Tammi-ihmeet 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tammi-ihmeet 3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikkelis!

Aivan upeita nimiä on pienokaisenne saaneet, Onnea kaikille nimensä saanneille vauvoille :).

Riinuska taisi kysellä oliko meillä isä paikalla ristiäisissä, kyllä oli. Vähän pirullinen tilanne kun pappi ei tiennyt tilaanteesta mitään. Ylisti sanoillaan koko perheen, isän ja äidin yhteistä onnea tytöstä ja yms. plaa, plaata. No hyvin meni ristiäiset.

Meillä Milla nukkuu yönsä, jopa 10 tuntia putkeen. Päivällä en kellosta katso miten ja minkä verran syö, annan maitoa silloin kun nälkä on. Yleensä 3 tunnin välein joskus useammin ja joskus harvemmin, riippuu tytön unistakin millaisia päikkäreitä nukkuu. Milla vetelee maitoa kans noin litran vuorokaudessa joskus vähemmän, on selvästi sellaisia super tankkaus päiviä jolloin menee yli litra.

Kakkelia tyttö tekee tosi harvoin, saattaa mennä se 3-4 päivää ettei tee mitään. Luulisi jo tolla maito määrällä olevan soossit joka päivä. Ei juurikaan masu vaivoja itke, joskus saattaa vääntelehtiä ja pikkusen itkeä.

Mä teen Millalle just noita juttuja mitä Sirpale kirjoitteli vaikka ei masu vaivoja ole. Voi olla että just ton takia ei ole koska teen noita juttuja ""ennakoituna"". Tiedä sitä.

Mutta nyt lähden syöttämään lapsi katraani, joten hyviä maanantai illan jatkoja!

Minsku ja Milla

hei täältäkin

ihania nimiä tammivauvat saaneet, meillä vielä ristiäisiin kuukausi aikaa. täällä on mennyt paremmin nyt, mutta toki itkeskellään, mutta ei niin pitkissä jaksoissa kuin 2-3 viikkoa sitten. yöt nukkuu 24 jälkeen kuin nakutettu samalla aikataululla eli herää 03-03.30 aikaa, syö ja nukahtaa ja sitten taas 06-06.30 aikaan ja sen jälkeen nukahtaa vaihdellen tai jää kukkumaan ja meikäläinen on ihan silmät ristissä, kun syvästä unesta herää. mä nukun myös vauva vieressä, isukki edelleen evakossa olohuoneessa...

illat kukutaan ja tankkaillaan ja liinaillaan...

oma olo vaihtelee, välillä olo on tosi väsynyt, ite pohdin myös sitä saako poika tarpeeksi maitoa imetyksen kautta, korviketta en ole vieläkään antanut. no keskiviikkona tsekataan paino neuvolassa ja sitten mietitään mitä tehdään. tänään kävin ostamassa fenkoliteetä, joka kuulemma voisi lisätä maidoneritystä...

haikara ja poikanen 5 vkoa 4 päivää

Onko tänään laskiastiistai? Jos on, niin hyvää sellaista!

Meillä meni taas itkemiseksi eilinen ilta, vaikka kuinka yritin pitää syöttöväliä 3 tunnissa. Tänään testaukset jatkuvat:
lypsän koko päivän, hän saa korviketta pullosta. Kokeillaan, että johtuuko se näistä suihkurinnoista tämä ilmavaiva.
Mulla kun tuo maito suihkuilee minne sattuu ja lujaa.
Korviketta annetaan sitten taas ihan testinä sille, että johtuuko vaivat mun syömisistäni. Jos tämä ilta on helpompi, niin huomenna kokeillaan rintamaitoa pullosta, siinä selviää sitten syömisten vaikutus jne. Testit siis jatkuvat kiihkeinä.
Tyttö sai pelkkää pulloa jo yöllä ja aamulla sama peli,
on nukkunut tosi hyvin!
En heitä silti vielä lusikkaa nurkkaan.
Mulla on mielenkiintoinen viikko kaikin puolin, huomenna näöntarkastus ja uusien silmälasien tilaaminen, perjantaina jälkitarkastus ja isyyden tunnustaminen ja arvatkaa:
lauantaina parturi!! Värjäytän tukkani taas liekehtivän punaiseksi, siinä piristyy ilme ja mieli.
Virkistävää päivää kaikille!
(paljastan tytön nimen, koska sen tietää koko maailma jo,
toinen ja kolmas nimi sitten ristiäisten jälkeen):
Johanna ja Emma 5 viikkoa 4 päivää

Huomenta... Ja lumista laskiaistiistaita!

Meidän poika sitten nukkui koko yön ilman syöttöä!:) Nukahti klo 22.30, heräsin puoli neljä kun kuului pientä kitinää, ähellystä ja pierun ääniä. Kävin laittamassa tutin vauvan suuhun ja hän nukahti heti uudelleen. Ilmavaivat tais häiritä toisen unta... Tämän jälkeen poika nukkui tyytyväisenä puoli kahdeksaan, jolloin syötin hänet. Nukahdettiin pian uudelleen ja herättiin yhdeksältä. Uskomattoman ihana yö siis takana. Edellinen oli helv*tillinen tunnin välein heräämisineen joten oli tämä uni todellakin ansaittu. Nyt ei ole kitissyt yhtään koko aamuna. Naureskelee tuolla jumppamatolla lelumustekalalle:)

Meillä on siis ristiäiset mun synttäripäivänä 12.3 (en muista mainitsinko!?) ja pojasta tulee virallisesti Nuutti. Toiset nimet paljastan sitten:)

Taidan ottaa vauvan mukaan sitteriin ja mennä suihkuun... Pääsee joskus sitten uloskin!

Lauraemilia ja Nuutti-poika 6 vkoa 6 pvää

Oikein hyvää laskiaista kaikille =D

Tulin juuri jälkitarkastuksesta. Alapäässä kaikki suhteellisen hyvin; ilmeisesti kohtutulehdus on riesana,johon sain antibioottikuurin (toinen ja ikävämpi vaihtoehto on endometrioosin nopea uusiminen, jota en edes viitsi ajatella vaihtoehdoksi). Epparihaava näyttää kuulemma siltä, kuin olisi vähintään 2 vuotta vanha, on niin hyvin parantunut. Irrallaan naksuavalle häntäluulle ei tehdä mitään, vaan odotellaan, josko johonkin kiinnittyis ja luutuis jollain aikavälillä.

Milo Elmeri painoi 5380g ja oli 57cm pitkä ja pääsi ns. nolla-käyrälle :) Lääkäri tykkäsi pojan olevan erittäin jäntevä, kannattelee päätään hyvin ja muutenkin hyvin kehittynyt. 1,5 cm mittaiselle napatyrälle ei tehdä mitään, vaan aika kuulemma auttaa. Toivottavasti niin :)

Täällä aloitetaan neuvolan suosituksella kiinteämpien kokeileminen, kun pojalle ei maito tahdo riittää. Maissivellistä lähdetään. Tosin jäi kysymättä kokonaan, että millä annostuksella. Toivottavasti velli auttaa myös vatsavaivoihin, ettei maito kaasuuntuisi niin paljon ja poika saisi nukuttua enemmän..ja ehkäpä äiti myös.

Mimitsu ja Milo 8vk

johanna täälläkin kokeillut jatkuu, eilen yritin pitää noi syöttövälit, eipä ihmeempää tulosta ilalla, ehkä pikkaisen nopeammin rauhoittui. No huomenna neuvola katotaan jos sieltä sais apua tähän. Ehkä meillä on sitten se koliikki, tämä äiti ei kyllä haluaisi uskoa niin.

Unohdin kertoa, et yritin eilen pidentää syöttöväliä, mut huonolla menestyksellä. Kanniskelin ja silittelin ja tuudittelin ja leikin, mutta Milo äityi huutamaan niin hysteerisesti, että meni koko ilta ennen kuin alahuuli lakkasi väpättämästä ja kyyneleet virtaamasta. Ja kuten sanottu - maito ei muutenkaan pidä oikein pojan nälkää, saati jos sen jättää antamatta. Kokeilen velliä huomenna ekan kerran, katotaan sitten mitä masu sanoo.

Mimitsu/Milo 8vk

Tervehdys!

Käytiin tänään koko perheen voimin neuvolassa ja reippaasti oli tyttö kasvanut. Paino oli 4570g ja pituus 56cm. Kasvua oli tapahtunut ""ohjeiden"" mukaan:)

On se kyllä niin hellyyttävää, kun lasta kävelytetään:) Tulee tunne, että näinköhän noilla koivilla vielä itse kävellään:D Söpöä!

Jahas, nyt syömään. Eipä täällä tosin ihmeellisempää ollutkaan.

Aurinkoista helmikuun loppua!

-Neppis ja Iida 7vko 3pvä

Voi kamala, että tää äityli säikähti.... poitsu huusi varmaan vartin suoraa huutoa, ennen maidon antoa olin antamassa tippoja niin lusikkaan tuli verta! Sit sitä tuli vähän paidallekkin.... lähettiin lääkäriin, mut eipä ne sielä mitään tienny, keuhkot kuulemma kunnossa.... Sanoi, että jos vielä tulee verta niin sitten uudestaan.... Poika on kokoajan kamalan itkunen ja hengitys rohisee... vähän hirvittää, toivottavasti ei ole mitään vakavaa;(
Piti jotain muutakin kirjottaa tai kysyä, mut nyt ajatus ei toimi...huoh... Parempaa laskiaista muille...

Kokeilutuloksia:
Tänään ei mitään vatsavaivoja. Ei hetkeäkään. Eli siis huomenna kokeilut jatkuvat: imetän normaalisti, mutta poistan ruokavaliostani kahvin, ruisleivän yms. Sitten taas katsotaan illalla, että mikä on tulos.
Ihan mukavaa tietää nyt kuitenkin, että pelkällä korvikkeella syntyy tälläinen tulos. Ei kovin mairittelevaa imetyksen kannalta, WHO olis kauhuissaan, jos ei olisi järjestö... ;)
Mene ja tiedä, kerron huomenna lisää tuloksia!

Kerrohan Mimitsu kuinka teidän vellikokeilut onnistui ja miten aloitit vellin antamisen. Meillä on nyt testailtu sunnuntaista alkaen, olen antanut ihan vaan teelusikalla Nikolaksen ""maistella"" peruna-porkkanavelliä. Jotenkin tuntuu ettei noin pienelle uskalla yhtään sen isompaa määrää pamauttaa kerralla, ennen kuin on ensin katsottu pikkiriikkisillä määrillä mahtaako herran elimistö olla riittävän kehittynyt moista tuhdimpaa tavaraa jo vastaanottamaan.

Muuten meillä mennään normi päivärytmin mukaisessa järjestyksessä edelleen. Ei mitään ihmeitä ole tapahtunut, päivät vaan rullaa tasaiseen eteenpäin. Ei uusia hampaita, ei omituisia mahavaivoja, eikä mitään muutakaan mainitsemisen arvoista... =) Hyvä niinkin, pitää vaan osata nautiskella elämisen sietämättömästä keveydestä...

Mut nyt hyvät yöt yökyöpeleille ja huomenet aamuvirkuille, josko sitä itsekin vaikka painelisi nukkumaan, nyt kun kotihommatkin on kaikki tehty.

Katjuska, en ehtinyt eilen vielä kauppaan velliä ostamaan, ja tänäänkin vasta illalla, enkä tiedä uskallanko aloittaa illalla velli-kokeilua, yötä vasten siis, jos tekee lisää kaasua masuun.

Ajattelin aloitella 20ml + loput maitoa -systeemillä (monet tuntuu suosittelevan). En kyllä tiedä laitanko ihan 20 vai vaikka 10 ml ensin. Rupesin vaan miettimään, että milläs pullolla mä moisen syötän, kun maitotutissa pieni reikä ja vellitutissa liian iso (tuommosen litkun luulis tulevan liian vauhdilla läpi -> ilmavaivoja)?

Ilmoittelen kokeilun tulokset, jahka pääsen sinne asti.

Mimitsu/Milo 8 vk 1 pv

Huomenta päivää täältä keski- suomesta!

sää täällä näyttää keväiseltä, aurinko paistaa ja linnut laulaa. Mahtava vaunuttelu keli!

Meillä ei kummoisempia kuulu, samaa tasaista vauva elämää vietämme. Milla eilen illalla oli mahdottoman levoton taisi masu vaivoja olla, yöllä otin sen sit viereeni ja sit nukkua posotti yhdeksään.

Onko teille muille iskenyt haikeus ja kaipuu sinne odotusaikaan? Minä olen jotenkin hiljaa mielessäni kaivannut sitä masua ja vauvan odotusta, vaikka se loppu aika oli yhtä tuskaa. Näin ne unohtuu vaivat ja kolotukset :).

Mulla kävi eilen opiskelu kavereita kylässä ja voi kuinka mulle tuli eka kerran ikävä kouluun ja siihen porukkaan. He valmistuvat kesällä lähihoitajiksi, mulla siirtyi opiskelut hamaan tulevaisuuteen. Nyt kun tää vauva elo on rauhottunu niin tulee jo tämmöisiä ajatuksiakin mieleen kuin tulevaisuus.
No vietetään mammaloma rauhassa ja sit suunnitellaan jatkoja.

Mulla ollut melkein koko ajan kun vauva syntyi niin pää kipeänä, taitaa toi kantaminen pistää niskat ja hartiat siihen kuntoon et vittumainen päänsärky vaivaa jo aamusta alkaen. Täytyy käydä jossain vaiheessa lääkäris jos sais fysikaaliseen lähetteen. Et semmoisia vaivoja täällä!
Mulla alkoi muuten menkatkin :(, siltäkin osin arki alkaa taas.

No mutta kaikille hyvää keskiviikkoa!
Ja ihania nimiä on lisää vauvelit saaneet, onnea kaikille nimen saanneille vauvoille!

Minsku ja Milla 2kk

Huomenia......
Täällä taas yksi yö mennyt päin v....ua.... Ei tytön kannalta, ei todellakaan, tyttö nukkui kiltisti kuin enkeli, mitä nyt illalla hieman itkeskeli, muttei paljoa... MÄ EN VAAN SAA UNTA!!! Mistä tää johtuu??? Onko muilla samaa? Uni olis tehnyt terää kun edellisyönä nukuin n.6h ja viime yönä tosiaan n.4h.......Eihän tällaisilla unilla kukaan pitkälle pötki! Mitenhän kauan ihmisen psyyke ja fysiikka kestää unettömuutta ja väsymystä..........

Aamulla kun tyttö jatkaa aamusyötön jälkeen unia (n.4-6h yhteensä) voisin ihan hyvin nukkua mutta kun noi pirun naapurit alkaa sen mekkalansa...... Yksi pari juo ja oksentaa aamusta iltaan (ja yöhön, jopa ympäri vrk), yski hullu rumpali rumpaloi milloin sattuu, alkaen aamuvarhaisesta, juuri kun hiljaisuusaika päättyy... Yksi pariskunta alkaa ainaisen riitelynsä heti aamusta ja jatkavat sitä samaa kiroillen huutoa (kiesus mitä kielenkäyttö, kuulisittepa vain) iltaan asti...... joskus tämäkin pari sitten vielä jatkaa juoden sitä samaa rataa ihan seuraavaan aamuun asti.

tyttö heräsi, pitää mennä..... pitäkää peukkuja!!!!!!!!!!!! (että jaksan!!!!!)

kuulostaa luksukselta, että saa nukkua 4 tai jopa 6 tuntia, ei kannata valittaa. Moni ei saa nukkua läheskään niin paljon. 3 tunnin yhtämittaisilla unilla pitäis pärjätä, näin sanotaan kaikennäköisissä oppaissa mitä on neuvoloista ja sairaaloista saanut. Tosin kaikki ei saa edes sitä...

No anteeks et valitin.....ajattelin vain tännne purkautuav betten vain viattomille rähjää.....

kai nää yhtämittaiset pätkät on luksusta, mutkun tällä pitäis koko vrk pärjätä niin alkaa voimat ehtyä!!!!!!!!!

Täällä arki yhtä helvettiä. Oon niin väsyny, ettei mitään rajaa. Ajatukset on synkkiä.
Mä olen nukkunu toissayönä 2h ja viime yönä 4h yhteensä!!!
Ei tosiaan kauaa jaksa tätä. Viikonloppuna viimeistään on tehtävä asialle jotain.

Harmi että teidän yöt jatkuu huonoina. Nyt menet johonkin viikonloppuna kunnolla nukkumaan. Miehesi hoitaa vauvan. Ei oo mitään poppakonstia millä yöt paranis veilä tossa vaiheessa. Ainoo millä sä jaksat jatkaa on uni.

voimia sinne!

Ankara, onko kokemusta? Meillä poika nukkuu aina tosi levottomasti, änisee ja huutaa unissaan. Saattaa nukkua 3h ja tehdä tätä koko ajan. Välillä ehkä herää huutamaan, mutta nukahtaa hyssyttelyn jälkeen (päivällä). Rauhoittuukohan uni koskaan vai onko poika vaan huono nukkuja, ikuisesti...?

Riinuska, et edelleenkään ole yksin huonosti nukkuvan vauvan kanssa. Minä täällä oon itkeskelly koko tämän päivän. Eilinen ilta oli suoraa huutoa neljä tuntia. Mies on illat vielä töiden päätteeksi koulussa, niin illalla alkaa olla fiilis niin synkkä, ettei mitään rajaa. Sama toistuu tänään: Milo heräsi ""yöunilta"" 06..ja sen jälkeen tappelun kanssa oon saanut hänet max tunnin unille. Enää ei tehoa edes maagisen toppapuvun pukeminen, jossa ennen tuli uni (jo pukemisvaiheessa). Silmät ristissä kiukkuaa sylissä, lattialla, sitterissä ja taas sylissä, mutta ei nuku - käkertää, väkertää ja pungertaa ja lopulta huutaa suoraa huutoa. Äsken vein huutavana ulos vaunuihin ja yritin heilutella vaunuilla uneen. Meillä ei ole nukahtamisvaikeuksia, vaan poika herää aina 5-30 minsan päästä. Kaikki aika menee nukuttamiseen, joka ei edes tehoa. Niskat ihan jumissa, kun Milo painaakin jo niin hemmetisti...on tää niin väärin. Minusta tuntuu, että minuu on petetty.. :( :( :( Pelottaa taas jo illan ja yön lähestyminen, kun sen tietää mitä se on, jos päiväkin menee taas näin.

Mimitsu

Riinuskalle,Sirpaleelle,Mimatsulle ja kaikille äideille jotka yönsä vauvojen kanssa valvoo lähettelen täältä VOIMIA JA JAKSUJA!!
Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa, 3 eka kuukautta on ne kaikkien vaikeimmat!
Yrittäkää viikonloppuna nukkua ja pistäkää isukit vauvan hoito puuhiin! Äidin hyvinvointi on kaikkien hyvinvointia. Vauvat taitaa olla ""viisaita"", ihan kuin vaistoavat äidin väsymyksen.
Tsemppiä teille!

Hei,

ootteko kokeilleet kantoliinaa? Meillä ilmeisen vatsavaivainen tyttö kyllä tyyntyy kun pääsee kantoliinaan. Myös se, että lapsi makaa masullaan minun tai mieheni mahan päällä auttaa joskus. Kaikenlaista tulee kokeiltua..:)

Jaksamista kovasti teille - kyllä uskon, että oikeasti muutaman viikon päästä alkaa helpottamaan teilläkin, mutta tosiaan uskallan sanoa, että pystyn arvaamaan kuinka pitkältä tuntikin tuntuu kun yöllä kuuntelee huutavaa vauvaa eikä mikään tunnu auttavan. Siinä tulee niiin monia tunteita; pelkoa, pettymystä, avuttomuutta, mulla myös jotenkin sellaista häpeää, että en saa vauvaa hiljaiseksi ja mies joutuu väsyneenä töihin jne.

Kiitos! Minä saan syyttelyä siitä, että en valvo öisin tarpeeksi, jotta mies voisi nukkua. Minä siis hoidan vauvaa yötkin. Ilmeisesti pitäisi valvoa yöt läpeensä, että heti kun vauva inahtaa, niin olen tarjoamassa ruokaa. Kiukuttaa, kun joka suunnasta syytetään. Joidenkin mukaan vauvan paino ei ole noussut riittävästi ja joidenkin mielestä ihan liikaa. Siisteyskin on puutteellista meidän kodissa. Onnekseni eräs puolituttu on päättänyt auttaa minua ja on henkisenä tukena. Uskomatonta, että suurin tuki tulee ihan muualta kuin lähipiiristä. No, hänellä on itsellä pieniä lapsia ja ymmärtää, että tuore äiti tarvitsee seuraa, tukea ja käytännön vinkkejä ilman syyttämistä.