*Tammikuun tähdet-11* lokakuu-10

äkkiä vaan kommentoin tota istukkaveriluovutusta, mä aijon luovuttaa kummastuttaa vaan kun edellisessä raskaudessa sain neuvolakorttiin tarran mistä selviää että oon luovuttaja, nyt en oo sitä saanut, täytyypä kysellä. en kyllä oo varma kerättinkö viime kerralla tota verta, voi olla kun ite en koko istukkaa ehtinyt näkemäänkään. mulla tulee tällä hetkelläm painoa melkein kilo/päivä, en tiedä mistä johtuu..
hyvää alkanutta viikkoa hippu10+pirni myllertäjä 26+6
 
Tämä viikko alkaa mun osalta valituksena.. kuume lähti pois ja tilalle tuli tukkoisuus, yskä sekä niin ihana korvatulehdus.. Yritin pärjätä aamuun korvakivun kanssa, mutta oli pakko puoli kymmeneltä lähtee päivystykseen ku särki niin hitosti.. Korva ihan tukossa ja yölle se sit yhtäkkiä alko puoli kahden aikaan rutista ja paukkua auki ja sekin sattu..... Tulikin sitten tuntu valvottua yöllä eikä se mihkään siitä auennu.. Lisäksi vielä ku nenä tukossa ja suun kautta pitää hengittää ni kurkku kuivaa.. ja vali vali vali.. Anteeks valitus, tympii ku nukkunu monta yötä niin huonosti..

Nyt ei jaksa kommentoidan muuta..

Hyvin väsynyt Sparkle ja mammaa huomattavasti energisempi Viuhti 26+1
 
sparkle86 toivottavsti sairastelu alkaa oleen loppusuoralla.. lepäilyä ja lämmintä juomaa.. Tietokone oli mukavasti viikonlopun rikki.. onneks saatiin korjattua... ehti jonkin asteinen ahdistus iskeen päälle kun ei päässy yhteyksiä pitään kehenkään.. :headwall: En ole aikasemmin kuullukkaan tuosta istukka veren luovutuksesta.. :confused: en esikoisen odotuksen yhteydessä enkä myöskään nyt.. (paitsi kun täällä tuli asiasta puhetta)

Kata-86 ja Mytty 24+3
 
Täällä taas pitkästä aikaa :whistle:
Tulee enempi roikuttua fb:n puolella. Jos nyt taas aktivoitus täälläki.
En mäkään oo kuullu mistään istukkaverijutusta. En kyl osaa sanoa osallistusinko jos ois mahis, luultavasti en.
(.) Alapäätä on alkanu vihloon tosi paljo. Kävely ei enää onnistu : /. Parin viikon päästä on neuvolalääkäri. Loppupeleissä kuitenki niin hyvä vointi et vois olla raskaana vaikka kuinka kauan. On alkanu jo ahistaan ajatus et piakkoin masusta pitää luopua :'(



Tammitähti ja Pikku-Ukko 26+3
 
Viimeksi muokattu:
kääkkis
Tammitähti: Mäkin olen surrut jo etukäteen sitä, et täytyy kohta luopua tästä tunteesta, kun masussa on elämää :( Mun mielestä se tunne on aivan mieletön, eikä sitä voi verrata mihinkään. Olen yrittänyt nyt nauttia täysillä liikkeistä ja masusta, kun tämä saattaa hyvinkin olla mulle viimeinen kerta. Sitten on niin ristiriitaista, kun haluaisi hirveästi nähdä jo, miltä pieni näyttää...Uniakaan en ole nähnyt enää moneen kuukauteen. Viimeisin tais olla silloin, kun näin unta ultrasta, jossa oli selvä poika ja se siitä :D

Paranemisia Sparklelle :hug:

kääkkis ja "osku" 25+0
 
Tervetuloa uusille :) mukava, kun kirjoittelette aktiivisesti..

Minä oon menossa Kättärille synnyttään eli ilmeisesti Haikaraan..? En ole vielä oikein tutustunut, että mitä osastoja siellä oikein on...

Minä luovutin istukkaverta esikoisen synnytyksessä Naistenklinikalla. Ei mulla kyllä jäänyt siitä toimenpiteestä mitään mieleen. Se nainen sanoi, että monesti isommilta vauvoilta saa paremmin niitä soluja, joita siinä veressä on. Meidän esikoinen oli pienikokoinen.

Voimia ja paranemisia sairastelijoille :hug: Mullakin on ollut nenän tukkoisuutta jonkin verran varsinkin iltaisin, kun olen laittanut nukkumaan. Välillä tuntuu, että ihan hengästyttää.

Voi, että itelläkin haluttais taas lähteä kirpparille penkoon vauvanvaatteita. Monet olivat tehneet hyviä löytyöjä :) Me ei tiedetä, että kumpi on tulossa, niin pitäis ostaa jotain neutraaleja vaatteita. Esikoisen vaatteet on niin tyttömäisiä suurinosa.

Mullakin tuota painoa on taas kertynyt ja nyt otin itseäni niskasta kiinni ja aloin pitämään ruokapäiväkirjaa. PAKKO saada ylimääräinen herkuttelu pois kokonaan ja siirtyä syömään makeanhimossa vaikka hedelmiä ym. korvaavia tuotteita. Tai kohta saa huomata, että mittariossa +30 kg :kieh: Piti jo ostaa viikonloppuna kahdet isommat äitiyshousut, kun nuo entiset alkoivat niin paukkumaan..:headwall: Kävinkin eilen tunnin mittaisella reippaalla metsälenkillä, jossa oli ihan kivoja ylä- ja alamäkiä puuskutettavaksi.

Elmi ja Minni 26+1 :heart:
 
Istukkaverenluovutus:Synnytin esikoisen Ruotsissa ja siellä ei edes puhuttu tällasesta mitään.Oli kyllä niin pieni sairaala, että ehkei siellä sitten ollut sellaseen mahkuja.Nyt synnytän TYKS:ssä.Mahtaakohan siellä olla keräystä?Ehdottomasti aion sellaiseen suostua!Täytyykin neuvolassa kysellä :)

Täälläkään ei kummallista...kohta poksuu 25+0 ja keskiviikkona on neuvola, kivaa :) Masu on taas kasvanut ja työkaverit siitä jo huomauttelee kun alkaa työvaatteet pingottaa :D Kelpaa mulle kun esikoisesta ei vielä tässä kohtaa puristanut ;) Sintti ollut tänään kovin aktiivinen ja tuntuipa potkut nyt ekan kerran ajoittain jopa kipeiltä :O Käden kanssa sai "painaa" pientä jalkaa(?) takaisin kun tuntui epämiellyttävältä. Mutta kaiken kaikkiaan ihanilta ne kuitenkin tuntuvat :heart: Mäkään en ole vielä valmis lupumaan masusta, vaikka ihana saada se tuhisija sitten tammikuussaa syliin :heart:

Ainoa kurja mikä on niin ihme alakuloisuus ajoittain ja hermot voivat napsahtaa nanosekunnissa ihan vähäpätöisistäkin asioista :( Olin paljon tasaisempi esikoista odottaessa. Miesparka, mutta onneksi hällä on hermoja munkn edestä...

Kiukku Toive81 ja Sintti 24+5
 
Tammitähti: oletko homeopatia-ihmisiä? Mulla oli kuopuksen odotuksen aikaan kamalia liitoskipuja ja lonkkavihlontoja, joihin auttoi homeopaattinen Sepia aivan loistavasti! Siis kirjaimellisesti vihlonta loppui siihen luontaistuotekaupan ovelle kun nappasin liikkeessä ekat helmet suuhuni. Nytkin kulkee putkilo helmiä koko ajan mukana, jos vaikka alkavat tälläkin kertaa. Sepian pitäisi auttaa kaikenlaisiin hormonaalisiin lantion alueen vaivoihin.

Sparkle: tsemppiä todellakin sairasteluun! Itse pelkäsin juurikin tuota korvatulehdusta oman flunssani jälkeen, mutta ONNEKSI jäi tulematta. On aika kamalaa kärsittävää ja vielä jos pitää olla ilman vahvoja lääkkeitä.. auts.

(.) Sain labratulokset ja ylläripylläri, sokerit koholla :kieh: Mutta, ulkomailla kun olen, alkoi mietityttää tuo arvo, joka oli sellainen tunnin O'Sullivan testin arvo (eka paasto ja sitten 50g glukoosia, jonka jälkeen tunnin odotus ja uusi verikoe). Lukema oli 7,6. Googlettamalla löysin tietoa, että Suomessa tunnin arvo on koholla jos se on yli 10?! Onkohan se joku eri testi vai miten tuossa voi olla noin erilaista käytäntöä?! Täällä mut määrättiin nyt siihen kahden tunnin testiin, johon en kyllä aio mennä, jos Suomen mittapuulla arvo on ihan kohdillaan. Paastoarvo oli 4,4, se lienee ihan normaali?

Hemppa oli sitten 109, vaikka olen syönyt alusta asti Multitabseja, joissa on myös rautaa. Ja paineet tätä nykyä tosi alhaiset, tänään mittasin kerran 59/83. Vähän meinasi huipata ja ajattelin tarkastaa että johtuneeko paineista. No siitä ja hempasta varmaan. Laitoin jo tytöille jääkaapin oveen lapun jossa on mummon ja papan numero, että voivat soittaa jos äiti kupsahtaa. Tai selitin kyllä vähän erillä tavalla etteivät säikähdä :whistle:

Unista on ollut myös puhetta. Minä näin viime yönä painajaisen, jossa sain lapseni vähäksi aikaa masusta syliin ja hän oli kaksi kertaa ärtyisämpi ja vaikeampi tapaus kuin isosiskonsa. Huusi naama punaisena, eikä suostunut nukkumaan sitten millään. Siinä vieressä sitten köllötteli Vauva tulossa -ohjelmasta yksi vastasyntynyt, joka vain katseli rauhallisena ympärilleen, painoi silmänsä kiinni ja nukahti. Tietysti ilman, että vanhemmat edes tajusivat olla asiasta kiitollisia :kieh: Tästä unesta en taida puhua miehelle mitään, hän on jo valmiiksi paniikissa siitä, että joudutaan taas valvomaan ja rauhoittelemaan vauvaa 24/7.

Esikoinen kirjoitti tänään hellyyttävän kirjeen kavereilleen: Tiedätekö etä minule ja minun piku siskole tule uusi piku sisko. :heart:

Rauhallisia yöunia kaikille!

Tyttötrio 24+4
 
Viimeksi muokattu:
Elmi: Itse asiassa jos et ole erikseen Haikaraan ilmoittautunut, niin sä olet menossa silloin tavalliselle synnytysosastolle. Kättärillä on tavallinen synnäri ja sitten on HAikaranpesä, johon pitää ilmoittautua erikseen, jos sinne tahtoo.

Tyttötrio: Tuo on joku erilainen sokerirasitus kuin täällä Suomessa. Suomessa sokeria juotetaan melko paljon isompi määrä, 75 g, jolloin sallitaan tietysti myös tunnin arvoksi hieman korkeammat lukemat kuin mitä voidaan sallia, kun sokeria on juotu vain 50 g. Se varmasti selittää noita viitearvojen eroavaisuuksia. Paasto sulla oli kyllä ihan normaali.

Tänne ei kummempia, selkä taitaa revetä pian kahtia, eli tuskaista on. Verta ei onneksi ole enää pissassa näkynyt, toivotaan että näin on jatkossakin. Vieläkin ahdistaa se eilinen veriepisodi.

Elara ja Tiko 26+6
 
toive81: mulla oli tota alakuloa vielä tuossa viikko sitten, taisin siitä tännekin kirjoittaa. Aika jännästi nää mielialat vaihtelee, sitä edelsi se vauvantarvikkeiden osteluvimma, sitten tuli kova väsy ja alakulo, nyt alkaa helpottaa. Nyt on kauhea kodinsiivousvimma menossa ja töissä kiirettä, niin sen tietää että kohta taas mennään siihen toiseen suuntaan. Mut kai se tästä.

elara: toivotaan että verijuttu menee ohi. Kaverilla näkyi pissassa aina sokeria raskausaikana. Sokerirasitukset ja seurannat oli ok, ja lopulta lääkäri oli selittänyt, että raskaus on sen verran kova fyysinen rasitus, että joillain munuaiset saattaa päästää sitä sokeria "läpi" ilman diabetesta. Eli voisko ne päästää siis vertakin? En osaa sanoa, mutta toivottavasti vaaratonta. Niin paitsi...mites toi selkäkipu, liittyykö nyt tähän samaan juttuun?

vappupommi 27+6
 
elara: toivotaan että verijuttu menee ohi. Kaverilla näkyi pissassa aina sokeria raskausaikana. Sokerirasitukset ja seurannat oli ok, ja lopulta lääkäri oli selittänyt, että raskaus on sen verran kova fyysinen rasitus, että joillain munuaiset saattaa päästää sitä sokeria "läpi" ilman diabetesta. Eli voisko ne päästää siis vertakin? En osaa sanoa, mutta toivottavasti vaaratonta. Niin paitsi...mites toi selkäkipu, liittyykö nyt tähän samaan juttuun?

vappupommi 27+6
Munuaiset voi päästää sokeria läpi, koska niiden tehtävä on suodattaa sitä. Veren kanssa ei ole sama juttu, koska munuaisten ei sinänsä kuulu suodattaa verta. Eli jostain vuotaa, jos pissassa on verta. Se on sitten toinen juttu, että mistä mahdollisesti. Voi olla, että multa on vaan katkennut jostain joku verisuoni, tässä vaiheessa ei vielä voi tietää. Ja voi olla, etten koskaan saakaan tietää, jos tää ei enää toistu. Toivottavasti ei toistu. Selkäkivut todennäköisesti ei liity tuohon veriasiaan, koska selkäkipu on mulla niin selkeästi jostain tuolta tukirangasta tai lihaksista lähtöisin. Eli lihasjumia tms.

Elara + Tiko 27+0
 
hui, olipas tullu tekstiä ku ei ole muistanu käydä!
Mullaki oli eilen niin tummaa pissaa että katoin kans että oliko jopa vertaki sielä.. mutta aikani tutkittua sitte päätin ettei ollu , toiv. ei.. eikä kyllä sen jälkeen oo mitään enää ollu. Aika jännä kun tänne tulin niin Elaralla myös sama homma.. Ei ole täälä kyllä pissatulehuksen merkkejä muuten kun se raju tulehus oli sillon reilut kuukausi takaperin.. :S
Oottelen kamalasti neuvolalääkäriä kun suppareita on ollu. Esikoisesta ei nimittäin ollu yhtään vastako sitte ku synnytys alko. Mulla olis torstaina hammaslääkäri, tietääkö kukaan kun kuulin semmosta että puudutusta ei suositella raskausaikana :eek: onko tosi?? vitsi jää reiät paikkaamatta sitte..
Viikon päästä olis se viiminen RD seuranta sitte JES :) loppuu toivon mukaan mittailut!
Ja kahen viikon päästä se odotettu lääkärineuvola :)
Ja niin onnellinen olen siitä kun kilot on kurissa pysyny ja vaaka edelleen samassa.. eli melkein miinus kolme kiloa lähtöpainoon :) JIPPII!

Kohta 25viikkoa täynä!
24+2
 
Tänne on rantautunu taas väsymys, johan se muutaman viikon pysyki poissa :D. Osaltaan tätä voi kyllä selittää ulkoiluttomuus. Ei paljo huvita lähtee vaappumaan tonne.

En oo ollenkaan perehtyny tohon homeopatiaan. Jotenki musta tuntuu et tää mukelo on pää alaspäin ja siitä johtuu nää kivut. Ylösnousu, kylenkääntäminen ja kävely on tuskallista. Olotila muistuttaa viikkoa +35.

Silti en tätä aikaa vaihtais mihinkään. On niin ihanaa tuntea pikkupotkuja ja pyllistyksiä :heart:

t. Tammitähti ja Pikku-Ukko 26+4 :heart::heart:
 
hammaslääkäristä: saa puuduttaa ja vaikka kuvatakin. Kuvausta ei tehdä jos ei tarpeellista.... Eli kävin itse just hammaslääkäristä ja oli tarkoitus tänä vuonna kuvata, mut siirrettiin sit ens vuoteen. Puuduttanut ois jos ois ollut tarpeen, mut oli reikiä nolla ! :attn: Se on mulle harvinaista :)
 


Alkuun heti tuoreinta masukuvaa eli 26+4 viikkonen mytty :heart: Hurjasti tuntuu työntyneen eteenpäin nyt tuo masu ja edestäpäin on kyllä yhtä pyöreä ku pallo :LOL:

Ny ton sitten lomat lusittu ja pari päivää keretty töissäki käydä, selkä ei tykkää mutta se nyt reistailee kotonaki ollessa että toivotaan ettei menis kovin kipeeksi. Vielä pitäs se pari kuukautta jaksaa että äippäloma alkais. Epäilen kyllä ettei tuu taaskaan onnistuu mutta ees vielä jokunen viikko menis niin hyvä ois.

Ja kaikille uusille taas tervetuloa! :)

Minä nukun yöt yhä edelleen ku tukki ja enimmäkseen selällään. Nukahtamisen jälkeen minua ei saa muuten hereille ku että tuo poika tulee naaman eteen kertomaan että hän on herännyt :D Väsymys meinaa taas aamusin vaivata että ei noi 10h yöunet muka riittäs taas enää. Ei sitä pitkään kestäny sitä keskiraskauden pirteyttä :D Sokerirasituksessa kävin viime viikon maanantaina mutta tuloksia ei mulle oo soiteltu. Neuvolasta aikovat ottaa yhteyttä jos niissä jotain häikkää on eli oletan niiden olleen kunnossa ku ei oo mitään kuulunu :)

Tää ketju on kyllä hiljentyny mahoton siitä mitä alussa oli, itekkään en tosiaan enää niin mahoton kirjottele ku ei yksinkertasesti saa aikaseksi. Kotona muka kaikkea hommaa, pojan kanssa menee sitten illat ku päivällä käy töissä. Ukkoki lopetti reissuhommat tältä vuodelta niin se on kotona eikä tuu itellä istuttua sitten iltaa tässä. Nyt se kyllä häipy metille taas ja tulee huomenna mutta noh, lihaa pakkaseen :) Vloppu sillä menee talolla/tontilla puuhatessa taas, siellä pitää saada muutama asia hoidettua ennenku ihan kokonaan talvi iskee päälle. Mutta hyvällä mallilla sielläki asiat on, talo on ulkoapäin valmis ja sisähommat alkaa pikkuhiljaa :)

Tukkosuudesta mulla on nenä ollu tukossa jo monta kuukautta putkeen. Just semmosta ettei oo kipeenä eikä mitään mutta se tää raskaus taas tekee sen. Iltasin se on ärsyttävä ku ei voi kunnolla hengittää aina ku on niin tukossa mutta helpottaa se sitten onneksi.

Ja viel loppuun kaikille kipeille pikaista paranemista!
Susanna & Mytty 26+4 :heart:
 
sn
Terve:)

Tukkoisille vaan vinkiksi että itse olen saanut hurjasti apua sarvikuonolla tehdystä nenähuuhtelusta. Melkein päivittäin huuhtelen ja ihan tyystin eri olo kuin vielä vähän aikaa sitten. Varsinkin yöt oli tuskasia kun joutui suun kautta hengittämään ja suu kuivui ym. Mutta tosiaan huuhtelun jälkeen ihmeen "kirkas" olo ja happi kulkee :D
 
Viimeksi muokattu:


Tässä mun masu rv 26+1

Väsyttää ja tuntuu kipeeltä olo. Vielä ku huomisen jaksas töissä niin olis neljän päivän vapaat tiedossa :) Eilen tuntui supistuksia (ainakin luulen). Alamahalla tuntui kuin olisi ollut liian kireät housut ja se kesti ehkä minuutin verran. Ei ollut kivuliasta, mutta ehkä vähän epämiellyttävää. Vatsa ei kuitenkaan ollut kireän tuntuinen joten ehkä se oli vaan huono asento vauvalla sitten.
 
sn mikä se sarvikuonolla tehty huuhtelu on? :eek:
Täälä taas uni päätti loppua kesken.. ku kerran herää niin sitte ei uni tuu enää pariin tuntiin takas :/
täytyy yrittää jatkaa tunnin päästä unia.. :S

24+3
 
Ihania masukuvia täällä taas =)

Mulla kans unen kanssa jotain ongelmia.. Yöllä ku herää ni ei mainaa saada uudestaan unta ja sama aamulla.. Ku mies lähtee töihin ni alkaa valtava pyöriminen ja epätoivo ja sen jälkeen pakko nousta ku ei jaksa enää väkisin koittaa nukkua..Ennen ei mitään vaikeuksia.. Tosin tällä hetkellä saattaa vaikuttaa sekin, että yskittää kauheesti ja korva edelleenki ihan tukossa..
Ja muutenkin väsyttää kokoajan..

Ei tänne kyllä mitään muuta kuulu.. tympii vaan ku väsy ja kökkö olo kokoajan..

Sparkle ja Viuhti 26+3
 
Heippa vaan kaikille!!!

Supistelut ovat alkaneet vaivaamaan ihan säännöllisesti myös kipeitä supisteluja tulee.. lääkärissä käyty tarkastamassa myös että kaikki on kunnossa.. Mytyllä kaikki kuitenkin hyvin onneksi.. :heart: Väsymystä sekä unettomuutta on myös täällä havaittu... Yöllä joutuu ravaan sen verran aktiivisesti pissalla ettei sen jälkeen saa heti unenpäästä kiinni ja aamulla on turha yrittää kuuden jälkeen enään nukkuakkaan kun ei se uni tule... noh.. toisaalta ehkäpä on hyvä että tulee tutuksi nuo yöheräämiset koska nehän on väistämättä edessä.. :D

Kata-86 ja Mytty 24+5
 
Aivan ihkut masut Susannalla ja Kirsikalla :)

Neuvolassa käyty ja kaikki ok :) SF-mitta on 22cm ja edelleen mennään täysin keskikäyrällä. Painoa tullut +125g viikossa joten ei paljon ja muutenkin kaikki vaikutti olevan hyvin. Vauva köllii nyt vinossa kohdussa ja maha hassun mallinen. Vähän näin eilen jo arvelin kun potkut näkyi alamahan sivulla ja samanaikaisesti kyljessä :D Hemppaa ei otettu kun oli viimeksi niin hyvä (132). Seuraavaksi onkin vuorossa neuvolalääkäri 28+1, sekin aikaistui lääkärin vuoksi viikolla.

Mutta paremmalla ajalla taas, nyt heipat ja josko sitä laittais illalla myös uusinta masukuvaa :) Ihan poksumisn kunniaksi :)

Toive81 ja Sintti POKS 25+0!
 

Yhteistyössä