Tammikuun 2007 IVF/ICSI/PAS

No niin, nyt sitten tänään kävin nollaultrassa, ja kaikki ok tähän mennessä, joten aloitin tänään piikityksen gonal-f:llä.
Ensimmäinen pistos laitettiin harjoittelunomaisesti klinikalla, eikä ollut olleenkaan ikävän tuntuista. Hieman kauhistutti itseään pistää, mutta yllättävän helposti se sujuikin :)
Ultrassa oli näkyvissä molemmissa munasarjoissa 4 pientä follikkelia, mutta lääkäri sanoi, että tämä ei ole lopullinen määrä.. (toivottavasti ei, sillä kuulostaa melko vähäiseltä).. Onko teillä muilla palstalaisilla tietoa siitä, voiko tästä määrästä mitenkään ennustaa tulevien muniksien määrää??
No, iloinen olen kuitenkin siitä, että pääsin jatkamaan hoitoa suunnitellusti.. Nytkin tämä odottelu tuntuu niin piinallisen pitkältä, että ahdistaisi ajatus siitä, että ei pääsisi sinne siirtoon asti (toki se vieläkin mahdollista).
Viikon päästä maanantaina on seuraava ultra, jolloin tiedän ehkä enemmän aikataulusta, punktio ja siirto kuitenkin todennäköisesti viikolla 4. Nyt vain piikittelyä, sumuttelua ja odotusta siihen asti..

Nyt on sit jo muutamia päiviä pistetty Gonalia. Tuntuu tuo vattanahka olevan vähän arka, mut muita tuntemuksia ei ole ollut. Loppuviikosta on aika lääkärille, ja katotaan mikä on tilanne. Toivottavasti lääke on vaikuttanut ja hoito etenisi. Pistäminen tuolla kynällä on kyllä mukavampaa kuin ruiskulla, kuten tein insseissä menopurin kanssa, tosin eivätpä pistämiset yleensäkään ole mitään suosikkejani.

Monilla teistä tuntuu hoidot etenevän ihan mukavasti. Itselläni ei ollut ollenkaan sumutteluja, joten pelkät gonalit ja jarrulääkkeenä tulee cetrotide ja sit yks pregnyl. Saa nähdä päästäänkö tässä hoidossa cetrotideen ja pregnyliin asti, mut toivotaan niin. Mulla alkoi gonalin pistäminen kp 3, joten siihen malliin mennään. Menkkojen alun varmistin primoluteilla, joten ei tarvinnu ihmetellä et alkaako ne ja koska ja alkaako yleensä ollenkaan. Lääkärin mukaan ei ole väliä, et tuleeko menkat luomusti vai käytetäänkä primoluteja.

Elämäni ensimmäinen IVF-hoito alkoi tänään. Piikitän näin alussa Puregon 200 ja viikonlopulla otetaan jarru mukaan. Tänään kp 3 oli UÄ:ssä nähtävillä molemmilla puolilla 5 munarakkulaa. Tsemejä myös muille IVF:läiselle.

Mun menkat ei ole vieläkään alkaneet :headwall: :headwall:

Niitten piti alkaa jo perjantaina. Maanantaina tein raskaustestin ja se oli nega, kuten odotettavissa oli. Olin ihan varma, että nyt sitten alkaa mutta ei.

Enhän mä pääse ikinä piikitteleen kun ne #&%?$!* menkat ei tule. Maanantaina olisi aika nollaultraan mutta mene nyt sitten sinne kun mitään ei tapahdu.

Pää hajoo!!!!!!!!!!!!!!

Huomenna on varmaan jo soitettava lekuriin, että onko tää nyt normaalia.

Kaveritkin on lähdössä huomenna Brasialiaan minne mä en päässyt lähtemään mukaan ja se harmittaa tällä hetkellä ihan suhteettomasti. Järki sanoo, ettei nyt olisi päässyt hoitoihin jos lähtisi mutta kyllä silti ottaa päähän.

Hormoonit on ihania :'( Mies tulee kohta kotiin ja ajattelin sille vähän avautua :kieh:

Hei,

Kirjoitin päivällä töissä pitkän kirjeen ja kun se oli valmis ja lähetin sen niin ruutuun tuli teksti virhe ja viesti katosi taivaan tuuliin :kieh: Nyt en sitten jaksakaan enää niin pitkää tekstiä kirjoittaa \|O

Tänne tammikuun palstalla on tullut vipinää ja mukava kun saadaan muitakin mukaan pinoon!! Tervetuloa kaikki uudet mukaan!!! :heart: Vaikka eihän se toisaalta mikään mukava asia ole kun meitä "hoitolaisia" on näinkin paljon ja vaikeuksia saada vauvaa!! Mutta ihanaa kun on vertaistukea :heart:

Nennaliinan kans mennään ihan samalla aikataululla eteenpäin ja ensimmäinen lääkärikäynti meilläkin 17.1.2006.

Neeta: Oletko joutunut olemaan poissa töistä tuon kolme päivää? Mietin että voisiko olla mahdollisesti valmis vaikka jo punktiosta seuraavana päivänä töihin jos ei mitään mutkia tule matkaan? Kyllä meilläkin saa olla pois sen kolme päivää ilman todistusta, mutta pakko minun on jonkinlainen selitys antaa työkavereille miksi lääkärissä kuljen. Ovat kuitenkin sen verran läheisiä/uteliaita. Ei kiinnosta niin yhtään alkaa selittämään syitä sen tarkemmin, kun eivät ymmärrä kuitenkaan. Varmuuden vuoksi aion kuitenkin pyytää sairasloma lapun, mutta en anna sitä elleivät erikseen pyydä.

Kiinnostuin tuosta piikki kynästä vai mikä nyt olikaan. Onko kaikilla lääke merkeillä olemassa myös tuollainen vaihtoehto? Meillä on aikaisemmin ollut normaalit piikit jossa isommalla neulalla imettiin lääke ruiskuun ja sitten vaihdettiin pienempi neula jolla pistettiin. Ei nappaa, ei niin yhtään tuo piikittely. :p

T:Liinu

Siisami: mulle lääkäri ainakin sanoi, että sumute (mulla synarela) saattaa aiheuttaa kuukautisten viivästymistä, ja sanoi myös, että riittää, jos kuukautiset alkaa nollaultraa (ja gonal-f piikittelyä) edeltävänä päivänä.
Eli jos sulla ultra vasta ensi viikon maanantaina, niin riittäisi, että kuukautiset alkaa sunnuntaina, joten vielä on toivoa.. sun kannattaa varmaan soittaa kuitenkin vielä klinikalle ja varmistaa tämä.
Tsemppiä!

neeta
Heips

Liinu, muistaakseni en ollut tuota kolmea päivää pois töistä, muistelen että olin vain yhden. Olin kyllä aika kipeänä töissä sillä mulla oli lievä hyperi, ja pelkkä käveleminen täristi munasarjoja aika lailla :x
En aio nytkään olla kuin sen mikä on ihan pakko...suurin osa työstäni kun ihan vaan istuskelemista.
Tuosta piikkikynästä, ilmeisesti Gonal-F ja Puregon on mahdollista pistää kynällä, ja Menopur ei. Muista ei tiedä. Pitäis kai pikkuhiljaa kaivaa tuo kynä esiin, ja ihmetellä sitä että osaa sitten pistellä.

Ja menkat ei ala vieläkään...on tää hermostuttavaa!

Sisupussi: Kiitti, toi helpotti heti mun stressiä. Mä soitan jokatapauksessa huomenna sinne lääkäriin.

Tervetuloa tosissaan kaikki uudet. Vesselin kanssa jonkun verran ollaankin kirjoiteltu samoissa pinoissa. Kiva kuulla, että säkin pääsit hoidoissa eteenpäin.

Mun olo jo helpotti. Itkeä tirautin kunnon porut kun mies tuli kotiin ja sitten pystyikin rauhoittumaan. Huomenna pääsee kaverin kanssa kahvittelemaan niin pääsee avutumaan.

Mäkin haluaisin jo kovasti piikittelemään. Puoltoista vuotta meni hujauksessa ja nyt ei pari viikkoa mene millään.

Huominen päivä on parempi :D

MMharmaana
:wave:
Uusi vuosi ja uusi yritys (oli siis se km edellisen PAS:n jälkeen lokakuussa..) Mut nyt on tädistä kii sit ehtiikö PAS tälle tammikuulle vai meneekö helmikuun alkuun...hyppään sit helmikuun pinoon jos täti viivyttelee taas (niinku se tuppaa aina harrastaa sitä..) :whistle:

Hei,

Minulla on ihmeellistä hajamielisyyttä. Unohtelen asioita ja olen muutenkin vähän hukassa. Voikohan sumuttelu aiheuttaa tälläistä sekoilua....Meillä on jo ensimmäinen pullo suihkittu Suprecuria ja toisen avasin eilen illalla. Yhä edelleen hermot on kireällä ja olen tosi pahalla tuulella lähes koko ajan. Itkenyt en ole enkä oikeastaan ole herkkä ollenkaan, ainoastaan raivona. Saatan saada kauheita raivon puuskia ja kohta olen niin kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Mies on hieman ihmeissään kun rouva pimahtelee tuon tuostakin...No jospa se tästä vielä helpottaa...

Neeta: Minulla tuli myös aikaisemmassa hoidossa lievä hyperi ja sitä pelkään nytkin. En kuitenkaan muista kuinka kauan olin poissa töistä. Minä teen myös onneksi kevyttä istumatyötä joten voin ollakin työ kykyinen jo seuraavana päivänä.

Nyt pitää taas keskittyä työn tekemiseen, vaikka ajatukset karkailee tänne ihan toisaalle tuon tuostakin:kieh:

Moikka,

No nyt ne alko. Mä voin huokaista ja keskittyä odotteleen 15. päivän ultraa. Jännä juttu, että vaikka Liinu, ja Sisupussiko se oli, aloittivat sumuttelut muistaakseni päivää ennen mua niin teidän lääkäri on kuitenkin myöhemmin ja siirto kaikilla samalla viikolla. Ei se kai sit niin päivän päälle ole.

Oikeesti on hirveen huojentunut olo kun sai lakata stressaamasta niistä menkoista.

Mä olen kyllä muutenkin luonteeltani aika nyyhky joten osasin odottaa itkuisuutta. Vähän toivoin niitä kiukkukohtauksia mut minkä sitä itselleen mahtaa :LOL:

Meillä on kanssa mies ihan helisemässä mun kanssa. On kuulemma hivenen hämmentävää kun mä itken ja nauran yhtaikaa ja puhun vielä puhelimessa kaiken päälle. Voin kuvitella, että siinä on miehelle liikaa nieltävää.

Ihanasti toi mies on kyllä ollut tässä mukana. Nyt silläkin on jo vauvakuume. Kun aikanaan lasta alettiin yrittämään niin ei ollut vielä ukko-kulta kunnolla mukana. (Sanoi olevansa valmis lapsen saamaan, mutta olisi voinut vielä lykätäkkin myöhempään) Hän kun kuvitteli, että vauva tulee kun kerran tyrkkäsee :D JOtain hyvää siis tässä projektin venymisessä on. Nyt voi ainakin olla ihan varma, että mies on satasella mukana.

Nyt mä lähden syömään. :wave:

Eihän se Sisupussi ollutkaan vaan Nennaliina ja hänki aloitti sumut myöhemmin. Hyvin siis muisti pelaa täälläkin :x <br><br>

Hei,

Taas minä olen täällä :D

Siisami: laitetaan sumujen piikkiin kun ei pää oikein pelitä niin kuin pitäisi. Olen sekoittanut sinunkin pään. Nennuliinihan se oikea nimimerkki on eikä Nennaliina niin kuin aikaisemmin kirjoitin.
Ihana kuulla että sinulla alkoi kuukautiset eikä tarvitse murehtia enää sitä. Kyllä nämä hoidot on muutenkin ihan tarpeeksi stressaavia saati sitten kun joku ei mene odotusten mukaan, niin kyllä se ottaa päähän mutta eipä tarvitse sinun enää huolehtia sitä asiaa.;) Minä juuri mietin kun olin saunassa että miten minulla on tämä sumuttelu vaihe näin pitkä.

Katsoin reseptin ja minulla pistos lääkkeenä on Puregon. Eli sen sitten voi ilmeisesti laittaa piikki kynällä. Olin suorastaan lentää takapuolelleni kun katsoin tarkemmin reseptiä. Meillä on 600 ja 900 Puregonia ja kun luin muiden lapsettomien lääke vahvuuksia niin en nähnyt kenelläkään muulla noin vahvoja hormooneja. Tai sitten minä hajamielinen en vain nähnyt. Löysin jotain 75, 200 ja suurin minkä löysin oli 500. Onko kenelläkään muulla tuollaista ruutia mitä meillä on tuo aine?\|O

Liinu:Mä taas täällä. Mä alan pistelemään Gonal-F:ää. Miten sulla on merkitty ne lääkkeet kun mulla on sellai 900 IU eli toi IU tarkoittaa kansainvälistä yksikköä. Se ei siis ole lääkkeen vahvuus vaan sen kynän koko. Mä en tiedä paljon kerralla pistetään mut jos se olis esin 50 yksikköä niin tosta riittäis 18 pistokertaa. Mulle on noita kyniä määrätty 2 x 900 IU ja 1 x 300 IU.

Tänään kävin apteekista hakemassa ekaa kynää ja siinä oli parin päivän toimitusaika eli ihan hyvä et olin ajoissa.

Nennuliini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 22:01 Siisami kirjoitti:
Liinu:Mä taas täällä. Mä alan pistelemään Gonal-F:ää. Miten sulla on merkitty ne lääkkeet kun mulla on sellai 900 IU eli toi IU tarkoittaa kansainvälistä yksikköä. Se ei siis ole lääkkeen vahvuus vaan sen kynän koko. Mä en tiedä paljon kerralla pistetään mut jos se olis esin 50 yksikköä niin tosta riittäis 18 pistokertaa. Mulle on noita kyniä määrätty 2 x 900 IU ja 1 x 300 IU.

Tänään kävin apteekista hakemassa ekaa kynää ja siinä oli parin päivän toimitusaika eli ihan hyvä et olin ajoissa.
Apua! Iski paniikki, kun mullekin on tuota Gonal-F:ää määrätty ja jos suunnitelmien mukaan menis, niin reilun viikon päästä pitäs alkaa pistämään enkä vielä ole evääni liikauttanut apteekin suuntaan kynän hankkimiseksi. Huomenna oli kylläkin tarkoitus viedä resepti sinne. Mutta nyt rupesikin pelottamaan, saanko tuota kynää tarpeeksi ajoissa. \|O

Nennuliini
Nähtävästi aika lähteä nukkumaan, kun luin 2 VIIKKOA, kun sehän oli pari päivää! :headwall:

Nyt hyvää yötä ja
Liinu & Siisami: ei se mitään, jos nimimerkkiini tuli kirjoitusvirhe. =)

Hei,

Minun reseptissä luki että 600iu x1 ja 900 iu x 1. En ole koskaan käyttänyt kynää ja suoraan sanottuna en ymmärrä miten se toimii, mutta eiköhän se selviä viimeistään ensi viikolla. Pitää soittaa apteekkiin ja kysyä onko meilläkään mahdollista saada lääkettä heti vai pitääkö nekin tilata. Samalla ajattelin kysäistä hinnan niin en sitten pökerry apteekissa.:p

Nennuliini
Tässä hyvä vinkki, jolla selviää helposti lääkkeen omavastuuosuus.
http://www.yliopistonapteekki.fi
Siellä sivun yläreunassa on haku, johon kirjoittamalla lääkkeen nimen tai osan siitä, saa lääkelistan ja valittaessa oikea lääke ja sitten "korvattavuus %", saa itselle jäävän maksettavan osuuden sekä kokonaishinnan ja Kelan osuuden.

Tuo on tosi kätevä, niin tietää varata riittävästi rahaa mukaan apteekkireissulle. Ja jos haluaa laskea, milloin maksukatto tulee täyteen, niin hakee vain heti perään toisetkin lääkkeet, niin se laskee automaattisesti yhteen kaikki hakemasi lääkkeet. Pitää vain jokaisen lääkkeen kohdalla painaa sitä "korvattavuus %".

Terkuin, Nennuliini

Itse käytin gonalia 900 IU:n kynää. Se maksoi korvausten jälkeen itselle vajaa 290 euroa.

ON: nyt on sitten käyty ultrassa. Tänään ja huomenna vielä gonalia. Lisäksi tänään alkaa jarrulääke, jota laitetaan kolmena päivänä. Ens viikon alussa olisi sitten punktio. Kyllä jännittää, kun eka ivf-hoito on nyt meneillään. Vatta on vähän hellänä, joten saa nähdä miten noi pistämiset, lähinnä ruiskulla pistämiset alkaa sujua.

Tseppiä kaikille ihan hirmusti, monilla on hoito tosi hyvässä vauhdissa.

Nennuliini:Meniköhän se nyt oikein? :D Toi oli hyvä linkki. Kävin siellä laskeskelemassa ja kyllähän tota rahaa tuntuu taas menevän. Sen kylläjo tiesikin. *HUOH*

Liinu:Älä suotta siitä kynästä stressaa, ne on oikeesti tosi helppoja käyttää ja neulakin on niin pieni ettei tunnu missään. Sanoo akka joka ei ole ikinä sillä pistänyt. Insuliinikynää on kuitenkin joskus joutunut käyttämään ja toi on toiminnaltaan ihan samanlainen.

Mä erehdyin kattoon tota Koiralle koti ohjelmaa ja voitte varmaan kuvitella kuinka siinä kävi :'( :'( :'(

TYHMÄ, TYHMÄ, TYHMÄ!!! Kyllähän sen nyt tiesi, että noin siinä käy. Kerjään siis verta nenästä :LOL:

Hei,

Nennuliini: Niin oli tosi hyvä linkki apteekin sivuille. Siellä minäkin kävin laskeskelemassa ja iso on summa mitä rahaa palaa, joo.

Soitin myös meidän paikalliseen apteekkiin ja taisi olla siellä farmaseutti ihan yhtä pihalla kuin minäkin. Ei nimittäin tiennyt koko kynästä mitään vaan oli sitä mieltä että normaali systeemillä tämä lääke pistetään :$ Käyn eri apteekista kuitenkin ostamassa lääkkeet kun saan sieltä resepti lääkkeistä 5% alennuksen. Jospa olisivat hieman viisaampia siellä. Tämä meidän paikallinen pieni apteekki on sellainen ettei siellä juuri koskaan ole hyllyssä sitä mitä tarvitsee. Aina pitää tilata. Sieltä saa henkilökohtaisempaa palvelua ja ovat ihania asiakaspalvelijoita, siksi sinne soitin. Viimeksi kun asioin siellä yritin saada digitaalista ovulaatio testeriä eikä sitäkään silloin löytynyt hyllystä, mutta kyllä ne sen hyvin pian minulle sinne hommasivat :) Nyt se mittari lojuu kaapissa käyttämättömänä kun ei sitä tässä hoidossa tarvita ja kyllästyin siihen turhanpäiväiseen tikutteluun kun ei meillä luomuilu tuota tulosta ;)

Tänään minä jo sitten pimahdin töissäkin ja olin hyvin kärkäs mielipiteissäni. Olisi varmasti itsellekin helpompaa kun kertoisi avoimesti oman tilanteen ja silloin voisi ehkä ihmisten ymmärryskin olla eri luokkaa. Enpä taida kertoa siltikään :whistle:
Siinäpähän pohtikoot mikä tuota raivopäätä riivaa!!! Jospa tämä olo rauhoittuu kun näistä hormooneista pääsee.

Hei Liinu, minä sain kynän ja ohjeet hoitopaikastani...voihan olla ettei niitä kyniä jaeta apteekissa lainkaan. Kannattaisi kysyä klinikalta?? Kun se pisto-opastuskin yleensä annetaan samalla.

Omat kuulumiset: tuhruttaa vaan, tulis se tantta (siis menkat) nyt tänne kunnolla että pääsis pistelemään!

Joku kysyi jarrusta (olikohan Piisami)...se ei oo sama kuin irrotuspistos. Jarru on pitkässä ivf:ssä yhtäkuin sumut/tai piikki ja lyhyessä annetaan pistoksina yhtä aikaa fsh pistosten kanssa (siis aloitetaan kai jossain 6. fsh pistopäivän kohdilla). Sitten irrotuspiikki irrottaa ne munikset. Tais olla vähän sekava sepustus, mutta niin on sekava selittäjäkin =) menenpä tästä lepäilemään!

neeta
Heh, luulin kirjottavani eilen otsikkoa kun piti kirjottaa nimimerkki...siis tosi väsynyt edellisen tekstin kirjoittaja olin minä! :headwall:
Piti siis kirjoittaa otsikoksi liinu, eikä niciksi. Antakee anteeksi!

heippa,

Neeta: Ei se mitään. Täällä näyttää kaikilla harhailevan ajatukset. Tänä aamuna kun tulin lukemaan viestejä olin tikahtua nauruun :LOL: Tuo Piisami oli ehdottomasti paras!!! Taisi joku tarkoittaa Siisamia Mukavaa kun saa nauraa ja kerrankin olo tuntuu hyvältä!!! :LOL: :LOL: :LOL:

Mukavaa päivää muillekin!!

Liinu

Yhteistyössä