*Tammikuun tähdet-11* lokakuu-10

kääkkis
Kestoista oli puhetta, niin mulla on ollut aiemminkin käytössä harsot. Yö ja matkailuvaippana on ollut sitten ihan kertakäyttöiset, mutta päivisin aina harsot. Osakestoilua siis :) Harsot kuivuukin ihan kivan nopeesti, kun keksin tuoda ne aina takanlämmityksen jälkeen kuivumaan takan eteen ja samoin saunan käytön jälkeen saunassa. Meilläkin on nimittäin aika ahdasta.

Linea Negraa ei ole tullut. Tytöillä tuli kummallakin muistaakseni aika ylöskin, mutta nyt ei ole ilmaantunut ainakaan vielä :)

Mulla onkin torstaina sitten neuvola ja saan ylpeänä esitellä hienoja sokeriarvoja :) Vähän huolettaa toi mun selkä, kun on alkanut kipuilla. Tukivyötä täytyisi käyttää vielä ahkerammin, mutta ei sitä meinaa muistaa, kun tossa alkaa jotain hääräillä.

Tsemppiä NP sokerirasitukseen :)

Vai on Jeccika jouluihminen :) Mukavaahan se on, jos osaa ottaa rennosti eikä stressata. Itselleni joulu on vähän välttämätön paha. Tykkään kyllä siitä tunnelmasta, mutta en jaksa niin hirveästi laitella. Kuusi toki ja jotain pientä piiperrystä :) Mulla meni vähän joulufiilikset 04 vuoden jälkeen, kun mummo haudattiin joulun alla :(

kääkkis ja "osku" rv 26+0 ( poksuu...)
 
Heissan kaikille pitkästä aikaa ja tervetuloa uusille! Meitähän on täällä jo hyvä joukko:)
Kovasti olen yrittänyt ehtiä kuulumisia lukea, mutta aika ei ole riittänyt tänne kirjoitteluun.

Mullakaan ei linea negraa ole tullut, katsotaan nyt tuleeko, onhan tässä vielä aikaa. Vaippakunta on varmaan meillä kertakäyttöinen, en oikein ole perillä noista kestovaipoista ja ne tuntuu jotenkin hankalilta. Toisaalta, tuo on varmaan asennekysymys ja tulisihan ne edullisemmaksi ja ei kuormita ympäristöä. Katsotaan nyt, mikä meidän koulukunta tässä asiassa on:)

Sokerirasituskokeessa kävin pari viikkoa sitten, täällä kaikki yli 25-vuotiaat joutuu sinne automaattisesti. Arvot olivat hoitajan mukaan liiankin alhaiset, mutta se ei kai vaarallista ole. Ihmetteli, että mulle varmaan tulee heikko olo, jos ei syö riittävän usein ja se on kyllä totta, ainakin kiukuttaa nälkäisenä:)

Painoa oli viime viikon 26+1 neuvolassa tullut yhteensä 1,9, edelliseen +459/viikko eli näillä viikoilla kun massu alkaa toden teolla kasvaa, niin kilojakin varmaan tulee. Tuntuu, että maha on pumpsahtanut esille ihan viime viikkoina, on se ihanaa:) Verenpaineet ja hb edelleen hyvällä tasolla, jatkuva väsymys on päällä, mutta ehkä se johtuu syksyn pimeistä ja työstressistä.

4D-ultrassa käytiin katsomassa masuasukkia viime viikolla, voi sitä menoa ja meininkiä:) Kaikki oli sielläkin ok ja voi olla hyvillä mielin. Maksoihan tuo jonkin verran, mutta koska vaunutkin ostettiin käytettynä ja säästettiin näissä, niin voi sitä vähän törsätä muuhun. Ja saatiin muistoksi dvd ja paljon kuvia. Ja varmistus, että tyttöhän sieltä on tulossa. Ihanaa!

Äippäpakkaus tuli viime viikolla myös, sitä onkin ahkerasti hypistelty ja ihmetelty. Paljon on kivaa tavaraa mukana, mutta tosiaan koot ovat sen verran isoja, että saa mennä vielä kaupoille ennen vauvelin tuloa. Aika neutraaleja väritykseltään, mutta niinhän ne taitavat aina olla.

Hankintoja ei ole vielä tehty muita kuin nuo käytetyt pari vuotta vanhat Emmaljungan city cross vaunut. Sänky saatiin sukulaisilta jo, mutta vielä pitäisi ainakin kaukalo hommata.

9 viikkoa äippälomaan, kun olen tosiaan reilun viikon töissä pidempään, kuin mitä virallisesti alkaisi, mihin tää aika meni? Vastahan sitä tehtiin plussaa näyttävä testi ja kohta on jo nyytti sylissä.

Ellu ja vauveli 26+5
 
Mulla ois tarkotus kestoilla täysin tän tulokkaan kanssa, pojan kanssa aloteltiin myöhemmin se homma niin nyt oliki ihana homma kerätä noita minikestoja kasaan :) Ja onhan niitä jo ihan hirvee nippu :D Hieman innostuin kyllä :)) Meillä oli tarkotuksena saada poika kuivaksi ennenku tää tulokas syntyy ja siinä käviki sitten niin helposti että pari kuukautta on jo ilman vaippaa ollu :) Eli nyt ei taas ois ku yks vaipatettava sitten ku vauvan saa kotiin asti :)

Linea negra ei oo tällä kertaa tullu. Pojasta se oli koko mahan mittanen.

Täällä oli tänään ekan kerran töissä ihan pirunmoiset liitoskivut, erehdyin vähän väärin jalalla siirtää sänkyä ja tuntu että jotain repee. Sitten jomottiki loppupäivän että kattoo nyt huomenna että mitä se sanoo.. Muuten olo on ihan kohtuu hyvä. Mukelo murskaa kylkiluita oikeelta puolen ku sellä tykkää majailla :D

Muuta nyt en muistakkaan enää mitä piti kirjotella :)

Susanna & Mytty 27+3 :heart:
 
Jeps, täällä lähdetään pohjoiseen loppuviikoksi, joten pitäkää palsta pystyssä

Ultrassa oli kaikki hyvin vauvelilla ja kokokin meni yläkäyrällä, joten saattaapi helposti olla nelikiloinen, mikä mua pelottaa, kuopus oli 4030g ja oli työtä siinäkin, huhhuh...

Kestoilla ei meillä, pyykkiä muutenkin tarpeeksi, eikä mies halua ees kokeilla.

Onnittelut ellullekin hyvistä ultrakuulumisista ja tyttövarmistuksesta, niin se meilläkin varmistui pojaksi, selvästi pippeli ja kivekset oli siellä :)

Mutzilla ja tirriäinen 28+4
 
Huomenta kaikille!!!

Viime yönä alkoi kunnon mylläys mahassa ja vauhtia tuntuu riittävän edelleen :D :heart: sääliksi käy kylkiluita ja sisäkaluja :D kyllä on ihanaa... :heart: Eipä oo vielä kuulunut harjoittelu paikasta mitään.. toivottavsti tulis tieto pian että pääsenkö jatkaan... alkaa aika meneen vaan aika tiukille... 2vko olis harjoittelu aikaa sekä tehtävien ja näyttösuunnitelman teko aikaa sit näyttö ja arviointi keskustelukin pitäis ehtiä käydä ennen 17pv... kiirus tulee....

Kata-86 ja Mytty 25+4
 
Toivotaan että ehit Kata valmistua nytte :) ja saat kaiken kuntoon!
Kestoilusta sen verran että täälä ainakin osa kestoillaan nytte.. Mies saa käyttää kertiksiä jos tuntuu hankalalta mutta ite aattelin kestoja käyttää kun niitä nyt on :) Harsoja kuorien kans ainaki aluksi! Kylässä ja muualla sitte aattelin kertiksii varalta..
Meän keittiö ja vessaremppa pääsee alkamaan enskuussa JES! Keittiön entiset kaapit laitoin myyntiin eilen ja tänään tulee eka pariskunta kattoon jo :) saa nähä menneekö heti kaupaksi!
25+2
 
Meillä mennään ihan kertiksillä, ei riitä aika eikä hermo edes tutustua koko kestovaippa-asiaan. Kannatan kyllä luontoystävällisyyttä ja yritän huomioida sen kaikessa muussa mutta tämä kestovaippailu ei ole minun juttu.

Linea negraa ei ole vielä näkynyt, enkä muista oliko sellaista pojistakaan.

Onko teille puhuttu nyt neuvolassa tai osaatteko muuten vain sanoa että onko vauvalla nyt jokin kasvupyrähdys menossa näillä viikoilla? Minulle on vaan monet työkaverit sanoneet että kun ei ole vaikka viikkoon nähnyt niin näyttää että maha on kasvanut ihan silmissä. Itse en sitä kasvua niin huomaa kun tämän kanssa päivittäin elää. Toki se on jo aika iso mutta en ole huomannut missä vaiheessa se olisi nopeiten kasvanut.

Muutamat meistä jo lähentelee raskauviikkoa 30, täytyy vaan ihmetellä tätä ajanjuoksua! Itse tulen täällä hännillä kun la on vasta loppukuusta. Toinen pojista meni 2 viikkoa yli ja toinen 2 päivää joten helmivauvakin on enemmän kuin mahdollinen.

Pakko muuten kommentoida (voi olla ärsyttävää pilkun viilausta) kun monet teistä puhuu että sokerirasitus on "pakollinen" joillekin tai siihen "joutuu" sen ja sen ikäiset ja tietyn painoindeksin omaavat. Mikäänhän ei tosiaan ole tässä raskauden seurannassa pakollista. Itse täytän kohta 30 ja kylläkin hoikka (siis ennen raskautta) mutta meidän kunnassa sokerirasitusta suositellaan kaikille. Itse kuitenkin kieltäydyin siitä. Samoin kuin kieltäydyin sikainfluenssarokotuksesta.

Järjetön väsymys vaan jatkuu...vielä 6 viikkoa pitäisi töissä jaksaa. Ensi viikolla on lääkäri, silloin saa taas varmaan tietää mikä on tilanne hemoglobiinin kanssa. 3 viikkoa sitten se oli 118 ja rautaa olen syönyt mutta eihän se ole sanottua että ne raudat imeytyy. Ei meinaa mitään jaksaa :-/

MamaDeDos & tyttäreni 25+5
 
Mä itse menin sokerirasitukseen, koska koen sen hyödyllisenä muutenkin kuin raskauden kannalta. JOS siellä oliskin arvot vähän koholla, niin se olisi tosi hyvä asia tietää ihan tulevaisuuttakin ajatellen. Että kun kerran tarjotaan, niin mielelläni annan tutkia.

Kasvupyrähdystä tosiaan alkaa olla vauvoilla näillä viikoilla. Siitä rv 20 eteenpäin vauva alkaa kerätä painoa nopeammin ja nopeammin, siihen asti energia on mennyt lähinnä pituuskasvuun ja elinten muodostumiseen. Rv 20 eteenpäin sinne rv 30 saakka painoa tulee about 100 g/vko, ja viikolta 30 eteenpäin noin 200 g/viikko. Eli tosiaan suurin osa massasta kerätään vasta rv 20 eteenpäin.
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa =)
Vuorotyötä kun teen ja kotoa löytyy aktiivinen 4vuotias jonka kanssa koittaa ehtiä harrastamaankin ennen tai jälkeen työvuorojen, -koneella ei tule käytyä kovinkaan ahkerasti.
Aina kun koneella käyn, olen siellä facebookin puolella käynyt kuulumiset lukemassa ja omianikin kertomassa mutta tää kaksplussa on jäänyt pimentoon pitkäksi aikaa..
Kohta kuitenkin alkaa äitiysloma ja vuorotyön tuoma aikataulutus on ohi, sitten tulee koneellakin käytyä aktiivisemmin ja varmasti myös täällä kaksplussalla tulee vaihdettua kuulumisia teidän kanssa säännöllisesti =)

Sen verran nyt päivittelen tännekin omia kuulumisia:
Sokerirasituksessa kävin eilen ja torstaina olis edessä sitten kolmas neuvolakäynti koko raskausaikanani.. toki olen käynyt neuvolan lisäksi 2 kertaa ultrassa synnärillä mut ihan normi neuvolakäyntejä on takana vasta kaksi.
Sokerirasituksen tulokset kuulen sitten torstaina mut itse uskon että kaikki on ok..
Esikoinen oli 4kiloinen kun syntyi ja jotenkin mulla on sellanen tuntuma ettei kovin pieneksi jää tämä juniorikaan, ties vaikka olisi veljeään isompi syntymäpainoltaan.. :whistle:

Ei ole sen kummemmin tyttö/poikaoloa eikä olla ultrissa haluttu tietää sukupuolta, on kiva kun yllätys säilyy tammikuuhun asti =) Mut toissa yönä näin unta että sain pienen tytön, -joka syntyi syöksysynnytyksellä kotiini :O
Unihan se vaan oli mut pisti silti hikeä pintaan kun esikoinenkin syntyi vauhdilla, 3h ennen pojan syntymää mulla oli ensimmäinen supistus koko raskausaikana.. ja kun alkoi tapahtua niin kaikki meni niin nopeesti et käytännössä tunti siitä kun tajusin synnytyksen todella olevan käynnissä, -mulla oli jo poika sylissäni =)

Esikoinen on jo 4v joten häneltä ei juuri ole vauvatavaraa säilytelty, kaikki pitäs hankkia uusiksi.. mut vauvanvaatteita ollaan saatu niin paljon että äitiyspakkausta ei tarvittu, otettiin rahana joka sijoitettiin uusiin vaunuihin. Turvakaukalo pitäs vielä hankkia, pinnasänky saattiin mutta siitä puuttuu patjat, pinnasuojat, petivaatteet..Käytännössä meillä ei ole pienelle vielä muuta kun vaunut, vaatteet ja harsoja.
Välillä tuntuu et pienen syntymään on vielä niin paljon aikaa et ehtiihän sitä hankkia kaikenmoista ajan kanssa vielä.. mut tänään taas heräsin todellisuuteen ja ymmärsin kuinka pitkällä tämä raskaus todella onkaan ja vauvavakuutuskin on jäänyt ottamatta vaikka paperit hain jo kauan sitten pohjolasta :ashamed:
Vuorotyö, remontti kotona, 4vuotias lapsukainen ja harrastukset todella saavat päivät kulumaan vauhdilla! Esikoista odottaessani muistan kuinka laskin viikkoja ja raskausaika tuntui loputtoman pitkältä! Nyt taas ihmettelen joka lauantai kun rv vaihtuu et nytkö ollaan jo näin lähellä äitiyslomaa :D

Avokado 26+3 :heart:

http://lmtm.lilypie.com/inGFp3.png
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen Elaran kanssa samoilla linjoilla sokerirasituksesta että tosiaan se on vain minun ja vauvan parhaaksi jos seurataan sitä.. ettei pääse liian isoksi vauva kasvamaan ja tarvittaessa itse sitten hoksaan seurata syömisiäni! en koe sitä pakoksi vaan hyväksi mahdollisuudeksi mikä meille odottaville annetaan.. Pääsee sitten ajoissa hoitamaan mahdollista RD:tä joko ruokavaliolla ja liikunnalla tai insuliinilla..

Ja minusta kans tuntuu pitkältä tämä matka kun monet lähestyy kolmeakymmentä viikkoa ja ite täälä hännänhuippuna tullee.. toisaalta neiti synty viikkoa etuajassa että toivon mukaan pysytään tammikuun puolella :)
eilen laitoin myyntiin meän keittiönkaapit siis entiset ja tänään tulee yks pariskunta kattomaan, saa nähä meneekö heti kaupaksi! :)
24+2
 
Heips!

Nopsaan viilaan pilkkua tosta sokerirasituksesta.
Todellakin on paikkakohtaista miten noiden juttujen kanssa menee. Niin ja kokemukset ovat erilaisia ihmisillä.
Mä "jouduin" rasitukseen jo ekan kanssa. Oli hyvä koska minulla ei ollut hajuakaan et mulla voisi olla ravinnolla säädeltävä raskausdiabetes. Se pisti miettimään mitä syo. Mistä en pitänyt täkäläiset neuvot eivät olleet hyviä, parempaa infoa sain esim suomalaisilta diabetes sivuilta. Toinen ikävä asia oli se et jouduin menemään rasituksiin yhdes vaiheessa melkein joka toinen viikko ja sitten diabetes sairaanhoitaja aina soitti pelotteli ja ahdisteli kaiken kanssa. Ei ollut vain yhden kerran et itkin puheluiden jälkeen... Tiedän et jos olisin ollut Suomessa mulle olis annettu mittari kotiin tms, eli siis systeemi on eri.
Toisessa raskaudessa kieltäydyin extra rasituksista. Menin vaan kahteen sellaiseen ja sanoin mun omalle lekurille et ottaa mun veret muutaman kerran varmuuden vuoksi.
Tässä raskaudessa olen nyt mennyt kahteen rasitukseen ja en mene uudelleen jos arvot ovat samanlaisia kuten ennenkin.
Minun asenne asiaan on se et on hyvä mennä rasitukseen jos kehoitetaan. Mutta itse en henk koht halua ottaa sellaista skeidaa jota jouduin ekassa raskaudessa ottamaan, koska näyttää sille et mulla on vain se yksi arvo joka heittää.

NP ja Pluto 27+5
 
Noniin nyt taas pääsen huikkailee. Johan tuli synnärilläki viime viikolla käytyä kun vauva lopetti liikkeet ja selvisi että meille on tulossa pienikokoinen vauva ja kasvaa alakäyrillä... :( Tätä vähän pelkäsinki ku esikoinen oli vajaat 2,8kiloa ja syntyi sillon rv 39+0. Toivottavasti menis hiuka yli sitte mielummin ja oliski yllätyksellisen iso eli vaikka 3600 niin on vähä ees lihaa luide ympärillä :D

Joku oli tosta minun lasketusta sanonut niin joo sopii kyllä miettii että koska se sitte syntyykää :D

Vitsi kun ei yhtää saa hankituksi vauvalle tavaroita... No jos nyt pikkuhiljaa vaikka alkais hankkii.
Supisteluiden takia paljon tulee oltua vuodelevossaki vielä mutta luen täällä teijän kuulumisia kyllä :)

Anteeksi oli vähä omanapainen teksti. :)

BB & pikkutoukka 25+0
 
Niin nimenomaan tuo sokerirasitus kuten muutkin neuvolan jutut ja kehoitukset pitää aina jokaisen miettiä itse ja päättää kuinka tarpeellisia ne itselle on. Olen itse hoikka ja urheilullinen ja jo kaksi hyvin mennyttä raskautta takana. Molemmat pojat syntyi lasketun ajan jälkeen ja painot oli 3380g ja 3015g joten täysin turhaa olisi minun kohdalla tuo ollut. Jokainen kuitenkin tuntee sen oman kroppansa ja historiansa paremmin kuin kukaan lääkäri tai terkkari tms.

Tänään on esikoisen 6-vuotis synttärit ja tulee muisteltua hänen syntymää ja toki tämä vuodenaika tuo mieleen loppuraskauden kun häntä odotin :heart: Viikonloppuna sitten höösätään, leivotaan, herkutellaan ja juhlitaan :)

MamaDeDos & tyttäreni 25+6
 
Komppaan MamaDeDosia. Neuvolasta saa nimenomaan neuvoja, ei käskyjä. Useimmat haluavat antaa neuvolalle (ja yleensä hoitohenkilökunnalle) ns. ohjat käsiin, mikä on ihan ok. Kaikkien ei tarvitse olla tällaisia vastarannan kiiskejä, jotka haluavat itse päättää :whistle:. Minäkin siis päätin olla menemättä siihen toiseen, kahden tunnin rasitukseen. Olen myös jättänyt neuvolassä käynnit kokonaan kuopuksen kohdalla, vasta muistaakseni 4v tarkastuksessa käytiin kun oli puhevika-epäilyä. Ei rokotettu eikä tarvittu neuvoja hänen kohdallaan, joten en katsonut aiheelliseksi käydä siellä.

Mutta en todellakaan sano, että kaikkien pitäisi toimia näin. On täysin ymmärrettävää jakaa vastuuta omasta ja lapsen hyvinvoinnista ammattilaisille. Kroppansa ja lapsensa täytyy tuntea tosi hyvin, että voi sen vastuun kantaa yksin, lisäksi pitää haluta sitä. Itsekään en kaikessa luota omaan arviointikykyyni ja vaistooni, silloin käytän mielelläni tarjottuja palveluita. Usein vain olen huomannut, että itse lopulta tiedän parhaiten missä mennään ja miten kannattaa toimia. Esim. kuopuksen synnytystä haluttiin käynnistää kahden viikon ajan ja jouduin allekirjoittamaan paperin jossa otin kaiken vastuun itselleni, lähtiessä kontrollikäynneiltä (joissa kuitenkin halusin käydä) kotiin. Käynnistykseen oikein painostettiin, mutta minusta kaikki meni hyvin, vauva liikkui eikä oloni ollut paha, joten halusin odottaa että synnytys käynnistyy itse. Ja sainkin aivan ihanan synnytyksen, toisin kuin esikoisen kohdalla, joka oli aivan liian aikaisin käynnistetty ja kaikin tavoin epäonnistunut toimitus.

Jotenkin tuntuu että tässä elämäntilanteessa, kun on ns. ura, kaksi isompaa lasta ja muita velvoitteita, tulen jättämään vastuuta enemmän hoitohenkilökunnalle. Tilanteen ja tuntemusten mukaan.

Tämänhetkiseen tilaan ei kuulu ihmeitä. Vauva liikkuu kovasti, paineet on matalalla ja rautalääke saa aikaan vatsanväänteitä, mutta otan niitä silti. Supisteluja on vähemmän ja muutenkin olo varsin hyvä. Tukivyön kanssa ei edes selkä vaivaa. Ensi viikolla lähdetään viikon reissulle autolla, käydään moikkaamassa ystäviä siellä täällä. Viimeinen lomareissu neljästään..

Toivottavasti Jeccika sait myytyä keittiönkaapit ja pääsette remppahommiin! Tekeekö joku sen teille vai itsekkö remontoitte? Mun pitäisi myös vähän laittaa laminaattia ja maalata seiniä makkareista, mutta pitää katsoa sitten mammalomalla :)

Tyttötrio 25+6

Ps. Hyvää synttäriä MamaDeDosin esikoiselle! Hieno synttäripäivämäärä :)
 
Viimeksi muokattu:
Moi,


päivittelenpä tänne tän aamun neuvola+lääkärikuulumiset. Ei mennyt mitenkään rohkaisevasti, ja pahaksi onneksi sattui vielä täysin idiootti neuvolalääkäri :stick: joku sellanen vastavalmistunut tyttönen (en ole siis ikärasisti, mutta tää näytti ehkä 15-vuotiaalta ja käyttäytyikin sen mukaisesti), joka oli lukenut kirjat hyvin mut ei käytännön asioista tuntunu tajuavan paljoakaan.


Paino: + 1000g/vko
RR: 87/118
HB: 112
Sf. 29 cm
Tarjonta: poikkit.
Syke: D141+
Liikkeet:++
Kohdunsuu: kiinteä ja kiinni
Pissa: puhdas

Mulla on siis muuten menny tähän asti tosi hyvin, oon edelleen jaksanu lenkkeillä reippaasti kävellen monta kertaa viikossa, parhaimmillaan 6-8km lenkkejä ja olo on ollut todella hyvä, hiukan on väsyttänyt viime aikoina, mistä toi hbkin ilmeisesti kertoo. Poikakin on ollut mahdottoman vilkas, muljaa niin että maha hytkyy:heart:

Murheena on nyt vaan sitten painonnousu. Alkuun se ei noussut lainkaan ja nyt on tullu syyskuusta asti kilo viikossa :ashamed: ja kun mä en oikein edes ymmärrä, että mistä se tulee, kun me ei syödä sipsejä/karkkeja/poppareita/tms oikeastaan lainkaan, syön vaan kotiruokaa, mutta ilmeisesti sitten enemmän kuin pitäis...Erityisesti huolestuin tosta sf-mitasta, kun se olis kuukaudessa kasvanu 9 cm :confused: eli kaikki paino on tullut mahaan, kun muuten olen edelleen hoikassa kunnossa eikä turvotustakaan juurikaan ole..? Nyt ne suositteli sitten sokerirasitusta ja meen kyllä sinne ihan mielelläni, jos siinä vaikka onkin jotain häikkää.

Se lääkäri oli jotain ihan kamalaa, enemmän olemukseltaan kirjastonhoitaja kuin lääkäri. Kun piti kuunnella vauvan sykkeitä dopplerilla, vauva hengaili selvästi vasemmalla, paljaalla silmälläkin näki miten maha on ihan pinkeenä kun yks puskee kylkeen ja sitten tää lääkäri länttää sen dopplerpuikon oikeeseen kylkeen ja toteaa hämmentyneenä "Aika kummallista, en nyt löydä sikiön sykettä." Pari minuuttia se yritti sitten saada vauvan sykettä kuuluviin vain odottelemalla, että vauva suvaitsisi liikkua dopplerin alle, kunnes sanoin että vauva on kyllä tuolla vasemmalla. Sitten löyty hyvät sydänäänet. Sf-mitan lääkäri mittasi sen verran ronskisti, että mä olin kaksinkerroin kivusta ja selkä kaarella kun toinen painaa mittanauhaa häpyluuhun täydellä voimalla, hyvä ettei murtunu luu alta :headwall: Huippu oli se, että kymmenisen minuuttia lääkäri käytti yrittäen selvittää, onko vauva raivotarjonnassa. Sanoin sille, että välillä on, mutta useimmiten kieppuu vielä täysin ympäri ja viihtyy erityisesti iltaisin poikittain ja yrittää änkee päätä kyljestä läpi :LOL: Tämä sitten siihen, että onpas huolestuttavaa ja hänpä laittaa samantien lähetteen äpolille kun toi sf on niin "epänormaali" ja vauva ei ole raivotarjonnassa, koska "siellä sikiö voidaan kääntää manuaalisesti". En tiedä onko multa sitten mennyt jotain ohi, mutta kun olen aina kuvitellut että vauvat voi vielä reilusti 30. jälkeenkin kääntyillä vähän miten sattuu ja kääntöyrityksetkin on vasta sitten jossain 35+ viikoilla...
JA kaiken huippu oli sitten sisätutkimus. En muista, että koskaan edes gynellä käynti olisi ollut niin nöyryyttävä ja kivulias. Lääkäri ei edes katsonut päin, oli vaivaantuneen näköinen ja punasteli ja kun tunnusteli kohdunsuun niin jouduin sanomaan useaan otteeseen, että "Anteeksi, mutta nyt sattuu kauheasti. AU!" Edelleen särkee alapäätä ja kotiin lähtiessä supisteli :mad:

Että sellasta. Oon nyt ollut koko aamupäivän ihan itkukurkussa tosta sf-mitasta, pelkään kauheesti muutenkin että vauva on iso, kun ollaan kummatkin miehen kanssa pitkistä suvuista, vauvat on molemmilla puolilla ollu järjestään yli 4kg...

Suuret pahoittelut omanapaisuudesta, en ole ehtinyt lukea vähään aikaan palstaa kun on ollut töissä kiirettä ja nyt on niin paha mieli ja väsyny olo, että meen varmaan suoraan vaan päikkäreille...:ashamed:

parel ja poikanen 26+6
 
Neuvolassa käyty. Kaikki hyvin. Painoa oli tullut vain 400g/viikko, mikä on tosi hyvin kun edellis kerralla sitä oli 1kg/viikko! A-vauva heräsi kun sykkeitä kuunneltiin, mutta B veteli hirsiä. Mulla on kaikki tähänastiset neuvolat olleet aina samaan aikaan aamusta ja muistaakseni joka kerralla B on nukkunut. Seuraava käynti on jo kahden viikon päästä. Ja kohta ne on kait jo viikon välein. Hurjaa.

Hankinnoista meillä puuttuu vielä rintapumppu ja itkuhälytin. Osaatteko suositella jotain tiettyä merkkiä? Mun mies ajatteli, et itkuhälyttimenä vois toimia ääniin reagoivat radiopuhelimet, olis sitten käyttöä myöhemminkin. Onko kellään kokemuksia?

Perho ja pojat 27+6
 
Tyttötrio, kiitos pojan synttärionnitteluista :)

Parel: huh, olikohan sun kohdalle nyt sattunut jokin valelääkäri vol. 2!? Ei todellakaan kuulosta normaalilta toiminnalta. Ja näin minäkin luulin että tässä vaiheessa vauvoilla on vielä paljon tilaa liikkua ja vaihtavat asentoa vielä monta kertaa. Eikö ne kääntöyritykset tehdä sitten vasta paljon myöhempänä!? Todella outoa ja paha mieli tuli sinun puolesta.

MamaDeDos & Tyttäreni 25+6
 
Voi Parel, olipa kokemus :hug:

Tuo sf-mitta on kyllä yläkäyrän yläpuolella, mutta oliskohan sillä tullu mittausvirhe? Jos noin kovakouraisesti piti sitä mittaa ottaa niin tuntuu että oli vähän kokemuksen puutetta. Tai sitten vauva oli erikoisessa asennossa tai teille todella tulee iso vauva ihan vain geneettisistä syistä. Ruumiinrakenteestakin riippuu että miten vauva mahtuu "solahtamaan" sinne kylkiluiden alle. Kun olet hoikkavartaloinen niin voisi kuvitella, että on vähemmän tilaa oleilla siellä piilosilla ja siksi maha kasvaa yläkäyrillä. Pääsisitköhän kuitenkin neuvolaan ihan terveydenhoitajalle mittauttamaan uudestaan sen mitan, ihan oman mielenrauhasi vuoksi?

Vauvan asentoa mulla ei vielä viikolla 25 edes merkattu mihinkään kun ei kuulemma pitkään aikaan vielä etsi lopullista asentoaan. Joskus muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa olen kuullut että tehdään kääntöyrityksiä jos tehdään :rolleyes: Nämähän vetää vielä vaikka minkälaista kuperkeikkaa tuolla mahassa kun tilaa on. Erikoisia kommentteja siis tosiaan lääkäriltä!

Toivottavasti saat pois mielestä koko lääkärin tutkimuksineen.

Tyttötrio 25+6
 
Parel: jätät ihan omaan arvoonsa ne puheet polille johonki kääntöön lähettämisestä.HÖPÖ HÖPÖ.Neuvolalääkäri laittaa synnytystapa arvioon polille vasta joskus rv 36-37, jos vauva vielä sillon istuu perätilassa.Tuolloin siis käsittääkseni se vimppa neukkalekuri.Jos mulla kolme vauvaa mahtuu vielä heittään volttia ja vaihteleen keskenään paikkaa, niin eiköhän se yksikin siellä sheikkaa peppua vielä monta viikkoa! Sinuna en kauheasti miettis sitä sf-mittaakaan, jos tosiaan jännitit kivun takia selkäkaarella.Jos se sua mietityttää, niin kilauta vaikka neuvolaan, ja pyydä jos oma terkkarisi mittaisi sen.Siihen ei taida montaa minuuttia mennä ;)

Enempi tulee tuolla fb:ssä roikuttua, mutta nyt oli jo pakko kommentoida täälläkin :D
Oma napa: hyvin menee, vauvat voivat oikein hyvin!

savara kolmosineen, 27+1
 
No huh Parel mikä "lääkäri!! Kaikista ei vaan ole lääkäriksi.. Saas nähdä millainen lääkäri mun kohdalle huomenna tulee. Eka lääkärikäynti oli tosi kiva, oli myös todella nuori nainen ja niin hellä ja huomaavainen. Mut sit kuulin, että hän oli "vain" sijainen... parempaan suoritukseen vakituinenlääkäri ei ainakaan voi päästä. Huomiseen! :)

Marde ja Milli 28+4
 
Keittiönkaapit saatiin myytyä ja tosiaan ammattimiehet tulee meile uuden keittiön laittamaan :) Kaapit tulee 9.11 ja toivon mukaan ne ei kauaa aikaa joudu odotteleen laittamista olkkarin lattialla :D meilä remontoidaan vessa ja keittiö nyt tänä vuona.. ensvuona sitte vielä loppuja :)

Ensviikolla on lääkärineuvola ja ootanki sitä että näkee mitä on alapäässä tapahtunu vai onko mitään :p Olis myös kiva jos vaavia ultrattaisiin ku esikoisen aikana lääkärineuvolassa ei ultrattu (täälä siis vain yks lääkärineuvola viikoilla 26-28)
Tänään tuli henkkamaukan tilaus ja ihanat tregginsit :) semmosta äippämallia!
Tilasin vaavillekki housuja sitte ja pikkuneitile tietty kans :)


25+3
 
Parelin lääkäri kuulostaa tosiaan vähän ammattitaidottomalta. Kääntöyrityksiä tehdään yleensä siinä rv 36 paikkeilla aikaisintaan. Sitä ennen ei kannata, kun vauva saattaa vielä itsekin kääntyillä.

***

Oli puhetta tuosta, että kuinka paljon jättää ammattilaisen käsiin. Mulla se taas menee just niin päin, että kun on itsekin alan ammattilainen, niin mielellään myös sitten käyttää muiden alan ammattilaisten palveluita. Suurimman osan neuvola-asioista olisin voinut itsekin kotona itseltäni tutkia, ei tarvitsisi terkkarilla kovin usein oikeesti käydä.

Ja sitten kun tietää tarkalleen, miksi mitäkin tutkitaan ja mitä seurauksia milläkin asialla voi olla, sitä mielellään ottaa ne tutkimukset myös vastaan.

Elara ja Tiko 28+1
 
Parel:No olipas kyllä "lääkäri", ei kovin ammattitaitoiselta vaikuttanut...SF-mittasi kuullostaa kyllä aika hurjalta viikkoihin nähden. Mene ihmeessä omalle terkalle ja pyydä uusintamittausta ja hellävaraisesti ;) Muutenkin voisit antaa palautetta lääkäristä.

baby butterfly:Onhan vauvelilla vielä onneksi aikaa siellä masussa kerätä painoa :)

ON:Hetken olikin mieli jo parempi, mutta nyt taas iltapäivästä asti vain itkettänyt ja ketuttaa aivan kaikki. Periaatteessa kaikki on hyvin, mulla ei pitäis olla mistään asiasta marmattamista, mutta samalla tekis mieli vain pärrätä ja kirota ja kadota jonnekin pois. Jos tää tämmöstä on loppukuukaudet niin morjes :( Ei esikoista odottaessa ollut kertaakaan tämmönen fiilis. Toki jännitti vauvan tulo, mutta nyt olen välillä kauhuissani miten tulen pärjäämään :( Tämä toinenkin on mitä halutuin ja toivotuin ja siksi nämä masentavat fiilikset saa tuntemaan olon vieläkin kurjemmaksi. Koitan vaan ajatella, että nyt taas tällä hetkellä tämä olo, huomenna voi olla ehkä taas parempi olo. Voi tätä hormonien heittelyjen juhlaa, prkl!

Toive81 ja Sintti 26+0 (POKS!)
 
Apua mikä lääkäri Parelilla!!! Tuollaisesta käytöksestä voisi valittaa! Onko raskausaikana useampi neuvolalääkäriaika? Jos, niin varmista nyt ainakin, että et enää joudu samalle lääkärille. Mä, kun näitä kahta odotan ja siksi usein hyppään ultrissa, en edes missään vaiheessa tapaa koko neuvolan lääkäriä.. Oltiin aiemmin kirjoittettu tänne sen verran samoihin aikoihin, että näin sun viesti vasta kun olin omani julkaissut. Kuulostipas meikäläisen viesti muuten tökeröltä heti sinun viestisi jälkeen.. Mulla vauvat ainakin viime ulrassa rt:ssä, mutta kukaan ei ole sanonut, että se olisi pysyvä asento vielä näin aikaisin. Kyllä ne mullakin vielä mahtuvat kääntyilemään. Kääntyilyistä tai asennoista en vielä olisi ollenkaan huolissani. Kuulosti ihan siltä kun lääkäri ei olisi todella tiennyt mistä puhuu ja mitä tekee. Suoritti kaiken vähän kuin yliampuvasti eli kovakouraisesti ja suurennellen puheillaan asioita. Minullekin jäisi varmasti todella paha olo tuollaisen käynnin jälkeen! Vaadi ihmeessä uusi käynti tai vähintään neuvola-terkkari aika! Ei tarvitsisi stressata jonkun ammattitaidottoman lääkärin takia! Tsemppiä Parel! Ja aina saa purnatA, me ollaan täällä sitä varten!

Perho ja pojat 27+6
 
Lääkärikuulumisia,
verenpaineet 129/74,
pissa puhdas,
painoa tullut +379g/viikko,
vauvan syke 150
sf-mitta 27cm,
kohdunsuu kiinni ja kova, pituus 3cm

Ihan kiva lääkäri, tutkimus oli tosi nopea ja kivuton. Vauveli on ilmeisesti väärinpäin niinkuin vähän ajattelinkin, vielähän se ehtii kääntyä. Kolmen viikon päästä taas neuvolaan.

Viime yönä jo imetin tyttöäni, maitoa ei vaan tullut... :) Mut kova oli imemään jokatapauksessa.

Marde ja Milli 28+5
 

Yhteistyössä