Taaperoimettäjille kysymys..

Bannitar
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt kysymys: Jos suositus on jopa kolme vuotiaaksi, niin mitä hyötyä siitä on?
Etenkin kun täällä on monessa vastauksessa korostettu sitä että juo tissistä aamulla tai Illalla eli noin 1krt/päivä. MITÄ hyötyä siitä on LAPSELLE?
Tuskin paljon mitään. Kaksi-kolmevuotias syö jo täysipainoista ruokaa. Onhan sitä maidon rakenetta tutkittu pitkään imettävillä. Se on laihaa ja vasta-ainetaso on alhainen.

 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nyt kysymys: Jos suositus on jopa kolme vuotiaaksi, niin mitä hyötyä siitä on?
Etenkin kun täällä on monessa vastauksessa korostettu sitä että juo tissistä aamulla tai Illalla eli noin 1krt/päivä. MITÄ hyötyä siitä on LAPSELLE?
Maitoa se on siinä missä mukistakin annettu. Että eikö siitä ole ihan sama hyöty, kuin muustakin juotavasti :D

Ja onhan siinä sekin logiikka, että miksi hankkia muualta maitoa, jos sitä jo on. Ei kai kukaan perunoitakaan kaupasta hae, jos kellarissa on jo 40 kiloa oman maan pottuja? :xmas:
 
Alison
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Totta kai kolmen vuoden suositus koskee etenkin kehitysmaita, mutta Suomessakin siis suositellaan imetystä Vähintään yksivuotiaaksi. En ymmärrä miten ihmisiä voi ärsyttää joku taaperoimetys, kun siitä ei lapselle mitään haittaaakaan ole. Useimmat taaperoimettäjätkin kuitenkin lopettavat Suomessa reilusti ennen kuin lapsi täyttää 2v. ja minua ei henkilökohtaisesti häiritse imettävät äidit sitten kuinka pitkään tahansa.
Johannes Virolaisen kerrotaan käyneen imetyksellä vielä kouluiässäkin ja ihan fiksu ja kunnollinen mies hänestä tuli. :D
Sanotko kepulaista fiksuksi ja kunnolliseksi? Voi helv...!
No, sehän on vähän niin, että keneen verrataan. En jaa hänen poliittisia näkemyksiään, mutta silti olen sitä mieltä että ihmisenä hän oli joka tapauksessa fiksu ja kunnollinen mies. Sinun poliittista kantaasi en tiedä, mutta kirjoitustesi perusteella en välttämättä käyttäisi sinusta samoja määreitä kuin käytin Virolaisesta.

 
dsga<
siinä on ainakin se mahdottoman ihana yhteys, läheisyys. lapsi nauttii.. meillä imetetään vielä lapsi on 1v8kk ja kahteen vuoteen tähdätään.. en ymmärrä mitä se kenellekään muulle kuuluu, miten pitkään ketäkin imettää.. juuri niin pitkään kuin äidistä ja lapsesta se tuntuu hyvälle. äidinmaidosta ei koskaan ole haittaa!
 
Minä imetin esikoista 1v1kk, kun tokan synnytykseen oli kuukausi lopetin, että sai hengähtää hiukan. Tätä toista imetin n. 1.8kk ja nyt kun hän on 1v10kk tuntuis oudolta että vielä olis rinnassa.Mutta jos en oliskaan vieroittanu, niin tuskin musta tuntuis ollenkaan oudolta.Kyllä musta siihen pariin vuoteen asti on ihan ok imettää, mutta vanhempi tyttö täytti kolme, ja tuntuis jo ilkeeltä mikäli hän vielä tississä olis..Mutta sitten nämä amerikan 8vuotiaat tissin syöjät...se menee jo hiukan.... :eek: Itse söin tissiä kuulemma melkein kolme vuotiaaksi, enkä oo pilalla, kai :xmas:
 
mie
Meidän 1v4kk syö kunnon ruokaa ja juo vedet, mehut ja maidot ihan itse lasikupista. Ja sitten myös roikkuu tissillä, kun se neidille on niin "inana"=ihana. Tissille nukahdetaan yöja päivä unille. Ei ole ikinä syönyt pulloa tai tuttia, kaipa siksi tuo tissi on sille niin tärkeä. Ja kuten tossa jo sanottiinkin, se imetyshetki on ihana. Imetän vielä tovin, mutta viimeistään 2-v haluan lopettaa. Musta taaperoimetys oli ennen jotenkin sairasta ja ällöä ja nyt kun itse aloin imettää, niin pitkä imetys tuntuukin luonnolliselta=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Alison:
Totta kai kolmen vuoden suositus koskee etenkin kehitysmaita, mutta Suomessakin siis suositellaan imetystä Vähintään yksivuotiaaksi. En ymmärrä miten ihmisiä voi ärsyttää joku taaperoimetys, kun siitä ei lapselle mitään haittaaakaan ole. Useimmat taaperoimettäjätkin kuitenkin lopettavat Suomessa reilusti ennen kuin lapsi täyttää 2v. ja minua ei henkilökohtaisesti häiritse imettävät äidit sitten kuinka pitkään tahansa.
Johannes Virolaisen kerrotaan käyneen imetyksellä vielä kouluiässäkin ja ihan fiksu ja kunnollinen mies hänestä tuli. :D
Sanotko kepulaista fiksuksi ja kunnolliseksi? Voi helv...!
No, sehän on vähän niin, että keneen verrataan. En jaa hänen poliittisia näkemyksiään, mutta silti olen sitä mieltä että ihmisenä hän oli joka tapauksessa fiksu ja kunnollinen mies. Sinun poliittista kantaasi en tiedä, mutta kirjoitustesi perusteella en välttämättä käyttäisi sinusta samoja määreitä kuin käytin Virolaisesta.
Voi kun vaan tuntisit...
 
lypsy
Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Ihan aiheen vierestä... Mitenhän lehmä pystyy tuottaan vuodesta toiseen samantasoista maitoa? Vai kauanko niitä lypsetään? *maailmassa monta on...*

No lehmä ei tuota maitoa vuottakaan yhdella poikimisella. Lehmä poikii n. vuoden välein. Luulitko, että kertapoikimisella vuosikausia? :eek:
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Ihan aiheen vierestä... Mitenhän lehmä pystyy tuottaan vuodesta toiseen samantasoista maitoa? Vai kauanko niitä lypsetään? *maailmassa monta on...*
Ööö... Ei se tuotakaan! Poikimisen jälkeen maito "parasta" ja sitä tulee hyvin, pikku hiljaa maidon tulo vähenee. Lehmä siemennetään ja noin 9kk päästä poikii taas jne.
 
joo
Miten olette toteuttaneen vieroituksen? Vähentäneet kertoja vai kerta rysäyksellä?
Meidän kuopus on pian 1v 1kk ja imee rintaa aamulla (eniten), päivä- ja yöunille mennessä. Pari kertaa on yömaidot jäänyt juomatta. Olen ajatellut imettää niin kauan kun lapsi haluaa imeä (2v vois olla kumminkin takaraja). Miten vieroitus onnistuu "lapsentahtisesti"? Siis jättääkö vain tulematta rinnalle? Tämä ensimmäinen onnistunut imetys eli en ole ennemmin vieroittanut.

Äiti mua jo valaisi "et sä voi sitä ikuisesti imettää", sanoin et miksi en.... :D
 
Minäpä
Lapsi on nyt 2v 5kk ja maito on selvästi vähentynyt alkuraskauden myötä. Mielelläni vielä imettäisin pidempään mutta saa nähdä kauanko tyttö jaksaa suht tyhjistä rinnoista imeä maitoa. "Tissimaito" tuntuu olevan tosi tärkeää vielä tytölle. Imetän 2-3 kertaa/vrk. Yöllä ei ole syönyt enää vuoteen. Jos nyt lähtisin vierottamaan tekisin sen lempeästi askel kerrallaan eli jättämällä aina pikkuhiljaa yhden imetyskerran pois ja yrittäisin keksiä jotain kivaa korvaavaa tilalle. Ja kyllä, meilläkin on syöty puolivuotiaasta ihan oikeaa ruokaa ja hyvällä ruokahalulla on syötykin. Ja juotu maitoa myös lasista. On muuten tehty tutkimuksia joiden mukaan pitkään rintaa syövistä lapsista tulee keskimäärin fiksumpia ja tasapainoisempia lapsia. On myös todettu että pitkällä imetyksellä on tiettyjä sairauksia ehkäisevä vaikutus, esim. nuoruustyypin diabetes. Ja on täysin puppua että rintamaito muuttuu litkuksi mitä pidemmälle imettää. Ottakaa ihmiset asioista selvää ennen kun niitä täällä huutelette (Imetystukilistan sivut ovat ihan tutustumisen arvoisia). Varsinkin sinä tuutikki joka tulit tänne ketjuun provosoimaan vaikka sinulla ei ollut mitään järkevää sanottavaa. Ap toivoi asiallisia vastauksia eikä jälleen uutta tappeluketjua. Kurja kun aina löytyy joku sinun kaltainen pilaamaan hyvän keskustelun.
 
Ensimmäistä imetin 1v3kk. :heart: Kiinteitä (luumusosetta) aloitti syömään n.3-4kk:n iässä, kun oli kovalla massu...

Toista imetin VAIN 8kk. :heart: Kun enempää ei sitten tullut...

Kolmatta imetin 2v5kk. :heart: Ja siitä 6kk oli TÄYSIMETYSTÄ. Hyvin kasvoi poika, on aina ollut isompi kuin siskonsa (syntyessäänkin).


Voisin hyvinkin olla raskaana ja IMETTÄÄ ja hoivata, jos joku muu sitten SYNNYTTÄISI... :/
 
1v4kk ikäiseksi. tyttö oli nukahtanut siihen asti rinnalle ja pari iltaa meni sitä kiukutellessa plus ekana tissittömänä yönä tyttö itki hetken rinnan perään. mutta muuten sujui tosi hyvin, keksittiin päiviksi aina jotakin kivaa ja mieluista tekemistä eikä tyttö muistanutkaan koko asiaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ei se sen isommaksi muutu yhtäkkiä 1vee synttäreillä :whistle:
Ei muutukkaan, mutta MUN MIELESTÄ on hassua katella kun tissillä makaa lapsi joka osaa jo puhua!!!!! :whistle:
Eikä tosiaan mun tarvii kaikkee ymmärtääkkään, ilmaisin vaan oman mielipiteeni asiaan (vaikkei sitä kaivatukkaan....)
Mun poika täyttää parin viikon kuluttua 2 v, eikä osaa vielä puhua :saint: . Ja kuka käskee sun tulla katsomaan kun äiti imettää lastaan? Toisekseen, jos kerran sinun ja kaltaistesi mielipidettä ei kysytty, niin miksi sitten tulit sen kertomaan? Et ymmärrä, milloin ollaan hiljaa? :xmas:

Sitten asiaan: Imetin poikaa lähes 1 v 9 kk. Viimeisen reilu puolen vuoden aikana enää pari kertaa vuorokaudessa, aina kotona, yleensä ennen unille menoa. Öisin silloin, kun hän oli kipeänä. Päivisin joi maitoa mukista (ihan lehmänmaitoa siis). Lopettaminen sujui kivuttomasti: tuli mitta täyteen, annoin nokkamukin jossa oli maitoa ja sanoin että juo siitä. Poika viskasi mukin seinään, laittoi tutin suuhunsa, tuhahti äidille ja alkoi nukkumaan. Eikä kertaakaan sen jälkeen kerjännyt rintaa.
 
se on sitten ihme miten muita voi ärsyttää toisten imettämiset. mua ei ainakaan kiinnosta miten kauan tai ovatko imettäneet ollenkaan.

niin ja tuohon lopetusmetodiin, meillä jätettiin ensin iltatissi pois ja sitten kertarysäyksestä muut. tuntui että lapsi menisi muuten vähän sekaisin kun välillä saa rintamaitoa ja välillä ei. ja tosiaan, kivuttomasti meni :)
 
hekottaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten saisin 3,5-vuotiaan vieroitettua yösyönneistä? Vähintään kaks kertaa yössä herää vaatimaan tissiä, kävelee omasta huoneestaan meidän sänkyyn. Alkaa pikku hiljaa väsyttää, kun aamuisin pitäisi jaksaa töihin lähteä. En ole raskinut vierottaa vielä, ettei lapselle tule paha mieli. Päivisin juo lasista hoitopaikassa ja samoin kotona iltaisin.
päivän paras! =)
 
Asiasta seitsemänteen:
Tutkimusten mukaan pitkään imetetyt lapset ovat älykkäämpiä kuin ne, joita ei ole imetetty pitkään. Se johtuu siitä, että heidän äitinsä ovat älykkäämpiä, ja näinollen kykenevämpiä tarjoamaan lapselle stimuloivan kasvuympäristön. Tästä oli uutisissa joskus keväällä, muistaakseni :saint: .
Ja se, että ei tunne ketään joka imettäisi yli yksivuotiasta, kertoo ilmeisesti siitä, ettei hengaile tarpeeksi älykkäässä seurassa :whistle: .
Tätä ei tarvitse ottaa liian vakavasti, mutta ajattelin vain jakaa tuon tutkimustuloksen tiedon kanssanne :xmas: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja hekottaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten saisin 3,5-vuotiaan vieroitettua yösyönneistä? Vähintään kaks kertaa yössä herää vaatimaan tissiä, kävelee omasta huoneestaan meidän sänkyyn. Alkaa pikku hiljaa väsyttää, kun aamuisin pitäisi jaksaa töihin lähteä. En ole raskinut vierottaa vielä, ettei lapselle tule paha mieli. Päivisin juo lasista hoitopaikassa ja samoin kotona iltaisin.
päivän paras! =)
Juu, aika onneton yritys, eikö? :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja lypsy:
Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Ihan aiheen vierestä... Mitenhän lehmä pystyy tuottaan vuodesta toiseen samantasoista maitoa? Vai kauanko niitä lypsetään? *maailmassa monta on...*

No lehmä ei tuota maitoa vuottakaan yhdella poikimisella. Lehmä poikii n. vuoden välein. Luulitko, että kertapoikimisella vuosikausia? :eek:
No, kyllä se lehmä pystyy lypsämään melko pitkänkin aikaa jos ei tiinehdy. Meillä on vasta sellainen lehmä jolla oli jokin hormonihäiriö (ei tullut kiimaan kuin pari kertaa vuodessa, eikä silloinkaan tiinehtynyt.)
Lypsettiin kuitenkin 3½ v. toisen poikimisen jälkeen. Ekan poi'innan jälkeen onnistuttiin siis samaan vielä kerran tiineeksi, tosin silloinkin oli jo vuosi kulunut ekasta poikimisesta.
 
Imetin tyttöä n.1,7 kk:den ikään asti..ei kelvannut tuttipullosta ikinä muu kuin vesi ja riisivelli.. :D Tyttö söi tosi vähän imetyksen aikana,mutta sen jälkeen alkoi ruokakin maistua.Vierotus sujui hyvin,vähän inisi muutamana pvänä ja sitten unohtui koko juttu..

Mielestäni lapsi sai hyvän vastustuskyvyn pitkästä imetyksestä,ja sairastelee todella harvoin,menee helposti vuosikin ilman mitään sairauksia.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuu-tikki2:
Esikoista 8kk ja kuopusta 5kk....ja mun mielestä yli 1-vuotiatten täytyy juoda maito mukista tai pullosta ei enää tissistä (VAIKKET SITÄ HALUNNUTKAAN KUULLA) Sanoin vaan siks, että musta se EI oo pervoo, mutta jotenkin vaan en myöskään ymmärrä miks niin isoa lasta pitää vielä imettää????

...ja kohta sataa niskaan.... :D
Ensiksi miksi vastasit kysymykseen joka koski TAAPERONIMETTÄJIÄ? Kun ei 5 kk vielä ole taapero :whistle:
Selvitähän mulle miksi mielestäsi NIIN ISOA lasta kun 1 vee pitäisi juottaa PULLOSTA? Kun eikö tissiruokinta kuitenkin ole luonnollisempaa kun pullon imeminen?
Tiesitkö muuten että imettäminen on muutakin kun lapsen ruokkimista? Imetyksestä lapsia saa turvallisuuden tunnetta ja äidin läheisyyttä. Ja ei 1 vuotias ole NIIN ISO ettei hänelle vois suoda niitä tuntemuksia. Ja omasta mielestäni 5kk on NIIN PIENI että hän vielä tarvitsee niitä tuntemuksia.

Olen huomannut pienen ristiriidan äitien ajatusmaailmassa. Monien mielestä jo alle vuoden ikäinen alkaa olla liian ISO tissille. Mutta samaan aikaan oma 3-4 vuotias on liian pieni kulkemaan ilman rattaita, oppimaan kuivaksi tai luopumaan tutista.
Toisaalta nyky äideillä on jo ennen synnytystä jo valmiiksi mietitty mitä kivunlievitystä synnytyksessä haluaa. Ollaan vieraannuttu siitä mikä on luonnollista.

 
Vierailulla
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailulla:
Imettääkö teistä kukaan useampia lapsia kerralla? Minä imetän kolmea.
Kertokaa myös mitä mieltä olette useamman lapsen imettämisestä? Meille se sopii erittäin hyvn, maitoa riittää ja kaikki ovat tyytyväisiä.
 

Yhteistyössä