Taaskaan ei rahat riitä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Totta, autoon menee paljon rahaa. Ilman autoa olisi (meidän) kuitenkin aika vaikea elää, koska lapsia pitää kuljettaa hoitoon jne. ja täällä on todella huonot bussiyhteydet, päivät venyisi kivasti kun pitäisi varata paljon enemmän aikaa kuljetuksiin.

Visaa en saa, haettu on, ei ole tarpeeksi opintoviikkoja kasassa.

Marjoista ei nyt tähän hätään ole paljoa apua. Mitä niistä edes voi tehdä? Sellaista, joka pitää nälkää kauemmin kuin tunnin. Välipaloja meillä ei muutenkaan harrasteta, paitsi lapset vapaapäivinä.

Vaippoja ei onneksi mene kuin n. 1 paketti kuukaudessa, poika on jo sen verran päiväkuiva muttei vielä valmis olemaan täysin ilman vaippoja.

Ilta/viikonlopputöihin MINÄ en mene. Opiskelen, joten ei edes riittäisi energiaa työntekoon eikä sitten jäisi ollenkaan aikaa olla lasten kanssa. Mies ei ole töitä löytänyt. :(

Ei auta muu, kuin tyytyä tähän köyhän elämään.

et voi edes mennä töihin siksi ajaksi kun mies löytää töitä, sehän olisi vain väliaikainen ratkaisu....Turha itkeä täällä jos on mahdollisuus töihin. ja lapsi kumminkin on hoidossa ja sulla ei varmasti koulupäivät kestä 8-16...

Ilta/viikonlopputöihin MINÄ en mene. Opiskelen, joten ei edes riittäisi energiaa työntekoon eikä sitten jäisi ollenkaan aikaa olla lasten kanssa. Mies ei ole töitä löytänyt. :(

Minkälaisia koulupäiviä sulla on? Joka päiväkö 8-16 + matkat päälle? Se on se, mitä normaalisti ihmiset tekevät. Mulla oli ainakin koulussa lyhyempiä päiviä. Sitten oli vielä lomat joulun seudulla, hiihtolomaviikko, syysloma, pitkä kesäloma...koko perhekö se löhöilee nämä ajat?

Se on jännä juttu, että kun tulee puhe auton tarpeellisuudesta, niin asutaan niin kovin takapajulassa ja se kaara on ihan välttämätön "sosiaalisten suhteiden kannalta". Ja sitten kun tulee puhe marjastuksesta (niitä harvoja asioita, joissa auto oikeasti merkittävästi helpottaa), niin sitten ollaankin niin kaupunkilaisia, ettei keksitä edes, mitä ruokaa niistä voisi valmistaa.

En halua ketään provoksi tuomita, mutta jotenkin tämä taitaa olla taas niitä "en voi pyyhkiä itse pyllyäni, kun käsi on kipsissä ja itse asiassa amputoitukin" -aloituksia.

Miten minä paremmin löytäisin töitä kuin mies? Toisaalta, miksi mun edes pitäisi mennä töihin kun toinen makaa laakereillaan päivät pitkät? Se olen kuitenkin minä, joka opiskelen ja hoidan kaikki muutkin asiat. Mies on ollut työttömänä jo lähemmäs vuoden, että en sitten tiedä siitä väliaikaisuudesta.

Käyn kaupassa pari kertaa viikossa, jolloin ostan monen päivän ruuat. Emme syö eineksiä, herkkuja joskus. Maitoa ja leipää tulee sitten haettua Siwasta. Minä en sieltä heräteostoksia tuo mutta mies kylläkin. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu pois, paitsi miehen tupakointi. Pitäis varmaan heittää mies pihalle niin säästyisi paljon rahaa.

Tällä hetkellä esim. pikaruokapaikat etsii kesätyöntekijöitä, samoin huoltoasemat ja kaupat. Yleensä jos teet työsi hyvin niin saat jatkaa syksylläkin töitä. Kannattaisiko hakea vaikka noihin töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja haahaa:

Minkälaisia koulupäiviä sulla on? Joka päiväkö 8-16 + matkat päälle? Se on se, mitä normaalisti ihmiset tekevät. Mulla oli ainakin koulussa lyhyempiä päiviä. Sitten oli vielä lomat joulun seudulla, hiihtolomaviikko, syysloma, pitkä kesäloma...koko perhekö se löhöilee nämä ajat?

8-14 tai 15 on koulupäivät + kaikki muut tehtävät, joita kotona joutuu tekemään. Lomilla on töitä tehnytkin jonkin verran. Mutta sekään ei nyt auta tähän hätään.

Ihan tosissas vetoot siihen et sun ei tarvii tehä töitä kun ei ukkoskaan tee?
No kukin tyylillään, mut turha se on narista ettei ole rahaa jossei mitään ole valmis sen eteen tekemään ja kaikki on niin hankalaa muutenkin.

Miten minä paremmin löytäisin töitä kuin mies? Toisaalta, miksi mun edes pitäisi mennä töihin kun toinen makaa laakereillaan päivät pitkät? Se olen kuitenkin minä, joka opiskelen ja hoidan kaikki muutkin asiat. Mies on ollut työttömänä jo lähemmäs vuoden, että en sitten tiedä siitä väliaikaisuudesta.

Käyn kaupassa pari kertaa viikossa, jolloin ostan monen päivän ruuat. Emme syö eineksiä, herkkuja joskus. Maitoa ja leipää tulee sitten haettua Siwasta. Minä en sieltä heräteostoksia tuo mutta mies kylläkin. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu pois, paitsi miehen tupakointi. Pitäis varmaan heittää mies pihalle niin säästyisi paljon rahaa.

Ahaa eli miehesi on patalaiska vätys, joka vielä vie rahoistanne paaaljon vuodessa röökin polttamiseen. Uskomatonta, kun rahat on muutenkin vähissä. Mites valmis tämä miehesi on tekemään töitä? Tottakai vain oman alan etc.

Totta, autoon menee paljon rahaa. Ilman autoa olisi (meidän) kuitenkin aika vaikea elää, koska lapsia pitää kuljettaa hoitoon jne. ja täällä on todella huonot bussiyhteydet, päivät venyisi kivasti kun pitäisi varata paljon enemmän aikaa kuljetuksiin.

Visaa en saa, haettu on, ei ole tarpeeksi opintoviikkoja kasassa.

Marjoista ei nyt tähän hätään ole paljoa apua. Mitä niistä edes voi tehdä? Sellaista, joka pitää nälkää kauemmin kuin tunnin. Välipaloja meillä ei muutenkaan harrasteta, paitsi lapset vapaapäivinä.

Vaippoja ei onneksi mene kuin n. 1 paketti kuukaudessa, poika on jo sen verran päiväkuiva muttei vielä valmis olemaan täysin ilman vaippoja.

Ei auta muu, kuin tyytyä tähän köyhän elämään.

Miksi lapset täytyy kuskaa hoitoon jos mies on kotona???

8-14 tai 15 on koulupäivät + kaikki muut tehtävät, joita kotona joutuu tekemään. Lomilla on töitä tehnytkin jonkin verran. Mutta sekään ei nyt auta tähän hätään.

Uskomatonta mutta totta, tuo viimeinen lause kertoo kaiken. Ei se auta tähän päivään, mutta se auttaa vaikka ensi kuulle. Vai eikö teillä ensi kuussa ole rahat lopussa? Nyt pitäisi oikeasti ajatella muutakin kun tätä päivää. Pitäisi olla kykyä suunnitella tulevaa, budjetoida, miettiä, funtsia, VARAUTUA, laskea rahoja jne. Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka helmikuun 15. päivä on pulassa, mutta kuitenki vedetään siitäkin eteenpäin "paskat housussa". Mitä sitä tyyliään ilmeisesti muutta, surraan sitten rahattomuutta taas ensi kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Miksi ihmeessä te ihmiset ette hamstraa sitä ruokaa pakasteeseen syksyllä?Joka on ilmaista, ja metsät pullollaan. Ja osta silloni kaappeja täyteen ku on hyviä tarjouksia?
Voin sanoa,et vaikka meillä on välillä todella tiukkaa rahasta niin pärjätään kyllä vaikka viikko ilman kaupassa käyntiä. Pakkasta ja kellaria hyödyntäen.
Ei mekään ilman autoa pärjätä, mut joskus on vaan pakko rajoittaa ajoa,jos ei ole varaa ostaa bensaa. Onneksi on netti ja puhelin.

Marjoja?

Niitä ja sieniä :)
Niistä saa paljon hyvää ruokaa.Puuroja,soppia,mehuja... patoja ja keittoja... Ja terveellistä.
Lisäksi vielä jos on pikkunenkaan pläntti maata tai multaa. Niin voi kasvattaa vaikka mitä.

Ja mä lisään,et metsästää itse riistaa tai kalastaa niin saa taas lisää ruokaa ;)

Harva nykyään elää yhtään omavaraisesti.

Ei se metsästyskään ilmaista ole!

meillä 2e lapsilisiin saakka, ihan hyvin pärjätään. Laskut maksettu, kaapit ja pakkanen täynnä ruokaa, vaippoja löytyy pariksi viikoksi...ei yhtään haittaa vaikka ei ylimääräistä olekaan. Jos joku hätätilanne tulee, niin onneksi on vanhemmat ja ystävät joilta sitten lainata vähän rahaa. Minä kotona lapsen kanssa, mies työkkärin kurssilla, tuloina siis kotihoidotuki ja työttömyysraha (+asumistuki ja lapsilisät). Kohta opiskelemaan ja sitten toivon mukaan saisi töitä...nykyisellä alalla ei enää töitä, yt:n takia meni työpaikka ja kaiken lisäksi juuri kun tulin raskaaksi :(

Alkuperäinen kirjoittaja todella köyhää..:
Miksi lapset täytyy kuskaa hoitoon jos mies on kotona???

Siksi, koska mies ei hoida niitä. Lasten elämä olisi sitten seuraavanlaista:
- aamupala ja telkkaria, isi istuu koneella
- telkkaria, isi istuu koneella
- einesruokaa ja päiväunille, isi istuu koneella
- telkkaria, isi istuu koneella

Ei ulkoilua, ei askartelua, ei leikkiä, ei kunnon ruokaa, ei vie lapsia minnekään jne. En halua heille tuollaista.

Ja kyllä, vetoan siihen ettei mieskään tee töitä. Mun mielestä olisi miehen vuoro ja velvollisuus perheenisänä hankkia meille rahaa.

Ja kyllä, vetoan siihen ettei mieskään tee töitä. Mun mielestä olisi miehen vuoro ja velvollisuus perheenisänä hankkia meille rahaa.

No sitten asia lienee selvä: kumpikaan ei tee töitä eikä hanki rahaa eikä pyrikään muuttamaan elämänsä suuntaa.

Mies voisi vielä istahtaa muurahaispesään ja sinä perässä. Mitäpä siitä nousemaan, kun ei toinenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

No sitten asia lienee selvä: kumpikaan ei tee töitä eikä hanki rahaa eikä pyrikään muuttamaan elämänsä suuntaa.

Mies voisi vielä istahtaa muurahaispesään ja sinä perässä. Mitäpä siitä nousemaan, kun ei toinenkaan.

Jepjep, näin se on nähtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:

Miksi päättelet etten minä olisi tehnyt mitään tämän eteen? Johan sanoin, että teen kyllä lomilla töitä ja muutenkin olen karsinut menoja jne. Opiskelu on minun työni nyt, saahan siitä edes sitä surkeaa opintotukea. Ja kesätöitä olen hakenut jo useasta paikasta. Aloitan kesätyön (jos saan työn) heti kun koulu loppuu. En edes pidä lomaa välissä.

Voihan ap:n mies osoittaa vaikka millaista kykyä hoitaa lapsiakin, jos vaan saisi mahdollisuuden. Ainakin oma mies onnistuu hommassa hienosti, vaikka yleensä jos itse olen kotona istuskeleekin koneella jne., mutta pakon edessä hoituu ulkoilut, syömiset ja leikkimiset mainiosti. Elikkä pitäisiköhän antaa miehelle vähän vastuuta niin voi tehdä ihmeitä kaikille.

ap, olet kyllä tuossa lapsellinen, mutta niin on miehesikin kun ette yritä päästä töihin.
Mihin se teidän rahatilanne tuosta paranee kun jatkatte kuten ennenkin?

Ja btw Siwan maidot, leivät ja muut eväät on ihan törkeän hintaisia! Hanki suoraan leipomosta/kaupasta tarjousleipää pakkaseen. Ja jos kahdesti viikossa käyt kaupassa (toivottavasti muualla kuin Siwassa), ei se maitopurkki ehdi pilaantua kolmessa, neljässä päivässä (jos yhtään katsot päiväyksiä etkä ota etumaista purkkia), joten voit jättää ne Siwareissut kokonaan väliin.

Ja se tupakointi... tiedät jo itsekin että menee useampi kymppi per viikko vaikka polttelisi alta kymmenen sätkää päivässä.

Voisitte säästää satasia kun pistätte tv:n pihalle, tv lupineen on turhake jos olette noin köyhiä. (Me ollaan oltu 3v. ilman töllöä, töiden jälkeen tulee vietettyä perheen kesken aikaa, oltua pihalla ja tehtyä muutakin kuin vahdattua 3h päivässä saippuaoopperoita).
Uutiset voi lukea netistä, DNA:n halvin ja hitain mutta TOIMIVA netti maksaa about kympin kuussa.

mulla 300e ja kans mietin, miten pärjätään lapsilisiin. Meitä taloudessa kolme.
Kun on ollut tapana, että 200e olisi vielä tilillä, kun lapsilisät tulee. Eli mulla ois 100e ns. käyettävissä, ennen ens perjantaita. Ärsyttää juurikin se, että jos tulee jotain mihin tarvitsee rahaa ja sit jos ei yhtään ole ylimääräistä tilillä niin on aika ontto olo. Meillä kuitenkin miehen kanssa eri raha jutut. Hän ei minun lapsesta kustanna yhtään mitään, sitä vartenhan on lapsella isä. Eli minä ostan ruoat yms. muut tarvittavat tarvikkeet kotiiimme ja mies maksaa asumisen täysin. Mutta siis asiaan, kyllä meinaan sen 100e laittaa piisaamaan meillä kolmelle ens perjantaille asti :)

Miksi päättelet etten minä olisi tehnyt mitään tämän eteen? Johan sanoin, että teen kyllä lomilla töitä ja muutenkin olen karsinut menoja jne. Opiskelu on minun työni nyt, saahan siitä edes sitä surkeaa opintotukea. Ja kesätöitä olen hakenut jo useasta paikasta. Aloitan kesätyön (jos saan työn) heti kun koulu loppuu. En edes pidä lomaa välissä.

Anteeksi, eipä osunut silmään tuo tieto, että olet kesäksi töihin menossa. Lähinnä jäi mieleen se, ettet suostu ilta/viikonlopputöihin. Sinänsä olen kanssasi samaa mieltä siitä, että opiskelukin on työntekoa. Mutta katsotaanpa muutamia ratkaisuehdotuksia, mitä sinulle on tarjottu, ja omia reaktioitasi niihin:

Sossussa käyminen: ei voi mennä, kun on käynyt jo.
Autosta luopuminen: ei voi luopua, koska lasten hoitoon vieminen hankaloituu.
Lasten kotihoito: ei mahdollista, koska mies hoitaa niin huonosti.
Ruokalaskussa säästäminen: ei voi säästää enempää.
Ruoan ostaminen varastoon: mitä järkeä siinä on, raha loppuu vain aiemmin...?
Marjastus, sienestys, kalastus: mitä ruokaa niistä muka voi tehdä?

Leipäjono tuosta taitaa vielä puuttua. Ja vielä ei ole kukaan tainnut ehdottaa miehen jättämistä. En tiedä, onko se sitten aloittajan toivoma ratkaisuehdotus.

20 ? pitäis ainakin laittaa ja se riittää ehkä viikoksi. Aika paljon joudumme käyttämään autoa ja sekin vie niin paljon bensaa näin talvella. Meitä on 4 ja pitäisi vaippojakin taas ostaa.

Mihin tarviitte autoa niin paljon? :o

Mitäs jos ihan ekaksi heität sen saamattoman ukon pellolle? Uskomatonta, että katselet tuollaista käytöstä. Jos toinen on kotona niin automaattisesti se hoitaa lapset! On lasten isä ja ihan samalla tavalla velvollinen huolehtimaan niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Mitäs jos ihan ekaksi heität sen saamattoman ukon pellolle? Uskomatonta, että katselet tuollaista käytöstä. Jos toinen on kotona niin automaattisesti se hoitaa lapset! On lasten isä ja ihan samalla tavalla velvollinen huolehtimaan niistä.

Täysin samaa mieltä!

Yhteistyössä