Taaperoimettäjä Iltalehdessä, lehdessä kuva kuinka 4-vuotias lapsi seisoo ja imee äidin rintaa

Status
Viestiketju on suljettu.
Minä suhtaudun aina kriittisesti jos lapsi tuodaan julkisuuteen. Yleensä asian voi hyvin tuoda esille myös ilman lasta kuvissa ja nimenä teksteissä - asia asiana. Mutta suhtaudun julkisuuteen muutenkin hyvin varauksellisesti ja tiedän, että täälläkin on henkilöitä joiden mielestä yksilön mitään julkisuutta ei tarvitse rajoittaa.
 
Mun suhtautuminen pitkään imetykseen on sinänsä erittäin positiivinen.

Mutta juurikin tuo...se, että provosoidaan, käytetään lasta provosoinnin välineenä kysymättä lapselta mitään (ja vaikka kysyttäisiinkin, niin mitä 3-4 v lapsi tajuaa näistä asioista?), ikäänkuin tuotteistetaaan koko imetys (jonka pitäisi olla äidin ja lapsen välinen intiimi tapahtuma). Se tökkii. Pahasti.

Miksi pitää tehdä imetyksestä iso numero? Lehdissä, telkkarissa...Miksei voi vain imettää, ja se siitä. Sitä en tajua.
Niinpä. Itse koen tuon taaperoimetyksen helppona juuri siksi koska nyt lapsi ei enää asu rinnalla, hänelle voi ihmisten ilmoilla liikkuessa tarjota muuta syötävää ja juotavaa. Nuo imetyshetket on meidän omaa rauhallista aikaa enkä näe tarvetta julki-imetykselle tuon isomman lapsen kanssa. Siksi tuollainen kamppanjointi ja lapsen vetäminen valokuviin keskustelua herättämään tuntuu vieraalta.

Ymmärrän ihan erilailla kamppanjoinnin vauvan imetyksen kohdalla ja sen että julki-imetyksestä tehdään siinä luonnollinen juttu (kuitenkin huomioiden asiallisuus tuossa "paljastelussa"). Vauva on kuitenkin vauva ja vauvan imetys ei herätä samalla lailla ristiriitaisia tunteita kuin taaperoimetys.
 
Mulla särähtää aina korvaan tuo ison lapsen imetyksen puolustaminen läheisyydellä. Mulla on seitsemän vuotias lapsi jota imetin neljä kuukautta. Silti joka päivä ollaan lähekkäin ja sylitellään jne..en ole nähnyt mitään syytä siihen että täytyisi tissi työntää lapsen suuhun näissä tilanteissa. Sen ymmärrän, että lasta imetetään siihen asti kunnes voi siirtyä mukista juomaan lehmänmaitoa, vaikken itse imettänytkään niin myöhään.
Minä olen kanssa ihmetellyt tuota isojen lasten imettäjien puolustusta "läheisyys = tissi lapsen suuhun". :O
 
Joo, ja sitten vielä se otsikointi: are you mom enough?

Tottakai se myy, ja ymmärrän miksi lehti haluaa tuollaisen otsikon & kuvan. Mutta sitä en ymmärrä, että miksi kukaan äiti suostuu olemaan tuolla tavalla myyntilukujen lisääjänä, altistaen itsensä ja lapsensakin ties mille sekoboltsien tappouhkauksille.
Musta ne lehtikuvat on ihan erilaisia, joissa esim. lasta imetetään sylissä. Niistä ei välity sellaista provosointifiilistä.
 
Niinpä. Itse koen tuon taaperoimetyksen helppona juuri siksi koska nyt lapsi ei enää asu rinnalla, hänelle voi ihmisten ilmoilla liikkuessa tarjota muuta syötävää ja juotavaa. Nuo imetyshetket on meidän omaa rauhallista aikaa enkä näe tarvetta julki-imetykselle tuon isomman lapsen kanssa. Siksi tuollainen kamppanjointi ja lapsen vetäminen valokuviin keskustelua herättämään tuntuu vieraalta.

Ymmärrän ihan erilailla kamppanjoinnin vauvan imetyksen kohdalla ja sen että julki-imetyksestä tehdään siinä luonnollinen juttu (kuitenkin huomioiden asiallisuus tuossa "paljastelussa"). Vauva on kuitenkin vauva ja vauvan imetys ei herätä samalla lailla ristiriitaisia tunteita kuin taaperoimetys.
Saako kysyä kuinka vanhaa lasta imetät?
 
"nainen"
Mäkin vielä imetän 2v lasta. Olen monesti yrittänyt vieroittaa tissistä, mutta ei ole auttanut. Taapero ei malta istua sylissä yhtään, ei lukea, eikä tehdä mitään rauhallista, olla paikallaan. Ainoa lepotuokio hänelle on nuo tissittelyt. Itse en tosiaan enää haluaisin imettää, mutta ei olla päästy eroonkaan.
 
[QUOTE="nainen";26277166]Mäkin vielä imetän 2v lasta. Olen monesti yrittänyt vieroittaa tissistä, mutta ei ole auttanut. Taapero ei malta istua sylissä yhtään, ei lukea, eikä tehdä mitään rauhallista, olla paikallaan. Ainoa lepotuokio hänelle on nuo tissittelyt. Itse en tosiaan enää haluaisin imettää, mutta ei olla päästy eroonkaan.[/QUOTE]
Miten lapsesi rauhoittuu isän tai muiden aikuisten hoitaessa häntä?
 
"Jenis"
[QUOTE="nainen";26277166]Mäkin vielä imetän 2v lasta. Olen monesti yrittänyt vieroittaa tissistä, mutta ei ole auttanut. Taapero ei malta istua sylissä yhtään, ei lukea, eikä tehdä mitään rauhallista, olla paikallaan. Ainoa lepotuokio hänelle on nuo tissittelyt. Itse en tosiaan enää haluaisin imettää, mutta ei olla päästy eroonkaan.[/QUOTE]

Tätä(kään) mä en ison lapsen imettämisessä oikein ymmärrä... siinähän siis opetetaan lapsi rauhoittumaan tai saamaan lohtua/läheisyyttä ruuan kautta. Onkohan tuokaan ihan fiksua? Joku vertasi ison lapsen imettämistä herkkuihin, mehuihin ja karkkeihin, mutta ei kai kukaan järkevä vanhempi lohduta lastaan jollain tikkarilla?
 
[QUOTE="nainen";26277166]Mäkin vielä imetän 2v lasta. Olen monesti yrittänyt vieroittaa tissistä, mutta ei ole auttanut. Taapero ei malta istua sylissä yhtään, ei lukea, eikä tehdä mitään rauhallista, olla paikallaan. Ainoa lepotuokio hänelle on nuo tissittelyt. Itse en tosiaan enää haluaisin imettää, mutta ei olla päästy eroonkaan.[/QUOTE]
Miksi sen pitäisikään? Taaperot on luotu kulkemaan.

Kai lapsi nukkuukin joskus. Kyllä se mun mielestä riittää lepotuokioksi.
 
"Mel"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26274969:
Minunkin mielestäni se kuva (jos on se Time-lehden kansikuva) on turhan provosoiva, kun lapsi seisoo siinä tissi suussaan ja äiti on jotenkin sotilaallisesti asennossa. Läheisyyttä, lämpöä ja yhdessäoloa. Niin missä?
Just näin - ja sama nyt iltalehdessä vaikka vähemmän luonnoton.
 
"helene"
terveydellisiä perusteita imettämiselle olisi jopa 7-vuotiaaksi (!) asti. tutustukaa tutkimustietoon laajemmin. äidinmaito ehkäisee sairauksia, jopa syöpää. Siinä on entsyymejä, joita ei ole muissa aineissa. Se kehittää aivoja jo pelkän imemisen takia ilman ravinnollista sisältöä.

Meidän kulttuurissamme nainen saa olla alasti julkisesti, tosin siitäkin seuraa jossain määrin sosiaalisia rangaistuksia, mutta lapsen imettäminen on tabu, varsinkaan yli 1-vuotiaan. Miten kukaan voi kuvitella että korkeapastoroitu lehmän maito lisättyine kemiallisine aineineen voisi olla ravitsevampaa jopa alle 1-vuotiaalle?
 
"vieras"
En olis lapsen kohdalla niinkään huolissani imetyksestä, vaan julkisuushakuisen äidin vaikutuksesta elämään.

Eihän sitä tartte kun lukasta Anna Wahlgrenin tyttären kertomuksia, niin tajuaa kuinka pihalla kaikenlaiset kasvatusgurut saattaa olla lastensa tunne-elämän yhteydestä omaan käytökseen.
 
Yrjö
Mustakin tosi ällöttävää! Mut joo jokaisen oma asia ja varmaan kehitysmaissa ihan ok. Itseäni pistää kyllä yrjöttämään. Lopetin lapseni imetyksen vähän alle vuoden ikäisenä, kun lastakaan puuha ei (onneksi) enää kiinnostanut ja kyllä oli tuolloin ihanaa saada kroppa takaisin omaan käyttöön!
 
Tulipa mieleen
Itse olen imettänyt kolme lasta noin kymmenen kuukauden ikäiseksi. Minusta imetys on luonnollista ja kätevää. En kuitenkaan ihan ymmärrä, miksi sitä jatketaan mahdottoman pitkään, minusta se, että lapsi itse pyytää tissiä on jo ehdoton raja. Minulle rinnoilla on merkitystä myös seksuaalisessa mielessä ja luulisin, että näin on myös useimmille naisille. Jotenkin ajatus siitä, että imettäisin taaperoa riitelisi rintojen seksuaalisen merkityksen kanssa, vauvan imetys on ihan eri asia.
 
"ninaTT"
Heipähei taas kaikille vaan moi :)

Vastailen muutamaan esitettyyn kysymykseen:

-Tuo asento: No joo, tuolin päällä harvemmin seisoo ottaessaan tissiä. Mutta voi istua pöydällä, seistä lattialla ja minä istua sohvalla, tms... Kuva otettiin tuollaisena jotta se peilaisi sitä Time-lehden tyyliä.

-Julkisuuteen ja sensaatiohakuisuuteen: Harkitsin jonkun aikaa että juu vai ei, lapsi alkaa kuitenkin olla sen verran iso. Joku sanoi, että nimettömänä ja ilman kuvaakin voi näitä julkaista. No, ei julkaista. Ketään ei kiinnosta jonkun nimettömän kasvottoman tarina imetyksestä. En pidä tuota "lööppiyttä" kamalan positiivisena asiana, mutta toisaalta tämä on hyvä tapa totuttaa ihmisiä näkemään miltä isomman lapsen imetys näyttää. Jokainen kuvittelee, että tuollaisen vaikutus on nolla tai korkeintaan negatiivinen, että olette jotenkin sen yläpuolella. Väärin: Ihminen sopeutuu sellaiseen mitä näkee ympärillään. Tuon kuvan jälkeen kaksivuotias rinnalla näyttää jo ihan kesyltä ;) Kun tarpeeksi jotain toitotetaan niin se muuttuu normiksi. Näin on käynyt mm homoseksuaalisuudelle. Median silmissä se oli hyväksyttyä kauan ennen kuin valtaväestö ajatteli sen olevan arkipäivää, koska mediaväellä on siteitä taideporukoihin, joissa homoseksuaalisuus on "aina" ollut vähän hyväksytympää ja arkisempaa.

Ei, ei ole aina kivaa joutua niitä samoja asioita selittämään tai kuulla/lukea palstan tai iltalehtien keskustelupalstojen paskaa, mutta pidän kasvatuskulttuuriamme sairaana ja olen valmis tekemään töitä sen muuttamiseksi. Asenteiden muutoksen olen huomannut hyvin palstalla, ennen täällä 1-vuotiaan imetys oli kamalaa ja ällöä, nyt se ikäraja on jo maagisesti hivuttautunut lähemmäs kahta vuotta.

-Ihmislapsen vieroitusikä biologisesta näkökulmasta on siinä 3-7 vuoden haarukassa. Tutkijat eivät ole löytäneet mitään yläikärajaa jolloin imetyksestä tulisi haitallista. Korrelaatio yli 1v jatkuvilla YÖimetyksillä ja hampaiden reikiintymisellä kyllä on, mutta se liittyy pikemminkin hammashygieniaan. Bakteerit eivät kykene käyttämään laktoosia ravinnokseen, sen sijaan äidinmaito pilkkoo suuhun jäänyttä ruokaan paremmin pöpöille maistuvaan muotoon. Lapsellani ei ole ollut yhtäkään reikää pitkään jatkuneista yöimetyksistä huolimatta. Vajaa 4v käy rinnalla korkeintaan 3 kertaa päivässä, rutkasti haitallisempaa on mm mehunjuonti. Mehuja meillä ei juoda muuta kuin erityistapauksissa, juhlissa tms. Muutoin juomana on vesi, tai päiväkodissa luomulehmis.

-Jos lehmänmaidolla on ravitsemuksellinen paikka lapsesi ruokavaliossa niin kyllä sillä äidinmaidollakin on. Ihmisen maito on ihmiselle sopivampaa ravintoa kuin lehmänmaito. Siitä on aivan turha väitellä, jokainen normaaliälyinen ymmärtää kyllä kun tarpeeksi asiaa pohtii, että totta kai oman lajin maidon ravintopitoisuus vastaa paremmin sen lajin tarpeita verrattuna vieraan lajin maitoon. Aika paksu puupää pitää olla jos luulee toisin ;)
 
"ninaTT"
[QUOTE="vieras";26277376]En olis lapsen kohdalla niinkään huolissani imetyksestä, vaan julkisuushakuisen äidin vaikutuksesta elämään.
[/QUOTE]

No en mä nyt tiedä julkisuushakuisuudesta... En todellakaan tiennyt, että siitä noin iso lööppi tehtäisiin :) Kuvittelin, että jossain sivulla 28 olis pari riviä tekstiä ja siinä se. Seuraavalla kerralla ku pyydetään niin ajattelin nakittaa jonkun muun hommiin, mutta tää tuli niin nopealla varoituksella (pari tuntia, josta olin töissä 1,5h) etten todellakaan ehtinyt keksiä jotakuta muuta tilalle.

Anna Wahlgrenin kasvatusopeista ehkä löytää syyn sille, miksi tytär ei ole niin tyytyväinen. Ja toisaalta siitä, että Annalle taisi kuppi maistua ja muutenkin elämänhallinta olla vähän hakusessa.
 
"Vieras"
Oma äitini on kuulemma imettänyt esikoistaan kuusivuotiaaksi. Saattanut ehkä johtua aikakaudesta, kun vanhin veljeni syntynyt 1945.
Tätä kuitenkaan ei ole kukaan sen kummemmin ihmetellyt kun onhan se rinta tarkoitettu oikeasti lapselle, eikä suinkaan aikuiselle miehelle, kuten nykyjään tunnutaan ajattelevan.
Itse taas en ole juurikaan saanut rintaa jostain syystä. Johtunee kaiketi siitä että olen syntynyt ennen aikaisesti ja keskoset kun eivät yleensä välttämättä osaa imeä rintaa.
Itsekin koen oudoksi aikuisen miehen seksuaalisen kiinnostuksen rintaa kohtaan kun koen, että siinä on jotain jäänteitä lapsuuden ajoilta ja koen olevani äidin korvikkeena.
 
"Jenis"
Niin no... homoseksuaalisuus ja pitkään imetys on siis rinnastettavia asioita? En ole samaa mieltä. Enkä näe mitä ravitsemuksellista merkitystä on muutamalla päivittäisellä imetyskerralla. "Lehmistä" meillä ei juo kukaan, eivät aikuiset eivätkä lapset. Ja jos se äidinmaito on niin ylivertaista ravintoa, miksi lopettaa imetystä ollenkaan?
 
Omalaatuinen ajojahti tässä nyt.
Muutama perustelee hyvin oman kantansa (ja erilaiset mielipiteethän vain rikkaus), muitta kovin monella tuntuu olevan ongelmana vain pelko/kateus/vastenmielisyys NinaTT:n persoonaa kohtaan?

Noloja sellaiset vuodatukset.
:(
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"ninaTT"
[QUOTE="Jenis";26278072]Niin no... homoseksuaalisuus ja pitkään imetys on siis rinnastettavia asioita? En ole samaa mieltä. Enkä näe mitä ravitsemuksellista merkitystä on muutamalla päivittäisellä imetyskerralla. "Lehmistä" meillä ei juo kukaan, eivät aikuiset eivätkä lapset. Ja jos se äidinmaito on niin ylivertaista ravintoa, miksi lopettaa imetystä ollenkaan?[/QUOTE]

Molemmat ovat täysin luontaisia asioita ihmislajille, molemmat ovat joutuneet syystä tai toisesta "kaappiin".

Lehmistä ei tarvitse aikuiset eikä lapset, ihmisen maitoa lapsi kaipaa johonkin ikään asti. Mitään haittaa äidinmaidosta ei ole aikuisellekaan, se vaan ei ole tehokasta resurssienkäyttöä sen jälkeen, kun lapsi kykenee hyödyntämään kiinteätä ruokaa tarpeeksi. Omallani on ollut ummetustaipumusta, ehkä siksi käy vielä rinnalla; rintamaito auttaa pilkkomaan ruokaa, ei tule ummetusta...

Muutamalla päivittäisellä imetyskerralla voi tuonikäinen huitasta puoli litraa maitoa nassuun jos niin tahtoo. Puolessa litrassa maitoa on aika paljon tavaraa :) En tosin usko, että ihan niin paljoa enää menee, ehkä 3-4 dl vuorokaudessa? Siinäkin on juo 200-300 kcal...
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä