???SYYSMASSUT 2007??? TOUKOKUU

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 14:03 Annmari76 kirjoitti:
Kysymys raskaustodistuksesta äippärahaa varten..

Kun haen äitiyspäivärahaa, on mukaan liitettävä todistus raskaudesta, sen kestosta, Kelan sivuilla mainittu todistus SV 75... Oletteko saaneet tuon lomakkeen/todistuksen raskauden kestosta omasta Neuvolasta. Minun neuvolatätini antoi vain tuon yhden lomakkeen eikä muusta puhunut...

21+3
Itse sain suoraan neuvolasta sen todistuksen, joka siis on tuo SV75sr lomake ja sitten vanhempainetuushakemuksen, jonka täytän itse ennen Kelaan viemistä.

Onnea kaikille uusista vaavi uutisista! :flower:

balik ja pikkuinen 24+4<br><br>
 
Kiitoksia vauvan tyynyä koskevista vastauksista. Tällaisia pieniäkin juttuja sitä näköjään tulee mieleen... Ja kun katsoin uudemman kerran äitiyspakkauksen sisältöä (kelan sivut), niin eihän siellä tosiaan ollut nukkumavarusteissa lakanoiden osalta kuin pussi- ja aluslakana =)
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2007 klo 14:03 Annmari76 kirjoitti:
Kun haen äitiyspäivärahaa, on mukaan liitettävä todistus raskaudesta, sen kestosta, Kelan sivuilla mainittu todistus SV 75... Oletteko saaneet tuon lomakkeen/todistuksen raskauden kestosta omasta Neuvolasta. Minun neuvolatätini antoi vain tuon yhden lomakkeen eikä muusta puhunut...
Me saatiin neuvolasta ko. lomake ja todistus raskaudesta kaksin kappalein, minulle ja miehelle molemmille omat. Aika outoa, ettei neuvolatyyppi tarkemmin selittänyt sinulle noita juttuja tai antanut todistusta raskaudesta! Kannattaa kysyä uudelleen seuraavalla kerralla asiasta?

PippuriMammalla on suloinen poika massussa kasvamassa. Nyt alkaa ittelläkin mieli mennä 4D:hen :heart:
Maltetaan kuitenkin synnytykseen asti, huoh!
Eihän sinne enää olekaan kuin kolmisen kuukautta! :eek:


Maarja ja vaava 24+6
 
Terkkuja neuvolalääkäristä...

paineet: 132/80
hb 124
kohdunpohjan korkeus 22
paino +600g, yht. 5,6kg
sydänäänet 136-140


Syy miksi lääkärille menin, niin oli siis se kun painon tunne on ihan hirveen voimakas tuolla alapäässä, varsinkin töissä. Kohdunkaula oli kuitenkin normaali ja kohdunsuu kiinni, joten mitään muutoksia ei ollut, hyvä niin! Seuraavan neuvolalääkärin sain jo 3,5 viikon päähän, katotaan taas tilanne. Kuulemma painon tunne ei tästä ainakaan vähäne, joten kun sanoin että haluan vielä töissä jatkaa, niin lääkäri tuumas, että seuraavan kerran jälkeen olisi jo syytä hidastaa tahtia. Joten voipi olla että meikäläisen kesäloma alkaakin sitten jo aikasemmin. Noh vielä ainakin tuntuu siltä, että "kipu" on siedettävää ja jaksaa muutakin touhuta ku töissä käydä (just ja just), joten koitetaan vielä töitä jaksaa tehä.

minttu-82 ja TaimiMainio 24+2
 
Kiitos kuvakehuista, pitää varoa etten pojulle kerro kaikkea ettei tule liian polleaksi :D

Mulla kävi mäihä. Sain huudettua huuto.netistä yhdistelmät pehmeällä pussilla. Maksoi jopa 7?!! Ja myyjä toi kotiin asti!! Ihanat emmaljungat, siniset... Ensin toiseen käyttöön ja sitten kyllä vaavillekkin, nuissa kehtaa työnnellä vaikka missä joten saas nyt nähdä miten käy, kun oli tarkoitus parvekevaunuiksi hälle sitten....

Samalla tähyilen poikien vaatepaketteja, muutama tosi varteenotettava olisi... Mieskin tykkää niistä joten suostumus huutaa on jo ;)

Nyt lähden Innskun kanssa jädelle :p

-PippuriMamma & "MatiasMatilda"
 
Moikka!

Täällä ylenpalttista väsymystä ilmassa!! Siis tunnen oloni ihan sairaan väsyneeksi.. en sit tiä, johtuuko tästä pitkittyneestä flunssasta vai alhaisesta hb:sta. Obsidania olen nyt viikon verran syönyt, eli eiköhän se piakkoin pitäis alkaa tehoomaan, jos on tehotakseen. Esikoisen raskaudessa ei hb:ta saatu nouseen, mut heti synnytyksen jälkeen se nousi. Toivottavasti se nousisi nyt jo raskausaikana, ettei tarvitsisi kärsiä voimattomuudesta sen takia.

Niin ja mulla on jalat jotenkin tosi puutuneen oloiset, ollut muutaman päivän. Olisko sit tullut turvotusta tai jotain..

Äh, nyt tuntuu kaikki tökkivän...

Pitipä vain johkin tulla purkaan väsymystä, tuntuu vaan olevan ihme oireita :/ .. lähinnä tämä väsynys tuntuu kamalalta! Kuiteskin kun on ton esikoisen kans jaksettava ja miehestäkään ei pahemmin apua, kun on pitkiä päiviä nyt töissä :(

No eiköhän se taas tästä.. tais olla pelkkää omaa napaa..

MamMam ja pikkanen rv 23+3

Piti vielä lisätä.. Pippurimamma, ihania kuvia pojastasi!! =) taitaa pojalle tulla selkeät miehekkäät piirteet =) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 13:59 MamMam kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 13:48 Joe80 kirjoitti:
Kohta lähden taas hierojalle nautiskelemaan. :)

Joe ja pieni 22+1
Mun tekis kans mieli mennä hierojalle, niska, hartia, selkä.. missäsä asennossa hierotaan raskaana olevia, kun masullaan ei voi maata?

MamMam
Mua on hierottu tähän asti mahallaan. Pari viikkoa sitten ei tuntunut vielä ollenkaan hankalalta, mutta tänään oli jo vähän ikävä maata, kun masu jäi puristuksiin. Yhtä kaveria hierottiin odotusaikana niin, että hän istui jonkinlaisella jakkaralla, mutta käsivarret ja pää oli siinä hierontapöydällä oikeilla paikoillaan. Pitäis varmaan jo aikaa varatessaan kysyä hierojalta onnistuuko joku sellainen järjestely.

Onko muuten kellään kokemusta tukisukista? Äidilleni tuli raskausaikana suonikohjuja ja itsekin tässä katselin pohkeitani ja verisuonet on nousseet jotenkin enemmän pintaan ja näkyvät paremmin kuin ennen. Saako niitä sellaisia sukkia muualta kuin jostain Instrumentariumista kovalla hinnalla? Entä onko niistä oikeasti apua?

Joe
 
Heips,

Neuvolasta minulle annettiin se lääkärintodistus/terveyskeskuksen todistus eli lomake SV 75sr. Lomakkeen sain, kun oli 154 päivää takana, niin seuraavalla neuvola käynnillä. Vanhempain etuushakemuksen olisin myös saanut neuvolasta, mutta täyttelin sen kuitenkin netistä. Eipä tarvi Kelan ihmisen miettiä mun harakanvarpaista, että mitä lukee :)
Kävin myös katsomassa Kelan sivuilla äitiyspakkauksen vaatteita.
Ovat aivan ihania :heart: niin oli kyllä aikasemmatkin...
Taidan kiikuttaa paperit heti maanantaina eteenpäin, että saisin pakkauksen nopeasti hypisteltäväksi.
Se naisten kondomi mietityttää vähän. Kai siinä on käyttöohjeet :LOL:

Joku tuossa aikasemmin kyseli vuotavista ikenistä...
Itselläni on ainakin sama ongelma, myös vertaa vuotaa nenästä tasasin väli ajoin. Näitä raskauden ei niin mukavia puolia :(

Muutokset kehossa joskus ottavat koville ja joskus ei... Riippuu aina päivästä ja olotilasta. Elättelen toiveita, että pääsen takaisin "normaali" mittoihin aikasta nopeasti raskauden jälkeen, etten alkaisi liikaa murehtimaan mahdollisia roikkuvia rintoja ja maha makkaroita.
Toisaalta minulla on aina ollut D-kupin rinnat, että jos ne siitä pienenee, niin en välttämättä pane pahakseni... Maha makkarat kyllä :LOL:

Käytiin tänään hieman ostoksilla. Mukaan kaupasta lähti Gracon Logico S turvakaukalo. Mahtuu juuri ja juuri autoon alustan kanssa. Meillä ei kummassakaan autossa ole niitä Isofix kiinnikkeitä, niin tuo oli aika näppärä vaihtoehto. Nyt on hommattuna vaunut ja kaukalo, taidan olla aikasta aikasessa liikenteessä :D

Eipä kai tässä ihmeempiä...
Heidi-79 + asukas 24+5
 
Kuulumisia.... =)

tiistaina jäin sairaslomalle supistuksien takia,aamupäivällä tuli kipeitä supistuksia niin etten pystyny kävelemään ja oikeastaan viimeviikolla jo alkoivat,kävin Nkl:lla tarkistamassa tilanteen kaikki ok ei ole tapahtunut mitään muutoksia kohdunsuulla kaikki muukin ok vauvan paino 570gr :heart: oma paino jo 65kg \|O eli tullu semmoset 13kg :eek:
 
Heips kaikille.

Oon hehkuttanu koko illan kun ois kaksi seur. päivää vapaata ja on luvannut mitä mahtavinta ilmaa- kivaa kun on lämmintä.

Omaa napaa: vaavi potkii mun kylkiluita välillä ja kuperkeikat tekee jo aika tukalan tunteen, mutta aina se on yhtä ihanaa kun vaavi potkii tietääpähän et kaikki ok.

Töissä olen sinnitellyt mutta hissukseenhan sitä on otettava kun suppareita tulee muuten aika tiuhaan.

äippä ja poju 22+6
 
Tukisukista: Itse ostin sellaiset juuri viime viikolla, kun mulla on seisomatyö ja jalat aina särkee ihan hirveästi. Neuvolassa suosittelivat sukkia ja sanoi, että kyllä niitä esim. marketeista saa, mutta Instrun on parhaat. En katsonut mitä olisi tavallisessa kaupassa maksaneet, Instrun sukat maksoi vähän yli 13 Eur (oli juuri sopivasti tarjouksessa). Olihan ne ihan hirveän kalliit silti mun mielestä, mutta on kyllä superhyvät jalassa. Tosin en tiedä, vaikka markettien sukat olisi ihan samanlaisia.. :whistle: Olen jo päättänyt, että ainakin toisen parin ostan. Aloin kyllä nyt miettiä, josko seuraavaksi ostaisin Prismasta, jotta voisi verrata. Mutta Instrun siis olivat ainakin hyvät ja oli kuin eri jalat illan päätteksi, ei läheskään niin raskaat. Ja erikseen noista suonikohjuista neuvolassakin mainitsi, sukat kuulemma ehkäisevät niitä.

Onpas liikkeitä alkanut tuntua yhtäkkiä ihan tosi usein!! =) Itse ainakin stressaan vauvan hyvinvoinnista paljon vähemmän nyt, kun vähän väliä sieltä tuntuu liikettä. Suu menee väkisinkin hymyyn kun niitä kuulostelee :heart:

Tinka ja menninkäinen 23
 
Vähän nostoa,oltiin tiputtu jo kolmannelle sivulle :p

Mulla on alkanut pieni selkäsärky ja lonkkiin särkee,varsinkin öisin joutuu vaihtamaan kylkeä useaan kertaan kun särkee kovin.
Muuten olo ihan ok..Ihmettelen vain kun potkut eivät tunnu ollenkaan vatsan päältä,(muutama viikko sitten tuntui pari kertaa) eikä sisältäkään vielä kovin voimikkailta.Nyt kuitenkin jo viikkoja 24,että onkohan jo syytä huolestua??
Sydänäänet aina kuuluneet tosi selkeästi,vaikka kohtu onkin etuseinämässä..
Täytyy varmaan neuvolaan soitelella jossain vaiheessa kun seuraavaan käyntiin yli kolme viikoa..

On muuten ihana uusi äitiyspakkaus :D :D
Nyt vaan paperit heti kelalle menemään :)

Aurinkoista jatkoa kaikille!! :D

Inka&vaavi 24+2 :heart:
 
Moikka!
inka85, älä ole huolissasi! Mulla myös istukka etuseinämässä ja on päiviä, että en liikkeitä juurikaan tunne.. välillä taas enemmän. Ulospäin kerran satuin potkasun tuntemaan, mutta en ole sen jälkeen tuntenut. Eiköhän ne meilläkin ala potkut mahanpäältäkin jossakin vaiheessa tuntumaan =)

Onko tietoa, että onko melusta haittaa sikiölle? Ystävä vain pyysi Maija Vilkkumaan keikalle heinäkuussa, mut itseä vähän mietityttää, että mitä se kova musiikki voi aiheuttaa vauvan kuulolle.. Heinäkuussa vauva kuiteskin jo aika iso, eli kuulee paremmin äänet kohtuun. Muistelen itse vain esikoisen raskausaikana, kun oltiin häissä ja istuttiin siellä aika lähellä bändiä, niin esikoinen potki ihan hulluna masussa.. en sit tiä, että tykkäsikö niin paljon vai sattuiko se sitä korviin. Tää vaan jäänyt mieleen. Mut jos jollain olis jotain tietoa, niin olis kiva kuulla, ennenkuin lähen keikalle lippuja ostaan =)

Ihanan aurinkoista lauantaita kaikille syysmammoille! =)

MamMam ja pikkanen rv 23+4

Muistuttelen vielä ensviikon torstain tapaamisesta Treella Pikkukakkosen puistossa klo 10, olisi kiva, kun saataisiin iso porukka kokoon! =) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2007 klo 13:53 MamMam kirjoitti:
Onko tietoa, että onko melusta haittaa sikiölle? Ystävä vain pyysi Maija Vilkkumaan keikalle heinäkuussa, mut itseä vähän mietityttää, että mitä se kova musiikki voi aiheuttaa vauvan kuulolle.. Heinäkuussa vauva kuiteskin jo aika iso, eli kuulee paremmin äänet kohtuun. Muistelen itse vain esikoisen raskausaikana, kun oltiin häissä ja istuttiin siellä aika lähellä bändiä, niin esikoinen potki ihan hulluna masussa.. en sit tiä, että tykkäsikö niin paljon vai sattuiko se sitä korviin. Tää vaan jäänyt mieleen. Mut jos jollain olis jotain tietoa, niin olis kiva kuulla, ennenkuin lähen keikalle lippuja ostaan =)
Itse olin tänään Itäkeskuksessa lasten päivillä ja siellä oli ohjelmanumeroita ja musiikkia välillä aika kovallakin, pikkuinen alkoi kovan äänen tullessa liikkua todella paljon, joten katsoin parhaaksi siirtyä kauemmaksi.
Luulen että konsertin äänet ovat aika kovia sikiölle. Se kuitenkin kuulee jo ihan normaalia puhettakin vatsan läpi niin kova musiikki on varmasti "uusille" korville kova rasite.


Syyspönö: Tervetuloa mukaan syysmassuihin =)

balik ja pikkuinen 24+6
 
Heipsan taas!

Mulla oli rentoutusvkl. Mies lähti eilen esikoisen kanssa siskonsa luo yökylään, että mä saan olla rauhassa ja levätä. No kun me ollaan vähän tämmöstä omituista väkeä, ni tietenki mulla oli ikävä niitä jo heti ko pihasta pois ajoivat. :D Onneks soittelivat usein illan mittaan. Esikoisella tosin tais olla serkkupojan kanssa niin kivaa, ettei pahemmin jaksanut äitin kanssa puhelimessa jaaritella.

Mun selkä tekee edelleen tuskallista ja hidasta kuolemaa. Mahaan sattuu aina väliin ko kävelen. Piti jo eilen soittaa neuvolaan ja kysyä, et mitäs voisin tehdä vaivojen pienentämiseks mut se sitte kaikessa hässäkässä jäi. Maanantaina sitten.

Täällä oli juttua raskausarvista jokunen aika sitte. Mulla repes maha ihan totaalisesti kakkosta odottaessani ja ne arvet on edelleen näkyvissä. Ihan kamalan näkönen tuo on, mut toivon, että ajan ja ihmerasvojen kanssa haalenevat. Esikoisesta ei aikanaan tullut kuin komea poikaviiva mahaan ja se ehti haalistua aika kivasti ennen kakkosta. Mut kakkosen kohalla olinki megaiso. Siis maha oli alusta loppuun isompi ko iso.. :)

Mulla on pää täynnä inspiraatioita tehä vaatteita itelleni! Pitää maanantaina taas syöksyä kangaskauppaan ja tehtailla vähän paitaa ja hametta ja vielä yhet housut. Kauheesti tullu ideoita nyt parin päivän aikana ja se pieni optimisti minussa jaksaa uskoa, et saan tehtyä semmosia rättejä, et kehtaan jopa pitää päälläni niitä tuolla ihmisten ilmoilal liikkuessani. :D No ne yhet housut, mitkä tein on ainaki ollu hyvässä käytössä jo eikä toistaseks kukaan oo tullu sanomaan, että hei sun saumat aukee. Toivottavasti ei tulekaa..

No semmosia kuulumisia nyt tähän hetkeen taas..

Emmaliina ja Vusseli 24+

PippuriMammalle vielä kommenttina, et oli kyl tosi hyviä kuvia pikkumiehestä. Iski meikäläiseenki taas pieni himo sinne 4d ultraan, mut taitaa nyt jäädä kuitenki..
 
Onpas moni saanut tietää vauvan sukupuolen :) me taidetaan jättää se ylläriksi :heart:
Ei olla aiemmin keksitty lapsille edes mitään "tekonimeä", mutta tällä viikolla tuli yhdestä miehen heitosta (liittyen jonkun veikkauksen pelilapun tekemiseen) keksittyä että onhan meillä tässä jo Kimppaveto :LOL: aika "paha", mutta hauska ja kimpassahan tämä pikkuinen on alulle saatu :D

Tervetuloa mukaan uudet masunkasvattajat..! :)

"Marge" ja pikkuinen rv 23+6 :heart:
 
Häät ja häämatka ohitte, samalla suurin stressi ohitettu :whistle:
Häämatka oli jenkkeihin ja lennot olivat aika hirveät. Oli mulla tukisukat, join vettä ja kävin kävelemässä käytävällä, mutta silti jouduin oksentelee ja jalat turpos elefanteiks, eikä kunnolla pystyny nukkumaan joten väsy oli kova. Nyt kohta viikon ollu kotona ja aikaerot vaikuttaa edelleen... \|O

Käytiin 4D:ssä ja olihan se siistii. Selvästi poitsu tulossa, levitteli siihen malliin ettei voi erehtyä. Kaiveli myös nenäänsä (isän poika B) ) ja kämmenellä läppäsi otsaan eli ei mitään söpöjä vilkutteluja tai peukun imemisiä... Aateltiin lähisuvulle näyttää ultra-DVD ja saavat siitä itse päätellä kumpi on tulossa.

Kotiinpaluun jälkeen on kävellessä ja istumasta noustessa sattunu alavatsaan ja vasemmalle sivulle. Ultrassa meinas et lennot ja huonot asennot vaikuttaa mut nyt kestäny jo melkeen viikon joten täytyy ma kysyä neuvolasta. Kävely on melkoisen hidasta nykyään ja mies sanoo et kävelen ku pingviini!
Myös selkään alkanu sattuu, ja oon ollu vast pari pv töissä! Joudun kumarteleen ja nosteleen paljon ku työskentelen pienten lasten parissa, joten saa nähä kauan kestän...

Nukuin tänään 'päiväunet' 18-20, ei ollu hyvä juttu, nyt ihan pirteenä kukun!!! Näin sekasin unirytmi on ja sit yleensä herään kolmelta yöllä enkä saa enää unta.

Onko muilla ollu käsien puutumista?
Mulla joka yö oikee käsi puutuu ihan tunnottomaks, siihen on aika hirveetä herätä. Välillä päivälläkin jos nostan kättä tai kirjotan pidempään ni alkaa tuntua puutumisen oireita. Mut kuulemma kuuluu ihan norm. oireisiin. Itseasiassa senkin takia heräilen yöllä usein + tietty pissalla ravaamiset joten melkoisen katkonaista nää yöt on ollu. Ja se sit aiheuttaa totaalista väsymystä päivisin.

Mut tällästä pitkästä aikaa tännepäin.

Siis listaan voi lisätä että POIKA tulossa ja oon 32v.

äityli75 ja 'Eemeli' 23+0 (on just yli puolenyön, joten uus vko alkaa)
 
Ainii, unohtu mainita et potkuja eioo oikeen tuntunu.
Kolme viikkoo sit tuntu sellanen hipasu oikeella puolella mut sen jälkeen ei oikeen mitään :ashamed: Yks aamuyö ihan ku jotain liikettä kädellä ois tuntunu mut en oo ollenkaan varma et kuvittelinko vaan ku odotan niitä niin innolla.
En oo pienimmästä päästä joten paksut vatsanpeitteet vaikuttaa asiaan ja kuulemma istukkakin on edessä, mutta tuntuu ikävältä ku muut jo tunteneet monta viikkoa ja ite ei. Aina miettii et onko pojalla kaikki hyvin... :ashamed:

äityli75 ja 'eemeli' 22+0

meni edellisessä viestissä laskut sekasin eli nyt siis tuli vko 22 täyteen
 
Onnea avioitumisen johdosta äityli75 :flower:

Kärsiikö muut närästyksestä?

Olen nyt pari päivää iltaisin kärsinyt kamalasta närästyksestä ja mikään ei tunnu auttavan \|O hirveetä! Kurkkua polttaa...

hih, tänään on 25+0 :D <br><br>
 
Huomenta ja tervetuloa uusille!

Emmaliinakos se oli, joka on ommellut vaatteita.. Mäkin mietin yks päivä, että saisinko jostain housuista tuunattua resorin/leveän kuminauhan kanssa masulle sopivia. Aattelin myös, että jotain housuja vois kesäksi tehdä ihan alusta asti ite, mutta jäis varmaan kuitenkin kesken. Oon huomannu, että innostun aina välillä jostain, mutta se innostus lopahtaa melko pian. Pienet jutut onnistuu. ESimerkiksi yhtenä päivänä kaivelin kaappien perältä amppelin yhdelle kukalle ja ripustin sen kattoon, kun alko jo olemaan hankala ikkunalaudalla. Sen tasoisia..
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2007 klo 00:33 balik kirjoitti:
Kärsiikö muut närästyksestä?

Olen nyt pari päivää iltaisin kärsinyt kamalasta närästyksestä ja mikään ei tunnu auttavan \|O hirveetä! Kurkkua polttaa...

hih, tänään on 25+0 :D
Ei kai mulla varsinaistä närästystä ole, tai en oikein tiiä. Tosi vähän pitää syödä kerralla tai muuten on sitten ihan kamala ähky tuntikausia. Toisaalta, jos syön jotain vahva-aromista vaikka ennen töihin lähtöä, niin saan kyllä röyhtäillä sitä koko työvuoron. Iltavuorojen jälkeen ehdin syödä iltapalaa vasta kymmenen aikaan ja silloin pitää syödä kevyesti, kun muuten on tosi tukala olo, kun menee makuulleen sänkyyn.

Jotain tämmösiä pieniä harmeja on ollut, mutta muutenhan mulla tämä odotus on ollu aikasta helppoa. Eilen illalla särki pohkeita ja tänäänkin taas pitkä työpäivä edessä. Pitää varmaan maanantaina käydä etsimässä ne tukisukat jostain. Välillä on totaalisia väsypäiviä, jolloin en saa mitään aikaiseksi. Välillä taas riittää energiaa siivoiluun ja järjestelyynkin.

Joe ja pieni 22+3 (olikohan se noin..)
 

Yhteistyössä