, väsymys vaan on kova..

kyselin tuolla aiemmin muiden tilanteita, koska aiotte paljastaa muille että vauva on tulossa?
jotkut puhuu ensimmäisestä ultrasta, entäpä muut?

itse mietin että varmaan sit kun mahaa alkaa näkyä.. olen hyvin hoikka joten kaikki ylimääräinen varmaan erottuu nopeasti vyötärönseudulta..
sitä odotellessa ;D
 
Tervehdys pitkästä aikaa. Me päästiin taas tänään miehen kanssa kurkkaamaan meidän massuasukkia. Masussa oli kaikki hyvin, pikku kaveri oli kasvanut hyvin ja sydän löi tosi vikkelään. Kyllä se kummasti helpottaa, kun saa nähdä että mahassa on kaikki kunnossa.

Meillä kyllä tehdään kaikki seulat ja tutkimukset niin saa edes jonkinlaista tietoa, että ei tule sitten sektiossa yllärinä. Minulla kyllä kans turpoaa maha iltaa kohti kovastikkin, mutta aamulla se on taas poissa.

Pahaa oloaon kyllä piisannut. Eilenkin piti kesken lenkin yökkiä ojaan, kyllä siinä oli kaveri kummissaan. Olen huomannut, että jos aamupala menee kovin myöhäseen on paha olo mitä karsein. Minulla ei tee mieli syödä mitään lämmintä vaan hedelmät ovat olleet suurta herkkua.

Joko teillä muilla kesälomat häämöttää? Itse olen pitänyt lomani monen vuoden ajan monessa pätkässä ja niin se näyttäisi olevan taas käytäntö. No se on toisaalta oma valinta. Heinäkuun lopussa lähden sitten esikoisen kanssa kahdestaan ulkomaille reiluksi viikoksi ja se on sitten sitä oikeaa lomaa B) =) .

Leppoisaa viikon alkua kaikille ja toivotaan, että saadaan nyt pysyä kaikki loppuun asti mukana täällä jännäämässä.

Hemuli 9+2
 
Heippa piiiiitkästä aikaa. Kiirettä on pitänyt, joten en oo ehtinyt kommentoida.
Tervetuloa uusille :flower: .
Mullakin iltaa kohti maha turpoo ja on kuin ilmapallo, aamuun mentäessä maha on taas suht ok.
Seulontoihin en aio sen kummemmin osallistua. Ultrassa ehkä käyn, mutten veriseulassa.
Vaihtelevasti oireita täällä. Edelleen pelottaa, että Toivo ei pysy matkassa loppuun saakka. Millähän ton ajatuksen sais pois? Ekan neuvolankin varasin. Meidän terkka on vähän jännä, ja mäkään en sitä ekaa odota kovin innolla. Ei ne tiedot oo muuttunut viime lokakuusta mihinkään, kopsais suoraan niistä papruista. Ei meilläkään mies tuu neuvolaan. Ultriin kyllä tulee. Huomena olis seuraava ultra, saas nähä nyt.
No töihin matka vie. Monta piitkää viikkoa ennen loman alkua pitäis jaksaa. Tuntuu jo nyt ettei pää kestä :headwall: :headwall: .
Kaunista päivää kaikille.
 
Onnea kaikille kivoja ultrakuulumisia saaneille! Kyllä se raskaus kummasti konkretisoituu, kun oikein kuvasta näkee, että joku siellä on.

Lara, ne seulonnat. Ainakin täällä Hesassa se on niin, että sikiöseulonnat koostuvat kahdesta osasta: ensin on veritesti ja sitten ultratutkimuksessa tehdään sikiön niskapoimun mittaus. Näistä kahdesta tutkimuksesta lasketaan suhdeluku, joka kertoo, millä todennäköisyydellä vauvalla on kromosomivirhe. Suhdeluvun laskentaan vaikuttavat paitsi mitatut asiat, myös esim. äidin ikä. Tutkimukset ovat vapaaehtoisia, pakko niihin ei ole mennä. Ultrassa voi käydä, vaikka ei menisikään veritestiin ja kieltäisi niskapoimun mittauksen.

Seulonnoissa kromosomihäiriön riskiä pidetään suurentuneena, jos se on suurempi kuin 1:250. Jos raja-arvo ylittyy, suositellaan asian varmistamiseksi lapsivesitutkimusta tai isktukkabiopsiaa. Lapsivesitutkimukseen liittyy keskenmenoriski, joka on noin 1:200. Istukakbiopsian riski on suurempi, jopa 1:100.

Suurin osa seulontojen esiin nostamista riskitapauksista on ns. vääriä hälytyksiä eli tarkemmissa tutkimuksissa kromosomihäiriötä ei löydy. Lähinnä seulonnoilla etsitään Downin syndroomaa ja paria muuta trisomian lajia.

Lisätietoa esim. www.verneri.fi
 
Heips!Ikkunoita pestessä on menny pari päivää hujauksessa ja muutenki pitäis jaksaa siivota ton pojan rippijuhlia varten..tuntuu et ei kerkiä mitään tekemään ja tuli viel toisiks nuorin oksennustautiin eilen :( itse kävin eilen verikokeissa sitä np ultraa varten mut silti sitä miettii et jos niissä ilmenee jotain niin pystyykö sitä tekemään mitään lopullista ratkaisua :/ kovin sairas lapsi mietityttää koska on jo 7 lasta ja ikääkin et jaksaisko sitä..asiasta toiseen ei meilläkään mies tule neuvolaan ja synnytin edellisen lapsen yksin koska olin jo valmiiks sairaalassa ja laps rupesikin yöllä syntymään ja hyvin meni vaikka isohko oli..soitin aamul et arvaa kumpi tuli =) meillä mies on muuteki aina poistunut paikalta kun on verta ja suolen pätkiä luvas eikä se mua haittaa eipä kans tarvi siitäkin huolehtia kesken synnytyksen :LOL: kesää odotellessa ja 9+6
 
Pikaisesti kommaan tuohon mies synnytykses mukana...
Mä ehdottomasti haluan et mies ois mukana.Ihan ehdottomasti.On se niin yhteinen juttu...ja mun mielestä sen isän läsnäolo on nii iso juttu...on etes yks tuttu mukana touhussa ja onhan se monille isille nii tärkeekin kokemus.Mä jännään vaan sitä kerkiikö isäntä mukaan synnytykseen jos on töissä kun on lähön aika...isännältä on noin 27km töistä kotiin ja kotoo sairaalaan on jotain 90-100km.eikä koskaan teidä miten nopee se tulee olemaan.Ku eka oli kahessa tunnissa jo maalimassa ja toka ku o sektiolla syntyny ni siit ei tiiä...
Nii ja noista seuloista...Mä isännälle sanoin että en oo aikasemmissa käynyt seuloissa..eikä mulla itellä oo kauheeta tarvetta käydä..muutaku saishan siin ultran lisää et pääsis kahtoo pientä...Mut sanoin sitte isännälle ku luki lappuset aiheesta että jos se haluais ite että käytäs ni sit me käydään..mulla ei pakottavaa tarvetta siihen ole.Ei ole isäntä vielä sanonut asiaan mitään...to viimestään asiasta pitäs päättää.Saas nähä mitä mies on funtsinu...

On pikaisesti...olo on ihan okoo...mahassa menkkajuileja vähän ollu...oisha nyt toiste menkkojen aika ihan näinä päivinä..johtunee sis varmaan siitä.Muuten ihan jees...huonoo oloo ei tälle päivälle oo ilmetyny vielä...mut eilen hampaita pestessä meinasin yrjötä tyystin ku vaahto meinas valua liiaks kurkkuun...huh et yökötti.
Eilen tosiaa oli se päivä ku edellinen pieni meni kesken tosin vko siitä se vasta huomattiin.Et to nähään ollaanko varmasti päästy sen päivän yli...Toivon niiiiiiin paljon että pieni on vielä kyytissä. :heart: :heart: :heart: Ja se toinen pieni...mikäköhän sen tila nyt sitten on...et jos se toinen on menny kesken ni mitään vuotoja ei ole ollut.Tai jos se sitkuttaa siel hienosti ni kakshan niitä tulee...
Isäntä oli nii ihana ku puhuttii siit et jos kaks tulee ni hyvin usein ne syntyy ennenaikasina ni sit o tiedossa helposti sairaalassa oloa.Jne...Ja sit ku kysyin siltä et miltä se tuntus jos sieltä kaks tulis...ni se tuumans isolla virneellä että olishan se hienoa :D Ihan toinen...
Tää tai nää ku on isännän esikoinen ois.Mulle se kolmas ja neljäs tai kolmas...
Hurjaa...torstaita odotellessa ihan kuumeisena...huh...tulis jo...Näkis ainakin sen toisen pienen sykkeen ja et siel se köllii ja mukana kulkee...sais taas rauhan...ei tarviis ressata.

Kivoja ultrakuulumisia ihmisillä... :heart: :heart:

Mä lähen valmistuu kylälle lähtöön ku kamu pian tuolta ilmestyy...mutta palataan...masuille vointeja ja silleen....PAI :wave:

Daizz ja sydänkäpynen(set?) 8+4
 
Tervetuloa uudet! :wave:

Siis pitääkö noista ultraäänistä jotenkin maksaa, jos ne tehdään omassa neuvolassa..? Vai älysinköhän oikein..? Vielä vajaa 2 viikkoa ultraan... välillä tuntuu, että ei tuolla masussa mitään ole, mutta mistä nää kaikki oireet sitte tulee...

Oireista puheen ollen, onko kellään ollut minkaanlaisia tulehduksia "alakerrassa"? :x Kysyin jo tuota aiemmin, mutta jotenkin se taisi mennä kaikilta ohi tai sitten muilla ei ole tällasta vaivaa. Mulla nyt pari viikkoa ollu jotain pahanhajusta vuotoa... nyt koitan sitä jollakin vagi-c puikoilla hoidella ja sitten ajattelin kokeilla jotain maitohappobakteereja sisältäviä puikkoja. Ajattelin, että oisko tää joku emätintulehdus... Jotenkin oon niin huono menemään lääkäriin ja yritän aina viimeseen asti ite järkeillä mikä mulla on ja hoitaa sitten sen mukaan, hoitsu kun olen! :D Ja senhän tietää, että lääkäriltä saa jonkun antibiootin, mutta mielummin yritän tän nyt jollain lievemmällä saada pois.. Mutta mutta, jos ei kohta ala mennä ohite, ni täytyy sitte vaikka neuvolaan soitella, että ottavat näytteen.

Jotenkin niin ottaa aivoon, kun mulla aiemmin mitään tulehuksia oo ollu ja sitten väsyttää koko ajan, enkä saa mitään aikaseks ja pitäs ikkunoita pestä ja pyykkiä ja ym. :headwall: Että raskausko muka ihanaa aikaa..? :saint:

~ Pearl 7+4
 
Tervetuloa uusille!

Ihania ultrakuulumisia ollut :)

Nyt en ole aamulla pariin päivään enää oksentanut. Pahaa oloa kyllä aamuisin on ja jääkaapin kun avaa niin meinaa ylös tulla, mutta yleensä vain aamuisin. Päivisin on ihan ok olo, mutta ei silti ihan normaali ja illalla välillä on aika huono olo. Syödä kyllä pystyy ihan normaalisti, mutta ei niin isoja annoksia kuin yleensä.

Neuvolaankin sitten soitin ja sain ajan samaan aikaan, kun on pojan 2v neuvola eli 12.6.

Oltiin viikonloppuna minun vanhempien luona ja oli pojalla sitten se minusta tulee isoveli paita päällä. Ei ihan heti huomanneet sitä, mutta ei mennyt kuin 5 minuuttia. Sitten minun yksi sisko tuli käymään siellä myös perheineen ja he eivät huomanneet sitä heti. Siskoni vasta puolen tunnin jälkeen sen huomasi :D

Meillä mies ei tule neuvoloihin mukaan. Ei ollut edellisistäkään lapsista. Ultrissa on aina käynyt ja tulee nytkin. Ja synnyttämään tulee myös, en halua yksin mennä. Lapsen vahditkin löytyy, miehen vanhemmat asuu kilometrin päässä meistä niin sinne sitten viedään, kun synnyttämään lähdetään. Miehen äiti on muuten töissä sairaalassa, mihin synnyttämään mennään, hoitaa niitä vastasyntyneitä. Esikoinenkin oli muutaman tunnin ekana yönä anopin hoidossa :heart: Pojan syntymän aikaan ei sitten ollut töissä. Se etu siinä oli, että sai oman huoneen ja sai siellä yksin olla niin kauan, että sinne oli pakko sitten joku tuoda, kun oli täyttä.


 
Terve taas!

Pearl, ei ole ollut tulehduksia. Mutta mene ihmeessä lääkäriin jo ihan raskaudenkin takia!

Me on nyt sitten käyty ekassa neuvolassa. Prujua tuli aika pino, ja kaikenlaisia neuvoja. Joudun myöhemmin sokerirasitukseen, kun olen jo 44. Mutta muuten terveydenhoitaja oli kiltti eikä moittinut meitä ikälopuiksi.

Sikiöseulonnoistakin kieltäytyminen kävi ihan kevyesti. Emme mene veritestiin eikä ekassa julkisen ultrassa mitata niskapoimua. Mutta ultraan kuitenkin pääsemme rv 12, ihan niinkuin arvelinkin.

Tuntuu nyt jotenkin virallisemmalta tämä odotus!
 
Heips.. Minulla on kans koko ajan paha olo. Olen oksentanu pari kertaa mut yökkäilen muuten päivät pitkät. Varsinin aamuisin. En tiedä pystynkö menee töihinkään kohta, kun koko ajan oksettaa ja väsyttääkin niin pirusti. Lisäks kun yrittää päästä tupakasta eroon, on veemäinen olo. E olen itse kans miettiny et miten se raskaana olo voi kovin ihanaa olla.. ei ainakaan näiden tuntemuksien mukaan. Lapsi on tosiaan toivottu, mutta ei sitä voi innolla nyt ajatella kun on niin p..ka olo. Toivottavasti alkaisi helpottaa pian. Anteeksi omanapaisuus ja negatiivisuus, mutta täällä nyt tämmöistä :x :x rv nyt 6+4..
 
ja tervetuloa uusille :flower:
Itselläni on huomenna iltakuudelta aika ultraan ja nyt jo tiedän että HuomisestaTuleePIIIITKÄpäivä :eek: . Nyt jo pelottaa niin vietävästi. Tuntuu että en edes uskalla olla virallisesti raskaana, edes itselleni, ennekuin näen että kohdussani todella on elämää. Oireita ei edelleenkään juuri nimeksikään, eipä niitä ole siis ikinä aiemminkaan ollut. Sekin tuntuu niin hullulta että pitäishän mun olla edes megaväsynyt nyt jos raskaana olen, kun kuitenkin hoidettavana on 3 3vuodesta alaspäin olevaa. Eipä täällä auta tästäkään vaahdota, eihän mulle kukaan täällä voi vakuuttaa että masussa on joku, ei ennen huomista ultraa...eli siihen asti on vain kärvisteltävä :ashamed: ja rukoiltava :saint:

 
Tervehdys toukokuiset! Voisi kuvitella, että oksetus ja ruokahalun puuttuminen merkki siitä, että kaikki ok. Ja verenvuoto oli jo pari päivää poissa, kunnes eilen illalla vessapaperissa jälleen punaista ja sydän kurkussa. Tosin verta ei nyt sitten ole näkynyt, selkää särkee ja alan olla vakuuttunut, että pissatulehdus tässä kummittelee. Unohdin nimittäin välissä ottaa karpalotabletteja. Heti tiputtelu palasi. Ja selkäsäryt. Ens viikolla onneks jo eka neuvola, saa lääkekuurin, jos tarvista. Maha aika turvoksissa ja muutenkin räjähtäneen näköinen on. Pitäis käydä kampaajalla edes, jotta saisi kesälookin. Voikaa hyvin! Ja tsemppiä ultriin!
 
Heips!

En ole vähään aikaa jaksanut kirjotella, on tullu enimäkseen levätyy jne.
Kävin silloin vloppuna lääkärillä kun väsymys paino ja nenästä otuli reilusti vuotanut verta, sain vlopun sairaslomaa,
heti maanantaina oli pakko käydä uudestaan lääkärissä kun edelleen olin todella väsynyt ja paha olo iski vlopun aikana, sain tämän viikon sairaslomaa, ja nyt olen yrittänyt levätä kunnolla, mutta kyllä se paha olo vaan jatkuu, tänään on ollu hieman parempi päivä mutta eiköhän se paha olo iske sitten illanmittaan taas. En ole kyllä pahemmin oksennellut muutakun eilen aamulla.
Mähän valittelin viikko sitten täällä kun ei ollu vierä oireita näkyny tai kuulunu, muutakun että rintoja oli aristellut, mutta nyt niitä on kyllä tullut ihan reilusti oireita vähässä ajassa :LOL:
Perjantaina meillä olis heti aamusta ensimmäinen ultra, en kyllä enään epäile että eikö siellä masussa ketään olis näiden oireiden perusteella, mutta silti jännittää että onko siellä masussa kaikki hyvin jne. on tämä aika jännää kun esikoista odottellaan :heart:

Martzu & Onni (mies keksi uuden "työnimen" :D ) rv 6+6
 

Yhteistyössä