*Tammikuu2008* KESÄKUU

Hihi! Linea negra tosiaan... kurkkasin navan alle ja eihän siellä näy muuta kuin joukko haalenneita raskausarpia. Eipä tosin mulla tullut sellaista viivaa viimeksikään.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta muistelisin, että nuo katkikset ovat myös kiellettyjen listalla, jos oikein tarkka haluaa olla. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Sain eilenjonkin ihme inspiksen kohennella tätä kulahtanutta ulkokuortani ja hoidin itseni kuntoon varpaankynsien lakkauksesta aina kulmien nyppimiseen. JOillekin tietty kuuluu rutiineihin... Aamulla vielä jatkoin tekemällä joogatreenin ja varaamalla kampaajan ensi viikolle. Tässä raskaudessa tekee mieli olla kauniina. Ajattelin jopa hommata äitiysvaatteita jostain vaikka käytettynä. Kyllä mieli kohenee! :D

Niin huomenta vaan kaikille.

Äitikarhu ja pikkuruinen (Tarkistan päivät, kun kerkeen. Viimeks taisi mennä väärin)

Täällä kirjottelee joulukuussa 30 vuotta täyttävä tuleva äiti. Laskettu aika 30.12.2007, mutta oma arvio on, että menee ainakin viikon yli (pitkä kierto). Odotan siis esikoista ja kaikki kokemukset olleet uusia ja hienoja, vaikkakin nyt vasta alkavat kuvotus ja väsymys hellittämään, viikkoja taitaa olla nyt 12+2...Melko rauhallisesti odotus on siis alkanut. Haalea linea negra ilmestynyt jo nyt koko vatsan poikki ja maha pömpöttää jo kunnolla (turvotusta??). Mukava lukea täältä muiden kokemuksia, kun itsellä ei aiemmin juurikaan kokemusta raskaudesta ja kaikesta mitä siihen liittyy. Ystävistänikin suurin osa vielä lapsettomia...

Heippatirallaa,

Täällä alkaa taas kuntoilu maistua! Teki hyvää käydä salilla vetämässä tuttua treeniä, mutta kyllä huomaa että kunto on päässyt hieman rapistumaan tässä kuluneina laskoina viikkoina... :$

Yritän varailla np-ultraa, kun nyt on saanut hieman vinkkiä kenelle lekurille kannattaisi mennä (täällä kun täytyy mennä yksityiselle). Ajattelin että ehkä ensi viikolle voisi mennä, kun jostain luin että 10-14 vkon aikana kannattaa tehdä. Ja ensi viikolla on 12. viikko menossa (eli 11+ risat).

Kauhea turvotus on ollut tähän aamuun asti, mutta tänään yllätyin kun olinkin ihan "sutjakkaana" - nyt tosin täällä kun jo mennään iltaa kohti (eletään 5h edellä) niin alkaa tuttu kumpu tulla vastaan. Olin äsken vatsallani kirjoittelemassa tekstaria, niin tuntui niin selkeät "liikkeet" ettei käy spekuloiminen enää. Iltaisin tunnen ne selkeimmin kun on lepäämässä niin alkaa tosiaan vatsassa "elämä" ja välistä voi tuntea pieniä "tönähdyksiä" napaan päin, ja ne kyllä erotta ihan omasta pulssista, ettei se ole sen aiheuttamaa, kun tulevat ihan epäsäännöllisesti... On se outoa! :p

Tällä viikolla pitäis myös ratketa meidän kotiinpaluu Suomeen, mutta siis 90% todennäköisyydellä pääsen Suomeen synnyttämään! Jee - silloin se tapahtuu Porvoossa, jonne ilolla menen uudelleen sen verran positiivinen kokemus oli paikasta vaikka se itse synnyttäminen oli yhtä TUSKAA... Olenkin ajatellut mennä vielä keskustelmaan asiasta pelkopolille, ihan vain jotta saan puhua asian vielä läpi - en kuitenkaan halua sektioon, mutta ehkä voivat jotain vinkkiä antaa miten keskittää se kipu johonkin ajatukseen tai jotain? ...kun tuskin tälläkään kertaa ehditään epiduraalia antaa, eli luomuna olisi varmaan sitten tulossa...kääk... Äh, mihin nämä ajatukset taas karkasivat! No niin, nyt lähden laittamaan päivällistä!

B)

heippa vaan SuTi
tää pahoinvointi vois jo vähän alkaa hellittää,onhan se vähän mut ei tarpeeks... kaikki bioroskien vienti ja aamulla jos ei oo ehtiny syömään ennnekun ton pikkupojun aamukakat vaihtaa niin sit kyllä täytyy pidätellä hengitystä ja oikeen urakalla yökkiä... :x yks päivä melkeen oksensin tonne roskis katokseenkin.. pyäh... ja äskön makkaraa palottelin niin jotenkin se etoo.. nyt maistuu parhaiten ruisleipä voin ja tomaatin kera +muutama pieni juustonpala.nam. kohta voisi vähän kiisseliä keittää... :)

meillä juhannus vietetään ihan kotosalla kun viime viikonloppu oltiin mökillä. ajattelin että jos jostain saisi grillin lanas niin voisi grillata niin kuin viime jussina.

ja siitä viivasta,minulla ei nöy.. ei kyllä edellisessäkään raskaudessa näkynyt,sillon tosin oli pikkumasu kun poika käynnistettiin rv38 ja oli 46cm 2270g.. en tiä miten tää raskaus menee,pikkusesta ei sillon eikä vieläkään tiietä miksi oli niin pieni. mutta toisaalta toivon että tää toinenkaan ei mikään kovin suuri olisi niin pidempään pienenä pysyisi :)

tota masua oon miettiny... kun en oikeen tiä onko toi kaikki mun omaa löllöä masussa kun tätä omaakin pyöreyttä vähän löytyy va voisiko se jo näky'ä näin alussa.. :) tai sitten se on sitä omaa toive ajattelua. :LOL:

10+2

ajattelin tällästä kysästä..mikäli joku osais sanoa. olen kyllä lukenut ja kuullut ystäviltänikin että odotusaikana hampaat reikiintyvät helpommin.. mä olen nyt alkuaikanani (rv 9.) käynyt neljästi hammaslääkärillä hammassärkyjeni takia. kolmesti paikattu ja yks viisaudenhammaskin poistettu jo :$ hammaslaatuni on kyllä aina ollut huono,mutta johtuuko tämä nyt raskaudestani vai kuvittelenko?!
samalla joka käynnin jälkeen stressaa puudutteen ym. sopivuutta .. olen asian varmistanut käynneilläni. hammaslääkärini varmaan luulee minua ihan pölöksi ja hysteeriseksi :D

samalla on pakko kysästä sellaisesta asiasta..luin tossa että jollekkin meistä tammiäideistä oli mahaan ilmestynyt jokin "viiva"?! linea negra...?? missä vaiheessa raskautta se voi ilmestyä ja ilmestyykö edes kaikille??

=) Tehvehdys kaikille!
Meille odotetaan toista lasta 5.1.2008. Tuleva isoveikka on viiden vanha ja odottaa vauvaa yhtä innokkaasti kuin äiti.

Ensimmäisen odotuksen kanssa en ollut niin tuttu koneiden kanssa, että olisin löytänyt paikkaa jossa jutella samassa elämäntilanteessa olevien kanssa - mutta nyt olen onnekkaammassa asemassa. =)

Me pötkitään 10+1.

:hug: Ihanaa liittyä joukkoonne!

Eli kuten nopeimmat varmaan jo huomasi laskettu aika ja viikot ei täsmää.. :| :|
Syynä se, että ekan ultran mukaan ollaan "vasta" 10+1 viikoilla kun oman laskurin mukaan ollaan jo muutamia viikkoja pidemmällä. Ultran mukaan siis toimin kunnes (3.7.) saan tarkemman ultran (np-ultra).

:LOL: Tai sitten en vaan osaa laskea :LOL:

Hei vaan hei!!

Olin taas tänään lääkärin luona noiden alavatsakipujen vuoksi. (jo toinen kerta)
Nyt ei lääkäri enään halunnut ruveta arvailemaan ja laittoi lähetteen synnärille.
Siellä muutaman tunnin odottelun jälkeen kakki epävarmuus kaikkosi :D
Totta se on! Vatsassani oikesti kasvaa jotain jolla on kaikki hyvin tai toisin sanoen loistavasti! Kivut siis johtuivat edelleen tuntemattomasta syystä. Kätilö teki sisäisen ultran. Itku siinä pääsi kun näin pikkuiseni. Mieheni joutui pidättelemään kyyneliä.. Pieni nuppumme olikin muutaman päivän odotettua vanhempi tänään oisi kuukautisten perusteella ollut 10+2 mutta olikin 11+1. Muutetaan laskettuaika vasta seuraavan ultran jälkeen niin saadaan tarkempaa tietoa =) On aivan häkellyttävän ihana olo! Kaiken kärsimyksen jälkeen sain tänään niiin ison lohdutuksen että ei voi edes sanoin kuvailla... Sain yhden kuvan Nupustamme jota täällä kovasti ihailen!! Nyt vaan jatketaan oksentelua ja kasvatellaan masua =)
Ihanaa Juhannusta kaikille!!!!

Meiming & Nuppu 11+1 :heart:

Ikävä kuulla aurinkoenergiaa keskenmenosta, jaksamisia teille :hug:

Ja tervetuloa uusi odottaja mukaan =)

Meimingillä olikin sitten ihania uutisia, onneksi olkoon =) Kyllä sitä itsekin jaksaa ja uskoo parmmin kun saa lukea näitä iloisempia uutisia kanssa =)

Taidan sitten yrittää olla ilman katkarapusalaattia.. Vai miten tiukasti te muut noudatatte näitä ohjeita?

Nyt taas sohvalle löhöileen, oonkin koko päivän touhuillu ja siivonnut.

pullanmuru ja nimeä mietitään 10+4

Tammikuun listalle lisäystä! :) Sain pari viikkoa sitten tietää odottavani esikoistani, testin tein epäuskoisena useampaan kertaan. Olen pitkän yrittämisen jälkeen onnellinen, mutta pelokas... Kuulunee asiaan? Oireilua on riittämiin; kuvotusta, väsymystä, hajuherkkyyttä ja rintoihin ei sais oikein mikään osua. Eilen kävimme ekassa neuvolassa, la on 21.1. ja Kätilöopistolle toivottavasti mennään. :)

evaellen rv 9+1

Kävin eilen ekassa neuvolassa ja saatiin syke kuulumaan, voi jessus että jännitti oma sykekin huiteli jossain 110 tietämillä kun vauvan sykettä metsästettiin joka sitten vihdosta viiemein löytyikin. Jotenkin olin niin varma ettei sieltä mitään kuulu, niin on viime syksyinen km jättänyt jäljet takaraivoon. Viikkoja nyt 10+3 tosin tarkentunee parin viikon päästä np-ultrassa. Ensi viikolla täytynee mennä jo äitiysvaatetta metsästämään kun kaikki nykyiset housut alkaa tuntua epämukavilta. Nyt olen sairaslomalla flunssan takia, oli meinaa tosi kaamea olo eilen vaikka kuumetta oli vain hieman mut kun ei ruoka maistunut niin sitäpä sitten iski oikea paha olo päälle, ei uskois että veti olon ihan veltoksi tällainen kesäflunssa. Ei ilmeisesti paras yhdistelmä alkuraskauden kanssa vaikkei muuten mitään kovin pahoja oloja ole ollutkaan.

Pitkästä aikaa!! Olin ihanalla viikonloppulomalla Keski-Euroopassa ja nyt taas keskityn arkeen.

Eilen oli eka neuvola ja ultra. Ja voi sitä liikutuksen ja helpotuksen määrää, kun pieni sydän lepatti hurjaa vauhtia keskellä sitä möykkyä. Enää ei pelota!! Sain muuten aivan älyttömän hyvän opaskirjasen neuvolasta Vaukirjan 2007-2008 oppaan. Minusta se on parempi kuin mitä aikaisemmin on saanut. Ja enemmän tilaa muistiinpanoille ja sitten siinä on ihan omat jutut isillekin. Ja lisäksi sain hyvän artikkelin siitä mitä saa ja ei saa syödä, sekin aika uusi. Oletteko muut saaneet tuota vaukirjan opasta? Mitä mieltä olette?

Väsymys alkaa helpottaa ja kuvotus, kun muistaa vaan syödä parin tunnin välein. Mulle on tullut hedelmähimo. Onneksi noin "kevythimo" ! Painoa olisi jo ihan tarpeeksi. Parin viikon päästä np-ultraan ja sitten taas näkee pientä möykkyä. :heart:

Marleena83: Minulla kanssa edellisen raskauden aikana meni purukalusto uusiksi, vaikka harjasin aamuin illoin, söin fluoria ja käytin lankaa. Peikot tuli ja voitti!!! :( Mutta voihan se olla täysin yksilöllistäkin, tuo reikiintyminen.

Iloista juhannuksen odotusta ja sitä muutakin odotusta!!!

johnu 8+3 ja "möykky"

Tälläin pikaseen tulen piipahtaa.. Nyt mahatauti on mulla, onneksi aika lievänä, mutta kuiten sellaisena että vie kaikki voimat. Mahaa kramppaa ja kouristaa ja ei ole hyvä jos syö, mutta jos ei syö niin tulee kans huono olo :x Voimat ihan lopussa ja huimaa taas entistä enemmän. Tänään terkkarin luona käymään ja sairaslomaa hakemaan. Toivotaan että menee kuitenki juhannukseksi ohi ja ettei mies sitten tule.
Tervetuloa uusille! *lista päivitetty*
Ja voimia :hug: aurinko energialle!

Saaru ja pömppis 12+5
(eilen miehen kanssa alettii jo "vääntään" nimistä :LOL: , joko muilla on nimi ehdotuksia pikkuisilleen?)

marleena83 minä olen onneksi noilta hammas jutuilta välttäny vaikken mikään paras hampaitten huoltaja oo :D siitä viivasta taas niin minulla ei edellisessä raskaudessa sitä ilmaantunut.. mutta kaipa se on yksilöllistä...

aurinkoenergiaa pahoitteluni... koita jaksella :heart:

mukaan vaan
Riina Eliisa jaevaellen

aloin eilen noita nimiä miettimään myös Saaru mutta ei siitä tullu mitään.. kun on miehen kanssa taas vähän kinaa että mitä valitsee ja se sanoo että turha niitä vielä miettiä kun on aikaa.. ite haluisin tytön nimeksi Viivi-Helinä mutta toi meijän äijä' ei oikeen tykkää.. :ashamed: pojan nimeä en oo miettiny mutta joku joka sopii oskarinkanssa :)

mutta masuasukkiakaan en oo nimenny,oskari oli tikru... mikähän nasu tästä sitten tulee :LOL:

jaksamisia!!!

Tänään oli 1.neuvolakäynti. Siellä vierähtikin 1,5tuntia. Neuvolatäti vaikutti oikein mukavalta. Aika loppupuolella hän sitten kysyi, että yritetäänkö kuunnella :heart: -ääniä. Tottakai sitä halusi, vaikka tiesikin ettei se vielä pakosti kuulu ja minulla on jonkin verran tuota omaa vatsaa.. Ei mennyt kauaakaan, kun alkoi kuulua tum-tum-tum, siellä se pikkuisen :heart: jyskytti noin 160-170x minuutissa ja kuului muuten tosi hyvin! Neuvolatätikin ihmetteli sitä =) . Itselle tuli kyllä vedet silmiin, oli se sen verran ihanaa kuunneltavaa!
LA pysyi samana kuin mitä olen iloitellutkin jo aikaisemmin.

Välillä jo luulin, että väsymys ja etova olo alkaisivat vähän hiipumaan. Mutta tänään tuli kyllä muistutus, että turha kuvitella vielä sellaisia. En saa oikein mitään tehtyä kotona, voisin vaan huilia pitkin päivää (vapaapäivä)..

Tervetuloa kaikille uusille!

Voimia ja jaksamisia aurinkoenergialle :hug:

Afu ja mini 9+2

Heippa kaikille..
vihdoin voin huokaista helpotuksesta, kun näin pikkuisen monitorilta. Siellä se liikkui aivan valtavaa vauhtia kädet ja jalat viuhtoen ja lääkärikin moista menoa ihmetteli. Samanlainen ikiliikkuja taitaa olla tulossa kuin nää kolme aikaisempaakin ovat olleet ja vauhti vaan hurjistunut iän myötä. :) Kaikki oli onneksi kunnossa ja on se vaan hyväksyttävä, että tämä raskaus on "oireeton" ja yritän nyt nauttia siitä eri tavalla. :heart: Aikaisemmin on ollut se linea negra viivakin mutta nyt ei sitäkään näy..
Iloista odotusta kaikille ja pahoitteluni niille, joiden pikkuinen ei matkassa pysynyt. Parempaa onnea seuraavalla kerralla.

äitix4

olinpa tänään lääkärillä ja yritettiin kuunnella sydänääniä huonolla, siis todella huonolla menestyksellä. Mitään ei kuulunut...Eli nyt jännätään ensi torstaihin kun on eka ultra, että mitä siellä näkyy vai näkyykö mitään. Pikkusen alkoi jännittämään, kun ekasta äänet kuulu jo todella aikaisen. Mutta onneksi oli tosi mukava lääkäri joka sanoi että kohtu on sen verran taaksepäin, että se voi vaikuttaa asiaan. Kuten myös se, että melko varmasti laskettu aika siirtyy huimasti eteenpäin. Eli vaikka nyt on viikkoja 12+, niin ensi viikolla viikkoja on ultran mukaan varmasti 11. Mun kierto on sen verran pitkä, että se vaikuttaa asiaan...No onneksi tänä aamuna tuli ekat oksut, joten juhannus varmaan sujuu pönttöä halaillessa :LOL: :LOL:
Tuolla joku kyseli linnea negrasta, mulla on ihan oma viiva. Ei näy kuin hätäsektioarpi ja komea sellainen.

Nyt mä menen syömään....

Hei!

Pitkästä aikaa täällä. Tuntuu, että ekasta neuvolasta on iäisyys! Nyt alkaakin sit jo tuntua, et onkohan tuolla alakerrassa enää ketään kun ei tunnu mitään raskausoireita. Tosin mitään vuotoja ei ole ollut tms., mutta ehkä tämä on vaan nyt tällaista henkistä juttua vaan.

No, ensi viikolla on np-ultra ja lääkärineuvolakin sit samana päivänä. Sitä odotellessa...koitan kuitenkin viettää juhannuksen murehtimatta.

Hauskaa Juhannusta kaikille ja vointeja!!!

Sallu rv 11+5

Aurinkoenergiaa::'( :hug:

Tervetuloa uusille!!! :flower: :heart:

Linea negra näkyy jo täälläkin. Alkaa tuolta häpyluunkohdalta ja yltää navan yläpuolelle. Mulla se nyt ei ehtinyt ihan kokonaan kadotakaan kun viime raskaudesta on niin vähän aikaa.

Voiskohan liikkeitä muuten tuntua jo 11+ viikolla. Eikös sikiö ole silloin vasta joku reilu 3cm pitkä. Mulla nimittäin tuntui viikonloppuna jo muutaman kerran sellaisia tuttuja pyrähdyksiä, mutta epäilen sitä koska sikiö on tosiaan pieni. Tänään on taas tuntunut tässä illalla kun nukutin esikoista ja olen aivan ihmeissäni. Viikkoja vasta siis 11+4. Outoa. :eek: Niin ja tosiaan kyseessä on toinen raskaus ja ekasta tunsin nuo kuplinnat ja pyrähdykset rv14+ ja selvät töytäisyt käteen asti tasan rv17. Mulla oli vielä istukka edessä, mutta pääsi potkuttelemaan niin sieltä sivuista. Pitää nyt vähän kuulostella onko vain suolen kuplintoja. Tuntuu kyllä niiltä ihanilta/tutuilta pyrähdyksiltä.

Vielä huominen töissä ja sitten ehtii vähän enemmän käymään koneella kirjoittelemassa. Ihanaa, luvattiin tänne seudulle heti maanantaille hyvää säätä. Ai niin huomenna tai ylihuomenna lähetään Rukalle mökille, mutta enköhän jo sunnuntai iltana käy kurkkimassa kuulumisia. :wave:

Lellu rv11+4

Elikkäs siis,LA varmistui nyt sitten vihdoin ja viimein ja se tulisi olemaan nyt virallisesti 13.1.2008.Tällä hetkellä siis menossa rv 10+4.
Pikkuinen oli tosi kovasti kasvanut ja kokoa hänellä oli nyt 3,6cm! hirveästi hän siellä heilui ja temusi,heilutteli käsiään ja potkiskeli kovasti jaloillaan.Sitten se silleen hassusti siellä aina välillä hypähteli :) oli aivan ihana kokemus miehen kanssa nähdä meidän pikkuinen siellä masussa ja lääkärikin sanoi että on terhakka ja puuhakas kaveri mahassa.

Vielä lisäksi oloa huojensi se kun lääkäri sanoi ettei näe mitään ongelmaa etteikö raskaus jatkuisi loppuun asti kun sydän sykki niin hyvin ja muutenkin liikkui jo mukavasti ja kaikinpuolin kaikki näytti olevan kunnossa! eli tällaista tällä kertaa,uutta ultrakuvaa tulossa heti kun saan skannattua :)

Terv.Mami ja ötökkä

Äh, nyt pukkas semmoset allergiat ku pihalle menin että oli pakko soittaa lääkäriin että mitä allergialääkettä sitä voikaan ottaa. Ei oo kiva jos joutunee koko juhannuksen sisällä kökkiin. Tässä nyt odottelen lääkärin soittoa. Neukkalääkärissä silloin puhuttiin niistä mutta ajateltiin kokeilla joskos pärjättäis pelkillä astmalääkkeillä. En kuitenkaan tohtinu nyt ominpäin mennä osteleen mitään vaikka muistanki lääkeiden nimet, halusin varmistaa vielä lääkärin kanssa tilanteen. Muuten pärjään kyllä hyvin allergian ja astman kanssa, mutta ku pihalle (takapihalle) missä nurmikkoo, pensaita, puita ja kaikkee kukkivaa niin heti alkaa kurkkua kuristaa ja ahistaan henkeä sekä nokka menee tukkoo ja aivastuttaa :snotty:
Kahtellaan joskos kuitenni saatais jotain droppia et pärjäis jussina tossa pihalla grillailla yms

Rauhallista ja ihanaa juhannusta kaikille!

Saaru ja pömppis 12+6 (oli yks päivä unholassa, piti korjata :LOL: Huomenna onki rv13 täynnä ja etiäpäin vaa..)

eli meiltä löytyi myös todella aktiivinen,liikkuvainen kaveri masusta kovasti potkutteli ja työnsi käsillä ja heilutteli... :heart: sykkeet oli tätin mukaa todella vahvat ja raskauden loppuun menemisen todnäköisyys oli hänestä 90% varma, et sanoi suoraa et saan huokasta helpotuksesta keskenmenon suhteen... :whistle: 3,5-3,6cm pitkä oli ja la muuttui taas takas 11.1.08 mut sitä ei enää muutaman hassun pvän takia muuttamaa lähdetä... et khyl hän sieltä sit syntyy kun valmis on... :D et tooodella hyvä on päivä täällä...

hyvät jussit kaikille, minä jonkun verran yritän tässä palstailla mut luulenpa et jää paremmin sit tuonne sunnutaille tai maanantaille.... :D

Yhteistyössä