+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Hyvät huomenet kaikille!

Olette keskustelleet maidonkerääjistä, rintakumeista jne.
Olen ajatellut itsekin hankkia ko. kamppeet ihan varmuuden vuoksi, kun eivät ole ihan überkalliita (jos jäisi käyttämättä). Yksi ystäväni hihitellen kertoi, että hänellä tuo kerääjä oli kyllä tarpeen, kun maitoa tuli sellaisella vauhdilla (se vauvastavapaa rinta), että ympäristö kastui :eek: Ja toinen vannoi rintakumien nimeen, hällä kun oli pienet nännit ja pikkuvesseli vähän malttamattomampi luonteeltaan ruoka-aikoina :D
Tuo nännien karaisu oli kyllä ihan uutta mullekin... Mutta jos tuosta on neuvolassa mainittu, ei liene ihan turha vinkki! Tämä maidontirauttelijaystäväni suositteli hankkimaan apteekista voidetta nänneihin. Oli joku sellainen merkki vielä, jota ei tarvitsisi erikseen pestä pois ruokailua varten (?)
Ja sen verran tissiasiaa vielä, että oletteko hankkineet imetysliivejä??? Itse en vielä ole sen tarkemmin tutustunut asiaan, mutta palstoilla näkee keskusteltavan Bravado- ja Anita-merkkisistä, Triumphillakin taitaa olla? Käyttökokemuksia kellään? Oma etuvarustukseni on runsaahko (ilman raskauttakin) joten hyvä tuki on tarpeen ja se mukavuus ennen kaikkea. Ulkonäöstä joutunee nyt tinkimään... ;)

Pantsu ja haltia, toivottavasti vaavelit malttaisi laskeutua vähän alemmas, ettei tukala olo kestäisi kovin pitkään!
Mitenkäs tiinulin jomottelut? Menikö jo ohi?

Vapaailta kaupungilla ystäväni kanssa meni kivasti, paitsi että ystäväni sai parkkisakon :kieh: Löysin makuuhuoneeseen valkoisen tähden, millaista himoitsin jo viime joulun aikaan. Vielä sitä ei sentäs ikkunaan ripustettu, eka adventtina sitten.
Hiuksetkin tuli kuntoon :) Mitään radikaalia ei (taaskaan) tehty; tyvikasvu piiloon ja latvojen siistiminen (ponnaripituus säilyy) ja pientä kevennystä takaraivolle.

Huoh, jos jatkais töitä. Ei kyllä mielenkiinto ole korkeimmillaan, myönnettäköön... :p
Ai niin, postista tuli ilmoitus, että ä-paketti olisi haettavissa, jeeeee!

Terhakkaa torstaita mammoille ja masuille!!!

Pantsu: Tuo naisellinen pyöreys kuulostaa hyvältä :D Joo sitä se on. Pitää muistaa sitten synnytyksen jälkeenkin :D

Mullakin on tosiaan kaikki tullut suoraan eteen tuohon mahaan (ei sivuille) ja rintoihin.

Tiinuli: Mullakin on ollut menkkamaista jomotusta alamahalla. Ja muitakin jomotuksia, mutta ne on menneet aina ohi. En tiedä sitten mistä johtuu..

Mä olen ihan pihalla noista rintakumeista ja maidonkerääjistä. En ole edes sellaisia ajatellut :ashamed: Mitähän kaikkea muuta sitä on tullut unohdettua. No, jahka kohta alkaa äippäloma niin koitan kartoittaa mitä meillä on ja mitä vielä puuttuu. Siis montako niitä maidonkerääjiä kuuluu olla? Ja milloin niitä käytetään? Ja mitäs ne suojat sitten on (siis sellaiset pehmeät)? Laitetaanko ne rintsikoiden sisään? Niin ja pitänee ne imetysliivitkin hankkia.

Joskus kyllä mietityttää että miten sitä sitten osaa kaiken tehdä. Onko kukaan muuten sattumoisin bongannut mitään esimerkkejä mitä vauvalle pitäisi milläkin kelillä pukea? Ajattelin että sellaiset voisi olla ihan hyviä alkuun kun ei vielä niin hyvin hahmota koska pienellä on sopivasti päällä.

Haltia ja pantsu: Tehdäänkö tuo luidentarkastus kaikille? Miten se tehdään?

Veena 33+6

haltia: Mulle terkka sanoi, että pakastimessa maito säilyy 3 kk:tta, koska se on niin rasvaista. Pidempään ollessa rasva alkaa härskistyä. Mulle on tullut tuota ihan samaa, kauhea paniikki, että onko nyt varmasti kaikki tarpeellinen ja mitä jos jotain puuttuu!?

Eilen kävin lukemassa vauvapuolelta tällaista ketjua: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1553069 ja jotenkin tuli vähän levollisempi olo. Tosiaan, kaupat on auki (myös sunnuntaisin ;) ), me ei asuta missään korvessa, eikä mies ole niin uusavuton, etteikö jotain osaisi hakea, jos on tarvis. :D Netissä voi tehdä ostoksia 24/7 ja tilauksetkin tulee yleensä nopeasti. Eipä se vastasyntynyt juuri muuta tarvitse kun vaippoja, vaatteita, paikan nukkua ja äidin. :heart: Kun noi löytyy, niin kaiken muun saa kyllä hankittua syntymän jälkeenkin. :)

Riio: Lansinoh ja muut lampaanrasvavoiteet on sellaisia, ettei niitä tarvitse pestä pois. Terkka sanoi, että Bepantheniakin voi käyttää huoletta. Myös sellaisen vinkin antoi, että sitruuna on tosi hyvä nännien hoitoon! Samalla se ehkäisee myös vauvan sammasta.

Mä kävin kokeilemassa Triumphin liivejä Lindexillä. Mulle menee nyt koko 80E ja se tuntui ainakin tukevalta ja toisaalta pehmeältä. :) Bravadon liivejä on myös kehuttu kovasti.

Veena: Maidonkerääjää pidetään yleensä toisessa rinnassa, kun toisesta imetetään. Toinen rinta saattaa heruttaa maitoa samaan aikaan, ja kerääjällä sen maidon saa talteen. Yhdellä tai kahdella varmaan pärjää. Mä en ehkä rintakumeja vielä hanki, katsotaan miten tuo nännien karaisu onnistuu. Olen kuullut, että imuotteen löytäminen voi kumien kanssa olla vauvalle vähän haastavampaa ja toisaalta kumeista voi olla vaikea päästä eroon, kun nännit ovat parantuneet. Laitoksella sen sitten näkee, tarviiko ja siellä voi myös kokeilla niiden käyttöä.

Liivinsuojat taas nimensä mukaisesti suojaavat liivejä tahriintumiselta. Kankaiset on kuulemma hyviä, toisaalta jotkut vannovat kertakäyttöisten nimeen niiden helppouden takia (ei tarvitse pestä ). Kankaisissa on se plussa, että ne samalla lämmittävät. Näin talvella ainakin täytyy varjella rintoja kylmältä!

Meillä ainakin tuo luiden joustavuuden testaaminen kuului synnytystapa-arvioon, joka tehtiin viimeisen neuvolalääkärikäynnin yhteydessä. Katsottiin siis lantion tilavuutta ja häntäluun joustavuutta emättimen kautta. Teki kyllä ilkeää, mutta hammasta purren sen kesti. Joissain paikoissa myös ultrataan, meillä ei neuvolassa ole ultralaitetta, joten käsikopeloon oli tyytyminen.

ON: Heräsin yöllä ihmeelliseen vatsakipuun. Tuntui tuossa häpyluussa ja ihan alavatsalla. En tiedä yrittikö vauva laskeutua alaspäin vai mitä (liitoskipuja?), mutta kipeetä teki. Meni kuitenkin ohi itsestään ja sain unen päästä kiinni. Pikku-ukon peppu tuntuu kyllä ihan samassa kohtaa kuin aiemmin, joten yritykseksi jäi, jos laskeutumista koitti. :/

-Pantsu ja pikku-ukko 38+2

*muoks. Huh, tulipas pitkä postaus! :eek: :D

Huomenia..

Eilen sain nieluviljelyn tulokset. Eipäs löytynyt mitään ja lääkäri epäili siis stressiperäiseksi. Onneksi kurkkukipu on hävinnyt, mutta nuha jatkuu. Minä joka en oo koskaan saikulla, niin saa nyt sitten vissiin kokea kaikki tälläiset ihanat pikkupöpöt. Neuvolatäti lopetti puhelun hyvin ytimmekkäästi...nyt sitten odotan näkeväni sinut maanantai aamuna piikkijonossa. :)

Mäkään en oo hommannut mitään rintakumeja, maidonkerääjiä sun muita. Ehkäpä voisin ensi viikolla käydä niitä katselee aikani kuluksi. Imetysliivejä oon kattonut, mutta en vielä ostanut. En oo ihan täysin varma minkä koon mukaan ostan ne?! Ostanko nyt sitten numeroa isommat?! Vai mitä ihmettä..

Mulla on kaikki kilot tulleet kyllä täysin mahaan ja rintoihin. En oo huomannut missään muussa kohti kroppaa kasvua. :) Oon ajatellut lähteä sitten vaan heti lenkkeilee, kun vaan kykenee niin saa sitä masua pois.

Onkohan täällä pääkaupunkiseudulla jo rajoitettu vieraidenkäyntejä sairaalassa?! En oo kuullut ainakaan mistään. Meilläkun mies ei kuulu riskiryhmään niin ei tiedä miten käy rokotteen kanssa.

Paino asiaan pakko kommentoida. Mulle sanoi neuvolatäti pari vkoa sitten, että nyt täytyy alkaa katselee mitä syö ja kuinka paljon. Sanoi, että nyt kun jään kotiin niin alkaa helposti niitä kiloja tulla. Et jos yhden välipalan jättää väliin, lisää liikuntaa ja syö hiilihydraatteja vähempi. Olin ihan, että mitäh. Mun oli silloin tullut 5,7kg ja nyt on se 6kg tullut..eli mun mielestä ei paljoa mitään. Oon silti syönyt normisti ja nyt sitten maanantaina se oli ihan ihmeissään kun oli tullut vaan 300g/2vkossa. Ottaa noista selvää...

Jaa-a jospa lähtisi käymään pihalla kävelyllä. Tekee sikana mieli Mars suklaapatukkaa. Saa nähä käynkö ostaa sellaisen kävelyllä..

millis ja liinu 32+5

Huomenta.

Syömistä mä en ole kyllä oikein mitenkään rajoittanut. Tosin se on varmaan vähentynyt ihan luonnostaan, kun mahalaukkuun ei van mahdu kovin paljoa kerralla ja kun närästää ei paljon tee mieli syödä. Silti kyllä herkutellut olen aina kun siltä on tuntunut, eikä neuvolan täti kyllä mulle ole painon noususta valitellut. Oikeastaan on ollut ihan tyytyväinen.

Imetysliivejä mä hankin parit ihan jotkut kap ahlin halvat liivit kun rinnat raskauden alussa kasvoivat muutaman koon. On ollut mielestäni ihan ok. Niillä varmaan aloitan, ja kun maito nousee rintoihin (minkähänkokoiset utareet mulle kasvaa) ja näen minkä kokoiset niistä tulee, niin ostan sitten jotkut tukevat ja oikean kokoiset hieman laadukkaammat. Tänään sain valmiiksi kutomani ja huovuttamani rintojen lämmittimen. siihen olin ihan tyytyväinen, pelkään kauheasti sitä rintatulehdusta.

Veena minäkin olen vähän ihmeissäni, että mitähän sille vauvalle pitäisi milloinkin laittaa ulos päälle. joku lista olisi kyllä hyvä, täytyy koittaa katsoa jos löytyy netistä. Niin ja en tosiaan tiedä miten se luiden tarkastus tehdään, kun menen sinne vasta tänään, mutta olen käsittänyt, että se kuuluu rutiinina tähän viimeiseen lääkärineuvolaan. Ja meilläkään ei ole neuvolassa ultraa, joten kai se käsillä koitetaan.

Pantsu kiitos linkista tuohon keskusteluun. Kyllä mäkin olen arvelut, että ei se vauva varmaan niin paljoa tavaraa tarvitse, eiköhän sitä pärjäillä, ja kaikkea saa myöhemminkin. Ja tuo sitruunajuttu on hyvä tietää! Sitä olen ihtellyt, kun jostain kuulin, että kaalinlehdet rintojen päällä auttais rintatulehdukseen, ja tekikö ne jotain muutakin?

Millis kiva, ettei ollut mitään tulehdusta, toivottavasti olo on jo parempi. Kyllä niitä kaikkia tarpeellisia ehtii vamasti hommata, nyt kun sullakin äitiysloma alkanut (muistanko oikein) mäkin aloitin varsinaisen listojen kanssa kulkemisen siinä vaiheessa. Mulla on muisti nykyään niin käsittämätömän huono, että ilman listojaoln hukassa.

ON: viimeyönä tuli sellaisia menkkamaisia tuntemuksia täälläkin, muutama supistus. Nyt alkaa kyllä jännittää. Ja sairaalakassin pakkaus tuntuu hankalalta.

Mitenkäs muuten, siirrytäänkö me jossain vaiheessa tuonne vauva-puolelle?

Haltia ja pikku-peikko 36 + 4

Isänpäivälahjaksi syntyi 9 pisteen pitkätukkaprinsessa klo 13.34. Pituus 48 cm ja painoa 3400g.

Laskettuna päivänä alkoi lähteä limatulppaa ja illalla noin 10 aikaan alkoi supistella. Kolmelta heräsin kipeisiin supistuksiin ja odoteltiin kotona melkein viiteen asti että ne tuli n.5min välein. päätettiin kävellä raikkaassa ilmassa sairaalaan (n.500m päässä..) ja sairaalassa olin mukavasti auki ja kalvot pullotti. Supistuksia tuli n 5min välein ja n. 9 aikaan oli 8cm auki ja kalvot tosi pulleella auki. Lekuri puhkaisi kalvot ja supparit vähän hiipui. Oksitosiinia suoneen ja ponnistusvaiheeseen. Ponnistussupistuksia tuli aika harvoin ja vauva hinautui "eestaas" kanavassa joten oli aika väsyttävä kokemus.. Mut se "hyöty" siitä oli ettei tarvinnu leikata eikä tullu repeämiä. Joten avautuminen oli nopea mutta ponnistusvaihe kohtuu pitkä. Neiti syntyi tukka hulmuten 13.34.

Tosi positiivinen kokemus. Olo kivuton ja hyvä urakan jälkeen. Toki alakerta hellä ja pullottaa :) Kaipa sen joskus omaks tunnistaa.

Maitoa alkanu tuleen ihan hyvin vaikka alkuun tuntu et ei tule mitään. Mut n. tunnin välein työnsin tissille pari eka päivää ja se kannatti! Vieläkin menee väliin usko et tuleeko koska nää ei mitänkää vuoda holona mutta vauvan paino noussu hyvin ja tyytyväinen on joten uskoa täytyy.. Eli ei kannata heti luovuttaa :)

Ruokaa uppoa hullunlailla, koko 9kk pikkuannoksien syönti on mennyttä aikaa. :) Ja janottaa hulluna. Ja kun raskaana ei missään ollu turvotusta, päin vastoin, niin nyt pönöttää nilkat ja luomet :) Hormonit on hauskoja. Mut energiaa on vaikka muille jakaa :).

Onnellinen ja kiitollinen ja elämänvoimaa puhkuva Kauniskuu ja neiti näpsä.

Kauniskuu: Paljon onnea pitkätukkaprinsessasta :heart: Aivan ihana synnytyskertomus

millis1981 Onneksi ei ollut tulehdusta :hug:

Riio Oli varmaan kiva käydä kampaajalla, olen ihan kade kun en ole itse saanut aikaiseksi mennä koko raskaudenaikana. Oon sit kotona ite väejäillyt muutaman kerran

Menkkajomutukset jatkuvat....illalla alkavat ja nukkuessa loppuvat. Toivottavasti vauva ei ihan vielä ulos pyrkisi. On niin monta hommaa mitä tarvisi vielä tehdä ja valmistella. Aloin vähän epäillä josko jokin tulehdus voisi tehdä kipuiluja? Jotenkin tuntuu että valkovuotoakin on tullut runsaammin.

Vauvan ja oman sairaalakassini olen kutakuinkin pakkaillut. Kamera tarvisi vielä tyhjentää kuvista ja katsoa omat kotiutumisvaatteet. Vauvalle tarvisi keittää tutti mukaan niin sitten olisi kaikki kondiksessa. Vauvalle mukaan tuleva hattu tuotti vaikeuksia. kuvittelin että ensin laittaisen ohkaisen kypärämyssyn ja sitten toppahatun päälle, mutta kypärämyssyjen kokomerkinnät alkavat 60cm ja ei oikein toppamyssyjäkään löydy ihan pientä kokoa :ashamed: Päädyin ohkaseen sisämyssyyn ja siihen päälle äippäpakkauksen toppalakki.

Katselin että meidän lähimmästä kaupasta löytyy rintakumeja ja maidonkerääjiä joten jos tarve vaatii niin sieltä sitten haetaan. Liivinsuojia nyt kuitenkin olen ostanut ;) Imetysliivejä olen hankkinut parit, ihan H&M:ltä ostin. Oliva edullisia ja kait asiansa ajavat kuitenkin.

Tälläistä tälläkertaa

Tiinuli 35+3

KAUNISKUULLE SUURET ONNITTELUT :heart:

RINTAKUMISTA: Itse käytän sitä imettäessä, koska neiti ei osaa ottaa kunnon imuotetta vaan lupsuttaa pelkkää nänniä...ei malta avata suutaan tarpeeksi isoksi. Jossain vaiheessa sitten kokeilen vieroitusta tuosta kumista alkamalla leikata siitä pikkupaljoa kerrallaan pois. Katsotaan kuin onnistuu. Pääasia, että maitoa kuitenkin tuntuu riittävän. Neuvolantäti kävi eilen ja neidin paino noussut hyvin ja kaikki muutenkin ok.
Yöt on olleet aika katkonaisia. Parina yönä neiti on herännyt killittelemään klo 23 ja alaknut nukkumaan vasta klo 2 aikaan...ja itse en oikein ole osannut päivällä nukkua. Täytyy alkaa harjoittelemaan, mutta kun ei malttaisi millään.

Nyt tekemään äkkiä ruokaa

Bartsu ja Marianne 9pv

ihana synnytyskertomus kauniskuu :heart: onnittelut prinsessasta. Tosi rohkaisevaa kuulla noin positiivinen kokemus. Hyviä hetkiä teidän koko perheelle. =)

Tiinuli oivotaan, että teidänkin pikkuinen pysyy vielä hetken kyydissä. Miten se tuntuukin, että aikaa loppua kohden yhtäkkiä tarvitsisikin lisää, vaikka alussa tuntui, ettei se kulu millään. Täällä nimittäin sama tilanne, että alkanut huolettaa ehtiikö sitä tehdä kaiken ennen h-hetkeä, miehelläkin kun on töissä kauhea kiire, jännittää, ehtiikö vauva syntyä kiireen keskelle vai ehtiikö saada hommia hoidettua hyvälle mallille.

täällä lääkärineuvola takana. Huomaa kyllä, että on rokotukset käynnissä, kun kaikki oli niin pikaista. Pissa oli aivan puhdas, vaikka näyte oli super pieni. rr 123/78, paino +400g/vk yhteensä 12kg, hb 121 oli noussut, kiitos rautalääkkeen, sf jopa 35cm ihan yläkäyriä hipoo, syke 145, liikkeet ++, eipä se lääkäri mitään luiden rakennetta tms katsonut, on kyllä niin urvelo, ei meinannut kohdunsuutakaan tarkistaa, mutta pyysin, hän kun meinasi, ettei tarvi kun sunnuntaina on katottu. No tilanne oli sama, pehmeä ja 2 cm jäljellä, vauvan pää kuulemma tuntui sormelle :eek: mutta ihoa oli vielä välissä. joten kai se pieni sielä vielä meinaa hetken majailla. Hyvä niin. Joo, joten sopii nyt vaan toivoa, että se lapsi mahtuu mun lantiosta läpi, kun ei sitä oo kukaan tarkastanut..

nyt ompelemaan vauvalle mönkimisalustaa.
Haltia ja Peikko 36 + 4

millis: Hyvä, ettei ollut bakteeria nielussa! Toivottavasti alkaa flunssa helpottaa pian! :hug: Aika jänniä noi sun terkan kommentit painosta! :eek: Mä en ole mitenkään rajoittanut syöntiä, painoa on tullut tasaisesti, eikä mitään ihmeempiä ole painosta tai ruokavaliosta sanottu.

haltia: Joo, jääkaappiviileät kaalinlehdet ovat kuulemma hyviä, jos rinnat ovat kiristävät ja rintatulehdukseenkin niiden pitäisi tehota. Ikävä vaiva toi närästys! :( Mulla on sitä aika-ajoittain, pahimmillaan oli kuitenkin alkuraskaudessa. Tiedän siis kuinka inhottavaa se on! :hug:

Kauniskuu: Onnea prinsessasta! :heart: Ihana kertomus tosiaan, rohkaiseva ja positiivinen. Hienoa, että ruokahalu on palannut! Nyt vaan tankkaamaan! :D

Tiinuli: Just sanoin miehelle kamerasta, että pitää tyhjentää ja ladata akut! :) Sairaalakassin pakkaaminen on haastavaa. Jotain pientä hemmottelua ajattelin itselleni vielä hankkia sinne, hyväntuoksuisen saippuan tms., joka piristäisi sairaalassa. Ja miehelle sanoin, että sen täytyy tuoda mulle kukkia ja joululehtiä, kun olen siellä. :D

bartsu: Tosi hyvä, että maitoa riittää ja imetys sujuu rintakumien kanssa. :)

haltia: No höh, mikä lääkärikäynti! :kieh: Eiköhän se vauva mahdu tulemaan, katsoiko ne sunnuntaina vauvan kokoa?

ON: Täällä on koko päivän juilinut menkkamaisesti. Kauhea paineentunne alakerrassa ja häpyluutakin vihloo. En tiedä, onko tämä sitten vauvan laskeutumista. Ainakin vauva on vaihtanut kylkeä ja potkii nyt pitkästä aikaa mun vasempaan kylkeen. Muutama kivulias supistuskin on tullut, mutta ei kyllä mitenkään säännöllisesti.

Ei se mies sitten saanutkaan rokotetta. Olivat neuvoneet väärin puhelimessa. :kieh: Noh, sitten vaan toivotaan, ettei saa sikainfluenssaa. Lukitsen sen vaikka kotiin, jos on pakko. :| :D

-Pantsu

Pantishyvä idea tuo itselle jotain hemmottelua. Täytyypä itsekin varmaan varautuajollain raikkaalla body shopin saippualla tms. Sunnuntaina ultrattiin ja vauvasta ei ole tulossa mikään pieni, koko arvio oli 36 + 0 2900g eli ei tarvis ihan loppuun asti mennä. Mä nyt en oo mikään erityisen pieniluinen mielestäni tai kapea lanteinen, mutta kuitenkin 160cm ja hoikka eikä lantio nyt mitenkään leveäkään ole. Luultavasti kuitenkin epätavallista, ettei vauva mahdu syntymään. Yhdellä kaverilla kuitenkin kävi niin, että vuorokauden synnyttämisen jälkeen sektio, kun vauva ei vaan mahtunut syntymään. Tuskin mulla niin käy, enkä sitä pelkää.

Mies tuli kotiin tosi surullisena. Lapsuudesta asti tuntemansa ystävä, jolla todettiin yllättäen paha aivokasvain oli joutunut sairaalaan, oikea puoli kokonaan halvaantunut ja kaikki hoidot lopetettu. Kaveri silti puhuu miehestäni jatkuvasti, ja kuinka menee ensi kesänä veneretkelle mieheni kanssa. Mies on menossa tiistaina kaveria airaalaan katsomaan, mutta ei hän varmaan pitkään elä. on niin ristiriitainen ja apea olo, tämäkin tyyppi on 3-vuotiaiden kaksosten isä. Miksi kaiken pitää sattua yhtä aikaa.

haltia: Voi kuinka ikävää! :( Paljon voimia miehellesi ja sulle! :hug: Mun täti kuoli 2008 keväällä sappitiehytsyöpään, ja varasi tosiaan vielä pari kuukautta ennen kuolemaansa risteilyn Grönlantiin. Hoidot kuitenkin lopetettiin ja siitä pari viikkoa, ja täti kuoli. Toisaalta vahva elämänhalu on hyvä asia, luovuttaminen on todella vaikeaa. Toisaalta, olisi hyvä, että kuolemansairas osaisi myös jättää hyvästit ja lähteä sillä tavalla rauhassa.

Niin se tuntuu elämässä menevän, että ilo ja suru vuorottelevat. :(

Hei kaikille.

kauniskuulle onnittelut prinsessasta :heart: :heart: :heart: Mahtavaa että synnytys on mennyt hyvin ja ilmeisen hyvät muistot mukana kotiuduttu sairaalasta. Vauvantuoksuisia päiviä koko perheelle =)

haltia kurja homma se sun lääkärireissu! Luulisi että lääkärit sentään vaivautuisivat kunnolla tutkimaan. Kun kaikki on niin uutta. Ja synnytys iso ponnistus.

pantsu josko se vauva sieltä pikkuhiljaa laskeutuisi... H-hetki se vaan lähestyy päivä päivältä! Harmi ettei miehes saanut rokotetta. Minun ukkokin saa piikin ottaa kun se kohdalle tulee. Tosin mun hellu ei kuulu mihinkään riskiryhmään, joten saa vielä odottaa. Kuulin tänään synnytysvalmennuksessa että OYS:n lapsivuodeosastolle ei enää pääse edes isät. Synnytykseen pääsee vielä, jos on terve mutta terve ja piikitetty isäkään ei pääse lapsivuodeosastolle. Että jos pandemia on vielä käynnissä niin sitä ollaan sitten kaksistaan siellä sairaalassa vauvan kanssa. Ei kiva sekään. Mutta minkäs teet!

Tiinuli mullakin on ollut välissä noita menkkamaisia jomotuksia... Ne on kyllä inhottavia ja ne voi pehmentää kohdunkaulaa. Mutta mulle sanottiin sairaalassa, jossa siis käyn supistuksien vuoksi kontrollissa, että näitä kivuliaampia suppareita voi ja kannattaisi lääkitä panadolilla (2*500mg). Mun kohdalla niin tehdään pahoina päivinä niin että supistusten kierre katkeaisi. Kannattaa kokeilla, kyllä mulla särkylääkkeet on oloa helpottanut. Jos menkkamaiset kivut jatkuu kauan niin sinuna soittaisin neuvolaan, multa ne ainakin heti otti tulehduksia varten testit. Kun tulehdukset ja hiiva voi aiheuttaa näitä ennakoivia supistuksia. Mutta vaikka mulla on jo yli kuukauden supistellut kivuttomasti ja kivuliaasti niin mitään kiirettä vauvalla ei onneksi näytä olevan. Maanantaina taas katotaan onko paikat auenneet enemmän vai mitäh?

Millis toivottavasti flunssa helpottaa. Inhottavaa tuollainen sairastelu, mutta parempi nyt kuin sitten synnytyksen hetkellä.

OT. olo ihan normaali. Toissayönä heräsin kipeään supistukseen joka onneksi sitten helpotti muutaman minuutin tepastelun jälkeen. Nyt kyllä jo vähän huolestuttaa tuon kohdunsuun tilanne. Mutta maanantaina ollaan taas fiksumpia (sen asian suhteen) :LOL: Huomenna lähden kotipaikkakunnalle siskon vauvan ristiäisiin. Ukko jää kotiin, sillä on työreissu sunnuntaina. Mutta yleisfiilis ihan jees, kävin itseäni piristämässä kampaajalla ja uudet silmälasitkin tulivat tällä viikolla. =)

Vointeja kaikille!

Olen nyt tunnin verran kellotellut supistuksia. Aika tasaisesti 10 min. välein tulevat ja ovat kyllä jokseenkin kivuliaita. Saas nähdä, miten käy, vai loppuuko nämä taas, kuten aikaisemmilla kerroilla... :/ Pikku-ukko kyllä jaksaa möyrytä ja punkeaa alaspäin. Auts!

Pantsulle tsemppiä -ihan siltä varalta että tämä ois nyt niitä "oikeita supistuksia"... Ehkä ne aiemmat kivut olisivat olleet tätä enteileviä, jospa pikku-ukko siellä etsii reittiä ulos. Muakin rupesi aivan jännittämään. Toivottavasti saisit kuitenkin vähän levättyä.

Kyllä tässä taitaa nyt jotain tapahtua. Säännöllisesti supistelee, ja kipuja tuntuu jo selän puolellakin. Pari panadolia nappasin ja ne vaikutti ehkä puoli tuntia. Katsellaan nyt kuitenkin vielä rauhassa kotona, ei tässä vielä hengenhätä ole. :D

Iiiih, Pantsu!!!!! Täällä jänskätään hengessä mukana :) Ja eipä ehdi nasuflunssakaan iskeä mieheen, jos pikku-ukko on nyt tuloillaan (harmi kuitenkin, että miehesi oli saanut väärää tietoa piikityksestä ).

Kauniskuulle vaaleanpunaiset onnittelut prinsessasta :flower: :heart: :flower: Synnytyksesi kuulosti todella hyvältä kokemukselta! Olisipa sitten itselläkin... Vauvantuoksuisia päiviä teille! =)

Haltia: Voi itku kuinka surullinen tilanne siellä, voima :hug: Ja tuntuuhan se erityisen epäreilulta, kun pienet lapset ovat menettämässä isänsä. Toivottavasti tälläisen raskaan jakson jälkeen on rutkasti iloisempia asioita vuorossa! Jaksamista!

Riio ja nattunen 29+6

Kotona ollaan. Kolmen jälkeen lähdettiin käymään synnärillä, kun supistuksia tuli 2 minuutin välein. Käyrille pääsin puoli neljältä. Vauvan sydänäänet olivat hyvät, mutta supistuksien kesto ja voimakkuus ei ihan vakuuttanut kätilöä, että nyt olisi tosi kyseessä. Seisten supistukset olivat kyllä selvästi voimakkaampia. Sisätutkimuksessa todettiin, että kohdunsuu on edelleen vain sormelle auki, ja kanavaakin vielä melko reilusti jäljellä. Kätilö sanoi, että ensisynnyttäjällä tämä vaihe voi kestää parikin vuorokautta. Jee... Reilun tunnin olin käyrillä ja sitten tultiin miehen kanssa kotiin. Yllättäen minäkin sain nelisen tuntia unta.

Nyt on heräämisen jälkeen taas alkanut supistella, tosin matalammalla tasolla ollaan niiden suhteen. Rusehtavaa limaa bongattu vessakäynnin yhteydessä. Ajattelin käydä suihkussa ja sitten ehkä lähteä kävelylle. Kaupassa pitäisi käydä, jotain energiapitoista täytyy saada tankattua, että jaksaa. Voisipa koittaa 2 S:ääkin: siivousta ja seksiä. ;) Saunaa meillä ei valitettavasti ole.

Masu on muuttanut muotoaan. Se on selvästi laskeutunut, mieskin siitä kommentoi kätilölle.

-Pantsu ja pikku-ukko ehkä matkalla maailmaan 38+3

Pantsu, kyllähän tuo kuulostaa näin noviisin korvissa kuitenkin siltä, että pikkuvesseli olisi tuloillaan :)
Kaksi vuorokautta tuon suppailun kanssa tosin ei vaikuta ihan ykkösherkulta...
Joten eiköhän kannata valjastaa nuo perinteiset keinot käyttöön :) Ota saunan sijaan jompaa kumpaa toista S:ää tuplana! Kompensoisikohan??

kauniskuu Onnittelut prinsessasta!! :heart: :heart: Ihana synnytytyskertomus.

pantsu Saa nyt nähdä kuinka kauan se pienokainen haluaa vielä olla masussa. :) Päivät kumminkin senkun vähenee.

Tänne ei mitään ihmeitä. Huonosti nukuttu yö takana. Pyörin ja hyörin koko ajan. Sitten kun sai kivan asennon, niin iski vessahätä. Pitää nukkuu päiväunet jossain vaiheessa.
Kivasti oon saanut noita kirjoja nyt lueskeltua, kun oon kotosalla. Onhan noita kertynytkin ihan kivasti hyllyyn.

Munkin pitäisi miettii jotain kivaa hemmottelua sairaalakassiin ittelleni. =) ainakin suklaata ja joku tuoksusaippua voisi olla kiva. Kunhan nyt muistan sen kassin jossain vaiheessa pakata.

Tilipäivän kunniaksi voisi lähtee kiertää muutaman kaupan. Jospa sitä löytäisi jotain, vaikka en kyllä mitään tarttee. =)

millis ja liinu 32+6

PANTSULLE TSEMPPIÄ TULEVAAN KOITOKSEEN!!

PERHONE: On tosi kurjaa jos isät ei pääse vuodeosastolle. Kyllä siellä kuitenkin jotain seuraa kaipaa.

Viime yö meni hienosti. Neiti kävi tankkaamassa 3 tunnin välein, mutta muuten nukkui. Itselläkin on oikein levännyt olo. Paino on tippunut jo samaan kuin ennen raskautta eli kyllä tuo imettäminen on tosi tehokasta...Toiveita olis ehkä siis saada hoitojen aikana kertyneet kilotkin pois. Täytyy kuitenkin yrittää muistaa syödä ja juoda hyvin, että maitoa riittää.

Bartsu ja Marianne

Iiiih, jännää! Pantsu perhana, se on menoa sitten B) Jaksamista ja toivottavasti kaikki etenee hyvin!

Kauniskuulle suunnattomasti onnea omasta pikku tähkäpäästä (vai mikäs sen pitkätukkaisen prinsessan nimi olikaan). :heart:

Veena kiireessä (34+0)

Pantalaimon Vitsit, jännät ajat menossa!!! Onnea tulevaan....toivottavasti ei tarvi montaa päivää enää kärvistellä supistuksien kanssa.

haltia Voi ei kuinka ikävä tilanne :'( Voimia sulle ja miehellesi :hug:

Tänne ei mitään uutta......

Tiinuli 35+4

Tulin vain ilmoittelemaan, että täällä ollaan vielä. Supistukset laantuivat eilen, joten taisi vain ukkeli härnätä äitiä ja isää. :D Toisaalta, sain hyvin levättyä, kun edellinen yö meni täysin valvoessa. Viime yönä vetäisinkin yli yhdeksän tunnin unet. Kohta lähdetään kaupungille. Hauskaa viikonloppua kaikille! :)

-Pantsu ja pikku-ukko 38+4

Jee, *POKS* 30+0 :heart:

Tää lähtee hakemaan talvitakit ja -kengät kellarista. Mielenkiintoista nähdä, mitkä takit vielä mahtuu päälle. Valikoima senkun kapenee päivien edetessä :D Viimeiset ajat varmaan istun sit sisällä...

Pantsu, voi teidän pikku "kiusanhenkeä" :) Mukavaa kaupunkikeikkaa!

Ihanaa viikonloppua ja voikaahan hyvin!!! :)

Yhteistyössä