Tahkoojat 79

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sandeman
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terppa taas dears!
Ja ihania uutisia oli heti kärkeen Kirpulta - isot onnittelut sinnepäin!

).( Jotka mulla vain näitä lomakuulumisia...sori..Terveiset siis Tukholmasta, jossa vietettiin ihanat 3 pvää. Huomasinpas taas kerran, miten ihana kaupunki se on. Siis aivan mahtava. Kiva miljöö minne ikinä keskustassa meneekin, ultrakauniita ja tyylikkäitä ihmisiä, ihania puistoja, kauppoja, ravintoloita, kahviloita, tunnelmallinen vanha kaupunki..listaa voisi jatkaa vaikka kuinka. Olen aika ollut Ruotsi-fani henkeen ja vereen, mutta nyt meinasin ostaa jo Sverige T-paidan :) Kreisiä, tiedostan :) Yksi pvä oltiin Skansenilla, ilta tennismatsissa ja loput 1,5 pvää shoppailtiin ja herkuteltiin. Ai että se Skansenkin on ihana paikka!

Keijulle sitten infoa: Ariadne oli ihan kiva, huoneet tilavia ja ihan siistejä. Näkymä huoneista kyllä upeat, saatiin huone tosin ""väärälle puolelle"" eli terminaaliin päin. Laivat sitte ankkuroitu ihan ikkunan alle. Oli aika liikkistä, kun olin valmistautunut ammeeseen kylpyvaahdolla ja skumpalla, mutta eihän siellä sitä ollutkaan :) Kaipa se on sitten muutamiassa huoneissa vain, tai sitte ne on poistettu. Aamiainen oli ihan jees - hassua tosin oli se, että ravintola-hlökunnan mukaan se loppui 9.30, mutta respan mukaan 10.30 (kesäajan mukaan). Varmistin asian vielä erikseen respasta. Onneksi tajuttiin kammeta syömään ajoissa, tuli nimittäin ruokasaliin sitten muutamia hämmästyneitä ihmisiä katselemaan tyhjiä leipä/jogurttiastioita...

Il Forno Duekin löydettiin, oikeastaan ihan sattumalta. Käveltiin Drottista vanhaan kaupunkiin päin, eikä kuitenkaan nähty paikkaa missään. Alkoi sataa ja oltiin kääntymässä jo takas päin. No sieltähän se sitten sivukadulta pilkisti! Vaikka nimi oli hieman eri, vakuutuin samasta paikasta, kun menussa luki Calzone :) Söin kuitenkin tavan pitsaa, koska löytyi oma lemppari joukosta eli rucolaa, parmankinkkua, mozzaa ja oliiviöljyä. Hyvä oli, ja paikka tosi viihtyisä, tosin syötiin vähän hassuun aikaan klo 16, jolloin se oli aika tyhjä. Illalla kun piti päästä vielä vanhaan kaupunkiin syömään, joka säväytti kyllä ihanalla iltavalaistuksellaan.

Nyt lorvittiin tämä pvä kotona, aamulla olisi lähtö Tallinnaan, jossa ollaan 1 yö. Kieltämättä, kun Tukholmassa oli kävelty varmaan sata kilometriä, toinen cityloma ei juuri innosta. Mutta....Tallinnaan kun pääsee, fiilis taas takuulla nousee. Kiva kaupunkihan se on! Siellä ei juurikaan tarvitse kävellä, yleenä himmailaan siinä vanhassa cityssä ja syödään hyvin. Musta on ihan kiva loikoilla vaan hotlassa :)

Ja sitte se loma loppuukin =( No ihan kivalta tämä 3 vkoa on tuntunut niin kuin pituudeltaan, ja tod mukavaa on ollut! Helpottavaa kuulla, että muitakin tissuttelijoita on ollut, musta tuntuu, että koko aurinkoinen heinäkuu meni enemmän tai vähemmän lasia kallistaessa. Ja järkky, miten sitä on nyt lomalla plösähtänyt, vatsa sen kun kasvaa, mutta väärin motiivein ....=)

G: Rapujuhliin tulikin eilen kutsu. Olisi Tahkon suunnalla syyskuussa, joten hieman joutuu miettimään, mennäänkö. Huippua meno olisi takuulla, mutta ajaminen sinne on aika tappavaa. Ja nyt on ollut aika pohjatonta tuo rahanmeno, joten pitänee sen(kin) suhteen ryhdistäytyä. Tosin rapujuhliin tulee ani harvoin kutsuja, ystäväpiiriin kun ei kuulu yhtään suomenruotsalaista, joilla rapubiletys on enemmän sääntö kuin poikkeus. Katos, kun tullaan tuolta idästä, jossa syödää vain piirakoita :) Firman rapukekkereissä on kyllä oltu. Hyviä ne on, ei sen puoleen, vaikka enemmän ne taitaa tarjota syyn kokoontumiseen ja juhlintaan..

Huh, kylläpäs tyrkkää romaania...sori! Kastikselle tervetuloa takaisin! Taitaa porukka olla täysipäisenä mukana maanantaina, itsekin palailen taas normaalin arkeen...

No juu, ehkä mä painun nyt suihkuun ja jälleen pakkailemaan laukkua :) Adios ja leppoisaa loppuvkoa!

Olipas sangen pirtsakka viesti Piritalta, ihana pikku cityloma teillä Stokiksessa! Yhtä mukavaa ""etelänlomaa"" huomiseksi!

Kirpulle onnea, onnea! =)

Nekku, sama la-juttu kävi mielessä täälläkin, mulla olis ollu toissapäivänä, 14.8. sen aika. :´( Se siitä.

Muakin muuten jotenkin helpotti, että moni teistä muistakin on kallistanut lasia kesällä rivakammin kuin normaalisti. Ja siitäpä tuli mieleeni G, elikä me käydään tuulettumassa monesti niin, että eka kokoonnutaan isolla porukalla yhteen ja lähdetään samaan paikkaan (täällä kun ei juuri ole vaihtiksia, jos ei pidemmälle halua lähteä) tai sitten pojat ja tytsit kokoontuu eka eri paikkaan, mutta useasti jatketaan samaan mestaan. Toisinaan lähdetään ihan eri teille, aika harvoin kuitenkin..

OireiluG: Mulla on välillä lähes oireeton koko kierto, ei nipistyksen nipistystä, menkkojen alkamisaamuna jotain pikkupikkujuilintaa ja sitten ei muuta. Toisissa kierroissa (kuten tässä) on nipistellyt alamasua jo viikkoa ennen ovista ja vieläkin, kun ovis oli jo ma, nipistelee ja juilii oikealta alhaalta ihan koko ajan. Ja selkä jomottaa. Tissit ei onneksi tästä enää tästä kasva, kipeytyvät kyllä aika ajoin. Pissattaa. Joo-o, niinhän sitä kaikilla, mutta tänäänkin juoksin vessassa ainakin satanelkyskaks kertaa työpäivän aikana. Jotenkin se pissatus iskee oviksen tienoilla ja ennen menkkoja. Pää ei muuten särje kuin joskus harvoin nousuhumalassa, onneksi. Se huimaus ja valtava selkäsärky ja superkipeytyneet tissit olikin siinä mun plussakierrossa ne fyysiset oireet, jotka olivat erilaisia verrattuna normikiertoon. Ja sit se joku ihme kutina, että tää on nyt Sitä. Se tunne ei ole palannut sen jälkeen. Eikä myöskään plussa. =(
Voi Kastis, kelmiä kun tunnet kroppasi niin hyvin. Et ainakaan putoo koskaan korkeelta, jos et tuntemuksien perusteella kohota pilviin. Toivotaan nyt kuitenkin sitä plussaa. Ensi kiertoon, jos tähän et sitä usko tulevan.
Sandelle plussaaaa!! Ja kaikille muillekin, PQ!

Tyttäret täällä tahkoaa tekstiä niin ettei perässä pysy! Ja vai meinaa Sandeman tukkia tampoonia pesään, hehee!!

Kirpulle mahdottomasti onnea @-->-->--
Tuo oli siis ruusu! Eikös tuoreet äidit saa aina kukkia!?

Hertalle IsoPit. Ja PQ kohtalonpäivää odottaville. Kastikselle on paha yrittää hehkuttaa, kun kokemuksesta tiedän sun itsetuntemuksen olevan omaa luokkaansa. Mutta sanotaan nyt näin, että jos joskus satut olemaan väärässä, onnittelen sua kyllä lämpimästi... Julian optimismi puolestaan ilahduttaa! Mahtavaa, että joku uskaltaa oikeasti välillä vilpittömästi toivoa ja luottaa. PQ siis täältäkin!

Oireista. Menkkatuntemukset (järkyttävä selkäkipu!) alkaa samana päivänä kuin vuotokin. Tosin alun voi aavistaa kun viikkoa aiemmin alkaa tuhruttaa... Huomenna pitäisi siis tuhrujen tulla ja ens viikon torstaina tädin :( Ovista en ole tunnistanut limojen enkä nippailujen perusteella kuin ehkä plussakierrossa. Vai muistankohan väärin näin jälkeenpäin... Tikut kyllä pääsääntöisesti näyttävät, että ainakin lh nousee. Joka kuukausi toivo kohoaa taivaisiin ja sieltähän ne menkat aina tulevat, argh.

Mulla on Aniliini kanssa tässä vähän km fiilistelyjä. Tänään olisi ollut la. Ei varmaan tarvi sanoa enempää. Tarttis vähän suklaata. Juu nou.

Suviko kyseli jo aiemmin, että milloin menkat ovat alkaneet km:n jälkeen. Jos alkion ulostulopäivä on kp1, niin kp34 alkoi vuoto. Eli ""kierroksi"" olisi tavallaan tullut 33. Aika soppeliksi jäi mulla tuo aika ennen menkkoja, kun kierrotkin ovat olleet yhtä lukuunottamatta km:n jälkeen 34 päivää. Paitsi että pitkältähän se menkkojen odotus siitä huolimatta tuntui!

Piritta kuuluu olevan aivan keltasinisissä tunnelmissa! Lomailu on kyllä lystiä. Ainakin mitä täältä teidän muiden lomaraportteja olen lukenut... Terveisin kateellinen pientalorakentaja ;-)

Ja vielä. Mikäs se oli käytössä siinä kierrossa keväällä kun kolme tahkoojaa plussasi peräkanaa? Oliko se plussamopo? Tämä per*****n plussakeiju ei kyllä hoida yhtään hommiaan, että eiköhän kaiveta se mopo taas tallista!?

Huomenta!
Kirpulle onnittelut täältäkin! Ihanaa :)

Kiva lukea Piritan iloisia kuulumisia. Samoin Suvin fiilikset ovat korkealla, hienoa! Hyviä fiiliksiä siis tuntuu olevan.

Ikäviä vain nuo Aniliinin ja Surun la:n osuminen tälle viikolle. toivotaan, että ensi vuonna tähän aikaan on jo nyytit käsivarsilla tai ainakin tuloillaan.

Oman kropan tunnen tosiaan hyvin, joten ei sen suhteen ongelmaa. Olisin kyllä mieluusti väärässä :) Joka kierrossa on aina joku juttu hieman eri tavalla (esim. nyt ne hiki-kohtaukset), mutta perusjutut samalla tavalla - ei voi oikein erehtyä. Mielenkiinnosta mittasin lämmöt ja ne olivat aamulla tasan 36 eli ovat laskeneet, hanat aukeaa sitten illalla tai huomenna. Mutta eipä yllätä yhtään. Ehkä pitäisi yksinkertaisesti unohtaa koko juttu, ainakin sinne alkuvuoteen asti kun ehkä päästään taas eteenpäin (ehkä). Mä alan meinaan kallistua siihen, että jos mitään todettua vikaa ei ole mutta n. 1 - 1,5 vuodessa ei tule tärpin tärppiä, sitä ei ilman apuja ehkä tulekaan. Jos taas on vikaa esim. ovuloinnin suhteen, tilannehan on ihan toinen. Meillä kaiken pitäisi olla ok, ajoitus on erittäin useasti ollut täysin reilassa ja insseissäkin, siis ainakin, simpat kuosissa, mutta ei.. Pahoin pelkään, että ivf:ssä paljastuu joku solu-homma..

Luin eilen, että Kirkko on esittänyt kantansa hedelmöityshoitoihin. Niitä pitäisi tehdä vain avioparin (ilmeisesti siis avopareja ei tulisi kirkon mukaan hoitaa) omista sukusoluista. Eli jos esim. naisella on ollut joku sairaus ja munasarjat on vaikka poistettu, niin kirkon mielestä hän ei ansaitse lapsia - tiedotteessa oli maininta, että lapset eivät ole kirkon mielestä kaikkien subjektiivinen oikeus. Ok, sairastuneet eivät ansaitse lapsia, mutta narkit ja alkkarit siis ansaitsevat.. Onneksi olen eronnut kirkosta ajat sitten, tuon kommentin jälkeen eroaisin viimeistään, vaikka asia ei vielä ajankohtainen omalla kohdalla olekaan. Mies sanoi, että voisi nyt saada aikaiseksi sen kirkosta eroamisen, hänkään ei siis sulattunut kantaa. Onneksi Kirkko ei voi Suomessa vaikuttaa lakeihin, paitsi ehkä aatteellisella tasolla, kun lakia ollaan nyt säätämässä.

Mietin tässä, että pitäisikö mun vetää ne 2 jäänyttä clomi-kiertoa. Elimistö on kyllä toiminut ilmankin, joten ei olisi pakko, mutta ei niistä pitäisi suurempaa haittaakaan olla - mitä nyt helvetilliset kuumat aallot ja viikko kiukkua tai masista. Ehkä jätän ne vielä yhden kierron ajaksi odottamaan ja masennan itseäni vasta sitten :)

Huomenia!

Mulle kävis kanssa tuo Surun mainostama plussamopo, kun en noihin keijuihin usko ja yleensä ne vaan hakkaa sillä sauvalla päähän:-). Ja lisäksi: mäkin muistan viime kesän kun painettiin vaan remonttia koko kesä, symppaan kybällä Surun ja Gissan rakennusurakkaa!

Eilissä päivänä tuli sitten lakattua terassin ovi, kun oli haalistunut ja käpertynyt auringossa se edellinen kerros. Pientä fiksailua tuo vanhassa asuminen vaatii.

).( kp28 tilanne ennallaan. Eiköhän tästä aiheesta tullut omasta puolesta eilen kaikki sanottua:-))

Jesh, tänään alkaa hydrobic-kausi, varsinaisen aurinkopäivän siihen valitsinkin, mutta ihanaa päästä jumppaan. Hartiat on todella sen tarpeessa!

Piritan loma kuulosti hienolta! Jätit tosin tärkeimmät kertomatta....oliko se ovis siellä hotellihuoneessa ja tuliko käytettyä hyväksi:-))))))?

God morgon!

Kiva, että keskustelu on virinnyt näin vilkkaaksi! Ja Kirpulle onnittelut, ihanaa! Olikos muuten Vivi ""meidän"" eka plussa? Muistan elävästi Vivin jutut.

Olen myös raivoissani Kirkon kannasta hedelmöityshoitoihin. Tunnen monia, hyviä tyyppejä, jotka ovat töissä Kirkkohallituksessa, luulenpa, ettei sielläkään yksimielisyys näistä asioista vallitse... Mutta kait Kirkko katsoo, että niiden täytyy lausua jotain ja edustaa konservatiivista linjaa. En kestäisi olla siellä töissä! Tosin tuskin huolisivatkaan, kun en kuulu kirkkoon... Mulla on myös monia lesboystäviä, jotka ""riemastuvat"" varmasti myös lausunnosta... Grrr...

Egen napa: Ostin Vitamore-nimistä luontaistuotetta, jossa mm. siveydenpuu-juttua, sinkkiä yms. jotka tasapainottavat naisen hormonitoimintaa ja parantavat hedelmällisyyttä, näin väittää siis. No, oon ottanut kahtena aamun tabun (annostus on 2 päivässä, mutta ajattelin ottaa vain yhden) ja tunnin päästä siitä verta tulee yliäyräiden (=tamponi ei riitä...). Nyt siis menossa kp 3. Aika äksyä kamaa ilmeisesti, en tiedä jatkanko.

Shoppailu auttaa kuulkaa alakuloon. Kävin eilen ostamassa uudet alusvaatteet, korvikset, pokkarin ja naistenlehden ja sitten kotiin syömään suklaata ja lukemaan Annaa. Heti tuli parempi mieli!

Huomenta!

Aamu alkaa ärsyttävällä stressillä kun en saa yhtä kiireellistä tilausta tehtyä. Kukaan ei vastaa puhelimeen, aargh! Hermo menee kohta!

Pirittalla kuulosti ihanalta loma naapurimaassa! Mua on alkanut vaivata kaukokaipuu, olis ihanaa kun pääsis talvella jonnekin pitkälle aurinkoon..haaveillahan aina saa..eri asia sitten mitä rahapussi on mieltä kaikkien muiden kulujen jälkeen..lomassahan on se, että matkan ostaminen ei riitä, vaan perillä menee melkein toinen mokoma!

Kastis, kyllä se syksy tässä huristaa nopeasti. Jos ei tärppiä kuulu niin sitten alkuvuodesta järeämpiin keinoihin. Mä uskon että kun lapsettomuus on selittämätöntä niin ivf on varmasti paras hoito. Silloinhan ainakin laitetaan hedelmöittynyt alkio matkaan.

Ajateltiin miehen kanssa jos söisi muutamat ravut kahdestaan lauantaina. Pakko vaan ostaa pakasterapuja kun ollaan niin hentomielisiä ettei pystyttäis eläviä heittämään kiehuvaan veteen ikinä..

Heips!
Julia, mua kyllä jännittää sun puolesta kovasti, sulla on kyllä niin jänniä tuntemuksia, että toivotaan nyt että se plussamopo päräyttäis tätä kautta ja veis muutamia mukanaan. Montakohan siihen kyytiin tällä kertaa mahtuis?
Sitä paitsi, Tahkoojaplussista vapautui jo 2 paikkaa, Kirppu+napero ja kohta varmaan Hillakin pikkuisen kanssa tekee sinne tilaa. Eikä siellä mitään ryysistä ole ollut, sekaan vaan, eikä sitten putoilla kyydistä!!!!!!!

Aikamoista tököttiä on Hertta löytänyt, pitäsiköhän sitä kokeilla? Tuliko siitä mitään muita sivuvaikutuksia, kuin niitä ""pulpahduksia"" ?

Unohdin eilen siitä oirelistasta kuvottavan olon ennen menkkoja, johtuukos se just keltarauhashormonin laskusta??

Ootteko muuten seuranneet Nils Gustafssonin oikeudenkäyntiä? Miten jakautuu mielipiteet syyllisyydestä/syyttömyydestä?

Mukavata päivää ja keskustelkaapas tauotta, palaan vasta myöhäisillalla, teen ylipitkän työpäivän ja sen jälkeen meen moikkaamaan yhtä ystävää..

Huomenta!!

Kiva, että taa huumorikin lentää tällä palstalla:=)

Mies varas ajan eilen itelleen sille mun lääkärille, 1.9 on sitten aika, sieltä sit varmaan lähete sinne simppa-analyysiin. Mies totes et kyl jännittää, ja myönsi sysänneensä tätä juttuu eteenpäin siksi. Mut härkäähän on pakko ottaa joskus sarvista kiinni.

Kyllä tosiaan on Hertta löytänyt ihme aineet. Taidan pysyä kaukana :)

Julia, muistit oikein. Se kuvotus johtuu juuri keltarauhasen laskusta. Sekin on mulla siis varma merkki. Ekassa kierrossa taisin olla ihan intona, että nyt alkoi se huono olo.. Hoh hoijaa, niin sitä oppii, ettei se mitään tarkoita.

Katan tavoin uskon ivf:n olevan paras hoito selittämättömille tapauksille. Omassa tapauksessa vain toivon, että samassa kokeillaan esim. 1/3 icsiä, jos vika onkin siinä ettei ne epämuodostuneet pääse sisään. Pahin pelko on tietysti se, ettei munasolut ole kelpoja tai että solut eivät toimi tai hedelmöittymistä ei tapahdu. On tullut luettua hieman liikaa niitä juttuja, missä esim. hedelmöittymisessä on jäänyt yksi vaihe väliin. Sille ei sitten hirveästi mitään voi tehdä. Jos solujen yhteesopivuudessa paljastuisi ongelma, niin helpointa olisi sen jälkeen edetä luovutetuilla simoilla, koska niitä saa paljon helpommin. Se, miltä se ajatus tuntuisi, jos se tulee eteen, onkin ihan arvoitus. En lähde vielä pohtimaan sitä :) Onneksi olen kuitenkin lukenut niitäkin juttuja, että selittämättömille on tehty eka ivf - negaa, ja sitten onkin tullut luomuplussa. Toivossa on siis hyvä elää.

Vielä siitä kirkkohallituksen kannasta. Ihan varmasti siellä on vaikka kuinka eriäviä mielipiteitä enkä itsekään haluaisi olla siellä töissä. Monien tutkimusten mukaan kirkossahan on tosi huono työilmapiiri, kiusaamista jne. Johtuu varmaan näkemyseroista (vanhoilliset ja vähän vapaampi linja) tai jostain. Itse jostain kumman syystä en olisi ehkä valmis antamaan hoito-oikeutta lesboille, tai sitten se pitäisi samantein antaa myös ehkä homoille jollain tapaa. En tiedä, en osaa sitä järjellä perustella, mutta se on sellainen tuntemus.. Itse en henkilökohtaisesti ainakaan tiedä tuntevani yhtään lesboa, joten en osaa oikein suhteuttaa ajatuksia tästä asiasta. Joskus vain joku asia tuntuu joltain, eikä osaa edes eritellä, että miksi.

Sitten asiasta rasiaan eli Bodomiin.. En oikein osaa sanoa siitäkään. Jotenkin tuntuu ihan mahdolliselta, että syytetty on murhat tehnyt, mutta sitten auki jää muutamia kysymyksiä (missä ne kadonneet kamat ovat jne).

Hihhei, Kirpulle jos toisellekin (vauva siis) onnea! Mahtaa olla mieletön tunne. Toivottavasti me kaikki joskus sen voimme kokea :)

Ihania lomakuulumisia suunnalta ja toiselta. Tykkään kans Tukholmasta ja Tallinnastakin, tosin pariin vuoteen en ole käynyt kummassakaan.
Äitini ja isäni kyselevät jo ensi kesää, että varattaisiin jo nyt koko poppoolle kahden viikon loma. Saisi siskoni perhe lastenhoito apua ja me ja vanhempani nauttia ihanista naperoista. Gardajärvi Italiassa on nyt ollut puheissa. Katsotaan, lomia on niin hemmetin vaikea näin aikaisin saada sovittua.

Hyvä juttu, että Tahkoojat ovat taas virittäytyneet tunnelmaan. Välillä enemmän, joskus vähemmän, mutta hengessä mukana ollaan kaikki.
Aikalailla samanlaisia tuntemuksia kaikilla on kiertojensa kanssa ja pelle positiivin mukaankin välillä joku tempautuu ;) Häh, jaa mää vai? Kiitos Aniliini symppauksesta, itken sitten parin viikon päästä täällä. Joo, houkutellaan nyt oikein olan takaa sitä plussamopoa kurvaamaan meidän ketjuun.

Hertalla oli jotain tujua kamaa, kerrohan vielä vähän lisää. Ite vähän vierastan noita luontaistuotteita kun olen laiska ottamaan niistä niin paljon selvää, että luottaisin siihen ettei niistä ole haittaa, kuten monista luontaistuotteista voi olla. Erityisesti jos on jokin lääkitys käytössä, mulla esim. astmalääkitys, siihen tuskin mikään vaikuttaa. En tiedä.

Sandemanille jo Kastis vastasikin, että kestää aikansa ennen kuin tupakin lopettamisella saadaan vaikutuksia aikaiseksi. Ava Klinikan lääkäri sanoi, että kolme kuukautta kestää ennen kuin tulosta on nähtävissä.

Nuo la:t ovat km kokeneille todellista myrkkyä, tiedän. Itku tulee mullakin ko. päivänä. Silloin suuntaan katseeni taivaalle kohti tähtiä ja toivon jotain hyvää.

Jaiks, heti tuli melankolinen olo. Vaan eipä auta. Tsemppiä siskot.

Siispä asiasta toiseen... Oon seurannut Gustafssonin tapausta lehdistä ja oon kyllä aika epävarma, että onko hän syyllinen vai ei. Miettikää miltä hänestä tuntuu jos oikeesti onkin syytön. Kauheeta.

Hienoa edistymistä Sarilla!!!!!!! Erittäin positiivista.

Bodom: ei se Nils ainakaan ole vakuuttavasti esiintynyt. Vaikuttaa ihan sellaiselta sekopäältä kommenteissaan että varmaan olis voinutkin lahdata kaverinsa!

Kirkkohallitus: täytyy vissiin erota kirkosta. Siis oikeesti ettäkö lapsensaaminen olisi subjektiivinen oikeus!!!!!! HÄH! Sori vaan että olet sairas (esim endo) ja avoliitossa, et voi saada hedelmöityshoitoja! Ja kun jokapuolella lukee että lapsettomuus on vaan suureneva ongelma nyky-yhteiskunnassa!! Jepjep. Asuukohan ne jossain laatikossa jossa ei ole muita ihmisiä? Mitenkähän sitten tämä Suomen maa kuihtuu kun ei synny lisää lapsia? Vai saako sitten ne joilla lapsia vaan putkahtelee haistelemalla miesten kalsareita, jotain spesiaali etuja jos tekee yli 5 lasta?????? Hoh, mä en kestä.

Ai niin Sandeman ostitko sen ""luontaistuotteen"" mistä? nimimerkki kiinnostui asiasta?

Ja Nils Gustafson asiaan, aika vaikee tollanen juttu, mut jotenkin mä uskon siihen mustasukkaisuusteoriaan mistä ollaan puhuttu.

Hienosti menee meillä nimimerkit sekaisin.. Mulla Aniliini vaihtui Juliaksi ja Sarilla Hertta Sandemaniksi :) Juttuja tulee taas siihen tahtiin, ettei ehdi edes sulattaa, että kuka kirjoitti mitä.

Ja tosiaan, hienoa Sari, että hommat etenee.

Nimet vähän sekaisin, mutta asiat tuli selväks :)

Hyvä Sari, kuulostaa hyvältä edistysaskeleelta.

Sain juuri tiedon Taysista mun tromboositaipus verikokeesta; tulos on täysin normaali. Tämä koe siis olis voinut selittää mun keskenmenoja. Lääkäri arveli, että kun molemmat raskaudet ovat edenneet lähes kolme kuukautta, niin vika saattaisi olla istukan toimimattomuudessa. Tromboositaipumus aiheuttaa tukoksia istukkaan ja näin voi aiheuttaa km. Mutta siis mulla ei tätä taipumusta ole.

Unohdin edellisestä tuon kirkko asian. Hermostuin todella eilen illalla uutisia katsoessani! Herätkää nyt saamarin vanhoilliset ukkelit, jotka siellä näitä sammakkoja suustanne päästelette.
Sandemanin tavoin pohdin heti kirkosta eroamista. Kova reaktio, mutta kyllä tollasiin kommentteihin jotenkin pitäisi laittaa vastaan. Jospa vaikka äänestäisin seuraavissa kirkollisvaaleissa, yleensä kun jää väliin. Ei ole riittänyt intoa tsekata kuka olisi sen verran hyvä tyyppi ja oikeilla jäljillä kannanotoissaan, että häntä voisi äänestää.

Sari: Ostin tuotteen luontaistuotekaupasta Hgin Forumista, en muista kaupan nimeä. En käy noissa kaupoissa ikinä. Törmäsin tohon Vitamoreen jossain täällä, taisi olla lapsettomuus-puolen keskusteluissa. Mutta enpä taida niitä jatkaa, nytkin ihan oksettava olo. Ehkä on tarkoitettu vaihdevuosi-ikäisille, joilla hormonitoiminta laskenut... Kaikkeen sitä ryhtyykin epätoivoissaan.

No, Kirkon kanta tuskin menee sellaisenaan läpi. Väestöliiton kantaa odotan mielenkiinnolla. Oon ollut siellä joskus töissä ja ärsytti sekin, kun ne jossain vaiheessa lopetti yksinäisten naisten hedelmöityshoidot. Sekin on aika vanha ja jäykkä järjestö...

Lesboista puheen ollen, me mennään lauantaina naisparin häihin! Hiphei, huomenna jo perjantai!

Heippa! Täällähän on taas tuttuun tapaan vilkasta, hinoa!

GustafssonG: Olen lueskellut aiheeseen liittyvää ja kiinnostava juttu on. Eilen katsoin osan ohjelmasta, jossa Jorma Palo vakuutti olevan mahdottomuus, että Nils olisi syyllinen. En oikein tiedä itse mille kannalle itse kallistun. Syyttäjillä on kuitenkin mielestäni vähän hatarat perustelut ja aika paljon olettamuksiin perustuvaa väitettä. Voi olla, että näyttö ei tule olemaan riittävä?

Nilsin esiintyminen ei kyllä minuakaan vakuuttanut, vaan tuli kieltämättä vähän tunne, että hän valehtelee. Tiedä sitten, kimurantti juttu, ja mitähän se nyt loppujen lopuksi sitten hyödyttää enää tässä vaiheessa häntä vankilaan lukita, jos on 45 vuotta asian kanssa elänyt. Yhteiskunnan rahojen hukkausta mielestäni vähän tällainen tonginta.

KirkkoG: Nyt varmaan listitte mut, mutta sanon kuitenkin mielipiteeni. Ymmärrän kohdan, että lapsella on oikeus sekä isään että äitiin. En hyväksyisi esim. sitä, että olisi ns. spermapankki, josta kaikki halukkaat voisivat hakea siemenet ja sitten saataisiin vauva. Lapsella on kuitenkin oikeus mielestäni tietää biologinen isänsä. Kirkko ei tietenkään hyväksy lesbo- ja homosuhteita, joten sen myötä ei hyväksy heille myöskään lapsia. Itseänikin kieltämättä arveluttaa tilanne, että lapsella on kaksi isää, ei välttämättä niinkään kaksi äitiä tilanne. Naiset ovat kuitenkin yleensä niitä, jotka loppujen lopuksi hoitavat ja huolehtivat lapsista.

Ymmärsin niin, että kirkko voisi laajentaa hedelmöityshoidot avopareille. Eli se puolihan olisi sitten ok, ettei tarvitse olla välttämättä naimisissa saadakseen hoitoja. Sitä en minäkään hyväksy, että pitäisi omilla sukusoluilla hedelmöittää, koska osaksi siksihän hedelmöityshoitoja tehdään, koska omat systeemit eivät toimi.

Kinkkisiä juttuja ylipäänsä. Itsekin tässä on miettinyt, kuinka pitkälle loppujen lopuksi on valmis menemään. Alkionpakastusjutut yms. kuulostavat kyllä aika vieraille. Jos ei tule, niin sitten ei tule, en kyllä lähde loputtomiin hoitokierteisiin. Ehkä sitä lasta ei vain sitten ole tarkoitettu meille!

Hitsi, tulipas taas pitkä sepustus, mutta mielenkiintoisia asioita ovat.

Joo mä uskon että Gustafsson on luultavastikin syypää, en sitten tiedä voisko se itse luulla olevansa syytön? On kyllä varmasti kauheaa kaikille joka tapauksessa, eikös sillä ole jotain perhettä vai muistanko väärin? Uskon kumminkin poliisilla olevan tosi vahvoja todisteita kun syyte nostettiin, ja onhan se todennäköisin syyllinen kun asiaa ajattelee muutenkin.

Mä en ole kuunnellut uutisista tuota kirkon kantaa, mutta henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että hoitoja pitäisi tehdä myös yksinäisille naisille ja naispareille. Enpä kyllä usko että tuo kirkon kanta on läheskään kaikkien mielipide siellä. Kieltämättä aika yllättävän jyrkkää tekstiä,

Huomenna juu perjantai, ihanaa! Vieläkin vähän vaikeuksia sopeutua työviikkoon..mies on ihan kärttyinen kun on huolissaan isästään, joka menee ensi viikolla lisätutkimuksiin jatkuvan tulehduksen ja keuhko-oireiden vuoksi, tähystävät keuhkot ja ottavat koepaloja. Kunpa ei olisi mitään vakavaa.

Väestöliittohan onkin jo lausunut asiasta ja aika liberaalilla linjalla, vau! Sijaissynnyttäjässä menee ehkä munkin raja...

""Väestöliitto korostaa sosiaalisen vanhemmuuden tärkeyttä. Näin ollen lapsen oikeuden saada tietää biologinen alkuperänsä ei tulisi olla ehdoton silloin, kun luovuttaja haluaa kieltää tietojensa luovutuksen. Jos laissa kuitenkin päädytään siihen, että lapsella on aina oikeus saada tietää sukusolujen luovuttajan henkilöllisyys, ei sukusolujen luovuttamisesta missään olosuhteissa tule seurata juridista vanhemmuutta elatusvelvollisuuksineen ja perimysoikeuksineen.

Voimassa olevaa isyyslakia tulisi muuttaa siten, että avio- ja avomies, joka on suostunut luovuttajan sperman käyttöön hedelmöityshoidossa, on niiden seurauksena syntyneen lapsen isä. Hoitoihin suostumuksen antaneen avomiehen isyys tulisi viranomaisten vahvistaa automaattisesti.

Suurin osa hedelmöityshoidoista annetaan avio- ja avopareille. Väestöliiton klinikoiden asiakkaista heitä on noin 97 %:a. Kuitenkin myös itsellisillä naisilla ja naispareilla tulisi olla mahdollisuus hedelmöityshoitoihin. Ketään ei voida syrjiä yksinomaan sen ryhmän perusteella, johon hän kuuluu. Kiellosta seuraisi todennäköisesti se, että nämä ryhmät yrittäisivät kiertää lakia tai hakeutuisivat ulkomaille hoitoihin.

Kenelläkään ei kuitenkaan tule olla ehdotonta oikeutta hoitoihin, vaan niiden aloittamisen ehtona tulee aina olla riittävä selvitys siitä, että hoitoon hakeutuvan/ien kohdalla hoidot voidaan aloittaa. Heillä on myös oltava riittävät edellytykset lapsen tarvitsemaan tukeen ja kasvatukseen sekä riittävä sosiaalinen tukiverkko. Viime kädessä päätöksen hoitojen aloittamisesta tulee aina olla hoitavan lääkärin tekemä.

Sijaissynnyttäjien käyttö tulisi sallia tarkoin määritellyissä tilanteissa ja vain silloin, kun kyseessä on naisen lääketieteellisestä syystä johtuva kyvyttömyys tulla raskaaksi. Hoidoissa tulisi voida käyttää myös luovutettua spermaa. Koska synnyttävä nainen on aina lapsen äiti, tulisi hoidon edellytyksenä olla adoptioviranomaisten hyväksyntä. Sijaissynnytykset ovat hyvin raskaita ja kaikki hoitoon osallistujat tarvitsevat erityistukea hoidon aikana ja sen jälkeen.

Ehdottomia ikärajoja lapsettomuushoidoille ei ole syytä määrätä. Alaikäisille hoitoja ei tule antaa. Hoitoon tulijoille tulisi selvittää se, mitkä ovat hoitojen onnistumisprosentit eri ikäluokissa. Lopullisen päätöksen tekisi aina hoitava lääkäri.

Väestöliiton nykykäytännöt: Hoitoja ei anneta yli 45-vuotiaille naisille. Yli 43-vuotiaille hoitoja annetaan harvoin. Yksin lasta haluaville naisille hoitoja ei yleensä anneta alle 25-vuotiaille yksinhuoltajuuden suuren vastuun vuoksi. Yli 40-vuotiaille itsellisille naisille hoitoja ei anneta raskauteen ikääntymisen myötä liittyvien ongelmien ja lapsen kasvaneen yksinjäämisen riskin vuoksi. Lääkärillä on oikeus kieltäytyä hoitojen antamisesta henkilökohtaisten moraalisten ja eettisten syiden nojalla.""

Noista hoidoista vielä.. Julkisella puolella tehdään 3 x ivf (tai icsi) + passit. Sen jälkeen julkisella puolella ei hoitoja tehdä. Tietysti on aina mahdollisuus jatkaa yksityisellä puolella toiset 3 kertaa. 6 ivf:n jälkeen onnistumistodennäköisyys laskee jyrkästi, joten sen jälkeen ei olisikaan suurta järkeä jatkaa.

Itse olen kyllä valmis tuohon 3 x ivf/icsi + passit. Mielestäni alkioiden pakastus on järkevää. Jos vertaa esim. Saksaan, niin siellä pitää istuttaa kaikki hedelmöittyneet alkiot tai heittää ylimääräiset roskiin. Hoito on joka kerta aloitettava alusta. Sitä en voi tajuta.

Väestöliitto muistaakseni kertoi jossain vaiheessa, että se on lopettanut naisparien hoidot, koska laki on vielä auki. Rupeaa toimimaan sitten lain mukaan. Kirkon kannassa mua ei harmittanut suuremmin juuri muut, kuin se lahjasolujen käytön kieltäminen. Noista naispareista mulla ei ole selkeää ajatusta, mutta siis ensi tuntuma oli vähän vieras. Kyllähän ""normaalitilanteessa"" lapsia syntyy vain heteroperheisiin. En kylläkään kiellä sitä, että naispari voisi olla parempi perhe lapselle kuin äiti + esim. alkkis-isä. Huoh, ei nämä ole helppoja asioita.

Bodomista olen myöskin sitä mieltä, että naurettavaa olettaa, että joku voisi muistaa tarkasti mitä 45 v sitten tapahtui. Varsinkin kun kerrotut/luetut asiat vaikuttavat muistikuviin, eikä voi olla enää varma, mitä oikeasti tapahtui tai mitä on kerrottu tapahtuneen. Tuossa vaiheessa voisi ehkä antaa asian jo olla, varsinkaan kun täyttä varmuutta ei varmaan saada 60-luvun heikon rikostutkinnan takia.

Vielä hoidoista; tuota juuri mietin, että jos yksinäinen nainen saa siemenet, milloin tahansa, ei mielestäni ole ihan täysin ok. Tuo 25-vuoden ikäraja kuulostaa kuitenkin hyvältä. Ettei aivan 18-v voi vain hakea siemeniä ja ""tehdä"" lapsen. Itse en kyllä yksin lähtisi lasta hankkimaan. Tällä pienellä palkalla ei yksin lasta kovin hyvin elätetä, ja olisiko sitten yhteiskunta velvollinen tukemaan näitä jo valmiiksi ""yksinhuoltajaäitejä""? Ei mielestäni.

Itse ajattelen aina asioissa lapsen etua. Onko se sitten lapsen etu, ettei hänellä ole isää? Ja kun miettiin, miten raskausaika, synnytys ja pienen vauvan kanssa eläminen onnistuu, en ainakaan itse lähtisi moiseen. Kyllähän isomman lapsen kanssa jo pärjää yksinkin, mutta ainakin ensimmäiset 2 vuotta lapsi on melkoisen hoidettava ja vahdittava. Pitää olla sitten ainakin todella hyvä muu verkosto, joka auttaa tarvittaessa.

Näissä asioissa vain tosiaan välillä tuntuu, että halu saada lapsi, on aikuisten omaa halua, jossa lapsen etu ja oikeudet jäävät huomioimatta!

Jees, en mäkään lähtisi yksin ""tekemään"" lasta. ""Vahinkoraskaus"" olisi ehkä sellainen, että varmaan pitäisin lapsen (siis ilman tätä nykyistä tilannetta, tässä tilanteessahan ei olisi edes epäselvyyttä jos joskus myöhemmin tulisin yht äkkiä raskaaksi). Useinhan nuo yksinäiset naiset, jotka hoidoissa ovat, ovat n. 40 - elämä on kulunut niin, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt ja biologinen kello vetää viimeisiä oman jälkikasvun saamiseksi.

Jokainenhan meistäkin voi jäädä jossain vaiheessa yksinhuoltajaksi (jos siis ensin saisi niitä lapsia :)), ainakin joksikin aikaa, mutta sehän onkin täysin eri asia. Itse en myöskään ""uskaltaisi"" ""tehdä"" lapsia, jos olisin yksin asuva nainen. Ei munkaan liksa varmaan riittäisi, eikä ehkä rahkeetkaan. Kyllä munkin mielestä jokaisella lapsella on oikeus myös isään, mutta ainahan se ei ns. luomuraskauksienkaan yhdessä ole mahdollista. Pitäisi jotenkin ottaa huomioon, ettei kaikkien elämä mene saman kaavan mukaan ja suvaita erilaisia vaihtoehtoja niin, että se lapsen oikeus on kuitenkin turvattu. Eikä niinkään aikuisen.

Tuo Väestöliiton lausunto oli musta hyvä, itse olen näin äkkiseltään luettuna täysin sen takana.

Vilkasta keskustelua!

Nopeasti tulin kurkkaamaan ennen töihin lähtöä.

Bodom: Vaikea sanoa tekikö Gustafsson verityöt. Hän vaikuttaa kieltämättä erikoiselta tyypiltä, mutta onko se peruste pitää syyllisenä, ei varmaankaan. Mutta jotain näyttöä syyttäjällä on, kun juttu on otettu uudelleen käsitelyyn. Mustakin tosin välillä tuntuu, että eikö tuollaisten melkein 50 vuotta vanhojen juttujen penkominen ole verovarojen tuhlausta! Luulisi olevan tuoreempiakin juttuja selvitettävänä. Tai laittaisivat nuokin rahat vaikka uusiin poliisien virkoihin! Tai mielenterveystyöhön... Mutta oikeusvaltiossa kun eletään, niin kaipa se on jollain lailla kaikkien etu, että uhrien kohtalo pyritään selvittämään, vaikka sitten vuosienkin päästä.

Kirkko saisi kyllä tuulettaa nurkkiaan ja siirtyä uudelle vuosituhannelle! Noin vanhoillisilla lausunnoilla saadaan vähäisetkin karitsat ajettua seurakunnasta... Jotenkin tuntuu, ettei kirkko nykyään tavoita ihmistä, eikä varmaan haluakaan. Paitsi kuopankaivajaisissa, mistä siitäkin veloitetaan kirkkoon kuulunuttakin ihan surutta. Noilla ahdasmielisillä lausunnoilla nuoleskellaan himouskojia ja vanhoja ihmisiä. Meidän ikäluokkaa eivät edes mieti miellyttävänsä. Kaikki maallikkouskovat jos päättäisivät erota kirkosta, olisivatkin ihmeissään! Väestöliiton lausunto oli kaiken kaikkiaan paljon humaanimpi ja elämäämme aikaa paremmin kuvastava.

).( kp 28 täälläkin. Tuhruilun odotetaan alkavan päivän mittaan.

Vielä hoidoista: Väestöliitolla on tietysti myös oma lehmä ojassa, kun antavat hoitoja ja se on bisnestä niille. Kyllähän hoidot vähenisivät, jos ei avopuolisolle annettaisi tai ei hyväksyttäisi luovutettuja siittiöitä tai munasoluja...