Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Susirouva äkkiä kommentoin vain tuota silli asiaa.. että mulle sekä neuvolalääkäri että neuvolan täti sanoi että silliä voi syödä, mutta suolan takia ei ihan hirveänä kannata. Näin myös siskojen neuvolat ovat neuvoneet! mä syön ainakin, ja olen jo useasti syönyt. :D

muoks* vielä lisäys, että mulla oli tiistaina neuvolassa rv 24 kohdunpohjan korkeusmitta 24cm ja vielä lisäys: että vaikka tiedetään kumpi meille tulee, niin varmuuden vuoksi laitetaan molemmille sukupuolille nimet hätäkastetta varten. Toivotaan, että ei tarvi hätäkastetta kukaan meidän vauvoista!!!
 
Viimeksi muokattu:
Susirouva ihanaa lukia sun kaikki kommentit kun joku jaksaa kirjoitaa:) ja hyvää ultra kuulumista:) potkuja on kiva :)

Kaikille hyvät ultra kuulumista:)

Noista suolasta ruoka syön kyllä niitä mutta ei tosin liika;)
Minulla on 6 kg nousut paino ja sotkut normaali kait:) Minulla on 18.6 neuvola, 19.6 on pehevalmennukseen ja mies on aina ollut mukaana. 21.6 on sokerirasitus joka vähän minua huolsetutta kun ei voi syödä ja juoda 12 tuntia ja vielä 2 tuntia siellä labrassa että tosi kiva:) vauva potki niin kuin jalkapaloilija mutta kiva tunne ja varsinkiin kun maha meni vino niin mies nauraaaa.. ehheh..hankimisesta tavarat en ole kyllä mutta joku aikaisimen mainitse niitä voidet ja yms niin hyvä vinkki kai minunkin on hankittava :) ai niin ja nimen meillä on kyllä jo valmis se on helpo kun laitamme minun isän ja miehen isän nimet:)



Tänään minun tytär täytä 18v ja pikku bambino 29+
mukava ja aurikoiset viikonlopua ihanat sisarukset...
 
Susirouva päädyttiin vaunuissa Bugaboo Cameleoneihin, jotka tuntuu vastaavan meidän tarpeita parhaiten. Mulla oli vaatimuksena kääntyvät etupyörät, joihin saa tarvittaessa vaihdettua järeämmät talvirenkaat.
Tilasin myös tällasen: Ergonominen Tula Kantoreppu | ipanainen ja posti toi sen jokin aika sitten perille. Olen nähnyt käytössä ja ihastuin ikihyviksi :) Olen lueskellut ja vertaillut eri kantoreppuja ja -liinoja ja tohon nyt päädyin, vaikka se lompakossa melkoisesti kirpaisikin.. On vielä sen verran uusi, ettei juuri käytettynäkään saa.

Olisipa mukava vertailla tota sf-mittaa teidän kanssa, mutta mulla ei oo jostain syystä mitattu sitä kertaakaan (viim. neuvola oli 21+ jotain)! Naapuri ainakin tänään totes, että mulla on tosi pieni maha viikkoihin nähden :/ Onko se sitten hyvä vai huono juttu, en tiedä :) Tietty se on yksilöllistä missä tahdissa kenenkin vatsa pyöristyy.

Otin nyt sitten varaslähdön kesälomaan, joka olisi häämöttänyt parin viikon päässä ja jäin supistusten takia taas sairaslomalle. Tosi nihkeesti kyllä terkkarin lääkäri oli kirjottamassa, mutta laittoi kuitenkin 2 viikkoa kun mulla silloin neuvolalääkäri. Mites muuten, onko kukaan ollut kesälomaa sairaslomalla? Mullahan alkais kesäloma just sillon kun sairasloma loppuu, niin kannattaisko kuitenkin yrittää saada sairaslomalle jatkoa kesälomasta huolimatta? Olen kuitenkin melko varma, etten pysty elokuussa palaamaan enää töihin kun nyt on jo ollut niin hankalaa ja tuskin tämä tästä helpommaksi muuttuu..

Mites, onko muut jo kesälaitumilla kun niin on hiljentynyt? Kertokaapas nyt kuitenkin välillä kuulumisia :)

mökkelö ja hyyppä 24+1
 
Mökkelö: jos oot kipee niin hae sairaslomaa myös kesäloman ajaksi. Näin lomapäivät säästyy ja voit pitää ne vanhempainvapaan jatkoksi. Toki jos tiput kelansairaspäivärahalle on se pienempi kuin palkka, mut ei kovin paljoo. Itsellä jää kelan tuloilla jotain 300-400 e kuussa puhtaana vähemmän, mutta itselle tärkeempää saadaolla kotona väjän pidempään.

Hiljaiseloa oon viettäny ja vuodelevossa sairaalassa ollu kohta 3 viikkoo... Tuplat meinaa syntyä liian aikaseen. Tylsää mutta mitäpä sitä ei tekis pienten puolesta. Mutta viikon päästä ei enää yritetä estellä syyntymistä kun 34 viikkoa on täynnä. Vaikka keskolaan vauvat joutuvatkin.

Hyvää kesää kaikille!
 
Mökkelö mä olen nyt itse sairaslomalla siihen asti kunnes alkaa kesäloma. Tuskin voisin mennä töihin enää, mutta en jaksa hakea sairaslomaakaan kesälomalle. Kuitenkin kertyy täydet lomat äippäloman aikanakin. Mulla on tasan 2 viikkoa kesäloman jälkeen töitä ja sitten alkaa äitiysloma, sen 2 viikkoa haen sairaslomaa sitten, periaattessa olen miettinyt että mulla on 2.7 neuvolalääkäri ja voisin tietenkin sen sairasloman pyytää.. mutta sitten jää myös lomarahat tältä kesältä saamatta. Lomarahojahan ei saa jos ei lomia pidä. Mutta jokainen päättää mitä tekee. Mä nyt muutenkin olen jäämässä kodinhoitotuelle, ollaan siis miehen kanssa jo päätetty että olen ainakin sen 1.5 vuotiaaksi kotosalla luultavasti pidempäänkin!

Vaunut on yhä ostamatta. Teutoniat on nyt mielekäimmät tällä hetkellä, onhan niillä se tonni hintaa :/ mutta olkoot! en ole jaksanut edes käytettyjä katsella/etsiä. Saadaan muuten lahjaksi anopilta ja appiukolta videonäytöllinen itkuhälytin, varmaan ihan kätevä kun asutaan 2 kerroksisessa talossa :)

täällä turvotus on helpottanut vähäsen.. paniikissa odottelen sokerirasitusta, katselin nimittäin sitä dieettiä jolle joutuu jos siinä jää kiinni ja huh! ei paljoa herkutella sen jälkeen!!

LadyBlue ja erittäin aktiivinen pikkutirri rv 24+6
 
lady blue: Tuo lomarahojen saanti on työpaikka/työehtosopimus kohtaista. Itse ainakin sain lomarahat jo nyt vaikka lomat pidän 2013 heinäkuussa. Mutta sillon saan vasta loma-ajan palkan. Jaa aikomus itselläkin jäädä hoitovapaalle joksikin aikaa ja siksi pidennän parempituloista aikaa sinne loppupäähän, ettei niin montaa kuukautta tartte kodinhoidontuella kituuttaa. Mutta jokainen taktikoi tyylillään. ;-)
 
Nippe sitäjuuri tarkoitin, että mä en sa lomarahoja jos en pidä lomia. Mulla ei ole niin väliä vaikka loppuu "hyvätuloisuus" aikaisemmin.. mutta tosiaan kaikkien kannattaa itse tarkistaa saako lomarahat vai ei!
 
sairaslomista ja rahoista Olen myös sairauslomalla äitiysloman alkuun ja siirrän kesäloman sitten sinne isäkuukauden päätteeksi, niin saa sen kuukauden kauemmin sitten rahaa. Soitin itsekin palkanlaskijalle ja kysyin noista jo maksetuista lomarahoista, luulin että joudun palauttamaan ne, mutta ilokseni ne saakin pitää, vaikkei pidä lomaa =)

Kovasti tsemppiä Nipelle! Itse olen aikalailla kodin vanki tuon selän vuoksi ja vaika pystynkin kaikkea pientä puuhastelemaan niin pää meinaa välillä hajota täällä kotona pyörimiseen. Sulla on vielä monta kertaa kovempi pesti kyllä siellä sairaalassa! :hug: Toivon siitä huolimatta, että pinet viihtyvät masussa mahdollisimman pitkään! Minkähän kokoisia he ovat nyt?

Susirouva Meinasitko ottaa äitiyspakkauksen? Sinähän pääset sitä jo tilamaan todistuksella =) Niitä pikkuvaatteita ei kyllä kyllästy hypistelemään... Mustakin on tullut aika kova pupunruuan syöjä. Jotenkin tekee mieli kaikkea tuoretta ja se ei niin närästäkään / ummeta. Oikein odotan kun saa kotimaisia mansikoita, ah ihanaa!

Tiedättekös, täällä täytetään huomenna pyöreitä! Nimittäin rv 30+0 tulee täyteen. Tuntuu, että vasta oli se rv 20, jotenkin nuo viikot kuluu tosi nopeaan nyt sen alun hidastelun jälkeen. Tänään olen pessyt vaunuja, mehän ostettiin ne käytettynä. Vaikka tosi siitit ne oli, niin halusin kuitenkin pestä kaikki osat. Muut osat saikin kätevästi koneeseen, kuomuosan pesin ammeessa. Mulla on perhevalmennukset takana ja eilen neuvolassa oli kaikki hyvin. Sf mitta kulkee keskikäyrällä ja hb oli 131. Nyt sitten tiheneekin nuo käynnit parin viikoin välein. Meinas oikein iskeä paniikki, kun terkkari puhu jo synnytyksen käynnistymisen merkeistä ja sairaalaan lähdöstä! Nyt jo! :O Vastahan me saatiin tämä vauvauutinen :LOL:

Hyvää juhannusta!
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
:heart:Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet:heart:



Nippe............29v..esikoiset..1xinssi, OI........LA 7.8
Jypy..............40v...3.lapsi....4xinssi............LA 20.8...JS
Haaveilija 82..29v..1.lapsi.....3xinssi, 1.IVF.....LA 29.8...
Mirdav...........38v...1.lapsi....3xinssi, luomu...LA 31.8...NKL
Mangu76.......36v...1.lapsi....1.IVF/3.PAS.......LA 30.9...NKL
LadyBlue.......29v...1.lapsi.....2.inssi.............LA 2.10...OYS
mökkelö........26v...1.lapsi.....4xinssi, 1.IVF....LA 7.10...KOS
Ronja R...........?.....?...........2xinssi, 1.IVF.....LA 8.10.....
susirouva......40v...1.lapsi.....1.IVF..............LA.9.10...NKL
Dreamer74.....37v...1.lapsi....1.IVF/1.PAS......LA 11.10...ulkomailla
Albus............35v...3.lapsi.....3xinssi, luomu...LA 11.10...NKL
Sartsa00.........?.....?............3.ICSI/1.PAS...................?.....
Jade84...........?
Kebri82.........29v....1.lapsi.....1.IVF..............LA 23.10...SeKS
Tuttava.........?......2.lapsi.....3.IVF/ICSI/PAS............
Lotte10........27v....1.lapsi.....1.IVF..............LA 30.10...TAYS
Areliina........ 29v...1.lapsi.....4xinssi,1.icsi......LA 6.11..TAYS
neulatyyny....38v....1.lapsi.....2.ivf................LA 12.11..TYKS
Tunafish-78...34v...1.lapsi.....2xinssi............LA 20.11..NKL
Uskoa täynnä.........................1xinssi..........LA 24.11
Peppi1981.....30v....1.lapsi....3.ICSI 1.PAS......LA 10.12..OYS
Rödluvan.....30 v...1.lapsi.....1.ICSI 1.PAS.......LA 20.12..TYKS
Alexsandria..35v...2. lapsi....3.IVF..................LA 7.1..LPKS
waninka...............1.lapsi.....3.inssi...............LA 7.1..TAYS



Suuren surun kohdanneet :'(
Scarleth
valoa
Aretha
Hautomo76
luck
 
Viimeksi muokattu:
Voi vitsi, olisipa yhtä pitkällä kuin Haaveilija! Nyt onneksi ei meno tunnu enää aivan yhtä hitaalta kuin ihan alussa, nyt en enää ihan joka päivää laske :D Mutta sanotaan että ainakin puoliviikoin kyllä kiinnitän huomiota että mikä rv ja päivä on menossa. Olin neuvolassa tänään, oli uusi "neuvolantäti" joka oli oikein mukava. Nyt oli myös eka lääkärineuvola, eipä siellä mitään uutta tietoa tullut. Lääkäri sanoi ruvetessaan etsimään sydänääniä että "ei ne välttämättä näin aikaisin vielä kuulu", johon minä: "Löysin ne kotidopplerilla ekan kerran 9+6" :p Eikä se sitten meinannut löytääkään ennen kuin vihjaisin että viimeakoina ne on kuuluneet tuosta kohdun vasemmalta laidalta :D Mutta sanon kyllä että ei mun mielestä oo enää normaalia jos sydänääniä ei olis saanut 14. viikolla kuulumaan?!? Toi neuvolalääkäri muutenkin oli tainnut katsoa vähän väärin millä viikoilla olen tai jotain, se sanoi että paha olo alkaa kyllä pian hellittää "kunhan eka kolmannes ehtii mennä". WTF, eka kolmannes loppui jo 1,5 vk sitten? Ja sanoi myös "kohta voit alkaa huomata että maha vähän pyöristyy". Jälleen, WTF?! Katsoikohan se edes mua, koska mulla on ihan tajuton pallovatsa! Oli kyllä ihan herttainen lääkäri mutta tuntui olevan hiukan kuutamolla :O Ihan kuin se olisi vaan luetellut jotain ennaltaopittuja lauseita tai jotain.

Hyvää juhannusta!!!

Rödluvan ja Betakingi 13+3
 
Rödluvan onpa sulla ollut likinäköinen lääkäri :D noh, pääasia että tiedät itse missä meet. Onhan se sullakin jo hyvällä mallilla raskaus. 12 kriittistä viikkoa takana, nyt alkaa sitten aika hujahtamaan :) toivottavasti toinen kolmannes on sulle ihanan helppoa aikaa :D mulla ei muuten meinannut löytyä sydänääniä viikolla 21, pieni oli niin vilkas että ei kunnolla saatu anturin kohdalle. Viimeksi viikolla 24 tulivat äänet heti esille, mulla myös mies kuulee masun päältä vauvan sydänäänet jos vauva on sopivassa kohdassa :)

Haaveilija millaista oli perhevalmennuksessa? meillä on ne elokuussa ja sitä odotellessa. Harmi kun sun selkä oireilee niin pahasti. Mulla on kans aika rajattua tämä liikkuminen noiden supistelujen vuoksi ja kyllä meinaa kotona seinät kaatua päälle, jopa vauvan vaatteiden pesu, silitys ja viikaus alkaa kyllästyttää :D jo neljä viikkoa kotona ja vielä olisi raskautta edessä yli 3 kuukautta :D saa nähdä tuleeko hulluksi?

ON sokerirasitus meni ihan puihin. Se litku pysy mun sisällä 55 minuttia, jonka jälkeen oksensin kaikki pihalle. Tuli huono oli jonku 30min jälkeen ja yritin sinnitellä ja kävin makaamassa siellä labrassa olevalla vuoteellakin, mutta ei auttanut. Multa saatiin siis vain paastoarvo 4.3 ja se tunnin arvo joka oli 6.8. Huomenna neuvolasta soitetaan sitten uutta aikaa tai mietitään mitä sen kanssa tehdään. Mä tiedän jo nyt melko varmasti että se litku ei ikinä pysy mun sisällä, heti kun maistoin sen maun tuli mieleen alkuraskauden pahoinvointi. HYI :/ ja tosiaan melkoinen heikotus oli jo ennen kokeeseen menoa, on nimittäin aika rankkaa olla 12 tuntia syömättä.

Onko muilla jo takana rasituskoe tai oletteko menossa? toivottavasti onnistuu paremmin kuin minulla. Pikkuinenkin vähän ärsyyntyi oksentamisesta ja on ollut todella rauhaton koko aamupäivän, onneksi sain nukuttua vähän ja se helpotti oloa.

Pahoinvoiva LadyBlue ja pikkutirri rv 25 +1
 
Heippa tytöt! Pitkäst aikaa. lueskelin tässä teidän kommentteja ihanaa, että teille menee hyvin toivotaan että kaikki sujuu teille kaikkille hyvin. Kävin ultrassa n 3viikkoa sitten ja lääkäri totesi että alkion sydän ei enää syki ja viikko myöhemmin se tuli pois. Aluksi minun oli vaikea uskoa että se oli poissa, mutta nyt olen hyväksynyt sen.
Eikä se edes vaivaa minua enää, olen iloinen ja kiitollinen siitä että tulin raskaaksi. Tottakai aiomme jatkaa hoitoa, mutta vasta kahden kuukauden päästä kun palaamme lomalta. Olemme menossa AFRIKKKAAN ensimmäistä kertaa! en malta odottaa ja sen jälkeen jatkamme hoitoa. Toivotan teille kaikkille ihanaa odotusta ja hyvää kesää. Toivottavasti minäkin siirryn odottavien listalle pian. Haleja teille ihanille naisille.
 
Heippa pitkästä aikaa!

Täällä kaikki hyvin, maha kasvaa ja ens maanantaista rakenneultraa odotetaan malttamattomana :)

Nipelle kovasti tsemppiä lepoon!

On joo kovin nopeasti mennyt tämä aika plussaamisesta ja kesä menee hurjaa vauhtia eteenpäin. Huomenna alkaa miniloma ja juhannusta odotetaan kovasti. Mun suurimpana pelkona on tällä hetkellä etten jaksa loppuun asti töissä, haluan niin kovasti jäädä äippälomalle töistä enkä sairaslomalta. Töissä oonkin nyt jo hakenut äitiyslomaa ja kaikki päivämäärätkin on jo selvillä. Hassua ajatella, että en mene töihin piitkään aikaan :)

Lotte ja mukula 21+1
 
LadyBlue voi miten kurja kuulusta to sokerirasitus, minulla on huomenna klo 8.00 ja 12tuntia syömättä ja juomatta, mutta minulle vain sanottu että antavat 2 lasillinen tosi makea juottava ja odotan pari tuntia verikokesen mutta nyt vähän pelottaa sun kertoma että minulleko tehä sama?

luck olen tosi tosi pahoilani:(:hug: noh hyvä että olet jo pääsyt yli mutta uskon että teillä vielä tule kun kerran olit tullut raskaks...mistä tiedät loman aikana tule se yllätys:) hyvä ja rento matka teille..

Lotte10 kiva nähdä sua taas:D hyvää että sinulla kaikki hyvin..

Minulla lomaa alkaa vasta 27.7 eli kuukaus ennen LA, minulla ei ole kesäloma kun on oma firma:( mutta en kyllä halua jäädä kotiin kun mua vässyttä vaan enemaan, mulla on ollut kyllä hyvä olo koko ajan paitsi selkä kivut olmesty nyt viime aikoina:(
Perhevalmenus oltiin eilin ja oli kiva:) 29.6 on seurava, mulla muuten seurava neuvola 24.7 aika pitkä neuvolatäti sanoi että kun on nain hyvin mennyt niin ei tarvi eli jos jotain tule vastaan..vauva on 30cm ja 1.4 kg ja olen 60kg nyt huh huh olen 6kg enemaan nyt ennen raskaus että sille...

hyvää juhannusta kaikille ihanalle sisaruksille ja hyvä odotusta..

Mirdav ja bambino 29+5

Haaveilija olen perässä 3 päivähan meillä ero ehehehh :D

Rödluvan onpa sulla toi lääkäri juttu hauska:D noh pääasia tiedämme itse niitä viikoja..

Nippe toivotavasti pikkuiset pyysy vielä sisälläsi on se aina parempi..
 
Ladyblue, voi harmi että rasitus meni puihin, varmaan onkin tosi rankkaa olla syömättä 12 h ensin, itsekin tiedän tarvivani säännöllistä tankkausta.

luck, osanottoni :hug: hienoa että olet jo selvinnyt asiasta, toivottavasti teilä tärppää pian uudestaan!

Mirdav, kuulostaa rankalta ettei sulla ole lainkaan kesälomaa! Toisaalta aika lyhyt aika enää äippäloman alkuun. Toivottavasti selkäkivut ei pahene.

Rödluvan ja Beetakingi 13+3
 
Luck:hug: Olen niin pahoillani.... niin sita vaan on aina niin oman tilanteensa pauloissa, etta paasee unohtumaan, etta moni viela kamppailee taman lapsettomuus asian kanssa tosissaan. Ja pettymyksia ja menetyksia tulee. On se surullista ja rankkaa. Saa olla todellakin kiitollinen, etta on itse selvinnyt nainkin pitkalle.

ON: Ei ole taallakaan kesalomaa... loppuun saakka ollaan toissa jos vaan kroppa kestaa ja sitten se huippu 6 viikon aitiysloma. :kieh: Oon kylla niin kade tosta Suomen systeemista, mutta silti en vaihtaisi nykyista elamaa ja ihanaa miestani mistaan hinnasta. Kylla me parjataan! On kaikki muutkin ennen meita parjanneet.

Mulla on sokerirasitus 4 viikon paasta, viikolla 28. Mut taalla tehdaan eka sellainen tunnin koe (juodaan jotai litkua ja tunnin paasta veriarvot). Jos se menee pieleen, ni sitten vasta tehdaan se paasto sokerikoe.

Me oltiin miehen kanssa viime viikonloppuna siella synnytysvalmennuksessa muutes. Oli tosi hauska opettaja, ja kaytiin paljon asioita lapi raskaudesta ja synnytyksesta ja isan roolista ja aidin tuntemuksista. Lisaksi harjoteltiin niita rentoutus ja hengitystekniikoita ja saatiin tosi paljon matskua mukaan kotiin luettavaksi. Oli jopa maittava lounas tarjolla. :) Kannatti menna!

Mieskin paasi nyt vihdoin tuntemaan vauvan potkut. Ne itseasiassa nakyykin ulospain, maha pomppii valilla oikeen villisti kun tytolla on meno paalla. :heart:
 
Rödluvan jo kyllä on se vain nain mutta tykkän olla töissä enemaan kuin kotona:) kun on vain kaikki ok.. yöt on nyt valvottu kun vauva just silloin liikuu todella voimakasti päivällä aika rauhallinen:)
Sokeri rasitusta oli aika helpo join siitä kaksi lasillinen makea ja ennen siitä oli verikoket ja sitten tunnin päästä ja sitten taas tunnin päästä en vielä tiedä vastausta kun pitä itse soita neuvolaan. kai mä huomenna soitan..
Muuten Haaveilija ja Jypy miten teillä toi maha tuntuu kun minulla tuntuu välillä tosi tosi kiven kova toi maha.. Miten Nippe onko kaikki hyvin?
Dreamer kuulusta kivalta sieltä ne valmennuksen..
Hyvää odotusta kaikille..

Mirdav ja Bambino 30+4
 
Mirdav hyvä että selvisit sokerirasituksesta helpolla. Sekin on niin ihmisestä kiinni miten siihen paastoon ja sokerilitkuun reagoi. Mun ei onneksi tarvi käydä sitä ehkä uudestaan, kun on mulla on paastoarvot niin hyvät. Noh.. neuvolalääkärin kanssa asiasta vielä ens viikolla keskustellaan!

Mulla kovettelee mahaa kans tosi usein, ne on niitä ennakoivia supistuksia. Jos niihin liittyy kipua niin sitten ei ole hyvä tai jos niitä tulee liian usein. Mähän olen sairaslomalla juuri noiden supistusten takia kun ne on välillä kivuliaita olleet. Mutta ne kivuttomat ovat ihan normaaleja.. :) jos ei siis ole muita oireita!?!

Dreamer
se on niin ihanaa, kun vihdoin tuo mieskin pääsee osalliseksi potkuihin. Mullahan mies on tuntenut potkut ja jo kauan ja vielä se jaksaa niistä innostua. Joka päivä sen pitää saada tuntea muutama potkut ja mies juttelee masulle ja sanoo että isin vauva <3 aivan ihanaa :) Kyllä sä varmaan pärjäät jenkkilässä ihan yhtä hyvin vauvan kanssa kuin muutkin. Jokaiseen tilanteeseen on pakko sopeutua, on mullakin tuttuja joilla on äiti lähtenyt heti äitiyslomakauden jälkeen töihin koska rahatilanne on pakottanut, vaikka suomessa asuvatkin.

Lotte10 pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu, jos jaksat olla töissä niin hyvä niin ja jos et jaksa olet sairaslomalla ja jäät sitten äippälomalle. Kaikkein tärkeintähän on se miten itse kokee. Mulla ei olisi puhettakaan että voisin olla töissä enää, jo pihalla kevyt kitkeminen tai imurointi lisää supistuksia ja on pakko olla loppupäivä makuulla :/

luck olen pahoillani puolestasi. Muistan miltä tuntui kuulla ultrassa samat sanat, että ei täällä sydän lyö.. vieläkin kiitän joka päivä siitä että olen saanut tämän pienen ja hän vahvistuu päivä päivältä. Lapsettomuus muistuu kyllä mieleen usein ja saa olla vain kiitollinen tästä hetkestä. Hienoa että olet päässyt jo hieman yli asiasta, toivon sinulle uusia tuulia ja sitä että sinäkin saat pienokaisen vielä syliisi.

ON täällä ei mitään ihmeellistä. Juhannus meni syödessä hyvin :) Vauva viihtyy jo pää alaspäin, jolloin myös liikkeet ovat maltillisemmat. Välillä kääntyy vielä pää ylöspäin jolloin koko maha värisee ja mutruaa, sitten liikkeet ovatkin taas tosi voimakkaita. Kerkesin huolestua kun pari päivää oli hiljaiseloa, mutta vauva olikin kääntynyt ja potki selkään ja nyt kun kääntyi takaisin niin johan taas potkuja tuntee kokoajan :) kovin hän elää omaa elämää tuolla. Yöllä en herää potkuihin, ainoastaan noin 4 kertaa pitää käydä pissalla yössä ja onneksi saan heti nukahdettua uudestaan :)

Täällä vaan masun kasvatus jatkuu ja maanantaina olisi toinen neuvolalääkäri.. äippälomaankin aikaa enää vajaat 2 kuukautta, niin se aika vaan kuluu :)

LadyBlue ja pikkutirri rv 26 +1
 
Rakenneultra onnellisesti takana ja kaikki kunnossa! Sydäntä katteli pitkään ja ehdin jo huolestua, mutta kaikki hyvin oli vaan niin vilkasliikkeinen kaveri ettei hyvää kuvakulmaa saanut :)
Ja saatiin POIKAlupaus. Ei kyllä jättänyt arvailujen varaan :heart:
Kävin sitten heti ostamassa muutaman sinisen vaatteen ja vaunutkin ehkä tilataan jo tällä viikolla eli alkaa osteluvimma nostamaan päätään :)
Raudan alotin tänään kun oli tuo hemppa vähän laskussa neuvolassa ja oon ollut väsyneempi kuin koko raskauden aikana:confused:
Mutta jos tuo rauta nyt auttaisi.

Mirdav: tuo vatsan kovaksi meno kuulostaa kyllä kovin supistelulta ja kyllähän sulla varmasti jo noita harjoitussuppareita pitäiski olla :heart:

Lotte ja mukula 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: Rödluvan
LadyBlue, olen syönyt silliä tuonkin jälkeen :D. En jaksa olla niin kauhean hysteerinen muutenkaan kaikesta. Enää siis. Aluksi tuskin uskalsin hengittää :D. Kivasti tilaa sun vauvalla polskia siellä :). Mutta siis millon ja kenen tuollaiset hätäkastenimet siis pitääkään antaa. Kaikkien? Olen kyllä täysin tietämätön tuollaisesta asiasta.

Harmillisesti meni tuo sokerirasitus sinulta. Kun jo sait juotua, ja noinkin pitkään pidettyä sisällä. Kurjaa joutua tuohon uudestaan. Se odottaminenkin on melko pitkäveteistä. Vaikka kait sitä odottaisi vaikka 7 h ennemmin kuin oksentelisi. Tehdäänkö tuo sokerirasitus muuten kaikille?

Mulla tuo oli tänään, ja meni kyllä yllättävän hyvin. Kerran juodessa tuli sellainen yökkäysrefleksi, mutta sain litkun alas ja pysymään siellä. Arvoja en kysellyt, kertoili siinä kyllä että eka paastoarvo oli jotain 3-4 välillä. Onpahan tuokin nyt sitten lusittu.

Meillä tulee myös menemän se tonni niihin vaunuihin, mutta mitä olen muilta kuullut, niin kaikki sanovat että vaunuihin kannattaa panostaa. Niitä kun käyttää niin paljon. Siskonikin kerran sortui halppisvaunuihin, jotkut ABC:t tms. (hänellä on siis monta lasta), ja sanoi että aina ärsytti lähtiessä kun olivat niin huonot työntää. Joten meille siis tulee ne Emmaljungan Mondial Duo Edget classic rungolla, tai ehkä Mondial Duo Combit, white leatherette:lla ja classic rungolla. Syksyllä tulee uusia kuosejakin, muttei ehditä niitä jonottamaan.

Ne Bogaboot olisi kivan pienet ja näppärät, mutta kuitenkin haluan ilmakumipyörälliset vaunut kun niillä on helpompi kulkea maastossa. Mutta kaverini oli juuri kylässä, ja hain hänet ja vauvan autolla. Hänellä on mitoiltaan pienet Teutonian vaunut (ja kun asuu Helsingin keskustassa, ja pitää mahtua pieneen hissiin), niin silti veivät koko farkkumme takatilan :O. Silloin mietin miten paljon helpompaa olisi kun olisi pienemmät Bogaboot...Mutta silti ängetään sitten vaan ne meidän Emmaljungat sinne taakse. Kissat voivat sitten juosta perässä...:D. No ei vais...

Kyllä myös taidan haluta sen itkuhälyyttimenkin. Vaikka asutaan yhdessä tasossa, ja vaunut saa kivasti keittiön ikkunan alle katetulle terassille. Mutta varsinkin mökille on tarpeen jos lapsi nukkuu sisällä, ja mökkejäkin siellä on useampia.

Mulla on myös ollut vähän turvotusta. Nyt luovuin sormuksista, koska ne alkaa jo ahdistaa sormissa ja pelkään ettei niitä saa kohta enää kuin rälläkällä pois :D. Ei sitä turvotusta paljoa vielä ole, mutta on kuitenkin.

Mirdav, sullahan on paino noussut tosi maltillisesti, tuntuu että oikeastaan kaikilla teillä muilla. Mulla kun on tullut jo 10 kg...

Mökkelö, mulle terveydenhoitaja sanoi viimeksi, ettei vatsan koosta voi oikeastaan päätellä mitään. Toisilla kun se vauva ottaa tilaa sinne selkärankaanpäin, varsinkin pitkäselkäisillä voi olla tosi pienikin sf-mitta, ja vauva silti iso.

Huuu, Nippe, tsemppiä ja voimia sinne odotteluun. Voin vaan kuvitella minkälaista on kun joutuu tuolla tavalla pedin "vangiksi".

Haaveilija, me ei kyllä nyt sitten oteta sitä ä-pakkausta. Saan koko ajan niitä tämän vuoden pakkaukse vaatteita kaveriltani sitä mukaa kun hänen vauva kasvaa, ja muutenkin on jo tullut hankittua paljon vaatteita. Talvihaalarikin on meillä uutena saatu, eikä meillä siis nyt puutu sieltä mitään muuta kuin se makuupussi. Senkin voisin ostaa vähän kivempana.

Myös mun tekee mieli kaikkea tuoretta. Salaattia tulee syötyä paljon ja usein. Namskista. Voisin syödä pelkkiä uusia perunoita ja salaattia + kalaa forever.

Hei, Onnea valtavasti Haaveilija!



Olet mua 10 v nuorempi. Lucky You :D. Sulla on muuten vieläkin hyvät rauta-arvot!

Rödluvan, hassun aikaisin sulla lääkärineuvola. Mulla kun tulee eka vasta heinäkuussa, jolloin olen viikolla 29! Nuo th:t ja muut osaavat kyllä olla vähän hassuja välillä :D. Joskus laukovat asioita ajattelematta. Harmi vaan kun niistä sittäen ottaa vähän paniikkiakin joskus, turhaan siis.

Olen nyt pessyt ja silittänyt kaikki tähän asti hankitut vauvanvaatteet :). Pari lipaston laatikollista niitä nyt on, + henkarissa roikkuvat ja ulkovaatteet.

Voi Luck miten kurjaa! Todella rentouttavaa reissua teille, ja pajon onnea uuteen yritykseen!!

Dreamer, meillä myös mies taisi vasta viime viikolla tuntea potkut ekaa kertaa, vauva kun päätti aina lopettaa potkimisen kun mies laittoi kädet vatsalleni :D. Muutaman kerran puhalleltiin otsahiuksia, että mitäs se nyt taas ei tee :D. Vaikka ei meillä kyllä kummallakaan ole otsahiuksia :D. Mutta nyt tuo tyttö on alkanut taas potkimaan enemmän. Välillä tuossa oli vähän hiljaisempi kausi, tai sitten potki selkärankaan päin? En myöskään heräile potkuihin. Hassua kun niitä alkaa tuntemaan aina vaan ylempänä.

Mirdav, mua ei myöskään niin kauheasti haittaa tämä töissä olo. (Ei kai kun kirjoittelee tänne :D). Kivahan on sitten jäädä ä-lomallekin, mutta nyt voin lähes normaalisti, ja tulisi kyllä aika pitkäksi kotona.

Jotain tekemistä kyllä aina on, mutta mulla on vielä paha tapa etten osaa lopettaa kun alotan, ennen kuin vatsa ja kroppa huutaa että LOPETA! :D. Viimeksi siivouksen päätteeksi kävin kaupassa, ja oli pakko soittaa miehelle, että tuletko kantamaan kassit autosta kotiin. Tuntui että olen fyysisesti ihan äärirajoilla. Alavatasaa kiristi ja askeleetkin painoi jotenkin.

Lotte onnea poikalupauksesta :heart: !!

Susirouva ja sudenpentu 25+1
 
Susirouva tosi erikoista, että vaihtelee niin paljon nuo neuvolakäytännöt: meillä on siis 3 neuvolalääkäriaikaa ja eka oli sillon rv 12 ja nyt on rv 27 ja sitten vielä rv 36 ja neuvolakäyntejä on tosi paljon.. mulla on jo nyt tihentynyt siitä kuukaudesta ne käynnit ja heinäkuun puolestavälistä käyn 2 viikon välein. Noh, Oulussa näin :)

Niitä hätäkastenimiä kysellään meillä synnytyssairaalan lapuissa. Olen niitä nyt täytellyt netissä. Kaikki tiedot pitää olla täytettynä seuraavaan neuvolakertaan mennessä, toki niitä nimiä ei tarvitse laittaa, mutta kuulemma olisi suositeltavaa jos joutuu hätäkastetilanteeseen, niin ei sitten tarvi paniikissa alkaa miettimään??

Sokerirasitus kai tehdään kaikille yli 25 vuotiaille odottajille ja niille joilla on glukoosia virtsassa tai ylipainoa tai aikaisemmassa raskaudessa ollut sokerin kanssa ongelmia??? näin ainakin mulle neuvolassa sanottiin, mä nyt toivon että en joutuisi uudestaan siihen :/

Bogaboot olisi kivat, mutta mä haluan kans sellaiset maastoon sopivat vaunut kun tykkään ulkoilla paljon. Me ollaan kans päädytty joko emmaljungiin tai sitten teutonioihin.. en muista nyt niitä malleja, mennään tänään vielä katsomaan kun mies tulee töistä. Nyt oli siinä meidän vaunuliikkeessä viimevuoden mallit vähintään -20% joten sais ainakin vähän hinnasta pois.

Mulla on kans nyt niin paljon vaatteita, että en tarvitse enää juuri mitään, sain myös kantoliinoja ja rintarepun. Nyt olen perehtynyt liinan sitomisharjoitteluihin kantoliinakanavan ohjeiden mukaan. Tyynyllä harjoittelen :) Kuinka moni muu aikoo liinailla tai kestovaippailla??

Hei muuten pakko herättää vähän keskustelua: oletteko miettineet otatteko millaisen tavan kasvattaa lasta?? siis mennäänkö teillä lapsen tahtisesti vai ihan vanhempien ehdoilla. Musta tuntuu, että ei meillä tule tuo lapsentahtisuus niin toimimaan, kun ollaan molemmat niin meneviä ja myös mies haluaa hoitaa paljon vauvaa, joten meillä ainakin tuttipulloruokinta tulee harjoitteluun imetyksen lisäksi :) vaikka voihan se olla että imetys ei onnistukaan tai sitten vauva ei huoli tuttipulloa.. mutta näin olemme asiaa pähkäilleet, että myös minun pitää päästä liikkumaan ilman vauvaa alusta asti (kuntosali, lenkkeily, yms. urheilu).

Entä onko kokemuksia tai ajatuksia perhepedistä. Meillä vauvan olisi tarkoitus kyllä nukkua omassa sängyssä meidän sängyn vieressä :) mä olen niin rauhaton nukkuja, että en kyllä uskalla vauvan vieressä nukkua, pelkäisin litistäväni pienen. Mulla on kaikki siskot nukuttaneet lapset viereen ja kovasti nyt sitä mulle myyvät, mutta mä en kyllä taida edes siihen lähteä että vauva nukkuisi vieressä. Kyllä meidän sänky on mun ja miehen paikka ja vauvalle sitten oma. Vauvan voi sit aamulla ottaa viereen pötköttelemään <3 mutta jokainen tyylillään ja kaikki ovat varmaan hyviä tyylejä :D
 
Kiitos vastauksista LadyBlue :).

Meillä pikkuisen samoja juttuja. Rintareppu meillä on, liinailua mietin. En nyt ihan edes tiedä mitä tuo lapsentahtisuus tarkoittaa, mutta kirjoittelen nyt sen mukaan miten sen käsitän. Imetyksen ohessa tulee varmaan osittain pulloruokintaakin, meillä on muutenkin tarkoitus että mies jää sitten keväällä hoitovapaalle.

Tosin vauvahan on sitten jo niin isokin että vaikka imettäisikin vielä, niin pärjää kyllä päivät ilmankin. Katsotaan nyt miten tuo imetys lähtee sujumaan. Se on kyllä mielestäni ihan ykkösvaihtoehto terveellisyyden kannalta vauvalle, joten niin paljon sitä kun mahdollista. Mutten kuitenkaan halua etten ehdi edes hengittämään vauvan hoidon ohella, joten toivon että vauvaa voisi vähän pulloonkin totuttaa. Voi sitten tarvittaessa vähän vuorotellakin. Paras olisi että saisi lypsettyä omaa maitoa niin että siitä riittää pullottelemaankin välillä. Näistä ei valitettavasti etukäteen oikein voi tietää, mutta saahan sitä haaveilla :D.

Pinnasänky meillä on jo koottuna sängyn vieressä. Ai miten niin aikaisin :D? Meillä on sellainen oikein leveä sänky, että varmaan vähintäänkin lasken pinniksen laidan alas tms. ja voidaan sitten kaikki siinä köllötellä tavallaan vierekkäin. On vauvaakin helppo siitä syötöille nostella. Mutta vähän myös siihen malliin, että meille on varmaan parasta myös että kaikilla on vähän sitä omaakin tilaa. Eli näillä näkymin on sellainen ajatus että kaikilla on vähän omat nukkumapaikkansakin, ainakin sitten enemmässä määrin kun vauva vähän kasvaa. Toinen juttu on sitten se, että miten sitä raaskii olla pitämättä vauvaa vieressä koko ajan :D.

Sitä mieltä olen että vanhempien parisuhde on lapsen koti. Joten ei kyllä miehen kanssa sysätä toisiamme nurkkaankaan vaikka tämä kauan odotettu vauva tuleekin. Kyllä meillä silti jokainen saa riittävästi läheisyyttä, vauva kuitenkin tietysti eniten, ja sen mitä tarvitsee.

On kyllä nyt varmaan tosi järkevää suunnitella kasvatusjuttuja etukäteen ennen kuin edes tietää lapsen luonteesta mitään. Mutta kerron nyt sen verran vielä, että vähän pidemmän tähtäimen suunnitelmiakin meillä miehen kanssa on. Nimittäin kun nykyään on niin paljon uusavuttomia nuoria, että meidän tavoite olisi kasvattaa lasta niin, että olisi monessa mukana, ettei sitten ihmettelisi 22-vuotiaana että mikä on kirjolohi, tms. Dr Philin sanoja lainatakseni: emme kasvata lapsia vaan aikuisia.

Muutenkin ollaan jo 40, eli ihan niitä tylsiä konttausbarbinukke leikkejä ei meistä taida olla enää paljoakaan leikkimään. Otetaan lasta paljon mukaan omin touhuihin, ja miten lapsi on kiinnostunut tulemaan, ja pelaillaan pelejä, pyöräillään, luistellaan sun muuta yhdessä. Pitää "hommata" lapselle leikkikavereita niitä barbeja pyörittelemään. Onneksi nyt onkin pari lähes saman ikäistä tulossa ja olemassa tässä suvussa ja kaveripiirissä. Ainoa vaan että ovat poikia :D. Mutta eiköhän niitä tyttökavereitakin löydy, ja poikien kanssa voi sitten leikkiä muita juttua.

Olen kyllä tarvittaessa valmis pyörtämään periaatteitanikin, sen verran haaveita on tässä jo ehtinyt tulemaan, että varmasti on pakkokin :D. Eihän sitä oikeasti edes vielä tiedä, että mitä se elämä on kun on se oma lapsi.

Oli mielenkiintoinen kysymys LadyBlue :). Toivottavasti saadan kuulla muidenkin ajatuksia kasvatuksesta :).
 
Viimeksi muokattu:
Kantoliinaa aijon käyttää, monelta oon vaan kuullut, että aina lapsi ei siinä viihdy, no kokeillaan ainakin. Mua kiinnostaisi eniten tuo Hug-a-bub liina, vaikuttaa niin yksinkertaiselta, on vaan pirun kalliita :(

Kestovaippoja olis kiinnostusta käyttää, mutta taitaa meillä mennä sitten enemmän siihen 1-2 kestoa päivässä, en usko että kokonaan aijon kestoilla, ei kestä pinna :kieh: Onneksi yksi kaveri lupasi mulle omansa lahjoittaa, ettei tarvi niitä ostella tai päättää mitä käytää, niitähän on hurjan montaa erilaista!

Lasten kasvatuksesta. Olen itse alan ammattilainen ja on aina ollut aika selkeä kuva miten haluan lapseni kasvattaa. Toisaalta oon myös ajatellut, että kaikki varmaan muuttuu kunhan saan oman mussukkani kainaloon :)

Mutta joo meillä lapsi tulee nukkumaan omassa sängyssään, ensin meidän sängyn vieressä, sitten jo aika varhaisesa vaiheessa ehkä n 3-6kk siirtyisi jo omaan huoneeseen nukkumaan. Kaikki nukkuu paremmin kun ei kuule toisen tuhinaa ja vauva ei haista äidinmaitoa.

Imettää haluaisin täysimetyksenä sen 6kk ja lopettaa imettämisen kokonaan n 8kk paikkeilla. Pullosta tietenkin vois antaa omaa maitoa lisäksi sais välillä itekkin mennä jonnekkin. Lapsentahtisestihan täytyy mennä alussa, mutta mahdollisimman nopeasti yrittää luoda sitä rytmiä päivään ja imetykseen. Imetys pelottaa onnistumisen vuoksi, vaikkakin oma äiti on ollut ihan proimettäjä, imettänyt mm. mun serkkujakin omiensa ohella.

Mun äiti ei oikeastaan koskaan leikkinyt lasten kanssa, mutta touhusi silti paljon meidän kanssa kaikkea kotiaskareita. Ajattelin, että musta vois tulla samanlainen, töissä oon leikkinyt ihan tarpeeksi lasten kanssa ja olenkin ehdottomasti itsenäisen leikin kannalla.

Rakkautta ja rajoja, ne on aika hyvät reunaehdot. Oon kova halimaan ja pussaamaan ja haluan sen myös siirtää tuleviin lapsiini :heart:

Mutta niinku sanoin, kaikki tää voi muuttua kunhan saan sen pienokaisen syliini ja en enää muista omia ajatuksiani kasvauksesta. Muistaisin että joku on joskus sanonut, että imettäminen vie naisen järjen mennessään :LOL:
 
Lotte olet aivan oiken tänään olimme perhevalmenuksessa ja siellä puhutaan tämän harjoitus supistukset:) oli myös imetys ja syynytys aika hyvä kyllä että tietä ennakko mitä on tulossa:)

Susirouva jo paino ei ole nousut paljon mutta nyt tuntuu että haluan syödä suklaata koko ajan vaikka en kyllä yleenssa syö suklaa..

Sokerirasitus mulla on kuulemaan tosi hyvä arvo.. ensimainen arvo minulla oli 4.4 ja raja on 5.3, ika tunniks oli 5.2 ja raja on 7.4 , toka tunniks oli 7.3 ja raja on 10.2, eli kaikki hyvin:) nyt vauva potki yhä kovemin mahakin liikuu vasen oiken ja eteen ehehhe..mutta hyvältä se tuntuu ainostaan jos se paina kohdun suun niin pitä heti jousra vessan:) muuten tule housun ahhaha.....

Ladyblue vauvan kasvatusta on kyllä vaikea ennakoida eikohän se tule luonnost ja myös riipu vauvasta ja meistä en tiedä vään nyt kyllä herää sinun kysymyksen jalkeen että pitäisko kuitinkiin pohtia jo nyt? ehehh

Hyvää viikonlopua kaikille

Mirdav ja Bambino poks!! 31+0
 

Yhteistyössä