***SYYSMASSUKAT 2008***

Heips pikaseen!
Alkuun onnittelut uusille joita ollaan saatu mukaan!Onnittelut plussasta!!
Tiinii kokista ei kuulemma sais juoda kun siinä on nii kamalasti lisäaineita ja sit vielä sitä kofeiiniakin!!! :kieh: mut haistatetaan me kakat semmosille puheille!
Sisu menee noissa selkänoja ihan makuuasentoon, ja varmaan kävis vastasyntyneellekin jos ostais sinne semmosen emma-kantokassin!Tai jos ei usein niitä käytä niin eiköhän joku peitto-makuupussi ajais saman asian...En oo muuten koskaan tienny ettei fun lighttia sais juoda!Oon sitäkin vedelly varmaan pari pulloo viikossa....
 
Hei kaikille!

Mahtuuko vielä mukaan? Ihan vasta onnen uutisen saaneena yritän irtautua vauvakuume-osastolta ja etsiä paikkaani täällä onnellisten odottajien joukossa :)

1. Olen 25v ja mies on 24v
2. Lahdessa asutaan
3. Itse työskentelen sosiaalialalla tarkemmin lastensuojelussa (älkää nyt kivittäkö mua heti alkuun! :)
4.Lapsosia meillä ei vielä ole. Esikoista nyt tässä toivotaan. kaks karvakorvaa on homo-kääpiöpinseri (4v) ja adhd-parsonrusselin terrieri (2v).
5.Meillä käynyt niin onnellisesti että yk1 onnisti. Mies kovasti kehunut nyt supersiittiöitään! Eli pillereitten jälkeen ei yhtiäkään luonuja ehtinyt tulla.
6. Ekan haamun testasin 9.01.2008 ja selkeä plussa tupsahti tänään. Raskauslaskurin mukaan laskettuaika vois olla jotain 15.9.2008.

Elikkäs hei vaan kaikille! odotan innolla yhteisiä juttuhetkiä!
 
snodgrass
Moi ja onnea kaikille uusille! :flower:

Mä kävin tänään siellä varhaisultrassa, ja kyllähän sieltä löytyi sykkivä sydän oikeasta paikasta :heart:
Nyt sitä vasta oikein uskaltaa kunnolla ajatella olevansa raskaana - ja sitten voikin alkaa jännittää että pysyykö tämä mukana loppuun saakka :)

Siitä aspartaamista. Mulla on edessäni syksyllä saadut suositukset neuvolasta, joissa sanotaan, että sakariinin ja syklamaatin (ainakin hermesetas) käyttöä ei suositella, sen sijaan aspartaami, asesulfaami ja sukraloosi ovat sallittuja. Muistan myös kuulleeni, että aspartaamiakin saisi kitata aikamoiset määrät ennen kuin siitä tulisi haittavaikutuksia. Mutta kukin tekee tietenkin kuten parhaaksi näkee =)
 
Tervehdys ja onnea matkaan myös uusille :flower:

snodgrassille onnea tuhannesti kun myös syke löytyi ultrasta ja tosiaan paikasta johon se kuuluukin :D
Colajuomista täällä on myös ollut puhetta ja en mä ainakaan cola riippuvaisena kykene sitä kokonaan jättämään mutta vähentänyt olen huomattavasti.Ja sokeriversiona ettei käytetty makeutusaineita.
Ensimmäinen neuvola oli tänään ja olihan se ihana palata sinne huoneeseen jossa kulkenut ennenkin masun kanssa :D Ja mukavaa luettavaahan sieltä myös matkaan sai.
Mitäs te muut meinaatte sikiöseulontojen kanssa?Minä hylkäsin ne veriseulonnat tuolla neuvolassa mutta np ultraan sitten mennään 12viikon paikkeilla,ihan kurkistamaan että siellä voidaan ja oleskellaan =)
 
Nauruprinsessalle tervetuloa ja onnittelut :flower: :heart:

Ja snodgrassille onnittelut sykkeen löytymisestä :heart:

Sikiöseulat...enpä tiedä vielä mitä tekis..kyllä mä ainakin haluun np-ultraan mennä pikkuista katsomaan ja rakenneultraakin haluan mennä katsomaan miten pieni on sitten kasvanut. Viimeksi pojan kohdalla np-ultrassa ei ollut mitään ihmeellistä, mutta rakenneultrassa sitten löydettiin pojalta sydämmestä golfpallo löydökset molemmin puolin ja siinä sitten oli pieni riski downinsyndromaan. Mihinkään punktioon en halunnut, koska olin valmis ottamaan vastaan pienen sellaisena kuin on....eri asia ois ollut, jos epäilyksenä ois ollut jokin muu vakavempi poikkeavuus, niin sitten olisin punktioonkin suostunut. Mutta aika raskas odotus oli, kun ei tiennyt mitä tuleman piti, mutta en halunnut ottaa sitä pientäkään riskiä, että kesken ois menny. Eli mulla aika sekavat ajatukset näiden seulontojen suhteen.
 
uusille tervetuloa joukkoon! Itse sain eilen hiukan rauhaa itselleni, kun kävin ultrassa ja syke näkyi! Oli niin mahtava näky. Tuhruvuotokin loppui eilen, että nyt kaikki taas mallillaan. Oireet voimistuneet, niin etten meinaa aamulla päästä sängystä ylös huonon oloni kanssa!Koko ajan pitää syödä...ihan hullulta tuntuu.Taidan nyt uskaltaa jo varata neuvola ajan...Ultran kannalta kai ois hyvä jos viikkoja ois 6+5 tai enemmän, mutta mä tosiaan kävin eilen ja viikkoja oli 6+1...näkyi pieni papunen, joka sykki vimmatusti. Oli maailman kaunein näky.
 
Onnea seela-matildalle iloisista uutisista ultrasta :)
Mites te jotka jo käyneet neuvolassa niin saitteko tuon tuollaisen vaukirjan "vauvan odotus" oppaan?On aikas ihana kun toisin päin käännettynä lukee äidille ja toisinpäin isille omat sivut :D
Dior Minä menin myös viikolla 6 mutta varminta toki kun hieman odottelee,minulta se ei onnistunut.
 
snodgrass
onnea seela-matildalle ultrasta!

Kyselin aiemmin niistä syömisistä, ja oli hauska huomata että monenlaista taktiikkaa on - joskin maalaisjärki tuntuu yleisimmältä :D Mä oon myös salaattiaineet huuhdellu ja hedelmät kuorinut ja maksa- ja kalarajoituksia noudattanut (paitsi itsetehtyä graavilohta kyllä syön!). Tuorejuustoja pääasiassa koitan välttää. Jos tekee kovasti mieli mozzarellaa (josta tykkään hulluna :p ) laitan sitä johonkin esim. pizzaan uuniin, kun sitten ne pöpöt ainakin kuolee. Kahvia menee n. kuppi päivässä, ja hiukan teetä. Kunhan tää alkuväsymys toivottavasti jossain kohtaa helpottaa, on sitten helpompi olla ilman piristeitä :D
 
Snodgrass, mun tiedot on vielä vuodelta 2003 ja sillon (ainakin meidän neuvolasta ) annettiin ohje, että välttää kaikkea keinomakeutusta. Joten daydreams, en tiedä sitten, kai se fun light on sallittujen listalla.
 
snodgrass
Joo, nää suositukset on kyllä sinänsä aika mystisiä et miten ne muuttuu vähän väliä. Eihän siitä ole kauankaan kun sitä maksajuttuakin lievennettiin, et nyt saakin jonkun siivun maksamakkaraa joskus syödä. :)
 
Laura80
Moikka kaikille!
Täällä yks syysmassukka lisää!

1) Itse 27 vee, mies 32 vee.
2) Vantaalla paritalon puolikkaassa asustellaan.
3) Vakuutusalalla töissä.
4) Ei ole ennestään lapsia eikä myöskään karvaisia kavereita =)
5) Ekalla yrittämällä tärppäsi.
6) Plussa tuli ihan äskettäin eli 9.1.

Laskettu aika netin laskureiden mukaan 16.9.

Mukavaa odotusta kaikille! =)
 
Huomenta ja onnittelut ja tervetulotoivotukset Laura80 :heart: :flower:

Nyt sitten alkoi se sama meininki kuin viime raskaudessa, eli pieni vuotelu, joka tekee hermoraunioksi välillä. :headwall: Eilen vähän hellittiin ukon kanssa toisiamme, niin siitä sitten taas lähti...eipä tuo paljoa vuotanut, mutta taitaa tosiaan jäädä riesaks sitte tää vaiva loppuraskaudenkin ajaksi ja kyllä se vaan pistää aina miettimään, että onks kaikki ok :| No viimeks kaikki meni hyvin vuotelusta huolimatta, joten ei auta kuin toivoa parasta tälläkin kertaa. :)
 
Katjuska, toivotaan, että vuotelu on harmitonta tiputtelua ja kun sulla viimeksikin sitä oli niin ei varmaan syytä huoleen. Tiedän, että sitä väkisinkin miettii onko kaikki kunnossa mut eiköhän asiat hyvin ole.
Itsellä jokainen vessareissu on kammottava, kun pitää kans tota vuotoa kytätä. Viimeksi oli sama homma. Sit tota valkkaria kun välillä lorahtelee, niin äkkiä vessaan tarkistaan, et onko valkkaria vai verta. Ihan stressiin tässä joutuu tän asian kanssa.
Aamupahoinvointia ei ole ollut mutta olen huomannut, että iltaisin tulee sellaisia aaltomaisia pahoinvointikohtauksia. Toisaalta mukava, jos pahoinvointia tulee iltaisin, niin on helpompi olla kun mies on iltaisin kotona niin saa tytön kanssa olla.

Ai niin, tervetuloa joukkoon Laura! Me plussattiinkin samana päivänä...
 
Heippa Laura80 !!!

Itsekin tänne vasta tupsahdin ja nyt huomasin että sun LA on liki mun (15.9.08) saadaan täällä sitten yhdessä jännäillä ja vertailla kokemuksia!

Vaivaako ketään muuta kalvava kauhu siitä et entäs jos joku menee pieleen? Mua nyt muutamana iltana valvottanut kovasti ku oon miettinyt ja pelännyt... :ashamed:
 
Hei kaikille,

Täällä myös yksi onnellisesti plussannut, la 15.9. Eli ainakin Nauruprinsessan kanssa ollaan samalla päivällä.
Täällä odotellaan siis toista, poika täytti just 2v. Itse 27v juuri valmistumassa oleva taidealan ihminen.
Olen tuolla yhdessä toisessa ketjussa ollut jo sitten pojan plussaamisesta asti aktiivisena, mutta tuun varmaan pyörimäään jonkun verran täälläkin, seurailemassa tuntemuksia jne. Vertaistuki on ihanaa.
Olo on ihan hyvä, ei muita oireita kun rintojen arkuus. Viimeksi olin ollut jo sairaalassakin vastakipujen takia tässä vaiheessa raskautta, joten nyt on ihmeellisen tasainen olo. Kovasti toivon, että pahoinvointia ei tule tällä kertaa.
Ei nyt muuta, tulin vaan ilmoittautumaan! :D
Kanssaodottajille oikein paljon hyvää tuulta!
:wave:
 
Laura80
Moikka moikka!
Kiitos onnitteluista =) Kertokaa kokeneemmat, että voiko mulla todellakin olla jo nyt tooooosi huono olo ja huimausta?! Pari päivää on menny jo siten, että ruoka ei oikeen uppoo kunnolla ja aaltomaisesti tulee paha olo vähän väliä :/ Tän päiväinen kauppareissu päätty sit siten, että menin autoon nököttämään, kun ruokakaupassa rupes niin kovasti huippailemaan..Pitää ens viikolla varata neuvola, vastahan mä sain plussan enkä ehtiny sitä vielä viime viikolla hoitaa. Suositteleeko kukaan sitä 4D-ultraa? Ois varmaan ihan kiva kokemus, sukupuolikin ois kiva tietää etukäteen =) Jatkan ananasmehun litkimistä, ainoa, joka tällähetkellä maistuu :p
 
Kaiza80...onnea ja tervetuloa sinullekin :heart: :flower:

Laura...kyllä niitä oireita vaan voi olla ihan alussa jos jonkinlaista :)

Mä oon syönyt tänään kaikkien muidenkin edestä varmasti :kieh: ja ihme himoja ollut koko päivän. Viiliä ukko onneks jo toikin kaappiin, kun sellaista mielitekoa on ollut ja hapankorppuja on pakko kyl joku päivä ostaa. :whistle:
Ukko oli töitten jälkeen lepäämässä, niin kummasteli kun akka tulee herättämään ruuanlaittoon (kaapissa ois ollu valmistakin ruokaa, jonka ois voinu mikrossa lämmittää), mutta kun alkoi tekemään mieli muusia, pyöryköitä, kastiketta ja salaattia ja sitä oli sit pakko saada. :D ja vispipuuroa kans tuli tehtyy tossa päivällä. :p Toivottavasti tää syöminen jossain vaihees oikeesti tasottuu, mutta pysyy ainakin huono olo pois kun koko ajan on jotain suussa. :whistle:
 
katjuska: Toivotaan, että vuotelu on vaan ihan harmitonta. Mulla oli viikon verran joka päivä tuhrua ja nyt se yhtäkkiä vaan loppui. Stressaan silti koko ajan kun valkkaria lorahtelee housuun...
Tuli muuten ultrasta mieleen, että papunen oli nyt 6+1 viikoilla 5,4 mm ja ensi viikolla jo noin 15 mm, eli huomattavasti helpompi myös nähdä ultrassa. Lääkäri etsiskeli sykettä aika pitkään ja oli aika piinaavaa, joten ehkä parempi mennä ultraan vasta lähempänä 7+0 viikkoja...
uusille onnitteluja ja tervetuloa remmiin...
 
Uusille tervetuloa, onnittelut ultrassa käyneille, se on ihana hetki kun syke näkyy! :flower:

Täällä edelleen vaivaa ERITTÄIN huono olo, johon ei tuo säännöllinen syöminenkään tahdo auttaa. Paha olo tulee millon sattuu, oli syöny tai en, ja oksu lentää vähän joka välissä. Sit tahtoo olla niin heikko olo, tietysti kun ruoka ei pysy sisällä. Hohhoijaa.

No, jospa tästä tulis jotain, luin netistä:
"Brittitutkimuksen mukaan alkuraskauden pahoinvoinnista kärsivät naiset ovat 70 % pienemmässä riskissä saada keskenmeno ennen ensimmäisen raskauskolmanneksen täyttymistä. " Ton perusteella tästä siis pitäis todella tulla jotain. :) Liekkö tuohon sit uskomista.

Sit väsymys, se jatkuu edelleen, ja rinnat on kasvanu ainaki yhdellä kuppikoolla..:whistle:

Katjuska-78 Jospa vuoto olisi harmitonta ja kaikki menisi hyvin loppuun asti, eiköhän niin käy. Mutta kyllähän se varmasti mietityttää. Puhuit ruokahalusta, mulla se on kans aivan valtava. Ja ne mieliteot: kun jotain alkaa tehdä mieli, sitä pitäisi sitten myös saada.
seela-matilda Mä kävin kans edellisen raskauden alussa ultrassa rv 6+ jotain, ja silloin lääkäri tosiaan etsi pitkään sykettä, joka kyllä sitten löytyi. Mutta nyt ajattelin odotella tuonne rv 7 ---> , niin taitaa olla parempi.

syysmama 5+3 :heart:
 
vuh
Kaiza80 Onnea plussasta, meille on kanssa tulossa toinen ja eka on just kaksi täyttänyt!

Sanokaa hyvät ihmiset, mitä voi syödä, mikä ei lihota!!! Yritin syödä välipalaksi ykkösviiliä ja appelsiinia, mutta ei se pitänyt yhtään nälkää vaan piti ottaa kunnolla paahtoleipää kaikilla päällysteillä sen jälkeen... :p

En tunnu muistavan enää mitään raskausaikatauluista. Milloin kuuluu neuvolassa syke vatsan päältä? Viimeksi pääsin kyllä ylimääräiseen ultraan alkuraskaudessa, kun edellinen oli päättynyt keskenmenoon. Saisikohan samalla perusteella nytkin ultran? Pohtii ja lähtee jääkaapille: vuh
 
snodgrass
Onnea Kaiza ja laura!
Ja kyllä niitä oireita voi jo tosiaankin olla :) Vaikka sanotaan, ettei ennen menkkojen poisjääntiä voi tietää onko raskaana, niin ite olen joka kerta arvannut jo aiemmin pienistä huonon olon tuntemuksista, joita on alkanut tulla hyvissä ajoin ennen kuin menkkojen olis pitänyt alkaa.

vuh, syömisongelma myös mulla :wave: Varsinkin kun herkkujakin tekee taas mieli... Hulluinta on, että makean syöminen tekee tällä hetkellä huono olon, mutta silti tekee mieli :headwall: Nähtävästi siitä ei tule tarpeeksi huono olo kuitenkaan :kieh:

Mulla kuului ekasta Dopplerilla äänet jo ysiviikolla, mut en tiedä onko se kovin harvinaista. Nykyisessä neuvolassa ne ei edes halunneet etsiä niitä ennen kymppiviikkoa, eikä mielellään vielä silloinkaan. Kai sitten rv 12 ne pitäis alkaa jo kuulua.
 
Huomenta :)

Vuh Mulle neuvolatäti sanoi, että otetaan aika tuonne viikolle 9-10, että silloin saattaa sitten äänetkin kuulua. Mä sanoin siihen terkkatädille, että tai sitten ei kuulu, kun on näitä peitteitä hieman edessä :whistle: :ashamed: Mutta siis ilmeisesti viikolla yhdeksän on mahdollista kuulua. =)

Mä täällä taas aloitin aamun mussuttamalla...paahtoleipää kans kaikkine lisukkeineen...ukko on kyllä tyytyväinen, että syön, kun viime raskaudessa mulle ei kuulemma ollut maistunut mikään...mä en muista yhtään tollasta, mutta kai se niin sitte on kun ukko sanoo :D

 
Mulla alkaa olla semmonen oire, mitä ei ole kummankaan aiemman raskauden aikana ollu; joku haju tekee yhtä-äkkiä niin pahaa, että lentää oksu kaaressa... Eilen aamulla kahvin haju teki sen ja tänä aamuna meinasin oksentaa koiran ruokakuppiin (!!! ) kun se kuivamuona haisi niin jumalattoman pahalle. :( Koira katto vähän ihmeissään vieressä, että mitä pirua se emäntä tekee...
Niin, mä en esim. esikoisen koko raskausaikana oksentanu kertaakaan, vaikka olinkin huonovointinen.

Vuh, mä oon syöny joka aamu puuron lasten kans, ja se kyllä pitää nälkää, ja on terveellistä. Ja ruisleipää kasvisten kera sit kun oikeasti on nälkä, mutta lämmintä ruokaa ei ole tarjolla. Vaikkakin kyllä tiedän, mitä se on kun ihan koko ajan on nälkä. Mä olin esikoisen aikaan Hesburgerissa töissä, ja voittepa uskoa, että oli ptollista joka työpäivä vetää ruokatauolla joku hamppari extra-majoneesilla :p ja kotiin lähtiessä ottaa ateria mukaan, kun ei muka "jaksanu" alkaa heti tekee ruokaa... Ja kilojakin kyllä tuli sit sen mukaisesti... Nyt yritän vähän vähemmillä kiloilla.
No niin, pitää lähtee ekan koneellinen levittää pyykkejä kuivuu, näitä lapsiperheen sunnuntai-puuhia ;)
Sisu ja toukka 6+1
 
Huomenta päivää täältäkin ja voimia kaikille, jotka kärsivät pahoinvoinnista! Itse oikein toivoisin, että olis edes pikkuisen pahoinvointia aamuisin tai edes joskus, niin tuntuis tää raskaus vähän todellisemmalta. Onhan mulla joskus iltaisin ollut pahoinvointia mut ei mitään isoa kuitenkaan. Luin jostain ketjusta sellaista, että toisessa raskaudessa ei välttämättä ole niin paljoa kohdunkasvukipuja ja vatsan nippailuja kuin ensimmäisessä raskaudessa, koska kohtu on jo aikaisemmin kasvanut ja venynyt. Ihana oli lukea sellaisia kokemuksia monen kohdalta, koska itselläni ei juurikaan ole ollut vatsan nippailuja ja menkkakipuja niin kuin esikoista odottaessa oli.

Tosta mielialasta piti vielä kommentoida, et itsellänikin on ollut sellaista, et ihan yhtäkkiä hermostun jostain ja sit nopeesti menee "kohtaus" ohitse. Ihmettelin sitä jo alkuviikosta ennen testausta kun ei tosiaan ole toi kiivastuminen mitään normaalia mulle.

Nyt päivän askaresiin ja kohta lähdetään mun vanhemmille kyläileen.

Hei vaan!

Nenna ja siskoveli 5+3
 

Yhteistyössä