***SYYSMASSUKAT 2008 Vol. 2***

kättärin minäkin noista kahdesta valitsin jo kahteen kertaan, eikä sinällään mitään huonoa sanottavaa.... no kätilöstä olisi paljonkin sanottavaa tämän toisen synnytyksessä.. nyt pähkäilen kättärin ja porvoon välillä
 
ail
Olen siis tänään käynyt np ultrassa ja laskettu aika siirtyi elokuun lopulta 5.9.Paljon olen teitä käynyt lukemassa =) Olen neljättä odottava ja tätä "tehtiinkin" kolme vuotta.Juuri hoitoihin hakeutuneena sitten luomuplussasinkin :LOL: Aikamoinen ylläri kolmen vuoden ihmetyksen jälkeen.Kuopukselle ja tälle tulee ikäeroa 7v.Toivottavasti saan pysyä mukana loppuun asti :ashamed: ail+Pipsa 10+4 uä (11+4 kk)
 
:wave:

tuosta että vauvjen liukuhihna menetelmästä : silloin kun olin synnyttämässä Viiviä viime huhtikuussa Tayssissa niin sinä yönä synty 9vauvaa :eek: :eek: oli kyllä aika kiire hoitajilla,muistan ku hoitaja tuli saliin ja sano et voin alkaa ponnistamaan ni koko ajan vilkku ne valot et joku muukin ois kaivannut :/ mut et 9 vauvaa!!! :D
Täällä kaikki hyvin,torstaihin pitäis jaksaa oottaa että pääsee sinne ultraan =) mutta oon kyllä aika luottavaisin mielin!

ail tervetuloa! :flower: mä tiiän kans aika monta ketkä ovat juuri menossa hoitoihin,ni saman tien tärppää :D

mut nyt sohvan pohjalle! huomisiin!
Niina & Toukka jotain :whistle:
 
Pitkästä aikaa taas täällä. Tervetuloa uusille!

Enpä oo viittinyt kauheesti kirjoitella kun eipä tässä omassa voinnissa ole mitään uutta suuntaan tai toiseen. Teidän kirjoituksia olen kyllä käynyt lukemassa.

Huomenna ois sit ensimmäinen ultra ja pääsenkin sit käymään siellä ilman esikoista, mikä on hyvä. Täällä on ainakin ollut sellainen tapa, että ensimmäisessä neuvolassa terveydenhoitaja varaa ensimmäisen lääkärin ja ultran, joten ei tarvitse itse soitella. Itse kun olen meidän terveyskeskuksella töissä niin onkin kivempi, ettei tartte itse varailla ja sit kuitenkin joku tuttu vastais ja kuulis raskaudesta jo nyt ja sit ne juorut vaan kulkis vaikka oikeesti ei saiskaan kertoa.

Tulenpa sit huomenissa kertomaan neuvolakuulumisia.
Siihen asti moi!

Nenna ja siskoveli 8+6
 
Tervehdys mammoille :D

Onnittelut ail mahtaa olla kyllä hieno fiilis,voin vain kuvitella :flower:

Täällä olikin palsta saanut hieman uutta taustaa,kivaa vaihtelua.

Ummetus,ummetus,ummetus,huhhuh,kuuluukohan mulle muuta..Ei vaiten mutta tuo on nyt ollut viime aikojen karsea vaiva.Voi herttinen sentään että apteekkiin täytynee huomenna mennä jos ei ala tapahtumaan vessassa mitään.Onkos muilla tällästä vaivaa?Ja mikä on tepsinyt?
Masu alkanut nyt tulemaan esiin,huomaa jo jotenkin kun kyykistyykin että välissä on muutakin kuin läskimakkaroita,jotenkin jänskän tuntuinen =)
Pahoinvointi alkoi ykskaks helpottamaan ja edelleen pysynyt helpompana,vaikka vielä tulee hetkittäin etovaa oloa.Väsymys sen sijaan jatkuu mutta ei kait sekään ihan niin pahana kuin ennen.

Voikaahan hyvin :wave:

Lemis ja Pontus 11+1
 
Ail...tervetuloa mukaan ja onnittelut :heart: :flower:

Tänne ei kuulu mitään muuta ihmeellistä ku että pankki päätti myöntää meille asuntolainaa :D Päästään varmaan ens kuussa jo muuttamaan :p Miten sitä osaa olla 100 neliön neliössä, kun on tootunu tähän 59 neliön kaksioon :whistle: Hui sentään...pikkasen jännittää tuollaisen lainan ottaminen taas :kieh:

Olin ihan että :eek: ku tulin tänne, kun olikin kaikki muuttunu palstalla...no toivottavasti mentiin parempaan suuntaan tän uudistuksen kanssa ;)

Katjuska ja vilpertti 10+0 *poks*
 
Tinii mullakin on jo mammafarkut käytössä, ei toivoakaan että omiini mahtuisin :whistle:

Ail Tervetuloa ja onnittelut :flower:


Mayah Vaihda tätiä, se on surkeeta olla koko odotusaika semmoisen tätin kanssa tekemisissä jos ei synkkaa :hug:

lemontree Itse oon kärsinyt ummetuksesta joka raskaudessa ja mulla on auttanut leivät missä on kaikenmaailman siemeniä ja sitten se kun latkii vettä litratolkulla jokapäivä :p

Täällä kanssa neuvolantäti varaa ajan ultraan ekalla käynnillä. Pikkuisen on ruuhkaa niihin, minäkin sain ajan päällekäin jonkun toisen kanssa :eek:

Katjuska Onnittelut, se on ihanaa, toi muuttaminen meinaan. Ittekin haaveilen isommasta talosta, mutta se on sitten joskus kun esikoinen lähtee kouluun vasta ajankohtaista ;)

saaramanta 10+3
 
snodgrass
Tervetuloa Ail ja onnea! :flower:

Joku kommentoi, et ihmiset on odottavalla kannalla kun kirjoittelutahti välillä hidastui. Musta ainakin on tuntunut, että kun yhdestoista viikko alkoi, niin aika hidastui. Tähän asti viikot on menneet aika nopeasti, mutta nyt tuntuu kuin olis slow motionilla - ei millään tule se 11 täyteen, puhumattakaan 12:sta.

Masu on kasvanut, mutta en ole vielä onneksi tarvinnut mammahousujani (ahdistaa jo valmiiksi, olen varma ettei edellisessä raskaudessa käyttämäni mahdu reisista ja takamuksista enää :( ) Parissa housuissa on vähän matalampi vyötärö, joten sekin auttaa. Mutta mulla ei ole kuin yksi tarpeeksi löysä paita - ja siitäkin kaveri joka tietää kommentoi, että toi on jo niin löysä et voi herättää epäilyksiä :D En ihan vielä haluaisi töissä esitellä tilannetta, mutta ei ole sopivaa päälle pantavaa! Argh!

Tänään tuli sitten toi uudistunut kaksplussakin. Musta vaikuttaa aikas hyvältä. Lukemista on enemmän, ja vauva- ja odotusjuttuja myös tarpeeksi. Ootteko muut vielä nähny?

 
Huomenta kaikille :) Tuosta hiljenevästä kirjoitustahdista, niin tosiaan ite ainakin on vähän odottavalla kannalla. Sitä niin oottaa ens maanantaita, kun silloin ois ultra. Eilen taas kun isännän kanssa hellittiin toisiamme, niin alkoi vuoto :/ ja kun tuntuu, että jos yskäsen kovemmin, niin vuoto saattaa alkaa siitäkin ja välillä en tee yhtään mitään ja vuotaa :headwall: hermoja rassaavaa ja ei osaa nauttia tästä kunnolla.
Mietin tässä, kun mulla on huomenna neuvola tuon pojan kanssa, että mahtaisko terkka samalla yrittää ees kuunnella ääniä...tosin tiedä sitten helpottaako se mun oloa, jos niitä ei kuulukaan. Ja näillä näkymin joudun menee yksin sinne ultraan, kun mies on töissä.

Jahas...vois kattoo tuon uusinnan tuosta vauva ohjelmasta, kun en oo tällä viikolla yhtään ehtiny katsomaankaan.

katjuska ja vilpertti 10+1 :heart:
 
vuh
Piiiiiiiitkästä aikaa täällä taas! Katjuska Inhottavaa varmasti tuo vuoto. Luulisin, ettei nlassa välttämättä edes yritetä kuunnella noin aikaisilla viikoilla, ettei tule sitten hätäännystä, jos sykettä ei kuulukaan? Koeta vain jotenkin jaksella maanantaihin :hug: Helpommin tietysti sanottu kuin tehty... Voimia sulle.

Mä kävin itse ultrassa eilen ja syke näkyi!!! (9+4) Itkuhan siitä pääsi. =) Ja sitten näin unta, että minulla oli vastasyntynyt tyttö, jonka nimi oli Aada Öyfrösyyne!? :D Kerroin miehelle ja se innostui tuosta Aada-nimestä. Voi kun pääsis kohta sinne rv. 12:een, niin voisi uskaltaa alkaa suunnitella jo nimiasioita yms. Onko teillä muilla jo nimiä tulokkaalle mielessä? Ihania jaksamisia kaikille syysmasuille! =)
 
heips massukat!
Täällä eka neuvolalääkäri takana ja oli tosi mukava lääkäritäti!Sykekin saatiin dopplerilla kuuluun ja oli se niin ihanaa se pikkunen jumputus kuulla :heart:
vuh ihana toi Öyfrösyyne :D olis meinaa ainaki erikoinen nimi :D onnee ultrakuulumisista!
Mä oon päättäny jo melko nuorena minkä nimen haluisin antaa jos tytön saisin ja se nimi ois annettu esikollekin jos olis tyttö tullu. Mulla on molemmat siskot kuollu joten tulevan tytön nimi liittyy sit näiden siskojen nimiin/toisiin nimiin...jotenkin tuntuu et silleen sais hekin niinku jatkoo elämälle kun kuolivat molemmat tosi nuorina.Mut pojan nimee ei ollakkaan yhtään mietitty, esikko on Eemu Eelis joten joku siihen sopiva nimi tarvis kekata :) Mulla on ollu jo kauhee mietintä kummeistakin ku tuntuu et kaikki "hyvät" annettiin jo esikolle!Mut onneks siihen on tosi pitkä aika vielä eikä ehkä muutenkaan kannattas sen paremmin viä innostua aatteleen mut emmää itelleni mitää maha :p
Katjuska-78 tosi kurjaa toi sun vuotelu...mullakin tosiaan viimeks oli tollasta et toivotaan ettei sullakaan se mitään sen ihmeempää olis..voithan sä tosiaan neuvolasta kysästä jos se suostuis jo kuunteleen, vaikka tosiaan kurjaa sekin jos ei sit mitään kuulukaan..eikä onneks maanantaihinkaan nii pitkä aika oo!
Mä en oikein osaa vielä suhtautua tähän uudistukseen, jotenkin sekaset nää sivut mut kaippa näihinki taas tottuu niinku noihin edellisiinki uudituksiin :)
Nyt laittaan poitsulle jotain sapuskaa, kohta päästään onneks molemmat päikkäreille :)

Daydreams ja pipana 11+1
 
Tänään toka käynti neuvolassa, otettiin seulonta verikokeet, verenpaine ja paino, plus hb multa kun pakkaa aina oleen välistä niin alhainen.. Jeps, ja ihan kokeiltiin joskos kuuluisi jo ääniä masusta =) ja kuuluihan sieltä :heart: Kotona oltiin! Ensi viikolla olisi sitten ultrakin, siis se np. Sinne kun jaksaa vielä odotella niin jahka tätä voisi jo sitten pikkuhiljaa sitten jo julkistaakin, yhdelle tosi hyvälle ystävälle olen kertonut, kelleen muulle en, en edes vanhemmilleni. Jotenkin vaan nyt kaikki tuntuu niin todellisemmalle, kun ne pienet sydämen sykkeet sieltä kuului :heart:

Mutta nyt siivoilemaan ja petikamppeita ulos viemään tuulettumaan. Poikakin nukahti heti päikkäreille, ei tarvinnut kuin vaan lykätä ulos vaunuilla.

:wave: Taas kuulemisiin!

Äityliini07 ja asukki 10+4
 
mun raskaus sit meni kesken :'( :'(

olin tulossa kaupasta aamulla kävellen ja tosi nopeeta oli housut aivan veressä ja oli kamala kävellä kotiin ja kun pääsin kotiin ni housuissa oli isohko hyytymä ja vuodan,onneks en enää niin paljoo! Vieläkään ei ole mitään kipuja tms mutta aika selvä peli tämä on :'(

toivottavasti mä olin tästä pinosta viimeinen jolle näin kävi,onnea kaikille raskauteen!
 
Täällä todella surullinen Cora. Kerroinhan jo alussa, että myös pikkusiskoni on raskaana ja hänenkin la piti olla syyskuussa, pari viikkoa mua ennen. Pikkusiskolla on myös ollut todellinen yllätysraskaus, mutta alun hämmennyksen jälkeen siskopieni on ollu tosi onnellinen poikaystävineen. No, eilen he menivät yksityiselle ultraan rv 9+4 vain varmistaakseen kaiken todeksi. Oli oikeasti tosi järkyttävää kuulla, että siskolla on tuulimuna, joka on vain jatkanut kasvua näin pitkälle. Siskolla on jo mahakin näkynyt yms... Ihan kamala olo. Ei oo tän jälkeen helppoa hetkeen nauttia omasta tilastakaan, kun suree toisen puolesta ja näkee toisen surun niin läheltä. Mä olen vielä niin ylisuojeleva isosisko, miljoona kertaa mielummin olisin ottanut t.munan itselleni... Voi tätä elämää.

Meidän perheessä ollaan käyty keskustelua siitä, onko alkuraskauden ultrassa mitään järkeä. Mullakin se aiheutti ihan turhaa huolta. Toisaalta mielestäni on henkisesti tärkeää saada tietää vaikka viikoilla 6+, mitä siellä kohdussa oikein on. Toisella siskolla oli tuulimuna viikolla 12, kehitys oli vain pysähtynyt viikolle 6. Kyllähän sitä yli kuukaudessa mieli ehtii jo niin vankasti sopeutua ajatukseen tulevasta vauvasta, että sen mielikuvan ja odotuksen purkaminen käy jo aika vaikeaksi.
Toinen keskustelun aihe on ollut 4D -ultra. Ymmärrän sen, että jos raskaus ei ole edennyt normaalisti ja on aihetta epäillä jotain "vikaa" sikiössä. Toisaalta se tuntuu tavallaan "pyhäin häväistykseltä", sikiön elämä kohdussa on niin yksityistä ja "mystistä", että siihen kajoaminen tuntuu jotenkin väärältä. Mitä olette mieltä?
 
SYDÄNÄÄNET TÄÄLLÄKIN!!!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

olin menossa päivystykseen hakemaan sairaslomaa mutta pääsinkin läpi neuvola tädilleni soittoajalla ja hän lupasi kirjoittaa minulle sairasloman sekä kuunnella sydänäänet kun minua niin kauheasti pelotti ettei ketään massussa ole..

Sieltä ne kuului, tasaset voimakkaat pamppaukset jotka sai minut itkemään koko bussimatkan kotiin.. Voiko olla ihanampaa asiaa... Huhuh olen aivan onnesta sekaisin...

Tini+Pingu rv11 (työnimi muuttui :heart: )
 
voi ei luin vasta nyt suru uutiset :headwall:

anteeksi hehkutteluni ja jaksuja niinalle :heart:
menetyksen hetki on kauhea mutta toivottavasti teille pieni vielä suodaan.. pian!
koita jaksaa pahimman yli :hug:

coralle myös tsemppiä, itsekin olen kauhean huolehtivainen sisko ja olisi kyllä kauhea tuo tilanne. mutta yritä nyt mahdollisimman vähän stressata oman pikkuisesi takia..

kauheita uutisia :'( tuli tosi paha mieli kun juuri itse huutelin ilosanomani ja toisilla on todella rankkaa..
 
Tiinuliinu:
Itse pohdin kuukausi takaperin samaa kysymystä. Luin useita netin keskustelupalstoja aiheesta, ja sain kaiken kaikkiaan sen käsityksen, että ne, jotka ovat jo synnyttäneet kättärillä, ja kaikki menny hyvin, puoltavat sitä. Samoin NKL:lla synnyttäneet ja kokemuksesta positiivisesti ajattelevat, puoltavat sitä. Ainoat haukut tuntui tulevan kokemuksenomaavilta, jos synnytys oli ollut kovin tuskainen, odotusten vastainen jne. Molemmista paikoista oli kokemuksia hlökunnan töykeydestä (mutta vain harvassa tapauksessa). Ja tässäkin on syytä muistaa, että olemme kaikki niin erilaisia ja koemme asiat eri tavalla.
Itselleni päätös oli helppo, juteltuani veljeni vaimon, sekä parin hgissä synnyttäneen kaverin kanssa. Veljen vaimo synnyttänyt molemmissa (NKL:lla viime kesänä) ja suositteli NKL:aa minulle auliin lämpimästi. Kertoi menevänsä ehdottomasti sinne, jos vielä synnytyksen aika koittaa.
Uskon, että me helsinkiläiset ja ylipäätään suomalaiset, olemme hyvissä käsissä näissä asioissa, päätimmepä synnytyspaikaksi minkä tahansa.
Onnea matkaan sinulle ja muillekin odottajille!!
Elo-onni08 11+6
=)
 
Niina22 Voih :'( , jaksamista ja osanottoni sinulle... juuri kun minäkin kävin täällä hehkuttamassa, niin nyt sitten luin suru-uutisia :( On se epäreilua, miksi me kaikki emme saa olla jo onnellisia ja nauttia näistä odotuksista ilman pelkoja... Voimia sinulle ja muillekkin masuasukkinsa menettäneille :hug:
 
Niina22: Voimahali! :hug: Todella inhottavaa ja epäreilua! Otan osaa :'(

Cora85: Tosi kurja juttu siskollasi, ymmärrän huolesi. Koita kuitenkin ajatella muutakin oman masuasukin takia. Tsemppiä! :hug:

Katjuska: Toivottavasti vuoto lakkaa ja saat pian selvyyden asioista! Monillahan se saattaa kuulua asiaan, mutta kiva on varmistaa. :hug:

Lizard: Hienoa, että oireet tuli takas ja sitä kautta huoli hälveni :)

Syysmama, Kaiza80, daydreams ja saaramanta: Kiitos kannustuksesta! Saa nähdä, miten tädin kanssa lähtee menemään. Meillä ei nimittäin ole tässä kaupunginosassa kuin yksi vaihtoehto!!! Pitää vielä katsella. Mulla oli se ultra päivystyksessä ja samoin sisätutkimus. Siellä sanottiin, että kannattaa silti mennä omalle lääkärille sisätutkimukseen, kun siellä saa tärkeitä tietoja. Neuvolantäti oli eri mieltä ja perui mun ajan. Mutta kai sitä näilläkin tiedoilla selviää... :|

Olen ollut taaaas sairaslomalla pari päivää. Jouduin ottaan penisilliinikuurin virtsatietulehdukseen, eikä se laisinkaan helpota mun pahaa oloa. Pitää kohta laittaa pomolle päätös, tulenko huomenna töihin. Toisaalta oli tosi kiva päästä töihin, mutta nytkin niin kamala olo, ettei puhettakaan. Oksentanut olen kyllä viimeksi eilen myöhään illalla... *huoh* Mutta lääkärin mukaan se on raskauden kannalta hyvä merkki, ku on huono olo :D

Tiinuliini: Varmasti molemmat paikat on hyviä synnyttää. Itse valitsin Naistenklinikan siskon erittäin hyvän kokemuksen pohjalta. Hän sai todella hyvää ja ystävällistä kohtelua ja kaikki meni hyvin. Kuulin, että Kätilöopisto olisi "lempeämpien" menetelmien kannalla, kun taas Naistenklinikalla saa helposti kipulääkkeet ym. Tämä ei siis ole omakohtainen kokemus, vaan jonkun toisen näkemys. Onnea valintaan! :D
 
Pahoittelut Niina22 myös minulta ja iso lohdutus :hug:

Täällä ollaan odottavalla kannalla, ensiviikolla ultra ja lääkäri joten sen jälkeen raskaudesta voi kertoa kelle lystää :D Pomolle kerron ensi viikolla ja muille sitten kun siltä tuntuu.

Lueskelen muiden juttuja ja olen henkessä mukana!

Koiruus ja pentunen rv 10+1
 
Niina22 Jaksamista sinulle! Ei näitä tarvitsisi enää tulla.. :hug:

Tinii Ihania ultrakuulumisia! :) Kyllä se aina helpottaa kun kaikki on masussa hyvin..

Cora85 Kurja juttu siskollasi. Voimia hänelle ja sinulle myös surulliseen tilanteeseen.

Katjuska-78 Onpa tympeää tuo vuoto! Jospa se nyt loppuisi ja saisit jotain selvyyttä asiaan.

Söin just niin paljon että pakko mönkiä tästä koneelta sängyn pohjalle päivätorkuille, alkoi niin väsyttämään.
Jotku oli alkanu käyttään jo äitiyshousuja, vois itse kans harkita. Kotona käytän verkkareita tai muita "löysiä" housuja, mutta ihmisten ilmoilla jalassa on yleensä farkut ja ne kaikki taas puristaa niin, ettei puhettakaan et sais napin (ja vetskarin) kiinni! :/
Sit pitää laittaa aina tunika tms. pitempi pusero ettei näy et housut on auki!
Juups, mutta nyt niille torkuille.

syysmama 10+0

edit: Tais olla ainakin yksi uusi tulokas syyskuisiin, onnea ja tervetuloa! :flower:
 

Yhteistyössä