Huomenia
Riinuska, meilläkin tyttö nukkuu päivisin lähinnä vain lyhyitä pätkiä ja nukahtaa ainoastaan syliin heijaukseen tai rintarepussa ""rytkytykseen"". Omaan koppaan (käytämme vaunun koppaa vielä sänkynä) siirtämisen jälkeen nukkuu jonkun 10 min ja herää huutamaan. Tutti auttaa joskus, joskus ei. Sylissä nukkuisi varmaan sen 2-3 tuntia kevyesti! Tuli eilen todettua, kun neiti nukahti mahani päälle sohvalle.
Pitemmät unet nukkuu päivällä yleensä auton turvaistuimessa kauppareissun jälkeen, kun on autossa päässyt kunnon uneen. Olen vain avannut toppa- ja villapuvun &hatut ja antanut nukkua..Luotan siihen, ettei selkä kärsi kovasti, kun on toppapuku välissä tukemassa. Vaunuissa ei nuku kuin kävelylenkin ajan, kotiin tullessa herää heti kun pysähdytään.
Yöunille nukuttaminen on samanlaista tuskaa kuin päivälläkin, mutta syvään uneen päästyään (n. puolen tunnin unet ensin sylissä) nukkuu yön hyvin sillä yhdellä heräämisellä. Olemme yrittäneet aikaistaa nukkumaankäyntiä (joka on puoliltaöin), mutta tuloksetta. Tyttö erottaa ilmeisesti kuitenkin hyvin päivän ja yön, ihana asia kaikkien päivä- ja iltahuutojen jälkeen!
Johanna, meillä tyttö kärsii edelleen mahavaivoista (vähentyneet vähän onneksi) ja on ollut melkein alusta lähtien täysimetyksellä. Olen pumpannut ja pakastanut maitoani, jota mies sitten antaa pullosta tarvittaessa. Suurin syy mahavaivoihin on todennäköisesti ylimääräinen ilma, joka ei lähde liikkeelle masusta kunnolla. Disflatyl on sen toisen ""ilmakuplien rikkojan"" nimi, meillä oli se käytössä vähän aikaa. Aine tuntui vain lisäävän itkuja ja vaivoja, joten lopetimme käytön kokonaan. Toisilla kuulemma auttanut hyvin. D-vitamiini on meillä Jekovitia, joka on se vesiliukoinen versio. Vaikea sanoa, onko parempi vai huonompi kuin Devitol.
Luulen, että meillä mahavaivoja vähensi eniten se, että olen saanut tytön röyhtäisemään kunnolla joka syötön jälkeen. Ilmaa menee tuhottomasti joka nielaisulla mahaan, joten tottakai se kipuja aiheuttaa.. Lisäksi olen joka päivä pariin otteeseen jumpannut jalkoja hoitopöydällä, meillä on sängyn päätyä (koppa on pinnasängyn sisällä) nostettu n.10cm, vyöhyketerapia käyty jne.jne. Kaikki keinot siis käytössä, kai noista jotain hyötyä on sitten ollut.
Noista rintaraivareista vielä, parina iltana niistä kärsittiin täälläkin. Huomasin, että ne liittyivät selvästi mahakipuun. Tytöllä ei ollut kunnolla nälkä, mutta kaipasi lohtua kipuihin. Sitten piti taistella ja riidellä siinä rinnalla, kun maitoa tulikin aiheuttamaan taas lisää kipua. En edes yrittänyt sitten imettää, vaan pidin vähän pidempiä välejä syöttämisessä. Maha ehti rauhoittua ja taas kelpasi rinta hienosti. Noihin rintaraivareihin voi olla kyllä sen sata syytä, imetystukilistan sivuilla kannattaa käydä tutustumassa aiheeseen.
Tsemppiä ja voimia kaikille, päivä kerrallaan eteenpäin.
Sanna ja Emppu, 4vkoa ja 6pv