Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Galluppi!!! Minka kokoisia teidan masu asukit on ja milla viikolla kyseinen paino? Meilla oli torstaina ultra, viikolla 25 ja vauvan koko oli puoli kiloa. Onko toi viela normaali paino teidan kokemusten mukaan? Laakari sanoi meille, etta tytto on hieman pieni kokoinen (noin 37% kun "normaali" keskiluku on 50%, mita toi nyt sit tarkoittaakaan...). Laakari ei kuulemma ollut ollenkaan huolissaan, sanoi etta alkavat huolestua vasta jos ollaan alle 10%. Eli siis ollaan viela normaalin rajoissa ja tama on ihan normaalia "ivf" vauvoilla. Aikovat kuitenkin seurata tyton kasvua ja antoivat minullekin ravitsemus neuvontaa, kun olen ollut vahan huono syomaan tassa. HOHHOIJAA.... eiko tama holehtiminen lopu ikina?? Taas tuli uusi syy olla huolissaan, etta kasvaako vauva nyt sitten normaalisti. Blaah....

Susirouva meilla ihan sama juttu usein, etta kun vauva potkii, ja mies laittaa katensa masulle, niin tytto lakkaa liikkumasta! hih hih.... ihan kuin haluaisi leikkia piilosta isin kanssa!! :LOL:

Kasvatuksesta... Me asutaan taalla Amerikassa ja mina olen Suomalainen ja lapsen isa on USAsta. Meilla tulee siis olemaan kahden kulttuurin "yhteentormays" lapsen kasvatuksessa. Ollaan jo puhuttu, etta halutaan kasvattaa lapsi kaksikieliseksi, eli mina puhun tytolle Suomea ja mieheni Englantia. Minun oma aitini aikoinaan sanoi, etta sellaista asiaa ei ole olemassakaan, kuin "lapsen kasvattaminen"...;) Tasta olen kylla eri mielta. Minun toiveenani on, etta tytto tulee ainakin oppimaan hyvat tavat (kohtelias, kunnioittaa vanhempia ihmisia, kunnioittaa ymparistoa) ja toivon etta hanesta tulee aktiivinen (tykkaa olla ulkona ja lukee kirjoja ottaakseen asioista selvaa) ja etta hanesta tulee itsenainen, omatoiminen....
"Rakkautta ja Rajoja" on oikeen osuva ilmaisu. Rakkautta ei tule tasta perheesta puuttumaan, ja yritetaan olla hyvana esimerkkina lapselle ja opettaa oikean ja vaaran ero, hyvan ja pahan ero. Yritetaan tehda parhaamme...

Nukutuksesta ja imetyksesta Meidan tytolla on oma sanky ja siella han tulee nukkumaan. Taalla USAssa on itseasiassa kiellettya nukuttaa lapsia vieressa, koska on ollut tapauksia, jossa vanhempi on unissaan kierahtanyt paalle ja lapsi on tukehtunut. :( Tosin itse uskon etta maalaisjarkea voi kayttaa. Imetys taas.... no, yritetaan yllapitaa aluksi, mutta myos pulloruokinta ja rintojen pumppaus tulee kuvaan melko pian, koska se aitiyslomahan loppuu jo 6 viikon paasta... plaah....
Olen muuten lukenut jostain, etta aidinmaidon ravitsemus arvo ei ole 6 kk jalkeen enaa merkittava, joten pidempaa imettamisella ei ole enaa ravitsemuksen kannalta merkitysta. Muita syyta pitkaan imettamiseen voi olla... Onko muilla tietoa tasta kommentista?
Noh, katsotaan miten lahtee menemaan, monella tyossa kayvalla aidilla on "kuivuneet varastot" toihin paluun jalkeen, joten sitten ollaan korvikkeiden varassa.
 
Heips!

Nopeasti tulin kommentoimaan.... Mulla on vatsa mennyt piukaksi (=harjoitussupistuksia) jo pitkään, taisivat alkaa jo ennen rv:a 20.

Katsoin neuvolakortista että meillä painoarvio oli 418 g rv 20+1 ja 1090 g rv 25+1. Mutta kuten jo aiemmin olen kertonut, en osaa tehdä pieniä vauvoja. 4D-ultrassahan lääkäri antoi arvion syntymäpainosta ja se oli 4500g! Kahden aiemman lapsen syntymäpainot ovat olleet 4260 ja 4200 g.

Itse "jouduin" imettämään nuorempaa lastani reilu vuoden koska hän oli moniallerginen eikä ollut olemassa mitään korviketta joka hänelle olisi sopinut. Riisimaidon käytön sai aloittaa vasta kun ikää oli vuoden verran.

Omaa napaa sen verran että yöt on yhtä pyörimistä ja katkonaisia unia kun lonkkia särkee ja kolottaa. No, töihin en enää mene, neuvolalääkäri kirjoitti sairaslomaa kaksi viikkoa eli äitiysloman alkuun asti.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Jypy & Murmeli rv 32+5
 
Ai niin, meinasin unohtaa että meillä jää sitten nuo perhevalmennukset suuhygienistin ja fysioterapeutuin tapaamista lukuunottamatta väliin. Psykologin jutut käytiin läpi srk:n tapaamisessa, mutta kaikki muut menee sivu suun koska valmennuksissa on kesätauko 3 kk:n ajan ja valmennukset jatkuvat vasta kun meillä on ollut jo laskettu aika. Mieheni kannalta erittäin kurja juttu koska hänellehän tämä lapsi on esikoinen. Onneksi sain synnäriltä luvan tulla sinne tutustuman vaikka ko. sairaalassa olen jo kaksi lasta synnyttänyt.
 
Dreamer, keskikäyrillä mennään aika tasan sf mitan suhteen, muuten meille ei ole mitään painoarvioita annettu sitten rakenneultran. Ehkä sitten ensimmäisessä lääkärineuvolassa tulee jotain uusia arviointeja. Se onkin mulla vasta heinäkuun 19 pv tai jotain sinne päin.

Meillä on th:t neuvolassa koko ajan pitkillä sairaslomilla. Niinkuin 3, ja 4 vk, ja loput ovat tietenkin kesälomalla. Tuo tarkoittaa sitä, että th vaihtuu joka kerta, ja aikojakin soittelevat muuttaakseen niitä.

Se on kyllä harmi Dreamer että siellä on niin lyhyt ä-loma. Itsekin toimin joskus au pairina puolivuotiaalle. Eihän siinä auta muuta kuin ruokkia pullosta. Keskivero amerikkalaiselle tuo ei kai yleensä ole ongelma, siellä kun siihen ollaan jo totuttu, eikä monet halua imettää ollenkaan. Ja olen kyllä myös kuullut siitä, ettei äidinmaidon ravintoarvo ole niin kauaa sillä huipputasolla. Ihan hyvät suunnitelmathan teillä on, ettehän tuota suunnitelmaa parempaan voisi pystyäkään imettämisen suhteen.

Itse myös ehdottomasti kasvattaisin lapsen kaksikieliseksi. Kun se nyt ei ole mahdollista, niin olen kyllä jo miettinyt niitä kielikylpypäiväkotejakin. Mutta jää nähtäväksi että raahaammeko kuitenkaan lasta jonnekin kauemmas päiväkotiin tuon asian vuoksi. Ihan tässä nurkilla kun sellaisia ei ole. Onneksi lapsi saa nyt kuitenkin olla kotona sen pari vuotta ainakin. Ihan mielettömiä nämä Suome edut kyllä. Niitä arvostan kovasti. Ja todella mahtavaa että myös lapsen isällä on samat oikeudet kuin äidillä.

Oikein hyviä arvoja teillä Dreamer, ja niitä pyrimme mekin lapsen kasvatuksessa noudattamaan.

No voi harmi Jypy kun ette pääse valmennuksiin. Ja hyvä muistutus tuosta allergisuudesta, että ihan kauhean tarkkaan on turha etukäteen suunnitella. Usein käy niin, että asiat menevätkin ihan toisella tavalla. Tilanteen mukaanhan sitä on elettävä.

Omaa sen verran, että sain hyvät arvot sokerirasituksessa. Vähän saman tapaiset luvut kun Mirdavilla, paitsi se vika oli myös jotain viiden pintaa.

Nyt on sitten vaunutkin ostettu! Päädyttiin Emmaljungan Mondial Duo Combeihin, ja siihen white leatheretteen, classic chrome rungolla. Muuten tosi kivat, mutta mietin vain että miten se keinonahkapinta toimii lapsen alla kesä kuumalla. Näissä on mm. se hyvä puoli että pinnat saa helposti pyyhittyä puhtaiksi, joten siksi valittiin tuo leatherette (ja kyllä ulkonäönkin vuoksi). Ne kankaiset olivat taas aika karkean oloisia, mutta eihän se lapsi siinä alasti istu :D. Mutta näillä siis nyt mennään. Emmaljungan kaukalo ja adapteri runkoon meillä onkin jo aiemmin hankittu.

Sellaisen kysymyksen heittäisin, että syöttekö uusia perunoita kuorineen? Mulle kun ne ovat suurinta herkkua, ja olen aika huoletta pistellyt niitä menemään. Listeriaahan on juuri maassa, ja porkkanatkin suositellaan vielä pesemään kuorimisen jälkeen. Kyllähän ne potut kiehuu yli siinä 75 asteessa missä listeria kuolee, mutta silti vähän jännittää sen suhteen.

Ja mites mansikat? Aiotteko uskaltaa vetää niitä suoraan torimyyjän kätösistä, vai kiikutatteko ensin kotiin pestäviksi?

Olen yrittänyt suosia vain kotimaisia kasviksia ja vihanneksia, enkä syö vakuumipakattua kalaa, enkä mitään pastöroimatonta, enkä tuoerjuustoa. Mutta niitä uusia perunoita kuorineen en siis ole jättänyt syömättä raskaudesta huolimatta.

Susirouva ja sudenpentu 25+4
 
Dreamer mulla oli rv 17 +2 painoarvio 250g ja rv 21 402g joka siis oli keskikäyrällä ja nyt pitäisi olla neuvolan mukaan koko vauvalla noin 900g-1kg rv 26 -27.. mulla on sellainen lista neuvolasta minkäkokoinen (noin) vauva on milläkin viikolla.. niin ja viimeksi neuvolassa oli se SF mitta 24cm ja se oli kuulemma viikoille juuri hyvä!

Ja varmaan se sellainen kilon möhkäle mulla nyt on, kun masu on kasvanut ja potkut on järjettömän voimakkaita :D
 
Viimeksi muokattu:
Jesss, täällä alkoi loma!! Ihanaa, kyllä noi viimeiset viikot olikin raskaat. Ja aurinkoistakin luvattu ensi viikolle En kyllä vieläkään jaksa juuri mitään, mutta jos nyt saisi raahauduttua kävelylle kun ei tarvi töihin mennä. Liikkeitä ei vielä tunnu vaikka yritän niitä manata esiin, mutta kai se siitä.

Kasvatusasioita ei olla hirveästi vielä mietitty, siitä ajauduttiin kiistaan että liitetäänkö lapsi kirkkoon vai ei. Mies haluaisi liittää, minä en. Siitä tapeltiin pitkään ja katkerasti kunnes annoin periksi. Sovittiin että mies saa sitten antaa periksi seuraavassa kasvatuksellisessa asiassa joka on molemmille tärkeä :p muuten nyt yritetään vaan kasvattaa hyväkäytöksinen, maalaisjärkinen muut huomioonottava lapsi.

Käytiin hiljakkoin ultrassakin kun mulla on nyt jo kohdunpohjan korkeus tuossa navan tasolla, vaikka sen ei pitäisi yltää sinne asti ennen kuin vasta 20-24 viikoilla. Kaikki oli kuitenkin ihan hyvin, sikiö ihan oikean kokoinen ja terveen näköinen ja lapsivettä hyvä määrä. Totesivat vain että mitään poikkeavaa ei näy, että sun ruumiinrakenne ehkä vaan on tavallisesta poikkeava :LOL: Mutta jos kasvu jatkuu tota tahtia niin saa nähdä mikä hirveä valasmaha mulla kohta on :O

Rödluvan ja Beetakingi 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Nippe oiken paljon onnea teille koko perheelle :flower::hug:
paljon voimia ja jaksamista ..

Dreamer mun pikuinen paino 1,2 vk 27+4 ja vk 29+3 painoi 1,4 :)

Mukavaa alkanutta viikoa kaikille:)
Mirdav ja Bambino 31+3
 
Voi paljon onnea Nipelle pikkuisista, jotka eivät sitten malttaneet pysyä masussa pidempään :heart: Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pienet kasvavat kovaa vauhtia, jotta kotiinkin pääsevät! Seuraavat viikot tulevat varmasti olemaan rankkoja, oikein paljon voimia! Tulehan premmalla ajalla kertomaan kuulumisia :)

Dreamer74 kyselit painoarvioista, meille annettiin tänään 1. lääkärineuvolassa ultraamalla painoarvioksi n. 900g (rv 26+1), joka on kuulemma aivan keskikäyrällä. En huomannut kysyä "normaali"haarukkaa, mutta eiköhän tuo teidän tytteli vielä ehdi kasvaa :) Varmasti kyseessä on hieman sirompi tapaus, kun lääkärikään ei ollut yhtään huolissaan! Minun kaverilla seurattiin raskauden puolivälin jälkeen kasvua, kun vauva kasvoi käyrien alapuolella. Täysin terve, oikein suloinen ja siro poika syntyi! Toiset tekee isompia - ja toiset pienempiä vauvoja.

Kasvatusasioita on täälläkin hieman mietitty, mutta uskon että aika tulee sitten näyttämään mikä toteutuu ja mikä ei. Hieman on mietityttänyt, kun minut ja mieheni on kasvatettu täysin eri periaatteilla; minulla melko tiukka kuri, selkeät säännöt ja rajat, miehen perheessä taas täysin vapaa kasvatus ja lapset on saaneet mennä miten halunneet. Varmaan yritämme löytää jonkin kultaisen keskitien tässäkin asiassa, unohtaen kaikki ääripäät. Minulle tärkeitä asioita ovat ainakin toisten huomioon ottaminen, käytöstavat ja rehellisyys. Meidän tehtävämme on sitten luoda ennen kaikkea turvallinen ja rakastava ilmapiiri lapsen ympärille. Yhdyn tuohon rakkautta ja rajoja -ilmaisuun! Tarkoituksena on myös totuttaa lapsi pienestä pitäen kulkemaan mukanamme minne menemmekin, koska olemme aiemminkin viettäneet melko aktiivista elämää.

Nukkumisjärjestelyt ovat vielä mietinnässä, ensimmäisiksi kuukausiksi meillä on vauvalle pieni korikehto. Perhepeti ei meillä tule kyseeseen, koska mies on niin levoton nukkuja, että välillä meinaa murjoa minutkin :/ Pinnasänky mahtuu melko huonosti meidän makuuhuoneeseen, joten voi olla että meilläkin vauva siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan melko aikaisessa vaiheessa. Tai sitten täytyy vaan järjestää jotenkin tilaa sille pinnikselle.

Susirouva noi Emmaljungat on kyllä tyylikkäät!
Uskallan kyllä sanoa, että perunankuoria voi syödä täysin huoletta - kaikki listeriat ja toksoplasmoosit ja muut inhottavuudet kyllä kuolee keitettäessä! Mansikoista olen itsekin kahden vaiheilla, kotiin ostamani kotimaiset olen kyllä huuhdellut, mutta varmasti edessä on myös houkutuksia syödä suoraan torimyyjältä..

Rödluvan oikein mukavaa ja rentouttavaa lomaa :) Nautit nyt vaan sitten isomahaisuudesta, eipähän kenenkään tarvii miettiä että mikähän siellä on - vai onko :LOL: Ihanaa, että teidänkin pienellä oli kaikki hyvin!

Neuvolalääkäri kirjoitti tänään 2kk sairaslomaa äitiysloman alkuun, ei kuulemma uskalla ottaa riskiä supistusten suhteen. Nyt vaan pitää sitten asennoitua kotona olemiseen :) Sf-mitta katsottiin ensimmäisen kerran, se oli 23 ja keskikäyrällä sekin. Seuraava neuvola onkin vasta elokuussa.

Mukavaa kesää kaikille!

mökkelö ja hyyppä 26+1
 
Nippe: Onnea pikku prinsessasta ja prinssistä. :):flower:

ON: Minulla alkoi kaksi kuukautta kestävä työrupeama. Pikkuisen tänään nipisteli alavatsasta, muttei kuitenkaan kipeästi, kun olin kuusi tuntia jaloillaan. Yritin ottaa rauhallisesta, vaikka välillä vähän hermotuttikin, kun taas piti muistella miten mitäkin tehtiin. Pitää nyt toivoa, että ei tuu tuota nipistelyä pahempia tuntemuksia, koska työ tosiaan kestää vain pari kuukautta ja olisi ikävä joutua kesken kaiken sairaslomalle. Ainoa asia mikä harmittaa on, kun miehellä alkoi loma tänään ja emme sitten tänä vuonna pääse yhdessä reissaamaan, mitä nyt vasta heinäkuun ihan lopussa viikonlopuksi, kun pyysin jo nyt vapaata. Mutta sellaista se on nykyään, kun ei noita töitä ihan niin vain saa. Mie ajattelen, että sitten näillä rahoilla saa ostettua pikkuiselle tarvittavia tavaroita ja vaatteita syksyllä. :)

Peppi1981 ja Sykerö 17+0
 
Onnea Nippe pienokaisista :heart:
Voimia ja jaksamista...

Meillä painoarvio rakenneultrassa 21+6 417g poitsulla.
Mekin ostettiin Mondialit, mutta Navy väriset, oon aina haavellu tummansinisistä vaunuista.
Vähän nipisteli tänään töissä ikävästi tuolla alhaalla ja sellanen painon tunnekin oli. En yhtään osaa varoa itseäni töissä ja lapsia tulee nosteltua paljon ja kumarreltuakin koko ajan. Toivottavasti ei merkkaa mitään...

Lotte 22+6
 
Nippe onnea molemmille ja paljon voimia. Pienille kasvujauhetta paketillinen :)

ON neuvolalääkäristä toivuttu. Mulla oli muuten kaikki hyvin, mutta kohdunsuu pehmentynyt ja lyhentynyt ja sen vuoksi ens maanantaina ultraan tarkistelemaan tilannetta. :/ Sano lääkäri että tietenkin mun supistelut jo viikoilta 15 selittää tilannetta.. vauva on myös asettunut jo raivotarjontaan! lapsivesitestikin tehtiin, kun olen muutaman päivän vuotanut jotain, mutta se on sitten vain valkovuotoa.

Eli nyt sitten olen rauhassa, eikä saa rasittaa yhtään. Eli makaamiseksi meni :/ Nyt sit pitää seurata jokaista supistusta, verenpainetta, kipuja yms.

kokoarvio oli 1kg:n verran, sykkeet 135, sf mitta 25.5-26. eli n. 2cm kasvanut kuukaudessa.

Pelästynyt LadyBlue ja pikkutirri rv 27 *POKS

Pelästynyt
 
Kyllä teillä kaikilla näyttää olevan isommat vauvat kuin meidän pikkuinen tyttö... :( Jaa että taas sitten saa olla huolissaan... Jos joku käy tässä vielä neuvolassa, niin katsoisitteko minulle jonkun "haarukan" normaali painolle siellä Suomessa, vkolla 25 tai 28 (meidän seuraava ultra).
 
Dreamer74, älä ole huolissasi :hug: Toiset meistä on isoja, toiset pieniä. Öisin kun toi mun jättiläinen potkii ja muksii mua toivon että mulla olis tuolla kyydissä vähän pienempi kyytiläinen :)

Katsoin neuvolasta saamastani vau.fi:n Vauvan odotus -kirjasesta että rv 25 sikiön paino on noin 650 g ja rv 28 noin 1000 g. Eli mun tässä pitäis huolestua kun meillä rv 25 se painoarvio oli sen 1100 g... mikähän jättiläinen täältä oikein tulee...

Jypy & Murmeli 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei Dreamer, ei kannata huolestua! Vauvan paino on vau.fi:n mukaan tuolloin rv 25 n. 650g kuten Jypy kertoilikin, ja tuskin voivat sanoa 150g:n tarkkuudella teidänkään vauvan kokoa. Eli ihan hyvältä kuulostaa siellä.

Kysyin tänään neuvolassa sitten tuosta arviosta, ja sanoi vain että tuntuu vastaavan viikkoja, mutta eipä niitä näin käsikopelolla ja sf:mitalla saada mitenkään tarkoiksi arvioiksi, eikä edes sillä ultralla.

Suuntaa antaviahan nuo ovat, ja meilläkin siis ultrassa mentiin vähän kasvukäyrien yläpuolella (+4pv) ja nyt sitten vastataankin taas viikkoja?

Sitäpaitsi, monilla on mennyt painoarviot vikaan juuri ennen synnytystäkin tehtynä niin, että kun vauva on syntynyt, heittoa on ollut jopa kilo!! arvioidusta. Että nou voriis siellä nyt vaan :).

Hyvää lomaa Rödluvan:)

Mökkelö, ehdin jo kysäistä th:ltakin, ja sanoi samaa kuin sinä, eli uusia perunoita saa syödä kuorineen :p. Onneksi. Juu, nuo keinonahkaiset vaunut oli meillä osittain senki vuoksi valintana, että meillä on 2 pitkäkarvaista rotukissaa, joten karvojentarttumis% on pienempi :D.

Ihana kun sinäkin Mökkelö saat lomailla! Sitä todella odotellessa.....:). Mulla oli muuten tänään 26+0 tuo sf mitta vähän yläkäyrällä 24, ja viimeksi vähän alakäyrällä 19. Että jotta näin ne mullakin vaihtelee.

Voi harmi Peppi ettet pääse miehesi kanssa lomailemaan paljoakaan. Onneksi saatte sentään viikon kaksin vielä ennen vauvan syntymää :). Mutta ensi kesänä lomailette sitten isommalla porukalla!

Lotte, kannattaa ehkä ottaa vähän rauhallisemmin ja yrittää delekoida ne nostelut muille. Ja kivat on ne sinisetkin vaunut, pojalle tosi passelit!!

Ehkä tuo tarkoittaa sitten nopeaa synnytystä LadyBlue :). Mulle olisi kyllä vaikea ottaa rauhallisesti, kun aina on jotain hommaa.

Eli neuvolassa oltiin tänään, ja kaikki oli taas normaalisti paitsi. Aaaaaarhg. Kiloja on tullut liikaa :(. En kyllä mielestäni ole syönyt enempää kuin ennenkään, mutta liikaa niitä silti jo näille viikoille on. Yht. 12 kg tullut, ja mennään vasta raskausviikolle 27.

Miten teidän muiden painot? Onko teille muuten tullut linea negraa tms? Mulla kun alkaa näkymään sellainen hailakka viiva tuossa navan yläpuolella.

Susirouva ja sudenpentu 26+0
 
Nippe 82 Oikein paljon onnea prissistä ja prinsessasta! Voikaa hyvin!

Vauvan koosta meillä oli painoarvio 355 g rv 20+3, ja muuta ultraa meillä ei olekaan jos ei ihmeitä satu. Kaksplussan mukaan paino on rv 25 n. 800 g. Mutta oikeesti, niin kauan ei pidä huolestua ennen kun lääkärit niin sanoo. Tuohan on vain keskiarvo, toiset on isompia ja toiset pienempiä. toisille syntyy lasketussa ajassa 3 kilon vauva ja toisille 4,5 kilon. Varmaan enemmän merkitsee se, että kasvu on tasaista, eikä esim. pysähdy yhtäkkiä.

Ladyblue Nyt vaan sitten lepäilyä! Pitkäksihän se aika käy, mutta toivotaan sillä masuasukille lisää aikaa kasvaa. Onneksi ei kohdunsuu ei ollut auennut!

Kasvatuksesta Olen ajatellut, että suurin haaste tässä arvomaailmaltaan kovassa maailmassa on kasvattaa ihminen jolla on terve, hyvä itsetunto ja hyvät arvot. Kaikki on niin materialistista nykyään, vaikkei meistäkään kukaan olisi lapsettomuushoitojen aikana mistään tavarasta tullut yhtään sen onnellisemmaksi. Noissa kun onnistuisi, niin uskon, että lapsi tulee maailmassa pärjäämään.

Nukuttamisesta Meillä on pinnis meidän makkarissa. Nähtäväksi jää millainen tisuttelija vauva on, nostetaanko häntä joka kerta omaan sänkyyn. Jos imee hiljakseen tunnin kerrallaan parin tunnin välein niin tuskin nostetaan. Mutta jos vartissa ahmii masunsa täyteen ja nukkuu sitten kolme tuntia, niin mikä ettei. En viitsi hirveästi suunnitella, kun tuo arki ja vauvan tarpeet sen sitten määräävät kuitenkin.

Susirouva Vautsi mitkä vaunut. Kyllä kelpaa kruisailla! Ihan kuorineen olen uudet perunat syönyt, kyllä ne pöpöt keitettäessä kuolee. Ulkomaisia mansikoita en söisi ilman kuumentamista, mutta ihan rasiasta olen kotimaiset syönyt tuoreena, ai että on hyviä! Olen myös syönyt home- ja tuorejuustoja kunhan ne on pastoroidusta maidosta tehtyjä ja kotimaisia. Ulkomaisiin en uskaltaisi luottaa. Hyvähän niitä kasviksia / marjoja on huuhtoa jos ne ei ole luomutilalata, niin saapi torjunta-aineet pois. Ja näin sairaanhoitajana sanon, että enemmänkin tässä meidän maailmassa on tuo bakteerittomuus ja liika puhtaus vikana kun normaalit bakteerit. Allergioiden määrä kasvaa aivan hurjasti kun elimistön puolustusmekanismeilla ei ole "oikeita" töitä.

mökkelö tsemppiä kotiin! Toivotaan, ettei sinulla ihan vuodelevoksi mene. meitähän on jo tosi moni täällä jäänyt pois töistä, vaikka vasta ihmeteltiin sitä ekaa plussaa siellä tikussa :)

ON: 31+6, Viikot vähenee hurjaa kyytiä. Selkää lukuunottamaatta kaikki hienosti. Kauheasti vaan kaipaisin itse hellyyttä ja huolenpitoa, mutta ei tuolta mieheltä kehtaa ihan koko ajan olla kerjäämässä jotain kun se työpäivän jälkeen vielä rakentaakin pitkät illat tuolla ulkona. Järkyttäviä suonenvetoja tulee nyt helteellä öisin. Vauvan pylly on tuossa kylkiluun alla ja joskus se yrittää siirtää mun kylkiluuta pois tieltään, reppanalla taitaa olla jo vähän ahdasta tuolla. Voikaa hyvin naiset!
 
Dreamer kyllä mä uskon kans, että teidän vauva on ihan kunnossa. Ne kokoarviot heittää tosi paljon. Mun siskolla viime kesänä oli painoarvio rv 38 alle 3kg ja 2 viikkoa myöhemmin syntyi yli 4 kiloinen poika.

Jypy sullahan on vauvalla kokoa :) no toisaalta itsekin tässä vaiheessa toivoisin, että vauva olisi isompi. Jos sattuu syntymään liian aikaisin niin ainakin olisi sitä rasvakerrosta suojaamassa.

Susirouva
mulla on paino noussut kans ihan kamalasti. Mulle on tullut jo 16kg. Neuvolalääkäri sanoi että mulla kyllä turvotus on varmaan se suurin painon lisääjä, kun nyt oli tullut 1.3kg viikossa viime neuvolasta ja mä olen ihan hirveä nestepökkylä :D Mä olen kans katsonut mitä syön, mutta paino vaan nousee.. mistä se johtuu, en tiedä?? SF mitta kyllä kasvaa siihen malliin, että vauvakin varmaan on kasvanut hyvin:)

Ensi viikolla muuten ultran lisäksi uudestaan kokeilaan tehdä se sokerirasitus :/ saapa nähdä kuinka käy?

Haaveilija mua kans jo vähän ahdistaa miestä kokoajan passauttaa. Raukka tekee pitkiä työpäiviä ja menetti vielä kesälomat kun vaihtoi työpaikan. Yritän sitä sitten helliä tekemällä edes ruoan jokapäivä valmiiksi.

Joo, ei ollut paikat vielä onneksi auki. Toivottavasti pysyy kiinni vielä sen 2 kuukautta. Onneksi on se ultra kohta niin näkee sitten mikä on tilanne. Onhan se niinkin että lääkäreilläkin on vähän käsialasta kiinni, että onko se kohdun suu kiinteä vai pehmeä ja kuinka pitkä kohdunkaula on???!!! mun lääkäri oli aika nuori nainen, ehkä jotain 27-30 vuotta ja mietin että olisiko vielä niin kokenut? Mutta otan tässä nyt rauhallisesti ja pidän jalat ristissä että vauva pysyy masussa vielä pitkään.

Mä olen syönyt ulkomaisiakin marjoja(tuoreita). Olen vain pessyt ne. Olen asunut Espanjassa ja sielläkin söin, joten miksi en söisi suomessa? en saanut siellä koskaan mahatautia mistään, enemmänkin suomessa tulee ripuli melko herkästi. Suomessa kaikki ruoka on niin prosessoitua ja marinoitua yms. Ulkomailla ei tunneta sanaa valmismarinadilihat(yök)!!

Mä olen syönyt kans kotimaisia tuorejuustoja ja homejuustoja ja olen kyllä syönyt parmesaaniakin. Listeria ei kasva kovissa juustoissa. Lisäksi olen syönyt silliä aika-ajoin ja tuoretta graavilohta :) Mätiä en sentää ottanut juhannuksena. Jotain rajaa :D

Kyllä se niin on että nuo suomalaiset listat mitä ei saa syödä yms. on melkoisia hysteria lietsojia :D Mites sitten, kun mun kaveri sano että mun pitää silittää kaikki vauvan vaatteet pesun jälkeen sisä- ja ulkopuolelta, että pesuaine palaa pois.. Siis häh? mä vihaan silittämistä, eiköhän se riitä että pesee ne vaatteet miniriskillä??!!

ja siskolle oli sanottu, että tuttipullojen keittoa varten pitää ostaa ihan uusi kattila :D ahhahhahhahhaha!!

Kertokaas muista kuulemistanne hulluuksista. :)
 
Painoarviosta vielä sen verran että se tosiaan on vaan arvio. Käsittääkseni siihen katsotaan päänympärys, kropan ympärys ja vissiin reisiluun pituus. Meille esimerkiksi naperolla taitaa olla isänsä iso pää :LOL: koska jossain ultrauksessa pää oli lähes kolme viikkoa todellista ikää vanhemman sikiön pään kokoinen. Mutta ei lääkäri siihenkään mitenkään puuttunut.

Esikoisella annettiin just ennen synnytystä painoarvioksi hädin tuskin 3500 g ja syntymäpaino oli 4260 g joten heittoa voi tosiaan olla suuntaa ja toiseen.

Painonlisäyksestä kyseltiin, mulla tällä hetkellä tullut painoa yhteensä 4,6 kg. Linea negraa ei ole. Mutta olo on kyllä niin könttäinen että huh huh. Oonko muistanut mainita että hain viime viikolla sairaslomaa loppuajaksi? Tää viikko olis ollut töitä ja ens viikko kesälomaa, mutta totesin että nyt ei enää työt nappaa. Olis tullut vaan töistä stressi ja kun nukkuminen on lonkkakipujen ja kuumuuden takia hankalaa niin sairaslomaahan se neuvolalääkäri kirjoitti ihan tosta vaan. Harmi vaan että oikein mitään ei jaksa enää tehdä. No, onneks äitiyspakkauksen vaatteita lukuun ottamatta kaikki vaatteet on pesty ja odottamassa pinoissa (56 cm, 62 cm ja 68 cm). Nyt mä vaan makaan ja röhnötän ku joku valas :LOL:

Jypy & Murmeli 33+1
 
Jypy ja Ladyblue Ah, ihanaa että jotkut muutkin ajattelee noista ruuista samalla tavalla kun mä! Itse kans välttelen mielummin noita valmisruokia tai marinoituja lihoja, salettiin on epäterveellisempää kun mansikat tai juustot. Vähän repesin noista teidän hulluista jutuista :LOL: Ja joo, olen kyllä värjännyt hiukset ja meikannutkin raskausaikana, syntilistani on suuri. Desinfioivaa pesuainetta meiltä ei löydy ja silitysrautaa käytetään häitä ja hautajaisia varten. Koiran sentään ajattelin madottaa ennen lapsen syntymää.

Jypyhän on pysyny sutjakkaana, mulle on tullu 7 kg. Ai niin, juttelin aamulla miehelle vauvasta sängyssä niin vasen tissi alkoi vuotamaan! Siihen lakanaan tiputteli läntin kellertävää maitoa. Saunassa oon aiemmin saman ilmiön huomannut. Mies oli ihan ihan innoissaan, et ruvetaan myymään maitoa. Varmaan myy mut kohta lehmäks johonkin navetaan. Ulkonäön puolestakin meen kohta lehmänä ihan hyvin. Saataskohan me jotain maataloustukea? :LOL:
 
Kyllä te ootte niin ihania tukemaan... Snif... No, katsotaan nyt sit parin viikon päästä onko vauva kasvannut, kun äippä on ruvennut litkimään proteiini juomia lääkärin suosituksesta. Itselle on tullut painoa 3,5 kiloa ja ollaan viikolla 26! Ei siis kovin paljon.
 
LadyBlue: Toivottavasti tuo menee ohi levolla tai ainakin lapsi saa aikaa kasvaa. :)

Mie olen vähän tiukka noissa ruoka-asioissa, vaikka ei varmaan pitäisi. Välttelen tuorejuustoja ja muita pehmeitä juustoja, jos niitä ei ole kuumennettu. Perunat ja porkkanat kuorin ja pesen tarkasti ja hedelmätkin, jotka syödään kuorineen, pesen todella huolella. Alkuraskaudessa yritin syödä terveellisesti, mutta nyt siitä on vähän lipsuttu, ei aina jaksa alkaa pesemään ja pilkkomaan kurkkua tai paprikaa, joten valmis salaateilla mennään.

Olen ajatellut, että kun mieheni lähtee reissuun joksikin päivää, taidan ostaa pakastimeen ja jääkaappiin sellaista ruokaa, ettei sitä tarvitse kuin heittää uuniin tai mikroon. Töiden jälkeen ei oikein jaksa kokkailla, minulla kun ei ole kuin pari vartin kahvitaukoa työpäivän aikana ja siinä kerkiää vain jotain leipää ja viiliä nopeasti syömään, niin yksi lämmin ateria päivästä jää pois. Pitää sitten vapaapäivinä kokkailla kunnolla ja sitä jääkin sitten myös töiden jälkeen syötäväksi. Hui, kun eilen menin ennen töiden alkua kahvihuoneeseen juomaan vettä ja istumaan hetkeksi, niin yksi työntekijä söi jotain curry-maustettua pakasteruokaa ja se haisi todella pahalta. Meinasin jo, että pitääkö mennä istumaan sinne pukuhuoneeseen, kun pari kertaa tuntui vähän siltä, että vessa kutsuu. Kyllä nuo ruuat ovat poissa laskuista, kun itse mietin mitä syön. Onneksi toisella tavalla maustetut ruuat maistuu, joten voi hyvällä mielellä syödä esim. kiinalaisessa.

Minusta tullut todella herkkä nykyään. Lähinnä menen herkäksi, kun kyse on mun miehestä tai koirasta. Olen jo muutaman päivän aamulenkilläkin surrut sitä, kun mun mies aikoo koiran kanssa lähteä reissuun ja mie jään tänne. En mie kuitenkaan halua, että minun takia mieheni joutuisi koko loman vain täällä olemaan, joten pikkuisen on ristiriitaiset ajatukset. Olen muutenkin todella hellyyden kipeä.

Onneksi tänään on vapaapäivä, kun jo parissa päivässä on nuo lantio-alueen epämiellyttävät tunteet ja kivut vähän pahentuneet. Oli niitä jo vähän ennen töiden alkuakin juhannuksen aikoihin, mutta kotona ne ovat aika vähissä, kun voi istua paljon ja levätä. Luin sitten tuosta Vau.fi-kirjasta, että oireet kuulostavat jo lantio löystymisestä. Mitähän se on sitten loppuraskaudessa, kun jo nyt tuntuvat noin ikäviltä. Onneksi yleensä asennon vaihtaminen ja vauhdin hiljentäminen vähän helpottaa noita. En haluaisi vielä mitään tukivöitä alkaa ostamaan.

Olen alkanut nyt viikon aikana ennen nukkumaan menoa kokeilemaan, että tuntisinko jo jotain liikettä. Tähän menessä olen tuntenut vain ilman kuplimista, kun laitan käden vatsan päälle ja jos ei sitä kättä olisi, en tuntisi mitään. Eilen illalla kokeilin sitten taas ja en ole ihan varma, että oliko se käsi nyt siinä kohdalla vai tunsinko minä oikeasti jotain pientä tuossa vatsan sisältä navan alapuolelta. Jäi vähän epäselväksi, enkä sen jälkeen tuntenut mitään. Olisihan se ihanaa, kun alkaisi vihdoin tuntemaan jotain liikettä, voisi rauhassa odotella pari viikkoa taas neuvolaan. Odotan tällä hetkellä kuin kuuta nousevaa sitä neuvolaa, että pääsisi taas kuuntelemaan sydänääniä. Mie olen niin pöhkö, että vieläkin näillä viikoilla tarkistan vessaan mennessä, että ei ole vuotanut mitään punaista. Ihan nolottaa, kun on tämmöinen hermoilija, enkä mie varmaan osaa lopettaa tätä ennen kuin lapsi on joulukuussa sylissä.:ashamed:

Peppi1981 ja Sykerö 17+2
 

Yhteistyössä