Tammikuiset 2021

Heips, ehkä uskallan liittyä joukkoon iloiseen :) Sunnuntaina sain erittäin hailakkaan viivan, ja eilen jo täysin selkeän. Laskettu aika lienee jotain 25.1.2021. Nyt olisi sitten 4+3 (kaiketi) Onpa jännää!

Kyseessä toinen lapsi. Ensimmäinen on 2,5 vuotias.

Täällä on oireina väsymys, vessassa juokseminen ja välillä nippailee vatsasta.

Olen saanut yhden varhaisen keskenmenon ennen toista raskauttani, josta lapseni syntyi. Ajattelin, että tällä kerralla en jaksa pelätä keskenmenoa, koska toisessa onnistuneessa raskaudessa pelkäsin ihan turhaan. Kuitenkin sitä noita oireita koko ajan kaipailee vahvistukseksi. Taidan kokeilla viikkonöytöllisellä testillä jossain vaiheessa, että viikot on varmasti noussut sieltä 1-2:sta ylöspäin.

Varhaisultraa mietin myös, aiemmin olen käynyt, ja oli se kyllä rahan väärti. Nyt silti mietin, pitäisikö vaan odottaa np-ultraa. Ensimmäinen neuvola on juhannusviikolla, sain myös ajan samalle neuvolan terveydenhoitajalle, kenen kanssa esikoisen odotustakin seurattiin - ja se on tosi kiva juttu
 
Ihanaa kun täällä alkaa olla porukkaa! Haluaisin myös Faceryhmään mutta en taida uskaltaa ennen varhaisultraa, viime kierrossa kun jouduin aika nopsaa pois kun alkoi vuoto, onneksi nyt viivat sentään vahvempia ja erilaiset oireet! :) Viikkoja nyt jotain 4-5 välillä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tyttti
Musta tuntuu että kaikki oireet on hävinny tänää... ressaa... ens ke ultra
Alkuraskaus on piinaavaa aikaa. Välillä unohtaa et on raskaana, kun ei tunnu missään ja välillä taas oireet palaa. Mulla nyt ollut ainoa selkeä oire paineen tunne alavatsalla, siitä vain tiedän, että kyllä siellä jotain on. Muut oireet vaihtelee, hieman kuvotusta, nännien arkuutta ja tihentynyttä pissalla käyntiä. Koko ajan yrittää muistella mitä aikasemmissa raskauksissa on ollu. Toi alun verenvuoto oli kyl ihan uus juttu ja sitä kuitenkin tuli kunnolla siksi pelästyin et meni kesken, kun yksi alkuraskauden keskenmeno on takana vuosia sitten. Pohdin sitäkin, että jos siellä olikin vaikka kaksi alkiota ja toinen tuli pois... Mutta viisaampi on sitten ensi viikolla ultrassa. Onko muilla ollut mitään vuotoa ja silti kaikki mennyt hyvin?
 
Moikka kaikki! Mäkin uskaltaudun nyt kirjoittelemaan, hetken oon sivusta jo seuraillut. Kotona viilettää yksi taapero ja takana yksi km viime syksynä. Nyt tässä raskaudessa viikot tänään 7+0. Käytiin varhaisultrassa viime lauantaina ja siellä sykki pieni sydän <3

Syksyisen keskenmenon jälkeen on tosi vaikea antaa itselleen lupaa uskoa tähän raskauteen ja siksi oon himmaillut tänne kirjoittamistakin. Kuvotusta ja väsymystä täällä oireina ja kahvinjuonti on jäämässä pois kuvioista, kun ei tee yhtään sitä mieli. Toivon kovasti että kaikki menee hyvin.

Faceryhmä kiinnostaa myös ja toivottavasti pääsen sinne vielä mukaan :)
 
Alkuraskaus on piinaavaa aikaa. Välillä unohtaa et on raskaana, kun ei tunnu missään ja välillä taas oireet palaa. Mulla nyt ollut ainoa selkeä oire paineen tunne alavatsalla, siitä vain tiedän, että kyllä siellä jotain on. Muut oireet vaihtelee, hieman kuvotusta, nännien arkuutta ja tihentynyttä pissalla käyntiä. Koko ajan yrittää muistella mitä aikasemmissa raskauksissa on ollu. Toi alun verenvuoto oli kyl ihan uus juttu ja sitä kuitenkin tuli kunnolla siksi pelästyin et meni kesken, kun yksi alkuraskauden keskenmeno on takana vuosia sitten. Pohdin sitäkin, että jos siellä olikin vaikka kaksi alkiota ja toinen tuli pois... Mutta viisaampi on sitten ensi viikolla ultrassa. Onko muilla ollut mitään vuotoa ja silti kaikki mennyt hyvin?
Mulla oli ekassa raskaudessa vuotoa vähän muistaakseni rv 6-7. Eka tuli vähän vaaleanpunaista ja sit parin päivän päästä ihan verta, ei paljoa mutta jonkun verran kuitenkin. Pääsin siitä sitten ultraan julkiselle ja kaikki oli hyvin ja meni loppuun asti :) sanoivat vaan että tää on aika yleistä..
 
Facebook ryhmään pääsee kun laittaa minulle tai @Vesinokkaeläin yksityisviestillä sen sähköpostiviestin mitä käyttää facebookissa. Kutsu tulee linkkinä sähköpostiin, eli on syytä olla pääsy sinne postiin, mutta facebookin asetuksissa voi vaihtaa käytössä olevaan, jos on perustanut tilin jollain vanhentuneella osoitteella aikanaan. :)
 
Täällä yksi 38-vuotias plussannut ilmoittautuu mukaan. Plussasin viikko sitten ekan haalean plussan ja nyt digi vahvisti, että hcg noussut ja sen mukaan viikkoja 2-3. Kuukautisten mukaan laskettu aika 24.1.

Mulla on ennestään kaksi poikaa, 7- ja 10-vuotiaat edellisestä avioliitosta. Nyt (toivottavasti) syntyvä lapsi on itselleni kolmas ja nykyiselle miehelleni ensimmäinen.

Mulla raskausoireet alkaa aina tosi aikaisin. Alavatsalla oli voimakas painontunne, joka alkoi jo ennen plussaa. Tissit on tosi kipeät. Itkettää oudoista syistä. On niin väsynyt, että nukahtelee sohvalle. Mutta ennen kaikkea on paha olo. Ensimmäiset oksennukset on jo oksennettu. Ekassa raskaudessa oksensin joka päivä plussasta synnytykseen ja toisessakin yli puolivälin. Vähän kauhulla odotan, että miten tällä kertaa.

Molemmissa raskauksissa tämä palsta on ollut ihan korvaamattoman tärkeä. Toivottavasti tälläkin kertaa.❤
 
Mulla ollut tuhrua niin onnistuneessa kuin tuulimunassa about menkkojen aikaan . Ja taas alko ruskea tuhru, toivotaan et olis vaan tuhrua eikä muuttuisi vereksi ☺ Miltä muuten teidän kn on tuntunut plussauksen aikaan? Mulla ihan överi alhaalla turpea :unsure:
 
@Zennuli mulla ollu kans aina sama... Pehmeä ja alhaalla, noussut vasta kun menkat myöhästyy. Ekassa kahdessa plussasta menny kokeileen nyt en ooo enää viitsinyt :D Hittto nyt meinaa vaivata unettomuus. Tämä korona huolettaa, meidän paikkakunnalla ei oo todettuja koronatartuja ja mies nyt unohtanu tyystin rajoitukset, ei käytä enää hanskoja, ei pese käsiä, oma firma ja etätyöt unohtanu... Oltiin monta viikkoa karanteenissa ja nyt tää täyskäännös ahdistaa kun itse olen tosi tarkka :(
 
Mulla on ensi viikolla, tarkalleen ottaen rv5+2 ensimmäinen neuvolakäynti. Ja varhaisultraan sain suoraan ajan pitkien kiertojen vuoksi ja se on siis rv 7+4.

Voisin liittyä fb ryhmään kun tuo ultra takana.... Eihän kukaan mun fb kaveri siis näe sitä jos liityn ryhmään?

Onko joku lukenut tietoa asiasta, millä viikoilla painon kuuluisi alkaa nousta enemmän ja mihin asti on normaalia ja jopa toivottavaa, että paino pysyy suurinpiirtein löhtölukemissa. Muistan lukeneeni artikkeleita, mutta onko jollain varmaa tietoa?
Muistelen esikon ajoilta että neuvolan mukaan ekalla kolmanneksella tulis kilo-pari, vasta sen jälkeen lähtis pompsahtaan. Mut riippuu tietty lähtöpainosta. Jos googlaat vaikka pregnancy weight gain chart, löytyy käyriä viikoittain. Vaikka tällanen:

 
  • Rakkaus
Reactions: Helmiii
Mulle voi tosiaan laittaa myös viestiä jos haluaa face-ryhmään. Pahoittelen, että viime päivinä liittäminen on tapahtunut varsin hitaasti. Ei onnistu kännykällä ja oon ollut varsin paljon töissä. Ryhmässä on muuten ollut paljon keskustelua siitä, kauanko ryhmään otetaan porukkaa mukaan. Toiveissa olisi, ettei ryhmä kasvaisi kovin isoksi mutta haluamme toki antaa myös loppukuulle odottajille mahdollisuuden mukaan. Jossain vaiheessa ryhmä kuitenkin laitetaan kiinni, tarkemmasta aikataulusta varmaankin tiedotetaan. Ymmärrän, että moni haluaisi odottaa varhaisultraa ja sykkeen vahvistumista ennen liittymistä. Pyydän kuitenkin huomiomaan, että alkukuun odottajatkin ovat liittyneet mukaan tosi aikaisessa vaiheessa ja siellä tuetaan toisiamme liittyen pelkoihin ja myös mahdollisiin murheellisiin pettymyksiin ja suruihin. Se myös hioo porukkaa yhteen.
 
Aikooko kukaan muu kirjotella pelkästään täällä, eikä liittyä fb-ryhmään? Viimeksi ketjusta valtaosa häippäsi fb-ryhmiin, joten tänne jäi juttelemaan sellanen mukava pieni ryhmä meitä jääriä jotka ei halua fb-ryhmään. Siellä on tietysti mahdollista tehdä pieni suljettu ryhmä, mutta täällä taas voi olla anonyyminä. Ei siis johdu siitä ettettekö kaikki ois varmasti loistavaa juttuseuraa ja vertaistukea, mutta mä en halua että töissä saadaan tietää vielä piiiitkään aikaan, niin en viitsi ottaa sitä riskiä että joku teistä onkin yhtäkkiä meidän taloushallinnon Sirpan sisko tai jotain sellaista, vaikka samassa veneessä tietty sillon oltaiskin.
 
Mulle voi tosiaan laittaa myös viestiä jos haluaa face-ryhmään. Pahoittelen, että viime päivinä liittäminen on tapahtunut varsin hitaasti. Ei onnistu kännykällä ja oon ollut varsin paljon töissä. Ryhmässä on muuten ollut paljon keskustelua siitä, kauanko ryhmään otetaan porukkaa mukaan. Toiveissa olisi, ettei ryhmä kasvaisi kovin isoksi mutta haluamme toki antaa myös loppukuulle odottajille mahdollisuuden mukaan. Jossain vaiheessa ryhmä kuitenkin laitetaan kiinni, tarkemmasta aikataulusta varmaankin tiedotetaan. Ymmärrän, että moni haluaisi odottaa varhaisultraa ja sykkeen vahvistumista ennen liittymistä. Pyydän kuitenkin huomiomaan, että alkukuun odottajatkin ovat liittyneet mukaan tosi aikaisessa vaiheessa ja siellä tuetaan toisiamme liittyen pelkoihin ja myös mahdollisiin murheellisiin pettymyksiin ja suruihin. Se myös hioo porukkaa yhteen.
Mä laitoin liittymispyynnön... enemmän pelkään et siel joku tuttu ku en haluis et kukaa saa vielä tietää
 
Heippa! Täällä kans yksi, joka jo pitempään seuraillut keskustelua ja nyt uskaltaa ilmoittautua mukaan vaikka mitään varmuutta ei vielä mistään ole. Nyt ois viikkoja 7+2 ja tämä olisi tosiaan toinen lapsi minulle ja miehelle, molemmilla yhdet lapset edellisistä suhteista, minulla poika 3/15 ja miehellä tyttö 3/12. Taustalla tammikuussa keskeytynyt keskenmeno ja maaliskuussa toinen keskenmeno. Sillä nyt hieman varovaisesti liikkeellä ollaan. Varhaisultraan tekisi mieli mennä, mutta olen päättänyt nyt olla menemättä, koska tammikuussa käytiin ja syke kerettiin nähdä, mutta silti kävi kurjasti joten nyt ajattelin vaan odotella nt-ultraan asti. Oireita tuntui alussa olevan paljonkin kaikenlaista, nyt enää arat rinnat. Mutta hyvin hyvin piinaavaa on nämä viikot ennen nt-ultraa. Laittelen myös yksityisviestiä, mielelläni tulisin faceryhmään. Niin, ja arvioitu la laskureiden mukaan 6.1.
 
Aikooko kukaan muu kirjotella pelkästään täällä, eikä liittyä fb-ryhmään? Viimeksi ketjusta valtaosa häippäsi fb-ryhmiin, joten tänne jäi juttelemaan sellanen mukava pieni ryhmä meitä jääriä jotka ei halua fb-ryhmään. Siellä on tietysti mahdollista tehdä pieni suljettu ryhmä, mutta täällä taas voi olla anonyyminä. Ei siis johdu siitä ettettekö kaikki ois varmasti loistavaa juttuseuraa ja vertaistukea, mutta mä en halua että töissä saadaan tietää vielä piiiitkään aikaan, niin en viitsi ottaa sitä riskiä että joku teistä onkin yhtäkkiä meidän taloushallinnon Sirpan sisko tai jotain sellaista, vaikka samassa veneessä tietty sillon oltaiskin.
Mä tätä olen pohtinut. Itselläni on eka kerta, mutta pari vuotta sitten kaverin kummin kaima oli liittynyt johonkin odottavien fb-ryhmään ja bongannut sieltä toisen kaverini. He siis tiesivät vain toisensa, mutta ystävällisesti sitten tämä toinen onnistui levittämään tiedon erittäin tehokkaasti. En siis väitä että näin kävisi automaattisesti, mutta itse ainakin tästä syystä haluan odottaa varmemmille vesille.
 
  • Tykkää
Reactions: Masunen
Mä tätä olen pohtinut. Itselläni on eka kerta, mutta pari vuotta sitten kaverin kummin kaima oli liittynyt johonkin odottavien fb-ryhmään ja bongannut sieltä toisen kaverini. He siis tiesivät vain toisensa, mutta ystävällisesti sitten tämä toinen onnistui levittämään tiedon erittäin tehokkaasti. En siis väitä että näin kävisi automaattisesti, mutta itse ainakin tästä syystä haluan odottaa varmemmille vesille.
Mulle kävi näin viime ryhmässä. Mun serkun kaveri oli heti kertonut ja mun koko suku ties välittömästi. Laitoin heti ku huomasin ni tälle likalle viestin et älä kerro ja hän oli et ei tietenkää. Serkku sano et oli jo sanonu ennen sitä. Poistun kyl välittömästi ryhmästä jos ykskää tuttu.
 
Mulle kävi näin viime ryhmässä. Mun serkun kaveri oli heti kertonut ja mun koko suku ties välittömästi. Laitoin heti ku huomasin ni tälle likalle viestin et älä kerro ja hän oli et ei tietenkää. Serkku sano et oli jo sanonu ennen sitä. Poistun kyl välittömästi ryhmästä jos ykskää tuttu.
Toi on kyllä tosi kurjaa tommonen et heti kerrotaan kaikille muille jos huomataan et joku tuttu odottaa, eikä anneta mahdollisuutta itse kertoa kun haluaa:(
 
Minusta on todella ikävää, jos kertoo eteenpäin raskauden, josta saanut tietää alkuvaiheessa. Jos esim kerrottu luottamuksella. Erityisen törkeää on, jos kertoo sillä perusteella, että sattumalta osuu samaan odottajien ryhmään. Mielestäni, jos selviää, että joku on ilman lupaa levitellyt yhtään mitään tietoja, jotka luottamuksella tuolla ryhmässä kerrotaan, niin lähtöpassit tulee samantien.
 
  • Tykkää
Reactions: out11 ja SagaSofia

Yhteistyössä