** Talviunelmista Plussanneet Marraskuu 2008 **

miracle On jostain syystä tullut hieman lueskeltua noista kaikista jutuista mikä voi mennä vikaan, niin tuo kohdunulkoinen raskaus alkaa yleensä oireilla 7-9 viikoilla, jos on sellaisessa paikkaa että on vaarallinen. Tuolla jossain netin uumenissa sanottiin että suurin osa noista vaan häviää eli kuivuu pois itsestään.

Tuosta alkuraskauden ultrasta sen verran että itse en edes siellä käynyt, kun lueskelin noita kokemuksia ja melko usein oli käynyt niin että tuossa vielä kaikki oli hyvin ja sikiö kuollut vasta sen jälkeen. Miusta on siis vähän rahan tuhlausta mennä sinne kun ei se takaa mitään. Niinkuin ei mikään muukaan, just tuolta luin että mikään mitä itse teet ei voi tuota km aiheuttaa.

 
Eihän se tietenkään ole sama juttu miracle, että kirjoitteleeko vai ei. Miusta on ainakin tosi mukava lueskella muiden juttuja, ja kommentoidakkin yleensä. Nyt on vaan ollut sellainen aika että ei oo yhtään huvittanut tänne kirjoittaa. Toivottavasti helpottaa tuossa ultran jälkeen ja taas jaksaa paremmin, jos/kun saa hyviä uutisia.
 
mie kävin viikolla 7 varhaisultrassa ja olen ilonen että kävin. ainakin tiesin että vauva on oikeessa paikassa eikä oo tuulimuna. hintaa käynnille tuli 40e eli ei miusta kauheen kallis.mulla oli np ultra vasta viikoilla 12+5 niin ois ollu kauheen pitkä aika odotella sinne ennen ku näkee vauvan..
 
nea85 Kyllähän se varmaan toisia helpottaakin, että näkee vauvelin siellä. Täällä nuo ultrat maksaa yksityisellä päälle satasen, miusta siis aika kalliita. Ja tuo tietysti oli vaan miun oma mielipide, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.
 
minulla ultra ei maksanut yhtään. Ihan terveyskeskuksen kautta katsoivat.
Ja kyl mie kommentoin, jos vain jaksan ja osaan. Koska minusta tuntuu höpsöltä ruveta mitää sanomaan, jos ei todellakaan osaa.

Ja tosiaan, varhaisultra on kaksipiippuinen asia, koska senkin jälkeen saattaa viel tapahtua vaik mitä. Mutta kyl se yleensä helpottaa, kun näkee vauvelin.
mutta minulla on tosiaan hampaan kolossa on yhä edelleen lääkärin kommentti: Kaikki on hyvin. sydän lyö ja vauva on oikeassa paikassa..
 
On muuten aika hassua että nuo ultrat vaihtelee noin paljon paikkakunnittain. Onneksi täällä meilläkin päin on alettu tarjoamaan nuo kaksi ultraa, kun meidän pikkuneitiä odotin niin joutui valitsemaan np-ultran ja rakenneultran välillä. Jostain luin että joillain on 6 ultraa kunnan puolesta. Miusta ainakin on melko eriarvoisessa asemassa odottajat täällä suomessa. :|
 
meille ku on esikoinen tulossa niin varmasti sekin vaikutti siihen että menin varhais ultraan.. jos saan joskus toisen lapsen niin osaan varmasti ottaa rauhallisemmin ja jaksan odotella siihen np ultraan. täällä on mun tietääkseni 4 ultraa.. np ja rakenne ja 2 tai 3 sit myöhemmin. mites muilla?
 
ja miracle: mullakaan ei ole kyl mitään tietoa mistä tuo verenvuoto voi johtuu.. mut jos sulla ei ole maha kipeenä tai muutenkaan mitään kipuja niin tuskin se on mitään vakavaa.. jospa sulla on vaan joku haava?
mulla on ollu maha tosi kovalla nyt pari viikkoa.. outoa ku ei yleeensä ole ikinä ollu.. mut kaipa se vaan johtuu raskaudesta. joko rd voi paremmin?
 
nea, nii.. voihan se olla.. ku mulla kans ollu maha kovana vaiks useinkaa yleensä ei oo.. kauhistutti vaa sillo ko aattelin jo et no ny sit keskenmeno tulossa ku pönttö iha punasena.. mut ei sit onneks ollukaan :)

ja mulle kans kyl jäis aika pahasti hampaankoloon tommone et sanottais et kaikki hyvin vaiks todellakaan ei ole ollu.. Aivan ku lääkäri haluis vaa päästä äkkiä eroon mitään eka tarkistamatta..
 
mie olen jo ostanu aika paljo kamaa vauvalle.. käytettynä ollaan ostettu kaikki. vaatteita ei viel olla ostettu eikä leluja.. vaunut ajattelin ostaa sit kuhan tiiän kumpi on tulossa... käytettynä varmaan nekin.
 
nea: Osittain on parempi olo. Ruokaa on alkanut menee alas, mut jotenkin ne ei vain maistu :eek: . Nyt on uunissa miehen tekemä riisi+kana -ruoka. Nyt jo pelottaa, että saanko alas.
Tytöt vietiin mummon luokse yökylään :D . Itse voisin mennä nukkumaan. Nukkua 24/7. Nyt on tullut tämä tajuton väsymys.

Me ostetaan uudet vaunut.. En vaan osaa päättää minkälaiset. Ja jos poika on tulossa, ni silloin on kyl vaatteiden ostoakin eessä jonkin verran :D . Leluja tulee hommattua kans. =)
 
taas mä aloin itkeä äske.. tää on iha outoo ja ahistavaa.. ko yleensä en oo tämmöne enkä muutenkaa itke usein.. ni ny sit suutuin jostai iha mitättömästä asiasta taas eka ja sit menin sovittelee ja sit aloin itkee.. :/
 
HepsKatti
Nea85, mä sit taas jaksoin esikoisesta hyvin odottaa np-ultraan asti ja nyt on tullut pelko takamukseen, että tästä toisesta pitäisi mennä varhaisultraan. Ihmettelinkin, että miten mä en esikoisen kohdalla panikoinut lainkaan näin kuin nyt. Mutta varmaan odottelen nytkin sitten sitä np-ultraa. Vaikka menisikin aikaisemmin ultraan ja todettaisiin ettei kaikki ole kunnossa, niin ei se sitä tilannetta kuitenkaan käytännössä muuttaisi, vaikka saisikin itse siitä aikaisemmin tietää. Pitää vaan toivoa, että kaikki siellä mahassa on ok. Täällä kunta tarjoaa np- ja rakenneultran eikä muita, mutta onneksi sentään nuo molemmat!

Mulla on esikoisen jäljiltä iso laatikollinen äitiysvaatteita. Toivottavasti kuitenkaan ei vielä hetkeen tarvitse niitä kaivaa käyttöön :LOL: . Tuntuu vaan, että toi maha turpoo vauhdilla ja olen siitä "ihan kauhuissani".

Miracle, ne on ne hormonit kun tekee kaikenlaista hassua kropalle :hug: :)
 
Mie oon kanssa tosi itkuinen raskausaikana ja vauva-ajankin alussa. Ollu joka kerta joten nyt osaa jo siihen vähän mieskin asennoitua. :D Kiva kuulla ettei ole ainut itkupilli. Mie saatan itkee telkkari ohjelmista, elokuvista, jos joku sanoo kurjasti tai sitten ihan ilman mitään syytä. Eilen katoin Selviytyjiä ja kun katselivat perhekuvia siinä niin itelläkin oli pala kurkussa. :D Samoin kun oon käyny kattomassa youtubessa noita synnytysvideoita niin ne aina itkettää.

Muutenkin oon kyllä ollu sellanen hermokimppu tässä alkuraskauden että on ollut koko perheellä kärsimistä. Väsymys, stressi ja paha olo sen kai saa aikaan että ei jaksa tosiaan olla mikään ilopilleri. :p
 
Omien kokemuksieni mukaan kohdunulkoinen on todella, todella kivulias...
Sillon olin rv 5+3 ja diagnoosi oli "määrittämätön kohdun ulkoinen raskaus", ei siis diagnoosin mukaan edes tiedetty missä se jokin sillon oli, vaikka kuinka ultrattiin ja tutkittiin.
Aluksi luulin vaan, että ompa kipeet menkat, mutta sitten yksi yö vaan ptkin ja kierin sängyssä, enkä saanut nukuttua eikä normaalit särkylääkkeet auttaneet. Sitten alkoi olla pahoja kipuiluja heti ruokailun ja jälkeen ja liikkuminen oli kokoajan tuskaista... Mutta sitten meni pahaksi. Kävin vessassa, vuosin reilusti ja pissattuani vaan jäin vessan lattialle polvilleen, sillai et peppu irti maasta ja pdin lavuaari reunasta kiinni ja vaan huusin...nuo kaikki tapahtui sen pahan yön jälkeen.. :ashamed:
Itse olin siis tooosi kipee, mutta jokainen ollaan erilaisia. Lisäksi itselläni todettiin marraskuussa vaikea endometrioosi ja joulukuussa leikattiin... Molemmissa munasarjoissa oli iisot kystat :( Kun mietitte munasarjan ja sinne halkasijalta 7cm,5cm kystan ni voi kertoa vähän paremmin ja toinen oli 5cmx4,5cm...

Tulipa pitkä juttu...mutta vähän tietoa minusta ja vaivoistani :D Nyt siis todella toivon, että kaikki onnaa, koska voi olla, että ei koskaan enään... Ikää on 23w.

Ja kiitos kaikille kun otitte mukavasti vastaan :flower:

Niin ja nyt siis kovalla pään vaivalla pohdin mitkä kivut on raskaudesta ja mitkä endosta...hmp...siksi myös tosi hyvä vertailla kipujamme =)
 
maisa: Huh mitkä kivut on sulla ollut. Voin vain kuvitella miltä on tuntunut :hug:

Itsekin oon tullut herkemmäksi, mutta en ihan viel ainakaan rupee kyynelehtimään. Viime raskauksissa oon ollut mielettömän pahalla päällä ja mielialat vaihteli koko ajan. Eka olin ihan tyyni, kun sekunnin päästä olin ihan jotain muuta. Suutuin pienemmästäkin ja olin kuin raivon partaalla.

Nyt on onneksi mielialojen suhteen ollut mukavampaa kuin aiemmin =). Vielähän tuo kerkiää vaihtuu. alussahan täs vasta ollaan :LOL:

Kun vain alkais ruokakin maistuu.

Nyt lenkille koiran ja miehen kanssa.
 
Kiva kuulla, etten ole ainut hysteerinen täällä :) mulla tosiaan nuo mahakivut lisäävät tätä pelkoa, päivittäin menee lääkärin määräämät panadol 1 g x 3 :ashamed: mutta ne kivut on varsinkin öisin sietämättömät ja päivisin pitää jaksaa töissä niin eipä siellä ilman kipulääkettä mennä. Olen jotenkin niin varautunut, että tää on joko kohdun ulkopuolinen tai tuulimuna, nää kivut on niin karseet. Vähän reilu viikko pitäis vielä kestää ennen ekaa ultraa, silloin näkee onko oikeassa paikassa.

maisa-80 mulla on kans endo, voi olla että kivut johtuvat siitäkin, kun pesäkkeet joutuvat venyä kohdun kasvun mukana. Olen kuullut, että endo potilailla voi olla kipeitä raskauksia. Kuinka sulla on mennyt tämä raskaus? Oletko ollut kipeä?


 
Emiliina, no toivotaan kovin et ois kaikki kummiski hyvin!!

maisa, hui ko sul ollu kovat kivut! Tuollasii ei kyl sois kellekään..

AE, kiva et meit o sit useempiki hermoheikko ja itkupilli :p

mul ei onneks oo ollu mittään mahakipuilua ny ennee.. eikä oo koskaa ollu niin et pitäs mittää särkylääket ees ottaa.. muutoin ei oikein oireit oo kuin et naama kukkii minkä kerkiää ja kasvoist rintoihi asti oikeestaan on näppylöit iha kiitettävästi.. sit nuo mielialan vaihtelut ja ajoittaiset nippailut tai repimiset masun/kohdun kohdilla..

Muuta ei oo ja kivahan se vaa ois jos vaa tietäs et kaikki silti ois hyvin ni sithä ois vaa kiva et ei oo hirmusii oireit :) mut nää mielialan heittelyt o vaa aika järkkyjä.. harvase hetki oon ny alkanu eka huutaan jostai ja sit minsan parin päästä meen sovittelee ja miltei itkua tihrustan.. mut oha se iha ymmärrettävää ku hormonit sen tekee mut silti jotenki niin outoa..[color]
 
miracle: Kieltämättä se on outoa, että jostain rupee huutaa ja kohta sovittelu + itku.. Mutta mie olin tyttöjä odottaessa sellainen, etten tasan tarkkaan menny pyytelee anteex :whistle: Sen se teettää, ku o oinas :LOL:

sitten oon itestä huomannu sen, ettei oo koskenu päähän eikä oo tarvinnu lääkkeitä syödä :eek: . ennen raskautta vähä väliä koski päähän. Mitähän mä oikein oon tehnyt erilailla.

emiliina: Toivottavasti kaikki on hyvin! :hug:
 
Emiliina: Kyllähän tämä tässä on mennyt, mutta kyl välillä on sellasia kipuja ja kramppeja, että pistää mietityttään.. Joo, mulla se endo todettiin vaikeaksi ja alettiin sitten jo puhumaan mahdollisista hedelmöityshoidoista, mutta sittenpä tärppäski, ennen mitään hoitoja. :D :heart:

Mutta juu, en siis yhtään ihmettelis, jos meillä sairastavilla olisikin kipeet raskaudet, koska itsella ainakin on joka päivä kipuilua vatsalla, oli sitten menkat tai ei... Mutta sitten olen taas kuullut, että endon oireet ja vaivat helpottaisivat raskauden aikana ja joillekkin ei jopa kivut palaa...se oliski hienoo :)

Hitto kun ei meinaa mitkään rintsikat enää mahtua...

Emiliina, mut jos sun tosiaan täytyy ottaa joka päivä lääkettä, siis ettei vaan pysty oleen ilman, ni sit uudestaan lääkäriin! Koska jos on niin ikävästi, että on kohdun ulkoinen, niin sillä voi olla tosi huonot seurakset mitä pidemmällä se pääsee menemään...en halua huolestuttaa, vaam ihan antaa neuvoa... :hug:
 
miracle, mina osaan auttaa sinua tuossa veriasiassa sulla on perapukamia. Todella yleinen vaiva raskaudessa ja voi ilmeta vain verenvuotona kakkoshadan yhteydessa. Nimimerkilla, karsinyt niista itsekin alkuraskaudessa. Mulla ainakin auttoi paljo veden juominen, juustotuotteet voi pahentaa asiaa.

alkuraskauden kivuista mulla oli kovia, menkkamaisia kipuja ja vihlovia sarkyja ja neuvolassa sanoivat, etta kuuluvat raskauteen. Yleensa kohdunulkoisessa kivut aityvat niin koviksi, kuten maisa sanoi, etta ei enaa voi liikkua eika mitaan. Ja mikaan ei silloin auta. Kaverillani oli kohdunulkoinen viime kesana ja joutuivat viemaan raskausviikolla 5 ambulanssilla sairaalaan kipujen vuoksi.

Kirppunen on masussa kauhean aktiivinen. Tanaan nappasin kantapaasta kiinni kun neiti venytteli. Huonosti nukuttu yo takana kun toisella oli monen tunnin paasiaisbileet masussa.

RD onnea hyvista ultrakuulumisista.

katrinainen ja kirppunen 32+6
 

Yhteistyössä