Tahkoojaplussat 97

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molly*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa! Ollaan Main kanssa mun vanhemmilla ja M simahti jo aikaa sitten joten mä luen lehtiä ja syön karkkia ittekseni täällä:) Vanhemmat on naapurissa illallisella. Aamupäivä oltiin mun ystävällä jolla Main ikäinen tyttö, kyläily on kyllä ehdottomasti hoitovapaan parhaita puolia :) Täällä mun vanhemmilla oltiin paljon ulkona, on kyllä ihanaa kun on iso piha johon mennä vaan, Maikin tykkää paljon vaan kävellä ja tutkia eikä aina kaipaa hiekkistä tai keinumista.
Ja saanhan mä sitten huilailtua kun isovanhemmat höösää Main kanssa. Ovat kaikki lapsenlapset ihan yhtä tärkeitä ja rakkaita, mä itse vaan jostain syystä kuvittelin että ihastus olis tässä vaiheessa jo proosallisempaa.

Ihanasti kirjoitit Molly Main tepastelusta :) Mun mielestä just kävelemään oppineet lapset on NIIN liikkiksiä, varsinkin ulkohaalareissaan! Ja se puhe on kyllä suloista, ne sanat ja sitten se sellainen höpöttely. Ja se innostus kun huomaa että toinen ymmärtää mitä tarkoittaa, Mai usein kääntyy katsomaan että kuulinko ja ymmärsinkö nyt varmasti!
Ja kannattaa tosiaan nauttiakin tuosta vauvavaiheesta vielä, mun mielestä alkoi ihan "uusi elämä" kun lapsi lähti liikkeelle ja nyt on totaalisen erilaista kuin pikkuvauva-aikana, jälkikäteen nimittäin tuntuu että se menee käsittämättömän nopsaan kuten kaikki sanoo. Ihanalla tavalla erilaista mutta kuitenkin jotenkin rankempaa, mutta on huippua seurata tätä kehitystä ja Pirittan mainitsema 1-vuotiaan vitsikkyys on siis aivan mahtava juttu! Maikin tekee niin tietoisesti kaikkea hassua ja innostuu tietenkin ihan hurjasti kun miehen kanssa nauretaan.

Kyllä tuntuu että noita harrastuksia on paljon jo pikkuvauvoilla. Mä mietin jotain musiikkileikkijuttua, Mailla tuntuu niin olevan tuo rytmi veressä. Pikkuvauvana olis ollu kaupungin oma johon saa vaan mennä mutta Mai taitaa olla jo liian vanha sinne ja silloin se oli aina just päikkäriaikaan.

Ai mikä ihana reissu ollut Pirittalla, mahtava pikapiristys tähän syksyyn. Ja Mollynkin perheen miniloma lähestyy, mahtavaa! Laitahan vaikka meilillä lisätietoja, jookos :)?

Kiva kun Gissa pääsit jo töihin, Vippe sen sijaan vielä kovasti sairastaa, paranemista sinnekin. Sitkeetä flunssaa on tosiaan liikkeellä, meillä oli anoppi sairaana ja kun on noita perussairauksia niin joutui ihan sairaalaan vuodelepoon ja lääketippaan.

Mä oon koonnut Main vauvakuvista yhden kansion valokuvia ja sitten vauvakirjassa on kuvia. Lisää kuvia oon teettämässä ja mietin että tekisin vielä yhden kansion jossa ois vähän pidemmältä aikaväliltä niitä kuvia?

Kiva Vippe kun pääsette katsomaan teidän esitystä porukalla! Hieno on varmasti kuule, saat olla ylpeä :) Hoitoja (kauheeta, meinasin eka kirjoittaa "hoitoon menemistä"..) tosiaan voipi kypsytellä, täytyyhän se olla yhteinen juttu.

Missä Aniliini, Tiitu? Ja Mariska?

Nyt alkaa illan leffa, taidanpa siirtyä telkkarin ääreen..mukavaa viikonloppua kaikille! Meillä huomisillaksi pullo skumppaa jääkaapissa, jee!

Kiitos Sanelma I:n kuvasta, ihana :) Ja onnea uudelle tuolille! Näytti hyvältä. Meillä muuten M nukahtaa kyllä omaan sänkyyn itse (omassa huoneessa) mutta kyllä siihen menee joku 20 minsaa joka ilta. Laitetaan se siis kasilta nukkumaan ja sit se siellä jokeltelee, huutelee, viskoo unipupua ja kierii helikopterin lailla ennenkuin väsyy. Kuitenkaan ei tarvi (vielä) varsinaisesti nukuttaa. Joko I:n serkku tekee tuloaan?

Keiju ja Mai nauttii passaamisesta mummolassa. Onko teillä muuten Main kanssa miten tarkat syömisajat? Tai muilla päälle 1-vuotiailla tahkoojalapsilla? Me yritetään nyt pysyä aika tiukastikin noissa ruoka-ajoissa. Päikät menee "vapaammin" kunhan tulee nukuttua about niin paljon kuin pitää. Riippuu vähän missä, miten ja milloin on liikkellä itse.

Voi Piritta... Iiiihana reissu teillä! Varmasti sellainen että NAUTTI kaikilla aisteilla! Mulle ihan utopistista ajatella, että olisin jossain reissussa ja öitä poissa ja erossa M:stä. No siis tässä vaiheessa, tarkoitan. Toivottavasti tuossa teidän vaiheessa pääsen jo jonnekin joskus, hehee :) Nytkin pitäisi vaan MENNÄ. Siis edes jonnekin, hetkeksi. Miten se voi olla niin vaikeaa?

Miten Mannalla ja H:lla menee kotosalla? Mitä kaikkea hän jo nyt tekee? Huuteleeko, kokeilee ääntä? Makaa mahallaan ja nostelee päätä? Seuraa kun tulette ja menette huoneesta?... No ei ehkä noita kaikkia juttuja. Vissiin. Kamalaa kun on mukamas unohtanut mitä M teki 3 kk sitten :)

Uuh, Vippelle paranemistoivotuksia! Kuinka videonkatseleminen ja kesäteatteriporukan tapaaminen nyt menee kun oot kipeänä? Missaatko sen? :/ Varmaan olisi tosi outoa katsoa itseään videolta tai screeniltä :D Toisaalta sehän voi olla tosi hauska kokemus ja siinä voi yllättyä itse positiivisesti! Hyvinhän sä sen roolin vedit joten oo vaan ylpeä itsestäsi! Rohkea oli koko osallistuminen ja hieno menestys. Ei olisi varmaan musta ollut siihen. Eri asioihin uskalletaan kaikki heittäytyä :)

NYC, uu lalaa. Haluaa kans. Hope että toteutuu.

Ja voi äää sitä Piritan miestä ja Matskun alipukeminen. Just tuollainen olisi varmaan tapahtunut meilläkin kun ei vaan olisi hoksannut. Harmitonta "rentoa meininkiä" hups. Miks miehet on tollasia?? Kyllä musta tuntuu että aika moni (lapsi)asia on mun vastuulla jotenkin oudosti automaattisesti. Niinhän ei nimenomaan pitänyt mennä. Höh. Mutta kun on itse se osapuoli joka on kotona lapsen kanssa tyyliin 80% enemmän kuin työssäkäyvä puoliso niin totta kai sitä paremmin hoksaa eri juttuja kantapään kautta jos ei muuten. Ärsyttävää joka tapauksessa. Kun muuten ollaan niin tasavertaisia melkein kaikessa. Tai no, harvoin mun tarvii neuvoa mitään tässäkään asiassa ja tosi hienosti mies on läsnä ja hoitaa M:ää aina kun on kotona joten en kuitenkaan valita. Yks kaveripariskunta just kertoi, että se mies ei ollenkaan vaihda tyttären kakkavaippoja. Koskaan ikinä. Tulee kuulemma yrjörefleksi. Ihmettelen vaan, että kuinka se ei sit oksenna kun itse istuu p*skalla? Kyllä siitä varmaan pahempi haju tulee! Sori näitä vessajuttuja... :)

Jotain muutakin piti kommentoida mutta mä nyt uppouduin niin noihin analyyseihin että aika kului umpeen, ping! :)

Moikka täältäkin,

Odotan ystävää kylään, ihanaa! Poika nukkuu pikku-unia sängyn päällä ja tässä kamua odotellessa siis pieni "tauko."

Lueskelin pikaisesti kuulumisia. Piritan loma kuulosti iiih-analle! Mitä ostoja teit? Oliko ihan rantsukelit? Barcelona olisi tosi kiva kokemus, sielläkun on sitä kaupunkia ja rantaa. Kaikille kaikkea, olettaisin? Äitini "ryöstettiin" tosin siellä eli käsilaukusta napattiin lompakko :( Kaikkialla kai niitä rosvoja on, mutta ilmeisimmin Barcelonasta myös varoitellaan niistä eritoten.

Paranemisia gissan ja Vipen suuntaan. Mies on täällä toista vkoa flunssassa ja matkalla ollessaan sai vielä enemmän kylmää. Liian vähän lämmikettä ulkoilun lomassa ;) Ja Vippe, take your time. Se on just niin, että ITSE täytyy olla valmis, muiden halun kautta ei voi päätöksiä tehdä. Eikä edes saa.

Voi hitsi, poika guguilee..pian täytyy lopettaa.
On muuten ihanaa, kun poika on oppinut juttelemaan ja kiljahtelee. Aamuisin herään jokellukseen ja äänenavaukseen. Nauraa jo ääneen. On kyllä varsinainen hymypoika:)

Kiva kuulla Maista ja Keijusta. Laitahan kuvia siitä pienestä tepastelijasta. Mun mielestä mun kaverin muksut muuttui ihan erinäköisiksi ja erilaisiksi jotenkin, kun nousivat pystyyn ja lähtivät kävelemään. Se muutos on niin valtava, kun liikkuvat "pystyssä." Ihania vaiheita. Aivan mahtavaa seurata kehitystä. Mies sanoi eilen, etei vieläkän tajua, että hällä on poika. On niin onnellinen ja hämmentynyt edelleen. Liikkis<3

Lotan puuhailuja on aina kiva lukea kanssa. On sellaisessa neiti-iässä. Mkä on pop? Mun kummitytöllä on prinsessavaihe ja kaikki HelloKitty-jutut on ihania. Hauskoja nuo päiväkotileikit. "Heittää olan yli" vauva, heh heh* Voin vaan kuvitella teidät naiset siellä leikkimässä. Tulee mieleen oma lapsuus jotenkn teitä, kun meillä siis samanlainen kokoonpano aikanaan ja leikittiin kovasti tyttöjen juttuja ja äiti mukana "kahvittelemassa" minipöydän äärellä.

Nyt täytyy mennä. Kamukin saapuu tuota pikaa. Palaan taas...

Sunnuntai-iltoja pikaisesti.

Flunssa tuntuu yllättäen olevan takana päin. Tänään en oo kertaakaan aivastanut tai yskinyt.. :o Että kiitos vain toivotuksista. Oli apua! :) Pääsin siis eilen ihan hyvin yhteiseen illanviettoon. :) Oli kyllä _todella_ outoa kattella sitä esitystä videolta, mutta kyllä siinä tunnelmaan pääsi. Pari kertaa jouduin menemään kaverin selän taakse nolostelemaan, ku itestä tuntu hölmöltä.. Noh, hyvältä se kyllä näytti, pari kertaa huomas pieniä "rytmivirheitä", joita ei siinä näyttämöllä edes tajunnut. :) Mut joo, turhaanhan sitä jännitti. Kiitos Molly. <3 Katteltiin myös esityksistä otettuja valokuvia, niitä oli jotain 800! :) Aika hyvä määrä!

Jahas, pitää mennä. Mut palataan taas! :)

Missä naikkoset luuraa?? Hus sieltä Facebookista tänne juoruamaan :-)

Vkloppu oli ja meni. Yritettiin ollan näennäisen tehokkaita ja siivottiin ja käytiin urheilemassa heti lauantaiaamupäivästä. Loppupäivä olikin nastaa vaan kokkailla, herkutella, loikoilla ja saunoa. Lauantai-illat on sitten vaan niin ihania! Lapsetkin tajuaa käyttäytyä ja olla nahistelematta :)

Barcelona on tosiaan ihan mieletön paikka sen monipuolisuuden vuoksi. Ihan ykköskohde, missä itse olen käynyt. Heh, ajaa omassa kastissaan jopa Tukholman ohi ;) Mutta se, että voit saman päivän aikana loikoilla rannalla ja shoppailla tyylikkäissä putiikeissa (jotkut..) on aika buenoa. Ja se sää...ja tunnelma...ja cava&tapas...Mycke bra. Just miehelle puhuin, että sinne pitkälle vklopulle heti keväällä. 2 päivää on aika nafti aika perillä, mutta kolmessa saa jo ihmeitä aikaan :)

Molly, kyllä se on ihan normaalia, ettei esikoisen luota halua pois, yhtään. Tämä oli mun eka poisolo lasten luota, siis myös Matskun, enkä aiemmin ollut edes ajatellut koko asiaa. Mutta niin kuin Nekkukin on todennut, kakkonen on niin eri juttu. Sosiaalistuvat nopeammin, kun kasvavat "hälinässä" ja ovat reippaampia, kun on sisar tukena. Ja niin on Anna kietonut isänsä pikkurillin ympärille. Niin on isän kulta ja sylissä viihtyjä. Siksipä mun poissaolo ei ollut heille isokaan juttu :-) Hyvä, että edes huomasivat, heh. Paitsi Masa puistossa palellessaan..great.

Meille on taas vaihteeksi muuttanut herra äksy. Olikin pitkään seesteisempää. Alkaa olla extrarasittavaa Matskun syömättömyys, vähän liian pitkään kestänyt tämä vaihe. Ottaisin mielelläni Mariska pojan, joka syö vararikkoon :-) Ruoan pyörittely paikasta toiseen käy niin hermoille, ja kipposia ja lautasia on sitten jääkaappi täynnä. Ei aina kovin kiitollista tämä kotiäidin elämä....!

Voi miten liikkis Manna sun miehen kommentti pojasta. Niin ne ovat myytyjä pienen edessä, ja ihanaa, että sanovat sen ääneen :)

Nyt tää kaataa vielä kupin kahvetta. Mukavaa vkoa!

Hiukan saisi täällä olla enemmän äksöniä:) Sykäyksittäin tänne aina tulee kuulumisia, sitten pidempi tauko. Nyt naiset paikalle:)

Piritan pukemisjutusta tuli kanssa mieleen, että tuo vaunuihin pukeminen on kai aina kestoaiheena kanssa. Vaikea miettiä, miten tarkenee, kun toisaalta vauva ei liiku ja pitäisi olla vaatetta. Toisaalta on niin suojassa, että tulee helposti kuuma. Nyt on vaan 4 astetta lämmintä, niin laitoin jo kevyttoppaisen haalaripussin ja peiton sisävaatteiden lisäksi. Tähän asti olen onnistunut pukemisessa, kun poika on ollut lämmin, mutta ei hikinen. Nauratti kyllä tuo Piritan miehen puetus:) Ei oo heleppoo. Toisaalta joskus hyvinkin löysä ohjeistus riittää, mutta joskus tuntuu, että pitää selvittää asioita a:sta alkaen. En usko, että mun mies osaisi ilman opastusta laittaa poikaa vaunuihin, jos kelit vaihtelee kovin. Toisaalta, me pähkäilään näin uusina vanhempina asioita yhdessä aika paljon. Nauratti, kun mies eilen jo tuskaili, että koska voisi viedä pojan saunaan :) Se olis kuulemma niin mukavaa; saunoa miesten kesken. No, siihen lienee vielä aikaa..

Me kokeiltiin taas pulloa pojalle. Hyvin se sujuu, ottaa ihan kivasti. Mua alkoi taas pillityttää, kun söi pullosta..Oon mä hassu!!! "Mihin se äitiä tarvii enää, kun syö jo pullosta"..heh heh* No, helpottaa siis suunnattomasti, kun ottaa pullosta, niin vapauttaa mua hiukan, jos haluan hiukan laajentaa menojani. Ei tarvi sovituskopista äheltää kesken kotiin imettämään. Oon ollut tosi tiiviisti pojan kanssa, vain kerran kaupungissa kaupassa. Nyt voisi siis jo hiukan repäistä ja olla muutaman tunnin poissa.

Ihana kuulla Piritan matkasta. Mä olen noita Barcelonan lentoja katsellut joskus, että aika kivaan hintaan. Kuulostaa aika täydellisen ihanalle kohteelle. En ole kuullutkaan kuin hyvää mualtakin.

Viikonloppu tosiaan meni. Pesin ikkunoita ja sain kotona jotain tämän "kauden" hommia tehtyä, kuten kaivoin paksumpaa vaatetta esiin ja kesäisiä hiukan varastoin. Ä-pakkauksen laatikkoon olen pessyt mamavaatteeni ja pojan pieneksi jääneet. Niitä ihan pieniä vaatteita hypistelin eilen ja mietin, miten aika _voi mennä_ näin vauhdilla.

KIva kuulla,etä Vipsukka on tervehtynyt. Ja mukava, että oli mukavaa illanistujaisissa:) Voin vain kuvitella, että olit roolissasi loistava. On tietty outoa katsoa itseä esiintymässä. Musta tuntuu, että mun äänikin on kummallinen nasaaliääni videolla:) Hönöttäjä. Ja jotenkin nolottaa, vaikka ei esiinnykään. Meidän häävideo on katsottu kerran ja se riittää.

Nyt oikaisen kahvikupin kanssa sohvalle ja alan katsoa jotain hömppää telkusta.

Tulkaa nyt turisemaan!

Täällä luurataan. Yks isompi työjuttu vie nyt voimia, mutta kirjoittelen nyt jotakin kumminkin.

Piritalla ihana Barcelonan-reissu takana. Se on kyllä loistava paikka just tuollaiseen humputteluun. Se on jotenkin niin erikoinen tunne olla erossa perheestä vähän aikaa. Sellaista lepoa tarvitsee välillä. Mun miehen äitipuoli otti kuulemma lasten ollessa pieniä aina "äkkilähtöjä" jonnekin, kun alkoi arki käydä raskaaksi. Sanoi kuulemma vain, että äiti lähtee nyt Helsinkiin pariksi päiväksi lepäämään :). Ymmärrän oikein hyvin.

Molly, tuo oksurefleksi kakkavaippojen kohdalla taitaa miehillä olla melko yleistä, sillä olen kuullut vastaavista tapauksista monesti. On se aika hassua.

Varustelu. Huoh. Tosi vaikeaa nyt. Tänää oli pakkasta yksi aste aamulla. Mitä noille pukisi? Välikausihaalarit ja fleecet ovat nyt käytössä ja ohuet hanskat/kurahanskat sekä kaulurit. Aina saa miettiä, riittääkö. Aika tuskastuttavaa roudata vaatteita kodin ja päiväkodin välillä. Tuntuu, että joka kerta jotain puuttuu tai unohtuu.

Perjantaina tuli nautittua vähän kulttuuria teatterin muodossa. Muuten onkin ollut aika vähissä... en ehdi nyt paljon lukeakaan muuta kuin työjuttuja. Jokos Larsson-fanit ovat käyneet katsomassa Tyttö joka leikki tulella -leffan? Minä kävin, ja hyvä oli. Kirjan henki oli taas saatu hyvin vangittua.

Meillä on nyt remppa ruokailuhuoneessa ja ullakolla täydessä käynnissä. Mä en saanutkaan sitä toimistoa vielä tälle kuulle, joten metelin keskellä ollaan... ei voi mitään. Remppa rajoittaa muutenkin tätä kotielämää jonkin verran, mutta kyllä sen kestää kun miettii toivottua lopputulosta. Vippe, meidän sisustussuunnittelija ei ole näiltä nurkilta, vaikka tiedän kyllä ketä tarkoitat. Me jotenkin unohdettiin, että lähelläkin olisi ollut vaihtoehto.

Mä en kestä yhtään katsoa videoita, joissa esiinnyn. Kerran olin Ylen aamu-tv:ssä ja äiti nauhoitti sen. Vieläkään en ole pystynyt katsomaan nauhoitusta, vaikka siitä on jo nelisen vuotta. Se oma habitus on vaan niin erilainen, kuin miten sen täältä sisältäpäin kokee :). Omaa ääntä olen tottunut kuulemaan nauhalta töiden takia, mutta ei sekään alkuun mitään kivaa ollut. Mikähän siinä on niin outoa?

Nyt mun tarttee siirtyä työjuttujen puolelle. Tulkaas turisemaan!

Hellouuuu!

Täällä ollaan lukemassa käyty, en ole saannut aikaiseksi vaan kirjoitella...täytyypä ryhdistäytyä.

Aaaah, ihanalta kuullosti Piritan matka, mulla on ihan järkky matkakuume ja jossain vaiheessa on pakko päästä jonnekkin. Katselin jo syyslomaksikin lasten kanssa kanarialle matkaa, mutta meillä tuntuu taas olevan rahamenoa kaikkeen muuhun kun lomailuun.

Stella, laitathan ennen ja jälkeen kuvia. Itse en ole vielä saannut aikaiseksi laittaa meidän olkkarin sisustusrempasta...yritän laittaa lähipäivinä jos ketään kiinnostaa.
Ainoastaan, et kun ekaksi mulla ei ollut sinne käyviä huonekaluja ja sitten kun mä saan sellaisia niin mulla ei enään ole ehjiä huonekaluja siellä. Fb:ssä tilitinkin, mun kauniin lasisen trieste sohvapöydän kohtalosta. Samu kaatoi sen ja se meni ihan tuhannan päreiksi..arvaa keittääkö. Onneksi on vakuutusyhtiö.
Stellalle voimia remonttipölyn keskellä antaa varmasti se lopputuloksen odotus.

Keijis tuolla ylempänä ketjussa mietti noita lasten harrastusjuttuja. Minkälaisia harrastuksia teidän lapsilla on. Meillä Teemu on jo sen ikäinen, että on hillittävä harrastuksiin menoa. Kaksi harrastusta/viikko on mun mielestä maksimi, koulun ja muun oheen. Eli hänellä on uinti ja sähly. Vaikka poikahan olisi siihen vielä lisäksi halunnut hiihtokoulun, jääkiekon ja koripallon. Samu taas on nyt syksyllä aloittanut jumppakoulun. Mikä on varmasti Samulle tosi hyvä vaihtoehto, koska hän on aika kömpelö. En tiedä onko tasapainoon vaikuttanut korvatulehdukset, pehmeä jäntevyys vai reipas kasvu tai sitten ne kaikki yhdessä, mutta täytyy sanoa, että Samu jää ihan 6-0 ikäisistään jälkeen näissä liikuntajutuissa, mutta ehkä siihen tulee muutos jossain vaiheessa. Ainakin poika tykkää liikkarissa käydä, vaikka muut menisivätkin kierroksella ohitse :).

Siis ymmärsinkö oikein, et Sandella haastis?

Mä en tykkää katsoa ollenkaan itseäni telkasta, vaikka en ole esiintynytkään kun koulun näytelmissä ja omassa polttarivideossani..hih. Mut äänikin kuullostaa ihan kauheelta, ihme kiemänenähönöttäjä. Ja nykyään taitaa niin kova ramppikuumekkin vaivata, etten kovin mielelläni pidä puheita tms.

Mollyn tyttären unikoulun onnistumista en ole muistanut ollenkaan kommetoida. Hino juttu kertakaikkiaan. Varmasti oma olokin on virkeämpi kun saa nukkua yöllä. Toivottavasti sama rytmi jatkuis. Mäkään en nukuttanut kuin harvoin poikiani. Laitoin siis vaan sänkyyn. Edelleenkään Samu nukahtaa vain harvoin jos joku on häntä nukuttamassa, kun on tottunut itsekseen nukahtaa.

Onko muut kolmevuotiaat ruvennut jättää päikkäreitä pois? Samulla vähän semmoista ilmassa viikonloppuisin, mutta taitaa selvästi vielä tarvita niitä.

Paljon jäi taas kommentoimatta, mutta nyt on taas palattava työvuoren äärelle..huh vaan!

Morjeens!

Ainiin, mun mies laittoi Samun viime viikolla yöpaidan housuissa ulos leikkimään..et ei oo ihan hanskassa meilläkään nää pukemisjutut :)

Moro tytöt,
Mulla on taas multitasking-päivä menossa, sienten kuivausta, etikkasienten keittoa, pyykinpesua, imurointia, pakkaamista, listojen tekoa etc, onneksi tajusin eilen ostaa suklaatia että tämäkin urakka saa kunniallisen lopun:-). Meille on tulossa kaverit itävallasta torstaina jolloin painutaan hirvijahtiin joten kaikenlaista valmistelua pitää tehdä ja viime viikonlopun sienisaalis oli niin mahtava että niitä olen sit putsaillut ja virittänyt säilöntäkuntoon.
N on lähdössä to mummolaan pitkäksi viikonlopuksi joten hänenkin tavarat täytyy laittaa ojennukseen, toivottavasti ei vaan saa oksennustautia tai vastaavaa! Tänään meinaan pkodissa yksi pojista oksensi kaaressa juuri kun vein Nellaa:-(.
Mä oon paininut kanssa noiden varusteiden kanssa, en oikein osaa ostaa sopivankokoisia vaatteita, jostain syystä. Tän hetken ostokset on kokoa 98 jotka vielä auttamatta liian suuria, tarvii vissiin ostaa alakanttiin että lapsella olis sopivaakin päällepantavaa. Usein kokomerkinnät on ihan hanurista, 86/92 alkaa olla pienet ja 98/104 taas ihan jättiläisiä. MIKSI kokohaitarin pitää olla niin suuri??? UUHHH.

Jeps, meen yhteen työhaastikseen:-). Sama paikka mistä puhuin aikaisemmin, haastis on parin viikon päästä. Aika jänskää vaikka realiteetit onkin hanskassa ja luultavimmin menee ohi, eivät malta odottaa vuotta, vaikka hyvää odottaisivatkin;-). Osaankohan mä vaan puhua enää bisnestä enkuksi vai höpötänkö vaan näitä kotiäitijuttuja?

Hih, Nellan iskä saa juuri noita yökkimisrefleksejä kakkavaipan vaihdosta:-). Ei silti ole niistä päässyt eroon vaikka enimmäkseen mä ne vaihdankin. Potalla N tykkää huutaa iskää pyyhkimään:-).
Eikä harrastuksia ole täällä ollenkaan. Pitäisi varmaan. Ekana vuonna käytiin vauvauinnissa ja vauvamuskarissa. Nyt pyöräillään iltaisin. Jotain jumppaa olis kai kiva, mutta ainakin nuo mitkä on mun silmiin sattuneet on olleet alkaen 3-vuotiaasta. Ovat kai sellaisia johon lapsen voi jättää eikä äitejä tarvita väijymässä käytöstä?
Vähän sekavia kommentteja kun selailin sivuja ja muistia...nyt vieä pari jutskaa ennenkuin haen tytteliä tarhasta...

Heh heh heh, mä nauran täällä Samun ulkoilua yöpuvun housuissa :)

Sandella ihan hurjat viikot jo! Siitä puheen ollen, mitäköhän Pepille ja kaksosille kuuluu?

Stellalle tsemppiä rempan keskelle. Mutta voi kun se on aikanaan valmis. Ihanaa. Miten kauan tuo kestää?

Kivaa Vippe, että illanistujaiset oli onnistuneet! Mä voin kyllä katsoa itseäni esim. dvd:ltä ihan omana itsenäni esim. jossain juhlissa tai meidän häissä tms. Mutta mä niin inhoan näyttelemistä että missään roolissa en pystyisi itseäni katsomaan. Tai siis enhän mä sellaiseen tilanteeseen joutuisikaan kun en kertakaikkiaan suostuisi :) En vaan osaa. Mulla on surkea mielikuvitus, olen tosi huono improvisoimaan tai esiintymään minään muuna kuin omana itsenäni. Vihasin opiskeluaikoina jos piti esittää jotain esim. työhaastista tai neuvottelutaitoja harjoitellessa. Plaaaahaaaaaah.

Hihiii, Manna, niin mihin sua enää tarvitaan :) Mäkin olin yks päivä 1,5 h poissa kotoa, kävin kahvilla ja muffinssilla, hierojalla ja ruokakaupassa. Oli ihan outoa jättää M kotiin ja palata sitten kattomaan, että muistaako se mua enää ;D Mä olen ollut kyllä tosi kiinni hänessä. Huomenna ajattelin EHKÄ mennä pilatekseen. Saisinkohan aikaiseksi??... Salille ekaa kertaa sitten toukokuun 2008... Sparratkaa vähän :)

On ihanaa nykyään kun illat on ihan vapaat. Sitähän on ihan hämillään tässä, hih. Monta tuntia omaa aikaa! Kun laitetaan M nukkumaan klo 20 niin tietää 99% varmaksi, että hän herää ehkä kerran eestaas 05- tai 06-maissa jolloin yleensä ei tarvi tehdä mitään, nukahtaa itsekseen uudestaan ja vaatii sitten seuraavalla herätyksellä joko yhden, parin tai (harvoin) useamman lorun, tai jos kello on lähempänä seitsemää niin nostetaan jo ylös ja tehdään aamu koska on jo niin pirteä. Aivan mahtavaa. Jotenkin tuntuu kuitenkin, että joka toinen aamu menee hyvin siihen almost seitsemään asti kun taas joka toinen on liian aikainen herääminen tyyliin 5-maissa, ääähhhh. Silti, aivan älyttömän kivan pätkän saa itse nukkua ja olen siitä niin onnellinen. Saas nähdä miten seuraava yö menee nyt heti kun hehkutan täällä...

Milloin muuten vauvan voi viedä saunaan? Eikö jo voisi, Manna?... Muistaisin että Sanelman I:kin oli aika "aikaisin" ja mun yhdellä kaverilla on fb-profiilikuvana saunakuva itsestään ja pojastaan joka kylläkin taitaa olla siinä ehkä hmm puolivuotias?

Huomasitko muuten Manna, että oltiin kirjoitettu ihan samaan aikaan toissa päivänä ja mä kyselin mitä uutta H on oppinut ja sä sattumoisin kirjoitit sen guguilusta yms :) Hauskaa.

Mitäs muuta. Tulkaa tosiaan linjoille naiset!

Hengissä ollaan! Huomenna yritän kaikkeni, että ehtisin päivittämää uudet kuulumiset ja I:n viimeaikaiset touhut.

Hyvää alkanutta viikkoa ja tiistai-illan jatkoa kaikille!

Huomenta!
Kauhea keli ulkona. Piti lähteä juoksemaan, mutta tuollahan lähtee tukka päästä :(. No, lokakuu on tällainen ja se pitää vain kestää. Marraskuussa voi ruveta fiilistelemään joulua :).

Mitäs Riinuskalle? Entä Pepille? Tiitulle? Olisi kiva kuulla!

Mä odotan kyllä jo kovin niitä jälkeen-kuvia meidän remontista, hih, vaikka onhan siihen vielä aikaa. Takka kasataan parin viikon päästä ja se rapataan vasta kuukauden käytön jälkeen. Joten tovi pitää vielä valmista odotella. Ullakkohuoneen osalta mennee vielä kauemmin. Just tänään toiselta timpurilta oli mennyt nilkka, joten eivät päässeet hommiin. Ja huonekalujen toimituksessa menee aikaa myös. Joten ehkä kaikki on valmista vasta tuolla joulun tienoilla.

Mariska, meillä Leo nukkuu vielä ihan täpöllä päikkäreitä. Leo on aina ollut superhyvä nukkuja. Koko elämänsä aikana on jäänyt ehkä viidet päikkärit väliin :) ja niistäkin vain parit omasta tahdosta. Kaisla sen sijaan on jättänyt päikkäreitä väliin muutaman kerran, mutta pääsääntöisesti nukkuu hyvin hänkin.

Meillä lapsilla ei ole harrastuksia, kun päiväkotipäivät ovat niin aktiivisia. Leoa olen vienyt muutaman kerran hiphop-tunneille lauantaisin, mutta ei se ole poikaa kauheasti kiinnostanut. Varmaan joku jalkapallo- tai temppukoulu olisi parempi. Niitä täytyy sitten katsoa vuoden, parin päästä. Kaisla haluaisi kovasti sinne Leon hiphop-tunneille, joten vuoden päästä täytyy harkita, josko veisi tytön tanssimaan. Urheiluopistolla olisi sunnuntaisin perheen yhteinen liikuntarata. Sinne pitää mennä joku kerta.

Mä olen kyllä tykännyt lasten päiväkodista ihan hirveästi. Ihmiset ovat ihania ja touhu on tosi lapsikeskeistä. Mukavaa, musiikki- ja ulkoilupainotteista ohjelmaa on riittävästi ja syliäkin saa. Oikein jees, ei mitään valittamista.

Tuosta saunasta. Mun mielestä suositus on, ettei ennen yhtä vuotta vietäisi kovin paljon saunaan, koska lapsen "hikoilusysteemi" ei ole riittävän kehittynyt. Tietysti lämmössä voi pitää, muttei löylytellä kannata. Leo vietiin mökin saunaan tutustumaan noin puolivuotiaana ja poika sai _aivan kamalan_ sätkyn. Huusi kimeällä äänellä kovaa. Se lämpö jotenkin säikäytti. Nykyisin kumpikaan lapsi ei tykkää saunoa. Kaisla saattaa vähän aikaa istua, mutta Leo käy vain piipahtamassa. Uimahalli on poikkeus, siellä Leokin saattaa innostua saunomaan.

Mollyn unet kuulostavat tosi hinoilta! Ei ihme, että on pää positiivisesti pyörällä.

Symbioosikuukausien jälkeen oman ajan ottaminen oli ihan ihmeellistä. Muistan, miten vieraalta tuntui lähteä ulos ekan kerran synnytyksen jälkeen. Leo taisi olla noin 8 kk silloin. Oli jotenkin tosi ulkopuolinen olo baarissa ja sellainen "ei mun kuulu olla täällä", vaikka hauskaakin oli. Toisen lapsen kohdalla sitä on ihan eri fiilis. Vaikka eipä tässä baareissa ole tullut ravattua, tosiaankaan ;).

Voi vitsit Sandeman, hauskaa että menet haastatteluun! Tsemppiä vaan kovasti, ties vaikka odottaisivat.

Jahas, nyt täytyy jatkaa taas hommia eli jorinat sikseen. Mukavaa myrskypäivää!

Kiva jos Sanelma kerkeet tänään raapustaa jotain, mä odotan innolla I:n uusia kuulumisia - ja sinunkin tietysti :) Joko se I istuu? M istuu bumbotuolissa itsekseen. Ollaan saatu sellainen lainaksi ja sillä vähän harjoitellaan. Keskittyneesti yrittää nuolla ja syödä sitä kumituolia, nam.

Taas oli hieno yö, jippii, nukkui 20-07 yhdellä lyhyellä havahtumisella klo 06 jolloin nukahti uudestaan. Tosin päiväunet on pikkasen hakusessa. Ei suostu nukkumaan sisällä, pakko kärrätä ulos jotta nukahtaisi. Ja esim. eilen (ja tänään tähän mennessä) päikkärit on olleet vähän liian lyhyitä.

Päivät menee muuten ihan mukavasti, taas on kaikkea ohjelmaa ja näkemisiä ystävien kanssa. Tämä kiinteän ruuan aloittaminen (useita viikkoja sitten jo) on kyllä jotenkin ns. hankaloittanut liikkumista. Musta jotenkin tyhmästi tuntuu että haluaisin olla kotona ruoka-aikaan joka on kolmen tunnin välein. Vaikka voisihan sitä ruokaa raahata mukana ja antaa jossain kahvilassakin tai kyläilypaikassa. Iltapäivähedelmät olen kyllä ottanut mukaan kun ollaan vierailtu kavereiden luona. Mutta sitten pitää kuitenkin myös imettää lisäksi niin plaah...

Mä en ole harmi kyllä päässyt katsomaan niitä Larsson-leffoja, höh. Kaikki kirjat luin putkeen odotusaikana ja olisi kyllä ihan hauska nähdä elokuvat. Kaksi ekaa on kai jo olemassa? Joko Piritta aloitti luku-urakan, entä onko Nekku lukenut omansa loppuun jo? Oliko muita Larssonfaneja?

Myrskypäivä todellakin! I meni juuri ulos nukkumaan. Onneksi meillä on tuossa alaovella sellainen suojaisa syvennys, niin ei tarvitse pelätä että vaunut kaatuu tuulessa.

Sandella tosiaan huimat viikot jo. Ja haastatteluun menossa. Hyviä juttuja molemmat. Tsemppiä haastatteluun. Oletteko muuten ajatelleet käydä vielä ultrassa ennen h-hetkeä?

Stellalla remppa käynnissä. Hermoja siihen. Harmillisia tuollaiset loukkaantumistapaukset. Jarruttaa hommia ja sekottaa myös niiden timpurien aikataulut. Mistä päin kaupunkia olet toimistoa katsellut. Ihan keskustastako?

Yhdyn Keijukaisen sanoihin siitä, että aukeaa ihan uusi maailma kun lapsi lähtee liikkeelle. Meinaan jo tämä ryömiminen on tuonut arkeen ihan uusia ulottuvuuksia. Saatikka sitten kun noustaan konttaamaan ja kävelemään. Tuskin maltan odottaa, vaikka aika kyllä menee hurjaa vauhtia ja välillä tekisi mieli vähän jarrutella päivien kulkua. Nyt kun I:llä on niin selkeä päivärytmi, niin aika menee vielä kaksi kertaa nopeammin. Pistähän tosiaan Keiju tuoreita kuvia Maista.

Kiva oli kuulla Mariskastakin. Onko teillä pojat olleet terveinä? Kuinkas Teemun yöt sujuu nykyään? Vieläkö tulee vahinkoja?

Manna meillä vaunuissa nukutaan näillä keleillä varustuksella: sisävaatteet, myssy, villasukata, äitiyspakkauksen vanuhaalari ja sitten koko tyttö vielä sujahtaa äp:n makuupussiin. Vaunut kiinni ja nyt tietty vielä sadesuoja tuulta ja vettä hylkimään. Aina on ollut mukavan lämpöinen tyttö, kun on tullut päiväunilta.

Saunassa I kävi tosiaan kesällä olisko ollut jotain 3 kk ikäinen. Ei siis löylyissä vielä, mutta luttaamassa vadissa ja lämmittelemässä alalauteilla. Vähään aikaan ei olekaan käynyt saunassa, kun mennään yleensä miehen kanssa yhdessä saunaan, kun I on mennyt yöunille.

Sitten I:n tämän hetken top-tekemiset. Lattialla viihtyy about 85% hereillä olo ajastaan, yksina ja leikitettynä. Tutkii ryömimällä aktiivisesti koko kämppää huoneesta toiseen. Mielipaikkoja on mm. keittiön pöydän alunen tuolinjalkaviidakoineen. Vierittelee palloa edellään ja seuraa sitä. Mielenkiinnon kohteita ovat myös jääkaapin tuuletusritilä, ovien saranat, tv-tason lasiovet, tarjoiluvaunun alataso, keittiössä roikkuva käsipyyhe, keittiöjakkaran metallijalat, takan tuhkaluukut, matot ja varsinkin niiden alle täytyy aina kurkata jne. Kaiken huomaa ja kaikkea pitää koikella käsin ja hampain. Leluista pop on tällä hetkellä peilit. Parin kirjan takana on peili ja niihin yrittää kurkkia "syvälle" nenä kiinni peilissä. Suurta huvia on myös peilin kautta äidin ja isin kurkistelu. Nauraa käkättänyt on ääneen myös tällä viikolla mitä ihmeellisimmille asioille. Piilosleikit alkavat myös kiinnostaa.

Liikunnan kehitys on nyt siinä vaiheessa, että konttausasentoon nousee kymmeniä kertoja päivässä, mutta vielä ei jalat ja kädet liiku siinä asennossa. Lelulaatikon reunasta vetäen on myös noussut istumaan polvien päälle. Pitää kiinni lelulaatikosta ja kurkkii sinne sisään. Nyt möys kääntyilee sujuvasti lattialla myös mahalta selälleen. Välillä vähän pää kopisee kovemmin lattiaan, mutta yleensä ei ole siitä millänsäkkään, paitsi väsyneenä.

Tutuksi on mulle tullut myös termi roikkuu lahkeessa. I ryömii mun perässä paikasta toiseen ja roikkuu puntissa kun saavuttaa...

Ruokailupuolella ollaan maisteltu ja syöty ahekrasti eri makuja. Nyt on ruokavaliossa maidon lisäksi kasviksia, marjoja, viljoja ja myös lihaa. Kaikki maistuu ja onneksi ollaan säästytty ainakin toistaiseksi allergiareaktioilta. I:llä on muuten hiukset lähteneet kasvamaan kovaa vauhtia. Liekö nämä kiinteät ruuat antaneet vauhtia siihenkin. Blondia pukkaa punaisten vauvahiusten sijaan.

Mä olen kyllä I:tä jättänyt isänsä ja mummin hoitoon ihan viikottain. Viikottaisissa koiratreeneissä aloin käydä kun I oli n. 2 kk ikäinen. Alkuun olin poissa vain sen 1,5 h mutta nyt jo pidempääkin aikaa olen poissa. Tuo kiinteiden syöntihän tietysti vapauttaa kivasti äippääkin. Alkuun söi rintaa jopa enemmän, kun ennen kiinteiden aloitusta, mutta nyt se on tasaantunut ja maidon menekki on selvästi vähentynyt.

Jaahas olikos vielä jotain muuta. Juu, pihaa pitäis pikkuhiljaa alkaa laittaa talvikuntoon. Tuntuu jotenkin stressaavalta, kun koko kesänkin jäi piha hoitamatta. Kukkapenkit pitäis raivata ja tietty haravoida. Pihakalusteet pakata varastoon ja omenapuut taas verkottaa jäniksiltä suojaan. Puuh. Pikkuhiljaa vaan pala kerrallaan. Ei kai siinä muu auta. Suihkulähde päätettiin kaivaa ylös ja täyttää. Se on sellainen riesa ollut alusta asti ja ensi kesänä se olis vielä suurempi riesa, kun I jo varmaan kävelee. Mulis siellä kuitenkin koko ajan.

Muutoin meidän elämä on päivästä toiseen aika samaa. I:n rytmistä pyritään pitämään kiinni, kotona se on helppoa, mutta jos ollaan jossain liikenteessä niin tietysti menee aina vähän sekaisin. Keskiviikon kerhoaamupäivä on arkena ainoa vakituinen meno. Huomenna torstaina mennään nyt ekaa kertaa yhdelle uudelle äippäkaverille kyläilemään.

Että tällaista meille kuuluu tällä haavaa.

Pari lisäystä.

I ei siis vielä istu tukematta kauhean tukevasti. Joskus pieniä aikoja lattialla, mutta aika nopeasti menee mahalleen. Itse ei nouse istumaan.

Ja meidän I:n uusi serkku ei ole VIELÄKÄÄN syntynyt. Nyt on jo 41+4. Vaikka ihan normaalin rajoissa ollaan, niin alkaa siskolla jo vähän käydä aika pitkäksi...

Moikka,
Huomasin Molly nyt vasta, että olit tosiaan kirjoitanut samaan aikaan. Mutta H:n tekemisiä siis kirjoittelinkin jo. Yksi juttu, mitä tekee toooosi paljon on nyrkkien syöminen!Molemmat kourat on suussa usein. Tuttia syö oikeastaan vaan väsyneenä ja pulauttaa sen nukahdettuaan usein pois. Nukkuu oikeastaan aina rievun kanssa, paitsi mahallaan ollessaan. Päikkyjä nukkuu ulkona päivittäin sen 3 h ainakin ja Sanelma; samantyylinen on asu meidänkin poitsulla. Yhtenä päivänä laitoin kevyttoppaisen haalaripussin. Siitä Ticketin untuvapussista muuten haaveilin, mutta sainkin sopivasti ostettua tosi paksun ja kivan toppapussin fleecevuorella, niin jätn Ticketin ostamatta, vaikka ei olekaan sama asia. No, kylläpäs hyppäsi asiasta viidenteen taas:)

Mahtista Mollyn perheen yöt! Mua hämmästyttää edelleen lorun voimalla nukkuminen. Ihanaa, että nyt saatte kokonaisia öitä. Eikös se yö pääty kl.6 :)?
Meillä poika nukkuu 12 h öisin, edelleen. Syö kerran yöllä yleensä. Joskus kaksi. Pientä ähellystä kuuluu välillä, mutta tutilla rauhoittuu. Kakkaa öisin ja se joskus katkaisee hyvän yön. Nyt ollaan jätetty iltasyötön jälkeen sänkyyn hereillä. Puuhastelee siellä yksin; potkii peittoa, jokeltaa jne. Rauhoittunut kuitenkin aika hyvin nukkumaan. En muutenkaan muista ollaanko kertaakaan tuuditeltu poikaa uneen.Ehkä ihan pikkuisena kerran kaksi yöllä. No, nyt on jo selkä hiukan kipeä mulla, kun nostelen poikaa. Miten muilla kesän vauvoilla ja äideillä sujuu? Ois kiva kuulla.

Kiitos muuten kuvista. Kivoja likkoja I ja M :) Mukava lukea kuulumisia, perässä tullaan..vaikka koossa olemmekin jo kaasuttaneet ohi;D

Mukavaa, jos/kun Sanelma löysi mammakamun. Onko lähellä vain kestääkö automatka kauan?

Vitsit, nauroin tuolle yöhousuissa ulos-jutulle. Mä olen kerran törmännyt ihanaan tapaukseen, kun isi oli letittänyt tyttärensä hiukset. Oli letit aika sympaattiset, mutta oli kuitenkin kovasti ollut yritystä.

Stella, toivottavasti säästytte oksutaudilta :/ Miten sitä tautia voi olla _aina_ jossain liikkeellä?! Tsemppejä mysö rempan keskellä eloon. Vaatii hermoja. Mutta loppu palkitsee ihan varmasti.

Täällä oli sellainenkin koiranilma aamulla, että huh. Jatkettin H:n kanssa unia kymppiin saakka. Minäkin nukuin niin myöhään, että ihan kroppa kipeä makaamisesta. Iltapäivällä olikin ihana auringonpaiste ja syksyn ihanat värit oikein loisti.

Kivalta kuulostaa Stella teidän lasten pk. Milloinkahan H menee hoitoon ja mihin. Piiitkä aika siihen on, mutta sitä miettii jo välillä. Haluaisin olla kotona kauan (ainakin nyt tuntuu), mutta eipä taida onnistua. Meillä myös niitä alkuja pakkasessa, joten jossain vaiheessa voisi kokeilla niitäkin. Mitäs Sanelma ja Molly; onko ollut mielessä vielä pakkaskamujen kokeilu?

Mun on Stella pitänyt kokeilla niiden kuvien pienentämistä sun avulla. Se on jäänyt. En ole nyt laittanut H:sta kuvia jakoon, kun nolottaa, kun en osaa pienentää.

Olin muuten ihan huuli pyöreänä, kun katsoin D-vitamiinivalmistepulloa, Jekovitia. Siinä on 96% etanolia eli alkoholia!! Dvitolissa ei ole. Taidan vaihtaa. Tuntuu karseelle, että annan etanolitippoja lapselle!

Jaahas. Mitäs vielä. Sandella komeet viikot. Onnea myös haastikseen.

Niin, mun yksi tutuntuttu vaihtaa kakkavaipan sokeripala suussa.. vie kuulemma hajun. Ja tällä kyseisellä sokerinimeskelijällä on oikein paha yökötys-refleksi. On siis mies. Kertoi itse, että laittaa sokeria suuhun, niin auttaa:)Mene ja tiedä..

Iiks, mulla on tiedossa kuukauden päästä yksi iltameno ja pikkujoulut aiotaan viettää miehen kanssa illallistaen joulukuussa. Ilta on jo buukattu. Kuinkahan _mä kestän_ olla erossa H:sta! Jännittävän kivaa!!!

Hello! Tänään vähän mukavampi tuo syyssää. Aurinko lämmittää.

Mannan kyssäreihin vastailen. Toistaiseksi meidän kakkonen on ja pysyy jäissä. Voi olla että ikuisesti. Se yksi huurunenähän meillä siellä vaan enää onkin oljessaan tallessa. Mutta tällä hetkellä aatokset on siihen suuntaan, että I saa täyttää meidän sydämet kokonaan. Mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan, joten aika näyttää miten tässä käy.

Mammakamu jolle tänään menen, on ihan tuossa lähellä. 5 min autolla. Toinen on sitten 10 min päässä ja kolmas ehdokas n. 15 min päässä. Että hyvin ovat tässä lähellä. Mukavaa jos yhteistä puuhaa löytyis.

Nyt ryhdyn muihin hommiin koneella. I jälleen normaaleilla puolen päivän päiväunillaa. Ei muuten Molly I:kään enää nuku kunnon päiväunia sisällä. Ulos vaunuihin pakkaan nykyään aina molemmille päikille. Saas nähdä kuinka talven pakkasilla käy. Täytyy varmaan viedä sitten tuonne autotalliin, jossa on läpi talven +5 astetta!

Hmm. Manna, oletteko konkreettisella tasolla puhunut niistä pakkasalkioista miehen kanssa vai yleisesti vaan että jossain vaiheessa kokeilette taas? Me ollaan nimittäin mietitty ja pohdittu ja mä just vähän surffasin täällä vanhoja ketjuja, että mitä mieltä äidit on yleisesti sisarusten ikäeroista, kuka haluaa mitä mistäkin syystä, mikä on monelta tuntunut olevan hyvä ikäero jne. Korostan, että tajuan siis ettei PAS koskaan edes välttämättä tärppää, mutta kunhan mielessään miettii... Meidän lääkärihän kysyi jälkitarkastuksessa, että olisiko katastrofi jos tulisi toinen vaikka NYT (ehee, pyhänhengen voimalla sit varmaan :D) ja sanoi vaan että jos olisi niin miettikää ehkäisyä ja jos ei, niin se voi hyvinkin tärpätä luomusti milloin vaan. Ollaan vähän ajateltu että saa tulla luomusti jos tulee (yeah right) M:n täyttäessä 1 vee... Ehkä? Ja jos/kun mitään ei tapahdu niin varmaan vuoden sisään, eli M:n täyttäessä 2 v, voitaisi alkaa kokeilemaan PASseja. Näin nyt tällä hetkellä tuntuu, mutta todistetusti naisen mieli voi muuttua miljoona kertaa ihan vaiks huomiseen mennessä, heh.

Pakkasalkioista lääkäri sanoi sitäkin, että parempi mitä aiemmin ne sulattaa ja käyttää sillä niiden laatukin menee siellä "huonommaksi" vuosi vuodelta vaikka käytännössä pakastetaankin kymmeneksi vuodeksi. Tiedä sitten?

Meillähän niitä alkioita on vielä peräti 9 kpl siellä, kolmessa oljessa mikä tarkoittaa siis että kolme PAS:ia voidaan kokeilla. Jotenkin tuntuu, että jos ei niistä natsaa niin uutta IVF-hoitoa ei tehdä. Mutta never say never tietty. Montako teillä olikaan Manna? Entä onko Tiitulla, Nasupilla, Gissalla pakkasessa mitään? Keijulla muistaakseni ei ole.

Ai niin, mulla on Manna selkä välillä aika väsynyt. Tuntuu, että M on kerännyt lisää painoa aika paljon nyt ihan viime viikoilla. Taas varmaan joku spurtti.

Iltaa!

Kiva lukea kuulumisia. Mä olen aika laiska kirjoittelemaan, sorry.

Sama juttu meidän heinämiehellä eli nyrkit suussa koko ajan! Kuolaa tulee sen mukaisesti.. On muutenkin aika kova pulauttelemaan, jos siskoonsa vertaa. Monta vaatekertaa menee päivässä - äidillä myös.. O muuten kääntyi tänään selältä vatsalleen! Päivää vaille 3kk vanhana. Noin 3 viikkoa aikaisemmin kuin Hertta. Tästä se lähtee :).

On pari kertaa myös nauranut ääneen, ekan kerran yöllä! Oli kyllä tosi hauskan kuulloista. Olen vaan niin myyty tuolle pojalle, ah.

Sanden viikot ovat tosiaan jo huimat! Onnea haastatteluun, hauska homma!

Pirittan B:n matka saa kateudesta vihreäksi.. Koskahan sitä itse pääsisi? Vuoden päästä viimeistään!

Mollyn M:n unet ovat uskomattomat! Onnittelut! Unikoulu toimii siis.

Hertta on kyllä tosi hauskaa seuraa nykyään. Tuntuu, että oppii uusia asioita joka päivä, oikein imee itseensä uusia juttuja ja on tosi kiinnostunut kaikesta. on oppinut mm. piirtämään (piirtää mm. kissan ja sille korvat, jalat, silmät jne.) ja leikkaamaan saksilla. Koko ajan kysyy, mitä missäkin lukee ja tavaa tyyliin: ii, aa, äm, kissa.

Nyt kylvetyshommiin!

Perjantaita taas. Menipäs viikko tosiaan vikkelään, jälleen. Ollaan Antsun kanssa luuhattu Hullareilla, vaikkei sen kummepia ole hankittu. Aika vakiokamat aina, ja tänään kassilliset Herkusta. Onneksi olin viimein ajoissa ja hankin Masalle Reimatecin talvirukkaset Stokkan kantistarjouksesta. Viime talvena olin auttamatta myöhässä, ja olivat loppu. Kauheen vaikee noissa(kin) miettiä kokoja.

Sandelle tsemppiä haastikseen. Kiva juttu kyllä! Neltsille varmasti 98 on vielä iso, kun M käyttää sitä nykyään. Eikö 92-98 olisi enemmän passeli?

Meillä uhma on tällä hetkellä niin huipussaan. Jätkä on kiukkuinen kuin ampiainen, taistelee joka asiaa vastaan, ei todellakaan usko mitään ja härnää siskoaan. Ihan ihmeellinen tila jotenkin. Selvästi voimakkaampi kuin aiemmat. Sitä miettii jo murrosikää, että millaisiksi nämä lapset oikein muuttuvatkaan...Kieltämättä joskus miettii, miten paljon helpommalla sitä pääsisikään, jos lapsi olisi päiväkodissa nyt. Jäisi pahimmat uhmakohtaukset kokematta ja illalla ne voisi kohdata tuplamiehityksellä :-)

H:n ja M:n yönet ovat kyllä ikäisekseen uskomattoman hyvät. Harva noin pitkiä unia porskuttaa. Taitavat olla hyviä iltatankkaajia myös?

Masan 3-vee nla oli viimein. Saatiin ruokailuun tukea, mikä kiva juttu. Pituutta on 101 ja painoa 15, joten kyllähän tuo kasvaa, vaikkei juuri pöydässä viihdy.

Stellalle remppatsemppiä. Pääsittekö yksimielisyyteen lopputuloksesta? Entäs Fatboy? Suosittelen F:a lämpimästi, ihan hitti ja mahtava loikoiluun. Aiotaan hankkia toinenkin, kunhan jossain vaiheessa talous antaa myöten.
Kiva muuten, että olette niin tyytyväisiä päiväkotiin. Varmasti jokaisen vanhemman toive ja tavoite.

Samuko se oli yöpuvussa ulkona..? Ihan tuttua meilläkin, kerran Annan vauva-aikana mies oli pukenut jotenkin hassusti bodyn yöpuvun päälle tms. kun ajatteli sen olevan hyvä niin..Siis what?? On ne hassuja, jotenkin sellainen tietynlainen tilannetaju on hakusessa ajoittain.

Ah, vkloppu edessä. Yhdet kaverit tavataan, muuten löllöillään perheen kesken. Se on niin mukavaa :) Aivan ihana ruska läheisessä puistossa, joten siellä ainakin aikomus viettää aikaa. Lapset tykkää kirmailla nurtsilla ja isojen vanhojen puiden alla ja lehtikasoissa. Ai niin, onhan meillä yksi maalausurakka tai sen vieminen loppuun...

Viikkistä siis kaikille!

Iltoja täältäkin!

I:n serkku päätti vihdoin eilen tulla maailmaan viikoilla 41+5. Hyvin meni kaikki, vaikka ei ollut meinannut kipulääkkeistä olla siskolle apuja. Aiemmissa synnytyksissä pärjännyt aquarakkuloilla, mutta nyt epiduraali oli ainut mikä toi yhtään helpotusta. Niin siis tyttö tuli mitoilla 53 cm ja 4100 g. Ei siis mikään kirppu! Saas nähdä ottaako I:n kiinni mitoissa...

Pirittalle hermoja Masan uhmaan. Hieman kauhulla odottelen meidän I:n mahdollista uhmaa. On nimittäin nyt jo välillä aika pippurinen, kääks.

Huomenna mulla onkin ohjelmassa koiratreenit ja sen päälle lastenvaatekutsut. Tulee vähän irtiottoa likastakin. No sunnuntaina sitten on taas aikaa olla perheenä yhdessä. Lähdetään varmaan pikkuista serkkua moikkaamaan, mikäli ovat jo päässeet kotiin sairaalasta. Tällä tietoa huomenna pitäis jo kotiutua.

Se on moro!

Iltaa, tais siis alkuiltaa :) Tosi kiva lukea teitin kuulumisia, vaikken taatusti ehdikään kaikkea kommentoimaan. Mai viihtyy ainakin hetken maitopullonsa kanssa. On niin hassua kun itse ottaa sen pullon ja juo maidon ja syö lusikalla pöydän ääressä että voin itse puuhailla jotain muuta. Ihan utopistista :)
Potalla oloa on myös harjoiteltu mutta toistaiseksi sinne ei ole tullut mitään.

Mä meen ma duuniin ja juttelemaan työnkuvasta, se on vähän vaihtunut kun osa hommista on ulkoistettu, just ne tylsät hommat :) ja toimitilatkin vaihtuu ja työmatka lyhenee,ihan kiva. On musta ihana aloittaa työt tolleen pehmeesti. Tänään oltiin Main kanssa muskarissa kun tuntuu että ohjelmaa on pakko kehittää jo tuon ikäiselle mutta p-kotiin en vielä raaski viedä. Jaa, oltiin me silakkamarkkinoilla :)
On kyllä ihmeellinen äiti-vaihe päällä nyt, jos ollaan porukalla kaupassa ja mä häviän kulman taakse, alkaa armoton poru vaikka isä on vieressä?? Ikävaihe?

Kiva kuulla Mariskasta!
Joo, täälläkin välillä huokailen miehen pukemisille ja syöttämisille. Ei esim. muista antaa maitoa Maille ollenkaan jos ovat kaksin, siis tyyliin koko päivänä.

Onnea I:lle tyttöserkusta!

Meillä ei ole pakkasalkioita ja tällä hetkellä syön kuitenkin vielä pillereitä vaikka olinkin kuukauden ilman. Jotenkin voin paremmin (endo?) pillereiden kanssa ja se luomuplussa tuntuu niin utopistiselta meille. Imetyksen jälkeen oltiin kuitenkin monta kk ilman ehkäisyä ja silloinhan monilla just tärppää? Hoidoista ei just nyt olla puhuttu.

Sorry, nyt jäi kaikki kommentoinnit, Mai karjuu vieressä..mies lähti duunin illanistujaisiin.

Mukavaa viikonloppua!

No niin, rauha huushollissa kun Mai nukkuu..ei varmaan pitäisi taas sanoa mitään mutta nyt ei nukuteta ollenkaan vaan koppaa uninuken kainaloon ja nukahtaa itse. Päikkäreillä samaa metodia vastaan kapinoi parina päivänä mutta huikkasin vaan partsin ovesta että nyt nukutaan. Tämä toimii siis vaan kotona, kyläpaikassa pitää kyllä olla minun näkyvissä että nukkuu päikkäreille, seison esim. lasioven/ikkunan takana, se riittää.
Ja yöunille nukahtamista helpotti kovasti meillä kun otettiin aika kirkas yövalo pois. Mai nukkuu paremmin pimeässä näköjään kun itse ajatteli että tuntee olonsa turvallisemmaksi pienessä valossa?

Eikös olekin tosiaan Molly upeaa kun omaa aikaa illalla on yhtäkkiä ruhtinaallisesti :)? Siis niin luksusta! Tosiaan noissa nukutushommissa kannattaa varmasti olla jämpti, meillä alkoi vaikein vaihe varmaan jossain 8 kk kieppeillä kun Mai nousi seisomaan pinniksessä, niin myös yöllä kun heräsi ja huusi siinä sitten. Ei auttanut siihen mikään muu kuin kädestä pitely tai viereen otto. Mehän tehtiin muutenkin kaikki klassiset virheet, otettiin viereen keskellä yötä varmaan 10 kk ikäiseksi, annettiin vettä jne.ja kuuntelin niitä neuvolan räpätyksiä mutta nyt kyllä tyttö nukkuu kuin tukki 19.30-8 että on niin lapsikohtaista ja jokainen tekee kuten paraaksi näkee.

Molly, kysyit niistä ruoka-ajoista. Kyllä ne on aika tarkat, saattaa heittää vaan about ½ h ja kotona mekin mieluusti ollaan tai jonkun luona. Kahvilassa heittelee muonat pitkin lattioita, ihan turha edes enää mitään purkkiruokaa siellä tuputtaa. Kesällä söi paistettuja muikkuja(!!) mun lautaselta Tertin kartanossa kun ei oikein ollut lounaalla muuta lapsille sopivaa eikä oma sapuska kelvannut.

Saunaan Mai viettiin tosi mietoon löylyyn muistaakseni ½-vuotiaana. Yleisohje taitaa tosiaan olla tuo 1v. mutta varovasti voi varmaan aiemminkin kokeilla vaikka jälkilöylyssä ja näkeehän sen tosiaan sitten miten lapsi tykkää olla. Mai tykkäs ja tykkää kyllä ja kylvystäkin sain tänään huudon kanssa ottaa pois kun olis siellä miten kauan vaan.

Ihanaa Manna kun nautit äitiyslomasta! Onhan se mahtavaa kun on sitä pitkään odottanut. Tuntuu vaan että tän ikäisen kanssa on NIIN erilaista kun vauvan ja töihin on jo ikävä, mitä en olis kuunaan uskonut.
Varmaan vähän sekava toi mun edellinen viesti, menen siis töihin vasta tammikuussa ja ma vasta palaveriin.

Huisin nopeeta on ollut ja on tuo I:n liikkeelle lähtö. Pian jo konttaa taatusti!

Pirittalle voimia Masan uhmaan! Tuota vaihetta tosiaan odotellessa..voi apua.

Nyt aloitan oman iltani, ihana pizzaslica uunissa, viinilasin taidan jättää huomiselle miehen seuraan. Mennään päivällä anoppilaan ja ilta sitten kotona herkutellen kun M menee unille.

Edelleen sitä mukavaa viikonloppua!

Heihei!

Pyydän jo etukäteen anteeksi etten pysty hirveästi kommentoimaan juttujanne, kun en ole ehtinyt viime aikoina taas edes lukemaan palstaa. Niin se arki vaihtelee. Älköötte pahastuko.

Mitähän muuten Pepille kuuluu? Laskettu aika lähestyy ja voi olla piankin kun kyse on monikkoraskaudesta! Kerrohan kuulumisia jos voit.

Ihanasti kevätvauvat nukkuvat yöunia, tosi hienoa. Ihan upeeta, että Mollyn unikoulu tuotti tulosta! Meilläkin on aina nukuttu niin loistavasti, etten siksi oikein kehtaisi mistään valittaa. Yöunet on kuitenkin ne tärkeimmät. Jossain vaiheessa meillä oli se ongelma sänkyyn nukahtamisessa, mutta muuten yöt on menneet hienosti. Nykyään kaksoset nukahtavat muutamassa minuutissa omiin sänkyihinsä. Toiset yöt menevät ilman tutituksia, toisina joudutaan kerran pari käydä antamassa tuttia.

Valitan silti ihan vähän :) E:llä on ollut nyt jokin ongelmakausi, ei suostu nukkumaan päikkäreitä juuri yhtään, useimmiten puoli tuntia ja herää sen jälkeen itkien hirveästi. Sama on joskus silloinkin, kun laitan nukkumaan, itkee vaan. Ennen tätä molemmat ovat nukahtaneet myös päikkäreille helposti omaan sänkyyn. Koska päiväunet nyt jäävät vähäisiksi, sitten kiukutellaan koko päivä. Tai voi se kiukku tietysti johtua ongelman ytimestäkin (joka on mikä?). Huoaah, niin vaikeeta tietää mikä vaivaa. Hää syökin niin huonosti, se tosi on nyt parantunut vähäsen. Ehkä hampaat vaivaa. Tai sitten normimaitoon siirtyminen. Ensi viikolla soitan neuvolaan, jos vielä jatkuu. Pari viikkoa on nyt kestänyt. Poika on kuitenkin ihan virkeä ja toisinaan hyväntuulinen, joten en usko olevan mitään pahempaa. Yksi, mitä olen ihmetellyt, on silmien siristely. Se voi tietty johtua väsystä. Kuulostellaan.

Nam, Mai on jo saanut paistettuja muikkuja! :) Mekin kyllä annetaan epeleille lähes kaikkea mitä itse syödään. Viime sunnuntaina haettiin kiinalaista lähipaikasta ja syötiin kaikki sitä hyvällä ruokahalulla. Niin helppoa! :)

Mietin tässä just Pirittaa yks päivä kun kelailin hankkia fatboyn. Suosittelet sitä siis? Meillä on yksi tollainen kasarijäännesäkkituoli ja lapset rakastavat sitä. Se on vaan aika pieni meille kaikille :) Miten pieneen tilaan sen fatboyn tarvittaessa saa? Ts. miten ison tilan se vaatii?

Meillä on pakkasukkoja 3 kpl, samassa oljessa. Kyllä mä haluaisin joskus ne käyttää, siis YKSI vain siirrettäisiin :) Ehkä sitten kun kaksoset ovat 4 v.

Kyllähän tuo päiväkotiasia käy mielessä usein päivisin, kun nyt on ollut tosi rankkaa päivisin. Silti tiedän, että tein meille oikean päätöksen, kun palaan töihin vasta ensi syksynä. Hetkeäkään en vaihtaisi pois tästä elämästä näiden ihanien murujeni kanssa. Leikkipuisto ja ylipäätään ulostautuminen ovat kyllä avain jaksamiseen :)

Kiitos muuten Nekku taannoisesta lapsiparkki-infosta! Varmasti kokeilemme sitä joskus, tästä meidän läheltäkin löytyy sali, jossa tarjotaan ko. palvelua.

Nyt lysähdän sohvalle katsomaan Totuuden hetkeä. Jeps, jollain kieroutuneella tavalla se vaan on mielenkiintoista katsottavaa :) Hyvää viikonloppua!