Tässä on Keravan puukottaja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja dera:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Oli kokemusta mielenterveysongelmista tai ei niin on erittäin luonnollista kokea nuoren ihmisen kuolema pahempana kuin vanhemman.
En allekirjoita tuota. Ihan yhtä pahalta tuntuisi vaikkapa pienten lasten äidin kuolema, tai puolustuskyvyttömän vanhuksen kuolema tuolla tavalla.
En allekirjoita minäkään.
Minalla ainakin tuohon vaikuttavat kolme päätekijää painojärjestyksessä
1) Miten tuttu uhri oli minulle?
2) Oliko tekijä tuttu?
3) Tekotapa
 
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Oli kokemusta mielenterveysongelmista tai ei niin on erittäin luonnollista kokea nuoren ihmisen kuolema pahempana kuin vanhemman.
En allekirjoita tuota. Ihan yhtä pahalta tuntuisi vaikkapa pienten lasten äidin kuolema, tai puolustuskyvyttömän vanhuksen kuolema tuolla tavalla.
Alaikäinen uhri saa aina enemmän palstatilaa ja sympatioita. Samoin sairauksiin ja onnettomuuksiin kuolevat. Mulle tuli selkeesti fiilis, että palstalla on rajattu tietyt rankemmat aiheet (kuten mt-ongelmat) pois tiettyjen ihmisten kommenteilta (kuten rukoilijasirkka). Henkilökohtasesti se ärsyttää kun on itse hoitanut alkoholisoitunutta läheistä itsemurhayritysten jälkeen laitoksessa ja kotona enkä siltikään haluais kuulua siihen joukkoon, joka "nää asiat kyllä tietää".
saahan niistä puhua,mutta kannattaako väittää että hoitoon pääseminen on helppoa jos ei asiasta ole mitää tietoa/kokemusta?en mäkää haluais kuulua joukkoon joka tietää näistä asioista mutta valitettavasti oon sairastanu vuosikausia vaikeaa masennusta niin on kai siitä pakostaki jo jotai tietoa/kokemusta..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Totta kai ois parasta, että ihmiset hoidettaisiin eikä ketään tapettaisi. Mutta missä vaiheessa ihmiseltä katoaa se oma vastuu? Sittenkö, kun on mielenterveysongelma?

Ja kyllä suututtaa se, että päästetään joku noinkin sairas vaan vapaalle jalalle.
Vapaalle jalalle mistä? Eihän tuo poika ole ollut missään laitoksessa kun ei hoitoa ole halustaan huolimatta saanut. Vai onko nyt vapautettu? Ei kai.

 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Totta kai ois parasta, että ihmiset hoidettaisiin eikä ketään tapettaisi. Mutta missä vaiheessa ihmiseltä katoaa se oma vastuu? Sittenkö, kun on mielenterveysongelma?

Ja kyllä suututtaa se, että päästetään joku noinkin sairas vaan vapaalle jalalle.
Vapaalle jalalle mistä? Eihän tuo poika ole ollut missään laitoksessa kun ei hoitoa ole halustaan huolimatta saanut. Vai onko nyt vapautettu? Ei kai.
Niin siis tarkoitin juuri sitä, että hänet on päästetty menemään, eikä ole annettu apua. Tarkennusta siis. Tarkoitan, että onhan hän varmaan mennyt johonkin hakemaan apua, jolloin sitä ei ole annettu, vaikka hän olisi tarvinnut osastohoitoa, eli hän on siis vapaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Tiedättekö mikä minua ärsyttää näissä tragedioiden uutisoinnissa?

Se, että nytkin lööpeissä näkyi olevan "maailman kiltein tyttö" tai "hän oli kiltti". Taannoin erään teinitytön surman yhteydessä korostettiin sitä, kuinka hän oli niin kaunis.

Lähinnä minua siis ärsyttää se, että jotenkin tulee sellainen mielikuva ikäänkuin nuoren ihmisen murhaaminen olisi jotenkin enemmän väärin, jos hän oli kiltti tai kaunis. Entäs jos murhattu olisi ollut ruma ja epäsosiaalinen, lukisiko lööpeissä silloinkin että hän oli kiltti kaunis? Eikö asia ole riittävän surullinen ilman tuollaisia kiltteys ja kauneus ja ihanuus määreitä?


:ashamed:
niin no,kun aikuinen tapetaan,hehkutetaan heti myös sitä,kuinka monelle hän oli äiti/isä.tulee välillä mieleen,eikö lapsettomien aikuisten tappo muka jätä surevia jälkeensä.eikö heillä ole läheisiä?ovatko he jotenkin ihmisinä vähemmän tärkeitä?

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Tiedättekö mikä minua ärsyttää näissä tragedioiden uutisoinnissa?

Se, että nytkin lööpeissä näkyi olevan "maailman kiltein tyttö" tai "hän oli kiltti". Taannoin erään teinitytön surman yhteydessä korostettiin sitä, kuinka hän oli niin kaunis.

Lähinnä minua siis ärsyttää se, että jotenkin tulee sellainen mielikuva ikäänkuin nuoren ihmisen murhaaminen olisi jotenkin enemmän väärin, jos hän oli kiltti tai kaunis. Entäs jos murhattu olisi ollut ruma ja epäsosiaalinen, lukisiko lööpeissä silloinkin että hän oli kiltti kaunis? Eikö asia ole riittävän surullinen ilman tuollaisia kiltteys ja kauneus ja ihanuus määreitä?


:ashamed:
niin no,kun aikuinen tapetaan,hehkutetaan heti myös sitä,kuinka monelle hän oli äiti/isä.tulee välillä mieleen,eikö lapsettomien aikuisten tappo muka jätä surevia jälkeensä.eikö heillä ole läheisiä?ovatko he jotenkin ihmisinä vähemmän tärkeitä?
Jokaisesta uhrista keksitään aina joku hyvä puoli. Yhteiskunnassa on vahvana, että kuolleista puhutaan vain hyvää.
 
fff
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Tiedättekö mikä minua ärsyttää näissä tragedioiden uutisoinnissa?

Se, että nytkin lööpeissä näkyi olevan "maailman kiltein tyttö" tai "hän oli kiltti". Taannoin erään teinitytön surman yhteydessä korostettiin sitä, kuinka hän oli niin kaunis.

Lähinnä minua siis ärsyttää se, että jotenkin tulee sellainen mielikuva ikäänkuin nuoren ihmisen murhaaminen olisi jotenkin enemmän väärin, jos hän oli kiltti tai kaunis. Entäs jos murhattu olisi ollut ruma ja epäsosiaalinen, lukisiko lööpeissä silloinkin että hän oli kiltti kaunis? Eikö asia ole riittävän surullinen ilman tuollaisia kiltteys ja kauneus ja ihanuus määreitä?

Oon samaa mieltä. Mua ärsyttää kun annetaan kuva, että uhri oli itse täydellisyys. Vaikka totuushan voi olla se, ettei yksikään ole täydellinen ja myös uhrikin olisi jonakin päivänä VOINUT tappaa- kukaan ei meistä sitä tiedä. Pistää niin vihaksi se hehkutus: "kaunis, kiltti, loistava lahjakkuuksinen nuori täydellisyys, hyvä koulussa, aivan ihana, paras". Arrggghhh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
itseasiassa ei suututa, mut ärsyttää.

miksi niitä asioita ei voi sanoa silloin kun se ihminen on elossa, miksi pitää sit hautajaisissa kilpaa kehuskella kuinka paljon ko ihmisestä piti ja kuinka hieno ihminen hän oli.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
itseasiassa ei suututa, mut ärsyttää.

miksi niitä asioita ei voi sanoa silloin kun se ihminen on elossa, miksi pitää sit hautajaisissa kilpaa kehuskella kuinka paljon ko ihmisestä piti ja kuinka hieno ihminen hän oli.
Mistä sä tiedät sanottiinko niitä kun se oli elossa?
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
Sä et nyt ymmärtänyt mitä tarkoitin. Minä en vaan ymmärrä sitä, että lööpeissä ja näissä tietyn tason lehdissä pitää jotenkin yrittää tehdä jo surullisesta asiasta jotenkin vielä surullisempi sillä, että korostetaan esimerkiksi kauneutta tai kiltteyttä. Ikään kuin teko olisi vielä kamalampi, jos uhri on kaunis ja kiltti. Siitä tulee sellainen kiero mielikuva, ikään kuin olisi teko olisi vähemmän raaka tai julma, jos uhri on jotain muuta kuin kiltti kaunis ja ihana.
 
Harmaa
Kyllähän eräs palstalainenkin vähän aikaa sitten yritti itsemurhaa (kahdesti),ainakin kerran söi pillereitä purkillisen ja joutui sairaalaan. Hänet passitettiin kotiin lepäämään vaikka hetki sitten oli yrittänyt itsemurhaa lapset vieressä katsomassa..
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
Sä et nyt ymmärtänyt mitä tarkoitin. Minä en vaan ymmärrä sitä, että lööpeissä ja näissä tietyn tason lehdissä pitää jotenkin yrittää tehdä jo surullisesta asiasta jotenkin vielä surullisempi sillä, että korostetaan esimerkiksi kauneutta tai kiltteyttä. Ikään kuin teko olisi vielä kamalampi, jos uhri on kaunis ja kiltti. Siitä tulee sellainen kiero mielikuva, ikään kuin olisi teko olisi vähemmän raaka tai julma, jos uhri on jotain muuta kuin kiltti kaunis ja ihana.
No tarkotushan siinä on vaan myydä lehteä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
itseasiassa ei suututa, mut ärsyttää.

miksi niitä asioita ei voi sanoa silloin kun se ihminen on elossa, miksi pitää sit hautajaisissa kilpaa kehuskella kuinka paljon ko ihmisestä piti ja kuinka hieno ihminen hän oli.
Mistä sä tiedät sanottiinko niitä kun se oli elossa?
en tiedäkkään,mut en silti usko et se kuulee niitä hautajais puheitakaan :whistle:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Kyllähän eräs palstalainenkin vähän aikaa sitten yritti itsemurhaa (kahdesti),ainakin kerran söi pillereitä purkillisen ja joutui sairaalaan. Hänet passitettiin kotiin lepäämään vaikka hetki sitten oli yrittänyt itsemurhaa lapset vieressä katsomassa..
Eikös hän ollut valehdellut, että kaikki on kunnossa ja että oli vaan vahingossa ottanut lääkkeitä vähän liikaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
Sä et nyt ymmärtänyt mitä tarkoitin. Minä en vaan ymmärrä sitä, että lööpeissä ja näissä tietyn tason lehdissä pitää jotenkin yrittää tehdä jo surullisesta asiasta jotenkin vielä surullisempi sillä, että korostetaan esimerkiksi kauneutta tai kiltteyttä. Ikään kuin teko olisi vielä kamalampi, jos uhri on kaunis ja kiltti. Siitä tulee sellainen kiero mielikuva, ikään kuin olisi teko olisi vähemmän raaka tai julma, jos uhri on jotain muuta kuin kiltti kaunis ja ihana.
No montako lehtiotsikkoa olet lukenut, jossa uhria kuvaillaan rumaksi, finninaamaiseksi ja henkilöksi josta kukaan ei pitänyt? aivan, et yhtään. En mä nyt oikein ymmärrä mistä tästä nyt pitäisi olla tuohtunut.

 
vieras
Siis toimittaja kysyy omaisilta että minkälainen uhri oli. Nämä varmasti kertovat, että juu, se oli ärsyttävä inisijä joka aina valitti kaikesta... Enpä usko. Lööpeillä yritetään myydä lehtiä, joten sen takiakaan ei ole hyvä laittaa otsikoita tyyliin: "Sekopää tappoi ovia paukkovan teinin. Köyhät vanhemmat suruissaan".
 
Harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Kyllähän eräs palstalainenkin vähän aikaa sitten yritti itsemurhaa (kahdesti),ainakin kerran söi pillereitä purkillisen ja joutui sairaalaan. Hänet passitettiin kotiin lepäämään vaikka hetki sitten oli yrittänyt itsemurhaa lapset vieressä katsomassa..
Eikös hän ollut valehdellut, että kaikki on kunnossa ja että oli vaan vahingossa ottanut lääkkeitä vähän liikaa?
Sitä en tiedä,en ole lukenut. Mutta uskomatonta jos joku lääkäri uskoo tuollaista paskaa. Kun potilaalla on ennestään mielisairautta niin pitäisi tajuta. Ja kuka nyt vahingossa syö pillereitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en taas ymmärrä, miksi ihmisiä suututtaa kuolleen kehuminen. samaahan tehdään hautajaisissakin. Suututtaako sekin?
Sä et nyt ymmärtänyt mitä tarkoitin. Minä en vaan ymmärrä sitä, että lööpeissä ja näissä tietyn tason lehdissä pitää jotenkin yrittää tehdä jo surullisesta asiasta jotenkin vielä surullisempi sillä, että korostetaan esimerkiksi kauneutta tai kiltteyttä. Ikään kuin teko olisi vielä kamalampi, jos uhri on kaunis ja kiltti. Siitä tulee sellainen kiero mielikuva, ikään kuin olisi teko olisi vähemmän raaka tai julma, jos uhri on jotain muuta kuin kiltti kaunis ja ihana.
Mutta jos uhri olisi ei-niin-kaunis (ulkoisesti), kerrottaisiin hänestä varmasti jotain muuta hyvää (esim. älykäs, hyvä liikunnassa, mahtava kokki, taiteellinen lupaus, matikkanero tms.). Jokaisessa ihmisessä on jotain hyvää ja jokainen on jossain hyvä/taitava:)

Mua ei kyllä henk.koht. yhtään ärsytä se, jos uhria kehutaan kauniiksi tai kiltiksi...tai sitten vaikkapa älykkääksi. Musta on hienoa, että uhria muistellaan lämmöllä ja kerrotaan kaikkea hyvää uhrista. Miksi olisi parempi kertoa uhrin olevan hyvä vaikkapa matematiikassa kuin kaunis? Eikö siitäkin tulisi sitten jollain tapaa kieroutunut kuva... Ikään kuin teko olisi vähemmän(kö) raaka, jos uhri on jotain muuta kuin matikkanero?
 
gt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis toimittaja kysyy omaisilta että minkälainen uhri oli. Nämä varmasti kertovat, että juu, se oli ärsyttävä inisijä joka aina valitti kaikesta... Enpä usko. Lööpeillä yritetään myydä lehtiä, joten sen takiakaan ei ole hyvä laittaa otsikoita tyyliin: "Sekopää tappoi ovia paukkovan teinin. Köyhät vanhemmat suruissaan".
Veikkaanpa että tuo möisi enemmän mutta eih; totta kai ylistetään uhria ja liioitellaan tekijän negatiivisia piirteitä, koska kusettaakaan ei kauhean pitkälle voi.
 

Yhteistyössä