Taas nukkumajärjestelyistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edna Birch
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Edna Birch

Aktiivinen jäsen
09.05.2005
9 760
0
36
..ku ei meiän öihin tuu mitään tolkkua.
Nyt nukutaan seuraavasti: esikoinen (vajaa 3v) omassa huoneessaan, mies, minä ja kuopus toisessa. Esikoinen vaatii äitin nukuttamaan ja herää öisin vähintään kerran, huutaen äitiä. Loppuyö kuluu niin että minä nukun esikoisen huoneen lattialla.

Esikoinen "karkotettiin" alunperin omaan huoneeseen kun heräili vähän väliä kauhean huudon kanssa, johon kuopuskin heräsi. Nyt sitten yöheräily on rauhoittunut ja jäänyt tuohon 1-4 kertaan.

Pitäisikö äitiä ikävöivä esikoinen siirtää takas nukkumaan meidän kanssa, vai kuopus esikoisen "seuraksi" nukkumaan lastenhuoneeseen?
Auttakaa, kun tuntuu ettei saa yhtään rauhallista unihetkeä öisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Kokeilisin niin, että jos kuopus menisi esikoisen kanssa nukkumaan, jos se auttaisi.
Jos se ei auta, niin esikoinen vanhempien huoneeseen, ja kuopus yksin nukkumaan, jos hän ei heräile yöllä.

Sehän tässä onkin kun muutamana yönä on tuo kuopuskin heräillyt itkeskellen. Ja tosiaan, pojalle ei kelpaa nykyään ku äiti, isi kun käy näköpiirissä yöaikaan niin parku vaan yltyy.
Voisinpa kokeilla tänään siirtää pinnasängyn lastenhuoneeseen ja ottaa muutama yö ihan kokeilun kannalta. Ei tämä levottomammaksi voi ainakaan mennä. (luulisin)

Esikoista rauhoittaisi varmaan mieskin huoneen lattialla nukkumassa, mieluiten patjan päällä. Sellainen järjestely meillä on kun kuopus tykkää vallata melkein koko parisängyn. Ehkä tuo vielä omaan sänkyyn siirtyy. Esikoinenkaan ei kovin usein herää keskellä yötä.

hei, ihan ite oot sopan keittänyt eli opettanut esikoisen siihen, että nukutat sen. meillä ollaan ihan vauvasta asti lähdetty siitä, että yksin pitää osata nukahtaa, koska jos yöllä herää, osaa nukahtaa kun on samat olosuhteet ku illallaki. ei lasta tartte nukuttaa, se on aikuisen itse keksimä ansa itelleen. läheisyyttä ja lukemista yms annetaan iltaisin, mutta ei sängyn vieressä, eikä yöllä. äitiyteen ei kuulu se, ettei koskaan tekisi lapselleen vähän pahaa mieltä. itse asiassa, sellaiset jotka pumpulissa kasvattaa, pitäs laittaa edesvastuuseen sitten kun lapset oireilevat aikuisena. minä opettaisin esikoisen uusille tavoille tai laittasin lapset samaan huoneeseen. ja pitää olla sitten johdonmukainen, eikä lepsuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Turbulenssi:
Esikoista rauhoittaisi varmaan mieskin huoneen lattialla nukkumassa, mieluiten patjan päällä. Sellainen järjestely meillä on kun kuopus tykkää vallata melkein koko parisängyn. Ehkä tuo vielä omaan sänkyyn siirtyy. Esikoinenkaan ei kovin usein herää keskellä yötä.

Siis isä viettikin aiemmin useimmiten yönsä patjalla esikon lattialla, mutta sitten yhtäkkiä alkoikin vain äiti kelpaamaan. Ja se huuto on jotain eläimellistä, vailla mitään tolkunhäivää, kun lapsi huutaa ja kirkuu äitä.. :whistle:
Oon yrittäny sitäki et esikoinen tulis meidän sänkyyn nukkumaan, oon tässä vaiheessa niin loppu näihin yötsembalohin että uhraan vaikka avioelämän yöunien puolesta.. mut ei, kun hän haluaa olla omassa sängyssään. Ja äiti vieressä lattialla.

Minäkin laittaisin muksut nukkumaan yhdessä. Meillä kuopus yhteen aikaan herätti mut monta monta kertaa yössä, kun oli niin "yksinäinen". Kun laitettiin muksut samaan huioneeseen, niin yöt helpotti. Joskus kylläkin löysin aamulla kuopuksen esikon sängystä, mutta eipä se näyttänyt isoasiskoa haittaavan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hei, ihan ite oot sopan keittänyt eli opettanut esikoisen siihen, että nukutat sen. meillä ollaan ihan vauvasta asti lähdetty siitä, että yksin pitää osata nukahtaa, koska jos yöllä herää, osaa nukahtaa kun on samat olosuhteet ku illallaki. ei lasta tartte nukuttaa, se on aikuisen itse keksimä ansa itelleen. läheisyyttä ja lukemista yms annetaan iltaisin, mutta ei sängyn vieressä, eikä yöllä. äitiyteen ei kuulu se, ettei koskaan tekisi lapselleen vähän pahaa mieltä. itse asiassa, sellaiset jotka pumpulissa kasvattaa, pitäs laittaa edesvastuuseen sitten kun lapset oireilevat aikuisena. minä opettaisin esikoisen uusille tavoille tai laittasin lapset samaan huoneeseen. ja pitää olla sitten johdonmukainen, eikä lepsuilla.

|O joo. kuulepas. meillä toimi "nukuttamattomuus" tasan niin kauan kun esikoinen nukkui pinnasängyssä. Kun hänet siirrettiin jatkettavaan, kokonaiset kaksi kuukautta vietiin poikaa takasin sänkyyn joka ikinen ilta, monta kymmentä,ellei peräti satoja kertoja. Sitten palo käämit ja siirryttiin nukuttamiseen, joka kestää vähimmillään 10min. Että kumpikohan on pienempi paha tässä tapauksessa. Lähden pojan huoneesta siinä vaiheessa, kun hän on juuri nukahtamassa, sanon että äiti menee nyt omaan sänkyyn, hyvää yötä. Ja hän jää tyytyväisenä nukahtamaan.
Se nukutus tässä ei ole ongelma, vaan yöheräilyt ja yölliset huudot.

Pakko kommentoida, kun ärsyttää taas sellanen asenne, et oma näkemys on aina oikea. Meillä on kolme lasta ja jos niistä kahden perusteella kommentoisin tätä aihetta, niin tulos ois varmasti eri kuin kolmen perusteella.

;eidän esikoinen on huippu nukkuja. Alko nukkuu heräämättä puolivuotiaana ja vaikka toinen lapsi syntyi melko pian, en ollut oikeastaan väsynyt. Kuitenkin keskimmäinen lapsi on ollut täysin erilainen yökäyttäytyjä, herää usein yöllä itkemään tai kitisemään. Oon tullut siihen tulokseen, että kun neidillä on muutenkin niin vilkas mielikuvitus ja hän on herkkä ärsyyntymään, niin nämä ominaisuudet kyllä häiritsevät öitäkin esim. unien vilkkautena.

Kolmas on sitten jotain siltä väliltä. Eli tän jutun pointti oli se, että lapset on tosi erilaisia ja se näkyy unikäyttäytymisessä. Se ei kuitenkaan tarkoita ,etteikö tottumuksilla ois mitään väliä. Muistan, kun ite olin väsyneimmilläni yömekkalointiin, niin ei ollut raivostuttavampaa, kuin sisko, joka rauhallisten tyttöjensä perusteella saarnasi, kuinka lapset pitää laittaa omaan huoneeseensa nukkumaan.

mie en nyt löytäny sitä pointtia noiden kahden vieraan kirjoituksista? siis kasvatan lapsiani pumpulissa ja minut pitäis saattaa edesvastuuseen kun ne aikuisiällä alkavat rellestää..?
vai mun pitäis nukuttaa kaikki samaan huoneeseen?
mie oon vähä hidas nyt :D

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:

|O joo. kuulepas. meillä toimi "nukuttamattomuus" tasan niin kauan kun esikoinen nukkui pinnasängyssä. Kun hänet siirrettiin jatkettavaan, kokonaiset kaksi kuukautta vietiin poikaa takasin sänkyyn joka ikinen ilta, monta kymmentä,ellei peräti satoja kertoja. Sitten palo käämit ja siirryttiin nukuttamiseen, joka kestää vähimmillään 10min. Että kumpikohan on pienempi paha tässä tapauksessa. Lähden pojan huoneesta siinä vaiheessa, kun hän on juuri nukahtamassa, sanon että äiti menee nyt omaan sänkyyn, hyvää yötä. Ja hän jää tyytyväisenä nukahtamaan.

ongelma on juuri siinä, että olosuhteet yöllä eivät ole samat kuin nukahtaessa. etkö ole koskaan mitään aiheesta lukenut tai kuullut? ihmeen tietämätöntä jengiä täällä...

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:

ongelma on juuri siinä, että olosuhteet yöllä eivät ole samat kuin nukahtaessa. etkö ole koskaan mitään aiheesta lukenut tai kuullut? ihmeen tietämätöntä jengiä täällä...

ahaa...... ei silti selventänyt yhtään. kun poika kuiten tajuaa sen että äiti siitä lähtee..?

Meillä nukkuu 2½ v ja 4½ v samassa huoneessa.
Ja 2½ v oppi nukahtamaan itsekseen & alkoi nukkumaan yöt heräämättä (tai ainakin itkemättä; sitä en tiedä herääkö hän öisin ja nukahtaa sitten heti uudelleen ihan itse) silloin, kun siirrettiin hänet jatkettavaan sänkyyn ja samaan huoneeseen missä siskokin nukkuu =)
Eli ehkä teidän kannattaisi kokeilla sitä, että lapset on samassa huoneessa.
Mitä nukuttamiseen tulee: meillä molemmat sai nukkua perhepedissä tai "sivuvaunussa" vanhempien sängyn vieressä aika pitkään, eli noin 2,5- vuotiaiksi. Eivätkä nukahtaneet yksin, vaan olin vieressä kunnes lapsi nukahti. Molemmat oppivat kuitenkin nukahtamaan itse, kun aika oli oikea. Ilman itkuja, ilman öisiä heräilyjä. Ja nukahtavat illalla nopeammin & helpommin ja nukkuvat yönsä paremmin kuin moni sellainen, joka "pakotettiin" jo vauvana nukahtamaan itse (nämä havainnot siis lähipiiristä ).

Hei me ollaan oltu samassa veneessä ja kokeiltu kahden ekan kanssa useita järjestelyjä...no juu, pääasia on kuitenkin et kaikki saa nukutuksi...ainakin osan yöstä :D .
Mitähän sitä nyt neuvois...meillä kai ratkaisevin juttu oli aika..ajan kuluminen ja lasten kasvaminen. Lohduttaako???? Tuskin.. :whistle:
Nyt meidän 5v. ja 8v. nukkuvat useimmiten yönsä levollisesti omissa huoneissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Hei me ollaan oltu samassa veneessä ja kokeiltu kahden ekan kanssa useita järjestelyjä...no juu, pääasia on kuitenkin et kaikki saa nukutuksi...ainakin osan yöstä :D .
Mitähän sitä nyt neuvois...meillä kai ratkaisevin juttu oli aika..ajan kuluminen ja lasten kasvaminen. Lohduttaako???? Tuskin.. :whistle:
Nyt meidän 5v. ja 8v. nukkuvat useimmiten yönsä levollisesti omissa huoneissaan.

:D tuota aikaa ne neuvolassaki tarjos, siis kun tuo esikoinen on puolivuotiaasta lähtien ollut levoton nukkuja/eläjä. kuulemma kouluikään mennessä helpottaa :laugh: tässä pallottelen nyt et siirränkö sen pinniksen vai siirränkö pojan sängyn takas meidän huoneeseen. silloin vaihtoehdot on että joko kaikki valvoo/nukkuu tai minä ja lapset valvotaan/mies nukkuu.

Meill'ä nukkuvat kaikki lapset omassa huoneessaan ja niin ovat tehneet kolmen kk:n iästä lähtien.Yöt ovat olleet tosi rauhallisia.Ja nukkumaan käyvät kun laitetaan sänkyyn ja sanotaan hyvää yötä.Ei olla opetettu nukuttamiseen kun tuota aikaa on aika rajallisesti muutenkin.

Roudattiin pinnis lastenhuoneeseen ja kävi niin, että sitten kumpikin parku ja karju, kuopus heräsi esikoisen älämölöön. Eilen sitten heitettiin esikoisen sänky meidän makkariin ja IHME: kaikki nukkuivat koko yön heräämättä. Kuopuksen pinnis jäi (ainaki toistaiseksi) lastenhuoneeseen, saa nähä antaako mun äidinvaisto sen jäädä sinne, vai aletaanko kaikki nukkumaan taas samassa huoneessa.

Yhteistyössä