Ja uuden vuoden toivotukset myös tänne!
Onpa kiva lueskella kuulumisia vauvarintamalta. Aika monella meillä on vauvelit tulleet hieman etuaikaisesti. Meilläkin siis sektio 34 viikolla ja poika oli syntyessään 2460kg ja 46 cm. Vietettiin 11 päivää keskolassa ja sitten päästiin kotiin kotisairaalan tuin. Mä en saanut antaa omaa maitoa ollenkaan yhden kovan lääkityksen takia, mutta pari päivää ennen joulua sain luvan imettää. Alkuun oli vähän hankalaa, kun tuntui, että poika oli jo niin tottunut pulloon. No en ottanut stressiä ja annoin pullosta, jos ei onnistunut. Jouluaattona päätin, että tänään mennään täysin rinnalla ja ilmeisesti poika halusi palkita äidin onnistuneella imulla. Siitä lähtien täysi imetys on ollut päällä. En tiedä kuinka paljon maitoa tulee rinnoista, mutta tuntuu, että enemmän kuin lypsämällä. Jotenkin se imetyksen yritys jopa saa paremman tuloksen aikaan, kuin pelkkä koneellinen lypsy. Mutta mielestäni, jos pulloruokinta onnistuu paremmin ja varsinkin öisin, niin se on hyvää aikaa antaa myös isälle mahdollisuus osallistua ja itselle aikaa nukkua. Niin meillä ainakin alkuun mentiin, että puolitettiin yö heräämiset. Olin keskiviikkona magneettikuvasssa ja varjoaineen takia olin vuorokauden imettämättä, niin isä hoisi koko yön ja olipa ihanaa nukkua.
Poika syö 2-4 tunnin välein ja onneksi kokoajan syömiseen käytetty aika lyhenee. Yhtenä yönä meni 1.5h yhteen syöttöön, kun ei meinannut poika saada hyvää otetta. Minäkään en joudu lypsämään syöttöjen välissä, mutta niin kauan kun paino nousee, niin eiköhän se ole ok. Ensimmäinen neuvola on 8.päivä, joten siellä taas nähdän painon ja pituuden nousua.
Me ollaan ulkoiltu jo muutaman kerran ja kyllä huomaa, että poika nukkuu sikeämmin kun saa raitista ilmaa. Ja itsestäkin tuntuu, että vartalo oikein kaipaa liikuntaa. Pikkusen vielä sisäiset leikkaushaavat kipuilevat rehkiessä, mutta muuten olo on varsin mainio. Tänään vaan liikaa pakkasta ulkona, eli sisällä viihdytään hyvin.
Sasha80 sulla tulee enemmän maitoa, kuin mulla lypsämällä. Mulla tuli sellaista 40-45ml per rinta, mutta määrä nousi heti, kun oli pari kertaa onnistunut imettämään. Tosin saattoi johtua myös siitä, että en jaksanut lypsää öisin, vaikka pitäisi. Mutta nyt kun antaa rintaa päivin öin, niin maitoa tulee enemmän. Ja sitten olen juonut tölkki kaupalla alkoholitonta olutta, jonka pitäisi lisätä maidon tuontantoa. Sanoivat myös sairaalassa, että syöminen yleensä muuttuu kotona täysin. Meilläkin sairaalassa kesti ihan mielettömän kauan tuo syöminen, mutta kotona homma nopeutui heti. Ja on siitä kyllä itseasiassa hyötyäkin, että vauva osaa syödä pullosta, jos tulee hätätilanteita.
Ihanaa, että saatatte päästä jo kohta kotiin...on se niin upeaa, että kaikki on noin hyvin.
Eka kylpy oli meillä kotona ilman opastusta. Mies sai kyllä olla puikoissa ja hyvinhän se meni. Hieman alkujännitystä oli molemmilla, mutta ihan helppoa sitten loppujen lopuksi. Meidän poika vaan hermostui siihen, että kun vatsa ei ollut kokoajan veden alla, niin ei tykännyt...kaippa tuntui kovin kylmältä. Me hoidettiin se pesuhuoneessa, niin että sauna oli päällä ja ovi vähän auki, jotta oli ainakin lämmintä. Voi olla, että vähän liioiteltua
Nyt tulee tyhmä kysymys, kastelettekö vauvan pään kylpiessä? Kyllähän se väkisinkin vähän kastuu, mutta laitatteko oikein vettä päähän..? Ilmeisesti silmiin ei saisi mennä vettä...
Tammimasulle isot onnittelut vauvelin kotiin saamisesta. Ymmärrän tuon pumppailuun kyllästymisen, ihan samanlailla kävi mulle. Tsemppiä. =)