***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Voi nuha:( Jatkuu vaan tänään kävin apoteekista ostamassa sellasen nenä friidan mut halvemman version siitä jos sillä sais kunnolla nenän auki:( Jaahas se tällä kertaa neiti kun tahtoo tissiä=)
elohiiri ja pikku nainen 3viikkoo ja 3päivää :heart:
 
snodgrass
Moi!

Onnittelut jkoo ja koiramamma! :flower: :heart: Paljon voimia toipumiseen koiramamma, kurjaa ettei mennyt ihan helpoimman kautta vissiin, mutta onneksi nyt olette sentään jo kotona.

hexa joo ne pirkan liivinsuojat on ihan kauheita, jouduin yhden paketillisen niitä käyttämään kun lähikaupassa ei ollut ainuja. Ei ne ainutkaan loputtomiin pidä, mutta harvemmin pitää vaihtaa kuin pirkkaa, ja se materiaali on sata kertaa mukavampi ja toimivampi.

elohiiri pikaista paranemista sinne! Toi pikkuisen nuha on niin ikävää, meillä onneksi alkaa jo mennä pahin ohi.

hille tosi kiva toi runo!

miia tosi hienoa kun kaiken muun rumban lisäksi jaksat vielä luovuttaa maitoa! Minkä verran sulta menee siihen aikaa päivässä? Kuinka paljon joutuu näkemään vaivaa välineiden steriloinnissa yms?

Meillä on vissiin otettu eilistä kitinäpäivää takaisin, pikkuneiti on nukkunut melkein koko päivän ja vain käväissyt välillä hiukan hereillä =) Eilen innostuin taas pienen tauon jälkeen hieromaan, olisiko auttanut masuvaivoihin?

Profiilista löytyy vihdoin ja viimein kuva meidän jälkikasvusta.
snodgrass ja vauveli tasan 1kk
 
snodgrass, Eipä tuohon nyt ajallisesti kauaa mene. Lypsämiseen menee kerralla ehkä 5-15 min ja lypsän noin 5-7 kertaa päivässä. Ja joka kerran jälkeen heitän osat kattilaan ja annan kiehua viitisen minuuttia. Että ei siis aikaa mene kauaa kaikenkaikkiaan. kai sitä voisi enemmänkin lypsää....mutta tolla tahdilla tulee päivässä noin puoli litraa, välillä hieman vajaa.
 
törmäsin joskus lily padzin silikonisiin liivinsuojiin, tiiä sitten olisko ne paremmat.
semmoset BR-Pul päällysteiset suojatkin vois olla ihan toimivat?!Esikoisen aikana pidin joskus semmosia maidonkerääjiäkin mutta ne oli vähän epämukavat.
nyt menee ihan noilla ainuilla mut joskus täytyy pitää 2kpl päällekäin ja vaihtaan aika usein.nekin on ihan hirveen kalliita!

jkoo hieno homma että kaikki sujui hyvin perätilasta huolimatta.Me ollaan kyllä molempien lapsien kanssa heti lähdetty liikkeelle kun kotiin on päästy.Tääkin tulokas oli siis kaupassa ja mummolassa jo 3pv ikäsenä.Ei tosin sit ehkä oltas lähetty jos olis talvella tai pienikokoisena syntynyt.

koiramamma suloinen pieni mies!mukava kuulla susta, ehin jo aatteleen vaikka mitä, onneks kaikki lopulta kuitenkin hyvin vaikka olikin mutkia matkassa.

täällä takana kaamee yö, pikku-ukko ei nukkunut kun pieniä torkkuja muuten ähisi.Tiiä sitten mitä oikein oon syöny kun tollee toista vaivas!sitte tietty esikoinenkin tuli joskus 3 maissa meijän sänkyyn ja ennen viittä koitti nousta, meni olkkariin ja laitteli valoja.Sain kuiteski sen vielä hetkeks takas makaamaan, mutta nukkumisesta ei tullut mitään.Ja nyt sit tars pirteenä saada luettua huomisiin kokeisiin.ARGH!onneks menee tuo esikoinen papalle hoitoon niin josko ottais pikkutorkut vauvan kans sit... :whistle:

Sain lopulta myytyä meidän yhdistelmät, nyt metsästän kapeempia rattaita...onks kellään kolmipyöräisiä?meillä noi tuplat on kolmipyöräiset mut edessä tuplapyörä, ja aattelin että onkohan semmoset kolmepyöräiset oikeesti hyvät vai onkohan ne ihan kiikkerät...

meniskö sitä sit vielä lukee noiden jakautumattomien kuulumiset...
 
Ensimmäinen yö kotona ja ai jai kun on kivaa :) sairaalassa on jotenkin niin sidottu kaikenmaailman aikatauluihin että justiinsa kun sai jätkän nukkumaan niin eikö joku tuu ottaa verikoetta tai viemää tiputukseen, näitä oli kaksi kertaa päivässä.

Nyt jätkä nukkuu ja hetki aikaa kirjoitella tänne. Kiitoksia kaikille onnitteluista ja laitan saman "vahingon" kiertämään eli onnittelen näin yleispätevästi kaikkia vauvan saaneita kun olen ollut poissa kuvioista :flower: :heart:

Elämä meillä on lähtenyt mukavasti käyntiin kun sain pumpuilla maidon nousemaan hyvin ja sitä tulee niin että olis vaikka muille jakaa. Kylläpä on vaan epämukavat kun on valmiiksi isot rinnat ja nyt nää on jo ihan mauttomat :eek: :D noh, pääasia että maitobaari on auki ja poju saa ravintoa. En tiedä kuinka vielä lääkkeet vaikuttaa tuohon meidän nukkumiseen mutta siis poju nukkuu ihan hirveesti. Tää on varmaan tätä ensikertalaisen hysterisointia mutta eilen illaalla oli taas kauhee huoli puserossa kun jätkä nukku klo 15-21 niin että puoli unissaan kävi välissä rinnalla 15min. Me yriteltiin jo herätellä mutta poju on niin sikee uninen ettei kyllä herää vaikka kuinka pyörittelin ja sylittelis... Noh mä varmaan tulen kaipaamaan tätä hetkeä ja kovasti jonkin ajan päästä. Onhan tämä muutenkin vähän tämmöistä epävarmaa haparointia ja opettelua molemmin puolin, ihanaa kuitenkin että nyt sitä saa harrastaa kotona...

Nyt hieman vielä pötköttämään ja miettimään uskaltaako pojan kanssa lähteä kauppaan :p Kerta se kai on ensimmäinenkin...
Koiruus ja poika 1vko :heart:
 
Tervehdys!

Koiramammalle tervetuloa tänne puolelle ja onnea poitsusta ja kovasti voimia toipumiseen.

Tänne ei ihmeitä kuulu, syödään ja nukutaan. Illalla ollaan pitkän aikaa hereillä ja seurataan maailmaa. Viime yö meni tosi hyvin ja äitkin sai kunnon unet. Näitä lisää!

Meillä ainakin mun kahvinjuonti, saa vatsavaivoja aikaiseksi. Ja nyt kun se kahvi maistuisi kun ei raskausaikana maistunut......

Eilen ostin vauvakirjan, jota vois sitten alkaa rustailemaan. Ja kuvia pitäisi kehittää oikein paperille.

Vaipoista oli kerran puhetta, meillä liberot aiheuttaa kovaa punotusta pyllyssä, mutta pampers käy hyvin. Valskaa vaan välillä.

Mutta eipä kummempaa.....tuli omaa napaa, kun en millään muista mitä piti kommentoida.

Miia ja Tyyne 2 vkoa
 
Daydreams meillä on juoksurattaat. Ne on kolmipyöräiset, kiinteellä etupyörällä. Hyvät juostessa mutta tosiaan vähän kiikkerät, tosin esikko on 17 kg nykyisin. Noiden hintaluokka on 99-130 euroa.
 
Höpöti
Heipsan!

Täälä on yks huonosti nukuttu yö taas takana.. neidillä rytmi niin sekasin että illalla sitä ei saa hereille millään.. se vaan nukkuis ja yöllä se sitten haluais seurustella.. huh huh.. no odotellessa et se rytmi kääntyy oikein päin.. :)

Ja neiti syö ihan mahottomasti... ei oma maito riitä nyt taas alkuunka.. korviketta oon antanu sitten lisäks... Ootteko muut joutunu antaan korviketta?? Pelkään jo välillä et se syö ittensä ihan ähkyyn...

Kiloista.. Täälä ei oo enää jäljellä raskauskiloja.. muuta ylimäärästä kyllä :D joskos nekin sitten tästä häviäis.. :)

Me lähettiin kans heti liikenteeseen kun kotiin päästiin! Mummulaan ja kauppaan ja sillai.. :)

Täälä ristiäiset 2.11. Ja mummu on muuten luvannu kovasti järjestellä... :) kysellyt vaan toiveita et mitä me sinne ite halutaan :) jeejee.. :)

Nyt päikkäreille! =)

Höpöti ja Mimmi 2vko ja 3pvä
 
Moikkelis!

Onnea Jkoo ja Koiramamma perheineen pikkuisesta kääröstä! :flower:

Liivinsuojista: Mulla(kin) valskaa ihan hirrrrrveesti tissit ja kaikki suojat on huonoja mitä olen testannut...halpismerkeistä osuuskaupan Rainbow on miusta parempi kuin Pirkka mut huonosti vetää sekin. Terkkari toi viime viikon käynnillä näytejuttuja Pampersilta ja Liberolta ja jomman kumman mukana oli Pigeon liiivinsuojat 4kpl:n näytepakkaus. Nyt on testissä ohuemmat ja tuntuu oikein "hyvältä", mutta nämä on varmaan aika hintavat ja näitä myydään Apteekissa...mutta testataanpa :)

Voi hirvitys mikä reikäpää oli taas riehunu Kauhajoella täl kertaa! :'( En voi ymmärtää :(

hille&kaveri 2vko+2pv
 
Onnea jkoo ja Koiramamma!!! Voi koiruus - miksi sua pidettiin 3 vrk kuumeessa synnyttelemässä? Johtuko lapsen kohonneet tulehdusarvot tästä? Siksi kyselen kun yhdellä Ruotsissa asuvalla kaverilla oli sama homma, tai että kuume nous just kun synnytys alkoi ja siellä oli sanottu, että ei mitään jakoa alatiesynnyttää kuumees, koska se on molemmille vaarallista, niinpä kiikutettiin leikutettiin saman tien.

Gesleinin kolmipyöräyhdistelmät käytössä, on vähän ehkä kiikkerämmät, mutta en silti vaihtas nelipyöräsiin kun on niin ketterät. Metsässä lenkkipolulla tänään hieman häiritsi kiikkeryys. Olipas huh huijaa raskasta muuten ylämäki-alamäki vaubujen kanssa, luulis et kilot karisis...

Öistä, ihananainen nukkujani on vetänyt tällä viikolla muutaman kammoyön valvoskellen klo 01-06, pikkasen väsyttäny meikäläistä tuohon aikaan...Ei huutoa kovasti, vain kun nälkä yllättää tai kakka ei meinaa tulla, mutta en uskalla nukahtaa ite kuiteskaan, koska superpulautus saattaa yllättää ja tuntuu että puol litraa tulee helposti kerralla - tukehtumisvaara?

Korvikkeista joku kyseli, kyllä on annettu alusta saakka, ekat pari viikkoa ostoäidinmaitoa ja sen jälk varmuuden vuoksi apteekin Pepti Almironia, jossa pilkotut maitoproteiinit. Tän ohella siis imetän noin 6-7 kert vrk noin 30-50 min kerralla, ja se ei riitä mihinkään... Mutta siis pulautukset ovat myös mittavia.

Dior sua on koeteltu, huh...

Ulkona ollaan oltu kerran päiväs, nyt kun lämmintä noin 2 h kerralla. Päällä body, potkupoku, villahousut ja villatakki ja fleeceulkoilupuku ja vielä vaunujen makuupussiin, taidan pukea vähän liikaa - kun muihin vertaan ainakin...
 
Huomenta!

Oltiin neuvolassa, pituusarvio on 54 cm ja se ihan vain taulukoiden perusteella, sillä lastan kanssa ei voi pituutta mitata. Painoa oli sitten 4,5 kg eli kilo tullut lisää alkupainoon. Piti oikein kaivaa esikon neuvolakortti esiin ja katsoa miten hänellä on pituus ja paino menneet. Jos katsoo vain päivämääriä niin vaikuttaa siltä, että tuo pikkusisko on samalla päivämäärällä (päivä, kuukausi) suunnilleen saman kokoinen kuin esikko aikoinaan. Tosin esikkohan oli keväällä syntynyt, mutta se keskosuus.. No, tärkeintä tässä havainnossa on se, että voidaan olla varmoja vaatteiden oikea-aikaisuudesta. :) Oikean kokoiset talvi- ja kesävaatteet siis odottavat varastossa esiinkaivamistaan. Kenkien suhteen saa nähdä, miten käy talvikenkien kanssa. 22-26-29 on ainakin odottamassa. Tietty pikkusisko jää just silleen vähän vaille tai menee vähän yli.

Löysin muuten eilen kaupungilta ihanat juhlavaatteet kummallekin lapselle. Nyt on vain pistettävä kiinni tuo nimiäisten päivämäärä ja postitettava kutsut. Ihanaa, kun kumpikin on nyt vaatetettu siististi ja samoja asuja voidaan käyttää sitten joulujuhlissakin. Pitäisköhän tehdä jo omenapiirakkaa pakkaseen nimiäisiä varten vai hilloaiskohan vain omenoita ja laittais sitten hilloa kakun väliin? Jos vielä sais pihlajanmarjoja otettua pakkaseen niin vois vaikka niillä koristella kakun. Juhlathan on meillä aikaisintaan kuukauden kuluttua kun silloin olis toive päästä eroon lastasta.

Meilläkin on alettu pulauttelemaan. Ikävä kyllä. Esikkohan sai oikein lääkityksen siihen pulautteluun kun se paheni niin pahaksi. Ruokatorvi tulehtui ja aiheutti ihan järkyttävät kivut. Kesti vuosia, ennen kuin tilanne parani ja syöminen alkoi onnistua. 3v ikään mentiin siis vain 6kk soseita syömällä, koska karkea ruoka repi ruokatorven aina auki ja kivusta sitten tuli uusi oksennus, joka ärsytti ruokatorven ja kierre jatkui ja jatkui.
Meillä elämä onnistui vain syöttämällä esikko pystyssä ja pitämällä päätyä korotettuna hänen sängyssään. Ja häntä kannettiin jatkuvasti rintarepussa. Pikkusiskon kanssa ei päästä rintareppua käyttämään, joten sitten kannetaan sylissä koko ajan.

Oletteko jättäneet vauvoja vielä kuinka paljon? Kävin tänään viemässä esikon hoitoon ja mies oli kahden vauvan kanssa. Megapulautus tuli sinä aikana. Ilmeisesti siinä vaiheessa kun mä kävelin ovesta ulos ja mies kantoi esikon fillarin pihalle. Hän oli kuvitellut sen tulleen jo aikaisemmin. Oli kyllä ihanaa olla vain esikon kanssa, on kaivannut yhdessäoloa hänen kanssaan. Ja mies selvisi ihan hyvin siitä 20 min ajasta. =) Ihanaa, kun välillä on mahdollista olla kahdestaan kummankin lapsen kanssa. Ja kunhan aikaa kuluu, saadaan me olla miehenkin kanssa kahden jossain vaiheessa.
 
Hexa mun tietty täytyy jättää aina näin keskiviikkona 4h ajaks kun meen kouluun mutta muuten on vauva kyllä matkassa ollut koko ajan.Esikoinen taas onkin ollut isin kanssa kahestaan kun oon ollut kaupoilla ja papallakin on tuo ollut kun oon tehny kouluhommia.
Nyt pitäis vielä rutistaa viimiset lukemiset iltaseen mikrobiologian kokeisii mut täs mä vaan jumitan... :whistle:
meilläkin molemmat kovia pulautteleen, oon päätellyt sen johtuvan siitä että maito tulee niin suihkuamalla että sitten hotkii.Mutta ei onneks mitään tollasta kun teillä!!

Mitzy mä oon tehnyt niin jos masu vaivaa että vauva nukkuu mun mahan päällä mahallaan, näin ei pääse tukehtuun pukluunsa ja saa hyvin äidinki hereille kun pulautus tulee..
onneks tuo isikin tykkää nukkua vauvan kanssa niin saa joskus nukkua ihan "itekseenki"

meillä sama ristiäispäivä kun höpötillä! juur sain papin ja paikan varattua.Kaamee raha siihen vaan tulee meneen, 540e!!No, kuuluuhan siihen sit ruoka ja kakkukahvit, eikä tarvii ite vaivautua kun vaan paikalle.piti ostaa itelle viä jotai vaatetta mut saan kyl mennä vanhoilla, hyvä jos tuonki rahan saan jostai kasattua..
kohta soittelen aikaa isyydentunnustukseen....ehkä nyt menee nopeemmin käynti kun on jo toinen lapsi.

Dior esikoisen kans ulkoilin 2kertaa päivässä, tosin vaan sen takia että se ei nukkunut kun vaan sylissä tai vaunuissa, ja vaunujen piti vielä olla liikkeessä.Nyt ulkoillaan sillon kun äiti jaksaa :D kuitenki koitetaan edes joka toinen päivä mennä ulos, jos ei joka päivä.Jotenki vaan tuppaa oleen nii väsyny ettei jaksa..vaikka piristäishän se ulkoilu.
tilanne ukon kans on jo vähän parempi, saa nähä nyt...eilen teki ruokaa!mut sit taas loppuilta menikin tutuissa merkeissä ja se vähän korpes kun ite koitti lukee kokeisiin.
Mullakin muuten viime imetyksen aikana iho meni tosi huonoks ja hiukset lähti tukkoina!nyt ei vielä oo merkkejä moisesta mutta voihan se vielä iskee.

Nyt soitteleen sinne lastenvalvojalle kun pojatki viä nukkuu..

 
Huomenta massukat :wave:

Meillä nousi koko perhe juuri sängystä ja järkytys oli aikamoinen kun vilkaisin kelloa :eek: jätkä aloitti seurustelu urakan klo 5 ja jatkoi sitä tuonne 10 asti, huh heijaa. Rytmit siis ihan hakusessa täälläkin. Kakka on ikävän vihertävää ja luulempa että vastavaivat (lääkkeistäni? ) hieman hiertää pojan hermoa, oletteko antaneet koska rela-tippoja? Noh, huomenna ensimmäinen neuvola ja sieltä varmaan osaavat kertoa että miten edistytään. Paino muakin hieman jänskättää kun tissit ei ole enää semmoiset kireet ja pinkeet että onkohan tuolla sisältöä kuitenkin. Kauheen hevoskuurin lääkkeitä joudun vetämään koska leikkauksen jälkeen sain kohtutulehduksen, lisäksi särkylääkkeet ovat vielä pakollinen nautinto koska muuten ei pääse liikkeelle.

Hexa, mä jätin pojat keskenään eilen jo. Tosin nuori herra nukkui koko toimituksen ajan :D Kävin just apteekissa ja kaupassa ostamassa jotain pientä koska yli 3kg ei sais kanniskella. Olo oli ihan mieletön kun kurvailin autolla YKSIN ja poppis huusi :LOL: ei ole todellista miten ihanaa on olla ilman edes mahassa möllivä vauvaa... Suosittelen!

Mitzy mulla oli lapsivesi vihreää ja sitten tämä oma infektio päällä niin siitä johtuen jätkä sai sen infektion ja joutui sinne teholle. Jouduttiin laittamaan jo nenämaha letkuunkin kun ei jaksanut enää syödä. Mä kyllä miehen suotuisalla avituksella annoin aika napakan palautteen siitä että enhän mä jaksa ponnistaa jos sinne asti päästään. Kolme vuorokautta valvoin kun ainoastaan muutaman kerran morfiini johdannaisen kipupiikin takia sain 2h ajaksi tajun kankaalle :( kaiken kaikkiaan oli hyvin raskas kokemus mutta silti ihan hyvillä mieli tästäkin jäi. Mulla syy siihen pitkittymiseen johtunee lantion ahtaudesta ja sain lähetteen lantion kuvauksiin seuraavia raskauksia silmällä pitäen. Mutta voinette arvata sen vitutuksen määrän kun tästä asiata olen koko kesän vouhkannut ja sinne synnytystapa arvioonkin halunnut. Mä vaan jotenkin tiesin tämän... noh, ny on kaikki mallillaan ja se on tärkeintä!

Dior me mennän vasta ensi viikolla ulos tuon infektion takia, mieli kyllä tekisi kun on niin ihanan kirpsakkaan näköistäkin. Iho mulla on itse asiassa paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan.

Vaipoista tällä hetkellä näytepakkaus liberoita löytyy. Eilen kokeilin kestoja mutta ne ei nyt ihan vielä toiminut toivotulla tavalla, falskas 30min jälkeen . Voi olla että katsomme niitä sitten viikonloppuna, nyt on vielä niin paljon uutta tällä kotona että ei meinaa jaksaminen riittää niihin, harjoittelu asteella vielä kaikki pukemiset ja muut.

Korviketta annoin eilen 10ml kun jätkä sai kunnon raivarit eikä malttanut imeä riittävästi että tissistä tulis evästä. Sen jälkeen malttoi rinnalle ihan uudella tavalla...

Liivinsuojista meillä nyt Pirkka ja huonohko on, Ainut oli parempia. Muita en vielä ole kokeillutkaan. Toivon mukaan mun tilaamat imetysliivit tulis tänään postissa kun nää ainoot päällä hyvältä tuntuvat kaipais jo niin kipeesti pesua. Mä olen ihan rakastunut näihin Carriwellien pehmoihin!

Nyt vähän tutkimaan uutsia, ikäviä ne kyllä oli ainakin eilen.
Jaksamista kaikkille massukoille!!!

Koiruus ja poika 1vko 1pv
 
Koiramammalle onnea & tervetuloa tänne!

Ja kaikille muillekkin tasapuolisesti! :wave:

Täällä kiirettä pukkaa kun mies lähti töihin ja iltavuoro viikko kun isyysloma loppui!

Nyt pitäs lähtee ulkoilemaan ettei menis ihan sisällä istumiseks tääkin pvä-meinaan MIELETTÖMÄT ulkoilukelit!!!!!!!!

Täälläkin puklaillaan välillä enempi ja välillä vähempi.

Pari yötä sitten neiti tilaili baarista melkein tunnin kahden välein ja nyt sitten kun maitomäärä lisääntyi ni ei meinaa raukka saada yöllä unenpöpperössä syötyä kun maitoa suihkuaa ympäriinsä ja sitten kun hotkii ni tietty menee ilmaa ja tulee puklia kautta röyhtäisyjä aika reippaasti.

Mitään varsinaista (koputtaa puuta) ilta huutamista tai yöllä kukkumista ei ole ilmaantunut.

Tasaisen rauhallisesti nukutaan ja syödään ja kakataan... :D

Mä sain nimenantajais kutsut jo postiin ja kävin ennen sitä siis yksin tiimarissa ja kaupassa viivyin ehkä n. 1 1/2 tuntia ja sillon ekalla vkolla esikoisen kanssa tunnin ulkoilemassa kaksisteen.

Nythän on helppoo ku voi ottaa vauvan mukaan ja mennä missä vaan miten vaan ja ruokakin aina mukana,vaikka kannon päällä sienimetsässä... :D

Liivinsuojista mulla on Rainbown halppiksia-ihan ok ovat mutta kyllä nekin läpi päästää jos syöttöväli venyy.

Mä en tajua! Mun ei vieläkään tee mieli kahvia ja se hajukin edelleen ällöttää....en muista kauan viimeksi meni kun aloin taas sitä juomaan.

D-vitskut alotettu,ostin Jekovit tippoja.

Viimeks oli D-tippoja mutta huomasin että niitä pitää annostella hirvee määrä hintaan nähden joten kokeillaan tuota.

Aloitin maanantaina yhdellä tipalla ja eilen kahdella ja tänään kolmella jne.
kunnes sit kohta siirrytään täyteen annostukseen.Ainakaan vielä ei oo tullut mitään.

Monet sanoo et niissä on eroja ja tulee niitä vatsanväänteitä.

Toisaalta ne alotetaan just kahden vkon iässä jolloin koliikkikin yleensä alkaa jos on alkaakseen et onko se sit kumman "syy" vai sattumaa-tiedä häntä.

No mä oon hieronu babyn jalkapohjat joka ilta ainakin yritän edes auttaa ettei mitään tuliskaan!

Nyt ei keksi muuta,palaillaan taasen!

Jouskari& Inkkuliini 2vkoa 2pvää :heart:
 
koiramamma mulla oli vähän aikaa kovia kipulääkkeitä käytössä ja sillon kyllä vauvakin nukku enemmän.kuulemma vaikuttaa väsyttävästi.

ainiin, piti vielä noista rattaista, me ollaan nyt rajattu vaihtoehdot näihin

http://www.ozbaby.fi/verkkokauppa/www/popupcard.php?id=27

http://www.babytown.fi/products/455

http://www.ozbaby.fi/verkkokauppa/www/popupcard.php?id=247

http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2913/pl

kaikki ei oo kolmipyöräsiä, vieläkin se vähän mietityttää et onkohan semmoset hyvät..meilläkin tuo esikoinen kuitenki jo 13kg.
nyt mää oikeesti meen!
 
Heippa pitkästä aikaa!Tuntuu etten enää ehdi koneelle kolmen lapsen kanssa...aina täystyöllistettynä :LOL: !Hyvin on meillä vauvan kanssa mennyt,yötkin on nukuttu ja syömään heräillään 3-4h välein.Nukkumaan meno on vaan välillä hankalaa...neidillä ollu pirteys jaksoja usein tossa iltasin 21-01 aikoihin et välillä kyllä väsyttää!Imetyskin meillä sujuu,alussa oli hankalaa oikean imuotteen saamisessa mutta nyt sujuu paremmin!Ja meidän kakkonen osaa hienosti häiritä imetystä ja yrittää hakea itselleen tuon kaiken huomion juuri sillon...muuten kyllä siskot ottaneet vauvan hyvin vastaan,pusuttavat ja halivat ja välillä liiankin kanssa :heart: !Mut paremmin menny kuin osasin odottaa.Oma vointikin on parempi,verenohennuslääkettä tuon jalan takia pistän vielä muutaman päivän ja ensviikolla naistenklinikalla sisätauti lääkärin kontrolli ja katotaan miten se pintasuoni on auennu...hiukan jänskää ja joka tapauksessa jalasta pitää joko vaahdottaa tai leikata tuo vioittunut suoni,vaivaa se kuitenkin ja tukisukka ihmisiä en ole ollenkaan :kieh: !!!Onko jollain syyskuisilla jo ristiäisiä/nimiäisiä vietetty?Meillä menee tuonne marraskuun alkuun.Nimi kyllä on jo valmiina ja sitä käytetään =) .Tässä nyt vähän kuulumisia ei taas ehdi enempää...synnytyskertomuskin vielä uupuu...täytyy yrittää joku päivä =) !Piizu ja tytteli 2vko 3pvää
 
Jospa saisi nyt kirjoitettua tuota synnytyskertomusta, kun jätkän sain vihdoin ja viimein unten maille :whistle:

Lauantai 13.09.08
Lauantaina alkoi supistelut BB:n jälkeen ja ihan tasaisesti 5min välein. Käytiin nukkumaan mutta enhän mä niiltä saanut nukuttua vaikka kipu oli vielä ihan siedettävissä Paracetamolin voimin. Jännitti ja pieni paniikkin valtasi mielen kun kellottelin supistuksia sängyssä maaten. Päätin että jos ei ole kahteen mennessä meno rauhoittunut, niin painun suihkuun ja yritän syödä jotain. Suihkussa vietetyn puolituntisen jälkeen aloin herättelemään miestä ja soitin synnärille, että säännöllisiä supistuksia on tullut neljä tuntia. Pyysivät tulemaan kun siltä tuntuu.

Kello neljän jälkeen lähdimme käymään sairaalassa ja oikeastaan arvasin, ettei mitään ihmeellistä ollut tapahtunut. Kohdunkaula oli hävinnyt, mutta paikat täysin kiinni. :headwall: Kotiin passitettiin kera särkylääkkeiden, sain hieman torkuttuakin aamun aikaan, kehottivat kuitenkin palaamaan jossain vaiheessa päivällä jos supistukset jatkuisivat ja jatkuihan ne.

Sunnuntai 14.09.08
Puolilta päivin nokka kohti sairaalaan ja voi elämä... ihan sormenpäälle vasta auki ja kuitenkin säännöllisesti 5-10 välein supistanut jo yli 12 tuntia. Tässä vaiheessa alkoi karu totuus valkenemaan minulle, ettei tämä tainnut ainakaan mikään syöksysynnytys olla, vaan mennään äidin mallin mukaan eli kuumeessa kolme päivää ja sectio... eli juuri se mitä olen koko ajan "pelännyt" ja taas toisaalta tiennyt että näin se tulee menemään.
Päästiin miehen kanssa semmoiseen siirtymähuoneeseen jossa oli amme ja pedit molemmille. Iltapäivällä sain Oxynorm-piikin kankkuun ja tajun kankaalle pariksi tunniksi. Kunhan tästä tokenin niin päätin laittaa itseni kylpyyn, siellä lilluessa menikin rattoisasti tunteroinen. Kulutimme aikaa ravaamalla rappusia ja ulkona pyörimällä. Kävipä minun vanhemmatkin pihassa täydentämässä meidän ruokavarastojakin. Kahvion väki näki mun omintakeista kahvittelua, kun nousin vähän väliä steppaamaan supistusta pois. Klo 18 sisätutkimus ja 1,5cm auki :kieh: :headwall: Mä luulin jo että olisi edes jotain edistystä mutta ei. Supistukset jatkuivat edelleen 5-7min välein ja sovimme seuraavan tutkimuksen puoli yhdeksäksi jolloin paikat edelleen saman verran auki. Jälleen Oxynormia takalistoon sekä paracetamolia kuumeeseen joka oli tuolloin 37.7 astetta. Pari tuntia jälleen ihanasti taju kankaalla ja elämä hymyili... vauvan sykkeet vaan alkoi kovista lääkkeistä ottamaan kytyrää ja mietittiin miten kipua voi lievittää. Tyly tuomio oli että mies hieroo, jeejee!

Maanantai 15.09.08
Sunnuntai vaihtui maanantaiksi ja klo 01.00 yöllä se saamarin kohdun suu oli edelleen sen 1,5cm auki, alkoi tällä tytöllä palaa anturit ihan hyvästi. Kieltäydyin lähtemästä kotia enään, koska siellä en olisi nukkunut senkään vertaa mitä sairaalassa. Mies sai ihan mieluusti lähteä kotia nukkumaan (raukka sai unta vaan neljä tuntia kun anoppi ahdisteli puhelimitse) Minut sitten siirrettiin toiveiden mukaisesti osastolle ja naamaan Opamoksia rauhoittamaan ja jonkin sortin piikin ne jälleen laitto. Tämä oli kyllä kumma juttu koska kysyin kahdesti, että mitä varten laittavat ja vastaus oli vaan että; helpottaa oloa.. :eek: loppu pelistä tulin siihen tulokseen että kyseessä oli supistuksien estolääke :headwall: noh, ne välit ainakin piteni tuon lääkityksen voimalla puolen tuntiin, eli juuri kun sain nukahdettua niin supistus ja vessaan yms.

Klo 6.30 pyysin jälleen paracetamolia kipuun ja sen myös sain. Aamupäivä meni sitten siinä kun supistuksia kärsin ja odottelin miestä joka tulikin siinä kello ysin pintaan paikalle, huonetoverini oli oikein ihana tapaus ja jälkikäteen vielä hänen kanssaan keskustelinkin, jäi oikein lämpimästi mieleen hänen tarinansa ja tilanteensa. Klo 11 sitten taas tutkitaan ja jotain saatu etenemään eli kohdunsuu oli 3cm auki ja kyllä sen huomasi että kivut yltyivät puolenpäivän jälkeen. Jälleen kerran Oxynormia ja taju pois :whistle: :p mies kiikutti ruokaa ja mä yritin syödä, ei vaan oikein maistunut. Jonkin verran puhelimessa päivitin kuulumisia kun supistuksilta pystyin ja suihkussa käytiin miehen kanssa helpottamassa oloa useaan otteeseen.

Klo 17.30 KTG-käyrille ja siellä kaikki hyvin, supistukset noin 6 min välein. Noh, sitten alkoi tapahtumaan, jos tästä synnytyksestä nyt voi edes niin sanoa :p Klo 19.30 kätilö teki sisätutkimusta ja kalvot puhkesi, lapsivesi oli kuitenkin vihreää ja nopean syke seurannan jälkeen synnytyssaliin vaikka paikat edelleen sen 3cm auki. Miehelle tiukka käskytys pakata kamat kasaan ja nopeasti. Huoli iski ihan täysillä päälle ja matka synnytyssaliin kävellen täydessä supistuksessa ilman pysähtymisiä oli ihan mielenkiintoinen kokemus ja varmastikin näky iltapalaa odottaville. Mä vaan en voinut pysähtyä kun oli hirvittävä kiire sinne laitteiden sekaan ja seurantaan. Tämähän tiesi sitten sitä, että seuraavan kerran sängystä noustiin vasta keskiviikkona. Saliin kun päästiin niin pojalle laitettiin päähän pinni, jolla seurattiin vointia.

Klo 21 supistukset oli tihentynyt 2-3minuuttiin ja jälleen tälle mammalle kankkuun Oxynormit joka laski pojan sykkeitä jälleen 110-120. Kivut kävi sietämättömiksi, kun kipupiikki lakkasi vaikuttamasta ja paikalle pyydettiin anestesialääkäri epiduraalia varten.

Tiistai 16.9.08
Tiistain puolella puolenyön jälkeen sain sitten sen ihanan helpotuksen selkänahkaani, laitto onnistui toisella yrittämällä. Lääkäriä odotettiin tunti ja mulla kyllä meni tässä välissä jo ajan taju ja kosketus tähän maailmaan, kipu oli niin kokonaisvaltainen. Sen kestin vaan sillä, että mies painoi kuumia kääreitä selkään ja laski ääneen aina supistuksien aikana. Nuo kääreet oli kylä tosi hyvä apu läpi synnytyksen. Epiduraali aiheutti tunteen kauheesta kakkahädästä, supistukset laantui joten oksitosiini-tippa käteen, jotta saatiin hommaan vauhtia :LOL: jota ei sitten koskaan kai tullutkaan!

Paineet tipahteli mulla välillä hyvinkin alas, mutta ihan kai asiaan kuuluvaa. Koska edistystä ei tuntunut tapahtuvan, laittoi kätilö IUP- mittarin kohtuun, jolla saatiin tarkka supistusvoima näytölle. Supistukset oli ihan hyviä niissä ei mitään vikaa ollut. Kello 05 koin toisen "helvetin" joka alkoi siitä, että supistus vaan jatkui ja jatkui ja jatkui. kroppa alkoi laittaman kapuloita rattaisiin ja aivan älytön tuska iski kohdun suulle ja mulla oli kyllä täysityö olla repimättä niitä kaiken maailman piuhoja alapäästä irti. Tässä vaiheessa tältä tytöltä pääsi ekaa kertaa itku. Epiduraalin kautta kaikki ylimääräiset annokset, buscopania kohdunsuuta rentouttamaan ja katetri jolla saatiin rakko tyhjäksi.

Nähtävästi muutaman päivän jatkuva supistus sai kohdunsuun pahaan kramppiin. Kello 06 laitettiin antibiootti menemään suoneen ja ekaa kertaa alettiin puhumaan section mahdollisuudesta. Joten täydellisen ravinnottomaan ja nesteettömään linjaan. Kohdunsuun tilanne oli surkea, 4cm (johon siis oman äitini molemmat synnytykset jäivät) Aloin olla niin henkisesti kuin fyysistikin ihan rikki koko tilanteeseen. Tässä vaiheessa olin jo niin vakuuttunut siitä, että alakautta lapsi ei tähän maailmaan tule ja toisten hohhailut ja kannustukset että "kyllä se vielä voi tästä innostua", tuntui tosi turhauttavilta.

Klo 07 taas ja jälleen kerran sisätutkimus ja auki oli 4,5cm eli puoli senttiä edistystä. Odottelimme sitten siinä lääkärin kiertoa ja toivoin todella että asiaan alkaisi tulla jonkin sortin ratkaisua. Sanoinkin jo että jos tässä ikinä päästään sinne ponnistusvaiheeseen niin enhän mä jumankauta mitenkään jaksa. Olin valvonut lähes kolme vuorokautta muutamien tuntien lääketokkuraunilla ja kuume kävi parhaimmillaan jo 39 asteessa.

Klo 7.30 käytiin tiputtamassa oktisotiini jo puoleen ja omilla supistuksilla jatkettiin. Klo 10 huoneeseen pölähti useampi lääkäri erikoislastenlääkäristä lähtien, semmoinen täti oli se että huhheijaa vaan! Se runttas kirjaimellisesti sen kohdun suun siitä 4,5 sentistä 7cm ja oli sitä mieltä kyllä tämä tästä edistyy. Samalla alkoi menemään jo kolmas epiduraali putkilo. Päästiin jälleen odottamaan että synnytys edistyisi ja mä päätin että nukun vaikka väkisin tässä välissä. Välillä heräilin kattomaan vauvan sykkeitä ja taas unille.

Klo 13 ne pirulaiset vihdoin ja viimein ymmärsivät että kohdunsuu oli auennut puoli senttiä kolmessa tunnissa ja ettei tämä homma suju kuten oli tarkoitus. Sectio päätös tuli vaikka koville otti, kyllä minä ymmärrän, että etenkin kun mulla oli tuo julma tauti päällä, että ei se ihan riskitöntä ole lähteä leikkaamaankaan. Mutta kyllä sanoisin että se oli ainoa oikea vaihtoehto.

Puoli kahdelta lisää mömmöjä naamaan ja nokka kohti leikkuria, anestesialääkäri laittoi puudutteen epiduraaliin, vaikka normaalisti tämä tehdäänkin spinaalipuudutuksessa. Iskä pääsi mukaan ja poika saatiin pihalle klo 14.01. Siitä aika nopeesti sitten sekä isä että poika lähtivätkin punnituksille ja pesuille ja mua jäätiin kursimaan kasaan. Taas tuli mutkia matkaan kun ei meinannut istukka irrota ja vaikka olisinkin alakautta synnyttänyt, niin leikkuriin oltaisiin menty istukan takia. Kohtua varten laitettiin supistavaa ainetta enemmänkin, kun sekin sanoi itsensä irti siinä vaiheessa kun poika oli jo pihalla. Onneksi saatiin sekin sitten kursittua kasaan. Minä lähdin heräämöön ja kolmen tunnin jälkeen pääsin osastolle, silmissä vilisi ja päässä pyöri kuin hedelmäpeli. Olin ihan sekaisin.

Illalla sitten lastenlääkäri katsoi pojan vointia kun happisaturaatio oli alhainen, noin 90-95 ja hengitys tihentynyttä. Ottivat tarkkailuun vastasyntyneiden teholle ja hyvä niin! Lopulta infektio iski poikaan ja siellä teholla meni sitten useampi päivä. Tästä voin sitten kertoa hieman myöhemmin jos jaksan, mutta raskasta oli kuunnella muiden vauvojen itkua eteenkin öisin kun omasta oli valtava huoli ja ikävä.

Kukaan ei varmaan jaksanut tätä jumalatonta romaania lukea, mutta sainpahan ainekin purettua tapahtumaa omassa päässäni. Vieläkin synnytyksen tapahtumat mietityttää ja seuraavaa raskautta ajatellen sainkin sitten lantio röntgeniin lähetteen, mikä oli hyvä, että saa sitten suoraan sen sectio päätöksen, jos ei alakautta ole mahdollista synnyttää.

Kiitos ja anteeksi! :LOL:

Koiruus ja Poikanen 9pv
 
snodgrass
Voi koiramamma !! :hug: :hug: Mistä kaikesta naiset selviääkään jos on pakko... En yhtään ihmettele jos vähän mietityttää synnytyksen tapahtumat! Mulla pyöri eka synnytys paljon päässä ja se oli sentään ihan tavallinen. Että käytä härskisti hyväksi kaikki kaverit ja kaikki, jotka vaan vähänkin jaksavat kuunnella ja käy tapahtunutta läpi. Maallikon on kyllä vaikea käsittää että miksi noin kauan pitää kärsiä ennen kuin tehdään päätös leikkauksesta. :eek:

Täällä on yöt menneet levottomampaan suuntaan, toinen ähisee ja puhisee ja tarvitsee tuttia niin, että vaikka se itse kai tavallaan nukkuukin, niin ei siinä vieressä kyllä itse sitten paljon unta saa. Eilinen oli aika sumuinen päivä, ja huomasin et se vaikuttaa myös heti mielialaan. Tänään, kun esikko oli anopilla ja sain torkut pikkuneidin kanssa, alkoi pikkuhiljaa taas hiukan helpottaan. Saas nähdä millainen on ensi yö..

Ilmeisesti pikkusiskon saaminen on edelleen ihan mieluisa juttu meidän esikoiselle. Hän kun tuumas toissapäivänä, että sitten kun pikkusisko on oppinut kävelemään, isä vois ostaa kaupasta uuden vauvasiemenen että saatais sit vielä uusi vauva! :LOL:

snodgrass ja vauveli 1kk 2pvää
 
koiramamma sulla meni sit oikeen pitkän kaavan mukaan!jotenkin järjetöntä ettei ne aiemmin ruvennu ees puhuun sektiosta!yhdyn snodgrassin kommenttiin että kannattaa puhua asiasta kaikille kiinnostuneille että ei jää ainakaan vaivaan.hyvä että kaikki kuitenkin lopulta hyvin :hug:

snodgrass ihana tuo vauvansiemen :LOL: mäki oon huomannu ton että kun yö menee vatuiks niin täällä on kyl seuraavana päivänä kolme kiukkupussia.yöllä pikkuveli huusi 21-00 ja loppuyön ähisi, aattelin kyllä et mahtava päivä taas tulossa...ja sieltähän se esikoinen tuli taas klo 5!!!millä ihmeellä mä sen tainnutan!joka päivä en kuitenka ehi tai voi ottaa päikkäreitäkään nii alkaa pikkusen oleen aivot sumussa..

nimee ei oo vieläkään päätetty, alkaa iskee jo paniikkia vaikka aikaa nyt vielä onkin...

josko menis kattoo vielä odottajien kuulumiset..
 
Huomenta!

Kirjoitan nyt tännekin välillä vaikkei kerkeis, kun on jos jotakin hommaa.
Koiramammalla on kyllä ollut rankka keikka synnärillä......mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Mä olisin kyllä repinyt peliverkkarini siellä....

Viime yö meni ihan ketuille, vauva huuteli vatsavaivojaan pitkin öitä, mikä on epätavallista kun yleensä nukkuu. Mitä lie minä syönyt eilen mikä on aiheuttanut vauvalle vaivoja, en keksi.
Nyt sitten väsyttää, mutta eipä täälläkään mahkuja päikkäreille.

Meillä on sama ristiäispäivä kun daydreams:llä ja höpötillä. Kaikki sen suhteen alkaa olla ok. Äiti onneksi laittaa niitä. Kutsut vaan postiin ja jotkut vaateet pitäisi kyllä saada hankittua tai ainakin tekisi mieli hankkia.

Mutta nyt jos sais hörppästyä kupin teetä....vaikkakin tuo vauveli huutelee kaikenaikaa. Pitkä päivä edessä.

Miia ja Tyyne reilut 2 viikkoa
 
Huomenta :) Täällä menee pikku-ukon kanssa ihan hyvin, mutta tuo isoveikka on tässä parina päivänä osoitellut mieltään ihan kivasti :kieh: Tiedä sitten onko mustasukkaisuutta vaiko alkaako muutenkin vaan uhmaa tulla päälle, kun ei kuitenkaan kohdista uhmaansa mitenkään pikkuveljeen.
Pikkuveljeä vaan silitellään ja tuodaan sille tuttia :heart: Mutta äidin ja isin kanssa uhmataan urakalla ja mikään mitä sanot, ei mee perille ja sellainen virne naamalla tehdään kiusaa :kieh: :xmas:

Kiitos koiramammalle synnytyskertomuksesta. Rankan kuuloista oli, mutta onneks kaikki lopulta päättyi hyvin :heart:

Daydreamsille sinne tulitikut silmiä auki pitämään :hug:

Ristiäiset on meillä 18.10. Eilen varattiin paikka ja pappi.

Snodgrass pitäähän sitä lasten toiveet toteuttaa, joten noin vuoden päästä sitte isi vauvansiementä ostamaan :D

Meillä ois taas punnitus tänään ton jätkän kanssa, että nähdään tuo maidon riittävyys.
Meillä tuo tissittelyaika nyt vähentynyt ja enää tissillä viihdytään 10-30 minuuttia. Mutta kaipa tuo täys sitte masunsa saa, kun ylimääräistä uloskin pukkaa ja röyhyt tulee ja tyytyväissenä nukkuu 3-5 tuntia syömisen jälkeen. =)
Täälläkin vähän jo sentään jaksetaan hereilläkin olla...etenkin silloin kuin isoveikka nukkuu päikkäreitä, ettei äiti vaan vahingossakaan sais kans päikkäreitä otettua :whistle:

Liivinsuojista Ainut täällä käytössä ja ei usein tarvii vaihtaa, kun ei mitään tunnu niihin ees tulevan sen kummemmin...

Kai sitä pitäs alkaa kattoo vaatetta päälle :wave:

Katjuska ja Vilpertti päivän vajaa 3 vko :heart:
 
snodgrass
Päivää!

Nyt onkin taas ihan reipas olo, yö meni parin huonon yön jälkeen taas paremmin, ja sain vielä neitosten kanssa päikkäritkin =) Vähän piti venyä, olimme kaikki meidän parisängyssä, imetin pikkuista ja luin vanhemmalle unisatua sekä sen jälkeen lauloin ja silittelin. Nuorempikin sitten vähän myöhemmin taintui kun sai tarpeeksi tissiä :D

Eilen illalla askarreltiin kutsut ja sain juuri osoitteet kirjoitettua, jospas saatais ne vielä tänään postiin.

Dior meillä ei ole yksinnukkumisongelmaa, ainakaan vielä, ainakaan koko aikaa... siis päivisin kun torkahtaa syliin niin ei aina suostu enää sängyssä jatkamaan jos yrittää sinne laskea. Onneksi öisin kuitenkin homma toimii. Meillä auttaa silti kun laittaa toisen kämmenen pepulle ja toisen selälle ja/tai toisen käden päälle (kun vauva nukkuu kyljellään) siinä vaiheessa kun laskee sänkyyn. Unipussia kannattaisi myös kokeilla, niitä myydään ihan h&m:lläkin. Ai niin, kannattaa muuten sanoa siitä pulauttelusta neuvolassa. Tuleeko sitä suihkuna kaaressa vai vain valumalla? Jos tulee paljon, niin aikuisten närästyslääke Gavisconia voidaa määrätä avuksi pulautteluun. Jos nimittäin pulauttelee paljon, voi tulla myös vatsahappoja mukana, mitkä tietty siellä vauvan kurkussa polttelee ja lisää itkuisuutta.

Katjuska onhan siitä kolmannesta ollut puhetta, mutta ei kyllä ajateltu ihan niin pian sitä siementä alkaa laittaan... :D

Se on alkanut... Viime kerralla imetysaikana iho muuttui tosi rasvaiseksi ja näppyjä pukkas ihan hulluna, samaten tukka alkoi rasvoittua tosi nopeasti ja sitä lähti paljon. Nyt olen vaan odottanut että koska se alkaa taas, ja eikös tossa pari päivää sitten ollu ensimmäiset nypyt leuassa, plääh. :/ Hiuksia ei vielä irtoo paljon, mutta on niitä alkanut jo irrota.

Onkos teillä muilla hikoilua? Mä hikoa varsinkin öisin kuin pieni porsas. Aina kun herään imettämään, mulla on niska ja tukka sieltä takaa ihan märkä, sekä miehusta. Samaten pienikin liikkuminen ulkona lasten kanssa kostuttaa paidan ihan kivasti...

Ootteko muuten katteleet sitä nelosen sairaala-sarjaa? Mä oon ihan koukussa. Tänään on taas synnytystä luvassa...
 
Vielä vähän lörpöttämään jos vaikka pääsis omaan normi kirjoitusvauhtiin taas :whistle:

Eli olihan sitä painoa tullut ihan riittävästi lisää =) nyt painettiin 3672g, että viikossa yli 200g tullut lisää... Että kyllä se maito näköjään riittää ja tarpeeks saa ruokaa, vaikka välillä onkin tissillä vaan 10-15 minuuttia. (mua aina alkaa niin epäilyttää noi nopiat syötöt, että saiko nyt varmasti tarpeeks :xmas: )

Meillä pulautellaan jonkin verran...välillä tulee vauhdilla sekä nenästä että suusta ja välillä taas tulee vähän hillitymmin. Siitäki koittanut järkeillä tonne omaan nuppiin, että pakkohan toisen on olla täys, kun liiatki tulee ulos :whistle:

Pöllyttelystä On pöllytelty juu :whistle:

Yksin nukkumisesta Alkuun oli ongelmia, kun nukkui sängyssä... nyt sitte nukkuu tuossa vaunukopassa, joka on siellä sängyssä, niin nukkuu huomattavasti paremmin. :D

Hikoilua en ainakaan oo huomannut, että ois lisääntynyt...
 

Yhteistyössä