Tammikuiset 2021

Onnea plussanneille!
Tänään 8+0 ja suoriuduttu Suomeen muutosta, tai no melkein. Asustellaan nyt laatikoiden keskellä.

Pahoinvointi on tuntunut helpottavan huomattavasti tai sitten on ollut vain niin hulina päällä ettei sitä ole huomannut. Alavatsakipua on onneksi ollut, niin ei ole iskenyt oireeton-paniikkia.

Ollaan nyt karanteenissa 2 viikkoa, joten pääsen varhaisultraan vasta 9+6: piinaava odotus, mutta en raaski maksaa koronatestistä 195e..
 
@lillans en hirveesti tapaa huudella sitä mutta olen lääkäri. Tää korona-aika on aiheuttanut sen, että noita päivystyksiä on tullut enemmän kuin normaalisti ja sit kun osa on tullut jakoon uudelleen listojen jo valmistuttua, niin saattavat osua tosi hölmösti lähekkäin. Tää kolmas viikon sisään oli kyllä ehdottomasti näin alkuraskaudessa liikaa, vielä kun ei päässyt yöllä käytännössä ollenkaan lepäämään. No mut enää huominen töitä ja sit viikon lomalle
Niin ajattelinkin että olisit lääkäri, pitkistä päivystysvuoroista päätellen. En kysy että missä maassa asut, sitten myöhemmin FB:ssa. Itse oon myös ulkomailla, kuitenkin ihan Euroopassa .
 
Minusta kaikista stressaavinta esikoisen odotuksessa oli ne viimiset viikot, kun oli etuistukka ja en tuntenu kunnolla liikkeitä ja niitä liikelaskentoja piti aina tehdä, liikkeiden vähyyden vuoksi sitten käynnistettiinkin, ja 2h välimatka sairaalaan, huh.. Nää ekat viikot menee aivan ennätyshitaasti :O Huomenna vasta 6+0 ja ainoa oire on palelu. Paitsi onhan nuo nännit hieman kipeät :D Jotenkin vahva tunne että kaikki olis hyvin, mutta mistäpä sen tietää!
 
Viimeksi muokattu:
Menee kyllä hitaasti aika, aina kun odottaa jotain :D ja nythän on pelkkää sitä.

Itselläni kyseessä ihan ensimmäinen raskaus, jota yritetty lähes vuosi ennen tärppiä. On siis tässä tärppikierrossakin odotettu ovulaatiota, sitten odotettu 14vrk jotta voi testata, positiivisen testin jälkeen odottanut viikkodigien vahvistumista, sitten ekaa neuvolaa, oireita, ja nyt pitäisi vielä odottaa 6pvää varhaisultraan :D

Mulla on mennyt unet kun olen niin ihmeissäni ja onnellinen tästä ja odotan vaan että ultrassa löytyisi syke. Toisaalta pahoinvointi yhdistettynä siihen ettei pysty nukkua kun max5-6h yössä maustettuna raskaushormoneilla on tehnyt musta ihan sekopäisen. Itken vaan ja oon väsynyt ja samalla niin kauheen onnellinen että on oireita ja tää saattaa vihdoin olla totta <3

Mutta kamala olo, ei yhtään oma itsensä. Töissäkin jouduin välillä poistumaan vessaan keräilee itteni ku itken vaa enkä pysty hillitä. Onks tää ihan normaalia?? Voiko nukkumattomuudesta saada sairaslomaa? Tällä viikolla oli jo niin epätoivoinen olo ja koko ajan keskityin vaa pitää itseni kasassa vaikka työ on vuorovaikutustyötä.... Ja en siis sairasta juuri ikinä tai ole pois töistä, en oikein tiedä miten huono olo pitää olla ja onko raskaus sitten syy olla pois. Sehän nämä oireet aiheuttaa. Kuulostaa kyllä siltä että ei, täytyy vaan kestää päivä kerrallaan.

Onneksi tänään vapaapäivä. Mukavaa sunnuntaita!
 
  • Rakkaus
Reactions: Lilmi89 ja Masunen
Menee kyllä hitaasti aika, aina kun odottaa jotain ja nythän on pelkkää sitä.

Itselläni kyseessä ihan ensimmäinen raskaus, jota yritetty lähes vuosi ennen tärppiä. On siis tässä tärppikierrossakin odotettu ovulaatiota, sitten odotettu 14vrk jotta voi testata, positiivisen testin jälkeen odottanut viikkodigien vahvistumista, sitten ekaa neuvolaa, oireita, ja nyt pitäisi vielä odottaa 6pvää varhaisultraan

Mulla on mennyt unet kun olen niin ihmeissäni ja onnellinen tästä ja odotan vaan että ultrassa löytyisi syke. Toisaalta pahoinvointi yhdistettynä siihen ettei pysty nukkua kun max5-6h yössä maustettuna raskaushormoneilla on tehnyt musta ihan sekopäisen. Itken vaan ja oon väsynyt ja samalla niin kauheen onnellinen että on oireita ja tää saattaa vihdoin olla totta <3

Mutta kamala olo, ei yhtään oma itsensä. Töissäkin jouduin välillä poistumaan vessaan keräilee itteni ku itken vaa enkä pysty hillitä. Onks tää ihan normaalia?? Voiko nukkumattomuudesta saada sairaslomaa? Tällä viikolla oli jo niin epätoivoinen olo ja koko ajan keskityin vaa pitää itseni kasassa vaikka työ on vuorovaikutustyötä.... Ja en siis sairasta juuri ikinä tai ole pois töistä, en oikein tiedä miten huono olo pitää olla ja onko raskaus sitten syy olla pois. Sehän nämä oireet aiheuttaa. Kuulostaa kyllä siltä että ei, täytyy vaan kestää päivä kerrallaan.

Onneksi tänään vapaapäivä. Mukavaa sunnuntaita!
Aika rankalta kuulostaa, jos et saa nukuttua. Ehkä kannattaa ottaa yhteyttä työterveydenhuoltoon ja kysyä sieltä mielipidettä.
Toisaalta en ihmettele ollenkaan, jos reagoit psyykkisesti voimakkaasti, ottaen huomioon kuinka pitkään olette yrittäneet ja nyt tärppäsi.
Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiii
Menee kyllä hitaasti aika, aina kun odottaa jotain ja nythän on pelkkää sitä.

Itselläni kyseessä ihan ensimmäinen raskaus, jota yritetty lähes vuosi ennen tärppiä. On siis tässä tärppikierrossakin odotettu ovulaatiota, sitten odotettu 14vrk jotta voi testata, positiivisen testin jälkeen odottanut viikkodigien vahvistumista, sitten ekaa neuvolaa, oireita, ja nyt pitäisi vielä odottaa 6pvää varhaisultraan

Mulla on mennyt unet kun olen niin ihmeissäni ja onnellinen tästä ja odotan vaan että ultrassa löytyisi syke. Toisaalta pahoinvointi yhdistettynä siihen ettei pysty nukkua kun max5-6h yössä maustettuna raskaushormoneilla on tehnyt musta ihan sekopäisen. Itken vaan ja oon väsynyt ja samalla niin kauheen onnellinen että on oireita ja tää saattaa vihdoin olla totta <3

Mutta kamala olo, ei yhtään oma itsensä. Töissäkin jouduin välillä poistumaan vessaan keräilee itteni ku itken vaa enkä pysty hillitä. Onks tää ihan normaalia?? Voiko nukkumattomuudesta saada sairaslomaa? Tällä viikolla oli jo niin epätoivoinen olo ja koko ajan keskityin vaa pitää itseni kasassa vaikka työ on vuorovaikutustyötä.... Ja en siis sairasta juuri ikinä tai ole pois töistä, en oikein tiedä miten huono olo pitää olla ja onko raskaus sitten syy olla pois. Sehän nämä oireet aiheuttaa. Kuulostaa kyllä siltä että ei, täytyy vaan kestää päivä kerrallaan.

Onneksi tänään vapaapäivä. Mukavaa sunnuntaita!
Voih, tsemppiä ja lehmän hermoja ;)
Uskoisin että tuollainen tunnemyllerrys on normaalia kun olette lasta toivoneet jo pitkään. Vaikka stressin aiheuttaja ei ole töissä, niin työt varmasti lisäävät stressiä kun "nyt mun pitää tsempata". Voisit pitää saikkua pari päivää omalla ilmoituksella ja yrittää levätä sekä tehdä kivoja juttuja, jotta saisit mielen hetkeksi muualle. Neuvolasta varmasti osaisivat antaa vinkkejä.
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiii
@Helmiii Toi on muuten niin totta, pelkkää odottelua tää hittolainen on!!! Mekin melkein kaksi vuotta ehdittiin yrittää ja jotenkin kuvittelin että sitten jos tärppää niin se on yhtä auvoa. Juuei ole. Yritän kans pysyä järjissäni miettimällä välietappeja: 10pv päästä pääsen neuvolaan uusiks kokeileen sydänäänten kuulumista (en tiedä onko fiksua koska ne ei välttämättä kuulu vieläkään...) ja sit siitä kuuden päivän päähän varattiin toinen varhaisultra. Oon todella vainoharhainen koska oon niin vähäoireinen etten meinaa uskoa tätä...

Ja tuosta sairaslomasta, niin jos ei ole työkuntoinen niin sitten ehdottomasti lääköriin! Liiottelet vaikka vähän noita oireita ja sanot että oksennat koko ajan niin sillä ainakin saa varmasti sairaslomaa :D
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Lilmi89 ja Helmiii
Hei, uusi Tammikuinen täällä. Plussasin tämän viikon maanantaina mutta nyt tuli mieleen kurkistaa tänne. Mulla la 29.1. Ja kolmas olisi tulossa. Oliko fb-ryhmää vielä? Täytyy lukea koko ketju läpi, oon ihan pihalla vielä Mulla siis 5+0.
Jos saat vastauksen FB ryhmän suhteen niin kerro minullekin olen myös uusi ja tykkäsin siellä jutustella paremmin :)
 
(sori hyppäys toisesta ketjusta)
Kyllä saa sairaslomaa! Ootko ollut jo neuvolaan yhteydessä, sieltä ainakin meillä saa kaikki raskauteen liittyvät. Työterveydestä sanoivat että neuvolasta hoitavat.
Mä en nukkunut alussa juuri ollenkaan ja tuli kaikkia sydämentykytyksiä ym. Neuvolasta kauheesti kyselivät jaksamista ja sitä oonko huolissani kun tätä oli niin kauan yritetty. Tsemppiä!
Okei! Kiitos kaikista vastauksista <3 Olin keskiviikkona ekassa neuvolassa mutta en nostanut asiaa esiin, koska jotenkin kaikki on niin uutta enkä halua valittaa turhasta kun tätä on toivottu niin pitkään. Toisaalta, olen juuri sitä ihmistyyppiä, joka vaan sinnittelee aina yli ja ohi kaikesta ja mun on vaikea hyväksyä itsessäni sitä inhimillysyyttä, että joskus on heikko, ei osaa tai tarvii apua. Kestän sen muilta mutta en itseltäni.

Ja nyt kun tähän liittyy myös vauvan hyvinvointi niin pakko alkaa työstää tätä puolta itsessäni. Neuvolaan vaan on soittoaika 30min päivässä puolen päivän aikaan. Ehkä täytyy joku päivä töistä soittaa jos tämä jatkuu edelleen
 
Aurinkoista sunnuntaita kaikille.

Kannatan oman olon puitteissa tekemistä ja lepoa mahdollisuuksien mukaan. Just nukuin 13 tuntia, mutta pätkissä, koska vessahätä x4 :D

Eli olen samaa mieltä kuin muutama muu edellä kommentoinut, työterveyteen yhteys ja pari sairaslomapäivää, jolloin oikeasti vaan on ja lepää.

Oma pää hajottaa, vaihtelevat oireet saa skannaamaan ja välillä tosiaan pelkää ettei tuolla ketään olekaan enää :(

Teen itselläni hajutestejä, että kokeilen kuinka paljon ällöttävä ja oon helpottunut kun ällöttävä, esim tummaa Reissumiestä en voi syödä enää ollenkaan.

Hei milloin te olette saaneet digiin 3+? Ja olisipa joku testi, jolla pystyisi seuraamaan terkkuja viikkoja tikkuun pissaamalla, olisin kultakaivos tuollaiselle markkinaraolle :D On meinaan niin vaikea uskoa tätä todeksi edelleenkään.

No huomenna on varhaisultra, tuun kertomaan kuulumiset asap.

Sormet ja varpaat ristiin, että kaikki on ok <3
 
Unettomuus taitaa olla aika yleinen oire :/ Mutta nyt ajattelet vain sinun ja vauvan parasta, töitä kerkeää tehdä! Nyt on kyllä ihana kun saa olla kotona, viime raskaudessa tein 6 yövuoron putkia yhdellä vapaalla ja juoksin töissä 34viikolle asti, en enää suostuis :(

a
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiii
Mä kärsin myös hirveestä unettomuudesta, illalla saatan olla väsynyt mut jos meen ajoissa nukkumaan herään aina tyyliin klo 3.30 ja sit pitää mennä 7 aamuvuoroon
Mä nukun tällä hetkellä vuorokaudessa tyyliin 5-6h ja sit oon koko ajan väsynyt.. kurjaa tää unettomuus ja mä oon aatellut että jos tää pitkään jatkuu näin ni kyllä mä saikulle jään..
 
Täällä myös uniongelmainen, mä nukun kyllä kun saan unen päästä kiinni mut pari tuntia saa aina pyöriä illalla sängyssä :/ Vaikka väsyttäis niin tuntuu että sydän hakkaa ja käy niin ylikierroksilla ettei nukahda..
 
  • Surullinen
Reactions: Masunen
Tsemppiä kaikille väsymyksen ja vaikeiden olotilojen kanssa kamppaileville. Todellakin voi ja pitää llla sairaslomalla jos ei ole työkykyinen <3

Täällä nyt 8+2, edelleen etoo, muttei niin pahasti kun vielä viime viikolla. Miten teidän muiden kumppanit on suhtautuneet väsymykseen ja pahoinvointiin? Minulla on ollut vähän kurja fiilis, kun tuntuu että mies luulee minun liioittelevan oireitani. Meillä on iso omakotitalo ja täällä tekemistä riittäisi, mutta nyt en ole koko aika jaksanut puuhata jotain. Mies ei ole suoranaisesti syyllistänyt, mutta välillä tuhahtelee kun joutuu tekemään jotain, koska "jonkunhan nämäkin on hoidettava". Olen kuitenkin edelleen siivonnut, pyykännyt ja tehnyt ruokaa. Olen sanonut miehelle, että nyt en pysty kaikkeen, enkä jaksa minkäänlaista syyllistämistä, kun tässä pahoinvoinnissa on jo ihan tarpeeksi kestämistä.

Sori avautumiseni, välillä vaan niin risoo, kun toinen ei tajua mitä oma keho ja mieli joutuu käymään läpi.
 
  • Tykkää
Reactions: Vesinokkaeläin
Täällä ilmoittautuu uusi tammikuinen :) Olen jo pari viikkoa seurannut keskustelua, mutta ehkäpä nyt uskaltaudun itsekin mukaan.

Kyseessä on sekä mulla että miehellä eka lapsi, la 22.1. Tällä hetkellä siis ilmeisesti menossa rv 6+2. Väsymystä on ollut valtavasti ja pientä etovaa oloa / ruokahaluttomuutta, mutta ei varsinaista pahoinvointia. Kahden viikon päästä olisi tarkoitus mennä varhaisultraan, jännittää kyllä ihan hirmuisesti!
 
Joku kysyi viikkodigistä, milloin on saatu 3+. Mä sain tällä viikolla, 3 viikkoa +2 päivää ovulaatiosta. Viikkoa aiemmin sain raskaana 2-3 ja siitä viikkoa aiemmin 1-2. En myöskään voi uskoa todeksi niin oon tehnyt noita. Ja ensi viikolla siis varhaisultra :)

Kiitos kaikille vastauksista liittyen unettomuuteen alkuraskaudessa. Tuli helpottunut olo, että tää todella on normaalia ja yleistä. Ja täytyy nyt vaan oikeasti levätä jos siltä tuntuu... Harjoittelua harjoittelua.

Haluisin myös fb ryhmään mutta hitsi vie jos siellä on joku tuttu. En oo uskaltanut liittyä siksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Masunen ja Tyttti
@Masunen Tosi kurjaa, joku pieni tietoisku ja puhuttelu olis paikallaan kyllä... Vertaa vaikka hänelle siihen, että jos on paha krapula niin ei sitä paljoa haravanvarressa hänkään heilu varmaan?! Mulla on ollut oireilu aika lievää mutten ole mitään ylimääräistä jaksanut tehdä, meilläkin on iso talo ja piha... Mun mies on kyllä ollut maailman tsemppaavin ja ihanin.
 
Meillä mies ymmärtää nää oireet ku toinen kerta, mutta muuten väännetään kotitöistä kun teen nyt käytännössä yksin kaikki kotihommat, kun kotona olen. Ja tää rooli ei tunnu sopivan mulle ja ärsyttää, välillä kaipaan töihin "lomalle" kotiitöistä ja lasten hoidosta. Eli entiiä miten miesten päähän sais taottua että hommaa riittää jo muutenkin ja alkuraskaus vielä päälle :O

Mulla alkoi myös eilen etominen, minkä luulisin olevan hyvä merkki josko istukka alkais toimimaan pikkuhiljaa! Mutta saapa nähdä miten käy... LA 20 1.
 
@sabs Ihanaa että sinun mies ymmärtää ja tukee sinua :love: Minun mies on tukenut kaikissa muissa elämänmuutoksissa hienosti, ehkä pitää vielä muutaman kerran muistutella.. En kaipaa mitään passausta, ihan vaan ymmärtämystä häneltä tähän olotilaan.

@Lilmi89 Kuulostaa tosi rankalta tuo sinun tilanne. Itse teen etätöitä kotona ja esikoista vasta ootellaan. En osaa edes ajatella miten puhki sitä olisi jos töiden sijaan pitäisi koko päivä lapsia hoitaa - ja siihen vielä kaikki kotityöt päälle. Huh!:rolleyes: Tsemppiä sinne, toivottavasti miehesi tulisi järkiinsä ja tekisi kotona enemmän.:)
 

Yhteistyössä