Tammikuun 2007 IVF/ICSI/PAS

neeta
Niinpä...kannattaa todellakin kirjotella illalla sekä aivot että silmät ristissä :$
En ois itse tota huomannutkaan! Mutta, mä olenkin aika huolimaton ihminen, älkää hermostuko, jos sählään vastaisuudessakin! EN tod.näk. edes itse huomaa sitä :D

Juu, tuo jarrulääke estää ovulaatiota tapahtumasta, itelläni oli ultrauksessa yksi rakkula kasvanu jo 18 mm:ksi, joten mm. sen irtoaminen estetään ennen aikojaan jarrulääkkeellä. Jarrulääke on mulla nimeltä cetrocide, joka laitetaan ruiskulla vattaan.

Te ootte ollu ahkeria kirjoittelijoita =)

Mä olin nyt eilen siellä klinikalla kuulemassa miten piikkejä laitetaan yms ja aloitin pistelyn puregonilla eilen illallla!
Sain eilen reseptin, ja eilen myös hain vasta lääkkeen ja toisessa apteekissa sanottiin ettei lääkettä ole varastossa ja toisessa sanottiin että heillä on niin isot varastot että melkein aina löytyy ...näin siis turussa.

Ja kotio tultua pistin sitten itseäni eikä ollut ollenkaan paha.
Itsekin yllätyin kuinka helppoa se olikaan joten jos joku ei vielä aloittanut pistosta ni ei kande jännää...se irroituspiikki on aikalailla suurempi vissiinkin kuin nup muut että siitä en sit tiä miten se tuntuu.......
Meillä siis nyt to-su iltasin puregonia 150 yksikköä/kerta ja ma aamulla on ultra..sit lisätään joku pistos mikä katotaan sit vasta ja taas loppuviikolla ultra ja sit viikon 4 alkupuolella punktio..
mulla on kuulemma yliaktiivisetmunasarjat joten aika varovainen saa olla kaiken suhteen jottei sitä hyperstimulaatiota synny..ja muutenkin lääkäri puheli että koska munarakkuloita on muutenkin normaalia enemmän niin jos ne kaikki alkaa kasvaa ni voi ol aika turpee olo jossa vaiheessa=)

Onko teitillä tullut rajoituksia muun elämän suhteen?
multa kiellettiin punttisali, rullaluistelu ja salibandy hoidon ajaksi.....kävellä saa.....

Nennuliini
Up up..

Omaan napaan ei ihmeempiä kuulu. Sumuttelu jatkuu ja menkkoja odotan kovasti, jotta punktion aika ei siirtyisi viikolla eteenpäin. Onneksi vielä muutama päivä niillä aikaa alkaa, joten ei vielä huolta.

Illalla lähdetään elokuviin, joten jotain kivaa tiedossa ja jos sais ajatukset näistä hoitoasioista pois vajaaksi pariksi tunniksi. :)

Hyvää viikonloppua teille kanssasisarille! :flower:

Tere vaan kaikille=)

Tässä kolme iltaa piikitelty ja tänä iltana vielä tällä kaavalla...huomenaamulla ultra missä sitte selvitetää että lisätäkö vai vähentääkö vai miten mennää...
toivottavasti on lähtenyt hyvin käyntiin kasvu....

Mitäs muille kuuluu näin viikonloppuna? =)

Me siirrettiin eile tästä meidän työhuone/tuleva lastenhuoneesta järjestystä ja sit ku saatii valmiiksi ni mies alko suunnittelee jo et mitäs sitten kun...... ;)

Hei,

Vesseli80: Olipa ihana kuulla että pistäminen ei ole ollenkaan paha. Minua niin kovasti pelottaa se, vaikka vanha konkari olenkin sen asian suhteen. Sinullakin näytti olevan pistoslääkkeenä puregon niin kuin minullakin. Onko sinulla sellainen kynä jolla pistetään? Meillä on keskiviikkona lääkäri ja varmaan sen jälkeen minäkin siirryn pistämis vaiheeseen. Kääk! Kannattaa kyllä olla varovainen tuon liikunnan suhteen jos sinulla on yliaktiiviset munasarjat. Minulla tuli aikaisemmin lievä hyperi kun oli paljon munia. Siinä on sellainen riski jos tulee paha hyperi etteivät suostu siirtämään alkiota. Meillä kuitenkin siirto tehtiin kun oli lievä hyperi, mutta sairaslomalle jouduin ja se ei ole ollenkaan kivaa kun joutuu sitten selittelemään töihin. Aioin lopettaa liikunnan kokonaan sen jälkeen kun aloitan pistoshommat. Eilen kävin juoksemassa ja ihanaahan liikunta on, mutta silti en ala riskeeraamaan.

Hyvää sunnuntai iltaa kaikille.

Liinu

Laiskaa sunnuntaita kaikille.

Tänne ei kuulu mitään ihmeitä. Huomenna olisi lääkäri ja siitä ne pistokset varmaan alkaa. Kuinka usein teillä on ultra? Mulla ei ole sovittuna kuin huomiseksi ja seuraavaksi maanantaiksi ja sitten pitäisikin olla jo poiminta. Viikon siis kasvattelen ilman seurantaa.

Tulen sitten huomenna kertomaan mitä se lääkäri sanoi.

Liinu: mulla on joo myös tuo kynä.Muusta ei olekaan kokemusta mutta tuo ainakin on sinänsä helppoa että senkun pyöräyttää oikein ni homma on siinä......
Mä olin eilen kävelylä, rauhallisella kyllä mutta silti..ja ku kotona innosutin siivoamaan vielä :ashamed: niin sitten kun tajusin ettei saanutkaan niin lopun päivää makoilin ja rentouduin ja sen jälkeen en ole liikuntaa harrastanut enkä harrasta...mut tosiaan eilen tuli pieni paniikki että jos oon jotenki munannu tuon homman mutta en usko kyllä koska lääkäri sanoi että kävellä voi...tosin taidan tuonkin jättää tästä eteenpäin juurikin siksi ettei riskeeraa mitään....
vähä huvittavaa ku oli lääkkeen selostees et pitää lopettaa käyttö jos tulee painonnousua..no hei, jos 3 viikkoo meitsiki o liikkumatta ni kyllä mulle painoa tulee taatusti jo tuossa ajassa hiukan :eek:
mut oletan että tuosta ei olekaan kyse mutta hauska silti :D

Siisami: mä siis kävin ultrassa nyt torstaina ku pistokset alotettiin, nyt huomenna eli maanantaina, sit loppuviikosta ja sit seuraavaksi menen punktioon(toivottavasti) eli hoidon aikana 3 kertaa...ja lyhyellä mennään täällä.

PIan lähden kaverin luo kynttilä-kutsuille, kiva kun on tekemsitä kun ei kerran liikuntaakaan saa harrastaa =)

Hei taas

Sunnuntaina ei ole oikein muuta tekemistä kuin istua netissä :D

Vesseli80: Minulla ei ole ollut aikaisemmin tuota kynä systeemiä. Puregonit on kyllä ollut lääkkeenä aikaisemmissakin hoidoissa, mutta silleen vanhanaikaisesti pistettiin eli isolla neulalla imettiin lääke ruiskuun ja sitten vaihdettiin pienempi neula jolla pistettiin, siis tuo kynä homma on minulle uus juttu. Minulla on toiveet korkealla tuon kynän suhteen ja kuvittelen pistämisen olevan miellyttävämpää kuin aikaisemmissa hoidoissa. Muistan niistä aikaisemmista pistämis hommista että minua pelotti ja ukko odotti neulan kans milloin annan luvan tökätä :eek: Sitten pidätin hengitystä, annoin luvan ja homma oli ohi, eikä nyt niin kamalan kipeää edes käynyt, mutta jotenkin se jännitti. Ja jos miettii jotain hyvää tämän hetkiseen tilanteeseen niin nyt minulla on paksumpi kerros tavaraa tuossa mahan ympärillä, jospa ei tuntuisi senkään vertaa =)

Minulla on jo nyt läskimpi olo kuin normaalisti, vaikka en ole vielä edes aloittanut pistämistä. Sumutkin voi vissiin aiheuttaa turvotusta, ainakin tuntuu siltä. Saa nähdä kuinka pulleaksi pullistun kun pistämisen aika koittaa. No toivotaan että pullistun hyvin, hyvin pulleaksi, mutta raskaudesta! :heart:

Siisami: Meillä on kaksi ultra aikaa varattu ennen punktiota, mutta lapussa lukee että tarvittaessa näiden kahden välillä on vielä lisä ultra.

Minä kävin kans kynttilä kutsuilla viime viikolla ja kyllä se tosiaankin on mukavaa kun saa ajtukset johonkin muualle edes hetkeksi. Sitä täytyy vaan pakottaa itsensä liikkeelle ja sitten huomaa kuinka hyvää se tekee omalle päälle.

Liinu

Nennuliini
Kun piikitykset alkaa, niin silloinko liikuntaa pitää rajoittaa ja ehkä kannattaisi olla harrastamatta mitään liikuntaa?

Kuinka kipeäksi maha oikein tulee vai miltä se tuntuu, kun munikset masussa alkaa kasvaa ja kuinka pian piikityksen alkamisen jälkeen?
Onko mahallaankin nukkuminen hankalaa?

Entäs punktion jälkeen? Muistanko väärin, että luin jostain, että silloin pitäisi varoa mm. kumartelua, ettei munasarjat/-johtimet tai jotkin mene solmuun tms? Kuulostaa niin hurjalle, että aloin jo miettiä, että uskaltaako sitä punktion jälkeen s-lomalla nousta sängystä ollenkaan ylös..
Miten pian olotila alkaa tuntua normaalilta entä kuinka pitkään pitää liikuntaa olla harrastamatta punktion jälkeen?

Itse ajattelin ottaa ihan rennosti (=lähinnä katsella tv:tä ;) ) kun piikittelyt alkaa, jottei ainakaan sen takia mitään sattuisi, että tuli käytyä liian rivakalla lenkillä tms.

Paljon kysymyksiä, mutta olis kiva kuulla, miten esim. teillä, joille punktio on jo aiemminkin tehty.

Moiks=)

Ultrassa käyty tänään ja oli lääkärin mukaan sopivasti sopivan kokoisia folliikkeja ja samalla määrällä mennään puregonisn suhteen..huomisesta lähtien on jarrulääke laitettava myös samaan aikaan kuin pure eli 2 piikkiä, jee jee....
ja kallista tuli taas, huh hellettä....eka 4 päivän kuuri 192e ja nyt torstaihin asti 331e.......
toisaalta jos valitettavasti joutuisi uusia hoitoja käymään läpi ni lääkekato ainaki ylittyy joten sitten pääsee hiukan halvemmalla....mutta tuon hinnankin takia kannattaa ottaa hoito vakavasti, heh.

Mä kysyin tänään tuota liikkumisrajoitusta lekurilta ja selitti kaksikin asiaa...
toinen on se etä kun munarakkulat kypsyvät "tertussa" niin jatkuva tärähtely tai muu vastaava jatkuva liike voi saada ne kiertymään toistena ympärille, ja se ei kai sitten ole hyvä asia..
Toinen oli se, että tällaiseen hoitoon keho ei ole tottunut, että täytyy antaa sille aikaa ja mahdollisuus osata käyttää kaikki saamansa lääke hyödyksi mitä se ei tekisi ilmeisetsi jos joutuisi muuten hoitamaan omia juttuja mitä normaalistikin..olipa sekavasti selitetty mutta ehkä jolleki valaistu=)
Itsellä ainakin kietlo tuli heti ekan piikin jälkeen ja jatkuu koko hoidon...
ounktion jälkeisestä en tiedä koska en koskaan siellä asti ole käynyt...

Varmaan pari päivää ainakin kannattaa levätä vaan ja antaa mahdollisen alkion kiinnityä....

Mulla oli nyt kokoa 8-12mm folliikkeja 10 kpl..........mulla on vasen munasarja oikein julmetusti pienempi, siellä kasvaa vain 3 tällä hetkellä ja oikealla kaikki muut isot ja sitten tuota alle 8 mm oli myös jonkin verran....vasen 18x14 ja oikea 31x35 ttä eroa on...

minkä kokoisia folliikkeja olette saaneet aikaseksi tähän meneessä ja montakos?

sain tänään kirjan kaveriltani joten kyllä tämäkin päivä leväten saadaan kulumaan =)

Olette keskustelleet täällä liikuntakiellosta, miten on yhdyntäkiellon kanssa. Pitääkö piikitysten alusta lähtien pidättäytyä vai jossain vaiheessa ennen punktiota? Kertokaapa, iski pieni paniikki tänään. Ei ole ollut puhetta hoitopaikassa.

Mä siis unohdin kysyä kaikki mitä mun piti, tosta liikunnasta ja yhdynnöistä. Hyvä minä :headwall:

Ihan hyvältä ultra näytti. Toisella puolella oli 4 ja toisella 5 follikkelia. Lekuri määräsi aloitus annoksen vähän isommaksi jotta saadaan hyvä startti ja nyt ekat kolme päivää pistetään 187,5 IU ja sen jälkeen 150 IU. Ensi maanantaina on seuraava ultra ja silloin tulee uudet ohjeet. Synarela jatkuu rinnalla, mutta puolet pienemmällä annoksella. Vain yksi suihkaus aamuin ja illoin. Huomenna alan piikittelyn.

Mun käskettiin pistää alkuillasta tai iltapäivästä joten heti huomenna pitää ottaa piikki mukaan töihin kun on pitkä päivä. Olisi ollut kivempi ekaa kertaa pistää ihan rauhassa, mutta kai tästä selviää. Nyt Synarelastakin sanottiin, että yli 12 tuntia ei saisi tulla suihkausten väliin tolla pienemmällä annoksella.

Rupee meneen siis kellon tuijottamiseksi :( .

Nyt mä lähden ratsastamaan vielä kun saan. Ensi viikolla täytyy muistaa kysyä toi liikunta puoli.

Hei vaan kaikille!

Teillä onkin alkanut hommat etenemään,hienoa!Kohta päästään jännäämään tuloksia!Meillä oli tänään lääkäri ja saatiin reseptit lääkkeisiin.Apteekista kävin hakemassa Synarelan ja Puregonin jääkaappiin.Synarela suihkutukset alkais ke 17.1 ja 29.1 on lääkäri jolloin katotaan koska pistokset alkaa.

Tää on siis meijän 2 IVF ja kovasti ollaan taas innoissaan kun tuossa aluksi oli masentunut mieli kun sitä ajatteli ettei se onnistu taaskaan mutta nyt uutta kohden innolla! :D

Tänään olin kontrolliultrassa, gonal-f piikitystä takana 6 päivää.
Ekassa ultrassa oli näkynyt 4 follikkelia molemmissa munasarjoissa, kokoluokkaa 4mm, tänään oli 10 toisessa ja 14 toisessa munasarjassa kokoluokaltaan 10-14mm, eli hormonit on tehneet tehtävänsä..
perjantaina on vielä ultra, jolloin varmistuu punktiopäivä, mutta ensi viikolla se on tod.näk. ma-ke välillä.. iiik.
Meidän lääkäri ei ole antanut mitään rajoituksia liikunnan tai seksinkään suhteen.. itse en ole aiheesta kysynyt.
Tänään vain sanoi, että kannattaa alkaa juoda paljon (ei siis alkoholia :)), kun follikkelit alkavat kasvaa.
Mikäköhän tähän juomissuositukseen on syynä? estääkö jotenkin hyperin kehittymistä?
Alitajunta on ilmeisesti ainakin positiivisella mielellä, kun pari yötä sitten näin sellaista unta, että kerroin ystävilleni olevani raskaana :)
Aiemmin lapsiin liittyvät uneni ovat aina olleet painajaisia, joissa en osaa hoitaa lasta, tai en muista ruokkia sitä tai lapsi on muuten vain pelottava..

Moikka kaikille !

Meillä ollaan jo niin pitkällä, että huomenna pistän irroituspiikin ja perjantiana on punktio.
Mulla on toisessa 4 ja toisessa 5 munasolua, osa on jo isoja.
Maanantaina on sitten siirto.
Tänään on eka päivä, jolloin tunnen turvotusta alavatsassa.

Mitenkäs te muut voitte ?

T:maariaa
:wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 09:58 maariaa kirjoitti:
Moikka kaikille !

Meillä ollaan jo niin pitkällä, että huomenna pistän irroituspiikin ja perjantiana on punktio.
Mulla on toisessa 4 ja toisessa 5 munasolua, osa on jo isoja.
Maanantaina on sitten siirto.
Tänään on eka päivä, jolloin tunnen turvotusta alavatsassa.

Mitenkäs te muut voitte ?

T:maariaa
:wave:
Hei Maaria! Samalla aikataululla. Perjantaina punktioon heti aamusta. Toisessa 2 ja toisessa 3 (+ 3-4 pienempää) munarakkulaa.

Olo on sellainen tukala, täyteläinen. Perjantaikin hieman alkanut jännittää.

tsupaduu
:attn: Yhdyntäkiellosta IVF:n aikana... Tietenkin 2-4 pv ennen punktiota täytyy pidättäytyä yhdynnästä, jotta olisi sitten mahdollisimman hyvät simpat ruiskia purkkiin :) - siirron jälkeen voi kuulemma elää ihan normaalia elämää... Tsemppiä teille kaikille!

tsupaduu
Vielä lisäys edelliseen, ei saa myöskään pidättäytyä enemmän kuin 4 pv ennen punktiota, koska sekin vaikuttaa simppojen laatuun.

Meillä tehtiin niin, että mies (hänellä tosi hyvät simpat) "kätteli työtöntä" 2 vrk ennen punktiota, koska itse olin jo aika kipeä laajentuneista munasarjoista johtuen. Kahden vrk:n pidättäytyminen valittiin myös siksi, että ei haluttu ottaa riskiä siitä, että 3-4:n vrk:n pidättäytymisellä mies olisi saattanut laueta unissaankin lakanoille ja se olisi kyllä harmittanut...

Mutta yksilöllisiähän nämä on, luulisin, että jos simpoissa vikaa, niin kannattaisiko sitten pidättäytyä just se 3-4 pv ennen punktiota..?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.01.2007 klo 20:14 Alexandria kirjoitti:
Maariaalle ja Ninalle tsemppiä koitokseen! :hug:
Toivottavasti tulee hyviä muniksia jotta pääsette siirtoon ja sitä kautta onnistumiseen!
Kiitos !
Toivottavasti onnistaisi tällä kertaa ! (Toinenkerta toden sanoo...)

T:maariaa :)

Iltaa naiset,

Täällähän ollaan jo päästy mukavasti tosi toimiin. Ninalla ja Maarialla on jo punktio ja huh alkoi ihan itseäkin jännitämään.

Sisupussi: kyllä se veden juonti estää sitä hyperiä. Itsellä kertyi toisella ivf kerralla vatsaonteloon nestettä ja lääkkeeksi määrättiin lepoa ja runsasta veden juontia. Kannattaa kyllä yrittää pysyä aloillaan sen kummempia rehkimättä ja juoda runsaasti nestettä ettei hyperiä tulisi. Itse en ottanut aikaisemmissa hoidoissa kovin vakavasti liikunta kieltoa ja sitten sainkin maksaa siitä kun jouduin sairaslomalle lievän hyperin takia. Minullakin on tullut ainakin aikaisemmissa hoidoissa paljon folleja ja silloin hyperin riski on suurempi.

Minä kävin tänään hakemassa lääkkeet ja huomenna on sitten ensimmäinen ultra. Minäkin olen jo vähän positiivisemmalla mielellä ja olo on jotenkin kohentunut. =)

Nennuliini
Jes! Mulla alkoi aamulla menkat, vihdoin! Soitin jo klinikalle, olisiko huomenna 0-ultra. Oli varattu, joten en vielä tiedä, miten jatko mennään. Minullahan piti olla tänään se ultra, niinkuin Liinullakin, mutta kun menkat antoi odottaa itseään, niin se jäi tältä päivältä. Sanoinkin miehelle, että oikein pitkän kaavan mukaan vissiin mennään. ;)
Kun ymmärsin aiemmin hoitajan puheesta, että punktio siirtyisi sitten viikolle 6, jos menkat ei ala ennen 17. päivä. :( Mutta katsotaan nyt, vieläkö ehtisi viikolle 5. Sittenhän minä putoan tästä ketjusta pois ja pitänee aloittaa uusi.

Liinu: kirjoittelehan, mitä ultrassa tänään näkyi. Toivottavasti pääset pistämään illalla. :)

Muillekin tsemppiä!

Nennuliini
Klinikalta soittivat äsken ja tulos oli tosiaankin se, että viikolla siirtyi koko homma. :( Vähän tietysti ottaa päästä, mutta osasin tuohon jo varautuakin. Eipä se yksi viikko niin pitkä aika ole, mutta tässä vaiheessa se kyllä tuntuu kovin pitkälle...

Maaria ja Nina : Pidän kovasti peukkuja teille punktioon meneville, että menisi hyvin ! Kertokaahan minkälaisia lääkityksiä saatte, miten kauan toimenpide kestää, joutuuko punktion jälkeen makoilemaan pitkään, mikä olo punktion aikana ja sen jälkeen, pitääkö lääkkeitä (mitä) syödä jälkeenkinpäin jne. Tuli hieman pitkä lista, :snotty: mutta kiinnostaa kovasti, mitä tuolla tapahtuu ja mikä vointi on.

Yhteistyössä