+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Täällähän on ollut jännät ajat sillävälin, kun olin poissa. Pantsu jännittävää kuulla, että se synnytyksen käynnistyminen voi tosiaan olla noin pitkällistä, itse kun sitä jotenkin kuvittelee vielä, että sitten kun se alkaa niin se alkaa. Olen kuitenkin kuullut, että varsinkin ensisynnyttäjät usein käyvät parikin kertaa sairaalassa väärän hälyytyksen takia.

Eilen palauduttiin kotiin. Lähdettiin sitten torstai-iltana ajelemaan kohti turkua, kun tuli jotenkin sellainen olo, ettei sitä oannut kotona enää olla, kun ei tiennyt kuoleeko ystävä tänään vai kuukauden päästä. Lähdin siis miehelleni kuskiksi, hän kun oli ihan poissa tolaltaan. Oltiin yö miehen kaverin isän luona, tai istuttiin pöydän ääressä klo viiteen aamulla ja juteltiin ja itkettiin. Olipa kyllä lohdutonta, isä menettämässä poikaansa, ei sille surulle ole määrää, ja samaan aikaan minä ja mieheni odotamme koska meidän poika päättää syntyä, tälläkin reissulla oli sairaalakassit mukana, jos tuleekin äkkilähtö. Aamuyöstä ajettiin miehen veljen luokse turkuun nukkumaan ja päivällä käytiin siellä syöpäosastolla. Veti kyllä aika hiljaiseksi. Vieräilu oli silti hyvä ja jäi hyvä mieli. Elinajan ennuste on nyt sitten viikkoja tai kuukausia, riippuen voidaanko sädehoidot aloittaa uudelleen, nyt ne olivat aiheuttaneet aivoverenvuodon, joka sekin olisi saattaanut tappaa hetkessä. Kyllä sitä itse pitäisi muistaa jokapäivä nauttia elämästä ja tehdä asioita jotka tekevät onnelliseksi, ikinä ei tiedä kuka lähtee seuraavana, ja kenen elämä päättyy ensin. Anteeksi avautuminen, teilläkin on varmasti muuta mietittävää nyt, pakko vaan johonkin vähän purkautua. Lähinnä fyysisesti hyvin voimaton olo, ja henkisesti tietenkin vakea saada elämä yhtäkkiä taas raiteilleen. eipä pieni syntyis aivan nyt, että saataisiin vähän voimia synnytykseen.

Mulla on nyt vaan alkanut häpyluuta vihlomaan ihan hirveästi, eilen oli taas yksi hirveän kova ja kipeä supistus. Nivelet on niin löysät, että käveleminen on hankalaa.. En voi uskoa, että tämä kaveri enää montaa viikkoa itseään odotuttaisi. Onhan se ihana sada käärö silti mahdollisimman pian syliin.

Pantsulle kovia supistuksia kaupunkireissulle :) Mukavaa viikonloppua koko mammaporukalle! Ihanaa, että elämä jatkuu, ja me ollaan kaikki saatu vaikeuksista huolimatta maailman ihanimmat lapset kohtuihimme kasvamaan. Kyllä niitä hyviäkin asioita vielä tapahtuu. :heart:

Haltia ja peikko-poika 36 + 6 huomenna poksutaan

PANTSU Tsemppiä koitokseen!! Kyllä se kuulostaa kaikesta huolimatta että h-hetki lähellä :)
HALTIA Mulla vihloi ja painatti alakertaan silleen selkeen kunnolla alkaen n.2vk ennen synnytystä. Olihan sitä jollain lailla jo ennenki mut muuttui ehkä "säännöllisemmäksi". Viikko ennen synnytystä se muuttu vielä painattavammaksi ja vihlominen repi reisiin oikein viimesen päälle. Katsotaan miten kauan peikko-poika viihtyy sisällä :)

RIIO Mä meinasin kans kaikkee noita kumeja sun muuta ensin mut nyt oon iha tyytyväinen että ootin tänne synnytyksen jälkeiseen aikaan. Ku oikeesti vasta nyt huomaa mikä tarpeen ja mikä tarpeetonta. Tosin eihä ne kallis investointi oo mut silti. Täälläki neiti ensin pupelsi tissin päätä miten sattuu eikä meinannu saada otetta. No, osin siks että maidontulo oli hiljaista ja mun nännit on tollaset pihasta pullevat mutta nänninpäät hiukan "matalat".. Sitkeesti vaan yläselästä tukien ote alkoi osumaan ja nyt ku maitoa tulee ei oo enää ollu enää ongelmaa. Joten kumit olis menny hukkaan. Sit taas kerääjästä en o varma tuleeko tarviimaan, koska maitoo tulee muttei se valu ainakaa vielä..

Joten ainaki mun mielestä noi hankinnat kannattaa ehke jättää synnytyksen jälkeiseen aikaan. Äkkiähän ne sit hakee vaikka apteekista jos kaupat kiinni tms. :)

Imetysliivit... Tilasin siis oman koon liikkeeseen jo pian kk sitte ja vieläkää ei tullu :( Siis en oikeesti tajua. Muuten toimii vielä ihan perus tiukka toppi mutta olis ne liivit iha kätevät sekä päivällä että yöllä koska en osaa nukkua vaatteet päällä ja tissit "palelee" sika helposti. Koko pitää kyl tarkistaa.. tissit turpos enemmän ku ikinä olisin uskonu :whistle: Eli toisalta jos olis ostanu liivit etukäteen summamutikassa niin tod.näk koko ei olis käyny..

Täällä elämä sujuilee ihan mallillaan. Nukutaan 3h, syödään ja nukutaan 3h. Ollaan käyty kaupalla jo, ja kylässäkin mummolassa ja tätilässä ja tänää käydään eka vartin lenkki pihalla. Neuvolan tätiki sano et kun täysaikane vauva ja paino kohillaan nii ei tarvi mitää 2 vk sisällä kykkiä, eli eikun vaan pihalle. :) Ja se sopii mulle kyllä :) Ihana päästä raittiiseen.

HAssua miten ajatukset ja puheet pyörii vaan pienessä.. Toki onhan tää uutta muutenki mutta että puheet on vaipoissa ja kakan koostumuksessa ;)... Ei vaan, tää on mieletöntä ja uskomattoman ihanaa aikaa. Ja äidin rakkaus.. ei voi edes kuvailla sitä tunnetta. Rakastaahan sitä miestäänkin, mutta tää on ihan eri planeetalta. :heart:
Ja jos luulee et raskauden ajan huolet loppuu.... EHEI... nyt on uudet "huolet" päällä .. ettei vaan tipu, eikä satu mitään, ei aja autolla kolaria, ei tulis tauteja jne....:) Aina jotain, niin se vaan menee..

No, katotaa kk päästä, nyt ku "kehuu" et ihanaa ja hyvin sujuu, neiti vaan nukkuu ja syö... voi olla että neiti ei nukukaan ja itkee pitkin päivää ;) Näin ne viisaammat sanoo.

Mut nyt nautitaan tästä hetkestä :heart:

Ihanaa vkl kaikille :heart:

KAuniskuu ja Kuunlilja

Kauniskuu: Joo, vielä on rintakumit jääny kauppaan :) Tänään kun olin vaunukävelyllä yhden ystäväni ja tämän 4 kk tyttösen kanssa, ystäväni sanoi samaa että noita tarvekamppeita ehtii hankkia sitten vaavin syntymän jälkeenkin. On isällekin sitten vähän tekemistä, kun kirmailee marketissa hyllyjen välissä ;)
Ehkä sitä vaan kuvittelee esikoisenodotushuumassa tarvitsevansa sitäsuntätä ja ihan intona hankkii kaikenlaista (todnäk turhaakin!) :saint:
Suloiselta kuulostaa teidän vauva-arki :) :heart: Ja allekirjoitan täysin nuo mainitsemasi "jatkohuolet"!
Ihanaa kun voitte lähteä jo kärryttelemään ja haukkaamaan raitista ilmaa!

haltia: Hyvät viikot sinullakin jo kasassa :) H-hetki lähenee... Pian ihanainen tuhisija on sylissänne :heart:

Eksyttiin tuolla päiväisellä vaunukävelyllä sitten kauppakeskukseen ja tulin kotiin 62 cm:n Lassie-haalarin kanssa, kun siitä sai alennusta... :ashamed: Jospa nyt olisi tuo välitön haalarikiintiö täynnä! Myöhemmin keväällä sitten jotain fleeceversiota hankkimaan, kun pakkasista on päästy.

Mums, uunissa tuloillaan joulutorttuja. Iski kauhea hinku... :D
Leppoisaa lauantain jatkoa kaikille!

RIIO joo, voin kertoo ett mies oli ihan vähän kuutamolla kun sairaalasta päästyä kävi kaupassa ja pyysin tuomaan siteitä :LOL: Iteki ihan pihalla niistä koska käytän tamponeja, niin oli hiukan haastava yritää neuvoa et millasia tuo .. Meinas tulla Tena Ladyja, onneks soitti ensin ja tarkisti :D
Noista hankinnoista vielä.. Tosiaankin ihan hyvä malttaa mieltään kaupassa ellei ihan välttämättä halua haalia kaikkea kotiin... Nyt vasta huomaa että bodeja saa olla reilusti samoin kokopotkareita (esim. öisin kätevämpiä kuin joku kaksosainen viritys, jos pakko vaihtaa vaippaa. SIt kaikki kivat "söpöt" vaatteet (kuten pikkupikku liivimekot tai hankalasti päänkautta puettavat vaatteet) jää tod.näk pitämättä , ihan vaan siks että pieni ei muutenkaa nauti pukemisesta ja "vetkulan" lapsen käsittely on sata kertaa helpompaa perusvaatteissa. Eli bodyt on hyvä olla niitä nepparijuttuja jotka aukeaa kokonaan. Ostin vahingossa yhden joka pitää ujuttaa päänkautta... Eeiiii hyvä :x Ihan kivoja "kyläily" vaatteita joooo..mutta totuus on se et kun tuskissas kasaat vaatetta pienelle joka hermostuu ja sitte tunget sitä toppapukuun ja oiot kaikkia ruttuja niin hermo menee.. :) Muutenhan sitä olis niiiii ihana pukee "rinsessaksi"..

Jooo-o. Ja harsoja kannattaa olla reippaasti. Parhaita hoitopöydän päällä lisäsuojana(tää ainaki tekee aika usein postia peräpäästä juuri kun olet saanu vaipan pois :) ), pepun kuivaukseen, syöttö "suojana", kapalointiin ja lähes kaikkeen :)

Tulipa taas tarinaa. Neiti nukkuu taas hetken ja sitte taas syödään. Pitäs ite kai yrittää näitä välejä nukkua/levätä mutta arvaa malttaako :) :p

Lauantai-illan jatkoja !!
Kauniskuu

Kiva kuulla kauniskuun ja muiden vauva-arjesta. Tuntuu niin uskomattomalta, että kohta se on itsellä sama pyöritys. Nyt alkaa kyllä vaan jännittää tuleva synnytys, mutta on siitä muutkin selvinnyt, ja monet vielä hankkineet lisääkin lapsia =) Tänään on tosiaan jokainen pienikin liike tuntunut tuolla alapäässä vihlontana ja liitoskipuna, ei voi kääntyä tai kävellä normaalisti, hyvästi kävelylenkit, jos tämä jatkuu. Maha on tipahtanut niin, että napa näkyy enää kurkistamalla, vaikka pullottaa kovasti. supistelee, mutta ei kipeästi. Saa nähdä ehtiikö pieni maailmaan marraskuun puolella vai vasta joulukuussa. Ihmetyttää miten sitä sitten pystyy enää hoitaa asioita jotka nyt jää kesken, jos vauva syntyy, kun on se varman jotain niin ihmeellistä, että saa sen oman pienen rinnalleen. Ja jatkohuolia en minäkään epäile yhtään =)

haltia: Varmasti oli rankka reissu. :( Syöpä on kyllä kamala sairaus. Niinhän se on, että joka päivästä pitäisi osata nauttia, ja arvostaa omaa terveyttä ja läheisiä ihmisiä. :hug:

Sulla on kovasti samoja oireita kuin mulla. Tuota paineentunnetta ja vihlontaa on täälläkin ihan riesaksi asti. Saas nähdä kuinka lähekkäin päästään synnyttämään. :)

Riio: Hih, en ole ainoa, joka himoitsee jouluherkkuja. :D Mulla on jääkaapissa piparitaikina tekeytymässä. Saa nähdä riittäisikö energia piparitalon tekemiseen, vai tyydynkö vain leikkimään muottien kanssa. ;)

Kauniskuu: Ihanaa kuulla teidän vauva-arjesta. Tosi mukavaa, että kaikki on sujunut hyvin.

Synnyttäneille pieni gallup: Kannattaako jo ennen synnytystä panostaa suoliston "toimivuuteen"? Onko teillä ollut ongelmia sillä saralla? Mulla on maha kauhean kovalla ja tuumailin tässä, että pitää varmaan alkaa popsia jotain kuitupitoista ja luumuja, että saisi vähän pehmeämmäksi. Synnytyksen jälkeen tuskin pystyy kamalasti pinnistelemään vessassa... :ashamed:

ON: Eipä mitään suurta edistystä ole tapahtunut. Eilen kyllä supisteli kaupunkireissun jälkeen säännöllisesti n. 10-15 min. välein ehkä viitisen tuntia, mutta sitten ne taas lopahti. Ärsyttävää. :kieh: Hyvä puoli oli (kai?), että nyt supistus kesti jo lähes minuutin. Kovin kipeää ne eivät kyllä käy, tai siis kyllä irvistyttää, eikä pysty kävelemään, mutta kuitenkin tolpillaan pysyy. :D

Eipä mua tämä odottaminen niin kauheasti rassaa, mutta muita läheisiä kyllä. :LOL: Eilen alkoi sellainen puhelinrumba, että välillä mietin vastaanko vai en. No, pakkohan se on vastata, muutenhan kaikki luulee, että tositoimissa ollaan.

Eilen illalla huomasin, että sormet ovat ihan turvoksissa. Jouduin ottamaan sormukset pois. Onko tuo nyt ihan normaalia, vai ensioire raskausmyrkytyksestä? :ashamed: Ajattelin, että jos ei muita oireita tule, niin soittelen huomenna neuvolaan. Jos vaikka kävisi mittaamassa verenpaineet ja tarkistamassa pissan.

-Pantsu ja juupas-eipäs pikku-ukko 38+5

KAUNISKUU: Meillä oli miehellä sama ongelma noiden siteitten kanssa, kun olen tähän asti aina itse ne ostellut =) Mutta tuli oikeenlaisia kuitenkin. Mulla kans hiukka ongelmia tuon lepäämisen kanssa. Nyt olen parina päivänä yrittänyt noudattaa "viisaampien ja kokeneempien" neuvoja ja olen ottanut pienet päikkärit, kun vauvakin on nukkunut. Tosin tänäänkin hän heräsi vasta 11.30 syömään, kun olin hänet syöttänyt klo 7...oikein pelästyin, kun näin paljon kello on eikä kukaan ollut halunnut ruokaa =)
Mä olen kans huomannut, että harsoja kuluu oikein urakalla...ja pyykkiä tulee. Meillekin neukkutäti sanoi, että ei mitään 2viikkoa tartte ulkoilun kans odotella, jos on hyvät kelit. Ja on ollutkin ihanaa päästä kävelemään tietty omien voimien mukaan.

Eilen kävin anopin kanssa kestovaippahulinoissa ja kaupassa ostoksilla. Isi oli vauvan kanssa sen vajaa 2 tuntia. Hyvin olivat pärjänneet, kun syötin vauvan just ennen lähtöä ja hätävaraksi oli pumpattu tissimaitoa. Anoppi osti vauvalle unipussin ja kestovaippoja ja lampaantaljan ym. Kyllä pientä nyt lellittiin :) Oli kiva itsekin päästä hiukka katselemaan maisemia.

Meidän haukku on ottanut vauvan hyvin vastaan. Kovasti nuuskii ja kantaa leluja vauvalle. Ei taida olla pienestä vaan ihan hetkeen koiralle leikkikaveriksi.Vauvan itkustakaan ei enää välitä vaan menee vaan hiljaisempaan paikkaan nukkumaan, kun vauva alkaa yöllä vaatimaan ruokaa :D

Bartsu ja Marianne

Pantsu joo, mielenkiinnolla odotan koska jotain tapahtuu, sulla lähestyy ihan laskettu aikakin, joten eiköhän se pian pikku-ukko ala tulla :)

Oltiin äsken vanhempin luona kylässä, ja juteltiin äidin kanssa meidän synnytyksistä. Minä kuulemma synnyin niin, että aamulla irtosi limatulppa, illalla sairaalaan ja 3 aikaan yöllä olin syntynyt, sisko käynnistettiin ja oli tosi nopea synnytys tyyliin 1 h ja veli syntyi sitten 1 viikon myöhässä niin, että kymmeneltä illalla sairaalaan ja aamulla veli oli maailmassa. Kuitenkin kaikki kohtalaisen helppoja ollaan oltu, joten toivotaan, että tämä olisi jotenkin periytyvää, tiedä sitten siitä.

Tänään on ollut jotenkin kivuttomampi päivä, mutta huomaa selvästi, että loppua kohden mennään. Ihana miettiä jo vauva aikoja, ja äidinkin kanssa oli mukava jutella, kun tuntuu, että se on jo ajankohtaista se vauva-arki, vaatteet ja kaikki.

Kauniita unia ja hyvää viikonalkua, jokohan tälläviikolla joku taas jakaantuu :)

Haltia ja Peikko-poika - Tänään poksuttiin 37 + 0 onkos se nyt täysiaikaisuuden raja, vaiko vasta viikon päästä.

PANTSU mahan toiminta tulee olemaan ihan arvotus... mulla toimi raskaana paremmi ku koskaa (yleensä umpikova). no, synnytettyä koko peräsuoliosuus ns.tunnoton, eli tosi vaikea oli muutama eka pv edes yrittää punnata isompaa hätää.. ja maha meni ainaki hetkeks kovalle vaikka juon varmaa 3l vettä päivässä.. Eli ainaki alkuun saattaa tuntua ettei toimi ja toi synnytys venytyksen/ponnistusten aiheuttama hetkellinen "hermolama" ei ainakaa helpota tunnetta.. Joten mulla ei ainakaa auttanu vaik juon paljo ja syön kuitua yms. Mut aloita vaik sit sairaalalla viim.luumumehu tms jos sellasesta on sulle apua! ei ainakaa haitaks :)

BARTSU ihana ku pääsit ulos iteksee! mä toivon samaa mut tästä ei tiiä nyt nukkuuko tunnin vai kaks.. Just meinasin lähikauppaan yksin, sain vaatteet päälle ja eih... heräsi syömään. Eli eiku mies kauppaan :)
Mä en osaa kans levätä.. nyt alkaa ehkä tää väsy ja "jännitys" tuntumaan...Vaik syöttövälin yöllä nukkuu niin päivällä aika tööt.. Ressaan riittääkö maito jne.. lisäks tää kipuilee mahaa ja pieree paljon..Vaikka röyhtäillään.. No, luin et voi olla sitä ettei yhellä rinnalla tarpeeks kauaa, vaihdan kai liian aikaseen ku näyttää ettei ime... Eli ei ehdi tulla rasvasta maitoa vaan laimeaa maitoa missä enemmän laktoosia.. Ei hyvä.. En sit tiiä.. :/ Ihmeellistä ja uutta tää kaikki.. ei pitäs ressata vaa mennä maalaisjärjellä. :ashamed:

Ihanaa viikkoa kaikille!!

Täällä piiiitkä valvottu yö takana. Eilen meinasin tulla manaamaan, kun ei koko päivänä tullut yhden yhtäkään supistusta. :kieh: Otin aamupäivästä Levolacia, kun olo alkoi ummetuksen takia olla melko tukala. Noh, kahdeksan maissa maha alkoi toimia ja samalla alkoivat supistukset.

Niitä tuli n. 10 minuutin välein, ja koko ajan kävivät kipeämmiksi. Leivoin siinä samalla pipareita, yhden pellin taisin saada puolen tunnin välein uuniin, kun piti suurimmaksi osaksi aikaa keskittyä vaan supistuksiin. :D Alkoi olla jo tekemisen meininkiä ja puolen yön aikaan menin suihkuun. Sen jälkeen supistukset sattuivat jo toden teolla, enkä pystynyt kunnolla enää seisomaan, istumisesta tai makaamisesta puhumattakaan. Onneksi löysin hyvän asennon, nelinkontin puuskuttelin sängyn päällä ja sain vähän rentouduttua.

Siitä kuitenkin supistukset laantuivat. Mies meni puoli kahden maissa nukkumaan ja minäkin horrostin sohvalla, tosin koko ajan supisteli. Kolmelta nousin ylös ja supistuksia tuli 5 min. välein, mutta terävyys oli kadonnut ja kesto vaihteli minuutin molemmin puolin. Neljältä päätin, etten enää kiusaa itseäni, ja menin takaisin makuulle. Heräsin seuraavan kerran seitsemältä vessaan. Lopulta sain nukuttua neljä ja puoli tuntia.

Aamulla soittelin neuvolaan ja sain ajan puoli yhdeksitoista. Kaikki oli ihan ok, verenpaineet ehkä pikkaisen koholla, mutta saattoi johtua myös valvotusta yöstä. Pissa oli puhdas ja turvotus on kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa. Terkan mukaan ensisynnyttäjillä menee vauvan laskeutumisesta usein n. 2 viikkoa synnytykseen, joten voi olla, että tässä pitää ensi viikkoon vielä odotella. :headwall: Sisätutkimusta ei suostunut tekemään, koska on kuulemma liian suuri tulehdusriski. Toisaalta, enpä tiedä olisiko siitä kohdunsuun tilanteen tietämisestä mitään hyötyä suuntaan tai toiseen, joten samapa tuo.

Nyt on kyllä ihan tööt-olo. Nukuin parin tunnin päiväunet ja olen ihan zombie. :ashamed: No, tätä vauvaa tehtiin harkiten ja ajan kanssa, näköjään hän haluaa myös tulla ulos harkiten ja ajan kanssa. :D Ajateltiin miehen kanssa mennä vielä iltakävelylle ja sen jälkeen minä suuntaan taloyhtiön ilmaiseen lenkkisaunaan. Naisten vuoro on maanantaisin. Jospa se vähän rentouttaisi.

haltia: Mulla oli eilen täysin kivuton päivä! :eek: Ei liitoskipuja, ei paineentunnetta, ei mitään. Pystyin kävelemään jopa miehen tahdissa, siis todella reippaasti! Terkan mukaan vauvan asento vaikuttaa, ja tosiaan välillä voi kivut kadota (mikä on ihan positiivista). :)

Kauniskuu: Kiitos vastauksesta! Mä tosiaan päätin nyt ennaltaehkäistä ummetusta, kun olo oli aika inhottava eilen. Mullakin on maha toiminut taas yllättävän hyvin, mutta vauvan laskeutuminen varmaan aikaansai, että maha meni ihan solmuun. :x

bartsu: Ihanaa, että pääsit jo itseksesi käymään kaupungilla. Kiva, että mies pärjäsi hyvin. :) Mua vähän jännittää miten kissat suhtautuu vauvaan, kiva kuulla, että teillä on koira ottanut vauvan jo "lauman jäseneksi". :D

-Pantsu ja harkitsevainen pikku-ukko 38+6

Pantsu Onpas sulla aikamoinen yö takana. Nyt alkaa itseäni jännittämään, että en todellakaan osaa aavistaa, koska sinne sairaalaan täytyy lähteä. Olen ajatellut, että jos tilanne olisi tuollainen kuin sulla nyt oli, että supistuksia tulisi pitkään ja kivuliaasti, niin varmaan siinä sitten lähtisi, mutta ei sekään ole nähtävästi aina sen synnytyksen alkamisen merkki :eek: Miten tässä tietää yhtään mitään tulevasta.

Meillä on miehellä hirveän stressaava ja pitkä työviikko edessä. En nyt viitsi kauheasti vauvaa kehoittaa tulemaan vielä, koska harmittaa, jos mies ei ehdi olla alussa pienen kanssa, ja harmittaa sekin, jos menee kaikki työkuviot sekaisin, ja jää hommat hoitamatta (yrittäjällä tietää myös rahan tulon loppumista ja asiakkaiden suututtamista) Pitikö näiden viimeisten viikkojen nyt olla tälläiset. Itse en osaa mitään tehdä, ja pyörin ympyrää, ja mietin mitä pitäis tehdä, odotan vauvaa ja odotan miestä ja odotan supistuksia. Alkaisi jo se vauva-arki. Plääh. täällä mä roikun palstalla.

Haltia ja Peikko-poika 37 + 1

haltia: Teillä tietysti onkin vähän pidempi matka synnärille. :| Meillä nyt ei niin haittaisi, vaikka lähtisi käymään "turhaan" sairaalassa, kun autolla menee alle kymmenen minuuttia sinne. Toisaalta, sen perjantaiyön jälkeen jotenkin sain iskostettua päähäni, etten lähde ennenkuin supistukset ovat sellaisia, etten niiden kanssa todellakaan pärjää enää kotona. Eilen kyllä silloin sängyssä kontillaan oli sellainen tunne, että nyt sitä ilokaasua tänne! :D Mutta kun suppareita tuli vain kymmenen minuutin välein, niin eipä sitten lähdetty ja hyvä niin.

Jännä juttu, meillä kävi päivällä huoltomies katsomassa tuota pihan puoleista ovea, jonka saranoissa on jotain häikkää. Se sitten onnitteli mua ja kertoi olevansa itse ihan tuore isä, vaimo oli synnyttänyt 3,5 vkoa sitten. Se sanoi, että TYKSissä on kuulemma remontti meneillään ja lapsivuodeosasto on evakossa. Tilat on kuulemma t-o-d-e-l-l-a ahtaat, kahden hengen huoneissa on kolme synnyttänyttä! :eek: Ja vierailukielto ei kuulemma toimi, vaan siellä ramppaa porukkaa ihan koska vaan. :kieh: No, onkin hyvä varautua henkisesti siihen, ettei siellä paljoa lepäillä. :headwall: :( Onneksi sentään sen sikainfluenssarokotteen sain, jos ei kerran karanteeni toimi. :kieh:

-Pantsu

Pantis Outoa, ettei tosta lapsivuodeosaston evakosta ole mitään sulle puhuttu :| voisi kuvitella, että on aika oleellinen tieto, jos on synnytys lähestymässä. Toivotaan silti, että sattuu väljempi päivä, kun synnytät, ja saat levätä rauhassa.

Täytyy kai itsekin jotenkin sisäistää jatus, että ne supistukset todella muuttuu hyvin voimakkaiksi ennen kuin sinne sairaalaan on tarvista mennä. Ja ainahan sinne saa soittaa jos tuntuu, eikä se varmasti paha oo vaikka turhaankin kävis, jos siltä tuntuu.

Nyt kasvissosekeittoa syömään.

olipas kiva lueskella noita vauva-arki juttujakin. :)

pantsu Kovasti sulla vaan laskettu lähestyy. Ja supistuksia vaan tulee. Montakohan kertaa olisin jo itte ravannut laitoksella. :) Mulla kun ei oo ollut vielä mitään supistuksia. Meidän äidilläkin oli tullut ekat supparit vasta samana päivänä kun minä ja veljeni oltiin synnytty.

Tänne ei ihmeempää. Vanhempien luota tultu takas hesaan. :) Menipä se viikko siellä aika nopeasti. Eilen sitten innostuin siivoamaan keittiön kaapit ja vaihtamaan järjestystä. Totesin miehellekin, että mitähän kaikkea mä tässä ehdin vielä siivoilla ennenku vauva syntyy. :)

Mäpäs jatkan tuota lihasopan tekoa. :) Tämän päivän projekti...

millis 33+3

PANTSU: Täällä ei vauva laskeutunut vasta kun synnytyksen aikana.... ja sairaalassa musta kyllä tulee enemmän univelkaa kun kotona, kun jos oma vauva on hiljaa niin naapurin itki ym. ja ruoka-ajat ym on niin tarkkaan ajoitettu. Kotona saa syödä, kun/jos kerkii =)

KAUNISKUU: Meillä tyttö ei jaksa imeä kerralla yleensä kuin yhden tissin. Yleensä syö vartin tai 20 minsaa ja sit onkin massu täynnä...

Bartsu ja Marianne 2vko

Bartsu: Juu, mä nukun muutenkin vieraissa paikoissa huonosti, joten olen kyllä henkisesti varautunut siihen, etten sairaalassa paljoa unta saa. :) Sitä vaan ajattelin, että olisi kiva, että edes jotain yksityisyyttä olisi, niin ettei naapurilla ravaisi koko suku siellä (etenkin jos on kahden hengen huoneissa kolme naista + vauvat :kieh: ) ja siksi olin mielissäni, kun kuulin, että vierailuja oli rajoitettu paljon. Mutta nyt sitten tietää varautua siihenkin. :/

Vauva on kyllä laskeutunut. Me satuttiin juuri sopivasti ottamaan masukuva viime keskiviikkona ja kun verrattiin sitä sunnuntaina otettuun kuvaan, niin ero oli aika selvä. :D Eilen terkkakin sanoi, että pää on jo tiukasti kiinnittynyt.

ON: Kaamea väsymys vaivasi vielä tänäänkin. Nukuin yöllä yhdeksän tuntia ja päivällä vielä reilut parin tunnin päiväunet. Nyt alkaa taas ns. elämä voittaa. :) Masua on juilinut tasaisesti koko päivän ja pari supistustakin on tullut. Saas nähdä, ehkä kolmas kerta toden sanoo, siis sitten kun taas säännölliset supistukset alkaa. ;)

Minäkin jotenkin kuvittelin, että sitten kun tulee säännöllisesti supistuksia, niin voidaan lähteä. Mutta ehei, näköjään mun kroppa tarvitsee pitkän valmistautumisen. Täytyy toivoa, että nämä valmistavat supistelut saavat tosiaan jotain aikaiseksi kohdunsuulla, eivätkä vaan kiusaa...

-Pantsu ja pikku-ukko 39+0 *poks* Enää viikko siihen maagiseen laskettuun aikaan... :whistle:

huh, kun tässä pääsin valittamasta, että aika käy tylsäksi, niin tänään olen sitten tehnyt yhtä jos toista, ollut töissä ja ravannut kaupungilla yms. Ja kyllä huomaa, että laskettuaika on lähellä, eipä ole enää mitään herkkua kaupungilla ravaaminen ja ostosten kantaminen, mutta löysin vauvan huoneeseen kivan lampun anttilasta. Supisteluja tlikin tiiviseen tahtiin kaupungilla ja nyt kun pääsin kotiin niin johan on paikat kipeät, nyt sit vaan kylpyyn ja lepäämään. Ja jos vaikka jatkaisin pikku myssyn neulomista, jonka eilisiltana aloitin.

Haltia ja pikku-peikko 37 + 2

haltia: Mulla on jäänyt käsitöiden tekeminen ihan kokonaan. :( En vaan jotenkin ole saanut aikaiseksi. Yhdet villavaippahousut odottelevat käyttöönottopesua, että saisin niihin neulottua alpakkavillasta resorit ja lahkeet. Lisäksi on monta pientä projektia kesken, mm. niiden lisäimujen ompeleminen. :ashamed: Ehkä otan itseäni tänään illalla niskasta kiinni ja yritän edes jotain töitä saada loppuun asti.

ON: Menin kyllä aikaisin sänkyyn, mutta uni tuli sitten vasta reilusti yhden jälkeen. :kieh: Aamulla heräsin kuudelta, joten on ihan yhtä tööt-olo kuin parina edellisenä päivänä. :|

Tänään on viimeisen keskeneräisen kurssin esitelmän pitäminen. Huh, ihanaa, kun pääsee opiskelujutuista eroon (edes vähäksi aikaa). Pari kirjallista työtä on vielä kesken, mutta saa nähdä ehdinkö tehdä niitä ennen synnytystä. Kiinnostus on ainakin ihan nolla. :ashamed:

Tässä ehtisi kyllä kivasti ottaa päiväunet ennen yliopistolle rientämistä...

-Pantsu ja pikku-ukko 39+1

Ja taas heräsin puoli seitsemältä. Nukkumaan pääsin joskus yhden jälkeen, kun noi s**tanan katit riehui pitkin kämppää! |O :kieh: Onneksi ei nyt ole mitään tärkeitä aamumenoja, vaan voin mennä takaisin nukkumaan. Olisi silti kiva saada vaihteeksi yli kuuden tunnin yöunet. :kieh: Ihan kohta sitä saa valvoa vauvan kanssa kuitenkin...

Kiukuttelin väsyksissäni illalla miehelle ja sain aikaiseksi oikein megasupistuksen. Sen jälkeen naureskelin, että pitäisiköhän mun muuttua raivottareksi, jospa sillä saisi vähän potkua tähän synnytyksen alkamiseen. :LOL:

-Pantsu ja pikku-ukko 39+2

huomenta. :)

Minäkin oon mega huono nukkuu vieraissa paikoissa ja voin kuvitella, että sairaalassa en osaa nukkua. En oo joutunut yöpymään siellä kertaakaan oman syntymän jälkeen. :)

Täällä hyvin nukuttu yö takana. Vain yksi vessakäynti, ihme juttu. :) Nukuin vissiin 10 tuntia. :) Nyt tuntuu, että on taas virtaa..mitähän sitä tänään siivoaisi. :LOL:

Meillä on kisut olleet ihmeen rauhallisia. Ainut vaan, että koko ajan pitäisi olla rapsuttaa ja hellii...ei saisi mitään omia juttuja tehdä. :)

Moikka!

Neuvolakuulumisia tältä aamulta:
RR 114/72, hemppa 130 (jee, noussut!), kohdunpohjan korkeus 29 cm ja elopainoa 4 vkon aikana tullut 500g.
Pikkuinen on nyt RT:ssa (potkiskelee oikealle ylös) ja syke 136-140 :heart:
Mies oli mukana tällä kerralla, mikä oli tosi mukavaa :) (olin ihan yllättynyt, kun sanoi tulevansa mukaan!)
Varailin myös käynnin synnytyssairaalaan ja se on 15.12. Huuuuu... Alkaiskohan sitten viimeistään jännittämään =)
Oltiin eilen hakemassa ä-pakkaustakin, mutta se tyssäsi siihen kun saatiin paketti eteemme ja huomattiin, että oli sitten saanut siipeensä kuljetuksen aikana ja ulkopakkauksessa sekävuodelaatikossa oli reikä :/ Millainenhan paperisota tästä tulee, että saa uuden..??? Ei meinaan otettu lähetystä vastaan vaan vahinkoilmotuksen kera palautukseen.

Pantsu, toivottavasti saat nukuttua kunnolla vielä ennen h-hetkeä. Päikkärit kannattaa varmasti ottaa aina vaan kun mahdollista. Voin hyvin ymmärtää että ei oikein opiskelujutut inspiroi tällä hetkellä (mulla töiden suhteen myös blääh-fiilis), kun on jotain "hieman" isompaa tapahtumassa!
Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoisilta nuo TYKSin lapsivuodeosaston tilapäisjärjestelyt! Saattaa olla hulinaa tuollaisella huonemiehityksellä. Toivottavasti kanssa-asukeilta ja heidän omaisiltaan löytyy sitten kuitenkin edes jotain diskreettiyttä ja taitoa ottaa muutkin huomioon!

Millis: Sulla hyvät yöunet takana :) Tällä viikolla on pari yötä mennyt niin, että pikkuinen on päättänyt sitten jytäillä oikein urakalla ja lähes koko yön :eek: Aamulla on sit ollut sellainen olo, kun ei olisi nukkunut laisinkaan... |O

Haltia: Alkaako teillä olla vauvan huone jo valmis? Mä vaan haaveilen sellaisesta... Ei olla vielä saatu uutta isompaa asuntoa metsästettyä :| Mun neuletyöprojekti alkaa kohta olla valmis; eli kastemekko ollut työn alla. Nyt kaikki osaset on tehty, pitää vaan yhdistellä ja laittaa "loppukoristelu" (sitten aikanaan).

Huh, tulipas pitkä sepustus :eek: mutta mukavaa torstaita kaikille odottelijoille ja vauvapäiviä viettäville!

Riio ja nattunen 30+5

Huomenta kaikille, tai pikemminkin päivää. Ollut ylä niin kiireinen viikko, että ei paljon ole ehtinyt jännittää. Sitten aina kun asioita hoidellessa alkaa supistelemaan ja vihlomaan pieni toive ja pelko herää, että nytkö se syntyy, mutta eipä tuo ole vielä syntynyt.

Riolla hyvät neuvolakuulumiset =) Meilläkin mies on pari kertaa päässyt mukaan, ja on se ihan mukavaa, vaikka aika lyhyitä käyntejä ne usein on, että sikäli turha järjestää aina töistä vapaata keskellä päivää, mutta silloin tällöin ihanaa. Niin ja vauvanhuone alkaa pikkuhiljaa olla valmis, nyt kun olen ollut äitiyslomalla olen järjestellyt sitä - tähän asti se on ollut vauvan tavaroiden varastohuone :) Vauva nukkuu kyllä meidän huoneessa, mutta omassa on leut, vaatteet, hoitopöydät yms.

Pantis Hyvä idea tuo raivoaminen supistusten aikaan saamiseksi, paitsi siinä voi olla se ongelma, että joutuu pian ottamaan taksin sairaalaan, kun pääsee vauhtiin :) no ei vaan, alkaa sulla kyllä olla todella loppusuoralla, että pianhan sen on pakko syntyä.

Ja sairaalassa nukkuminen, minäkään en tiedä miten se tulee onnistumaan, kun en ole itsekään ikinä sairaalassa ollut yötä, paitsi silloin tietysti kun itse synnyin. Toivottavasti saadaan perhehuone, ja mies olis vierellä.

Tänään mies haki sekä kausi-, että sikainfluenssapiikit, nyt sit vaan toivotaan, ettei sitä ennen meille sika rantaudu, äidiltä tuli viesti, että veli oksentelee, ja on kuumeessa, eipä ole sinne nyt lähipäivinä sitten menemistä.

Tänään oli mullakin neuvola, kaikki hyvin, turvotusta ihan hirveästi, sormukset ei enää mene edes sormeen, painoa tullut 800g/vk :eek: rr 129/77, pissa puhdas, sf 36, vauvan pää ei enää liiku, liikkeet ++ syke 128

Sitten kävin passikuvassa (jossa näytän kyllä käsittämättömän turvonneelta), ostin yhden imetystopin ja kierrätyskeskuksesta vauvalle villahaalarin 1,80 ? miinus opiskelija-alennus 20 %. Kun seikkailin poliisilaitokselle tilaamaan uutta passia ja ajokorttia niin passia ei saanutkaan, kun ei ollut vanha mukana. No onneksi ajokorttihakemuksen sai vireille, siinäkin menee kuulemma 3 viikkoa. Vauvan passia varten sain sitten lupalapun, kun siihen tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Täytyy sitten urheilla vauvan kanssa sinne jonottamaan ja hakemaan niitä.

Täällä myös yksi, jota työt ja opiskelu ei juuri inspaa.

Ja taas tuli hirveä romaani kirjoitettua.

Haltia ja pikku-peikko 37 + 4

Nimi..........................hoito........kumpi tulossa........laskettu aika

Bardolino..................3.PAS................tyttö............5.11.2009
Kauniskuu.........................................tyttö.............7.11.2009
Pantalaimon.............1.inssi...............poika...........24.11.2009
Haltia...................1.PAS/1.ICSI..........poika............6.12.2009
Tiinuli81..................1 IVF...................tyttö............14.12.09
Veena.....................luomuylläri............................25.12.2009
millis1981..............1.IVF/1.PAS.........tyttö..............4.1.2010
Riio..........................inssi...............poikaolo............23.1.2010
perhone.................luomuylläri..........tyttö............28.1.2010

Syntyneet :heart::

Bardolino.............tyttö..............3.11.2009
Kauniskuu............tyttö..............8.11.2009

millis: Meilläkin on tuo vanhempi kissa kovin hellyydenkipeä. Nuorempi sitten... riekkuu ja rellestää, mutta välillä kaipaa sitä syliäkin. :heart: Jospa tänä yönä koetettaisiin päästä itse vähän aikaisemmin sänkyyn. Lisäksi portaisiin ajateltiin laittaa portti ehkäisemään pahinta ravausintoa. ;)

Riiolla: Hyvät neuvolakuulumiset! Kurjaa, että pakkaus oli mennyt kuljetuksessa rikki! :( Toivottavasti käsittelevät palautuksen pikaisesti. Luulisin, ettei se enää Kelan kautta mene, vaan Reimalla laittavat uutta tulemaan (eikös ne pakkaukset tule Reimalta?).

Meillä mies on käynyt vain kerran neuvolassa, nimittäin tällä viikolla. :D Toki valmennuksissa on ollut mukana lähes joka kerta.

haltia: Turvotus on tuttua täälläkin. Nyt on alkanut pakottaa myös jalkoja, vaikkei ne kovin turvonneilta näytäkään. Koko ajan tekisi mieli nostaa jalat kohti kattoa.

ON: Kiertelin tänään kolme tuntia kaupungilla! :eek: Tosin yli tunnin tuosta ajasta juorusin kaverin kanssa kahvilassa. ;) Sainpahan tehtyä ostoksia, ja kirjastossakin kävin uusimassa kirjastokortin (haltialle vinkkinä, että sekin pitää uusia :) ).

Ruohonjuuresta mukaan tarttui vaippanäpsyjen ja kestoliivinsuojien lisäksi vadelmanlehtiteetä. Sen sanotaan auttavan synnytyksen käynnistymisessä. Lipittelin sitä tuossa kupillisen, tosin supistuksia on taas tullut muutaman tunnin ajan epäsäännöllisesti. :D Ehkä jo sillä ostamisella oli jotain psykologisia vaikutuksia. :LOL: Tai sitten kaupungilla kiertely auttoi, who knows. ;) Tarkoituksena olisi vähän leipoa tänään, se on ainakin aikaisemmilla kerroilla toiminut hyvänä supistusten voimistajana. Mutta ensiksi uuniperunoita syömään! :p

-Pantsu

Niin, Riiollevelä unohtui kommentoida, että kylläpäs kävi teillä huono tuuri äitiyspakkauksen kanssa. Itse ainakin odotin sitä niin innolla, että olis kyllä ollut tosi tylsää, jos sitä ei sitten oliskaan saanut. Toivottavasti teille ei tule mitään paperisotaa, vaan saatte suoraan uuden pakkauksen.

Pantsun tilannetta seuranneena musta on alkanut tuntumaan, etten mä varmaan pääse ikinä synnyttämään. Jotenkin en vaan usko, että mä synnytän kohta. Se tuntuu niin epätodennäköiseltä. En vaan osaa kuvitella sitä tunnetta, tilannetta, kipua tms, ihan uskomatonta. Odottaa ja pelkää, ja pelkää, ettei tiedä koska se synnytys alkaa jne jne.

Niin tosiaan kirjastokortit, hyvä että muistutit. Ainut minkä olen uudella nimellä onnistunut toistaiseksi hankkimaan on miehen tilaama Hesburgerkortti :LOL: siillä ei vielä paljon iloa irtoa. Niin joo ja tuli se kelakorttikin postissa.

Pitäis kai kömpiä sänkyyn ja yrittää nukkua edes vähän, on se kumma kun ei tässä lopussa osaa enää edes nukkua. Hyviä öitä mammat, toivotaan, että nukkumatti löytää joka talouteen tänäyönä.

Haltia joka sai tänään postista rintapumpun, ja alkaa tutustua sen käyttöohjeisiin.

Yhteistyössä