Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Heippa kaikille!

ihana lukea hyvistä ultrakuulimisista ja onnea myös tyttölupauksista :)

Neuvolakäynneistä: mulla on ollut nyt 4 neuvolakäyntiä, viikolla 9,12,15,20 ja seuraava on 12.6 eli viikolla 24. Lisäksi nuo 2 ultraa ja kerran lääkärissä kuunneltu sydänääniä. Mulla on sellainen käsitys että nyt käynnit sitten tihenee ja ovat n. 2 viikon välein ja viikolta 33-34 on joka viikko neuvola.

Meinaako kukaan käydä vielä rakenneultran jälkeen ultrassa? mä saatan mennä vielä käymään, jos tuntuu olo yhtään epävarmalta. Helpotti tosi paljon kun kävin sillon viikolla 17, joten jos alkaa ahdistamaan, niin menen kyllä. Onneksi nuo potkut nyt tuntee niin selvästi, että tuskin tulee tarvetta :)

Tänään oli rakenneultra. Meillä oli aika nuiva se lääkäri eikä juuri mitään puhunut. Ainoastaan että terve vauva ja rakenteet hyvät ja että kasvaa keskikäyrällä ja painoa oli 404g tänään siis rv 21+1 eli hyvän kokoinen oli. Sanoi, että kahden viikon päästä jos syntyisi niin olisi jo todella isot mahdollisuudet selvityä. Mulla löyty myös kysta vasemmasta munasarjasta! mutta niitähän mulla on aina ollut, joten nou hätä.

Mulla on selkä ihan älyttömän kipeä, olen yrittänyt venytellä ja tehdä vaikka mitä, mutta kipu vaan pahenee. Kuulemma liitoskipuja! huoh :/

Muuten olo on mahtava ja en ole edes enää väsynyt. Nyt olen sitten lopullisesti jäänyt pois töistä ja saan nauttia kotona olosta loppuraskauden, kiitos sairasloman joka jatkuu vuosiloman alkuun asti ja siitä vuosilomasta jään suoraan äitiyslomalle :)

yritän kommentoida teidän muiden kirjoituksia myöhemmin :)

LadyBlue ja pikkutirri rv 21+1
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav ja Rödluvan
Heippa
:'(
Minulla on nyt taas menossa harmaa kausi....
Oltiin jo paatetty olla tekematta sita lapsivesi tutkimusta ja paatettiin vaan nauttia raskaudesta ja luottaa ylemman kateen etta lapsi on terve. Kun rakenne ultrakin oli normaali.

Tamanpaivaisella laakarinkaynnilla oma laakarimme sai kuitenkin minut taas itkun partaalle. Han oli "ihmeissaan" ettemme ole tehneet punktiota ja maalaili kaikennakoisia piruja seinille. Kertoi etta juuri oli samanikainen pariskunta samoilla riskiluvuilla synnyttanyt down sndr tyton ja he olivat tehneet lapsivesi punktion ja heilla oli ollut nain ollen aikaa valmistautua poikkeavan lapsen syntymaan. Ja sitten han sanoi etta ivf hoidoissa on muutenkin korkeammat riskit poikkeavien lasten syntymaan. Ja kuinka helppoa punktion tekeminen on nykyaan. Ja etta epatietoisuus vain lisaa stressia kun on nain selvista luvuista kuitenkin kysymys.... Ja sit viimeiseksi, "mutta teidan paatos". Ei mitaan tukevaa kommenttia meidan paatoksesta olla tekematta punktiota.

Taalla ollaan nyt sitten hermorauniona ja mietitaan pitaisiko se punktio kuitenkin tehda. Hyvat uutiset olisi tietenkin toivottuja, enka pelkaa itse toimenpidettakaan. Ainoa murhe on, etta jos tulokset ovat positiiviset, niin minulta varmaan loppuu kaikki ilo tasta odotusajasta. Ihan totta. Rankat lapsettomuushoidot ja taloudellinen panostus ja korkea ika. Tama on todennakoisesti meidan ainoa lapsi. Olisi ihan sydantamurtavaa saada positiiviset tulokset. :headwall:

Mita tassa pitaisi tehda. Toiset sanoo etta nautit vaan nyt raskaudesta ja unohdat nuo hopotykset. Toiset sanoo etta tee se ja saa varmuus.

Ja kuitenkin tytto kasvaa ja liikkuu normaalisti, ultrassa ei poikkeavaa. Miten voisi kohtalo olla niin julma, etta meidan ainokainen 17:sta munasolusta ja pakkasesta selvinnyt alkio olisikin nyt sitten se sairas lapsi???

Dreamer, vkot 20 ja kulta pieni tytto
 
Oho Rödluvan, tuostahan tuntuisi että teillä on useammin lääkäreitä yms. kuin esim. meillä :O. Olen aina luullut että se olisi vakio kaikkialla Suomessa. Meillä ei ole viikkoon 24 mennessä ainakaan yhtään lääkäriä tiedossa.

Hyvä varmaan vaan että doppleri antaa odotuttaa :D. Sitä sitten hermoilisi turhaan. Vaikka voihan ne sydänäänet jo sinulla näilläkin viikoilla kuulua. Se 12 vk:han taitaa olla vain sellainen dopplerien valmistajien antama raja, etteivät siis ainakaan lupaa että kuuluu aiempaa. Kyllähän sillä "säännöllä" varmasti monilta hermostumsilta vältytään, kun ei ole taattua että ne niin aikaisin kuuluu. Ja KUN kuuntelet niitä, niin meillä ainakin sydänäänet kuuluu aina ihan alhaalta. Viime kätilö jo sai hermostumaan kun sanoi että meillä kuuluu ne oudon alhaalta, kun ensin itse yritti niitä n. navan kohdalta kuunnella. Kysyin siitä sitten vielä rakenneultrassakin, niin kätilö sanoi, että ei se mitään outoa ole että ne niin alhaalta kuuluu.

Sullahan on ihan juuri 10 vk täynnä, ja siitä enää pari hassua viikkoa, niin pääset sinne 12 viikkoon :). Sitten se aika alkaa kulumaan vähän nopeammin, tai ainakin tuntuu enemmän raskaana olevalta :). En kyllä voi vieläkään edes teeskennellä että ne alkuviikot kuluisivat nopeaan :D. Aika sama juttu, eli juuri tuolla viikolla 12 halusin jotain symbolisesti ostaa.

Se, että nyt olenkin hankkinut jo jonkin verran tavaraa, on osoittautunutkin ihan hyväksi valinnaksi. Jotenkin sitä viikot alkaa kulumaan nopeaan, ja oma tahti hieman hidastumaan raskauden edetessä, lopun ajan voinnista ei voi edes tietää. Jos on kauhean kuuma kesä, ja paljon turvotuksia yms. niin energiat on ehkä aika vähissä. Stressaisin varmaan hullun lailla jos jättäisin kaikki hankinnat loppuun. Plus että rahallisestikin on kiva jakaa hankintoja eri osioihin, vaikka periaatteessa onkin se ja sama. Sitä hankittavaa kyllä riittää... Ei nyt ole tarkoitus puolustella omia hankintoja, vaan sen vuoksi kirjoittelen, ajatuksia vaan että jos teistä muista tuntuu että olisi kiva hankkia, mutta tuntuu että on liian aikaista, niin omia kokemuksia vain sen suhteen :).

Ladyblue, onnea hyvistä ultrakuulumisista :)! Kysyittekö että saatteko tietää vauvan sukupuolen? Me sanottiin heti siinä alussa, koska sitähän ei heidän oikeastaan kuulu katsoakaan. Kurjat tuollaiset nuivat kätilöt. Niin isoista ja ihanista asioista on kysymys, ultrien ja nla käyntien pitäisi olla aina sellaisia vanhempi/lapsimyönteisiä ja mukavia tapahtumia (mahdollisuuksien rajoissa tietenkin). En ehkä itse aio käydä ylimääräisissä ultrissa enää. Siltä nyt ainakin tuntuu. Liikkeet tunnen joka päivä, ja todella selvästi. Vielä tässä on aikaa muuttaa mieltä senkin suhteen :D.

Onnea luck!! :heart: Pitkällä olet jo sinäkin :).

Dreamer, ensin kun näin tuon viestisi, ja sen alussa olevan suruhymiön, pelästyin valtavasti. Viestisi luettua huomasin, että oikeastaan mikään ei ole teidän kohdalla muuttunut, ainoastaan joku voimakkaasti lapsivesipunktiota kannattava lääkäri on nyt saanut teidät uudelleen hermostumaan. Harmi. Ymmärrän kyllä että lääkärin oma kanta on se, että kaikki kannattaisi testata, VARSINKIN juuri siellä Jenkkilässä. Voin vain kuvitella. Kannattaa ehkä punnita vaihtoehtoja sen kannalta, että mikä teille olisi vähiten raskasta. Mikäähän nyt ei varsinaisesti vielä viittaa down lapseen. Nuo alun seulat on tosi karkeita mittareita, ja ultrassahan teillä näkyi kaikki olevan hyvin!!

Ja noita muiden tarinoita...huh en lähes kestä niitä enää!! Minullekin eräs sh nainen kertoi pari viikkoa sitten kuinka hänen vauva oli kuollut kohtuun (sen vuoksi että oli nostellut raskaita potilaita) rv 20, ja ollut viikon siellä kuolleena. Se taas pelästytti, mutta sen jälkeen päätin, että en kuuntele enää yhdenkään kauhukokemuksia. Ne kun ei kuitenkaan liity mitenkään minuun. Ihmisille tapahtuu monenlaista, mutta ei omaa elämää voi niiden muiden sattumien mukaan elää. Mikä on todennäköisyys että juuri samat asiat osuu omalle kohdalle?! Miksi ihmeessä sitten pelätä muiden kertomusten mukaan?!

Teidän puolesta on todella vaikea nyt sanoa mitä tehdä. Olitte jo päättäneet että ette mene siihen punktioon, ja sen puolesta voisi ajatella että tuo päätös voisi vieläkin pitää. Toisenlaiseen ratkaisuun kun ei olisi syynä mikään muu kuin yhden lääkärin voimakas mielipide.

Toisaalta, nyt teidät on pelotettu, ja lähteekö se pelko kunnolla ollenkaan ennen synnytystä? Että sen puolesta, olisiko kuitenkin teille helpompaa hakea se varmistus? Jos nyt sattuisi niin, että tulokset olisivat positiiviset, niin eihän ne siitä mihinkään muuttuisi, testaisitte tai ette (inhoan tuota lausetta koska se on niiin kylmä). Mutta jos kuitenkin ovat negatiiviset, niin saisit viettää loppu raskausajan ilman tuota jatkuvaa pelkoa ja jännitystä. On kyllä erittäin raskas ajankohta teille tällä hetkellä, mutta uskon kyllä sydämeni pohjasta että kaikki kääntyy teille vielä hyväksi:hug:! Näissä on nyt varmasti niin monenlaisia mielipiteitä kun on ihmisiäkin. Toivon että löydätte sen teille sopivan ratkaisun, ja myös voimia elää sen päätöksen mukaan, vaikka joku toinen olisikin toista mieltä.

Susirouva ja sudenpentu 20+2

(Susi muuten siinä "susi jo syntyessään" mielessä. Vähän niinkuin maanantai kappale, kun en pysytynyt raskautumaan).
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Aurinkoiset terveiset kaikille!
Ihania ultrakuulumisia :) Maltan tuskin odottaa, että itsekin pääsen rakenneultraan heinäkuun alussa. Silloin toivottavasti mieskin pääsee mukaan, kun ressukka on ollut molemmilla kerroilla työmatkoilla kun olen ollut ultrassa. Olisi ihanaa, että hänkin pääsisi kuulemaan ja näkemään meidän pientä ihmettä!

Dreamer :hug: toivon todella että löydätte mieltä rauhoittavan ratkaisun ja pääsette nauttimaan raskaudesta. Komppaan Susirouvan tekstiä täysin.
Eihän koskaan tiedä mitä elämä tuo tullessaan. Riski on kuitenkin vaikka seulan tulokset olisi 1:miljoonaan. Sen verran vielä noista luvuista, että yhdellä ystävälläni oli luku 1:5 ja terve ihana tyttö syntyi.

Neuvolakäynneistä oli puhetta. Minulla oli toinen neuvola maanantaina. Pikaisesti vain kuunneltiin sydänäänet ja tsekattiin pissa ja paino. Sitten kiitos hei. Rakenneultra on tosiaan heinäkuun alussa ihan ja seuraava neuvola on 9.7. jolloin täytetään kelapapereita. Eli kesäkuussa ei mitään. Doppleria olen miettinyt, mutta vielä malttanut mielen.

Tsemppiä luck pahoinvoinnin kanssa! Minulla oli jäätävä olotila varmaan viikolle 14 asti, mutta nyt on alkanut helpottaa. Pieniä annoksia usein ja muista juoda :)

neulatyyny ja nuppis 15+3

neulatyyny siitä, että ivf hoitojen aikana kun joutu pistelemään niin paljon niin tuli neulatyynymäinen olo :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Moi!

Dreamer :hug: Toivottavasti löydätte parhaan ratkaisun.

Täällä meilläpäin eka lääkärineuvola on n. 30vk paikkeilla, silloin myös ultrataan. Lääkäri kuulemma turha aikasemmin. Tavallisia neuvolakäyntejä on kyllä joka kuukausi tai neljän viikon välein.

Tänään oli neuvolakäynti ja sykkeet kuului pienen etsinnän jälkeen hyvin. n.150 tais olla sydämen syke:heart:
Maha on kasvanu omissa silmissä ja on ihan eri näköinen kun ennen, löysin kirpparilta äitiyshousut ja ostin parit legginssit ja yhet farkut. Jospa niillä pärjäis loppuajan.
Liikkeitä en tunne vieläkään, mutta ei hätää kuulemma, toivoisin vaan niitä jo tuntevani:D

Vauvalle ei olla oikeestaan hankittu vielä mitään, koska muutto tulossa heinäkuussa, jos sitten muuton ja rempan jälkeen alkais oikeesti hankkimaan :)
Siitepölyallergia vaivaa kovasti, onkin kuulemma pahin vuosi 34vuoteen :(

Rakenneultraa odotellessa, joka on kyllä vasta juhannuksen jälkeen, mutta aika menee nopeasti nyt ainakin 12viikon jälkeen!

Eipä kummempia

Lotte+mukula 17+2
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Susirouva ei ollut tarkoitus pelastyttaa. Kaikki tosiaan edelleen hyvin taalla, kuten tahankin asti. Vauva kasvaa ja potkii ja normaalit ultrat jne...

Mutta perk**e sai se laakari minut sen verran sekaisin, etta me nyt sitten mennaan ensi torstaina siihen lapsivesi punktioon. Pelottaa kovasti ne tulokset, eika se toimenpidekaan ole varmaan mikaan mukava, mutta halutaan nyt kerralla ottaa kaikki pelot ja epailyt pois kaikilta asianosaisilta. Toivotaan ja rukoillaan etta kaikki hyvin, mutta jos vauva nyt sit onkin sairas, niin ainakin tiedetaan ennemmin kuin myohemmin ja voidaan miettia vaihtoehtojamme.
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Susirouva, tekisi kyllä mieli tehdä hankintoja jo nyt juuri siksi ettei tarvisi sitten stressata myöhemmin, että olisi kaikki valmiina jo hyvissä ajoin. Ihan vielä kuitenkaan ei uskalla, tuntuisi vähän veren kaivamiselta nenästä ;) Mutta jos/kun pääsen turvallisemmille viikoille niin varmaan ostelen minäkin etukäteen.

LadyBlue, onnea ultrakuulumisista! Harmi että oli nuiva ultraaja, mutta pääasia kuitenkin että kaikki oli kunnossa eiks jeh :flower:

Dreamer, kurja tilanne teillä :hug: Nuo seulat kuitenkin on niin epätarkkoja kuten täällä on jo todettukin, että jotenkin enemmän luottaisin normaaliin ultraan. Mutta sitten taas ei siinäkään kaikkea näy. Tehkää niin kuin itsestä tuntuu parhaalta, uskoisin että on ihan hyvä päätös mennä punktioon, koska sittenpähän tiedätte. Ja helpotus olisi varmasti suunnaton jos tulos on normaali. Ja jos ei ole, niin voi valmistautua paremmin. Voimia!

Omaan napaan ei kuulu uutta, huomenna poksutaan.

Rödluvan ja Beetakingi 9+6
 
Piti vielä tulla kertomaan että doppler tuli tänään postissa, ja kun laittoi anturin tukevasti painaen juuri häpyluun reunan yläpuolelle ja kallisti sitä kohtuun päin (eli alapäätä kohti) niin sain melko helpostikin kuuluviin tasaisen nopean jumputuksen 160-180/min :heart::heart: Pitihän sitä miehen kanssa hetki kuunnella että siellä meidän pieni on!! Nyt voi rauhallisin mielin odotella nt-ultraa, onhan se aika harvinaista että enää menisi kesken.

Rödluvan ja Beetakingi 9+6
 
  • Tykkää
Reactions: Mirdav
Heipsan..

onpas täällä hiljaista.

Rödluvan hienoa, että sait pikkuisen jumpsutuksen kiinni. Mulla kuulu kans rv 9 neuvolassa jo sydänäänet.. nykyään on paljon vaikeampaa kuulla ne, kun istukka on tuossa edessä vaimentamassa ja meidän pikkuinen on sen verran liukasliikkeinen, että kerkeää karata alta pois :)

Dreamer Paljon tsemppiä nyt siihen tutkimukseen. Itsekään en osaa sanoa, kuinka olisi tehnyt. Mutta pääasia on nyt se, että te saatte siihen asiaan selvyyden ja voitte sitten miettiä tuloksia. Toivon todella, että pikkuinen on terve! paljon voimia nyt odottamiseen <3

Lotte10 mun mielestä aika on np-ultran jälkeen mennyt tosi nopeaa.. yhtäkkiä sitä vaan huomaa, että huh taas on viikko mennyt :)

Susirouva mä olen kans päässyt nyt tavaran hankitaan.. on ainakin nyt vaatteita ja turvakaukalo ja vaunut valittuna. Odottelen sitä äitiyspakkausta, jotta näkee mitä kaikkea sieltä sitten tulee.

Meillä muuten oli rakenneultraajana lääkäri. Mehän siis tiedetään sukupuoli en ole sitä vaan tänne julkaissut.. kävin sillon 17 +2 ultrassa yksityisellä ja siellä näkyi.

ON mulla on työt loppu, olen sairaslomalla siihen saakka kun kesäloma alkaa. On niin hankalat liitoskivut ja selkäkivut ja välillä supistaa, että töistä ei tule mitään. No nyt vain sitten masun kasvatusta rauhalliseen tahtiin :) mikäs tässä on kesästä nauttiessa.

Ehdin jo vähän huolestua parin päivän ajan, kun masusta ei kuulunut tai tuntunut mitään. Mutta pari päivää sitten alkoi taas jumppaaminen ja nyt sen jumppauksen näkee jo ihan päällepäin. Maha kupruilee ja kohoilee kun pikkuinen siellä tömistelee. Meillä taitaa enemmän ryömiä se. Kokoajan erissä paikassa :) yöt saan kyllä nukuttua, eli öisin meilläkin pikkuinen lepäilee ja päivät jumppaa..

Toivottavasti kaikilla etenee raskaudet mallikkaasti :)

LadyBlue ja jumppaileva pikkutirri rv 22
 
Moikka sisarukset:) olin kyllä lukenut täällä välillä mutta on ollut niin kiire että en ehtinyt edes kirjoitaa..

Rödluvan hyvää ultra kuulumista sulla ja muilla..

Dreamer toivon kovasti että kaikki hyvin..

Täällä potkut on niin voimakaat että kylkeet satuu:)

Kaikille hyvää odotusta..

Mirdav ja Bambino 26+6
 
Moi kaikki ja kiitos virtuaali haleista ja rohkaisevista sanoista!!

Taalla on nyt lapsivesi punktio tehty ja hyvin meni se toimenpide. Ei sattunut ja tulokset saadaan ensiviikolla, alustavat jo maanantaina todennakoisesti.
Nyt sit vaan toivotaan etta kaikki on hyvin....

Tytto liikkuu ja potkii ja on kasvanut hienosti. Punktion yhteydessa tehty ultrakin taysin normaali, joten laakarin mielesta riski on jo silla tippunut puoleen...

Dreamer74 ja pikku tytteli +21 vko
 
Dreamer74: Hienoa, että punktio meni hyvin. :)

Np-ultra takana ja kaikki oli kunnossa. En muista, että olisinko ollut ennen ekaa ultraa niin hermona kuin tänä aamuna, mutta tänään tuntui, ettei oikein ruokakaan maistunut. Koko vastasi 12+3 ja lasketusajan mukaan olisi 12+4, joten koko oli juuri sitä mitä pitikin. Niskassa oli vähän turvotusta eli 2,6, mutta kuitenkin alle raja-arvon, joten enköhän uskalla luottaa, että kaikki on kunnossa. Seerumi tuloksia sitten verrataan tuohon turvotukseen ja saan tietää sitten toivottavasti seuraavassa neuvolassa tuloksen. Nyt se ultraaja tosiaan sanoi, että hoidoista alkuun saaneella voi tulla tuota heittoa noissa seerumitutkimuksissa ja kysyi, että oliko meille siitä kerrottu neuvolassa. Sanoin, että ei, mutta luin siitä sitten muualta ja tiedän siitä. :)

Siellä se heilutteli kättä, vaikkakin oli muuten aika laiskanpuoleinen liikkumaan, piti kokeilla kaikenlaista yskimistä ja ultrauslaitteella tökkimistä, että se liikahti edes sen verran, että saatiin tuo niskan tulos. No, taitaa olla tulla minuun. :)

Peppi1981 + sykerö 12+4
 
Viimeksi muokattu:
Kovasti tsemppiä Dreamer tulosten odotteluun! Hyvä että punktio meni hyvin ja kohtuullisen kivuttomasti! Kyllä kaikki merkit antaisi olettaa että saatte hyviä uutisia maanantaina!

Onnea Pepille hyvin menneestä np-ultrasta! Meilläkin kasvaa masussa pieni laiskamato joka kyllä liikuskelee vatsassa mutta aika laiskanpuoleista lillumista se on ollut. Ei se mitään kuperkeikkoja heittele kuten jotkut ovat kuvanneet liikkeitä! Taitaa meilläkin tulla sekä äitiin että iskään :D

Mä oon kans tosi laiskasti kirjoitellut vaikka lukemassa käyn kyllä säännöllisesti. Pitää siis vähän raportoida omaa napaa! Mulla alkoi eilen insuliinipistokset kun mun DM2 sitten näin nopeasti huononi siihen vaiheeseen, että piti insuliinit aloittaa. Seuranta siis siirtyy meiltä aluesairaalasta Naikkarille mikä mua ei sinänsä haittaa lainkaan sillä Naikkarin olin valinnut synnäriksikin. Tietty vähän harmittaa tuo pistosten määrä päivässä kun insuliinit menisi näin alussa ainakin 2 kertaa, siihen Klexanepistos illalla päälle ja sitten tietty verensokeria pitää seurata jokaista ateriaa ennen ja jälkeen. Sellaiset 13 piikitystä päivässä :( Ehkä enemmän haastetta tuo vielä se että kaikki on niin tarkkaa kellon suhteen ja insuliinit, ateriat ja mittaukset pitäisi olla täsmälleen samaan aikaan joka päivä. Ja hoitotasapainovaatimus tuolla Naikkarilla on aika kova. Melkoinen urakka siis edessä...

Tuna ja sintti 15+4
 
Mirdav wow, olet aina niin kadehdittavasti meitä joitakin edellä :D. Ihanan pitkällä sinun raskaus jo. Joko olet ollut lääkärintarkastuksessa? Käsittääkseni sen pitäisi olla juurikin rv 26.

Onnea Dreamer hienosti menneestä punkitosta :). Toivotaan oikein hyviä tuloksia, ja pikaisesti. Vaan eiköhän sieltä sellaisia kuulu, kaikki merkit ainakin viittaavat siihen :).

Onnea myös Pepille hyvistä ultrakuulumisista :). Nyt olet sinäkin jo päässyt tuon 12 viikon yli, jolloin pystyy jo paremmin rentoutumaan ja luottamaan että siellä se oma vaavi kasvaa ja voi hyvin :heart:. Pikku ihme :heart:!

Tunafish, OOooo miten hurjat piikittelyt on sinulla siellä menossa! Insuliinikin vielä ehkä menee, mutta tuo Klexane kirveleekin kuulemma vähän, ja piikkikin on isompi. Onko sinlla sitten laskimotukosten vaaraa tms, vai miksi se on sinulle määrätty (sorry jos olet jo kertonut)? Niitä verensokereitakin on inhottava ottaa koko ajan. Sormenpäät mustelmilla :(. Hyvähän se on että ovat tarkkoja NKL:llä, ja hyvä kun saat asianmukaista hoitoa, mutta toivotaan nyt kuitenkin ettet koko raskautta joudu tuota määrää pistelemään :hug:.

Tänne ei vieläkään mitään uutta, ainoastaan vain sellaista "valittelisin" että vähän on ollut lonkkakipua yöllä vasemmalla kyljellä maatessa. Yksi yö kipu oli oikein kovaakin, mutta onneksi sitä ei taas seuraavana yönä ollut, joten saan kivusta aina välillä vähän taukoa. Netistä lueskelin, ja yleensä jos tuommoinen vaiva tulee, niin se myös pysyy ja pahenee...jotta tällaistako sitten enemmänkin tiedossa?..Muuten voin kyllä oikein hyvin :). Vatsa tuntuu jämähtäneen tuohon samaan kokoon, mutta eipä kai sitä kasvua oikein voi itse niin huomata. Siellä se vauva kyllä hyvin liikuskelee. On päiviä jolloin tunnen liikkeitä enemmän, ja päiviä jolloin vähemmän, mutta tunnen kuitenkin joka tunti jotain.

Susirouva ja sudenpentu 21 + 3
 
Ladyblue Onpas teillä paljon käyntejä! Meillä on vaan yksi lääkärineuvola rv 26-28, sitä ennen käynnit 6 viikon välein ja muuttoisko joskus 30 viikon jälkeen 2-3 viikon välein, viimeisellä kuulla sitten vasta viikottain. Juurikin tuosta ja kokemattoman oloisesta terkkarista johtuen ajattelin käydä ennen synnytystä vielä yksityisellä ultrassa paino- ja synnytysarviossa.

luck Onnea kovasti, aivan uskomaton tunne tuo eka ultra!

Lotte10 Mulla kävi ton allergian kanssa niin, että normaalisti reagoin aika herkästi koivulle, mutta nyt raskausaikana ei ole ollut lainkaan oireita! Masuasukki on näköjään äidin pieni allergialääke :D

Onnea äänistä Rödluvan! Kohta sullakin on jo np-ultra! teidän pieni siellä nyt vaan kasvaa ja vahvistuu :heart:

Hyvää odotusta myös sinulle Mirdav :wave:

Dreamer 74 Onneksi punktio on nyt ohi ja ensi viikon jälkeen saatte sitten heittää huolet mielestänne ja keskittyä nauttimaan odotuksesta. Oikein hyvälle kuulostaa nuo lääkärin kommentit!

Ihania kuulumisia ultrasta Pepilläkin! Onnea :hug:

Oi joi Tunafish, aikamoinen urakka sulla edessä. Uskon, että helpottuu alun jälkeen kun saat rutiinin päälle ja varmaan oppii miten sokeritkin käyttäytyy. Mutta tosi paljon itsekuriahan tuo vaatii! Onneksi motivaattori ja palkka on mitä parhain!

Susirouva Tervetuloa selkkipuisten kerhoon. Mulla on ollu niitä rv 18 lähtien ja olen nyt ollut viikon sairauslomalla. Varmasti jatkan sairauslomalla äitiysloman alkuun. Oireena on tuonne vasempaan pakaraan / yläreiteen säteilevä kipu, joka johtuu selästä. Kannattaa käydä edes kerran fysioterapeutilla, saat hyvät ohjeet kuinka kipua voi helpottaa.

Itse teen taksetaivutuksia useita kertoja päivässä, sitten on tukivyötä ja sellainen rulla öisin selän alla, että selässä säilyy notko koko ajan. Yöt on tosi katkonaisia koko ajan ja lonkaa polttelee. Autossa ei voi istua kun max 1h päivässä. Eli aika rajoittunutta menoa mulla jo :( Yritän nyt olla kuitenkin kiitollinen siitä, ettei tämä vaikuta vauvaan mitenkään, on ainoastaan minulle raskasta. Äitiyspakkauksen vaatteita ripustelin tuossa narulle ja nyt pesen pikkulakanoita. Olen kanssa tosi tyytyväinen siitä, että tein hankintoja jo alkuun, koska nyt se on jo aika hankalaa. Muuten voin oikein hyvin, masu on kova pallo tuossa edessä, eikä mulla edes supistele.

Kovasti kaikkea hyvää teille! :hug:
 
Tunafish, rankalta kuulostaa toi pistely!! Mutta onhan se hyvä että pidetään huolta ja seurataan. Tsemppiä sulle!

Selkäkivuista, itsellä ollut orastavaa ristiselkäkipua pari päivää, johtuen varmasti risti-suoliluuliitosten löystymisestä. Toivon ettei se tuosta pahene, olin ajatellut ruveta vähitellen liikkumaan kun tuo suurin pahoinvointikin on helpottanut. Osanotot ja kannustukset niille jotka painivat kipujen kanssa! On tää aikamoista tää ihmisalun kasvattaminen ;)

Rödluvan ja Beetakingi 11+0 *poks*
 
Rödluvan: Minullakin on ollut noita alaselkäkipuja, varmaan samoja kuin sinulla. Nyt kun mietin sitä kivun paikkaa, niin kuulostaisi, että ne ovat samoissa paikossa kuin sinulla. En ole vain ennen keksinyt tarkemmin syytä siihen ja silloin mie olen juuri pelännyt sitä keskenmenoa. Minulla ne alkoi jokunen viikko sitten ja kerran ne kesti jopa vuorokauden ympäri. Jokainen päivä ilman niitä on helpotus. Olen yrittänyt silloin vähän venyttää tuota selkää, että jos se auttaisi, mutta en ole oikein keksinyt mitään hyvää konstia. Pitänyt vain kestää ja toivoa, että ei kauaa kestä. Joskus väärässä asennossa se kipu on siirtynyt tuonne takapuolen paikkeille ja olen jo pelännyt, että se iskias alkaa vaivaamaan, josta olen joskus lukenut. : /
 
Peppi, jos kovasti vaivaa niin kannattaa satsata yhteen käyntiin fysioterapeutilla, joka voi neuvoa asentoja ja venytyksiä jotka helpottavat kipua. Itse en oo joutunut vielä käymään kun vaivat on vielä aika vähäisiä, mutta oon kuullut muiden kehuvan. Ilmeisesti ainakin selän luonnollisen notkon säilyttäminen auttaa kuten Haaveilija tuossa yllä kirjoittaa. Toivottavasti helpottaa!
 
Terveiset Kreikanmaalta, josta juuri palauduin lomailemasta! Olen täältä seuraillut kyllä kaikkien kuulumisia, erityisesti Dreamerin tilanne on ollut ajatuksissa. Onneksi kaikki näyttää kuitenkin niin hyvältä kuin vain mahdollista! Voimia huomisen odotukseen, joka toivottavasti palkitaan parhaimmalla mahdollisella tavalla ja saatte viimein mielen rauhan!

Pepille onnea ihanista np-ultrakuulumisista, niin se vain aika hujahtaa :) Tsemppiä sulle ja muille selkäkipujen kanssa painiville, itse olen pahimmilta kivuilta säästynyt, mutta tiedän minkälaista kovien selkäkipujen kanssa voi olla :(

Susirouva sulla täytyy kyllä olla sitten tosi vilkas vauva, varo vaan :) Mä en kyllä ollenkaan joka tunti tunne liikkeitä, välillä on päiviäkin että pitää hiljaista (..ja siitähän minä huolestun)! Melkein joka päivä pientä mylläämistä alkanut kuitenkin tuntumaan ja välillä terävämpiä potkuja, jotka tuntuu myös mahan päälle :)

ON: me tosiaan kotiuduttiin just Kreetalta ja täytyy kyllä sanoa, että raskaana matkustaminen on hieman haastavaa.. Hankalinta oli kieltäytyä kaikista niistä ihanista herkuista: kreikkalainen salaatti, feta, juustot yleensä, jäätelöt, no melkeinpä kaikki tuore. Pyrin syömään melkeinpä ainoastaan uunissa käynyttä ruokaa (no joo, aamupalalla itse huolellisesti pestyjä tai kuorittuja kasviksia). Supistukset mulla onneksi helpotti loppuviikkoa kohden siinä määrin, että pystyin jopa kävelemään muutamia kilometrejä. Jäi kyllä Samarian rotkot (16km) vaeltamatta :D Sen sijaan ajeltiin autolla viikon aikana 1300km. Auringon ottaminen ei oikein onnistunut, ei siinä että muutenkaan jaksaisin maata auringossa, mutta jotenkin mun iho reagoi eri tavalla aurinkoon (voiko se johtua raskaudesta?), meinasin koko ajan palaa 50 suojakertoimesta huolimatta!

Kokonaisuudessaan loma oli kuitenkin varsin rentouttava ja tuli tarpeeseen, josko sitä nyt jaksais olla kuukauden töissä ennen varsinaista kesälomaa! Tosin vaa'alla odotti järkytys, painoa on tullut tähän mennessä jo 6kg!! (2kg Kreikan tuliaisina..) Argh.

mökkelö ja hyyppä 22+0
 
Haaveilija, tuota tukivyötä olen myös miettinyt. Harmi että olet joutunut noin koville kipujen vuoksi :(, mutta kuten sanoit, niin onneksi ei vaikuta vauvaan mitenkään. Jännästi se vaan menee niin, että kaikessa toivoo (tietytsti) vauvan parasta, ja hänen vuoksi on valmis kärsimäänkin - jo nyt :D.

Nyt on ollut lähes lonkkakivutonta aikaa minulla! Mutta. Välillä viiltelee alavatsasta ja sen sellaista. Ehkä ovat kasvukipuja, mutta kaikki vatsasta johtuvat kivut hermostuttavat aina. Kun ei tuo vatsa nyt niin silmissä kasva, on jotenkin mielestäni vieläkin jämähtänyt samoihin mittoihin. Tosin mitannut en ole, joten voi olla että siihen vaan vähän tottuu, eikä tunnu isolta, eikä kasvua huomaa.

Mökkelö, kuulostipas ihanalta tuo teidän loma. Vesi kyllä nousi kielelle kun vain luki nuo fetat, ja jäätelöt, ja mietti mistä ihanista ruoista jäit paitsi. Mutta varmasti oli hyvä reissu muutenkin! Ainahan se mieli lepää ihan eri tavalla kun vaihtaa maisemaa.

Eiköös nyt muuten voi vielä ihan normaalisti uida uima-altaissakin? Kun on se limatulppa paikallaan? Vähän tuota kesää mietin, että miten paljon uskaltaa uiskennella ettei saa mitään bakteereja. Käsittääkseni loppuraskaudessa saa uida järvessä, muttei enää uimahallissa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kai ne vauvat aika lailla samoin liikkuu :D, vaikka onhan niissä jotain eroja, mutta kaikki siellä kuitenkin liikehtii. Toiset vaan polskii sinne selkärangan suuntaan enemmän, ja istukan paikasta riippuenkin niitä liikkeitä ei vaan niin paljoa tunne. On mullakin ollut tuon muutaman vilkkaan päivän jälkeen vähän rauhallisempaa niiden potkujen tuntemisen suhteen, ja keskivatsassa en niitä tunne koskaan, koska mulla on istukka siinä edessä.

Luin että viikon 30 jälkeen pitäisi tehdä sitä liikelaskentaa, ja joka tunti pitää tuntea väh. 10 liikettä. Itselläni tuo 10 täyttyy usein nyt jo ensimmäisen kymmenen minuutin aikana, vaikkei nyt vielä niin kuulukaan laskea. Että sen puolesta vauva kyllä potkiskelee ja liikuskelee niin että niitä liikkeitä tosiaan tunnen. Mutta kuten mainitsin, päivissä ja tunneissa on eroja. Huono puoli tuossa paljon liikkumisessa on se, että kun sitten joku aika ei liikukaan niin paljon, niin sitä huolestuu. Vaikka kai se vähän tuollaista huolestumista on meillä kaikilla. Äitejä kun nyt ollaan, niin sehän on vähän meidän tehtäväkin :D. Itse olen kyllä vähän reipas luonne (hah, keksinpä hyvän tavan ilmaista tuon :D), joten voihan se olla että vauva tulee sitten vain minuun tuon vilkkauden suhteen. Huh huh :D. Saisi saada kyllä mieheni rauhallisempiakin geenejä :D.

Kävin eilen ostamassa pinnasängyn patjan, petarin ja siihen sitten vielä sellaisen froteemuovisuojan. Nyt on sitten nekin hoidettu. Vielä tosin puuttuu vaikka mitä.

Mahtavaa, päästiin jo kesäkuun puolelle!! Nyt pitää nauttia joka sekunnista kun on kesä!!

Susirouva ja sudenpentu 21+6
 
Moikka kaikille!

Yritänpä nyt kommentoida :)

Dreamer Olet ollut ajatuksissa ja uskon ja toivon, että saat hyviä uutisia tuloksista. Varmasti ratkaisu mennä lisätutkimuksiin oli teidän kannalta oikea ratkaisu. Minulle sanottiin jo ennen seerumitutkimuksia, että hoidot voivat aiheuttaa vääriä "huonoja" tuloksia. Joten toivon, että teilläkin asia on nyt vain ollut niin.

Haaveilija joo.. meillä on kyllä monta käyntiä.. Neuvolassa olen siis käynyt rv 9 kuukauden välein ja lisäksi on koko raskauden aikana 3 neuvolalääkärikäyntiä + ultrat. Joten tuleehan niitä. Seuraavan neuvolakerran jälkeen tihenee käynnit taas ja niitä on sitten n. 2 kertaa kuukaudessa. Ja kohta on synnytysvalmennuksen aikakin :)

Mirdav kyllä ne potkut tuntuu välillä tosiaan melko voimakkailta.. ja varmasti sulla jo vielä enemmän kun sulla on noinkin edelle se raskaus :)

Mökkelö
mä sanoin heti raskaaksi tultuani, että me ei sitten lähetä minnekkään ulkomaille nyt. Mä rakastan juustoja ja ilmakuivattuja kinkkuja yms. joten mulla menis vaan hermo reissussa. Mä olen kans saanut täällä suomessa jo kasvot poltettua ja ennen ei tälläistä ole tapahtunut.. pitää hommata sellainen fysikaalinen suojavoide kesäksi, jos aikoo ulkona oleilla. Onko teille sanottu muuten aurinkovoiteen käytöstä? Mulle sanottiin neuvolassa että ei isoille aluille, koska kemikaalit imeytyy ihon läpi ja voivat vaikuttaa sikiöön. Fysikaalista suojaa siis vaan :)

Susirouva Mulle sanottiin neuvolassa tosta uimisesta, että jos paikat pysyy kiinni niin voi vaikka viimeiseen saakka uida uimahallissa. Mulle uiminen on tällähetkellä ainut keino liikkua, koska muuten tulee supistuksia :/ Mulla on monet kaverit uineet ihan loppuun saakka.

Tosiaan sitä liikkeiden laskemista ei tarvitse aloittaa vielä.. meillä neuvolassa ohjeena on rv 32 eteepäin ja se 10 liikettä tunnissa päiväsaikaan.. yöllä ei toki tarvi laskea. Omasta vaavistani olen huomannut, että liikkuu eniten aamuisin aamupalan jälkeen ja illalla. Päivällä monesti lepäilee. Kyllä ne potkut nytkin tunteen kun tässä kirjoittelen, mutta en seuraa niitä vielä. Mulla oli kans muutaman päivän hiljainen tauko tässä ja kerkesin huolestua, mutta heti kun rauhoittuu niin sieltähän ne pikkupotkut tuntuu. Mä tunnen kyllä istukan läpikin jo potkut, mulla istukka edessä hieman oikealla. Kaikista parhaiten tunnen potkut tuohon navan kohdalle.

Sä olet ostanut jo niin paljon kaikkia vauvajuttuja! mä säästelen varmaan loput ostamiset sitten heinäkuun lopulle kun mies on lomalla niin saadaan rauhassa etsiä mieleiset. Tärkein kuitenkin on, eli se turvakaukalo :)




Selkäkivuista/liitoskivuista Voisin muutamia vinkkejä antaa näin ammattilaisena eli fysioterapeuttina. Kannattaa pyrkiä liikkumaan mahdollisimman paljon: siis kevyttä kävelyä, koska se parantaa verenkiertoa selässä ja lantiossa ja näin helpottaa kipuja. Stabiloivia harjoituksia kannattaa tehdä: eli lantionpohjan ja syvien keskivartalonlihasten vahvistavia liikkeitä. Jos kipuja pakaroiden alueella ja ristiselässä kannattaa pyrkiä mahdollisimman luonnolliseen asentoon vaikka se maha kuinka painaisi, silloin tukivyöt voivat auttaa? Muistakaa hyvä ryhti ja kannattaa siis treenata yläselkää, jotta hartiat eivät mene kasaan rintojen painon vuoksi ja katsokaa peilistä, että ette seiso etukenossa. Monesti raskaana olevat siirtävät painopisteen eteen ja se lisää alaselän rasitusta. Joku mainitsi selkärullan öisin, se on alkuun hyvä keino, mutta jossain vaiheessa selällään nukkuminen voi vaikeutua, koska kohtu painaa aorttaa ja aiheuttaa näin huimausta ja verenkierron heikkenemistä, silloin voi auttaa jos laittaa tyynyn jalkojen väliin. Liiallinen notko alaselässä aiheuttaa myös kudosten venymistä ja siten kipuja.

Kannattaa siis viimeistään nyt huolehtia lihaskunnosta ja siitä, että lihakset tukevat luisia rakenteita. Lihakset kyllä antavat periksi synnytyksessä. Niin ja kaikki rauhalliset venytykset ovat myös hyvästä :)

ON Masu kasvaa ja painoa on tullut nyt mahtavat 13 kg :) kyllä nyt alkaa tuntumaan ja näkymään tuo paino :) Neuvolassa ei kuitenkaan kukaan ole rutissut painonnoususta, varmaan siksi kun olin niin hoikka alussa. Mulla on noussut paino tasaisesti sen 300-400g viikossa. Masu tuntuu jo valtavalta, vaikka pienihän se on verrattuna siihen kuinka iso voi olla kun on viimeiset viikot menossa :)

Liikkeet tuntuu vahvasti ja pikkuinen herättelee välillä öisinkin potkuillaan.. Mies tuntee potkut selvästi masun päältä ja juttelee vauvalle iltaisin :) <3

Unentarve on hieman vähentynyt, herään monesti jo aamulla kuuden aikaan vaikka saisin nyt sairaslomalla nukkua! Ihmeen pirteä olo. Supistelut ovat vähentyneet, kun lepään niin paljon, mutta heti jos teen jotain raskaampaa (lattian peseminen yms.) alkaa supistelemaan ja sitten on pakko mennä makaamaan.

Olen lueskellut paljon keskosuudesta. Tieto siitä, että vauva voisi nyt syntyessään ehkä selvitä lohduttaa ja jokainen viikko tuo lisää varmuutta siitä että saan pitää tämän vauvan. Nämä supistukset tietenkin hermostuttavat, mutta onneksi kohdunkaula on kiinteä ja supistukset eivät siihen ole vaikuttaneet. Minä olen kyllä pienelle sanonut että ennen syyskuuta ei saa syntyä :)

Oletteko muuten jo aloittaneet vauvalle laulamisen, minä laulan ja höpötän sille jatkuvasti ääneen. Vauva on ihan kokoajan ajatuksissa ja kiintymys siihen kasvaa päivä päivältä.

Ihanaa kesäpäivää kaikille!

LadyBlue ja pikkutirri rv 22 +6
 
LadyBlue mulle ei ole neuvolassa mainittu mitään aurinkorasvan käytöstä, mutta olen lukenut että nimenomaan fysikaalista suojaa pitäisi käyttää. Ostin reissuun mukaan apteekista pienille lapsille tarkoitettua ainoastaan fysikaalisella suojalla varustettua rasvaa, mutta 25 suojakerroin ei riittänyt alkuunkaan. Jouduin sitten ostamaan sieltä Kreikasta korkeammalla suojakertoimella olevaa aurinkorasvaa ja todella toivon, että se oli fysikaalisella suojalla. Ainakin apteekin myyjä niin vakuutti ja vaikutti muutenkin ymmärtävän mistä on kyse :) Toivotaan parasta siis.

Harmittaa kun ehdin just vuokrata kuntosalikortin pois niiden supistusten takia ja nyt tuntuu, että olis melkein voinut kokeillakin jotain jumppaa näin reilu kuukauden tauon jälkeen. Ehkä sitä uimista voisi kuitenkin kokeilla.. Liikun normaalisti tosi aktiivisesti, mutta nyt olen ollut käytännössä tekemättä yhtään mitään. Pelottaa miten pahasti ehdin tässä vielä rapistua :/

Ostin muuten käytettynä (uudenveroisen kylläkin) sellaisen Anita-tukivyön ja nyt parin päivän kokeilun perusteella voin kyllä suositella! Varmasti tulevina viikkoina tulee vielä enemmänkin tarpeeseen, mutta tuntuu jo nyt mukavalta. Muutenkin olen vähän aktivoitunut hankintojen suhteen, vauvan sänky (1. iso ostos) on ostettuna ja postissa odottaa kantoreppu ja sitteri (joita nyt ei olisi ollut yhtään välttämätöntä ostaa jo nyt :D ). Sängyksi meillä on sellainen korikehto, joka oli alunperin tarkoitettu alakertaan "varasängyksi" (kun oli niin soma..), jos ei aina halua viedä vauvaa yksin ylös nukkumaan. Nyt kuitenkin rupesin miettimään sitä ihan pääasialliseksi sängyksi ja ostaisi pinnasängyn sitten vasta myöhemmin vauvan kasvaessa.. Kaikenlaista mietittävää :) Mutta niin mukavaa!
 
LadyBlue Täytyy vielä todeta, että kovasti olen tuohon sinun ammattiryhmääsi ihastunut tän raskauden aikana =) Mulla on ollut 4 fysioterapiakäyntiä eka jo rv 23 ja nyt siis elän rv 28. Hyviä harjoitteita ja vinkkejä olen sieltä saanut ja suosittelen ehdottomasti kaikille joilla selän kanssa on ongelmaa. Mullakin on hyvä yleiskunto, olen hoikka, painoa tullut vaan 4 kg ja liikun päivittäin (kävelen ja jumppaan), mutta näin vaan raskaus sitten näköjään mulla vaikuttaa. Mulla on siis välilevyn pullistuma, joka ärsyttää issiashermoa. Ja kannattaa hakeutua tosiaan aikaisin jo ammattilaiselle, koska loppua kohden vaivat pahenevat ja sitten taas on jo vähän hankalaa tehdä mitään. Itsekin alkuun luulin vaivojen johtuvan notkoselästä ja suoristin selkää, niin sain kivut vielä pahempana :headwall: Eli älkää säätäkö itse tai jonkun nettiohjeen perusteella vaan käykää yksilöllisessä arvioinnissa. Nyt tuli fysioterapeutteja mainostettua :D
 
:heart:
Tanaan on sitten itketty ja kiitetty jumalaa ja oltu onnen kukkuloilla! :)

Punktion tulokset (alustavat) tuli tanaan ja olivat NORMAALIT!!
Vauvalla siis pitaisi olla kaikki hyvin. Myos tyttosukupuoli varmistui.
Lopulliset tulokset tulee viela postissa viikon paasta, mutta laakarin mukaan
nama ovat 97% luotettavat tulokset ja voimme huokaista helpotuksesta.
Mika tunteiden vuoristorata viimeisen 2 viikon aikana!
Kylla tama on ollut vaikeaa, mutta josko se NYT alkaisi helpottaa...

kivuista sen verran, etta itse olen ollut onnekas ja pysynyt (viela) oikein hyvassa kunnossa. Joskus on niita "kasvukipuja" tuolla kohdun suunnilla, mutta katson sen normaaliksi, ja selkakivuilta olen toistaiseksi valttynyt. Kylla tuo mahan kasvu tietysti vahan rasittaa ja on vasyneempi kuin normaalioloissa, mutta ei haittaa!! Onneksi ei ole taman kummempia vaivoja, kun jos muistatte, niin taalla USAssaha ei ole mitaan mahdollisuutta pitkiin sairas lomiin ja aitiyslomakin sen vaivaiset 6 viikkoa... Loppuun asti ollaan toissa ja sitten yritetaan riipia kasaan mahdollisimman pitka vapaa kayttamalla kaikki loma/sairas/aitiys paivat mita laki sallii ja ehka saa olla sen pari kuukautta kotona vauvan kanssa... :)
Nailla mennaan ja ollaan iki onnellisia mahdollisuudesta mika meille on suotu saada terve vauva!!! :)

Dreamer ja sisukas tytteli 21+ vkoa
 

Yhteistyössä