Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Onnea hyvistä uutisista..
Omat ovat suorastaan kamalia. Npssä turvotusta, aivot kehittyneet huonosti ja sisäelimet vatsaontelon ulkopuolella. Ei toivoa ja keskeytykseen mennään. Tunnelmat sen mukaiset.
Väistyn taka-alalle nuolemaan haavoja.
 
Vielakin tuo Hautomon kohtalo surettaa... Se voisi olla kuka tahansa meista. Kaikki on niin onnesta ja sattumasta kiinni.

Meilla oli tanaan eka prenataali visiitti uudella laakarilla. Kaikki meni hyvin ja vauva on kasvanut. Tama olikin eka ultra vatsanpaalta. Tahan asti on tehty alakautta. Siella se pikkuinen katseli suoraan eteenpain ja saatiin kuva joka nayttaa aika kummajaiselta, kasvot luineen, joten naytti ihan alienin ja luurangon risteymalta...:LOL: Seuraava visiitti on viikolla 16 ja vasta viikolla 18 on rakenne ultra jossa nahdaan kaikki anatomiset yksityiskohdat. Mitaan "niskapoimu" ultraa taalla ei siis ole. Taytyy vain luottaa siihen etta vauva on terve... HOPE SO!!!

Oireita on. Pahoinvointi jatkuu, tosin vahan helpottumaan pain. Ummetusta edelleen, mutta luumumehu auttaa hiukkasen. Sitten on tullut narastys!!! Se vasta on ikava vaiva. Laakari suositteli Zantac laaketta ehkaisyyn, taytynee kokeilla. Tama on kuulemma yleista raskaana olevien naisten keskuudessa...

Dreamer ja pikkuinen rv 12
 
Hautomo Jos voisin henkäistä yhdenkään raskaan huokauksen puolestasi, itkeä yhdenkään kyyneleen puolestasi, kärsiä edes hetken surua ja ikävää puolestasi, mikä sinua auttaisi ja lohduttaisi, niin sen tekisin!
Mutta sydämessäni olen ajatuksin luonasi
ja pyydän sinulle apua, lohdutusta ja voimaa.
 
Moikka kaikki!!
Täällä kanssa yksi odottaja!! Meillä takana lapsettomuutta n.2,5v ja takana kaksi keskenmenoa!ja tämän vuoden tammikuussa aloitettiin hoidot inssillä ja siitä sitten heti tärppäsi!!!:D ollaan niin onnellisia mieheni kanssa!! Oon tehny jopa 4 r-testiä ja entistä punasempia viivoja vaan tulee:D kyllä mä ny uskon!! Meillä eka ultra 10.4!Mun laskujen mukaan la on 24.11! Ihanaa jakaa tein kanssa näistä asioista!! Tsemppiä kaikille kanssasisarille!!:D
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kansansisarit.. mitä Hautomo jaksaa?

Dreamer sulla onkin pahoinvointi pitkä onneks minulla oli lyhyt ja helpo:)

Minulla tehdään toi toinen ultra 16.4. rakeneultra silloin tiedämme että kaikki on ok ja myös onko poika vai tyttö:) outoa kun siellä usassa ei tehdään. mutta kyllä uskon että kaikki on hyvin:)

Meillä täällä potkut on jo vahvimpa että kylkeen satuu auts!!!

Tervetuloa Uskoa Täynnä :)

Mukavaa viikonloppua kaikille

Mirdav ja Bambino 18+0
 
Moi!
Tervetuloa Uskoa täynnä :)

Täällä pahoinvointi on hieman helpottanut, en oo oksentanu ku kerran tällä viikolla. Syödä pitää silti koko ajan ja paino laskee!
Ei kyllä paha juttu ollenkaan :D

Kyllä nää viikot vaan menee nopiaa!
Lotte 9+3
 
Pitää yrittää vähän herätellä tätä ketjua henkiin huonojen uutisten jälkeen.. Edelleen on tosi paha mieli Hautomon puolesta ja asiaa palautuu päivittäin mieleen. Kaikkea hyvää sinne vielä :heart:

Täällä alkoi juuri 14. raskausviikko, ihan huimaa! Viikot menee kyllä nopeesti. Melkein kaikki alkuraskauden oireet alkaa olla tipotiessään ja tuntuu että energiaakin on ihan uudella tavalla! Muutenkin aika seesteinen olo kaikin puolin. Turvotus on pysynyt nyt monta viikkoa samanlaisena ja ehkä jopa vähentynyt. Nyt vaan odotellaana vauvamasua :)

Niin ja tervetuloa Uskoa täynnä! Onnea oikein paljon ja toivotaan että pikkuinen tällä kertaa pysyy lujasti mukana :)

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Hautomon ilmoitus sai kyyneleet silmiin. Paljon voimia teille ja uskoa parempaan huomiseen :hug:

Uskoa täynnä, tervetuloa mukaan!

Palaan huomenna kirjoittelemaan, toivottavasti hyvien uutisten kera...

Jypy & potkunyrkkeilijä-Murmeli 20+0 *poks*
 
Lotte ja Mökkelö: Miten ihmeessä saatte ajan kulumaan nopeesti!? Just ajattelin että ei oo kyllä talvi ikinä tuntunu näin pitkälle ja että ihan kun ois ollu raskaana jo ties kuinka kauan... Ja siltikin vasta puoliväli juuri ja juuri saavutettu... Alku meni sekunteja laskiessa ja pelätessä keskenmenoa ja vihdoinkin viikko sitten uskaltauduin ajattelemaan että taidan olla oikeesti raskaana... nyt sitten pelätään koko ajan että potkiiko varmasti molemmat...

Liikkeistä: Mulla vauvojen liikkeet on vasta pikkuhiljaa, ehkä parin viikon sisällä ruvenneet tuntumaan. Mutta mulla onkin hyvät iskunvaimentimet toinen istukka etuseinämässä ja toinen takaseinämässä kohtua... Ehkä tämä on loppua kohti hyväkin juttu, mutta kyllä tuntui aikaa kuluvan ennen kuin liikkeet alkoivat tuntumaan. Edelleenkään ei tunnu kovin voimakkaasti liikkeet, ja yleensä vain pitkällään ollessa. Mutta nyt sitten oonkin kauhuissani, että mistä tiedän tuntuuko liikkeitä molempien osalta vai vain toisen? Eilen tosin tuossa alavatsalla nukkumaan mennessä tuntui pari kunnon töytäisyä (ei vielä tunne mahan päältä). Sitten ei raaski ruveta nukkumaan, kun odottaa vaan niitä liikkeitä lisää...

Mahan silittelystä/taputtelusta: No nyt oon joutunu senkin "uhriksi". Eli oltiin yhdissä juhlissa viikonloppuna ja kaveri oli "pelotellut", että kättelytilanteet on niitä pahimpia kun niissä toiset salakavalasti taputtelevat mahaa ennen kuin huomaatkaan... No päätin sitten olla törkeä ja jätin kättelemättä kaikki vieraat ja suuntasin suoraan sohvalle istumaan :whistle: No ei aikaakaan kun eräs vanhempi rouva (jota oon nähny ehkä muutaman kerran) olikin siinä sohvan päädyssä ja jo kätensä tunkenu mun vatsan päälle! Sit rupes kyselemään, että onko täällä vauva... Ekaks siirsin sen käden siitä mun mahalta pois ja mutisin vaan että saattaapa olla... (en sanonu että onhan niitä kaksikin) Ja sitten kun kyseli, että millos vauva syntyy, vastasin vaan ympäripyöreesti, että loppukesästä... siihen sitten ihmeissään vastasi, että ai oisin kyllä uskonu jo aiemmin syntyväksi. Sehän tästä ois puuttunu kun ois vielä lisänny, että kun sulla on jo noin iso mahakin... Loppuillan sit istuinkin sohvalla omat kädet mahan ympärillä suojaamassa vauvoja :LOL: Tainnu nuo suojelusvietit herätä vähän... Mutta enhän minäkään mene tuntemattomien mahoja taputtelemaan!!! Jotain käytöstapoja sentään! Vaikka oon ylpeä isosta mahastani, enkä peittele sitä, niin katsoa saa muttei koskea... Pitäs varmaan painattaa paita isoilla kirjaimille näpit irti mun mahastani!

Nippe + tuplat 21+6
 
Olisikohan tämä mulle se oikea ketju kun tuntuu että varsinkin tämä alkuraskaus on kaikkea muuta kuin iloista odotusta kuten tuolla oman la:n mukaisessa ketjussa tuntuu kaikille olevan. Meillä siis pikkuinen saanut alkunsa toisessa inseminaatiossa helmikuun lopulla ja tänään mennäänkin viikoilla 6+6. Hoitoja ehdittiin tehdä 4*OI ja 2*IUI. Sitä ennen yritystä luomuna toista vuotta.
Viime perjantaina kävimme ar-ultrassa todistamassa pienen sydämen lyöntiä, mutta hyvin tiedostan että niin alussa vielä ollaan että km pelottaa ihan todella. Koko tämän lyhyen raskausajan olen lisäksi kärsinyt pienestä vuodosta joka ei yhtään ole helpottanut pelkoja.
Ylihuomenna olisi ultraus hoitavalla klinikalla ja ensi viikolle on varailtuna eka neuvola. Onko neuvolan kautta eka ultraus se np-ultra viikoilla 11-13?

Jos hyvin menee niin meillä olisi uskoa täynnä laskettu aika samalla viikolla ;) Täällä la olisi 20.11.

Täälläkin aika kuluu kaikkea muuta kuin nopeasti!

Tuna ja sintti 6+6
 
Tervetuloa mukaan Tunafish-78 ja tosi paljon onnea pikkuisen sykkeen näkemisestä, se on kuitenkin suuri etappi tällä "matkalla"! Ja sitä myötä myös riski keskenmenolle ropisi alaspäin ja lisäksi monen monta syytä lapsettomuudelle tuli poissuljettua! Mutta tiedän, ettei sekään saa mieltä täysin rauhalliseksi, ei todellakaan! Täällä voit ainakin olla varma, että jokainen on käynyt läpi tismalleen samat tuntemukset ton alkuraskauden suhteen. Ei oo itsellänikään kaukana ne järkyttävät epätietoisuuden ja pelonsekaiset tunteet siitä, että voiko tää kestää. Eikä tässä mitenkään varma olo ole vieläkään, mutta vähän on kehitystä tapahtunut :)

Joo, eikä mullakaan ne viikot tunnu eteenpäin katsoessa liikkuvan yhtään mihinkään, mutta kuitenkin tuntuu ettei siitä nyt niin kauaa oo kun viikkoja laskettiin yhden käden sormilla ja sitten vähitellen kahden. Sillon np-ultra tuntui niiiiiiiin kaukaiselta asialta ja nyt se on yhtäkkiä jo takana ja seuraavana tuleekin sitten rakenneultra (no siihen on kyllä superpitkä aika)! Mutta siis täh, vastahan mä plussasin :LOL:

mökkelö 13+1
 
Totta puhut, mökkelö. Mulla kanssa tuntuu ku aika olis yhtäkkiä pysähtynyt. Viikko 13 poksahtaa torstaina rikki, mutta kauheen pitkä aika tuntuu olevan Lokakuuhun... Huh, huh. Koko kesä edessä ja aika matelee.

Me alettiin ekaa kertaa miehen kanssa suunnittelemaan vauvalle huonetta. Ajattelin aiemmin, et ei sillä mikään kiire ole. Mitä se vauva nyt tarvii kuin sängyn aluksi... mutta nyt miehen sisko on saanut hiukkasen minutkin innostumaan sisustuksesta. Meillä on kaksi ns. vapaata huonetta meidän talossa. Toinen on ollut toimisto ja toinen vierashuone. Päätettiin yhdistää nämä kaksi isompaan huoneeseen ja pienemmästä tulis lasten huone.

Tervetuloa Uskoa täynnä ja Tunafish 78. Mä olen jo tässä vaiheessa antanut itselle luvan uskoa olevani raskaana, varsinkin kun viime ultrassa näkyi jo vauvan kasvot :heart: Silti sydän on edelleen pelkoa täynnä, että meneekö kaikki hyvin loppuun asti ja tuleeko vauvasta terve..... täytyy vain uskoa ja rukoilla....
 
Heippa hei,

vastailenpa eka tuohon aikakysymykseen. Musta taas tuntuu, että aika menee tosi nopeaa. Tuntuu, että viikot vaan etenee vauhdilla ja kohta tulee sit jo kiire hankkia vauvan tarvikkeet ja remotoida vauvan huone.

Vaikka eihän se vauva asu omassa huoneessa pitkään aikaan. Meillä tulee meidän makuuhuoneeseen vauvan sänky ja hoitopöytä, onneksi on tosi iso makuuhuone johon mahtuu, vauvalle varattu huone remontoidaan vaatekaappien osalta ja vaihdetaan lattia sinne. Lisäksi pitää vähän vessojen tiloja miettiä, että vaihdetaan altaat ja toiseen vessaan pitää laittaa pide. Muuta ei varmaankaan tehdä. Niin no ostaa niitä vauvan tarvikkeita ja vaunut ja vaikka mitä. Mutta onneksi osa saadaan sukulaisilta, kun ovat tehneet noita vauvoja jo ison pinon :)

Hautomon tilanne on pyörinyt mielessä todella paljon. Hautomo toivottavasti saat voimia selvitä. Tuntuu todella pahalta puolestasi. Luin juuri vanhasta vauva lehdestä jutun enkelivauvoista ja tuli pala kurkkuun, vaikka en hautomoa tunnekkaan, tuntui se juttu kovin henkilökohtaiselta juuri hautomon uutisten vuoksi.

Tunafish ja toivoa täynnä, tervetuloa tänne, toivottavasti pysytte täällä laskettuun aikaan saakka ja tulette kertomaan sitten vauva uutiset :)

Nippe82
sanot vaan suoraan ihmisille että se on sun masu ja sitä saa katsoa mutta ei koskea. Mä sanoin näin mun anopille kun se jo yritti sitä silitellä. Mun masu saa silitellä vaan mun mies. Toki itsekin ylpeänä tuon sen esiin, nyt jo vähän pullottaa ja tiukoissa vaatteissa näkyy kyllä selkeästi, että on vauva masu :) Mutta pitää se joku raja olla, että kuinka sitä voi tulla toisten vartaloa koskettamaan.

Lotte
ihanaa kun sun pahoivointi alkaa jo helpottaa. Mulla on kans se vähitellen mennyt ohi, illat on vielä tosi pahoja ja esim. ravintolassa syöminen pitää ajoittaa päivälle, kuuden aikaan illalla on jo virhe mennä ulos syömään tai kokkailla kotona jotain voimakas tuoksuista ruokaa. Väsymys on vielä melko rankkaa ja 10 tunnin yöunet on pakolliset. Eli menen nukkumaan aina 9 aikaan ja herään klo 7.

Sitten vielä lisää omanapaa :) ja kyselyä muiden vauvamasuista :)

Mites siellä muilla on masut kasvaneet, etenkin samoilla viikoilla menevät, joko kohtu tuntuu? Entä onko ilmestynyt linea negra tai rinnat ottaneet kasvuspurtin?

Mulla on pieni masu tullut nyt esiin, kovasti jo odottelen että kasvaisi nopeammin. Olen nyt sairaslomalla loppuviikon kovien kasvukipujen takia, en voi kyykistellä tai kävellä pitkään kun tulee hirveet kivut. Eivät ole supistuksia vaan kasvukipuja. Mulla on sitä endoa niin paljon operoitu että kiinnikkeet repeilee. Sitä seurataan nyt tarkemmin. Toisaalta ihana olla sairaslomalla jotta saa levätä ja ei tarvi purra hammasta kun kipukohtaus tulee. Rinnat on mulla paisuneet ja aamuisin niistä saattaa tulla nestettä muutamia tippoja, varsinkin jos olen nähnyt vauvasta unta, niin yöpaita on kostea rintojen kohdalta. Mahan toiminta on hidastunut tosi paljon, mutta kuitupitoisella rualla se pysyy kurissa, eikä ihan ummelle ole mennyt. :)

Viel pitäisi vähän reilu viikko odottaa ja olisi taas neuvolakäynti ja saa kuulla sydänäänet, jääkaapin ovessa on pienokaisen kuvat ultrakäynniltä ja pienet sukat muistuttavat eteisenpöydällä hänen olemassa olostaan. :)

En ole varma, mutta olen saattanut tuntea jo pienet liikkeet. Iltaisin alamasussa on ollut pientä kuplintaa. Saatan kyllä kuvitellakkin.

Olipas taas pitkä päivitys :)

LadyBlue ja pikkutirri (pikku nökö on miehen antama lempinimi) rv 14 +
 
Rakenneultrassa käyty ja olo varsin sekava :( Paikalla oli kaksi kätilöä, vanhempi ja nuorempi. Jälkimmäinen suoritti ultrauksen joka tuntui kestävän ikuisuuden, samoin hiljaisuus. Kertoili mielestäni todella vähän asioista siihen verrattuna mitä kahden aiemman lapsen rakenneultrissa on kerrottu. Yhtäkkiä pyysi vanhemman naisen paikalle että kun ei löydä aortankaarta. Silloin multa pääsi itku :'( Vanhempi totesi että tarvittaessa voidaan pyytää vielä lääkärikin tutkimana. Mutta hän kuulemma löysi sen, mutta totesi että tässä vaiheessa näyttää ok:lta... Mitä se sitten tarkoittaa?!?! Synnynnäistä sydänvikaa vai sitä että oikeasti kaikki on ok?!?! Mistään jatkosta ei sovittu yhtään mitään... Itselleni jäi ihan hirveä epäilys kalvamaan mieltä :'(

Huolesta masentuneena Jypy & Murmeli 20+1
 
Voi ei Jypy, olipas harmillinen tilanne! Olen kuitenkin melko varma, että kokematon kätilö ei nimenomaan kokemattomuutensa vuoksi osannut ihan yhtä paljon kertoa (varmaan kaikki energia meni keskittymiseen, kun on uusi ja jännittävä asia vastuulla)! Ja siitä aortan kaaresta, kokenut kätilö olisi aivan varmasti pyytänyt lääkärin paikalle, jos olisi epäillyt mitään poikkeavaa! Ja sekin puhuu sen puolesta, että jatkoista ei sovittu mitään! Kyllä kätilön vastuulla on huomioida kaikki poikkeamat ja pyytää sitten lääkärin arvio jos epäilee jotakin. Voi kun osaisit nyt olla huoleti ja nauttia raskaudesta, ajattele olet päässyt jo yli puolen välin! :heart:

Jos sinulle ei olisi sattunut tuota kokematonta kätilöä, olisi varmasti tuoltakin inhottavaa epätietoisuutta aiheuttavalta kömmähdykseltä vältytty.. Mutta kun niidenkin pitää harjoitella, että voi tulla kokeneiksi :)

Ps. Eilen meidän pikkuinen ilmoitti ekaa kertaa itsestään doppleriin, pienen pieni fium fium fium käväisi anturin alla ja katosi sitten kiiruusti :heart:
 

Yhteistyössä