Tahkoojaplussat 96

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips,

Mielenkiintoisia unikeskusteluja teillä. Anna W:n kirja mullakin on ja suhtaudun myös joihinkin juttuihin aika skeptisesti, hän tosiaan esim. väittää, että kaikki vauvat nukkuvat täydet yöt 4 kk:n iästä alkaen. Anna on ruotsalainen 9:n lapsen äiti, joka on omasta kokemuksestaan kirjoittanut tuon kirjan ja kehittänyt "metodit". Mun mielestä on kyllä hyvä muistaa sekin, että hänen lapsensa ovat vissiin kaikki syntyneet 60- ja 70-luvuilla... Tosin hän kyllä itsekin myöntää, että mitään koulutusta hänellä ei ole. Mutta tuota Mollyn mainitsemaa "riimi-unikoulua" me ollaan nyt kokeiltu Linukselle ja se kyllä toimii, nyt kun herää yöllä, riittää, että sanoo huoneen ulkopuolelta "hyvää yötä, nuku vaan" (tämän "riimin" voi siis valita itse, mikä tuntuu sopivalta). Ihan uskomattomalta tuntuu, että poitsu seisoo sängyssä ja huutaa, mutta kun kuulee tuon, menee takaisin pötkölleen ja laittaa silmät kiinni:) Munkin mielestä kyllä Suomessa suositellaan, että unikoulutetaan vasta puolen vuoden iässä, en kyllä tiedä kuinka tarkkaa se on ja miksi. Molly, meillä yösyötöt vähenivät vasta iltapuuron myötä, muistaakseni 5 kk:n iästä alkaen saa antaa sitä. Tosin L söi tissiä kerran yössä ihan vuoden ikäiseksi, joten siinä mielessä olen huono neuvomaan:) Mollylle tsemppiä yövalvomisiin, toivottavasti helpottaa pian!

Ihanat nimet Mannan pojalla ja Mimmun tytöllä!

Kiva kuulla gissasta, työniloa! Varmasti Leon nukkuminen ja "repiminen" ym. helpottaa, kun tottuu uuteen tilanteeseen. Kyselit jossain vaiheessa mun töihin menosta, näillä näkymin olen palaamassa helmikuussa.

Täällä katsotaan myös BB:a, ihan hauskoja tyyppejä tuntuu olevan. Suosikkia en osaa vielä nimetä, ärsyttäviä mun mielestä ovat Tuija, Aso ja Lotta.

Vau, mitä löytöjä Sande on tehnyt kirppikseltä! Itse en olekaan käynyt kirppiksellä vuosiin, ehkä pitäisi.

Kivaa, meillä on viikonloppuna rapujuhlat tiedossa. Vähän kyllä jännittää jättää Linus ekaa kertaa yöhoitoon, lähinnä siis harmittaa hoitajien puolesta, jos/kun poitsu heräilee yöllä. No, mennään kyllä itsekin sitten yöksi tuonne hoitopaikkaan ja voivat sitten vaikka soittaa meidät paikalle, jos tulee isompi hätä. Huh, mitenköhän pää kestää snapsit piiiitkän tauon jälkeen:)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Kiva, kun alkaa porukka olla taas koossa :-) Oih, Pärnu! Olen kuullut paljon samanmoisia kehuja Nekku, sinne sitten suunta tulevina kesinä. Onhan se iisimpääkin matkata, kun on tuossa lähellä. Aika Luksusta, että pääsette kahden laivalle. Meidän muksuja ei kukaan kaitsisi niin kauaa, mutta ehkä vuoden kahden päästä. Hope.

Mä olen koukkuuntunut onlineshoppaukseen...Nettikaupoista saa kuitenkin hieman halvemmalla, vaikka postikulut tuleekin päälle. Ja onhan se helppoa :) Eipä noihin kauppoihin tätä nykyä oikein muuten pääse/ehdi. Vaatteita en osta, kun niitä on kuitenkin kiva hypistellä livenä, mutta pientä kivaa kotiin. Dilemma on sitten se, että mun tuloilla ei isoja laskuja maksella..hehee. No mutta onneksi kaupunki palkitsee taas kotonaolosta, ja alle 1,5-vuotiaasta saadaan Hki-lisää 45 e:n korotuksella - wau!

Voi meidän pikkupäiväkotilaisia. Hertta et kyllä saa paljon huilahtaa, mutta onneksi teidän pikkumies on niin leppoisa tapaus. Kahden kanssa sohlaaminen vie voimia ja etenkin mustasukkaisuuskohtaukset. Niin samanlaisia tunteita sitä kävi läpi vuosi sitten, surin kamalasti Matskun puolesta, ja toisaalta Annaa ei ehtinyt sylitellä niin paljon kuin olisi halunnut...Alku on haastavaa, mutta kuten on todettu: nyt se helpottaa ja palkitsee. Helpompaa on silloin ja voin puuhailla omiani, kun molemmat ovat kotona, vaikkakin M vähän väliä härnää ja huudattaa Annaa.
Voi kurja Leoa. Toivottavasti -ja uskon - että hän sopeutuu uuteen tilanteeseen nopeasti. Kaikkihan varmaan jollain tapaa protestoi ja näyttää mieltään kotona. Millainen hänen ryhmänsä on, onko siellä paljon samanikäisiä? Onko hoitaja mukava?

Hienoja löytöjä Sande. Halvalla lähti Le Creuset, ja on varmaan kyllä ikuinen kapistus. Mä en ole kirppari-ihmisiä, vaikkakin uskon, että sieltä voisi tehdä huippulöytöjä. Tästä eteenpäin aion niissä käydä katsomassa leluja. Ollaan huomattu,että turha mitään ostella uutena, kun menevät kuitenkin hetkessä rikki. Pitää olla terästä ja betonia, ettei Masa saisi hajotettua :/

Mä aina ihmettelen, kuka voi katsoa BB:ä...Kaikin puolin ihmeellinen ohjelma, kamalaa örvellystä. Toisaalta mä katson esim. Diiliä, joka voi monen mielestä olla sitä alinta kastia :)

Musta tuntuu näin mutuna, että 6kk:n ikä unikoululle perustuu siihen, että useimmat lapset ovat siihen ikään mennessä syöneet kiinteitä, monet jo kuukausia.

Anskulta piti kysellä lisää uudesta kodista. Pitääkö sinne tehdä remppoja? Keittiö näytti ainakin hyvältä. Mageet ovet eteisessä :)

Tiitulle mukavaa rapujuhlaa! Meillä ei ole mitään rapujuhlaperinteitä, mikä on vähän harmi. Taidetaan olla kotoisin väärält puolelt maata. Mä ainakin.

Mukavaa loppuvkoa!

Terve! Juuri aletaan tässä aamiaiselle, tulin pikalukemaan kuulumiset.
Ihana nimi tosiaan Manna pojalla, kuten jo tekstarilla vastailinkin, on niin hänen näköisensä :) Ja kiva kun ristiäiset meni hyvin vaikka sankari karjuikin..

Mollylle tsemppiä ja voimia yövalvomisiin! Mä en oikein osaa auttaa muuta kuin omasta kokemuksesta, Mai lopetti yösyönnin 7 kk ikäisenä mutta heräili aika pitkään silti öisin. Mitään varsinaista unikoulua me ei kai taidettu pitää, meillä oli se vanha virsi että aikaansa kutakin ja aivan helvettiähän se yöheräily oli. Mies auttoi aina kun pystyi ja nukuin korvatulpilla toisessa huoneessa että sain edes joskus kokonaisen yöunen.
Mä en ole lukenut tuota Anna Wahlgrenia ja saan aika lailla näppylöitä myös Vauvalehdistä ym. joissa aina toitotetaan että vauvan tai lapsen ei saa huutaa YHTÄÄN ja syliin pitää ottaa aina kun vaatii ja sitten on huono omatunto jos ei aina ehdi tarpeeksi huomioida. Koetan mennä oman maalaisjärjen ja vanhempien&kokeneempien ihmisten mukaan, niin mun on itse parempi olla.

Gissa on aloittanut työt, wau! Anteeksi mutta mua melkein nauratti tää lasten samankaltaisuus, nimittäin Mai repii mua tukasta ja nipistelee ym. ja lisäksi vielä nauraa päälle kun kiellän. Siis niin ärsyttävää! Eli jos yhtään lohduttaa niin ei välttämättä johdu hoitoon viemisestä vaan ikävaiheesta..?

Sanelma, samaa sanon minäkin että kuuntele itseäsi kotiinjäämisessä. Aina kuulee sanottavan että lapset on vaan kerran pieniä ja se aika menee äkkiä joten ole kotona niin kuin susta tuntuu hyvältä. Miehet ei todellakaan ole samanlaisia tunneihmisiä lapsiin liittyvissä asioissa, se on monesti todettu myös täällä kotona (eli sympatiat myös Mannalle!). Me ei varmaan koskaan olla riidelty/kinattu niin kuin nyt Main kasvaessa kun molemmilla on välillä hermo piukassa ja väsyttää. Mä kaipaan kans välillä töihin mutta toisaalta ajattelen että ehtiihän sitä. Ja tammikuussa oisin siis menossa tekemään osa-aikaviikkoa.

Kiva kuulla Tiitustakin pitkästä aikaa! Mukavia rapujuhlia teille, ainahan se hoitoon jättäminen mietityttää mutta toisaalta oma aika miehen kanssa on niiiin tärkeää ettei sitä voi liikaa korostaa.

Nekun ja perheen reissut kuullostivat ihanilta. Ai te olitte kaksin Tukholmassa, jos oikein ymmärsin? Mahtavaa laatuaikaa.

Pakko muuten jälkikäteen vielä kommentoida Stellan kasaribileiden lookkia, aivan mahtavaa! Ja muuten, niitä salihousuja myydään edelleen H-veden iltatorilla, ja tuskin naamiaistarkoituksiin :) Oli meillä hauskaa kesällä niitä mallaillessa.

Nyt on pakko mennä, kamala ilma muuten ulkona, huh! Me ollaan menossa huomenna miehen kans häihin, pari on jo naimisissa mutta luvassa on bileet. Mummi tulee Main seuraksi. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Huomenta taas! Aamun rauhallinen hetki, katsotaan kauanko ehdin kirjoittaa :)

Kiva kuulla Tiitustakin, kiva että pääsette rapujuhliin!! Varmaan ihan hyvä aika harjoitella yöhoitoa, tai mä ainakin uskon niin. Leohan oli silloin Madonnan keikan takia mummilla hoidossa, tai siis mummi oli meillä. Tosi hienosti oli mennyt, pikkuinen ikävä jossain vaiheessa, mutta ei muuta. Toivottavasti teillä menee yhtä hyvin.

Mä en ole juurikaan kirppikseltä ostellut, myynyt kyllä sitten senkin edestä. Mulla on aina silloin tällöin sellainen viikkopaikka, nytkin pitäisi käydä varaamassa. Pidän sitä sitten niin kauan, ettei enää ole myytävää :) Tavaraa kertyy hirveät määrät ja tila loppuu kesken, joten pakko ne johonkin on laittaa ja roskiin en tietenkään halua heittää. Huutonetistä olen ostellut Leolle jotain yöpukua ja muutamia uusia vaatteita.

Mimmun tytöllä tosi nätti nimi myös, unohdin viimeksi kommentoida!!

Mä en myöskään katso BB:a, ihan karmeaa sontaa. Toisaalta tiedän, että jos katsoisin pari kertaa, niin jäisin heti koukkuun. Muita tositv-juttuja katson kyllä ahkerasti, huippiksia, unelmien poikamiestä jne laatusarjoja :)

Piritta, Leon hoitaja on tosi mukavan tuntuinen, en ainakaan vielä ole moitittavaa huomannut. Siellä on 3 tyttöä, kaksi 4-vuotiasta ja 10 kk ikäinen. Hoitajalla on 2 kotona asuvaa kouluikäistä poikaa, jotka kai iltapäivisin jonkun verran viettää heidän kanssa aikaa, pitävät kuulemma kovin pikkuisista. Se on ihan mukava juttu mun mielestä, haluavat kuulemma hiihtolomankin viettää kotona hoitolasten kanssa :)
Leo oli eilen ekaa kertaa osallistunut muiden kanssa leikkeihin, eikä ollut enää tarkkaillut sivusta ja halunnut niin paljoa syliin. Tosi kiva kuulla, heti helpompi olla töissä. Aamulla itki vielä, mutta sitä kai voi jatkua pidempäänkin. Mun pitää nyt vaan jostain löytää hermoja noiden raivareiden kestämiseen, lyhyillä yöunilla pinna on jotenkin aika onneton. Viime yön nukkui kokonaan, jeeeeee!!!!

Ai niin, mäkin olen käynyt Pärnussa... meidän isä sai siellä sydärin ja käytiin sairaalassa katsomassa sitä, tosin oli tajuttomana ja sitten vietiinkin kopterilla Suomeen. Ei siis tullut paljoa kaupunkia katseltua, ihan kivalta vaikutti kuitenkin :)

Kyllä mulla on kauhea morkkis siitä, että tulin jo töihin, varsinkin kun muut Leon ikäiset saavat olla vielä kotona :( Siis ihan mun omassa päässä tämä on, en väitä että muiden vika!! Spekuloin jatkuvasti olisinko voinut jäädä kuitenkin kotiin jne, turhaa tietysti, kun täällä olen :/ Kivaa täällä töissä on ollut, ei sen puolesta mietitytä.

Sanelman miehellä tuntuu olevan miesten hyvin yleinen ongelma. Eivät vaan oikeasti tajua, että miten lyhyt tämä aika on ja sitä ei saa koskaan takaisin. Mun mies ei varmaankaan olisi estellyt, jos olisin vielä halunnut hetkeksi jäädä ja olinhan mä nytkin jo pidempään kotona, kuin pelkän äitiysloman. Hänellä kuitenkin huomaa sen muissa yhteyksissä, häärää illat pihalla jotain "tosi tärkeää" autonpesua jne. Välillä jaksan siitä sanoa, mutta se on toisaalta turhaa, jos itse ei sitä tajua. Kysyi esim. 1-vuotisneuvolasta, että "onko mun pakko tulla?". No ei tosiaan ole, mä en vaan mitenkään voi ymmärtää, ettei halua tulla?! Oli siis vapaalla silloin, kyllä mä ymmärrän sen, ettei töistä lähde, koska on yrittäjä. Pidä siis Sanelma oma pääsi vaan ja koita saada mies ymmärtämään oma kantasi, vetoa vaikka johonkin konkreettiseen, että pitää osata jotain tiettyä, ennen kuin haluat viedä hoitoon tms. Se ehkä on miehen helpompi ymmärtää?

Keijukin oli ehtinyt kirjoittaa tässä välissä, kiva kuulla susta!! "Kiva" kuulla, että Mailla samanlaisia taipumuksia. Meilläkin oli vielä hetki sitten niin, että se nipistely ja lyöminen liittyi ihan hauskoihin juttuihin ja naureskeli kun teki niin, jotenkin tuntui, että osoitti hellyyttä niin?! No, nyt ei osoita enää, vaan huutaa ja raivoaa ihan täysillä ja jos ei ole sylissä, niin hakkaa päätään lattiaan, mikä on tosi pelottavaa :(
Patapum on ollut muuten kovassa käytössä!!

Nyt pitää lopettaa, mullahan meni koko aamu täällä :)

Sissus, mikä keli täällä! Nysse syksy tosiaan taisi tulla.

Miten Mollyn yö?

Kivaa, Tiitulla rapujuhlat! Muistan, että teillä oli viime vuonnakin ja L kunnioitti niitä nukkumalla loistavasti. ;-D Mullakin on tänään työporukan rapujuhlat, jees. Tosin mua hirvittää jo valmiiksi huominen krapula, koska tossa seurassa ei paljon lasiin syljetä… Huh.

Loistolöytöjä kirpparilta! Heh, mulla vähän tota Sanelman kuvaamaa hajuonkkelmaa. Käyn tosi laiskasti, mutta tässä lähellä on yksi tosi hyvä itsepalvelukirppari, josta olen tehnyt löytöjä. Just pari vkoa sitten ostin kasan vaatteita Lotalle, osassa oli laput kiinni. Ilm. joku vaatefriikkiäiti ostellut Jenkeistä tms. Itsellenikin olen tehnyt löytöjä. Huuto.netistä olen löytänyt parit täysin uudenveroiset merkkikengät ihan pilkkahintaan! Noista tulee hyvä mieli.

Eiköhän Hertan pahin mustasukkaisuus pian helpota? Mimmu, eikös teillä ole mennyt aika kitkatta? Miten Juskalla? Me päästiin mielestäni hurjan helpolla, imetykset oli alkuun hankalimpia juttuja ja tietty piti könytä syliin just silloin, mutta meni helpommalla kuin pelkäsin. Enkä mä koskaan surrut L:n huomion vähenemistä, musta se oli vaan ihan tervettä. ;-D Totta kyllä, että se nuorempi joutui olemaan sitterissä ja odottamaan palvelua, mutta onneksi Eltsu oli pienenä ihan superlunki.

Peesaan Keijua, yhteinen aika miehen kanssa on supertärkeää! Lapset hoitoon vain ja hyvillä mielin. Huomaan kyllä itsestäni, että tämän toisen jätän NIIN paljon helpommin hoitoon. Eltsuhan on 6 kk ikäisestä ollut useita kertoja viikossa siellä lapsiparkissakin. En tiedä, olisinko Lottaa samalla tavoin jättänyt. Juu, me tosiaan oltiin Tukholmassa kahden, ah. Lompsittiin vain kaupungilla ja syötiin sushia.

Elli ei revi hiuksia, mutta puree ja se sattuu. Hänkin nauraa rätkättää päälle. Hää saattaa kävellä suvereenisti huoneen poikki, mutta ei kuitenkaan vielä ole vaihtanut kävelyä ensisijaiseksi liikkumismuodokseen, neliveto kun vielä toistaiseksi nopeammin.

Leon hoitopaikka kuulostaa tosi kivalta! Se on tärkeä juttu.

Adios!

Perjantaita,

gissa, ihan luonnollista nuo pohdinnat työt vastaan kotonaolo. Kyllä se varmasti siitä, kun pääsette taas vauhtiin. Itselläni on yllättäen tullut sellainen fiilis, että olispa kiva jo mennä töihin... Tosi ihmeellista, kun aikaisemmin ajattelin, että olisin kyllä kotona 3 vuotta, jos se rahallisesti olisi mahdollista. Kiva, että Leon hoitopaikka vaikuttaa mukavalta.

Linuksellakin oli muuten tuo puremis- ja repimisvaihe, sattui imetyksen lopettamiseen, joten oletin sen johtuvan siitä. Nyt ei ole enää tehnyt, mutta saas nähdä, tuleeko sitten vielä ikäkauden mukaan uusi taisteluvaihe.

Piritta, olen myös syntynyt rapujuhlattomalla vyöhykkeellä, en ollut koskaan ollut, ennen kuin otin riskin ja rakastuin suomenruotsalaiseen;) No, tosin huomiset rapujuhlat ovat Tampereen suunnalla, joten on se perinne sinne hämeeseenkin jonkin verran levinnyt. Viime vuonna tosiaan rapukekkerit pidettiin meillä ja niin pidetään vielä myöhemmin tänä vuonna, on kahden eri kaveriporukan perinteitä.

Ai niin muuten, näin unta, että Hertan pojasta tuli Martti, enneuni?:)

Mukavaa viikonloppua!

Heippa

Ihanaa perrrjantai :) Töissä vielä, mutta kohta jo tarkoitus suunnata kohti kotia.

Mä en ole lukennut Anna W:n kirjaa. Meillä Teemu oli ihan mahdoton yöherättelijä 4 kk vanhana. Meillä tepsi vesihömpsy ja tutti..paria yötä kauempaa ei jaksanut vesihömpsyn takia herätä. Samu oli taas toista maata. No jokatapauksessa voimia! Ja toivotaan, että tytölle rupeaa uni maistumaan.

Olin ensimmäisessä koulun vanhempainillassa, nyyh minä hölmö taas kyynnelsilmässä, kun istuin Teemun pulpetissa ja ajattelin häntä siinä ahkeroimassa.

Jees, se "hulivilipoika" joka kiusasi Teemua on sitten ilmeisesti vasta 8 vuotta, oli itse sepustanut ikänsä (10v). No pitää siis muistaa, ettei _kaikkiin_ lasten juttuihin ole uskomista :). No mikä parasta tilanne on rauhoittunut ja mitään potkimis juttuja ei enään ole ollut. Eikä Teemukaan enään haikaile hänen peräänsä.

Sanelmalle suosittelen omanpään pitämistä kotiin jäämis jutussa. Ainutlaatuista aikaa olla pienen kanssa kotona, vaikkakin välillä raskasta. Mutta yrittäjä perheenä jonkin verran symppaan myös isännän ajatusta tässä asiassa.
Meillä on ollut onneksi ihan hyvin töitä, tietenkin tulevaisuuden epävarmuudet aiheuttavat hieman huolta. Ja nyt tuntuu, että kaikki mahdolliset viranomaistahot ja suuret asiakaskonsernit vaatimuksineen ja sertifikaatteineen tekevät tästä välillä niin vaikeaa/vaativaa (kallista)...ne jotka alamme tuntee, tietävät et ala on muutenkin tarkoin säädelty. Nää asiat jurppii vaan, miestä suuremmin, mutta toisiamme tukien selvitään näistäkin kapuloita rattaisiin heittäjistä.

Mannan poika sai ihanan nimen. Onnea hienosta nimestä :)

Pirita se shoppailee kotoolta käsin. Niin teen minäkin, vaatteita enimmäkseen. Koska mä en taas jaksa olla kauppoja kiertämässä...ellei kyse ole sisustusasioista. Mä suunnittelen meille kesäkeittiötä...ja olenkin jo alustavasti varannut yhden koneen pihamaata mylläämään.

Pärnu voisi olla meillekkin ihan hyvä vaihtoehto, olen kuullut paljon hyvää siitä..

Gissalle tsemppiä töiden alkuun tätäkin kautta..

Jäi varmaan taas kommetoimatta paljon asioita, mutta taidan lähteä kotiin...siivousta ja pyykkäystä tiedossa!

Viikonloppuja!

Huooh, emmää tiedä onko yöt nyt yhtään paremmat... Kiitos vaan kysymästä ja muistamisesta Nekku ja tsempeistä Keiju, Tiitu ja muut. Veikkaan, että M on vähän sekaisin näistä reissukuvioista vielä? Nyt ongelmana on, että ei suostu nukahtamaan omaan pinnikseen iltasin vaan kitisee ja itkee siellä. Suomikiertueen aikana nukahti ihan mihin sänkyyn vaan samoihin aikoihin illalla ilman mitään nukuttamista tms.

Huooh. No, syöttövälit öisin on vähän pidentynyt mutta herään silti itse kitinöihin useasti ja lopuksi kun volyymi nousee ja parku alkaa niin pitää nousta tutittamaan. Mies ollut työmatkalla lisäksi, niin oon yksin täällä zombiellut. Silti käyn kaikissa tapaamisissa yms. mammaryhmän treffeillä päivisin enkä osaa levätä tai nukkua päivällä - omaa tyhmyyttä. Mutta kun niistäkin saa voimaa. Nekku, juttelin muuten pitkään meidän yhteisen tuttavan kanssa toissapäivänä yhdessä tilaisuudessa, hän maha pystyssä ja odottavaisin mielin. Meinasin sanoa, että meillä yhteinen kaveri mutta tilanne meni ohi ja tuli muita tyyppejä mukaan keskusteluun :)

Voi rapujuhlat! Mä haluaisin kanssa mutta nyt ei kyllä oo tiedossa... Sitä paitsi saas nähdä milloin mä "uskallan" jättää M:n hoitoon niin että miehen kanssa päästäis johonkin kahdestaan. Menen ehkä tässä jossain vaiheessa tyttöjen kaa ulos. Jos en saa pumpattua tarpeeksi, niin pärjäisiköhän M muutaman tunnin soseilla ja esim. vedellä jos imettäisin just ennenkuin lähden? Voihan vettä antaa pullosta vähän?

Tosiaan Tiitu mun ystävät sanonut just tuota samaa Anna Wahlgrenin unikoulusta, että se toimii. Sillähän on kai useampia kirjoja, en oo yhtään niistä lukenut enkä esim. sitä lapsikirjaa varmaan jaksais yhtään. Mä olen yhtä ainutta (toisen kirjailijan) kirjaa vähän katsellut välillä, muuten oon kans mennyt oman pään ja kokeneempien neuvojen mukaan.

Voi Mariska on herkistellyt Teemun pulpetin äärellä - mäkin tulen niin tekemään! Tiedän nyt jo :) Kuten Manna, mä herkistelen edelleen välillä ei-mistään ja oon niin kiitollinen jotenkin ja ylpeä meistä kaikista kolmesta perheenä. Hyvä Mariska, että se koulukaverijuttu selvisi vähän ikään kuin itsestään.

Gissalle mukavaa töihinpaluuta! Ja jos saatte (tai ehkä olette jo saamassa) asiat kuntoon miehen kanssa niin ehkä pääset vielä viettämään lisää aikaa kotosalla. Ja voi kamala minkälaisen reissun sä oot joutunut Pärnuun tekemään :/

Mä olen kans löytänyt online-shoppailun joten ymmärrän Piritta sun koukkuuntumisen. Siitä tulikin mieleen että yksi lasku on maksamatta... täytyy hoitaa. On kyllä helppoa ja kivaakin! Tosiaan ei sitä enää rauhassa ja ajan kanssa pysty shoppailemaan kaupungilla jos vauva on mukana. Se on sellaista stressaamista ja säntäämistä ja sitä tekee vähemmän harkittuja ostospäätöksiä. Netissä voi vertailla ja palata katsomaan eri juttuja. Parhaillaan shoppailen lentolippuja :) Tai siis surffailen lomamatkaa. Oon jotenkin NIIN loman tarpeessa, se sukuloiminen kun vei voimia. Kuvitelkaa 4,5 viikkoa matkalaukkuelämää reissun päällä eri paikoissa nelikuisen kanssa ja JOKA IKISELLE päivälle vähintään yhdet treffit eri ihmisten kanssa. Ja silleen, että itse oltiin aina ne jotka mentiin jonnekin - luonnollisesti kun ei ollut mitään omaa paikkaa vaan asuttiin muitten nurkissa.

Piti varmaan vielä kommentoida jotain mutta pää lyö tyhjää. Onko ihme? :) Aniliinia silti huutelen, missä viipottaa?

Heissuli!

Ihankohan sitä kirjoittelisi tässä muutaman rivin. Anteeksi hiljaiseloni, aika ei vaan tahdo kaikkeen riittää ja jostakin on tingittävä. Olette kyllä mielessä usein ja kiva on saada ihania kuvia lapsosista ja kodeista! Toivottavasti yhä jaksatte pitää mut postituslistalla, vaikken niin aktiivisesti palstaile.

Mollylle heti ensialkuun kertoisin, että me aloiteltiin unikoulua kun kaksoset oli alle 5 kk, mutta se oli vähän erilaista. Meillä ei ollut ongelmia öisin, vaan nukutuksen kanssa. Ei haluttu, että oppivat nukahtamaan vain syliin maitopullon kanssa. Niinpä päätimme aloittaa sen, että laitetaan sänkyyn hereillä ollessa (sehän myös voi auttaa yöheräilyihin, että vauva herää siellä missä on nukahtanut ja pystyy paremmin rauhoittamaan itsensä uudestaan uneen). Siinä otettiin se tassuttelu käyttöön ja todella paljon jouduttiin kyllä nostamaan syliin ja laskemaan takaisin sänkyyn. Hyvin hyvin pitkältä tuntuneen ajanjakson jälkeen alkoi helpottaa ja nythän kaksoset ovat jo pitkään nukkuneet parhaat unet sängyssä, myös päikkärit. Mäkin luin silloin sen, että vasta puolivuotias on valmis nukkumaan yön läpi syömättä, joten oltiinkin aina valmiina antamaan maitoa jos sitä kaipasivat. E&e kuitenkin päättivät itse jo varhaisessa vaiheessa, että nukkuvat mielummin kuin heräävät syömään :) Omaan huoneeseen lapset siirtyivät kun muutettiin takaisin Suomeen, jolloin olivat 10 kk. Alun muutosta ja lomasta aiheutuneen härdellin jälkeen ovat nukkuneet yöt paremmin kuin ollessaan samassa huoneessa meidän kanssa, ei siis edes tutituksia enää. Äidille se "yöero" otti aluksi tosi koville, mutta nyt sekin on helpottanut :) Mutta siis Molly, meilläkin nukuttiin muuton ja loman vuoksi jonkin aikaa tosi huonosti, joten voihan tämä olla teilläkin väliaikainen juttu. Toivottavasti! Tsemppii kovasti.

Vaude, gissa on palannut töihin! Se tuntuu varmasti tosi oudolta aluksi, mutta ihan varmasti pikkuhiljaa se uusi arki on taas varsin normaalia. Toivottavasti teidän parisuhdekin siitä piristyy, kun säkin pääset uusiin (vanhoihin) ympyröihin ja voitte sitten iltaisin yhdessä keskittyä pikkumieheen.

Meilläkin muuten kaksoset purevat, yleensä toisiaan. Välillä ihmettelen, kun toinen alkaa yhtäkkiä itkeä kovasti ja hampaanjäljet sitten kertovat syyn. Varsinkin e käyttää puremista puolustuskeinona vahvempaa ja vikkelämpää veljeään vastaan. Toivottavasti siitä ei tuleva pysyvä tapa. Koitan kyllä aina kieltää kun näen sen tapahtuvan.

Multa on tainnut jäädä onnittelematta kaikkia vauvan maailmaan viime aikoina saattaneita, kun en ole käynyt täällä pitkään aikaan. HURJASTI ONNEA KAIKILLE! Mannan poika sai tosiaan aivan ihanan nimen <3

Mä yritän kovasti katsoa BB:a, mutta ei vaan aika riitä. Nyt en ole yhtään päässyt siihen mukaan, joten taitaa jäädä. Harmi, koska ulkomailla asuessa harmitti, kun en nähnyt viime kautta. Noh, Diiliä on pakko alkaa seuraamaan, ja Selviytyjiä.

Nyt täytyy mennä siivoilemaan, mukavaa viikonloppua kaikille! Keijulle ihania hääjuhlia, kivaa kun pääsette kaksin juhlimaan! :)

Viikonloppuja! Olikos ne Hertan pojan nimiäiset tänään vai huomenna? Huono muistini taasen...
En jotenkin edes tajunnut Molly, että olitte niin kauan sukuloimassa. Kyllä varmasti ottaa voimille ja sitä omaa sänkyä tulee nopeamminkin ikävä kuin kuukaudessa. Jaksuja yhä sinne öihin, rankkaa se on.

Ja miten ne Nasupinkin kaksoset on jo noin vanhoja... Tuntuu, että aika menee ihan kamalan nopeasti, Gissankin töihin lähtö tuli kuin varkain vaikka puhuitkin poitsun hoitoon menosta. Ikävää toi tukasta vetäminen ja raivarit, auts. Meillä J protestoi tarhan alkua 3kk:tta. Itki ja kiukutteli kaikki illat. Varmaan suurin osa oli väsymystä kun tarhassa piti olla niin skarppina eikä siellä tietenkään voi kiukutella. Mukavia työpäiviä sulle, onhan se vaihtelua kotona olemiseen.

En ole koskaan ollut rapujuhlissa enkä edes maistanut rapua. Olen sen verran eläinrakas (eilenkin lenkillä nostin taas pari etanaa tieltä...heh) että sen eläimen näkeminen ruokapöydässä kokonaisuudessaan pilaa kyllä ruokahalun. Hyviä kuulemma ovat. Eihän mulle lihansyönti ole ongelma vaan se ruho siinä pöydässä :) Laulattekos Tiitu niitä juomalauluja samalla? Eikö nekin kuulu suomenruotsalaisten juhliin rapujen ja snapsien lisäksi?

Miten Nekun rapukekkerit meni, tuliko kaamee kankkunen? Kyselit mustasukkaisuudesta. Tuntuu hieman hellittäneen, vaan ne pari viikkoa oli aika kamalia. Vieläkin sanoo, että isi vaihtaa siskon vaipat ja äiti tulee minun kanssa lukemaan. Ja haluaa syliin yms kun syötän ja kiukuttelee normia enempi. Mutta että ehkä hieman seesteisempää kuitenkin.

Mariska, mua itkettää ajatuskin siitä että J menee joku kaunis päivä kouluun. Itkettää nyt taas vähän kaikki muutenkin, mitenhän suoriudun ristiäisistä ilman vesiputousta... Salkkareissa tuli "maan korvessa kulkevi lapsosen tie..." ja minä itken aivan täysillä. Noi virret on vähän heikko kohta. Onneksi ongelmat sen toisen poitsun kanssa hävisivät. Niin ne lapset laskee suustaan luikuria, meilläkin J on sen tehnyt nyt muutaman kerran.

Olenko mäkään muistanut Mimmun tyttöä onnitella ihanasta nimestä! Mullakin se oli yksi ehdokas, muttei mennyt läpi.

Olis kiva kuulla niistä muiden heinisvauvojen illoista ja nukkumaan menoista! Tuntuu, että tyttö olis kasvanut kamalasti, eihän se kauaa mahdu siihen vuokrasänkyyn. Mitattu ei ole synnärin jälkeen joten kiva tietää parin viikon päästä niitä mittoja. Pumppasin eilen ekan kerran ja hyvin sain 125ml tulemaan . Mies kokeili syöttää illalla ja mukisematta neiti joi 90ml, siis loistavaa! Helpottaa kovasti kun tietää tarpeen tullen pääsevänsä yksin, miehen tai esikoisen kanssa pariksi tunniksi johonkin ilman huolta.

Voi sitä Hertan tarhassa nukkumattomuutta. Mun kaverin tyttö ei myöskään suostunut nukkumaan tarhassa ja illathan sitten oli aivan kamalia väsymyksen takia. Nykyään sujuu jo ihan hyvin, on nyt 3- vuotias. Meinaatteko sitten myöhemmin kokeilla uudestaa kokopäivähoitoa?

Nonni Gissa, kummankos se unelmien poikamies mahtaa ottaa? ;) Veikkaan että se näyttelijäblondi jää kakkoseksi kuitenkin. Mä myös katson kaikki vastaavat "sontaohjelmat"... BB:ssä ei ärsytä kuin Terttu, ai kamala. Diilistä mä en taas perusta. Mulla tulee aina siitä ukosta appi mieleen, äh :)

Keiju, onko Mai menossa tammikuussa hoitoon kun menet osa- aikahommiin? Vai hoitaako mummi? Hauskoja hääjuhlia teille!

Nyt typsy alkaa heräillä, viikonvaihteen jatkoja!

HaudiHoo,

Kaunis nimi Hertan pojalle, Onnea tätäkin kautta!!

Täällä on niin paljon juttua, enkä muista mitä viimeksi raapustin, niin tulee nyt vaan sitä sun tätä täältä.

Kiitos vielä nimikehuista; lämmittää mieltä. Poika on ilmetty nimensä kantaja jotenkin, vaikka ei aina niin leppoinen, kuin nimensä ehkä jotenkin kertoo. Tai miten kukakin mieltää nimen ja sen "luonteen."

Katsoin BB:tä pari jaksoa. Voi huh, miten on dorkaa sakkia. Ja silti kyttäsin kaksi jaksoa. Tulen varmaan jatkossakin katsomaan silloin tällöin. Myötähäpeää tunsin ja jotenkin nolotti...Huoooooh* Mutta se kyllä koukuttaa, jostain kumman syystä. Diiliä mäkin seurasin aikaisemmin ja niinkuin joskus totesin, että Donaldin tukka on aina yhtä hämmentävä. Sitä tulee katsottua myös :D En oikein tiedä tuleeko Suomen Diiliä katsottua..Onko se jotenkin "tekaistua", kun Hjallis esintyy..

Ihana kuulla Nasupista. Muksut kasvaa siellä. En ole katsonut, onko fb:ssa uusia kuvia. Olisi kiva nähdä, miten lapset on kasvaneet. Miltä elo Suomessa tuntuu? Miten omat töihinmenosuunnitelmat? Vai aiotko hakea vielä sinne opsikelemaan?

gissa palannut töihin ja Leo aloittanut hoidossa. Älä mitään morkkiksia ota taakaksesi, olet varmaan tehnyt hyvän ratkaisun, kun kerran viihdyt töissä ja Leolla menee jo kivasti hoidossa. Hyvin siis asiat. Kiva, jos pääset työn lomassa kirjoittelemaan kuulumisia useammin.

Tiitu taitaa parhaillaan rapujuhlistella. Voih* Meidän syksyyn se kuuluu. Olen ottanut saman riskin aikoinani. Tänäkin vuonna vielä pitäisi kokoontua samalla porukalla. Viime syksynähän minä olin hoitojen keskellä, ihan selvästä päästä kuuntelin ja katselin snapsien kippausta. Myös tänä vuonna samalla linjalla alkoholin suhteen.

Onpa kiva kuulla Riinuska, että neiti ottaa pullosta hyvin. Me ollaan tasan kerran kokeiltu ja hyvin meni. Niin monena iltana on pitänyt kokeilla taas pulloa mutta se on jäänyt. Pakkasessa on muutaman pussi maitoa. Sähköpumpulla saan ihan hyvin pumpattua, ehkä 100ml on keskimääräinen satsi. Ois varmaan järkevää pakastaa sekin kahteen satsiin, vaikka poika syö reilusti varmaan sen desinkin ja enemmänkin.
Teidän nimiasia on kiintoisia. Jännää! Hertan pojulle veikkailin Einoa :) Ei osunut. Löytyi kivempi nimi! Riinuskan tytölle ajattelen Taikaa, jostain syystä. Sanoit, ettei ole ihan tavallinen nimi...

Niin, tämän heinisvauvan illat menee monesti seurankipeänä ja kanniskellessa, jolloin on tyytyväinen. Sellaista unilaulua itkeskele kyllä ja on selkeästi kyllä väsynyt, mutta ei luovuta nukkumaan.Saattaa ottaa pieniä vartin unia samalla, kun kanniskellaan tai pidetään sylissä. Syö tiheämmin illalla. Ysin jälkeen alan yösyöttää iltapesujen jälkeen ja syökin molemmista tisseistä n. 40 min yhteensä. välillä taukoillen..eli kauan kestää..Kunnes sammahtaa ja nostan sänkyyn. Nukkuu n.4-5 h ja syö yöllä, kunnes nukkuu klo. 6-8 saakka ja on kakannut yleensä. Vaihdan vaipan ja annan taas maitoa, jolloin yleesnä jatkaa unia vielä klo.10 saakka.

Nyt on pakko mennä itse nukkumaan. Mies lähti oluelle ja jäin ekaan kertaa yksin. Laitettiin poika yhdessä nukkumaan. Outoa olla näin :/ No, eiköhän tämä onnistu.

Kuulemisiin taas..

Nimiäiset juhlittu ja pikkuveli nimen saanut. Tosi kivasti meni juhlat. Herkät ja rennot juhlat :).

Tiitu, Martti oli yksi mun suosikeista, ei mennyt läpi :). Mun isä on koko ajan puhunut Martista..

Itse oon vaan aikas poikki. Kolme viime yötä ollut aika huonoja, O ärisee ja känisee ja piereskelee.. Eli ilmaa on masussa. Sitten vielä tämä nuha, joka ei tahdo loppua millään. Ihan töttöröö olo.

Pikku-Hoolla oli paljon parempi päivä ollut to pk:ssa. Mutta nyt tulee taas 5 päivän tauko, kun pe oli pk kiinni. Sopeutuminen vie pidemmän aikaa, kun ei ole siellä joka päivä. Mustasukkaisuuttakaan ei ole nyt ollut. Ehdoton juttu on, että lähdetään aina aamupäiväksi ulos, jos ollaan sisällä, niin tuntuu, että mustiskohtauksiakin tulee enemmän. Päiväunien jälkeen on yleensä niin hyvällä tuulella, ettei mustistele. Usein tehdään niin, että imetän pikkuveljeä ja samalla H istuu mun vieressä ja luen hänelle kirjaa. Silleen on mennyt imetyshetketkin mukavasti.

Hupsu, Manna! Ei lasta voi silitellä tai paijata "piloille". Älä ihmeessä pelkää, että aiheuttaisi jotain hankaluuksia myöhemmin. Tunnistan kyllä tunteen. Mä syyllistin pitkään itseäni tai meitä, että ollaan jossain vaiheessa mokattu jotain, kun H heräili yhtenään. Että ollaan jollain tapaa peruuttamattomasti mokattu :). Ja voi ollakin, että unikoulu tms. olisi tepsinyt, mutta me toimittiin kuten parhaaksemme nähtiin.

Oi kamala, mä en kestä BB:tä lainkaan! Onneksi mieskään ei, muuten olis illat kidutusta.. Jotkut hömppätosi-tv:t kyllä uppoaa, kuten Unelmien poikamies, Huippari ja Amazing race, joka muuten alkaa taas tänään.

Nukuttamisesta vielä. Meidän heinämies nukahtaa kyllä tosi iisisti yöunille. Parhaiten itsekseen sänkyyn tai sitteriin. Syliin ei niinkään. Yleensä teen niin, että imetän makuultani ja sitten lykkään tutin suuhun, kun on uneen vaipumaisillaan ja makoilen vieressä jonkin aikaa. Joskus parkaisee muutaman kerran, käydään laittamassa tutti uudelleen ja sitten nukahtaa yöunille. Muistan, että Herttaa piti kanniskella (parhaiten nukahti miehen syliin), että nukahti yöunille.

Mukavaa sunnuntai-iltaa!

Tässä taas. Koko päivä ollaan oleiltu sisällä. Mies kömpi jossai vaiheessa vierashuoneen sohvalta keskuuteemme :)Sai nukkua rauhassa ja me saatiin pojan kanssa höpistä sängyssä rauhassa ilman eilisen oluen hajua :/ Ihana sunnuntai; sain tehtyä pieniä rästijuttuja ja kokkailen suppiksista ja sisäfileestä päivällistä. Tein mansikkarahkaa illaksi vielä ja meni korppujauhopurkki ja sokeripurkki sekaisin..jouduin kaapimaa kermavaahdon seasta pois korppujauhoja, heh*

Kiva, että nimiäiset meni hyvin. Mulla on aukko sivistyksessä, kun en tiedä onko nimiäisiinkin jokin "kaava", jonka mukaan juhla etenee? Onnistuikos muuten linssikeitto ja muu tarjoilu? Kiitos muuten kommentista, että voin sylitellä rauhassa poikaa:) Juuri äsken hän nukahti käsivarsille taas. Jo kolmas päivä, kun sammahtaa päivisin..Olisko nyt alkamassa hyvien päiväunien putki?!?

Nyt on pakko mennä, kun ruoka on valmis. Jospa saadaan syödä ihan rauhassa..

Huomenta ja mukavaa alkavaa viikkoa!

Heh, mä taatusti tulen kuulumaan noihin ekaluokkalaisten itkeviin äiteihin :) joulu- ja kevätjuhlissa varmaan itkua pidätellään myös. Ihme juttu, että sitäkin pitää jotenkin häpeillä, vaikka ihan luonnollisia tunteita nekin on. Noloa on kumminkin :)

Mä kauhistelin tuota Mollyn pitkään reissua, kun jatkuvasti pitää olla toisten nurkissa. Kamalan raskasta ja ihan varmasti tytölläkin menee vähän pasmat sekaisin. Toivottavasti saa pian rytmistä kiinni!!
Mun yks tuttu just jutteli, että heillä kestää kolme viikkoa, että 1,5 v lapsi toipuu 7 tunnin aikaerosta. Ei ihan lyhyelle reissulle viitsi lähteä.

Riinuska, mäkin veikkaan, että nuorempi tyttö tippuu ja vähän toivonkin, koska hieman epäilen kuitenkin aitoutta :) Sieltä on kai tulossa pian taas poikamiestyttö-versio, jossain näin mainoksen tai pätkän!

Munkin Mannalle vastailla noista vauvan taputteluista. Samaa mieltä tietysti kuin Herttakin, että ei voi liikaa helliä ja sylitellä. Nyt taas vauva-ajan ohittaneena itsestä tuntuu, että ois jotenkin pitänyt sylitellä enemmän, vaikka en tosiaankaan tiedä oisko mahdollista :) Kaipa se on vaan vauva-ajan kaipuuta! Niin, mutta sylissä hyppyyttämistä vältin kyllä tietoisesti. Siis jos poika oli muuten ihan tyytyväinen, niin en hytkytellyt koko aikaa. Ajattelin vaan, että siinä on sitten enemmän apua, kun oikeasti on joku harmitus. Silittelystä en taas ajattele samoin, sitä kyllä harrastan edelleen paljonkin.

Hertalle onnea pojan nimestä tätäkin kautta, hyvä nimi on :) Riinuskan pojan nimeä odotellaan...

Kiva kuulla Nasupistakin ja siitä heti mieleen, että mitä Pepille mahtaa kuulua??!

Nyt on pakko jatkaa töitä, selvästikin vielä uutudenviehätystä, kun tulee heti morkkis näistä omista jutuista :)

Heippa.

Kiva kun Gissakin ehtii linjoille. Ja Tiitu.

Pillittävä äiti olen minäkin. Aina siskon kanssa naureskeltiin, kun oma äiti itki kaikenlaista ja nyt olen itse samanlainen.

Kivoja nimiä ovat heinäkuiset saaneet. Riinuskan pirpanan nimeä vielä odotellaan. Manna veikkasi Taikaa, minä veikkaan Aavaa. Miten näitä nimiä onkin niin hauska aina spekuloida?

Me alettiin viettää rapujuhlia yhden tuttavapariskunnan kanssa muutama vuosi sitten. Se on sellainen jokasyksyinen perinne, mutta kellään meistä ei ole perhetaustassa mitään rapuihin viittaavaa :).

Kiitos Mollylle kuvista. Niin se M:kin kasvaa ja kehittyy ja nyt näin yhdessä kuvassa jo sinun näköäsi, silmien seudulla.

Aloin tänä aamuna etsiä itselleni jotain pientä toimistoa, sillä on tullut mitta täyteen kotona istumista. Kotona työskentely on monella tapaa hyväkin juttu, mutta kyllä näiden samojen seinien tuijottelu toisaalta turruttaa. Siirtymä työpaikalle tekisi hyvää pääkopalle ja motivaatiolle. Siispä toivottavasti löydän huokean työhuoneen hyvällä sijainnilla :).

Olin lauantaina lasten kanssa Helsingissä kummipojan synttäreitä juhlimassa. Edestakainen ajelu vähän hirvitti etukäteen, mutta hyvin meni. Leo on nykyään niin kiltti ja yhteistyöhaluinen, että mikä tahansa onnistuu. Kaisla kiukuttelee sitten senkin edestä.

Meillä mustasukkaisuus on ollut aika rajuakin ajoittain, mutta nyt on kivaa kun lapset alkavat enemmän leikkiä yhdessä ja Kaisla osaa panna Leolle vastaan. Tai no oikeastaan se on nykyään niin että Kaisla härnää ja Leo häiriintyy siitä. Mutta kyllä se kipeää teki jossain vaiheessa, kun Leo hylkäsi mut eikä halunnut tulla edes syliin. Nykyään saan ison vauvani syliin joka ilta ja märät pusut kaupan päälle.

Me ollaan nyt aloittamassa remonttia talossa, pannaan ruokailuhuone uusiksi ja aletaan rakennuttaa ullakolle huonetta. Senkin takia olisi hyvä päästä näistä nurkista veks.

Aurinko paistaa, joten taidan lähteä pyörällä kirjastoon. Mukavaa viikon alkua! Tais tulla vähän sekava sepustus, mutta koettakaa kestää.

Heipsan!

Taas melkein viikko vierähti, että en ennättänyt tänne laisinkaan. No eipä mitään kauhean kummallista ole sattunutkaan, joten ette ole jääneet mistään paitsi.

I on nyt nukkunut lähes joka yö ilman yösyöttöä. Herää kyllä yöllä kerran tai pari ja joskus anna tutin joskus en. I on nimittäin oppinut nyt ihan tosissaan niinkin oleellisen taidon, kuin tutin suuhun pistämisen ihan itse. Teki sitä pitkään valveilla ollessaan, mutta nyt siis myös öisin unisena. JES!! Sängyssä on aina pari tuttia, että löytää helposti suuhun pantavaa. Koko yön nukkuminen on meillä ihan suoraan verrannollinen siihen, minkä verran syö illalla. Jos syö huonosti känisten tissistä, eli on syöttöhetkellä jo liian väsynyt, niin siitä tietää että yölläkin syödään kerran. Mutta kuten eilen illalla. Syötin ajoissa jo n. 20.30 niin jaksoin syödä hyvin ja heräsi sitten vasta 6.15 syömään. Täysiä öitä kohti siis mennään. Ja illalla nukahtaa edelleen itse omaan sänkyyn syötön jälkeen.

Sorry tämä yhdenlainen hehkutus, mutta kyllä se vielä kaikille muillekin jossain vaiheessa koittaa, että saa äipätkin paremmat yöunet. Ei voi muuta kuin toivottaa jaksuja Mollylle ja muille, jotka vielä on useamman yöheräilyn vaiheessa. Kyllä se vaihe, jossain kohtaan on ohi.

Kiinteitä meillä maistellaan hyvällä ruokahalulla. Pöperöt uppoaa nopsaan ja suhteellisen siististi. Nyt ollaan maistettu vasta perunaa ja porkkanaa. Huomenna ajattelin lisätä menuun bataatin ja loppuviikosta sitten vielä kukkakaalin. Sitten siirrytään hedelmiin. Kakan koostumus on selvästi muuttunut kiinteämmäksi. Ja kakkii nyt harvemmin. Välillä jopa vain joka toinen päivä.

Mutta olipas kiva kuulla Nasupista! Kiva että teillä sujuu mukavasti. Kuinkas tosiaan koulu? Ajattelitko mennä pääsykokeisiin?

Hertan O:lle onnittelut miehekkäästä nimestä ja onnistuneista juhlista. Hyvä että on löytynyt rytmiä kahden pienen kanssa, niin että mustiskohtauksetkin pysyy aisoissa.

Ja kiitokset taas kuvistakin Molly ja Hertta. Mäkin juuri purin kamerasta kuvia, mutta nyt ei jotenkin ollut kauhean onnistuneita otoksia. Täytyy yrittää tässä lähipäivinä olla valmiina kameran kanssa. Josko sai ikuistettua I:n konttausasennossa. Pari kertaa on muutaman sekuntin pysynyt jo kontillaan!! Muuten liikkuu lattialla jo paljon. Pyörien napansa ympäri ja peruuttamalla! Hauskaa seurattavaa.

Voihan rapujuhlia. Mä olen ollut pari kertaa, mutta eivät ole mua mitenkään hirveästi sytyttäneet. Niin suuri vaiva ja niin vähän syötävää... :) Siis ravuissa.

Kiitokset tsempeistä kotona olon suhteen. Pidän tosiaankin pääni. En aio viedä I:tä hoitoon vielä moneen kuukauteen. Meillä oli muuten eilen 6. hääpäivä. Käytiin miehen kanssa syömässä kaksin. I oli sen aikaa mummilla.

Ja nuo TV ohjelmat. Nyt äippälomalla olen taas koukuttuntu yhteen, jos toiseenkin ohjelmaan; Diili, Salkkarit(!), AR, Huippumallit, BB ja monet muut sarjat. Digipoksi käy kuumana kun tallentelen niin ahkerasti. Kun vaan ehtis vielä katsoakin niitä ihmisten aikaan...

Taidanpa siis siirtyä telkun ääreen. I on ekoilla päikillä. Nyt on mennyt monta päivää niin, että kahdet selkeät päiväunet ekat n. klo 11 ja tokat n. klo 16. Tuntuu kivalta, kun vihdoin alkaa olla selkeä rytmi.

Voi plääh, miten se viikonloppukin menikin niin äkkiä. Oli tosi kiva. Sellaista perheen kanssa touhuilua ja iltaisin loikoiltiin takan ääressä miehen kanssa - siis niin ihanaa. Eilen vietettiin sadepäivää uimahallissa ekaa kertaa koko porukalla ja Matiashan meni ihan sekaisin. Nyt ei muusta kuullakaan kuin uimahallista...Hyvin pysy pinnalla käsikellukkeilla ja välillä laskettiin liukumäestä. On kyllä loistava sadepvän optio, kun meillä ei oo hoplopeja ihan naapurissa.

Onnittelut myös tätä kautta Hertan perheelle hyvästä nimivalinnasta. Komea nimi, sopii hyvin kantajalleen. Onko tässä nyt jokin uusi linja, ettei pikkuisten nimiä enää paljasteta täällä...? Mä meinaan hölösuuna ja muistivikaisena varmaan joskus mainitsen... Se oli kyllä aika yllätys, josta Stella puhuit aikaisemmin, että myös vanhemmat olivat täällä omina niminään joskus. En muista kyllä lainkaan. No sehän ei ole yllätys :-)

Tosi hieno juttu, että I alkaa selvitä öistä ilman ruokailuja. Jee! Mikä helpotus ja itsellekin kiva, kun tietää, että voi vähän pidempään valvoa iltaisin jos ei ihan heti tule herätystä.

Miten rapukekkerien viettäjät selviytyivät dagen efteristä? Hihii, mua nauratti Riinuska sun rapukommentti, ihana! Eipä niitä koskaan tartte maistaakaan, jos ei halua. Mä en vaan niitä pidä _niin_ eläiminä..etanat siirrän minäkin syrjään, enkä yhtään hämistä tapa sisällä, en edes kärpästä. Jokainen kuulukoon luontoon :)

Toivottavasti M:n unet paranee. Raskastahan se on yksin pyörittää arkea, jos mies on paljon työmatkoilla. Ihan varmasti teidän reissu voi vaikuttaa vieläkin M:n uniin Molly. Uudet ihmiset, ympäristö ja nukkumapaikat sekoittaa aina pakkaa. Nykyään en oikein mistään hinnasta nukuta lapsia muualla kuin kotona. Sitä pääsee niin paljon helpommalla kaikin tavoin. Toki M selviää vedellä ja soseilla, jos olet hetken poissa Molly. Ei epäilystäkään. Toki voi kaivata maitoaan, muttei siihen kuole, jos on hetken ilman. Hus ulkoilemaan vain nainen :)

Mannalle piti vielä kuvien pienentämisestä. Onko sulla koneessa jokin spostiohjelma? Yleensä kun spostin kautta lähettää niin, että ensin valitsee kuvat ja sitten lähettää, ohjelma automaattisesti kysyy, pienennetäänkö kuvia. Jos sen sijaan vasta spostissa lähettää kuvat liitteinä, kuvat ovat suuria. Mutta hyvältä tuntui vaikuttavan tuo Stellankin mainitsema pienennysohjelma.

Toivottavasti Stella löydät hyvän tston. Siellä varmaan vuokrat hieman erilaiset kuin täällä? Ymmärrettävä ratkaisu kyllä; sitä saa varmasti enemmän motivaatiota ja aikaankin, kun oikeasti siirtyy jonnekin toiseen paikkaan töihin, eikä työt sillä tavalla seuraa kotioloihin mukaan.

Vitsit miten tuntuu leppoisilta nämä meikäläisen päivät nykyään, kun M:lla on aamupäivät puuhaa. Ei ole pakko lähteä mihinkään tai sitten mennään parin tunnin kauppakierrokselle. Anna on sen verran lugnia laatua, että viihtyy reissussa hyvin.
Tänäänkin loikoiltiin pitkät pätkät sängyssä ja höpöteltiin :-) Ei vois kyllä ihanampaa seuralaista olla kuin tuollainen vitsikäs vuodenikäinen. Tulen absolutely kaipaamaan näitä hetkiä, kun se uusi arkiruljanssi alkaa vuoden vaihteessa. Huih.

Kahvinkeittoon, voios hyvin!

Huomen! Kiitos kysymästä, tuskallisesti on toivuttu rapujuhlista. Oli kyllä vähän turhankin perusteelliset… Huh, huh. Vasta eilen jumpan jälkeen olo alkoi olla normaali, vanha kun ei jaksa. Mutta kivaa oli, työporukka siis koolla ja mies onneksi hoiteli kotiväen lauantaina melkein iltaan saakka, joten sain elpyä suht rauhassa. Mäkin naureskelin Riinuskan rapujuttua. Se keittäminen on kyllä aika hurjaa puuhaa, jossa vaan on oltava ajattelematta, mitä tekee. Kesällä mökillä niitä keittelin ja onneksi oli kaasuliesi käytössä, tavallisella liedellä vesi jäähtyy liikaa ja sätkivät pidempään. Jaiks.

Mulla jotenkin ottaa tiukille tämä arjen alku, kun saatiin lomailla käytännössä 3 kk perheenä. Olen jotenkin lopenkyllästynyt tekemään kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja ahdistaa jo etukäteen pimeys ja kaikki kurakelit jne. Eli mulla alkaa olla kyllääntynyt olo tämän kotonaolon suhteen, en koe olevani mikään kotiäiti varsinaisesti. Uskoakseni hyvä vaihe siis tammikuussa palata työpöydän ääreen, saa taas vähän uutta ajateltavaa ja olla osa työyhteisöä, jossa ei jatkuvasti elä tätä pikkulapsivaihetta. Toki todellakin tiedän, että sitten töissä tulen kaipaamaan monia asioita tästä vaiheesta. Just tuota kiireetöntä pötköttelyä, mistä P kirjoitti. Kyllä tää tästä ja varmasti nautin näistä kuukausistakin.

Stella, hinoa, että businekset sujuu niin, että ylipäänsä voit etsiä työtilaa! Mieletön juttu.

Mä muuten kävin laitattamassa hormonikierukan viime vkolla. Kenellään käytössä? Miltä vaikuttaa? Laittaminen oli aika epämiellyttävä hetki ja nyt tiputtelee, mutta eiköhän tämän kestä, josta tästä kerran on 5 vuoden ilo.

Meilläkin kyllä niin superhelppo vaihe L:n kanssa nyt. Ihana höpöttäjä. E sitten sellainen 1-vuotias sohlaaja, huh. Ihana toki hänkin. Vauvavaihe tuntuu jo kaukaiselta. ;-D

Nyt alan aamutoimittaa itseäni ja tyttöjä, jotta päästään puistoon. Palataan.

Hello,
huh, kylläpäs tuo Nekun kuvailema sätkiminen otti täälläkin koville..en siis syö rapuja myöskään ollenkaan. Juhlat sinänsä on kyllä kivoja :)

Riinuskalle heti vastailen että Main on tarkoitus mennä hoitoon vasta ensi syksynä. Miehellä on nyt taantuman aikaan vähemmän töitä eli pystyy sen pari päivää viikossa olemaan Main kanssa tai sitten mummi tulee jos molemmilla töitä samana päivänä. Odotan kyllä kans töihin "pääsyä", varsinkin kun on noin pehmeä lasku.

Huippumalleista muuten mulla on suosikkeja Dionne/Renee vaikka jälkimmäinen vaikuttaa aika b*tchiltä mutta kuvauksellinen. Tykkäsin kans siitä tanssijasta (yllätys..) joka putos jo. Aika hauskaa sakkia tässä tuotantokaudessa.

Molly, kyllähän nuo tapaamiset tuo virtaa vaikka väsyttäiskin mennä ja monihan on samassa tilanteessa. Ei mullakaan onnistunut niin se päivällä lepäily mutta nyt se vaihe on jotenkin jo unohtunut eli kyllä sen jaksaa vaikkei sillä hetkellä tod siltä tunnukaan! Ja tietysti on rankempaa kun mies on reissussa, meilläkin mies teki ihan hulluna töitä viime syksynä ja olin aika paljon yksin Main kanssa.
Ihania kuvia olit muuten laittanut, kiitos! MUlla aina kestää tää s-postin lukeminen..

Meillä on tulossa tänään vieraita ja to tulevat yläkerran pojat näyttämään reissukuvia, kivaa! Vietetään oikein tunnelmallinen ilta, kynttilöiden ja viime joulusta jääneen glögipullon kera :)

KIva kuulla muuten Nasupin kuulumisia!!

Pakko lähteä punttikselle ennen Main päikkäreitä! Meillä herätään nykyään jo seiskalta..taitaa jäädä pysyväksi, huokaus...

Ai niin, jos joku kaipaa lukuvinkkejä niin oon itse nyt syksyllä löytänyt ruotsalaiset dekkaristit, Johan Theorin, Mari Jungstedt ja Ingmar Frimarsson. Oon ihan koukussa, tietysti sen mitä ehtii lukemaan...

yh, mitä juttuja teillä... sätkiviä rapuja :( Mä kyllä syön rapuja, kun jäisenä laittaa kattilaan, niin ei sätki yhtään :)
Tosin mä mielestäni näin jossain kokkiohjelmassa että nykyään on tapana olla rapuystävällisempi ja laittaa pataan vasta hengenlähdön jälkeen?
Toisin kuin Piritta, mä tapan takuuvarmasti KAIKKI hämähäkit mitä näen. Yöks. Siitä suuremmat saa olla rauhassa, hiiriäkään en millään tappaisi, enkä käärmeitä.

Kiitos lukuvinkeistä Keiju, pitää kirjoittaa heti ylös!!

En ihmettele, että Stella kaipailee työhuonetta, todella ois helpompi saada työminä käyttöön, kun tila vaihtuu. Toivottavasti löydät sopivan, pidä meidät ajan tasalla :)

Mulla on edelleen niin huono äiti -olo tässä töissä käymisestä :( tiedän tietysti, että kuuluu toimenkuvaan, jos oisin kotona, niin morkkis ois jostain muusta, esim. siitä ettei ulkoilla tarpeeksi, kun en jaksaisi lähteä joka päivä puistoon autolla :/
Joku kysyi multa, että miksi muutettiin tuonne, kun harmittelin puiston puuttumista... sanoin ettei käynyt edes mielessä, että kaipaisin joskus sellaista. En oikeasti tajunnut yhtään, kun oli niin eri elämäntilanne. Enkä sitten tiedä ratkaiseeko pelkkä puisto sitä asuinpaikkaakaan, esim. koulu taas on tosi lähellä. Varmasti puisto tuonnekin jossain vaiheessa tulee, mutta meille liian myöhään kuitenkin.
Nekun kotiäiti kommentti sai mut taas pohdiskelemaan tätä. Äkkiä se loppuvuosi menee ja "pääset" töihin, sitten voitkin kaivata kotiin :)

Juu, ja työntekoon taas....

Moro!
Nekku mua ahistaa myös tuo ruoanlaitto vaikka periaatteessa tykkäänkin siitä mutta MISTÄ sitä keksii kaksi kertaa päivässä terveellistä ja ravitsevaa?? Pari kertaa on ihan lipsunut voileipälinjalle kun ei oikein itse saa napaansa kahta lämmintä ruokaa päivässä. Ja kuinka monta kertaa voi peräkkäin lämmittää vaan samaa ruokaa?

Mä en tarttis enää yhtään uutta kiloa mutta suklaati tuntuu maistuvan ja kaikki herkut. Aluksi ei tullut yhtään painoa, mutta on tullut lyhyessä ajassa varmaan 6kg! Pitäisi ryhdistäytyä vaikka nythän on juniorin paras massan keräyskausi, rv23+6.

Oli tuossa vkonloppuna pieni säikähdys kun Nellan kroppa rupesi täyttymään isoilla rohelmilla ja näpyillä. KÄytiin la lääkärissäkin, totesi vaan että on nokkosrokkoa ja ohjeeksi Zyrtecia aamuin illoin ja epäilyttävät aineet pois. Mä epäilen että aiheuttajana oli ulkomainen omppu, söi pari sellaista torstai-iltana josta paukamien tulo alkoi. Kuorittuna ja pestynä mutta ilmeisesti on sitten ompulle allerginen. Lekuri sanoi että oireet voi tulla mistä vaan, esim mausteista tai pesuaineista, mutta kun en oo niitäkään vaihtanut viime aikoina. Mystistä.

Hino oli Hertan pikkuveljen nimi ja miehinen:-). Onnittelut vielä!

Mä alan olla aika loppu ja väsynyt maanantai-iltaisin kun oon pyörittänyt showta yksin pe-ma, oikein odotan tiistai-aamua kun saan Nellan pkotiin. On ihan mahdottoman hauska tapaus ja täynnä energiaa mutta aikamoinen tahtonainen. Ja jos päättää ettei istu potalla niin sitten ei istu. Paitsi jäähyn kautta, huoh. Meidän täytyy varmaan myös tehdä kohta jätskipäivä (vrt karkkipäivä) kun neito söisi vaan jäätelöä joka päivä (kuten kesällä melkein tehtiin) ja musta se on jo vähän liikaa. Ei aina voi herkutella?

Sunnuntaina käytiin siskoni mukana katsomassa heppoja ja N oli kyllä NIIIIIIIN innoissaan. Ei osannut pelätä heppoja ollenkaan vaikka kokoeroa on suhteellisen paljon!

Mun illat klo 20-22 on yleensä nukuttamista ja iltatoimia joten kaikki silloin tulevat ohjelmat on ihan out. BB ei vois vähempää kiinnostaa, yök.

Ja meidän perheen traditioihin on kuulunut aina rapujuhlat vaikka keskisuomalaisia ollaankin. Ja tämän nykyisen oman perheeni ja kaveripiirin kanssa järkätään vuosittain omat juhlat.

Piritta; meilläkin oli eka kerta uimahallissa tuossa viikko sitten ja suosio oli taattu! Sunnuntaina oli vaan niin pirusti porukkaa että tarvinnee kokeilla joku päivä viikolla josko mahtuisi muutakin kuin kääntymään lasten altaassa.

Taisi olla aika sekavaa sepustusta kun puhuin puhelimessa välillä. Huomenna olis neuvolalääkäri, saapi nähdä mitä arvoja saa ja tuleeko sapiskaa painonnoususta...

Aamupäivällä oli vieraita (Kata ja Vane :) ja illalla tulossa kaksi likkakaveria. Otin juuri kasvispannarin uunista. Nimiäisistä on Fresitaakin jäljellä, taidetaan ottaa pannarin seuraksi :).

Nyt on pari päivää mennyt kyllä niin kivuttomasti näiden kahden kanssa, ettei voi valittaa. Pikku-Hoo on iloista ja hyväntuulista seuraa. Vaikka kieltämättä esim. puistossa katselee yhden lapsen vanhempia, että kyllä yhden kanssa on niin paljon helpompaa... Miten se ei silloin tuntunut siltä? Heh..

Ymmärrän oikein hyvin, Nekku, sun kyllääntymisen. Mulla varmaan samat fiilikset vuoden päästä.. Tuo ruuanlaitto on kyllä sitä rasittavinta. Nythän mä säästyn lounaan laitolta Hertan pk-päivinä, kun O ei vielä tarvi, mutta Eltsullehan sun täytyy jok tap tehdä. Nautiskele nyt kuitenkin vielä kotiäitiyden hyvistä hetkistä! Niitähän riittää onneksi myös :).

Manna kyseli nimiäisistä. Ei niissä mitään kaavaa ole, kukin tekee miten tykkää. Meillä tehtiin samalla tavalla nyt kuin H:n kohdalla, että O:lle puettiin kastemekko (lähinnä anopin mieliksi, on miehen siskon vanha..) ja kuunneltiin laulu (tällä kertaa Maan korvessa kulkevi...). Hertan nimiäisissä mä pidin H:aa sylissä, nyt mun äiti piti O:ta. Oli oikein herkkä tunnelma :). Sitten mies hoiti puheosuuden, kertoi nimen, aloitti kolmannesta nimestä ja nimien taustoista. Kukaanhan ei tiennyt nimeä etukäteen. Sitten julistettiin kummit ja jaettiin kummitodistukset (oltiin tehty hienot kehystetyt) ja kummit lukivat värssyt ja mäkin luin yhden omalle pojalleni. Sitten kippistettiin kuohuvat O:n kunniaksi. Ja sitten ruvettiinkin syömään ja seurustelemaan. Ei sen kummempata :). Linssikeitto oli suksee, kuten aina :).

Kiitos muuten nimikehuista! Nyt en osaisi muuta nimeä kuvitellakaan enää, vaikka mulla oli muitakin suosikkeja, mutta nyt tykkään itse tooosi paljon nimestä.

Meille ei myöskään rapujuhlat kuulu perinteisiin. Olen joskus lapsena ollut. En pystyisi kyllä itse niitä keittämään... Mies ei oikein nilviäisistä välitä, mä kyllä syön ja tykkään.

Hiphurraa, huusin Sinkkuelämää shoe boxin huuto.netistä ja saan sen perjantaina. Sitten onkin kiva päiväunien aikana katsoa jakso tai pari. Niitä voi katsoa loputtomiin, tycker jag.

Hejdo!

Moikka!
Täällä voidaan ihan suht hyvin.. mitä nyt pää meinaa levitä. Eilen alkoi 5 viikko sairaalassa. Mut siirrettiin ensimmäisen viikon jälkeen yliopistolliseen sairaalaan ihan varmuuden vuoksi. Tilanne on kuitenkin onneksi pysynyt suht ennallaan.... Ja tässä välissä jo kävinkin lääkärin pakeilla. Jos hyvin käy, pääsen huomenna takas oman alueen sairaalaan. Ois lähempänä miestä, perhettä ja kavereita. pitäkee peukkuja =). Pikkuset on kasvanut ja ovat virkeitä. Painoarviot nyt 1300 g:n molemmin puolin. Eli eteenpäin mennään, niiku mummo lumessa...

Kirjoittelu näin makuulta on aika haastavaa, joten toivottelen kaikille mukavaa syksyn alkua. Ilmoittelen taas, kun tilanne helpottuu. Jos mä vaikka jossain vaiheessa pääsisin kotiinkin..

Pikaisesti. Lapset mussuttaa välipalaa (koneen paras paikka on keittiössä, lieden vieressä, olen huomannut :-)

Ruoka-aiheesta. Kokkailuun mä en ole vielä kyllästynyt, mutta olenkohan liian suurpiirteinen asian suhteen...? Mä teen ab 4 isoa satsia sapuskaa arkipäivisin, ja hyvin lapset voi syödä samaa ruokaa klo 12 ja klo 18. Nyt on vasta alkanut maistua kuuden ruoka, koko kesä meni käytännössä yhdellä lämpimällä. Toisaalta meidän muksut, Matsku etenkin, ovat niin nirsoja, että joskus kakkosateria voi olla kaupan maksalaatikko, on nimittäin ainoa ruoka, joka ei jää koskaan lautaselle. En mäkään kahta lämmintä jaksaisi vääntää joka arkipäivä, mistä Nekku puhuit. Eihän sitä muuta ehtisi tehdäkään. Se mihin mä alan hiukkasen leipiintyä on ainainen jälkien ja ruokasotkujen siivoaminen....

Voi tsemppiä Peppi, ihan varmasti on raskasta. Ihan älyttömästä tsemppiä ja jaksamista. Toivottavasti pääset omaan sairaalaasi - ja tosiaan, vielä vaikka sinne kotiinkin. Peukut pystyssä.

Ootteko miettinyt Gissa, että laitatte omaan pihaan keinuja/liukua tai hiekkiksen...? Sehän on aina pieni pelastus, jos omalla pihalla voi puuhailla. Toki se on tylsää, jos ei ole juttuseuraa, mutta mä roudaan aina lehtiä/kirjaa mukana puistoissa, jos sattuu niin, ettei ole tuttuja mammoja paikalla.

Onks Hertta tuo Shoe box siis se, jossa on kaikki sinkkuelämät? Hyvä ostos tosiaan! Mä olen ma-iltaisin katsellut ja samalla nauhoitellut boksiin. Kutoskausi on omana. Huippusarja, sai taas eilen nauraa Charlotten hydrauliiniselle penikselle :-D

Kiva H, että teillä päivät sujuvat hyvin. Siitä se lähtee rullaamaan.

Nyt me suunnataan kirjastoon, pakko kehitellä jotain ohjelmaa, kun Annakin nukkui vaan lyhyet päikät.