Tammikuu 2012, onko vielä muita?!?

Muistaahan kaikki syödä foolihappoa!

Foolihappo ja raskaus
Folaatin tarve raskauden myötä kaksinkertaistuu, ja foolihapon saanniksi suositellaan
0,4 mg vuorokaudessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että äidin foolihapon puutteella on yhteys sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöihin. Ne ovat vaikeita synnynnäisiä epämuodostumia, joista tavallisimmat ovat selkärankahalkio (spina bifida) ja aivottomuus (anenkefalia). Niiden tarkkaa syntymekanismia ei tunneta, mutta ilmeisesti taustalla on foolihapon vähäinen saanti tai foolihappoaineenvaihdunnan geneettinen poikkeavuus.

http://www.uku.fi/~kroger/klik2/kysymys/kysymys7-03.pdf
 
Tää tulee kans mukaan lopultakin, jotenkin on niin vaikea päästää irti tuolta vauvakuumepuolelta :ashamed: Eli 3. mukulaa odotellaan ihan alussa, laskettuaika on 12.1. ja Mikkeliin tiemme käy vuodenvaihteessa eli nyt on menossa suurinpiirtein rv 4+6. Ennestään kotosalla pyörii 6v poika ja 1,5v typykkä.
 
Onnea uusille plussasta ja tervetuloa mukaan! :)

Tsemppiä kaikille pahoivoinnin kanssa painiville, se on kyllä todella kurjaa. Mulla oli esikoista kauhee pahoinvointi viikolta 8 asti ja huipentu viikolla 11 niin ettei mikään pysyny sisällä, oksensin noin 10 minuttin välein, jouduinkin sitten sairaalaan nesteytykseen. Pahinta onneks kesti sitten vaan pari viikko, mutta kyllä se niin kauheeta oli, että huh!:x

Neuvola-aikaa ajattelin tilailla ens viikolla. Varhaisultraan tuskin menen, vaan odottelen sitten sitä np ultraa. Jotenkin tuntuu, etten oikein oo sisäistäny tätä koko raskautta vielä, kun on kaikki työkuviot kaikki tässä meneillään ja esikoinen tietty myös verottaa osansa. Ehkä sitä alkaa kuitenkin pikkuhiljaa tajuumaan, että meille ehkä tuleekin toinen lapsi :)

Sitä oon vähän murehtinu että miten sitä sitten jaksaa kahden pienen kanssa ja miten esikoinen ottaa tulevan vauvan vastaan. Joutuuko esikoinen oleen iso liian aikasin? Mitä muut joille on tulossa pieni/pienehkö ikäero ajattelee asiasta? Olisi myös kiva kuulla ajatuksia niiltä joilla on jo kaksi lasta noin kahden vuoden ikäerolla, että miten on mennyt ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kaikki tieto on tervetullutta! Meillähän siis iköäeroksi on tulossa n. 2v2kk :)

Oireita täällä on jatkuva nälkä ja myös se pahoinvointi taitaa hiipiä tännekkin suunnalle, tosin vielä ihan siedettävässä mittakaavassa..Vatsaa myös juilii, välillä enemmän, välillä vähemmän..

äitiyspakkausta ei oteta, kun esikoiselta kaikki vielä hyvässä kunnossa eli rahana otetaan.

Jokos teille on ilmaantunut tyttö/poikaoloja? Mulla oli edellisessä raskaudessa postiivisesta testin teosta saakka satavarma poikaolo, joka osuikin oikeaan. Nyt ei ole oloja oikeestaan mihinkään suuntaan, ehkä vähän tyttöolo enempi, mutta varmaan tulee muuttuun vielä :)

tsemppiä kaikille näin alkuviikoille! :)
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

Onnittelut raparperitaivas, Milkaliina, Maira, chrisu, Pirtsi ja Ella83 plussista ja tervetuloa mukaan. :flower:

ellen- Meillä on 1. ja 2. välillä 1v 3vko, 2. ja 3. välillä 7v 2kk, 3. ja 4. välillä 1v 5kk, 4. ja 5. välillä 1v 11kk, ja nyt sitten tulossa 1v 4 kk. Eli kokemusta pienistä ikäeroista löytyy. :D
Sanoisin että turha sitä on etukäteen jännittää liikaa, lapset sopeutuu ja itsekkin sitä venyy ja paukkuu tarvittaessa.
Itse yritän huomioida kaikkia tasapuolisesti ja otan lapsia mukaan arjen puuhiin. Jos jokaiselle erikseen alkaisi antamaan aikaa, niin tämä huusholli ei pyörisi mihinkään. Eli meillä yhteistä aikaa vietetään puuhailemalla kaikkea kotihommia, välillä otan vaan yhden lapsen mukaan esim. kauppaan ja sitten ihan kahdestaan shoppaillaan. Mustasukkaisuutta meillä on ollut tosi vähän ja seuraa noille on toisistaan paljon. Vaikka välillä on rankkaa niin en silti vaihtaisi tätä mihinkään. :heart:

Vähän ehkä tyttöolon puolelle kallistuisi jälleen, kun pukkaa tuota pahaa oloa, mitä pojista ei ollut. Mutta mistä noita tietää. :)

Jul Tsemppiä ja toivottavasti olo pikaisesti helpottaisi. :hug:

Nijan Meidän neuvolassa kuunnellaan sydänäänet ensimmäisessä neuvolassa kun nätisti pyytää ja lupaa ettei panikoi vaikka mitään ei kuuluisikaan. :D

Omaan napaan ei mitään uutta. Huomenna ajattelin varata neuvola-aikaa, kun kerran sinne ollaan menossa. Pääsee sitten ultraankin jossain vaiheessa tuota aikaa varaamaan, niin näkee että onko siellä mahassa ketään. :) Mutta siihen asti raskaana ollaan kunnes toisin todistetaan. :p

MLM ja monsteri
 
Hei,
ensin ajattelin, että en liity vielä piitkään aikaan tänne, mutta toisaalta johonkin pitää itseään päästä purkamaan.
Minulla on nyt 8. raskaus, joista saldona kolme ihanaa tyttöä, pari tuulimunaa, yksi keskeytynyt alkuraskauden keskenmeno ja yksi paha kohdunulkoinen, joka vei toisen munajohtimen mukanaan. Eli nyt ollaan vielä erittäin epävarmoja alkuraskauden ultraan asti. Onneksi se on jo kahden viikon päästä. Huoli on suuri, koska pahoinvointi ei ole vielä alkanut ja pahoinvoinnittomuus on minulla yleensä liittynyt keskenmenoon. Kaikki kolme onnistunutta raskautta ovat aiheuttaneet pahoinvointia. Toinen joka aiheuttaa huolta, on laskettu aika. Kaikki keskenmenot ovat olleet muista kuin syyskuisista. Hassua, mutta mulla kolme syyskuun tyttöä 6,5v; 3,5v ja 1,5v =)
Tällä olisi laskettuaika 6.1. ja tämä siis neljäs lapsi, jos sinne asti päästään.
Terv. Ideli ja pieni 5+6
P.S. Tarrasukkia toivotan teille kaikille!
 
Foolihappoa Saa myös ihan tavallisesta monivitamiinista, joten ei tartte erikseen syödä jos syö multivitaa tms.. :)

Ideli Kovin on raskas ollut sinun matkasi.. : / Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin! :)

raparperitaivas Mä irtosin samantien tuolta toiselta puolelta, meen sit häntä koipien välissä takas jos menee kesken tms..Toivottavasti ei..

Mitään tyttö tai poikaoloja on tässä kohtaa vielä turha etsiä.. :D

Tuo ikäero asia on minunkin mielessäni pyörinyt...Kun meillä ei tule kun 1v7kk ikäeroa, mutta kai se ihan hyvin menee.. :) Vauva-aika on kuitenkin niiin kamalan lyhyt et ennenku huomaa, muksut leikkii yhdessä...


(.) Hyvin oli r.testin viiva vahvistunut eilisestä kun tänään testasin, kaippa tää olis nyt sit ihan normaali raskaus.. :) Sitä neuvolaan soittoa mietin, että on kyllä vähän aikaista, kun mitä tahansa voi sattua, mutta kun sitä ultraa pitäis kysellä niin parempi varmaa sopia etukäteen kun mitää aikoja täällä ei saa viikossa..

Mutta oikein aurinkoista Torstaita kaikille! :)

Muoks. Soitin neuvolaan, th oli sitä mieltä et parempi alkaa hoitaa asioita hyvissä ajoin kuin liian myöhään, eli menen jo ens viikolla th:lle, jossa laaditaan lähete keskussairaalaan äitipolille varhaisultraan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!
Mä uskaltaudun kanssa mukaan, viikkoja 5+5 ja toinen muksu olis tulossa.Laskettu aika 7.1.2011 ja VKS synnärinä. Mä seurailin aktiivisesti ekan muksun odotusaikana kesä- ja heinäkuun 2010 ketjuja ja muistan, että Maira oli siellä! Silloin en tosin itse kirjoitellut mitään, seurailin vaan muiden juttuja. Mulla myös 11 kk esikoinen. :)
 
Moikka!

Liittyisin myös joukkoonne. Plussasin viikko sitten, joten nyt odotetaan mieheni kanssa toista pikkuista perheesseemme. Laskettu aika olis nettilaskurin mukaan 5.1. Ikäeroa ensimmäisen ja toisen lapsen välille on tulossa 1v 3kk. Eli tosi pienellä ikäerolla mennään täälläkin. Hauska huomata, että täällä on muitakin pienellä ikäerolla odottavia!!! :) En oo vielä varannut neuvola-aikaa, mutta ehkä ens viikolla. Varhaisultraan en oo menossa.

Ensimmäinen raskaus oli tosi vähäoireinen, mutta nyt oireita on vielä vähemmän! :O Edes rintojen arkuutta tai mahan nipistelyä ei oo vielä ollu... Toivottavasti pikkusella on kuitenkin kaikki hyvin. Selkee plussa ainakin tuli tänäkin aamuna, kun tein vielä lisätestejä. :p

Tatara 6+0
 
Unohin itte kanssa kirjottaa että meillä sairaalana tuo EKKS :)
Pahoinvointia ei ollut ensimmäisessä raskaudessa eikä nytkään vielä ilmaantunut, jospa selviäisin siis taas ilman! Näin viime yönä unta keskenmenosta, voi kun ei olisi vaan enneuni :( Helmikuussa jouduin tämän kokemaan joten nytkin pelko takaraivossa kolkuttelee ja vähän varjostaa tätä odotusta. Mutta nyt pihalle nauttimaan ihanasta ulkoilusäästä! :)
 
Hei vaan hei,

Uusille naamoille toivottelen tervetuloa ja toivottavasti kaikki sujuu :)

Pari päivää olin tuossa alkuviikosta työmatkalla ja ti-aamuna oli pakko jättää eka seminaarijuttu väliin, tuli niin julmettu pahoinvointi. Muuten paha olo on ollut sellaista tulee ja menee -tyyppiä eli sellaista aaltoilevaa. Ja etenkin ilta-aikaan esiintyvää. Esikoisen odotusaikana olin pari viikkoa sairauslomallakin, kun tein silloin opettajahommia eikä sen yhdistäminen ajoittaisiin spurtteihin vessan suuntaan oikein pelittänyt... Nyt teen enempi tällaisia toimistohommia, joten oon vähän "paremmassa" paikassa sen suhteen :)

Sitten seuraa hehkutusta: Käytiin tänään ultrassa Naistenklinikalla (tekevät aina onnistuneen hormonihoidon osalla alkuraskauden ultran varmistaakseen sikiön sijainnin yms.) ja siellähän 4 mm Ihmeemme heilui ihan oikeassa paikassa! Myös syke tuli näkyviin ja viikot varmistuivat siihen, mitä itse olin ajatellut eli la tarkentui siihen 4.1. <3 <3 Lääkäri sanoi, että näillä viikoilla km-riski sykkeen ja sikiön paikan varmistumisen jälkeen on 2 % ja viikolle 8 päästyä enää 0,5%. Eli pari viikkoa pitää vielä jännittää.

Lisäksi esimieheni kävi heti sairaalasta töihin päästyäni lupaamassa jatkoa työsopparille ainakin tämän vuoden loppuun eli pääsen palkalliselle äitiyslomalle! Ihan huippupäivä :D

Mukavia odotushetkiä teille jokaiselle!

Näkkäri ja Ihme, 6+1
 
Ihania uutisia Näkkäri! :heart:

Täällä on suht oireeton alkuraskaus, kuvotus tulee ja menee eikä liity mihinkään ruokii tai hajuihin. Ja melkein se etominen painottuu enempi iltaan kuin aamuun kuten oli molemmissa aiemmissakin raskauksissa. Repäisykipuja kyllä on aika julmetusti, hyvä että saa sängyssä kylkeä käännettyä kun vihloo! Molempien raskauksien aikana olen myös kärsinyt kovista liitoskivuista jotka esikoisella alkoi raskauden puolivälissä ja toisessa raskaudessa jos jostain rv 15 joten tällä kertaa ne varmaan alkaa vaivata tossa suunnilleen ensi viikolla :D
 
Meninköhän hehkuttelee oireettomuutta turhan aikaisin...Viimesen tunnin saanu nieleskellä urakalla ja 3 kertaa käyny jo vessassa ihmettelemässä et tuleeko vai eikö... :x No ei oo hääviä kyllä tällänenkää...
 
Heipsan, täällä mukaan odotteluun ilmoittautuu 19v tyttönen. Eilen varmistettiin sitten homma labraan jätetyllä pissanäytteellä ja positiivinenhan sieltä tuli <3 Esikoista odottelen ja taidan olla pinon nuorimpia? Tällä hetkellä nettilaskurin mukaan menossa rv 5+3, oireina lähinnä ollut menkkojen poisjäänti, jatkuva vessailu, päänsärky ja vatsanippailut. Tänään toista päivää myös äklötys-huimaus-päänsärky olo, ei tekemistä estävä, mutta inhottava kuitenkin. Mut en valita, ainakaan vielä :D
Laskettu aika myös laskurin mukaan, 9.1., mutta tarkennusta sitten vielä myöhemmin varmaankin. Tänään tilasin ekan neuvolan, ens keskiviikkona sitten sinne. Onhan tämä aika jännää ensikertalaiselle ja kaikki ihan uutta, mutta eiköhän tästä selviä :)
 
Ja edelleen tervetuloa kaikille uusille! =)

Varasin sitten tänään neuvola-ajan ja aika kauas meni mun mielestä, kun vasta 10.6 olis aika. Raskausvkoja olis silloin melkein 11:O Ottavat kuulemma heti verinäytteet ja laittavat lähetteen np- ultraan. Toivottavasti sen ajan sais sitten pian..

Edelleen semmoinen olo ettei voi uskoa olevansa raskaana (ei ole hirveesti mtn oloja, rinnat vain tosi arat ja kipeät) Mullakin on ollut kaksi keskenmenoa aikaisemmin ja muutenki ollu tosi vaikea raskautua. Ikäeroa kaikille lapsille tulee useampi vuosi, vaikka mitään ehkäisyä ei ole koskaan ollut. Raskaus oli kyllä jälleen suuren suuri yllätys. Mutta pitää toivoa, että tuolla tosiaan on ihmisalku ja kaikki muutenki ok. Idelille (ja kaikille muillekin) paljon tarrasukkia matkaan =) Julille tsemppejä pahoinvoinnin kanssa!


Amom 5+4
 
Moikkeli! Mulla oli tänään eka työpäivä uudessa työpaikassa, työttömänä kerkesin olla pari kk ´kun irtisanouduin vanhasta paikasta. Oli tietenki ekapäivän järkytys että miten oppii kaikki uudet asiat ja parissa päivässä ja sitten pitäis yksin osata kaikki ilman apuja lähelläkään... Siinä sitten tulikin mieleen että mitenhän tuossa työssä, on keittiöalaa, kuormien purku pelottaa.... en uskaltais lähteä riskeeraamaan nostellessa painavia latikoita ja säkkejä yms ja siellä tosiaan olla koko vuoro yksin ja kuormia tulee eri paikoista usein viikossa. En tiiä miten oikein toimisin, tai ei viitsisi heti kertoakkaan siellä että odotan vauvaa mutta en halua otta riskejäkään.. Ja miten sitten kun maha tulee vielä enemmän loppuvaiheessa tielle.. Onko kellään kokemusta tai tietoa tuollaisesta..? kiitos :)

6+1
 
Tännehän on taas tupsahtanut vinopino uusia :wave:
Kivaa kun pino kasvaa :)
Mä olen tänään ollut ihan super väsynyt... ei meinaa silmät pysyä auki |O
Ja inhottavia repäisykipuja alavatsalla, noustessa pari kertaa vihlo niin kivasti et olin varma et jotain repes :O
Muuten edelleen ihan ok olo :D (vielä...)
Tsemppiä kaikille ököilyolosta kärsiville!

 
Tervetuloa Milkaliina, raparperitaivas, Ideli, Carcas, Tatara, jonzcu84 ja jjuuli! :wave:
Ihanaa saada lisää porukkaa mukaan ja keskustelua kiivaammaksi! =) Musta tuntui jo jossain vaiheessa, että olen pahimman luokan palstaterroristi, kun aina täällä roikun ja käyn kommentoimassa joka ainoaa viestiä, kun oli vielä hiljaisempaa. :whistle:

Näkkäri taisikin olla ensimmäinen porukasta, joka on pienen ihmeensä nähnyt. Paljon onnea pienestä ja sykkeestä! :heart:

Foolihaposta, itsekin luotan, että Multitabsin Raskaus ja Imetys -vitamiineilla saan katettua tuon foolihaponkin tarpeen. Vuorokausiannos näyttäisi sisältävän 200% suositellusta saannista.

Repäisykivut on (ainakin mun käsittääkseni) sellaisia aika koviakin kipuja alavatsalla, jotka liittyy nopeisiin liikkeisiin tai esim. nostamiseen. Ne on kaiketi hyvinkin yleisiä alkuraskaudessa. Toinen termi, jota itse ensimmäisessä raskaudessa ihmettelin, oli sukkapuikkokipu. Se on sellaista tökkivää kipua kohdunsuulla, ihan kuin sillä sukkapuikolla tuikittaisiin.


Parempaa oloa kaikille pahoinvoiville! :hug:


Neljän suora 5+5
 
Lilliputti : viime raskaudessa jäin ajoissa pois töistä, työnkuvaani kuului myös potilaiden nosteluita jne. en todellakaan halunnut ottaa riskiä, että terveyteni kärsisi työstäni, hain pari kertaa s-lomaa, kun tuntui että ei enää jaksa ja sitten jäin n.kk ennen varsinaista äippälomaa sairaslomalle. Pientä taistelua se oli työterveyshuollossa, mikä on mielestäni aika outoa. Lääkäri ei jostain syystä tajunnut kuinka raskasta hoitajan työ on varsinkin kun on kova helleaalto, ei ilmastointia ja fyysisesti ja psyykkisesti raskas työ. Vähensin työkuormaa niin että lopetin puolessa välissä yövuorot. Työkaverit hoitivat mieluusti aggress.käyttäytyvät ja raskaammat potilaat, jotta en turhaa rasittaisi itsenäni. Maha oli kyllä aina tiellä :D

Viime yönä oli sellasetkin kuumat aallot, lakanat märkinä. Ruokahalu tipotiessä, pitäisikin mennä ostamaan vloppuna jotain ravinnelisiä juurikin tuon foolihapon vuoksi.

Ajattelin nyt kuitenkin perua sen varhaisultran ja rohjeta odottamaan sitä ensimmäistä virallista ultraa ja neuvolakäyntiä

Turvottaja 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Hetken hiljaisuus niin pitää käyttää aika heti koneella. :)

Onnea uudet plussaajat eli Ideli, Carcas, Tatara, jonzcu84 ja jjuuli ja lämpimästi tervetuloa. :flower:

Kiva kun porukka kasvaa. :)

Näkkäri78 Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista. :flower: Vielä olisi niin pitkä aika omaan ultraan, ei malttaisi odottaa.

lilliputti3 Silloin kun olen ollut töissä niin olen niin pitkään nostellut noita tavaroita kun ei ole mihinkään sattunut. Pikkuhiljaa raskauden edetessä olen sitten alkanut välttää kaikkein painavimpia laatikoita.

(.) Varasin tänään neuvola-aikaa ja 23.5. sain sitten ajan. LA siirtyi nyt tuonne joulukuun puolelle, mutta ette varmaan minua tästä pinosta matkoihin aja? ;) Neuvolassa kun ei oteta tuota kierron pituutta huomioon. Eli nyt on menossa 7+1, muutama päivä tuli lisää tuosta vaan.

MLM ja monsteri
 

Yhteistyössä