***SYYSMASSUKAT 2008***

JuhlaMokka: Mulla kans todettiin syksyllä munasarjakysta. Lääkäri varoitteli, että voi olla hankalampaa saada lapsi. Tuli monta unetonta yötä. No onneksi kumminkin tulin sitten heti raskaaksi =) . Netistä vielä tyhmänä luin kaikki kauhukertomukset.
Musta tuntuu, että kaikki arvaa jo nyt raskauteni. Vai olenko jo vainoharhainen :D . Äite puhuu joka viikko kun kaikki tuttavat kyselee koska on tulossa taas vauvoja.
Laskiaispullasta edelleen haaveilen :p.
 
Iltaa kaikille!

Onpas täällä tullut valtavasti tekstiä lisää.. Minulla tämä raskaus on vielä niin jännittävä juttu, etten edes mitään synnytystä osaa pelätä. Ehkä sitten, kun tietää raskauden jatkuvan.
Väsymys on valtava ja ajoittain heikottaa, mutta pahaa oloa ei ainakaan vielä ole. Ruoka maistuu (liiankin hyvin). Minun oli sitten aivan turha kieltää, kun sisko sanoi, taidat odottaa lasta. Hän on äitiysneuvolassa töissä, joten on ammattilainen. Osaavat toki perhe jo odotella, kun on tätä raskautta niin kovasti toivottu ja odotettu.
 
Daydreams Juu jotain sellaista minäkin muistelin, pitääpä huomenna soittaa sinne, terkka onkin tuttu ja tosi kiva. Eipä tainnu hänkään ihan minua näin pian takaisin äitiyspuolelle odotella ;)

Ja oli täällä oireistakin puhetta. Edellisessä raskaudessa, mulla ei ollut muuta kuin arat nänninpäät ja hieman rinnat hellät silloin alussa. Ja vähän aikaa aivan lievää ellotuksen tunnetta. Eipä niitä oireita ole ollut vieläkään, ja toivottavasti ei tulisikaan! Tänään käytiin lastenneuvolassa pojan 3kk sellaisessa. Siellä sitten terkan kanssa juttelimme, jotenkin helpotti se juttelu mulla sitä paniikkia mikä mulla oli alkuun (ja saattaa tulla vielä monesti..). Turha on etukäteen mitään murehtia, asioilla on tapana järjestyä. Onpahan ne lapset sitten suurimmassa määrin tehty kerralla, ehkä yhden voisin vielä, jos vain saisi. Mutta ei heti, sitten myöhemmin :| Sitten pitää kyllä hommata superhyper tuhdit ehkäisyt, mulla kun näköjään ei tarvi suunnilleen kuin nähdä mies ilman vaatteita :LOL:
 
Niin ja synnytyksestäkin oli puhetta, mulla viime synnytys sujui tosi hyvin ja oli todella kivat kätilöt ja kaikki meni kaikinpuolin tosi hyvin. Sanoinkin silloin, että ei jäänyt mitään traumoja, vois tulla vaikka uudellen. Tässä sitä nyt ollaan :LOL:
 
mimeso ja muut munasarjakystista stressanneet.
Multa leikattiin kesän alussa melkein kaksikiloinen(!) kysta ja kanssa vihjailtiin lapsien olevan sitten siinä,munasarjat aika tohjona. Hyvin ne näytti vielä kuitenkin toimineen =)
Tänään oli neuvola,ei mitään uutta. Liikunta ja ruokaohjeita taas jakeli niinkuin joka raskaudessa. Näyttää hurjalta toi merkintä g5 p3,mulla siis yksi keskenmeno takana.
Ensiviikolla sitten ultraan.
 
snodgrass
Iltaa!
Sisuko niistä matkarattaista kyseli... Meillä on ollut Carenan matkarattaat, joita ainakin täällä päin myydään tarjouksella 99e vähän väliä. Niissä on kätevä kasausmekanismi, ja olivat meillä ihan toimivat. Nyt kun neiti on yli 2v., ne ovat kyllä jo auttamattoman pienet.
Syysmami, mun kaverilla oli joskus taannoin tuulimuna, ja hän hakeutui ultraan (yksityiselle) tuntemusten vähäisyyden takia. Hänellä intuitio osui oikeaan, mutta kuten täälläkin nähdään, ihan normaalitkin raskaudet voivat olla myös aika oireettomia. Eli vaikeaa sitä tuulimunaa on kait mistään varmasti tunnistaa. Joskushan se huomataan sit vasta np-ultrassa.
Itse kun kävin yksityisellä ultrassa edellisestä, se ei mielestäni maksanut edes 70:ä, vaan jotain vähän päälle 60e. Siellä oli muutenkin ihana palvelu, kun vuotoa oli ollut jo muutaman päivän, eikä mistään meinannut saada aikaa. Sielläkin oli täyttä kun soitin, mutta sitten se vastaanottotäti lupasi kysyä ottaisiko lääkäri ylimääräiselle ajalle vastaanoton jälkeen, ja lääkäri lupasi ottaa :) Siinä tilanteessa kun oli kova huoli ja kunnallisella puolella ketään ei jaksanut kiinnostaa, se tuntui tosi hyvältä :heart:

Ja anteeksi kun sivusin tuota meidän kaikkien pelkäämää aihepiiriä, en halua kellekään lietsoa yhtään enempää paniikkia kuin jo on! Täytyy vaan yrittää pitää pää kylmänä ettei huolet saisi liikaa valtaa.

Vauvaliimaa siis edelleenkin toivotaan!
 
Iltaa!En ole täällä muutamaan päivään käynytkään ja hirvee määrä kirjotuksia tullut!Olen ollut sen verran "huonossa jamassa"että koneelle en ole kyennyt kuin vasta tänään...paha olo on ihan järkyttävä,yökkäilyä aamuisin,muuten jatkuva etova olo ja hajut tuntuu liian voimakkailta ja kahvi on niin vastenmielistä että hädin tuskin pystyy olemaan samassa tilassa kahvinkeittimen kanssa...päänsärkyä..ehkä juuri tuosta kahvittomuudesta johtuvaa...ja palelen jatkuvasti!Nukahdan illalla kuin tukki mutta sitten aamuyöstä havahdun ja pyörin eikä uni meinaa tulla enää...mulla ei vatsa pömpötä ei tippaakaan,päin vastoin on ihan littana kun vatsa on ihan kuralla ja syömishalut olemattomat!Kaitpa tää esikoisestakin oli tämmöistä aikanaan mut jotenki tuntuu että nyt voimakkaampaa...mäkin oon mussuttanut keksejä-monta tunnissa ja omenoita,ne menee alas,mut muuten ei toivoakaan mistään "terveellisestä" ruokavaliosta tässä vaiheessa.. :kieh: mä oon syönyt multitabsia alusta lähtien niinku esikoisestakin-ei vaikutusta pahoinvointiin ainakaan mulla!Mietin kun sitä inkiväärivalmistetta suositellaan et eikö vois raastaa ihan tuoretta inkivääriä esim.hunajan kanssa teen joukkoon,ajaisi saman asian..?Täällä ei nyt kovin positiivisia ajatuksia kun olo on mikä on,toivon vaan että aika kuluisi nopeasti ja tämä tunne häipyisi ja pääsisi nauttimaan raskaudesta.Ultra on ens maanantaina jolloin sitten tietää sen lasketun ajan paremmin ja tietysti sen onko tulla ylipäätään ketään!Oireista päätellen kyllä!Toivottavasti te muutte voitte paremmin ja jaksamista kaikille tasapuolisesti! :wave: Jousikas&6+6-6+3
 
snodgrass
Hei sellainen on vielä ollut mielessä kysyä, että minkä verran stressaatte pöpöistä, joita voi ruoasta saada? Jätättekö niitä tuorejuustoja yms. syömättä, ja kuinka hyvin pesette tomaatit, kurkut, salaatit?
Ite uskatauduin tänään syömään kyllä juustosalaatin, jossa oli kotimaista fetaa ja mozzarellaa, kun jostain kuulin, et kotimaisia saisi syödä...
Mutta kun ajattelee noita vihanneksiakin, niin eihän sitä uskaltaisi edes työpaikalla lisukesalaattia ottaa, jos oikein alkaa miettiä että onkohan nämä nyt hyvin pesty ja tuleekohan näistä jotain... :)
Niin, kiinnostaa vaan oletteko muut miettineet näitä.. ja kuinka paljon huolettaa. No, ehkä jouskari ja muut pahoinvoivat ei ole kamalasti ehtinyt tällä päätä vaivata...
 
Yötäpaivää!

Täällä on ollut niin veto pois ettei jaksa kauheesti kommentoida tai kirjoitella. Hengessä ollaan mukana kuitenkin :D eilenkin menin nukkumaan 22 (ja valvoin yöllä 3 tuntia) heräsin loppujen lopuksi klo 18 kun mies tuli herättämään. Aikas komiat tirsat eikös?

Tänään alkaa taas työt ja sanotaanko näin ettei kauheesti napostele :LOL: Onneksi kaveri on kerrosta ylempänä jota voi käydä moikkaamassa kun tule rauhallisempi rako. Muuten se 10 tuntia meneeekin itsensä kanssa viihtyessä.

Ruuasta sillä tavalla katson että juustot, kalat ja a-vitamiini hommat suositusten mukaan. Eli jätän ne "kielletyt" syömättä. Salaatin ainekset pesen ja kahvia nautin kun mieli tekee (lähinnä kylässä) sillätavalla maalaisjären kanssa ilman hysteriaa. Pöpöihin tulee niin paljon törmättyä tuolla työmaalla ettei ihan kaikista jaksa stressata.

).( Autossa tulee huono olo, veto on niin pois että tajusin eilen etten ole käynyt pihalla 3 päivään :eek: lihaskrammeja on edelleen ikävä kyllä, kauhea himo mansikkaesanssiin (jääkappi täynnä mansikkarahkaa yms.)
Kovasti odotan että ensi viikolla selviää onko koira raskaana vai ei ja sitä seuraavana viikkona pääsee neuvolaan. Nytkin tuntuu että tämänkin viestin kirjoittamiseen meni kaikki voimat *huokaa syvään* lähinnä näitten maratooni unien välillä makaan sohvalla, onko kellään tälläistä. Ajattelin että pakko on pakottaa itsensä ulos jos se vaikka vähän auttaisi.

Koiruus ja pentunen rv 5+3
 
huomenta taas!
Koiramamma täälläkin ollaan ihan rättipuhkipoikki, pakko vaan jaksaa kun on toi pikkumies tossa häärimässä.Eilen kyllä meni ihan makoiluks, lapsen kans ku leikittiinkin nii mä vaan makasin maassa ja ojentelin leluja :ashamed: kuhan vaan menis äkkiä pois...mulla jotenki viä niin outoo että vaikka illalla olisin ihan poikki niin en saa millään unta!Pyörin ja hyörin siinä ja murehdin turhia.Mulla tosin aiemmin ollu pahaakin unettomuutta että voi olla ettei se johdu tästä raskaudesta mitenkään.Ja juu niinku sanoitki niin se ulkoilma kyllä auttaa, ainakin muutamaks tunniks :)
olikohan se vuh joka sanoi tosta ettei heillä oo mitään pakkoa koska neuvolassa on käytävä niin noi suositukset mitä laitoin oli suoraan netistä katottu ja nehän on sen takia tollaset että pääsee varmasti ajoissa tutkimuksiin jos kaikki ei ookan niinku pitäis.Ja täällä kyllä neuvolassakin suositellaan soittamaan ajoissa koska aikoja ei oo niin helppo saada.
Sisu kyseli matkarattaista niin meillä on viime keväänä ostetut Emmat, jalkapeitteen ja sadesuojan kans makso 130e.ja on ollu tosi hyvät, mahtuu vielä pitkään ja melko tilava tavarakori!Plussana ihana lime-väri :)
omaa napaa tähän väliin sen verran että eilen kun mies soitti yksityiselle niin oli hinnat pikkusen noussu, ultra olis maksanu 100e!!Joten jää sitte väliin, meillä kun ei oo yhtään ylimäärästä varsinkaan nyt kun joudun parit koulukirjatkin ostaan..Harmittaa vaan ihan pirusti.tänäkin aamuna selkä on taas niin kipee et hyvä kun liikkeelle pääsee!
snodgrass mä en kyllä mitään ruokaa sen kummemmin välttele, lähes kaikki ruuat mitä "ei sais" syödä on sellasia mistä en muutenka tykkää (en esim. syö kalaa ollenka) ja syön kyllä juustoja sun muita mutta ihan kohtuudella.eihän niistä nyt oikeesti mitään vaaraa voi olla jos ei nyt iha montaa purkkia vetele.Viime raskaudessa mun äiti valitti jatkuvasti kun söin karkkia ja join kokista mutta saa kyllä valittaa nyttekin.Kokiksesta en luovu!Kerran viikossa on pakko saada tai alkaa läski tummua.Mun mielestä tommonen kaikkien mahdollisten ruokien välttely menee jo vähän yli...Mut juu, tää on vaan mun mielipide eikä siitä pidä kenenkä ottaa nokkiinsa.Ehkä tästä poistunkin taas ennen ku tulee lisää mielipiteitä lauottua... :saint:
Hauskaa viikonloppua kaikille!!

D. ja pipana 6+2
 
Huomenta...täällä kans ollut aamusta enemmän sellaista :x oloa ilmassa taas, mutta ei sentään oksennukseen asti vielä.
Huonosti nukuttu yö muutenkin takana, kun poika ei oikein suostunut nukkumaan. Eilen käytiin siellä korvalääkärillä ja putkitus ja risan poisto jonoon jouduttiin/päästiin. Ja taas ollaan antibioottikuurillakin. :/

Syömisistä on ollut juttua, niin maalaisjärjellä täällä kans mennään tuon ruoka asian kanssa. Monista kielletyistä ruoista en ees tykkää ja muutenkin valmistan ruokani aika pitkälti itse. Kokis oli mulla viime raskaudessa oikein himoherkku...nyt ei ehkä niin pahana, mutta juon kuitekin :kieh:

kaipa sitä pitäs syödä taas jotain :wave:

katjuska ja vilpertti 6+4 :heart:
 
Tervetuloa taas uusille! :flower:

Snodgrass kyseli ruokasuositusten noudattamisesta. Mä olen ainakin karsinut raa-at kalatuotteet ja homejuustot pois ja juon vähemmän kahvia, mutta syön esim. pastöroituja tuorejuustoja. Víhannekset huuhtelen niin kuin ennenkin.

Eilen tuli syötyä liikaa herkkuja ja tänään on ollu aamusta alkaen aika etova olo. Yökin koko ajan, mutta oksu ei onneksi ole vielä tullut. :x Miehen hengitys haisi aamulla niin pahalta, että yökin sen takia. Yökin myös hampaita pestessä, kun haistoin kahvin keittiössä, työmatkalla autossa ja työpaikan vessassa... :ashamed:

Matarena 6+0
 
Miks te kokista välttelette :eek: Olen kauhea kokis addikti ja sitä ilman en kyllä pärjäis.. onko kyse sen sisältämästä kofeiinista?

Kofeiiniahan raskauden aikana suositeltais päiväannokseksi se max 300mg ja tuo täyttyy vain jos kittaa kokista 3litraa päivässä!

Mä en muutenkaan yhtään kyllä jaksa katsella kytäillä noita kiellettyjä ruoka-aineita.. olen tosi huono syömään muutenkin joten kunhan leivän kannikassa kiinni pysyn niin olen tyytyväinen. En kestä mitään ylihysterioimista...:headwall:

Samaa vanhaa eli kauhee olo ja väsy, mutta onneksi on PERJANTAI!!!

Tini+Nuppu 6+2 :heart:
 
Hei kaikille!

Profiilista näkee tietoja tarkemmin.

Plussasin 27.12. kahden vuoden luomuyrittämisen ja yhden inseminaation jälkeen. Tällä hetkellä mun laskujen mukaan viikkoja on 6+1 ja LA laskurin mukaan on 4.9. Ajatuksena synnyttää Porvoossa.

Toivon todella, että kaikki menis hyvin. Ultraan oon menossa ens torstaina yksityiselle. Pakko saada tarkistaa, että mikä tilanne.

Syönyt olen terveellisemmin. Jotenkin ei tee mieli herkkuja. Hedelmiä, salaattia, yms. menee paljon. Multitabsin raskausvitamiinitabletteja syön myös.

Mitään mielitekoja ei ole ollut eikä pahoinvointia. Pieniä alavatsan tuntemuksia, rintoja aristaa välillä ja pää on ajoittain tosi kipeä.

On tää jännää...:heart:
 
Moi
Mä synnytän etelä-karjalan keskussairaalassa, elis asutaan lappeenrannassa, me asuttiin aiemmin jyväskylässä (esikoinen synty siellä
-01) sieltä muutettiin elimäelle ja sieltä lappeenrantaan (toinen ja kolmas on syntyny täällä -05 ja -07).
Tänään olikin ekan kerran kunnon aamuetomista, ei maistunu kahvikaan ja yhden leivän sain syötyä ilman päällisiä...
Jotenkin nää etomiset aina yllättää vaik on jo neljäs raskaus. Pientä nipistelyä ollu, vähän niinku kuukautiset alkais. Ja mä jo pelkäsin pahinta, mut sit tuli näitä oireita, niin nyt on jo rauhallisempi olo. Rinnat on kans ollu oudot.... Tää meidän neljäs odotus on tällai oho, hups, mites näin kävi raskaus, mut hyvin tervetullut. :)
 
Eli plussasin keskiviikkona 9.1 ja tänään jo testissä vahva viiva joten ilmeisesti raskaana ollaan vaikka muuten oireita onkin vähänlaisesti. Toi oireiden vähyys vähän mietityttää varsinkin kun tuntuu, että kaikilla muilla on vaikka kuinka paljon oireita, mut toisaalta ei esikoisen kanssakaan ollut paljoa oireita.Oireina lähinnä pissalla ravaaminen ja nännien kipeys ajoittain. Esikoinen on 10kk joten aika lailla hyvin vielä odotusaika muistissa.
Pirkanmaalla asustellaan ja Tays synnytyspaikkana jos ja kun sinne asti päästään. Laskureiden mukaan laskettu aika olis 11.9. Neuvolaan en ole vielä soitellut ja tuskin ihan heti vielä soitankaan. Jotenkin oon niin varovainen tän raskauden kanssa, et en viitsi vielä innostua. Esikoisella neuvola tässä kuussa, et jos sit samalla reissulla varais aikaa. Vitamiineista sen verran et syön MultiTabs 2+ ihan niin kuin viimeksikin. Muuten syön ihan normaalisti välttäen "kiellettyjä" ruokia.

Nenna 5+1
 
Tervetuloa uusille! :flower:
Tinii, mä olen välttäny kokista just sen kofeiinipitoisuuden takia, ja muistattehan olla mammat juomatta aspartaamilla makeutettuja / muuten keinoamakealla makeutettuja valmismehuja, esim. fun lihgt mehut. Ei tee vaaville hyvää :/

Joku mainitsi että autossa tulee paha olo... Mulle kans. Menin eilen illalla pianotunnille, ja mennessäni vein tytön ja miehen luistelemaan, ja kun koulun pihaan pääsin (missä pianotunnit pidetään ) niin jo piti käydä yökkimässä yhdelle pensaalle pihan laidalla, kun tuli n. 2km matkalla niiiiiin huono olo. Kiva, jos tämä tästä vielä pahenee... :x

Daydreams onko noi emman matkakärryt sit ihan vastasyntyneestä alkaen sallittu käyttää? Kun joissakin malleissa ei mene ihan vaaka-asentoon selkänoja, ja niitä ei siksi suositella vastasyntyneelle, vaan esim. 6kk ylöspäin. Ja semmosta mallia nimenomaan havittelen, missä vois muutaman kk ikäistäkin jo nukuttaa ulkona. Matkakäyttöön nimenomaan ne tulis, kotona olis sit yhdistelmät käytössä.

Juupa, pitää katsastaa tuota mitäsnytin menoa välillä.
Sisu ja toukka 5+6 (huomenna tulee täyteen 6+0!! Meneepä tämä nopsaan! )

*muoks* p.s. Minä oon syöny ihan normaalisti, paisti että maksalaatikon jätin eilen väliin. Ja tietysti kasvikset ja muut pesen kunnolla. Mutta muuten kaikki menee :p (ja se näkyy!! )
 
Täällä on tajuton kiukkupuuska päällä.. tekis mieli itkeä, riuhtoa, repiä...
Töissä meni niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pahasti hermo yhteen idioottiin ja sitten mieskin alkoi jeesustella ruoka tottumuksista :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
 
Nyt sitte varattu aika neuvolaan, viikon päästä sinne aika =) , tuntuu sitten varmaankin jo todellisemmalle. Just tuossa miehen kanssa puhuttiin, vaikka alku varmaankin on raskasta, niin kyllä se sitten helpottaakin, onpahan heistä kaveria toisilleen sitten vähän isompana :heart: . Ja mun mies on tosi ihanasti perheen kanssa ja touhuaa lasten kanssa. Meillähän on ns. uusperhe, miehellä 2 lasta ennestään ja meillä nyt 1 yhteinen ja tää tuleva asukki. Kaikki asutaan saman katon alla. Isoimmat lapset ovat hekin jo onneksi niin isoja, että auttavat hekin varmasti tarvittaessa ja ihan mielellään :)

Matkarattaista ollut puhetta, tässä juuri olen ollut hankkimassa Gracon sellaisia, kun meillä se turvakaukalokin on. Sen saa kätevästi niihin rattaisiin. Myähemmässä vaiheessa varmaankin on kaksosten rattaiden paikka.. kaikkea sitä jo miettiikin. Toivotaan vaan että asukki pysyy mukana ja kaikilla muillakin!
 
vuh
Päivääpä päivää kaikille taas! Nenna80 Onnea plussasta ja samaa sanon kuin aiemminkin, että kovat pahoinvoinnit eivät ole välttämättömiä, että raskaus on ookoo! Mulla ei nytkään ole ollut mitenkään paha olla - paitsi että tänään kun kaupassa tuttu myyjä suositteli meille ruuaksi VERIMAKKARAA VALKOKASTIKKEESSA ja kertoi piinallisen yksityiskohtaisesti, miten sitä tehdään, niin ykä kyllä meinasi lentää!! :D Mutta iloisia jatkoja kaikille meikäläisille, hyvin- ja pahoinvoiville!
 
Nenna80 tervetuloa mukaan ja onnea :flower: Mulla kans kauheesti mitään oireita oo ollut...ajoittaista kuvotusta, ajoittaista rintojen arkuutta, palelua ja mieli nyt välillä heittää kuperkeikkaa :whistle:

Vuh Tuo ruokalaji kuulosti jo näin kirjoitettuna :x osaan kuvitella mielessäni sut yökkimässä siinä, kun toinen koettaa kertoa herkusta :kieh:

Tiiniille heitetään täältä varapäreitä aimo kasa... :D

Mä syön koko ajan jotain, kun se pitää sen öklön olon pois...ennen syyskuuta mua ei erota enää mammutista :kieh:
 

Yhteistyössä