Tammi-ihmeet 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tammi-ihmeet 3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minusta täällä palstalla saa kirota väsymystään yms, itseäni ainakin auttaa paljon kun saa huonosti menneen yön jälkeen tänne kirjoittaa :)

Haluan todella uskoa, että meillä jokailtaiset huutokonsertit alkaisi nyt hellittään - kolmena viime iltana Minea ei ole huutanut, yksittäisiä kitinöitä lukuun ottamatta tietysti. Sen mukana tosin on tullut uusi ongelma, nukahtaminen venyy 01-02 asti ja syöttöjen jälkeen itkeskellään ennen nukahtamista.

Todella paljon voimia vauvojensa kanssa valvoville, toivotaan että iän mukana vaivat helpottuu. Itse huomaan valvomisen heti kyllä käytöksessäni, ei sitä jaksa vähillä unilla olla oma itsensä.

Hippie&Minea 6vko6pv

Moi!

Pitkästä aikaa ehdin koneelle, on tää lastenhoito vaan niin kokopäiväistä ettei oikeen muuta ehdi.. Väsymys on mullakin kova vaikka tyttö saattaa nukkua kuusikin tuntia putkeen yössä, joten kaikki sympatia teille joilla yöunet saattaa jäädä kahteenkin tuntiin. Tänään oltiin tunnustamassa isyys, olipas hirveä kokemus!! Viiksekäs(!) nainen tivas kaikenlaista että ollanko me nyt ihan varmoja miehen isyydestä ettei oo ollu missään merimatkalla tms. Huh, karmee kokemus! Jälkeenpäin kyllä nauratti:)
Ristiäiset meillä vasta huhtikuun puolella ni ei tarvii niitä ihan vielä onneks stressata. Prinsessakakun ja marengit kävin jo tilaamassa, täytyy vielä muuta tarjoilua miettiä. Tosi kivoja nimiä saaneet teidän vauvelit!
Jahas tyttö jo heräileeki ku äiti sai hetken hengähtää! Jaksamisia!!

Mandi ja tyttö 3vko

Riinuska. Niinku oon aiemminkin kirjottanu meillä oli järkyttävä vauva-aika tän viimesen kanssa. Vieläkin poika on huono nukkuja. ikää jo vuos ja 2. Toi aika on nyt vaan elettävä. ei oo mitään taikakeinoa ainakaan tietääkseni. Pitää vaan yrittää huolehtia omasta hyvinvoinnista.

Koitettiin vyöhyketerapiaa. Huus koko ajan ja ei merkittävää pitkäaikaista apua. Kokeilin kaikkea ja mikään ei auttanu. Yöt oli just tommosta ähinää ja röhkimistä ja huutamista. Mies nukku toisessa huoneessa ja minä vauvan kanssa sängyssä ja heilutin koko ajan pepusta. se oli kauheeta. en nukkunu ollenkaan. tolleen ainakin torkahdin hetkeks. kolmen kuukauden iässä siirrettiin vauva omaan huoneeseen ja vähän helpotti kunnes uudet vaivat alkoivat.

teillä homma saattaa loppua kolmen kuukauden iässä. se on tavallista.

Toi on ihan hirveen rankkaa tiedän kyllä. Mulla vielä kaks mutta jaloissa.

Anna miehen hoitaa öitä että saat nukuttua. Muuta et ehkä voi tehdä. Ei noihin aina löydy mitään selitystä.

Juttelen kohtalotovereitten kanssa, se helpottaa ja pitää koossa edes vähän.

Ääh ajatus katkonaista. Tunnen vaa nniin surtaa sympatiaa sua ja teitä kohtaa jotka kärsii univaikeuksista. Elän sitä aikaa uudestaan.

voimia ja jaksamista. pyytäkää apua!!se kannattaa.

Itselleni tuli joskus huono omatunto siitä, jos en saa tyttöä nukahtamaan ja mies ei saa sen takia nukuttua. Aikani sitä stressasin, mutta sitten ajattelit että hitot! Vauva on kuitenkin meidän molempien ja vaikka mies on se joka tienaa ja käy töissä, niin saa kai se vauva-arki häneenkin vaikuttaa. Meillä asiasta stressasin siis minä enemmän kuin mies.

Olen säästynyt valtavalta väsymykseltä miehen avulla, joka töistä tullessa patistaa mut nukkumaan tai ulkoilemaan tms. Ja vapaapäiviään vasten ja lomilla hoitaa öitä ja nukuttamiset kokonaan.

Päiväsaikaan, kun olen tytön kanssa kaksin en osaa oikein päikkäreitä nukkua, vaikka pitäisi. Tulee aina puuhailtua kaikkia kotihommia, sillä välillä alkaa ärsyttään tämä jatkuva epäjärjestys. Tuntuu, että nykyään pölyä kertyy nopeemmin nurkkiin kuin aiemmin.

Mutta ilmeisesti tuo väsymys on äideillä joku sisäänrakennettu juttu, joka vaivaa huolimatta siitä kuinka pitkiä yöunia saa/pystyy nukkumaan.

En tiedä oliko tässä kirjoituksessa mitään pointtia, mutta tulipahan sepustettua.

Tsemppiä kaikille mammoille ja koitetaan jaksaa! Ja muistakaa syödä! Mä en oikein eilen syönyt ja huippaa. Nyt syömään.

-Neppis ja Iida 7vko 5pvä

Kokeilut on nyt kokeiltu, lopetin imettämisen.
Yritettiin taas eilen rintaa, muutaman tunnin päästä imetyksestä lapsi huusi kuin syötävä 1,5 tuntia.
Palattiin takaisin pulloon ja hän on jälleen kuin enkeli.
Ruokavaliossani ei ollut eilen/edellispäivänä mitään mikä voisi hänen vatsaansa ärsyttää, joten luulen, että ilma menee vatsaan juuri koska maito tulee rinnoistani niin voimalla (suihkuten). Eikä alkulypsyt auta, suihkuaminen jatkuu kunnes rinnat ovat lähes tyhjät. En halunnut lähteä lypsämis-pulloralliin, pelkkä pulloralli riittää.
Poden toisinaan huonoa omaatuntoa, välillä olen päättäväisen tyytyväinen ja sitten taas hävettää.
No, vatsavaivat loppuivat ja se on pääasia.
Rinnat ovat aivan täynnä nyt, lopettaminenkin on aika kivuliasta puuhaa. Pitää lypsää ihan vähäsen aina välillä,
että ei tule tulehduksia, mutta ei liikaa, että maidontuotanto loppuu. Yritän olla ajattelematta asiaa liikaa, etten tule katumapäälle...
Johanna & Emma 5 vkoa 6 päivää

Käytiin eilen neuvolassa. Poitsu on kasvanut taas huimaa vauhtia! Paino oli 5310g ja pituus 57 cm. Neuvolatädin piti mitata poika useamman kerran kun ei meinannut uskoa tuota pituuttaa (syntyessään oli siis 49,5 cm). Taitaa tulla iso poika kun iskäkin on 192 cm pitkä... ;-)

Minäkin olen nyt yrittänyt pidentää syöttövälejä, jotka ovat nyt muutaman viikon ajan olleet 2h. Yöllä en antanut heti tissiä, vaan koitin josko tutti auttaisi ja auttoihan se: Daniel söi ensin klo 00.30, sitten 05.00 ja seuraavaksi nyt aamulla yhdeksän aikaan. :-) Tutti näyttäisi siis auttavan. Aion tästä lähtien myös tehdä niin, että annan molempia tissejä jos poika vaan on hereillä; aikaisemmin olen antanut vain toista tissiä.

Nyt on hyvä olo kun on saanut nukkua vähän pidempiä jaksoja viime yönä. Kyllä ne tiheät syöttövälit ovat rasittavia kun ei saa nukkua tarpeeksi pitkään!

Koitin alkuviikosta myös jättää relatipat pois, koska tuntui että poika joutui kamalasti pynnäämään pieruja ulos (ja luin jostain että ne tipat voi laittaa masun kovalle). No, eilen annoin niitä taas kun tuntui, että kitinä lisääntyi...en sitten tiedä johtuiko tipoista vai ei... Ei meillä kuitenkaan mitään kovin suuria masuvaivoja onneksi ole.

Jaksamista kaikille äideille! Toivotaan, että pian saataisiin nukkua pitkiä yöunia taas!

-marianne & Daniel (5vko 3 pvä)

Johanna, sinuna en kyllä lopettais imettämistä jos kerran maitoa tulee ja imetys onnistuu! Monet tekisivät mitä vain ollakseen asemassasi ja pystyisi imettämään. Lypsä nyt ainakin jos et imettää viitsi! Vauva saa äidinmaidosta kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet. Imetys vaikuttaa merkittävästi lapsen myöhempään terveyteen. Korvikkeissa ei ole äidinmaidon immunologisia suojatekijöitä, vaikka laadukkaita ovatkin. Imetys suojaa lasta infektiosairauksilta, kuten suolistoinfektiolta.

Viime yönä tämä mami nukkui saunan lauteiden alla patjalla korvatulpat korvissa =) Sain nukuttua jopa 22-05 (heräsin x2 siinä välissä), sitten olin jo ihan superpirteä. Huomaa, miten ei ole saanut nukkua 8 viikkoon kun on noin vähästä virkeä!

Poika on kiukutellut syömisen kanssa ihan mahdottomasti. Eilen illalla viimosella syötöllä sai pulloa, samoin yöllä kaksi syöttöä ja söi tosi kiltisti. Söi jopa 180ml kerralla ja olisi syönyt kuulema lisääkin... No, en saanut poikaa syömään aamulla tissistä, enkä pullosta... Vihdoin klo 9.30 söi 10 min toista rintaa. Edellisen kerran oli syönyt 04.

En tiedä mitä tehdä. Tekisi mieli oikeasti luovuttaa ja siirtyä pulloon kokonaan. Tissit on tietty hiukan arat ja vähän yöllä lypsinkin pahkuroita kun poika ei ole niitä tyhjentänyt.
Johanna, ymmärrän täysin ratkaisusi. Älä pode huonoa omaatuntoa. Yhtä hyvä lapsestasi kasvaa, oli sitten syönyt rintaa tai pulloa!

Olen lukenut imetystukilistan sivuja ja pohtinut imetystä huimasti pari viime päivää kun syöminen on yhtä taistelua.
Kysyinkin toisessa ketjussa syömälakosta, muttei kukaan ole vastannut vielä. Siltä meinaan kuulostaa nyt meidän pojan touhu. Rasittavaa tapella noin yksinkertaisesta asiasta kuin syöminen!!!

Ensi yön taidan vielä nukkua saunassa, jospa nukkuisin jo paremmin kuin viime yönä.

Marianne: Meidänkin tytön maha on ollut aikas pitkään kovalla, ja itse epäilen johtuvan Rela Drops tipoista, nyt testaan ilman niitä. Nyt ei ainakaan piereskele niin paljoa, vaikka vasta yksi vuorokausi ilman niitä ollaan oltu.

Eilen oltiin neuvolassa, tyttö kasvanut hurjaa vauhtia nyt 5vk 3päivää pituutta 57,5 ja paino 5070g. Neuvolan täti sanoi, että on sen kokoinen kun kahden kuukauden ikäiset vauvat, eli hyvin menee:). Minuun on kyllä tullut pituudessa, isä ei mikään kovin pitkä.
Nyt selvisikin, miksi meidän tyttö syö niin tiuhaan tahtiin noin kahden tunnin välein, johtui siitä etten antanut tarpeeksi sapuskaa, joten nälkä ylläättä nopeasti. Jotenkin tuntui hurjalta, että nyt annan 120-140ml syöttökerroilla, ja heti huomasi eron tyttö nukkuin yöllä viisi tuntia putkeen ja sitten kaksi tuntia ja kaksi.

Johanna nyt olen aika varma mistä toi meidän ilta huuto traditio johtuu, jo itsekkin epäilin että se on vain meidän tytön ilta ruutiin, eli ei siis mitään todellista syytä. Ei vatsa vaivoja. Kysyinkin tätä neuvolassa ja täti sanoi, että nyt on tehty joku tutkimus että joillakin vauvoilla on tapana vaan illasta huutaa ja näin nukahtaa. Koska meillä tää alkaa täsmällisesti samaan aikaan ja loppuu täsmällisesti samaan aikaan. Eikä yöllä enään itke, vaan herää rauhallisesti syötöille. Tämä äiti kyllä huokaisi helpoituksesta, ettei ole koliikkia.
Lauantaina meillä ristiäiset, joten nyt hommiiin takaisin:)

Toisille pätkissä nukkuminen on vaikeampaa kuin toisille ja muutenkin unen tarve on yksilöllistä. Ei niin voi ajatella, ettei saisi tuntea väsymystä siksi, että jollakin toisella on vielä vaikeampaa. Vauva-aika on useimmille omalla tavallaan väsyttävää ja imetyskin vie voimia. Ei meidän kenenkään tarvitse leikkiä pirteää ja reipasta esimerkiksi vain siksi, ettei oma vauva satu olemaan koliikki.

Muakin väsyttää, vaikka vauva on aika helppo.

Vähän se on illall kitissyt ilmavaivaa. Eilen hieroin ekaa kertaa öljyllä paljasta mahaa ja vauva tykkäsi tosi paljon.

En muista onko porukassa muita kestovaippailijoita, mutta raportoin nyt niistä sen verran, että pissanmäärä on lisääntynyt niin, että ostin flanellisia lisäimuja taiteltavaksi sideharsojen sisään. Tuntuu toimivan toistaiseksi.

Huomentapäivää. Täällä edelleen samanlaista. Erityisesti illat huudetaan noin klo 18-21. Nyt myös yöllä ollut vähän kitinää ja välillä poika on vaikea saada uudestaan nukkumaan. Edelleen hengitys rohisee ja must on tullut ihan vainoharhanen sen lääkäri reissun jälkeen. Tarkkailen pojan hengitystä kun mikäkin hullu...

Martsu, meidänkin poika syö 1,5-2tunnin välein, paitsi yöllä yleensä kolmen tunnin välein. Olen miettinyt pitäisikö antaa kerralla enemmän, mutta pelottaa, että haluaa silti taas kahden tunnin päästä lisää... ja kun meillä noi korvike määrät on jo aika suuria...Taitaa olla sitä 1000ml/vrk, mikä kuulemma on maximi.

Olen myös miettinyt laittaako Relat mahan kovalle... ennen poika kakki monta kertaa päivässä, nyt vain kerran... tiedä sitten. Annatteko muuten Kaikki 5 tippaa kerralla, entä mihin aikaan vrk?

Ainiin, tosi kauniita ja kivoja nimiä kaikki antaneet aarteilleen! Onnea vaan...:)
juuuh, mutta nyt täytyy taas mennä.
Jaksamista!

-mammutti ja poitsu kohta 7viikkooo-

täällä väsyttää myös - itse olen tullut korvatulpista riippuvaiseksi enkä voi nukkua sitä vähää minkä saa ilman niitä. meillä alkuviikko ollut yhtä huutoa, eilen illalla nukkuikin sitten 21-00.30 huudon sijasta ja sain itsekin nukkua...yökin meni suht ok, mutta 06 jälkeen kukuttiin taas urakalla. meillä rela-tipat käytössä edelleen enkä ole ummetus/kakan vähenemistä havainnut. meillä neuvolassa oli sitä mieltä, että niiden ""vaikutus"" alkaisi toden teolla näkyä vasta 6-7 vkon ikäisellä. itsellä ei tuo päivällä nukkuminen onnistus millään- joinain päivin torkahdan hetkesi niin, että poika on kantoliinassa ja maataan sängyllä- vauvan ehdollla mennään.

jankutan jatkuvasti kantoliinasta, mutta meillä vauva rauhottuu liinaan 99% aina, vaikka alkuun joskus vielä haukkoo itkua, kannattaa kokeilla.

koitetaan jaksaa ja joskus vielä mekin saamme nukkua ja huomenna on perjantai ja viikonloppu...

haikara ja poikanen 6 viikkoa tasan

Riinuska!

Meidän poika näköjään on myös tehnyt syömälakon! Hirveät rintaraivarit kaksi kertaa eilen illalla ja hädin tuskin söi pullosta. Yölliset syötöt meni ihan harakoille kun vauva vaan raivosi rinnalla vaikka ilmiselvästi oli kova nälkä. Söi (?) siinä hätäiseen 5 minuuttia raivoten koko ajan otettaan irrottaen ja ilmaa haukkoen. (yleensä nauttinut rinnalla puoli tuntia- tunnin verran yölläkin) Tämä siis klo 5.15. Muuten nukkui hyvin.. 23 nukkumaan ja viiden herätyksen jälkeen heräsi seuraavan kerran 8.15. Nälkää huusi yhdeksältä ja annoin rintaa. Söi raivoten 5-10 min. Jonka jälkeen hirveä huuto ja hyssytelyä... Sen jälkeen itki nälkäänsä vasta klo 12, ja suostui taas vain pullolle:-( mitähän tässä tulisi tehdä... Tulee ihan avuton olo. Ja mua pelottaa että oma maidontuotanto alkaa jo kärsiä. Rinnat tuntuu ainakin ihan pehmeiltä. Ja se sammaskin vaivaa edelleen... Ainakin on ihan valkoinen kieli ja siinä näkyy harmaita läiskiä. Onko teillä vielä merkkejä siitä?

Lauraemilia ja Nuutti 7 vkoa 1 pvä

Lauraemilia, luitko mun alottamasta ketjusta sissin vastauksen? Meillä menee ihan just niin. Nyppii jo sekin, että ei saisi antaa pullosta, sitkeesti vaan tulisi tapella... Ei tätä tappelua enää montaa päivää jaksa. Ja koska on syönyt niin vähän, enkä mä ole pumpannut kuin käsin kipeimmät maidot pois, ei multa kohta enää tulekaan mitään!!! Rinnat on nyt tosi kipeet, pelkään jo rintatulehdusta. Mä en vaan jaksa pumpata sillä käsikäyttöisellä vehkeellä, niskat jumissa muutenkin.
Meillä on siis ihan samanlaisia raivareita kuin teilläkin. Kun raivoaa, nostan olalle röyhylle ja kun rauhoittuu, yritän uudestaan syöttää. Jos yhä riehuu, luovutan. Ei toista voi väkisin syöttää.

Sammasta on yhä, ei mitään vaikutusta geelillä. Mutta ei sammas sitä syömälakkoa ainakaan meillä tee, en usko. Ei se ole meinaan aiemminkaan vaivannut, eikä ole mennyt pahemmaksi,niin ei kait vaivaa nyttenkään.

Tsemppiä sinne! Ei tämä herkkua ole.

Riinuska, joo luin sen. Mua pelottaa että joudun lopettamaan myös imettämisen. Olen niin nauttinut siitä, vauvan kanssa läheisyydestä. Ja muutenkin on niin paljon helpompaa kun ruoka on aina mukana. (Anteeksi en halua mitenkään paheksua teitä pulloa antavia äitejä, voi olla että itsekin olen kohta siinä tilanteessa...)
Mut minkäs sille voi jos lapsi ei vaan syö. Mä en ole myöskään pumpannut pumpulla maitoa. On niin vaivalloista ja aikaa vievää. Vauvalle kyllä on tullut suihkuamalla maitoa mut pumpulla saan niin hitaasti herumaan että hermot menee. Mä olen myös joskus käsin lypsänyt enimmät pakkautuneet maitokertymät pois mut nyt ei tarvii tehdä sitäkään kun tuntuu niin tyhjiltä tissit.. Kerrohan tilannetietoja miten homma etenee... Josko olis muutosta parempaan jossain vaiheessa?:) Mä tulen raportoimaan seuraavan syöntiajan jälkeen kuin käy... Nyt poika nukkuu tyytyväisenä ulkona.

Ai toinen Nuutti löytyy lokakuisista:) Meillä on ristiäiset vasta 12.3 mut se nimi pysyy:) on onneksi suht harvinainen...

Mä annan kaikki 5 Rela-tippaa kerralla illalla joskus kuuden aikaan. Samalla annan myös D-vitamiinit. En tiedä aiheuttiko ne Relat pojalle kovan masun, mutta en sitten uskaltanut olla ilman niitä kuin sen kaks päivää. Ja ne kaks päivää se ei kakannut ollenkaan! Eilen sitten annettiin taas tipat ja tänä aamuna tuli iso kakka...tosin ei välttämättä kuitenkaan johdu tipoista...

-marianne & Daniel (5vko & 3 pvä)

Lauraemilia, tulen myös raportoimaan kuulumiset seuraavan ruokailun jälkeen, poika myös vaunuissa. Ei varmaan nälissään nuku sitä 3h mitä yleensä ulkona...
Mulla on taas se, etten ole koskaan tykännyt edes imettää. En tiedä miksi. Kuitenkin olen niin tehnyt kun maitoa tulee hyvin.

Valaan kuulumisia joku kyseli. Juu, kyllä hän kävi ne kertomassa =( Kuinka niin?

Niin olisin vain halunnut tietää kuinka hän jaksaa, onko käynyt siis kertomassa tuloksista tmv.?

Tiedän hänet ""real life"", mutten ole viitsinyt ottaa yhteyttä kun ei olla pitkään aikaan oltu sen kummemmin tekemisissä.

Mä oon ainakin ihan vakavissani miettinyt lopetanko imetyksen kokonaan, kun tuntuu ettei siitä ole mitään apua meidän syöpön ruokkimisessa. Roikkuu rinnalla tunnin, nukkuu välillä ja sit taas syö ja kuitenkin joudun antamaan pullosta toista sataa ml lisäapua heti kun tissiltä irtaudutaan. Rinnat on tosi pehmeen oloset, eikä pidempikään syöttöväli saa niitä pakottamaan, pumpulla tulee kuitenkin ihan ookoo määriä maitoa. On se vaan niin väärin, että moisesta asiasta saa itselleen niiin huonon omatunnon ja sit on aina niitä ihmisiä jotka marmattaa jos et imetä. Kuinka joka ikisestä asiasta voidaankaan ihmistä syyllistää... Ja varsinkin esikoisen kanssa joka asiasta ottaa niin hirmuisesti itseensä ja taas on paha mieli...

Epäilen myös että meidän herra puskee lisää hampaita, nyt kun pääsi niiden kanssa vauhtiin. Pari pvää on ollu kamalan kiukkuinen, kuolaa kuin berhandilainen ja järsii tuttia ihan kauhealla raivolla. Ikenissä olisi pari sellaista lupaavaa ""pattia"", mutta katsotaan nyt. Kaikki muut vaihtoehdot on eliminoitu -> ilmavaivoilta ei oikein vaikuta, maitoa saa kuitenkin pullosta niin paljon kuin tarvitsee ja niin usein kuin itse vaan haluaa (syöttöajoista viis), vaipat on puhtaat, vaatteet ei hierrä, nukkuu ja ulkoilee säännöllisesti, velliinkään ei löydy syy-yhteyttä kun saa niin pieniä määriä ja kiukkuaminen ajoittuu useimmiten eri puolelle vuorokautta kuin vellin antaminen. Eilen helpotuksen toi kun jammailtiin lastenlaulujen tahtiin liki tunti, Maija Mehiläinen aiheutti suorastaan pulinatulvan... =) Ja mua nauratti.

Lauraemilia: rahat tuli tilille, kiitos. Eikä haittaa että kesti, kaikilla meillä menee suurin osa ajasta tuohon vauva-arjen rumbaamiseen, eikä kaikkia pikkujuttuja meinaa muistaakaan. Toivottavasti saat paketin pian.

Joku kyseli Valaasta, ei ole tainnut hänestä kuulua suru-uutisten jälkeen mitään. Ainakaan en ole huomannut, entä muut?

Jaahas, nuori herra suorittaa hidasta heräämistä vaunuissa, lienee syytä rientää ennen kuin huuto on valmis... =)

Katjuska ja Nikolas 9vkoa+4pvä

Kiitos neuvoistasi nimim. ""sivullinen"". Ihanaa, että heti arvostelit minua: esim. sanomalla, että imettämiseni on viitsimisestä kiinni. Kerronkin sinulle nyt, että lapseni oli 4 viikkoa tehohoidossa, ja sen aikaa minä lypsin 8 krt vuorokaudessa, sen verran minä kuitenkin ""viitsin"".

Esikoiseni sai rintamaitoa ensimmäiset kolme viikkoa,
koska hän ei kasvanut saamastaan maidosta tarpeeksi
ja kun pullo otettiin käyttöön lisämaidon antamiseksi, niin hän ei huolinut rintaa enää ollenkaan. Aina pelkkä maidonmäärä ei riitä onnistuneeseen imetykseen. En tiedä sinusta, mutta itse en pysty katsomaan kärsivää lasta illasta toiseen, kun kerran ratkaisu oli näin helppo.

En lypsä, koska minulla on myös tuo toinen lapsi, joka tarvitsee paljon huomiota, juuri siksi, että 4 viikkoa hänen koko perhe-elämänsä oli pysähdyksissä kun sisko oli tehohoidossa. Enkä koe sinulla olevan minkäänlaista oikeutta arvostella minua ratkaisussani.

Kuin myös tiedän mitä äidinmaidossa on ja mitä korvikkeissa on. Tyttäreni on saanut melkein 6 viikkoa äidinmaitoa, se on hyvä asia ja piste. Sinulle nimim. ""sivullinen"" toivotan oikein hyvää jatkoa, mutta toivon myös, että et arvostelisi minua tällä palstalla, missä me emme arvostelemista harrasta.
Arvostele sydämesi pohjasta jossain muussa ketjussa.

Noista rintaraivareista... Meillähän oli myös niitä... poika kieltäytyi lähes kokonaan tissistä. Vain hyvällä tuulella ollessaan suostui tissille. Aluksi auttoi, että vaihteli aina rinnalta toiselle, otti olalle tai antoi hetkeksi tutin ja sitten uudelleen... myöhemmin poika sai jo kauheet raivarit het tissin nähdessään (siltä minusta tuntui..) eikä siis suostunut ottamaan imaisuakaan. Kun kyyneleitä alkoi virrata enemmän kun maitoa, päätin, etten enää stressaa imetyksellä, vaan annan suosiolla pullosta. Ja meillähän on kyllä kokoajan annettu myös lisäksi korviketta kun poitsulle ei pelkkä rintamaito riittänyt. Muutaman päivän jaksoin lypsää, mutta nyttemmin ei meinaa millään keretä, päivästä loppuu tunnit kesken ja kun täytyis joskus nukkuakkin... Yritän kuitenkin joka ilta edes vähän lypsää, eipä sitä maitoa paljon enää tulekkaan, hyvinä hetkinä 100ml.
Nyt kun en enää stressaa imetyksellä enkä ole väkisin yrittänyt tarjota rintaa on poika taas alkanut tissittelemään. Tosin se on enemmän sellasta nautiskelua ja lohtutissittelyä... Hyvähän se olis, että vauva sais äidinmaitoa, mutta eiköhän se kuitenkin ole tärkeempää, että vauvalla ja äidillä on hyvä olla. Uskon, ettei kukaan lopeta imettämistä ilman hyviä syitä, eikä monetkaan luovu siitä vapaaehtoisesti. Eli ihan turhaa potea huonoa omatuntoa!:)

Heippa! Kaikki sympatiani itkuisten ja syömäongelmaisten vauvojen kanssa kamppaileville. Voimia! Tuntuu joskus niin hölmöltä, kun oma vauva on tällä hetkellä niin ""helppo"". Onneksi voitte purkaa tuntojanne ja saada vertaistukea näin virtuaalisesti.

Tyttö täyttää tänään kuukauden, ja alkaa olla hereillä ollessaan jo kiinnostunut ympäristöstään. Jutteleekin jo tyttömäisin kiekauksin pehmoeläimille:) Äidille ja isille vähemmän... Ilmavaivat aiheuttavat kitinää öisin, herää vatsanväänteisiin. Täytyy alkaa harrastamaan jalat mahan päälle-jumppaa iltaisin, jota joku, en kyllä muista kuka, suositteli. Ilmaa ilmeisesti tulee kun hotkii syödessään. Maitoa tulee niin runsaasti, että sekin voi olla syynä.

Kantoliinailu alkaa pikkuhiljaa olla hallussa. Tyttö viihtyy siinä tosi hyvin ja simahtaa heti kyydissä. Olispa jo lämpimämpi, niin olis helpompi ulkona käyttää... Kestovaippailemaankin päästiin vihdoin, kun aloin ynnäilemään, mitä parin viikon kertisten käyttö maksaa:( Paksumman harson väliin tosiaan tarvis täälläkin lisäimua, flanellipötköjä olen laitellut. Tulee vaan aika paksu pakkaus.

Huomenna tosiaan mennään neuvolaan. Kiva nähdä paljonko tyttö on kasvanut:)