TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

mammakoo: No, sitten se et ole sinä. Siellä toisella palstalla oli joku ketä tännekin kirjoitellut ja siitä hänet tunnistin, kun oli samoja asioita tänne ja sinne kirjoitellut. En nimimerkkiä muista niin ajattelin sitten, että se olit sinä :)
 
Muffelo, "hyvä" kuulla että jollakin muullakin yhtä pieni pirpana. Toivotaan vielä. Meidän lapsettomuuslääkäri oli pessimistisempi kuin teidän lääkäri, ehkä johtuu pakastealkiotaustasta, katsotaan kuinka käy. TOIVOTTAVASTI hyvin loppupeleissä!!!

Matsalu: mun isälle tapahtui täysin sama viime kesänä kun se nousi vuoteesta ja äiti heräsi siihen kun isä makasi tajuttomana lattialla. 1-2 min kuluttua virkosi eikä muistanut mitään. Sitten sai vielä saman uudelleen puolen tunnin kuluttua. Putosi tajuttomana tuolilta. Ambulanssin tullessa oli täysin selvä ja normaali. Isäni tutkittiin ensin ambulanssissa, sitten terveyskeskuksessa, sitten viime syksynä myös EKG ja aivokuvaus (virtaukset) ja neurologiset testit. Mistään ei löytynyt mitään. Todettiin täysin terveeksi. Lopputulos oli epileptinen kohtaus stressiviikkojen jälkeen. Mulla jäi kuitenkin pieni pelko että jos toistuu vaarallisessa tilanteessa joskus.... ollaan yritetty tavallaan unohtaa se, koska ei elämää voi elää pelossa.

Halaus sinulle!!! :hug:
 
Matsalulle hurjasti onnen halauksia! Ihanaa kun tuollaisten koitosten jälkeen on vielä toivoa ja kaikki näyttää menevän parhain päin!
Sítten oma napaista pohdiskelua...
Heräsin sitten tänään viideltä, enkä millään tunnu enää saavan unta. Ja tämän viikon kohdalla pitäisi vielä olla tosi väsynyt. Ja pah!
Raskausoireita ei ole ollut muutenkaan juuri ollenkaan ja nyt tuntuu, että vähäisinkin väsymys ja pahoinvointi on lähtenyt. Rinnat ovat edelleen vähän arat, mutta vatsassa ei ole läheskään yhtä paljon pistelyä ja viiltelyä kuin alussa. Nyt siis rv 9+1. Missä vaiheessa teillä, jotka olette saaneet lapsia, on vähentyneet oireet? Mulla siis oireet olleet muutenkin vähäisiä ja ihan alussa tuntui myös että olen jopa virkeämpi kuin normaalisti. Ilmeisesti sama juttu palaamassa :LOL: Ei kai tässä voi muuta kuin odottaa ja uskoa, että kaikki on ihan normaalia, ultra kutsua odotellessa...
 
Ihana aamu! Aurinko paistaa, rakas aviopuoliso nukkuu makuuhuoneessa rauhallista unta, Santeri Alkio vihloo vatsassa. Bussi ajaa talon ohi, naapurin nainen vie koiran aamupissille, maailma pyörii ihan tavalliseen tapaan. Että elämä voi olla ihanaa!

En siltikään ole vielä toipunut viime päivien järkytyksistä. Äsken kun lusikoin aamupuuroa suuhun tajusin yhtäkkiä, että käsi tärisee. Tuijotin puuroa täynnä olevaa lusikaa, jonka jatkona käsi vapisi. Mutta eipä sitten muuta kuin äkkiä puuro suuhun vaan, kyllä elämä tästä jatkuu.

Kiitos kaikille kannustuksesta. On tosi tärkeää, että on tällainen vertaistukipalsta, jonne voi purkaa huoliaan. Mun miehellähän ei esimerkiksi tällaistakaan purkautumiskeinoa ole. Ja kiitos siitäkin, että olette iloisia meidän puolesta, kun selvittiin. Toivottavasti mä pystyn kohta taas lukemaan muidenkin juttuja ja keskustelemaan.

Omassa olossa on nyt se muutos, että pissaaminen kirvelee. Virtsatientulehdus? Ei olisi kumma, kun verta on valunut koko ajan. Onhan sitä voinut virtsarakkoonkin livahtaa. Täytyy mennä labraan.
 
Just tämmöisiä uutisia Toivoin,siis SanteriAlkion suhteen, ja jotenkin uskoin että tässä täytyy käydä hyvin, ei elämä vois olla niin julma että se toinen vaihtoehto olis toteutunut :hug: . Aivan ihanaa!!! Ja tuo miehesi kohtaus varmaan liittyi stressiin. Yllätyin itsekkin kun kolmevuotiaani sairasti joku aika sitten, ja asiat vaikutti todella pahalta yhdessä vaiheessa, kun selvisi että asiat ei olleetkaan aivan niin synkät kuin näytti, iski elämäni ensimmäinen (ja toivottavasti viimeinen) järkyttävä migreenikohtaus. Pää jyskytti kuin pommituksen jäljiltä ja Oksensin KOKO päivän, ja kaiken tämän aiheutti monen päivän stressissä ja elämää suuremmassa pelossa eläminen, kun kaiken sen aiheuttama huoli laukesi :| ...
Mutta todella ihana että teilläkin nyt kaikki hyvin, olet kyllä ollut mielessä aina kun palstalle olen päässyt :hug:

Tervetuloa uusille :flower:

 
No niin, kävin siis tuossa meidän neuvolassa, ja terkka vatsanpäältä ultralla katsoi... Kohtu vastaa viikkoja ja näyttää ihan normaalilta, sykettähän ei näy vielä tuolla ultralla, mutta kaikki vaikutti olevan ok. Vuoto loppui eilen illalla. Kirjoitti sairaslomaa vielä tämän ja huomisen.
Oksettaa ihan jumalattomasti :x :x :x
No ainakin toistaiseksi kaikki hyvin, ens torstaina uusi ultra.
 
Hienoa kuulla iloisia uutisia! Minulla on ultra 9.6., että viellä on jännitettävää... =) Aamupahoinvointia on edelleen, mutta greippi on parasta siihen. Mies tuo sänkyyn greipin, jonka jälkeen voi jo nousta B)
 
Kirjoitellaanpas myös hieman kuulumisia.

Vointi on ollut suht ok, välillä tosin tulee sellaisia kuvottovia olotiloja, että meinaa oksennus tulla. Esikoista odottaessa ei ollut minkäänlaista pahaaoloa, muutaman kerran vähän vain kuvotti. Että toivottavasti tämäkin menisi yhtä hyvin, ettei tarvitsisi tehdä parempaa tuttavuutta tuon wc-pöntön kanssa.

Vielä en ole ensimmäistä neuvola-aikaa varannut. Esikoisella olisi 10kk neuvola 10.6, että jos silloin ottaisi asian puheeksi. Meidän lähineuvola on kuitenkin juhannuksesta eteenpäin kiinni, että eivät ne siellä ultraa. Mutta eivätköhän nuo ajan anna tuonne isompaan neuvolaan.

Nyt on kauhea ongelma viikonlopun suhteen :headwall: Kaverilla on polttarit, enkä kyllä viitsisi vielä kavereille asiasta mainita, kun on vielä niin aluillaankin, tänään taitaa olla 5+1, että kaikkeahan voi vielä sattua. No eilen kävin ostamassa valmiiksi jo siideripulloja ja alkoholitonta siideriä, pitää tehdä tässä vaihtokauppa eli täyttää nuo siideripullon tuolla alkoholittomalla, koska tiedän että kaverit kyllä arvaavat samantien jos en mitään juo ja turha siinä on mihinkään lääkekuureihin vedota :LOL: , en aivan usko että läpi menisi.

No mutta tässä tärkeimmät, mukava on ollut lukea muiden kuulumisia ja vointeja.

Ja hyviä vointeja kaikille. :hug:
 
Herttileijaa, mitä täällä on ehtinyt tapahtua :eek:

Painelin tänään sitten lekuriin...

Nyt saa luvan riittää tämä makaaminen :kieh:

Soitin edellispäivä neuvolaan kysyäkseni pahoinvointilääkkeistä, joita ei ole kuulemma olemassakaan...kun täältä luin, että joku oli lääkettä pahoinvointiin saanut, niin soitin sitten lääkärille ajan ja kotiuduin sieltä juuri.

Kyselin sitä STEMETIL-lääkettä, mutta lääkäri ei suostunut sitä määräämään, sillä se ei sovi raskaana olevalle. Sen sijaan hän määräsi minulle PRIMPERAN-merkkistä lääkettä.

Saas kattoa, toimiiko.

Sef 6+2

 
Sef se olin minä, joka olen saanut sitä Stemetilliä ja kyllä itsekin melko arveluttavasti siihen suhtaudun. Soitinkin neuvolan ja sain ohjeen ottaa vain puolikkaan. Reseptissä lukee 1-3 tbl 3 kertaa päivässä mutta en ole ottanut kuin puolikkaan aamuisin... Jotenkin mua ihmetyttää, miten voivat määrätä tuollaista lääkettä, jota ei suositella raskaana oleville.. Vähän se tabletinpuolikas on auttanut, sillä ei ole tarttenut oksentaa koko aamuna. Mutta paha olo on IHAN KOKO AJAN ja oksennus on ollut suussa asti monta kertaa. Taidetaan olla sun kanssa ainoat, jotka näin pahasta olosta kärsii. Tiputukseenkaan en enää uudelleen haluaisi joten täytyy vaan jotenkin pitää tuo ruoka sisällä. Nyt jo inhoan joka ikistä ruokaa, en jotenkin enää jaksaisi syödä kun tuntuu, että kaikesta tulee paha olo!

Josta tulikin mieleeni, että pitääpä mennä taas jääkaapille..

-Lappitar ja Hippunen 8+?
 
Chamorphis
Huomenta kaikille! minea ollaan aika samoilla metreillä raskauden suhteen ja mulla ainakin on ihan hirvee olo melkein koko ajan. Lievää pahaa oloa oli jo oikeestaan ennen ku testasin, mutta oikein valloilleen tää on päässyt muutama päivä testin jälkeen.... (testasin viime lauantaina) Ei ole vielä tarvinnut onneksi oksentaa, mutta ei se kaukana ole. :x
 
Heips! Oli pakko tulla kommentoimaan tuolta joulukuisista tosta Primeperanista, että se on kyllä ollu hyvä lääke eikä niitä sikiöhaittoja ole todettu! Omituista että joku hoitaja pokkana yrittää väittää ettei mitään pahoinvointilääkettä ole olemassa. Törkeää. Ne tietysti yrittää niin että ei alkaisi mitään lääkettä syömään, mutta silti!

Tsemppiä kaikille pahoinvoinnista kärsiville! :hug:
 
härregod miten vaikea oli tepsuttaa ruokalasta omalle duunipaikalle ohi kukkivien pihlajoiden! Ne haisee NIIIIIn pahalle että oli kolme kertaa lähellä tulla :x :x sai tosissaan pidellä just syötyjä ruokia masussa... huuh. Hukkaan olis menny hyvät sapuskat jos olis tullu ylen. Onneksi ei sentään, sain pidettyä mahassa :)
 
Heippa!

Taas kaikki teidän tekstit luettu, kirjoittaminen vaan aina jää.

No nyt on ultrakuulumisia minullakin. Eilen olin ja yksi pieni siellä oli ja sydän läpätti näytöllä niin hellyyttävästi. Koko vastasi viikkoja eli 7+2 ja 1,03cm =) :heart:


Sain mieltäni painaneet murheet pois siis noiden kohdunulkoisten ja tuhkamunaraskauksien ajattelut, huh !

Mitään oloja ei vieläkään ja tuokin harmitti ja pelotti. Oliko meitä täällä muitakin joilla ei mitään oireita vieläkään? Ei edes rinnoissa ja sekös on ihmeellistä, edellisestä raskaudesta kun ne olivat niiin kipeet ja melko isotkin tässä vaiheessa, toisin nyt... Mies vaan tykkäis kun ois taas isot meloonit


:LOL:

Huh tätä hellettä B)

Hyviä vointeja kaikille!

Rv 7+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lappitar:
...täälläkin juuri ja juuri vielä hengissä... Vietin eilisen päivän tiputuksessa vuodeosastolla, auttoi ehkä vähäsen, koska eivät antaneet mulle mitään syötävää :headwall: Nyt kotona olo on taas niin h****in huono, että en tiedä, miten tästä selviän. Oikeastaan mikään ei pysy sisällä ja yritänkin nyt syödä n. 20min välein yhden lusikallisen jotakin.. En olisi voinut kuvitellakaan, että tämä vois olla näin kauheeta, kun esikoisen aikana ei näin pahaa oloa ole ollut. Toivon vain, että tää helpottais edes hiukan, edes sen verran, että jaksaisin nousta sängystä :ashamed: Lomakin alkais viikon päästä, tiedossa ois Celine Dionin konsertti, josta maksoin melkein 200e ym joten pakkohan tästä ois päästä takaisin jaloilleen! Puhumattakaan loman alkajaisiksi 1200km automatkasta Helsinkiin, jotta ees pääsen sinne konserttiin... huh! :x

Kaiken lisäksi määräsivät mulle Stemetill-merkkistä pahoinvointilääkettä, ja yhden jo sairaalassa otinkin, auttoi! Tulin kotiin ja netistä katsoin tuoteselosteen, jossa nimenomaan kielletään raskaana ollessa ko lääkkeen syöminen! Mitä pitäisi ajatella kun reseptillä mulle niitä nyt määräsivät!? Soitin jo neuvolaankin ja käski ottaa vain puolikkaan... Kaikki tuntuu olevan eri mieltä asiasta, turhauttavaa!! :kieh:
Anteeksi, kun tungen ketjuunne. Mulla on tässä ketjussa odottava ystävä, joten tulee seurattua teitä.
Mulla on ollu tuota pahoinvointia rajuna kaikissa viidessä raskaudessa. Tiputusjaksoja sairaalassa, lääkkeitä, painonlaskua jopa parikymmentä kiloa.
Semetiliä oon käyttäny kahdessa raskaudessa ja ihan normaaleja lapsia nuo ovat. Pahoinvoiniin määrätään nykyään mieluummin Metopram/Primperan suppoja, joita voi huolettomammin käyttää. Kannattaa siellä sastolla olla tipassa niin kauan, kun alkaa ruoka taas pysymään sisuksissa. Ja hakeutua uudelleen niin monta kertaa, kun on tarvis.

 
Muffelo
Matsalu: Hurja tarina, mutta onneksi kaikki oli hyvin!!! Mistähän se raju vuoto mahtoi sitten johtua, sanoiko lääkäri? Toivottavasti se jäi ainoaksi epileptiseksi kohtaukseksi miehesi kohdalla, jaksuja teille :hug:

Lappitar ja Sef: Ihan mielettömästi jaksuja sen pahan olon kanssa!! :hug: Toivottavasti lääkkeet auttais...

Mä lihon ihan kamalaa vauhtia, koska jätin kahvin ja sit vielä koko ajan pitää syödä(yleensä ruokaa), sillä pysyy nimittäin paha olo poissa. Maha on nyt jo ihan valtava makkara kolmessa viikossa :eek: :ashamed: Onko muilla samaa ongelmaa?

SaanaS: Joo, ymmärrän kyllä pelkosi, ja tietty tilanne on eri, kun mulla on ollut luomuovis, enkä voi olla varma koska se on tapahtunut(en ole edes tikuttanut)... Mutta periaatteessa en vain ymmmärrä kuinka olen voinut plussata alle viikko oviksen jälkeen...Mutta toisaalta viime raskaudessa oli samaa ongelmaa joten olen positiivisin mielin. Toivottavasti teilläkin kaikki on kuitenkin hyvin :hug: Onko teillä uusintaultraa?

TeeBird: Ihanaa, että teillä oli kaikki hyvin ultrassa! Mulla on aika vähäoireinen olo vrt. aiempiin raskauksiin, mutta kyllä noita oireita ja pahoinvointia nyt hiukan jo on...

Takkuaako muilla näille sivuille pääseminen? Mä en tahdo oikein päästä...
 
Mua on nyt muutaman päivän väsyttäny ihan hirveesti ja nenästäkin on vuotanut paljon verta, tänään en edes päässyt töihin kun oon niin poikki, onneks sain lääkäri ajan illaks et saa selville että mistä moinen nenänverenvuoto johtuu, ja toivonmukaan saisin vähän sairaslomaakin kun en millään jaksais olla tässä kunnossa töissä, ku sielläkin tosi rankkaa tällä hetkellä, olen hoitoalalla.
Tänään en oo muutakun nukkunu, itkeny ja verta on reilusti vuotanu nenästä, oon ihan poikki :(
 
Muffelo
Martzu: Koita jaksaa, ja pyydä reilusti sitä saikkua!! Mä olen kanssa hoitoalalla ja usein tää ala on kyl hirveän raskas vuorotöineen kun on pikkuinen kyydissä(ja tässä vaiheessa kun se ei edes näy niin kukaan ei sitä hoksaa, ettei välttämättä ole täydessä tehossa)... :| Halit :hug:
 
Muffalo kiitos :) Niin ja ei sitä töissä vielä edes viitti kertoo että on raskaana jne. Mut toivottavasti sais levättyy, ja että olo pian paranee. Oon naamastakin ihan valkonen enkä oo pahemmin saannu mitään syötyy, plaaah :/
 
Nenäverenvuodosta: Vuosin edellisessä raskaudessa, kuin seula ja ihan normaalia oli, johtuu nimenomaan siitä limakalvojen kuivumisesta...nenätipat auttoivat, mutta kyllä niitä oli kamala laittaa, kun se tippa valui nieluun ja maistui aivan saakelin pahalle.

Lääkkeistä on tosiaan ollut apua ja muutaman tunnin paha olo oli kokonaan poissa. Nyt taas lievästi kuvottaa, mutta tämä ei ole mitään entiseen verrattuna.

Sef, edelleen 6+2

 
Sef, niin mä vähän arvelenkin että se juuri niistä kuivista limakalvoista johtuu, mutta tahdon kuitenkin varmistaa asian lääkärikäynnillä ja sitt jos saisin sairaslomaan tähän väsymykseen, ku ei millään jaksa mitään ylimääräistä touhuta.
 
Sef ja Mileko35 ja muut kiinnostuneet... Kävin apteekista kuitenkin hakemassa tuon reseptin Stemetilliä ja soittivat vielä sieltä lääkärille ja varmistivat, että oli varmasti ollut tosissaan ja juu, tätä Stemetill 5mg kuulema käytetään ihan yleisesti ja on kuulema "iät ja ajat" käytetty raskauspahoinvoinninkin estämiseen.. Toki kaikkien lääkkeiden syöminen on arveluttavaa mutta ilmeisesti hyötysuhde on kuitenkin parempi näin, että en ihan olemattomiin kuihdu.. Osastolle aion heti pyytää takaisin jos yhtä huonosti vielä menee, tänään on sen puolikkaan Stemetillin, Heksavit-vitamiinin ja JATKUVAN tankkauksen ansiosta oksennettu vain kerran.. Huomenaamulla ajattelin taas ottaa puolikkaan tabletin ja yrittää samoilla keinoilla kuin tänään selvitä tästä. Kyse ei toivottavasti ole kuin muutamasta viikosta enää, mutta ei puhettakaan, että voisin olla töissä tässä kunnossa! Ja kuka sanoikaan, että raskaus ei ole sairaus :LOL: :/ :x :$

Tulipahan taas purettua, yks, mitä oon myös huomannut, on jatkuva hereillä ja pystyasennossa olo. Kovin tekisi mieli nukkua vaan kun silloin ei tuo olo vaivaa mutta herättyään taas todellisuuteen paha olo tulee heti uudelleen!! Joten oon ottanut vaan aamulla ylimääräiset torkut (onneksi mies vie esikon hoitoon ja hakee) ja loppupäivän sinnitellyt tässä koneella ym. Tänään kävin sitten tuolla kylällä apteekissa ym ja jaksoin ihan hyvin. Tosin huomaan selvästi, kuinka huonoksi kunto on laskenut näin lyhyessä ajassa. Toivottavasti pääsis pian taas liikkumaan edes normaalisti...

Kiva on ollut lukea sellaisistakin, joilla ei ole oireita, ei voi muuta kuin kadehtia ja iloita, että kaikilla ei tällaista ole.. =) Varhaisultrakuulumisiakin oli monilla ja Santeri Alkion tarinaa täälläkin on seurattu ahkerasti! Kyllä sitä vaan aidosti jonkun vieraan ihmisen puolesta jännittää täällä palstalla vaikka ei ois uskonut.. :heart:

Nyt taas jotakin syömään, annoskoot on pienentynyt mulla alle kolmannekseen entisestä...
-Lappitar ja Hippunen 8+?
 
Kiitos vielä kaikille onnitteluista!

Sympatiahalaukset oksentelijoille. Kyllä se on kumma, miten erilailla ihmisten raskaudet menevät. Mullakin on yksi ystävätär, joka oksensi molempien raskauksiensa aikana käytännössä koko ajan eli 9 kuukautta. Olikin sitten vuodelevossa enimmän aikaa ja tiputuksessa tietysti myös. Hänelle se oli todellista piinaa, mutta terveet tyttäretpä sai maailmaan tehtyä. En siis mitenkään pelottele, kyllä kai se pahoinvointi useimmilla ihmisillä menee ohi keskiraskauteen saavuttaessa.

ON: Kävin työpaikan terveysasemalla avautumassa terveydenhoitajalle näistä meidän jutuista. Oli sitä mieltä, että ehkä olisi hyvä levätä vähän kotona ja antoi sairaslomaa ensi tiistaihin. Silloin eli 3.6. meillä onkin ensimmäinen neuvola.

Mulla on myös oman gynekologin vastaanotto samana päivänä. Kun hän on kokenut lääkäri ja yksityisellä lääkäriasemalla varmaan hyvät ultralaitteet, ajattelin kysyä, saisiko hän selville syytä vuotoihini. Kätilöopistolla mitään syytä ei löytynyt.

Tissejä vihloo, mahanpohjassa nippailee ja väsyttää armottomasti, mutta tuo viimemainittu varmaan johtuu huonosti nukutuista öistä. Pahoinvointia ei ole muutamaan päivään ollut- tai sitten en vain ole joutanut sitä havaitsemaan. Toisaalta olen myös huomannut, että tuntikausia jatkuva tietokoneen ruudun tuijottelu pahentaa oksettavaa oloa ja sekin on nyt tietysti jäänyt vähiin. Hiukan etomisen puute kyllä huolettaa, kun kuvittelen sen kertovan istukan hyvästä toiminnasta.

Onko täällä muuten ketään joka aikoo jättää varsinaiset sikiöseulonnat eli niskapoimun mitauksen ja veriseulan väliin? Meilläon vähän sellaiset suunnitelmat. Helsinki tarjoaa kaksi ultraa ja molempiin ollaan kyllä sinänsä menossa.
 
Tuliphan sitten käytyä lääkärissä, sain nenätippoja verenvuotoa vastaan ja vloppu sairaslomaa väsymykseen. Ja lääkärin mukaan nenänverenvuoto ei ole minkää näköinen raskauden oire vaan johtuu kuulemma ihan vaan kevät säästä, voihan se niinkin olla.
Onneks verenpaine ja hemoglobia arvot sentään oli hyvät.
Jospa nyt vaan lepäis kunnolla koko vlopun niin ehkä jaksaa taas alku viikosta taas töihin.
 

Yhteistyössä