Taaperoimettäjille kysymys..

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!

No joo, kannattas varmaan lukee vähän tarkemmin. Kyllä meidänkin tyttö on saanut oikeeta ruokaa 5kk:n vanhasta vaikka mä sitä vielä imetänkin. Ja saa se pillimehuakin.
:p ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!
Tottakai yli 1-vuotiaat syö oikeaa ruokaa. Sehän on selvä.
On kuitenkin jokaisen oma asia miten pitkään imettää tai antaa pullosta maitoa.

Meillä ainakin semmonen tilanne kuopuksella, että on maitoallergia ja hän ei luonnollisesti voi syödä juustoa, jukurtteja jne. Maitoa on saatava kuitenkin itetty määrä. Ehkä voisin miettiä esim. kalsium-jauhetta tms. Toistaiseksi kuitenkin saa maitoa päivällä. Nytkin liian vähän 4-5 desiä, vai onko se vähän, en tiedä edes. :ashamed: =)

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kuopus on nyt 2,5v ja vierotus on menossa ja hyvin sujuu (syönyt siis 1x/pvä ja öisin rintaa 1v:stä lähtien)
ANTEEKS, mutta nyt on pakko varmistaa, että 2½-vuotias ja imetät vielä???? Hui! No joo, onhan noita imetetty kai kouluikään asti, mutta ootteko KAIKKI TAAPEROIMETTÄJÄT sitä mieltä, että imetätte omianne vielä 2½-vuotiaana???

Meillä lapset (2v8kk ja 1v4kk) enkä vois kuvitellakkaan et esikoinen kävelis viereen ja nostais paidan helmaa ja tarttuis kiinni ja lopuks sanois "kiitos äiti tissistä"...

Ootko imettäny muitakin lapsia noin kauan? Ja huom, hei, en oo mitään riitaa tai sensemmosta aiheuttamassa... :D

kyllä oli oikein siis 2,5v. Ja ei en ole imettänyt muita lapsiani pitkään... Ja esim. kanadassa on suositus että lapsia imetettäisiin 3 vuotiaiksi asti joten en ole ainut...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten saisin 3,5-vuotiaan vieroitettua yösyönneistä? Vähintään kaks kertaa yössä herää vaatimaan tissiä, kävelee omasta huoneestaan meidän sänkyyn. Alkaa pikku hiljaa väsyttää, kun aamuisin pitäisi jaksaa töihin lähteä. En ole raskinut vierottaa vielä, ettei lapselle tule paha mieli. Päivisin juo lasista hoitopaikassa ja samoin kotona iltaisin.
Eikö kellään ole neuvoja meidän ongelmaan? :(
 
lehmu
Nuorimmaista imetin 1,5 vuotiaaksi. Imetys vähentyi loppua kohti, viimeiset kuukaudet mentiin 0-3 imetyskertaa/päivä, yöimetykset lopetettiin jo ennen vuoden ikää.

Lapsi lopetti yksi kaunis päivä imemisen itse. Sitä nauratti vaan kun tarjosin tissiä. Silti tuo saattaa vieläkin kaivaa tissiä esiin paidan alta, nuuhkaisee ja nauraa kihertää, ei ala syömään. Nyt ikää on 1 v 10 kk :)
 
Alison
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!
No, kyllähän nuo taaperoimijätkin syövät kiinteätä ruokaa ja voivat kävellä koko päivän Riikan eläintarhassa pillimehua juoden.
Useimmiten yli 1v. syövät kuitenkin rintaa enää esim. iltaisin tai illalla ja aamulla.
 
olikohan se nyt nuorimmaista 1v5kk mutta lopullinen vieroitus kävi niin että lähdin ukon kanssa laivalle humputtaan lapset 3kpl jäivät mummolaan nuorin huusi molemmat yöt mutta rauhoittu lopulta 2 yötä kotona oli vielä että yritti jos lepsusin mutta sitten se jäi.
mun mielestä vieroitus oli kamala. olisin imettänyt vieläkin mutta kun kaikki alkovat hiillostamaan eikä näyttänyt muuta aihetta enään olevan kun mun rintani ja vauvelin iso ikä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kuopus on nyt 2,5v ja vierotus on menossa ja hyvin sujuu (syönyt siis 1x/pvä ja öisin rintaa 1v:stä lähtien)
ANTEEKS, mutta nyt on pakko varmistaa, että 2½-vuotias ja imetät vielä???? Hui! No joo, onhan noita imetetty kai kouluikään asti, mutta ootteko KAIKKI TAAPEROIMETTÄJÄT sitä mieltä, että imetätte omianne vielä 2½-vuotiaana???

Meillä lapset (2v8kk ja 1v4kk) enkä vois kuvitellakkaan et esikoinen kävelis viereen ja nostais paidan helmaa ja tarttuis kiinni ja lopuks sanois "kiitos äiti tissistä"...

Ootko imettäny muitakin lapsia noin kauan? Ja huom, hei, en oo mitään riitaa tai sensemmosta aiheuttamassa... :D

kyllä oli oikein siis 2,5v. Ja ei en ole imettänyt muita lapsiani pitkään... Ja esim. kanadassa on suositus että lapsia imetettäisiin 3 vuotiaiksi asti joten en ole ainut...
Et ole ainut, tiedän....jokunen aika sitten tuli 4d-dokkari imettäjistä, jossa vanhin tissittelijä oli 8-vuotias!!! Mikä on jo sairasta, sanon minä! En todellakaan tuomitse taaperoimettäjiä, miksipä niin tekisin? Halusin vaan ilmaista oman mielipiteeni asiaan. Enkä tunne ketään, joka olis imettäny yli vuoden vanhoja....siks tässä varmaan ihmettelen, mutta näkyyhän teitä olevan aika paljonkin. :D

Imettäkää ihan niin kauan kun se hyvältä ja oikeelta tuntuu teistä ja lapsesta :) Itestäni vaan ei olis siihen :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!
No, kyllähän nuo taaperoimijätkin syövät kiinteätä ruokaa ja voivat kävellä koko päivän Riikan eläintarhassa pillimehua juoden.
Useimmiten yli 1v. syövät kuitenkin rintaa enää esim. iltaisin tai illalla ja aamulla.
Minä kun luulin ettei yleensä yli 1v syö rintaa ollenkaan?Olen ehkä erehtynyt.
 
Alison
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!
No, kyllähän nuo taaperoimijätkin syövät kiinteätä ruokaa ja voivat kävellä koko päivän Riikan eläintarhassa pillimehua juoden.
Useimmiten yli 1v. syövät kuitenkin rintaa enää esim. iltaisin tai illalla ja aamulla.
Minä kun luulin ettei yleensä yli 1v syö rintaa ollenkaan?Olen ehkä erehtynyt.
Kyllä olet erehtynyt. Suomessa suositellaan lasta imetettävän VÄHINTÄÄN yksivuotiaaksi ja maailmanterveysjärjestö suosittaa imetystä kolme vuotiaaksi.
Minä en tiedä kuinka pitkään imetän, kun lapsi on vasta 6kk, mutta en ymmärrä mitä ihmettelemistä muiden imetysten kestossa ylipäätänsä on.
 
Vieras
Mä en kyllä yli vuoden ikäistä osaisi oikeen imettää...ei sen ikäisellä ole enää niin tärkeetä saada äidinmaitoa, silloin on tärkeetä monipuolinen ravinto muuten. Tiedän kyllä mitä suositukset sanoo, mutta sanoo suositukset ettei raskausaikana kannata tupakoida eikä juoda alkoholia...ja kuinkas moni sitä sitten tekeekään?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!
No, kyllähän nuo taaperoimijätkin syövät kiinteätä ruokaa ja voivat kävellä koko päivän Riikan eläintarhassa pillimehua juoden.
Useimmiten yli 1v. syövät kuitenkin rintaa enää esim. iltaisin tai illalla ja aamulla.
Minä kun luulin ettei yleensä yli 1v syö rintaa ollenkaan?Olen ehkä erehtynyt.
Kyllä olet erehtynyt. Suomessa suositellaan lasta imetettävän VÄHINTÄÄN yksivuotiaaksi ja maailmanterveysjärjestö suosittaa imetystä kolme vuotiaaksi.
Minä en tiedä kuinka pitkään imetän, kun lapsi on vasta 6kk, mutta en ymmärrä mitä ihmettelemistä muiden imetysten kestossa ylipäätänsä on.
Mitä luulet : koskee tuo kolmen vuoden imetys enempi köyhää afrikkaa?Oliskohan joku tälläinen lapsikuolleisuus-juttu / ruoan puute kysessä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei sada ainakaan täältä!Siis melkein kaksvuotiaita?1v7kk ikäsenä meidän likka taaplas Riikassa koko päivän eläintarhassa ja kaupungilla.Välillä syötiin OIKEETA ruokaa ja otettiin pillimehua!Voi helv...!!!
No, kyllähän nuo taaperoimijätkin syövät kiinteätä ruokaa ja voivat kävellä koko päivän Riikan eläintarhassa pillimehua juoden.
Useimmiten yli 1v. syövät kuitenkin rintaa enää esim. iltaisin tai illalla ja aamulla.
Minä kun luulin ettei yleensä yli 1v syö rintaa ollenkaan?Olen ehkä erehtynyt.
Kyllä olet erehtynyt. Suomessa suositellaan lasta imetettävän VÄHINTÄÄN yksivuotiaaksi ja maailmanterveysjärjestö suosittaa imetystä kolme vuotiaaksi.
Minä en tiedä kuinka pitkään imetän, kun lapsi on vasta 6kk, mutta en ymmärrä mitä ihmettelemistä muiden imetysten kestossa ylipäätänsä on.
Mitä luulet : koskee tuo kolmen vuoden imetys enempi köyhää afrikkaa?Oliskohan joku tälläinen lapsikuolleisuus-juttu / ruoan puute kysessä?
WHO:n viimesin suositus on tosiaan, että osittain imetetään 2v. asti, mutta koskee lähinnä kehitysmaita. Suomessa rintamaidolla ei ole ravitsemuksellista merkitystä 1v. jälkeen, koska suomalainen ruokavalio on niin monipuolinen. Ainut täydennys mitä lapset tarvitsee, ja aikuisetkin talvisin, monipuolisen ravinnon lisäksi on D-vitamiini.

 
Häirikkö
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
WHO:n viimesin suositus on tosiaan, että osittain imetetään 2v. asti, mutta koskee lähinnä kehitysmaita. Suomessa rintamaidolla ei ole ravitsemuksellista merkitystä 1v. jälkeen, koska suomalainen ruokavalio on niin monipuolinen. Ainut täydennys mitä lapset tarvitsee, ja aikuisetkin talvisin, monipuolisen ravinnon lisäksi on D-vitamiini.
Nyt mun on pakko kysyä, että miksi niin monet sitten haluavat imettää vielä yli 1-vuotiasta?

 
Alison
Totta kai kolmen vuoden suositus koskee etenkin kehitysmaita, mutta Suomessakin siis suositellaan imetystä Vähintään yksivuotiaaksi. En ymmärrä miten ihmisiä voi ärsyttää joku taaperoimetys, kun siitä ei lapselle mitään haittaaakaan ole. Useimmat taaperoimettäjätkin kuitenkin lopettavat Suomessa reilusti ennen kuin lapsi täyttää 2v. ja minua ei henkilökohtaisesti häiritse imettävät äidit sitten kuinka pitkään tahansa.
Johannes Virolaisen kerrotaan käyneen imetyksellä vielä kouluiässäkin ja ihan fiksu ja kunnollinen mies hänestä tuli. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
WHO:n viimesin suositus on tosiaan, että osittain imetetään 2v. asti, mutta koskee lähinnä kehitysmaita. Suomessa rintamaidolla ei ole ravitsemuksellista merkitystä 1v. jälkeen, koska suomalainen ruokavalio on niin monipuolinen. Ainut täydennys mitä lapset tarvitsee, ja aikuisetkin talvisin, monipuolisen ravinnon lisäksi on D-vitamiini.
Nyt mun on pakko kysyä, että miksi niin monet sitten haluavat imettää vielä yli 1-vuotiasta?
En mie tiiä... Kai se on joku läheisyysjuttu :/ Mutta siinähän imettävät, jos se on molempien, äidin ja lapsen, mielestä mukavaa ja mielekästä. Ei siitä haittaakaan pitäisi olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Totta kai kolmen vuoden suositus koskee etenkin kehitysmaita, mutta Suomessakin siis suositellaan imetystä Vähintään yksivuotiaaksi. En ymmärrä miten ihmisiä voi ärsyttää joku taaperoimetys, kun siitä ei lapselle mitään haittaaakaan ole. Useimmat taaperoimettäjätkin kuitenkin lopettavat Suomessa reilusti ennen kuin lapsi täyttää 2v. ja minua ei henkilökohtaisesti häiritse imettävät äidit sitten kuinka pitkään tahansa.
Johannes Virolaisen kerrotaan käyneen imetyksellä vielä kouluiässäkin ja ihan fiksu ja kunnollinen mies hänestä tuli. :D
Sanotko kepulaista fiksuksi ja kunnolliseksi? Voi helv...!
 
Kiin

Jos rintamaidolla ei ole enää ravitsemuksellista merkitystä, minkäs takia sitten lapsille annetaan lehmänmaitoa ;)

Ja se suositus koskee myös kehittyneitä maita.

Minusta oli esimerkiksi todella kätevää, kun tyttö oli äskettäin kipeänä (yli 1-vuotias siis) niin ei mun tarvinnut huolehtia sen enempää nesteytyksestä, kun imetti niin tiesi että varmasti menee alaskin siinä rutkasti juotavaa.

Ja miksi joku imettää yli 1-vuotiasta. Noh, jos imetän 11kk 29pv ikäistä niin ei se 1vee synttärit edelleenkään tilannetta miksikään muuta. Nyt tyttö alkaa tuntua minusta jo sen verran isolta ja "ymmärtävältä", kun se homma on alkanut mennä leikkimiseksikin, niin koen että alkaa olla aika kieltäytyä tissittelyistä, kuten teen nykyäänkin joka päivä jos hän meinaa huvikseen tulla siihen roikkumaan, maitoa nautitaan ruoka-aikojen tienoilla :)
 
Bannitar
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Bannitar:
Mä en halua pilata tissejäni liian pitkällä imetyksellä n 10kk riittää!
Mä olen imettänyt yhteensä 30 kuukautta ja kunnossa ovat tisut. :saint:
Mullakin on useampi lapsi, että ei ihan tähän kymmeneen kuukauteen jää. Tuo aika on siis per lapsonen. Ovat tuossa ajassa saaneet jo tarvitsemansa ja eipä sitä maitoa kovin enää tuossa vaiheessa tulekaan.

Eikä minua kyllä kiinnostaisikaan pitää jotain puolitoistavuotiasta rinnalla, on jo sen verran iso.

Ja säästyipä tissit!

 
vieras
Nyt kysymys: Jos suositus on jopa kolme vuotiaaksi, niin mitä hyötyä siitä on?
Etenkin kun täällä on monessa vastauksessa korostettu sitä että juo tissistä aamulla tai Illalla eli noin 1krt/päivä. MITÄ hyötyä siitä on LAPSELLE?
 

Yhteistyössä