Tammikuun 2007 IVF/ICSI/PAS

juu tässä lähiaikana punktioitumaan meneville kovasti tsemiä siihen=)
Itellä selviää huomenna punktio päivä kun on ultra taas.....
mulla on eilen ja tänään ollut ihan selviä ovulaatio-oireita ja tuntemuksia......otin eilen ekan jarrupiikin...
voiko nämä tunteet olla vai kuvittelenko vaan...muilla?

Kun vaan ei irtoilisi ennen aikojaan...ei kai pitäisi....

Kyllä mä muuten hyvin ymmärrän etää viikko tuntuu pitkältä ajalta kun se menee eteenpäin..hoito siis..
koska tätä piikittelyä on mennyt vasta viikko ja tuntuu että aika matelee siis todella....
Tänään on jopa vähän flunssaoireita......mut otan tänäänkin rennosti ni se kyl nujerretenn =)

Hei,

Ensimmäinen ultra takana, suprecur on tehnyt tehtävänsä ja kaikki oli niin kuin pitääkin. =)

Minulle annettiin lisä ultra aika ensi tiistaille, koska haluavat seurata tilannetta mihin suuntaan lähtee menemään pistosten myötä. Nyt jo kiellettiin liikunta ja kehoitettiin juomaan nestettä. Katsoivat hoito historiaa ja aikaisemman hyperin takin nyt sitten ollaan varovaisella linjalla jo näin alkumetreillä. Nestettä käskettiin juoda kolme litraa, mutta ei enempää. Liiallinen juontikin tekee kuulemma olon hankalaksi kun maha turpoaa muutenkin. Kahvia saa juoda, mutta sitä ei lasketa nesteeksi. Yhdyntä kielllosta en edes kysynyt, koska ei ole minkäälaisia haluja tällä hetkellä sinne suuntaan. :headwall:

Pistin hoitajan kans yhdessä ensimmäisen piikin ja kyllä oli kivutonta ja helppoa. En olisi ikinä uskonut että saatan itsekin pistää ja noin helposti. Pistämistä ei kannata kenenkään jännittää ainakaan jos tuo kynä systeemi on määrätty. =)

Kysyin sairasloman kestosta ja sitä määrätään punktiosta siirto päivään. Minusta tuo aika tuntui pitkältä, mutta kai sitä on sitten levähdettävä ja annettava elimistön rauhoittaa tilanne. Minä en yhä edelleenkään ole töissä sen kummemmin käyntejäni selitellyt. Vähän olivat jo ihmeissään ja kysyivät että onko joku normaali kontrolli vai miksi minä kuljen naikkarilla. Ja kun tulin takaisin kehtasivat kysyä että odotanko vauvaa. voi että minua ärsyttää selitellä noita lääkäri käyntejä.

Nennuliini, voi harmi kun hoito siirtyi viikolla. Minulla on useammin kuin yhdesti käynyt hoitojen myötä niin ettei kaikki ole mennytkään suunnitelmien mukaan ja tiedän että se tuntuu siltä kuin olisi maansa myynyt. Joskus olen joutunut ajamaan ensin kotiin itkemään ja sitten vasta takaisin töihin. :ashamed: Voishan tämä lasten saaminen olla helpompaakin ja olen välillä tosi vihainen tästä kaikesta, mutta kyllä me tästä selvitään.

Liinu :whistle:

Nennuliini
Kiva, että Liinulla oli kaikki niinkuin pitääkin. =) Kiva oli jo etukäteen kuulla noista nesteen juonnista ja että kynällä on helppo pistää.

Tosi inhottavaa, että joudut selittämään lekurikäyntejäsi. Eihän sen kenellekään pitäisi kuulua ja pitäisi muitten malttaa olla kyselemättä. Sehän on jokaisen henkilökohtainen asia, millä asialla siellä käy. Ja vielä kommentti, että odotatko vauvaa! Mulla olis kans kyllä voinu kiehahtaa pahemman kerran.

Minäkään en ole töissä kertonut kellekään. Tai yksi kaveri tietää, että inseminaatio tehtiin syksyllä, mutta nyt tuntuu jotenkin paremmalle, ettei kerro. Onpahan sekin paine poissa, että toinen tietää ja kovasti haluaisi varmaan tietää missä mennään.. :/

Mies tuli töistä ja murehdin, että kun tuli yksi viikko lisää odottamista. Mutta eihän sille mitään voi ja jos ei eka kerralla onnistu (=raskaus), niin odottamistahan tulee vielä enemmänkin...

Kyllä minäkin monesti olen surullinen/vihainen, miksi juuri meillä pitää olla ongelmia lasten saannissa. Mutta ei auta, kuin ajatella positiivisesti ja luottaa, että kyllä se onni meillekin joskus suodaan!

Koitetaan pitää lippu korkealla kaikesta huolimatta! :flower:

Nennuliini
Niin, vesseli-80:lle .
Ei kai ne lähde irtoilemaan itsekseen, mutta vähemmästäkin tässä tulee itse kukin vainoharhaiseksi millon mistäkin asiasta.
Pidän peukkuja huomiselle, että kaikki ok! :flower:

Olipa taas tullut hurjasti tekstiä. Mua kanssa kovasti toi punktio kiinnostaa eli Nina ja Maaria tulee sitten äkkiä kertomaan meille malttamattomille kaiken =)

Nennuliinikin pysyy vaan täällä meidän pinossa. Yksi viikko sinne tai tänne ei pistä pinoa vaihtoon. Meidän kanssa olet aloittanut niin täällä pysyt :D

Liinu:Hyvä, että kaikki oli ok. Se kynällä pistäminen on kyllä tosi helppoa. Mulle se lääkäri ei antanut minkäänlaisia ohjeita tai rajoituksia liikunnan tai juomisen suhteen. En mä nyt mitään hirmuisen rankkaa ole harrastanutkaan. Sunnuntaina olisi mahdollisuus mennä kokeilemaan spinninkiä. Siinä ei kyllä tulisi tärinöitä tai mitään mutta mahtaakohan sitä uskaltaa? Jatkuiko sulla ne sumut vielä piikitysten kanssa rinnan?

Vesseli: Kyllähän tässä kaikki oireet huomioi ihan kympillä. Eiköhän kaikki kuitenkin ole kunnossa. Mä en ainakaan muista ikinä kuuleeni, että munasolut olisi irronnut liian aikaisin.

Munisten kohdalta vähän jo jomottelee, semmoista ovis tyyppistä kipua mutta lievempää. Turvotusta ei ole vielä havaittavissa. Nyt saunaan rentoutumaan.

Kiiti NENNULI huolenpidosta..

Mä kävin vähän tuolta toiselta palstalta bongailemasta ivf:än jo käyeitä ja siellä oli muutamallakin ollut lisääntynyttä valkovuotoa ja ovis-oireita ja silti ihan normisti mennyt ja iteasiassa jopa tärpönnytkin että katsotaan..huomenna huomattavatsi viisaampi ja huomennahan se meidän punktio päivä pitäisi sitten lyödä lukkoon jos vaan kaikki ok...jee=)

Täänään ekaa kertaa piikki sattui..tai siis ei piikki itessään vaan sen jälkeen ja vieläkin vaikka siitä on jo 1,5 tuntia niin tuntuu tuo pistospaikka...no ei taida ihme olla ku tottumatta llaitetaan piikkiä piikin perään....
Mutta kaiken kestää jos vaan...;)

Nyt taidan sulkea koneen ja mennä sänkyyn lueskelemaan ja oottelee et mies pääsee iltavuorosta pois..
Hyviä unia ja jos jollain oli(ei muista nyt varmuudella oliko) punktio huomenna ni kovin tsemppiä=)

Nennuliini
Kiitoksia Siisami, että saan olla tässä pinossa edelleen, vaikka siirto ei tapahdukaan tammikuussa! :D Kiva jatkaa tuttujen kanssa!

Monilla on jännät paikat lähiaikoina. Minua alkaa jännittää teidän puolesta. Voi että, kun meillä kaikilla tulisi plussaa! :flower:

neeta
Moi kaikki!

Nina ja Maariaa onnea punktioon!

Vesseli: mullakin sattuu välillä piikki ja välillä ei. Taitaa olla kiinni siitä sattuuko olemaan hermotusta just sillä kohdalla. Joku joskus sanoi, että jos jo neulan laittaminen sattuu, niin etsii uuden kohdan ja pistää uudestaan, sillä muuten on joskus sattunut se ruiskutus paljon ja joskus tullut ongelmia siihen pistoskohtaan jälkeenpäin. En tiedä sitten, ei huvittais pistellä yhtään enempää kuin pakko.

Siisami (ei siis Piisami :D ): täälläkin jo jomottelee munasarjoja. Toivotaan hyvää saalista!

Nennuliini: jaksamista viikon odotteluun!

Liinu: kuinka paljon sulla on tulossa muniksia?

).:) ultrassa näkyi n. 15-20 munarakkulaa...lääkärin mielestä se oli ok, toivottavasti ei laatu kärsi. Ens viikolla sitten punktioon!

Täällä suihkutellaan Synarelaa toista päivää :snotty:

Kylläpäs se maistuukin pahalle kun valuu nieluun!En muistanu et se noin pahaa on...No pieni vaiva kuitenkin kun ottaa huomioon mitä sillä saa aikaiseksi. :D Toivottavasti...

Nyt on sitten käyty punktiossa ja siirto tehtiin eilen. Lyhyellä kaavalla mentiin. Tosin munasoluja saatiin vain 6 ja loppujen lopuksi vain yksi oli hyvänlaatuinen ja siirtokelpoinen, joten pakkaseen ei jäänyt mitään. Toivottavasti nyt tärppäis, sillä tuntuu melko raskaalta, et täytyis alottaa kaikki taas alusta. Lugeja käyttelen nyt sit pari viikkoa siten, että illalla kaks ja aamulla yks. Kyllä pettymys oli jonkunlainen, kun pakkaseen ei jäänyt mitään, mut varmaan vielä suurempi jos tulosta ei tälläkään kertaa tule. Kolme solua oli lähtenyt normaalisti hedelmöittymään, mut kahdessa oli monitumaisuutta, joten eivät olleet siirtokelpoisia (menevät kuulemma kesken jos kiinnittyvät). Nyt ei sit muutakun odottelua.. kuten varmaan monilla muillakin teistä

Päivää

Minä olen Siisamin kans samaa mieltä siitä että Nennuliini pysyy nyt vaan tässä meidän pinossa kun olet tässä aloittanutkin. Viikko sinne tänne, samassa veneessä ollaan kuitenkin. :)

Siisami: Minä jatkan sumuja niin että yhä edelleen suihkautan neljä kertaa päivässä, mutta vain toiseen sieraimeen. Minä en sinuna menisi spinninkiin kun mielipidettä kysyit. En nyt muista miten paljon sinulla niitä folleja oli, mutta jos on paljon niin älä silloin ainakaan mene.

Neeta: Minulla oli eilen vasta nolla ultra eli katsottiin onko suprecur ajanut oman hormoni toiminnan alas ja olihan se. Kohdunlimakalvo oli vain 4mm ohut. Eilen siis aloitin vasta piikit ja tiistaina nähdään sitten tarkemmin miten paljon rakkuloita on tulollaan. Minulla on aina ollut paljon rakkuloita, mutta en musita onko ihan noin paljon kuin sinulla. Minusta se on hyvä asia kun on tulossa paljon, eihän niistä kuitenkaan kaikki ole siirto/pakastus kelpoisia. Luulen että laatu ei kärsi suuresta määrästä mihinkään.;)

kuulumisiin

Liinu

Hei !

Mulla vatsa on niin turvoksissa, että luusi jotain jo tulossa olevan ! Muuten olo ihan kohtuullinen.
Huomenna sitten koittaa taas totuuden hetki, munasoluja ei ole yhtä paljon kuin viime punktiossa, silloin oli 14 kpl. Nyt 9 kpl.
Eilen pistin irroituspiikin ja sain ampullista haavan sormeen, no toivottavasti tästä eteenpäin kaikki menisi ok !
Tsemppiä teille kaikille !
Tulen kertomaan tuloksista, jos vain suinkin ehdin olemme menossa mökille kavereiden kanssa.

Voikaahan paksusti !!!!!!!!!!!!

T:maaria
:p

neeta
Liinu, niinpä niin siis Suprecur olikin se oman hormonitoiminnan pysäyttäjä. Mulla kun on tuo lyhyt kaava, niin en muistanut että se ei olekaan mikään fsh. Tsemppiä piikitysten kanssa!

Maariaa: mekin sählättiin miehen kanssa eilen piikkihommissa. Mun piti vaihtaa kynään uusi ampulli kesken lääkkeen oton kun lääke ei riittänyt, ja pyysin sitten miestäni apuun (kun tukin suuren suurta verenvuotoa mikä ekan piikin jäljiltä tuli ;). No, mies ei sitten meinannut saada sitä piikkiä millään irti kynästä ja pisti sillä itseään sormeen. En voinut olla nauramatta :kieh:

Non niin, tänään oli ultra ja hyviä uutisia=)
Munarakkuloita oli kohtuullisesti,yht 20 toisella puolella 18(3x12mm,2x13mm,2x14mm,1x15mm,4x18mm,1x19mm)ja toisella puolella 3(10,11,13mm)
Mulla on pco-munasarjat mutta jostain syystä toinen puoli ei toimi kuten normaalisti..lääkäri totesi ettätässähoidossa ese on vaan erittäin hyvä että toinen tasapainottaa kun toinen toimii tosi hyvin.
Puregon annosta pienennettiin hiukan ja lauantaina aitten 20.15 on pregnylin aika ja punktio maanantaina 8.15=)
Siirto keskiviikkona.......=)

Mulla on eilisestä asti ja koko tän päivän ollu pisuhätä melkein kokoajan ja alavatsa kipeänä, tai ei siis satu sillai sattumalla mutta välillä painaa tosi palajon ja tulee sellanen oksettava olo.....jostain syystä myös rinnat on kipeät, mitäs tämä nyt tarkoittaa
:D

Nyt on viimeistään KAIKKI LIIKUNTA KIELLETTY koska hyppimällä ja sen laisella touhulla voi saada munarakkulat kiertymään toistensa ympäri ja se aiheuttaa munasrajaan kuolion joten älkää rehkikö jos rakkuloita paljon!
Meidän hoitajalla on ollut 3 tuollaista tapausta ja hän on ollut alalla 85 vuodesta, eli harvinainen mutta mahdollinen joten ei riskeerata tytöt
=)

Tänään tuli ajettua jotain400km...eka toi lekurireissu ja sitte vielä kuskasin appivanhempani laivaristeilylle....must on ihanaa ku huomaa kuinka innoissaan anoppi on, muttei tuputa mitään vaan kuuntelee ja on mukana..........mummokuume on ollu jo kauan ja taitaa olla pahenemaassa vaan;)
Äitini myös soitti tänään heti ja kyseli ja on innoissaan....kovin muille ei ollakaan kerrottu ettei joudu selittelee sitte testien tuloksia tai mahollisetsi epäonnistunutta hoitoa(ja sitähän ei tule!!!.....)

Plussauutiset sitte ehtii kertoon myöhemminkin jos niikseen ;)

Kauniita unia kaikille ja alkioille liimapuikkoja mukaan :D

Milla,
peukut pystyyn sinulle ja piinispinnaa!
Onhan se masentavaa tavallaan, että pakkaseen ei jäänyt mitään, mutta pääsitte kuitenkin siirtoon asti ja eihän siihen tarvita kuin yksi! Se on varmasti sitäkin sinnikkäämpi, kun on jo tähän asti selviytynyt!!

Mullakin alkaa mahassa jo tuntua painetta, ei kyllä tee kovin mieli hyppiä ja pomppia.. pissahätäkin on usein (ehkä johtuu myös lisääntyneestä nesteestä mitä olen tunnollisesti yrittänyt juoda, normaalisti juon tosi vähän).
Huomenna on ultra, niin selviää punktiopäivä.. katsotaan Vesseli kuinka samoissa mennään!

vesseli80
No sisupussi, mitäs ultrassa näkyi ja mikä päivä varmsitui punktioksi?

Kyläl on epätodellinen olo että todella sinne mennään maanantaina=)

Muuten on ihan hyvä olo mutta edelleen vaan on sellanen huono olo vähän väliä, eli hiukan tuntuisi oksettavan ja se painon tunne vatsassa...

Mutta tämä on hyvää harjoitusta raskaana oloon=)=)=)=)=)
Joka toivottavasti osuu todella monelle meistä tämän kuukauden sisällä ;)

Heippa kaikille !

Punktiossa käyty ja hengissä ollaan ! Saalis oli 12 munasolua, ja ne hedelmöitetään ivf:llä. (oli puhetta VL:ssä icsistä jos siittiöt huonoja)
Maanantaina klo: 8.00 on siirto, yksi laitetaan ja sitten kuulen montako on päässyt pakkaseen asti.

Tsemppiä nyt kaikille hoitoihin ! :heart:
Ja hyvää viikonloppua !

T:maariaa :wave:

Suurkiitokset neetalle ja sisupussille tsempityksistä. Itselläni oli tosiaan 6 solua, joista vain 4 oli kypsiä, joista sitten kolme alkoi hedelmöittymään normaalisti. Tosin sitten vielä kahdessa oli sitä monitumaisuutta, joten jäljelle ei jäänyt kuin yksi, joka siirrettiin. Puntio itsessään ei ollut mitenkään hirvee, neuloja tuskin tunsi. Tosin punktion jälkeen lääkkeet aiheutti mulle huonon olon ja meinasin jopa pökrätä klinikalla, en saanu itse heti edes vaatteita päälle. Siirto olikin ihan helppo, helpompi kuin nomaali gynetutkimus. Toivottavasti meillä kaikilla tässä pinossa olijoilla tärppää

Joo, ultrassa olin tänään ja follikkeleita oli yht. 27 kpl (8*11 cm, 10*18 cm ja 4*21 cm).. olivat jo osa niin isoja, että gonal-f:ää en enään pistä ollenkaan, jatkan vielä huomenna synarela-suihketta ja huomenna illalla pitää sitten pistää irrotuspiikki.
Vesseli: meillä on sitten melko tarkalleen sama punktioaika, mullakin on maanantaina ja klo 8.30 (eikös sulla ollut 8.15)!!!
Kyllä alkaa jo hirvittää,eikä sitä vielä ymmärräkään, että se on niinkin pian!
Mulle sanottiin,että ilman ravintoa 6 tuntia ennen punktiota, mutta unohdin siinä kysyä, että saako nestettä juoda (esim. aamukahviva???, kun on kuitenkin aikainen herätys..) Tietääkö kukaan?

Moiks taas=)

Sisupussi: mulle sanottiin että mitään raskasta aamupalaa ei saa syödä muttei ihan ravinnottakaan koska sitten myös tulee heiktous että jotain tuoremehua tmv just täytyy ottaa..ja pisulla pitää käyd kuulemma monesti ja monesti ja vielä sen jälkeen kerran=)
Aika hurjaa et noin samaa aikatauluu mennään..=)

Missä te käytte hoidossa= ajattelin josko ihan samalla klinikalla;)
me ollaa siis hoidos ava-klinikal turussa...

Jollain punktio takanakin jo, oliko se milla....vitsi ku ei noi nimim jää mieleen...
Siitä se jännääminen sitte alkaakin;)
Toivotaan ihan kaikille parasta=)

Hei Kaikki!

Punktio on nyt sitten takana. Kaikki meni hienosti. Aamulla söin puuron ja join kahvin (n. 1,5 - 2 h) ennen punktiota, wc:ssä juoksin useamman kerran punktiota odotellessa ja alkulääkkeenä olin ottanut Ketorin 100mg.

Kun menin punktiohuoneeseen ja "sängylle" makaamaan laitettiin kanyyli käteen. Emättimen pesu, kipulääkitys suoneen (Rapifen), puudutuspiikit kohdunsuulle ja sitten alettiin hommiin. Punktioneulan pisto tuntui, mutta ei sattunut kummallakaan puolella. Sitten vaan monitorista seurailin munasolujen katoamista. Itse "imutus" ei siis tuntunut missään. Siinä maatessa labrahoitaja tuli kertomaan, että munasoluja oli löytynyt 9. Sitten vaatteet päälle ja lepohuoneeseen odottamaan lupaa kotiutua. En tarvinnut minkäänlaista jälkilääkitystä jälkeen; eniten sattui kanyyli kädessä, vatsassa ei ollut mitään tuntemuksia. Ekalla wc-käynnillä tuli aikalailla verta, joten toisella wc-käynnillä hoitaja tuli tarkistamaan tilanteen. Mutta verta ei enää tullut. Sitten lähinnä odoteltiin sperman analysoinnin tulosta. Lugesteron-resepti laukussa kotiin.

Nyt olen ottanut päikkärit, vatsassa tuntuu jonkin verran, mutta ei pahempaa. Nyt jännitetään huomisaamuun, jolloin saadaan soitto labrasta.

Tsempit teille rakkaat kanssasisaret.

:heart:

Kiitos Nina informaatiosta! Kiva kuulla aina jonkun hoidon läpikäyneen kokemuksia, varsinkin kun ne on noin mukavaa kuultavaa.

Vesseli, me ollaan Helsingissä hoidossa (Felicitas), eli viereisillä toipilaspaikoilla ei päästä köllöttelemään, mutta hengessä ollaan mukana, eiks vaan!
=) =) =) =)

Onpas täällä ollut vilskettä... Toi Ninan kertomus punktiosta sai kylmät väreet kulkemaan selässä. Varsinkin se kohdunsuun puudutus tuntui pahalta. *Värisee*

Kauheesti on hoidot edennyt ja ensimmäiset on jo päässyt piinapäiviin asti. Toivottavasti Sisupussin ja Vesselin punktiot onnistuvat ja saalis on runsas.

Täällä on ruvennut vatsa pikkaisen turvottamaan tai sitten mä vaan olen syönyt liikaa :ashamed: . Vessakäynneillä jää välillä paperiin punaista, mutta kauheasti en ole asiasta huolestunut kun ei ole vuodoksi asti yltynyt. Kai noi hormoonit vaan sotkee. Onko kellään muulla ollut vastaavaa?

Yhteistyössä