***SYYSMASSUKAT 2008 maaliskuussa***

Heipparallaa vaan pitkästä aikaa
Niin se aika vaan vierähtää nopeaa ja tuntuu että mitään ei saa aikaiseksi. Olen kyl melkein joka päivä käyny lukemassa teidän kuulumisia mutta omia ei meinaa jaksaa kirjoittaa sitten millään.

Onnea vaan kaikille hyvien ultrakuulumisien saaneille. Ihanaa että ikävät uutiset ovat rutkasti vähentyneet.

Minä aijon huomena kertoa pomolle raskaudestani ja sen jälkeen töissä kaikille muillekin. odotan innolla että saan laittaa päälle pikkumasun paljastavia vaatteita, eikä tarvi enää pukeutua johonki löysään kaapuun.

Hankinnoista täällä on ollut keskustelua. Me ei miehen kans pikkuiselle olla hankittu viel mitään mutta itelle on tullu hankittua lainaan kolmet housut odottamaan masun pullahtamista sekä olen saanut lainaan myös isompaa masua varten kahdet mammahousut, lisäksi ompelukoneen vieressä odottaa yhdet farkut vyötärön laajennusta.

Paidat on niin venyvää sorttia että niitä ei ihan vielä lisää tartte. niin ja sit olen alkanut hankkia materiaalia vaippoja varten... Meille nimittäin tulee käyttöön kestovaipat.

Rattaat on valittu valmiiksi, mutta halvinta ostopaikkaa viel etsitään. Päätettiin jo aika alussa että uudet vaunut kannattaa hankkia, ne kun tulee aika kovaan kulutukseen ja niillä on päästävä niin asfaltilla, mettätiellä, soralla kuin kelkanjäljelläki,,, tää mamma on nimittäin aika menevää sorttia =) Ja kun pääsääntöisesti kävellen kuljen niin ei kehtaa riskeerata ostamalla käytettyjä ettei tule sit mitään ikäviä yllätyksiä.

Seuraava neuvolakäynti ois 18.3. ystäväni epäili, että silloin varmaan tehdään jo hakemus kelan äitiyspakkausta varten.. hiukka jo jännittää, millainen pakkaus on kyseessä. Neuvolatätille on muutenkin pitkä lista kysymyksiä laadittu. esim. se askarruttaa, voinko kelkkailla tälle keväälle. Järki kyl sanoo, että itse ajaessa töyssyt yms. voi minimoida ennakoimalla ja vauhtia säätämällä, ja vaatettahan pitää tietenki olla tarpeeksi päällä. mut jos on reessä tai toisen kyydissä niin sitten töyssyt tuntuu isommin. Mut asia täytyy tarkistaa... onko teillä mitään kokemuksia asiasta. (olen kyl töihin menny kelkalla jos on aamulla laiskottanu kävellä)

Toi raskauspäiväkirja kuulosti hienolta idealta. Kiitos siitä äippäskä! Ajattelin kans kokeilla, nyt kun alkuraskauskin on viel tuoreessa muistissa.

Jos nyt lopettais tän lörpöttelyn tällä kertaa. Koetan viittiä kirjoittelemaan useammin niin ei tulis niin pitkää tekstiä.

Mut odottelemisiin
Taivaanasta ja Möykky 15+4
 
Huomenta syysmassukoille!!!
Tulinpa myös tämän uuden pinon korkkaamaan vaikka lukemassa olen kyllä käynyt ahkerasti... :D
Olo on aika rauhallinen ja tyyni tällä hetkellä; pahoinvointia ei ole mutta sellaista hetkellistä ällötyksen tunnetta.Syödä täytyy edelleen koko ajan muuten kyllä tulee huono olo!
Mutta tää hemmetin päänsärky!!!! Aivan jotain kamalaa ja panadol ei auta...no toivottavasti ei kestä kauaa!
Seulan tulokset tulivat olivat sitten menneet neuvolaan vahingossa mutta kaikki siis oli ok onneksi.Niiden tulosten odottaminen oli jotenki stressaavaa kun esikoisesta seulaa ei vielä ollut. Ja mikäänhän ei ole satavarmaa mutta helpottuneempi olo kummiskin.
Äippähousuja oon kanssa käynyt kattelemassa ja aika hyvät valikoimat oli ainaski Helsingissä.Törmäsin myös sellaisiin housuihin jotka jää vatsan alle joita siis voi käyttää koko rask.ajan.Tuli vaan heti sellainen tunne että näinköhän housut pysyy "ylhäällä" vai tuntuuko koko ajan että tippuvat jalasta...oli kaiken hintaisia tarjolla mutta omasta mielestäni 60 e maksavat farkut tuntuvat aika kalliilta siihen nähden että ne ovat päällä tän kolmisen kk vaan eikä niistä sitten kuitenkaan eteenpäin myytynä saa läheskään samaa rahaa...ja luulen että kesällä siirrytään jo mekko/capri linjalle pitkien housujen sijaan..
B)
No täytyy miettiä ja tokihan sitä haluaa näyttää "trendikkäältä" ja tyylikkäältä raskaudesta huolimatta ja se on selvää että paremman näköset maksaa enemmän!
Liikkeet tuntuu koko ajan enempi ja enempi ei ihan päivittäin mutta varsinki autoa ajaessa tai täs koneella istuessa tuntuu ihan selvästi! :heart: :heart: :heart:
Miten sitä onkin jo niin kiintynyt toiseen..... :heart:
Pääsiäisenä poika lähtee sitten sinne mummille ja saadaan olla miehen kans kaksisteen ja varattiin risteilykin jotta on jotain mitä odottaa!
Jaksuja kaikille tasapuolisesti-odottavan aika on PITKÄ.... =)
Jouskari& "Iines"(kun on kuulema tyttö... :whistle: ) 15+2
 
Huomenta vaan taas kaikille!

Tervetuloa uudet joukkoon, kyllä tänne mahtuu ja on ihanaa, kun saa odottaa isossa porukassa!

Sinulla äippäskä81 olikin kiva idea odotuspäiväkirjasta, jonka minä jo toteutin esikoiselleni 2001-2002.
Tosin se poiki sellaista, etten ole sitä vieläkään lopettanut, vaan jatkan hänen päiväkirjaansa, vaikka tyttö täytti jo 6v!
Juttuja ekan raskauden alkuajoilta onkin ollut nyt ihanaa lukea uuden odotuksen alussa ja sellaisen kirjan jo "nappulallekkin" ostin ja aloitin.
Nuo alkutaipaleen muistot kun unohtuu kuitenkin aika lahjakkaasti ainakin minulta...

Parvorokkoa täällä vielä pelätään, tyttö nyt jo paremmassa kunnossa, mutta omia oireitani kuulostelen silti aika tarkasti.
Tiedän, lupasin olla miettimättä sitä ollenkaan, mutta minkäs voit.
Kyllä googlen kautta löytyy kaikkea kivaa pelottelun aihetta taudin tiimoilta...
Kaikkia vitsauksia sitä odottaville keksitäänkin.
Ja täällä alueella tuota tautia kun on oikeasti paljon!

Nautinnollista sunnuntaita ja alkavaa viikkoa kaikille!
 
Niin ja viikkoja ois nyt tänään 13+5 ja la ois 9.9. Synnärinä L-PKS.
Esikoinen täyttää 8 ja kakkonen 7. Elikkäs on pitkä aika edellisestä raskaudesta ja tää oliki sellainen mukava positiivinen ylläri joka selvisi vasta viikoilla 9...Tässä oon muistellu muita raskauksia ja huomannu että ne oli miltei oireettomia niin tää kolmas on sit antanu senki eestä oireita...huono-olo 24/7 ja rinnat todella kipeet... :D
 
Ninnipo77...Tervetuloa porukkaan mukaan vaan =)

Täällä valmistaudutaan lähtemään mun äidin syntymäpäiville. Saa vilperttikin taas kakkua ja muuta hyvää :p ja painohan ei noista nouse yhtään :whistle: no totuus selkii taas 12. päivä, kun pääsee neuvolan vaa'alle hyppäämään :kieh:

katjuska ja vilpertti 14+2 (13+3) :heart:
 
Minäkin ilmoittautuisin mukaan, tulossa perheemme viides ja kuudes lapsi, eli kaksosia odottelemme. LA on 24.9. mutta saimme ilmoituksen että syntyisivät reilut 2vkoa etuajassa - saapi nähdä.

Wendie80 + Viivi ja Wagner 11+4 (sekä sisarukset p-99, p-00, t-02, p-06)
 
:flower: Ihanaa kun olette saanu hyviä uutisia ultrasta!! =)
:flower: Tervetuloa uusille, ja onnittelut!!

Tännehän oli tullu monta sivullista tekstiä... Silmäilin vaan läpi, ei jouda lukemaan kaikkea kovin tarkasti. Oli olu teillä puhetta hankinnoista. Meillä ei ole sen isompia hankintoja edessä kun edelleen ne matkarattaat, uusi sitteri ja mummeli lupasi ostaa sitten myöhemmin pinnasängyn. Ja vaatteita kesäksi...
Sukupuolen kysymisestä oli kans joku kyselly (? ), ja kyllä varmaankin rakenneultrassa kysytään, tytöstäkin tiedettiin niiin varmaan tästäkin sit udellaan. =)

Omaa napaa tuijotellessa on tullu tämmösiä asioita eteen: ONKO MUILLA LISÄÄNTYNY TOSI PALJON VALKOVUODON MÄÄRÄ?? Öh, aika ällöttävää, kun saa 2-3 kertaa päivässä vaihtaa alkkarit... Kun ei nyt pikkuhousunsuojiakaan suositella käytettäväksi 24/7, niin... :/
ENTÄS LÖYTYYKÖ MUITA, JOIDEN JALKOJA SÄRKEE LEVOSSA?? Voi mun koipiparkoja! |O Siis ei ole ns. levottomat jalat, vaan särkee penikoita, pohkeita, ja silleen tikustaa välillä. :headwall: Ja levossa nimenomaan.

JA SITTEN SE TÄRKEIN, MIHIN TAHTOO VASTAUKSIA: MILLÄ VIIKOILLA TOISTA ODOTTAVA VOI TUNTEA LIIKKEET??!!?? MILLÄ VIIKOILLA TEILLÄ ON TUNTUNU? Minä en nimittäin ole aiva 100% varma, että nämä olis liikkeitä, mutta a-i-n-a kun menen pitkälleen, niin tuntuu jotain massusta. JOKO NE VOI TUNTUA? Nyt menossa rv 13+4(menkoista 14+1 ), ja esikoisesta tunsin liikkeet rv 18lopulla ekan kerran.

Muuten täällä olo ok, massu alkaa näkyä! :D
Sisu ja toukka rv 13+4 :heart:
 
Sisu painii liikkeiden tuntemisen kanssa...
Niin teen minäkin.

Esikoisesta tunsin perhosen siiven hipaisut viikolla 17, mutta nyt ihan oikeasti olen jo monena päivänä tuntenut mylläystä ja pieniä töytäisyn omaisia tuntemuksia masussa.
Eikä ne kaikki ole kyllä mitään imavaivaa... B)
Viikkoja kasassa tänään 14+1.
Parasta aikaakin jotain ihme muljuntaa tuntuu muuten...

Nyt siivoamaan alakerran verkkokellaria...
Tarttis saada kirppiskassit menovalmiiksi, kun tulee se innostus lähteä myymään. :D

Mamitus2 + nappula14+1
 
Heippa ja mukavaa sunnuntaita!

Mulla on nyt vähän viikonloppu mennyt miettiessä ja pikkasen alamaissa... kun eilen päivällä vessassa käydessä jäi paperiin vaaleenpunasta verta...:( no se jäi onneksi siihen toistaiseksi eikä edes housuihin saakka mitään tullut. Mutta pelästyin NIIIN paljon... juuri kun lupasin itelleni ja kaikille, että nyt saan alkaa nauttimaan raskaudesta, kun masussa kuulosti ja näytti kaikki olevan mallikkaasti... eikä siis koko aikana ole mitään vuotoja ollut! Joten miksi nyt... :'( no mutta toivotaan että se jäi niihin pariin tippaan... jos jollain muulla on vastaavia kokemuksia, että ekat vuodot tulleet näillä viikoilla vasta, niin mielelläni kuulisin.. tiedän, että pieneistä vuodoista ei kannata huolestua, vaan nehän kuuluvatkin kai jollain tapaa raskauksiin...mutta se nyt vaan, että kuinka vasta nyt...
Noh, mutta se siitä...

Vaatteista oli ollut puhetta... oon kokonaiset yhden paidan ostanut! :) ja sekin on tietenkin iso vielä. mutta kokeilin kyllä meillä töissä parit mama-housut, mutta ei ne h&m:n housut oo vaan mun kroppaan sopivia..ei siis aiemminkaan oo normi-housut ollu... ja kohta olis pakko saada housut, kun nyt joutuu farkuista nappi auki olemaan :D ja tuntuu hullulta lähteä muualtakaan ostamaan, mutta kai se pakko on... kyllä mä meiltä parit masutuubit ostin, jos ne auttais ensihätään.

Mutta nyt sohvaperunaksi toisen mokoman viereen! :heart:

suhveli 13+4
 
Wendie tervetuloa mukaan kirjoittelemaan ja onnittelut :heart: :flower:

Sisun kysymyksiin vastauksia, että täällä ainakin tuota valkovuotoa on ihan hirveesti ja oon vaan niitä pikkuhousunsuojia käyttäny vaikka tiedän ettei hyvää tee käyttää koko ajan :| No yöllä sitte voi tuuletella :whistle:
Ja liikkeistä...ite oon kans miettinyt, että onko nää mun tuntemukset jo liikkeitä muka :eek: ekasta tunsin joskus rv 17 ja toisesta joskus rv 20 paikkeilla ja syynä se, että ekasta oli istukka takaseinässä ja toisesta se taas oli etuseinässä, niin siksi noin myöhään... Nyt en tiedä ees missä istukka on, mutta välillä tosiaan tuntuu siltä, että liikkeitä tuntis. =)

Suhvelille toivotaan, että harmitonta ois tiputtelu... Hyvä homma ainakin se ettei enempää oo tullut. Itsellä tuo vuotelu tosiaan johtuu siitä, että koko kohdunsuu on verestävä....

Diorille tuollaista ihanaa tiedossa :heart: Tuo salailukin on niin kutkuttavan ihanaa :kieh:
 
Iltaa! Onpa hauskaa, että löytyy muitakin jotka ovat tuntevinaan liikehdintää. Pidin itseäni jo ihan höperönä... Nimittäin nyt parina iltana rojahtaessani päivän päätteeksi sohvalle, on jonkin ajan päästä vatsassa tuntunut kutittelua, aika varovaista ja hentoa mutta aivan erilaista kuin mikään. Kummallakin kerralla tuntunut aika samoilla kohdin, niillä main missä pitääkin. Mutta onhan tämä hirmu aikaista! Mulla on menossa 15. viikko, siis 14+jotain. Toisaalta toinen lapsi tulossa, joten ei kait täysin mahdotontakaan...
 
Ninnipo77 ja wendie tervetuloo mukaan pinoon vaan!!Wendielle suuret onnittelut kaksosista!
Sisu Yv vastattu!
Joku oli kyselly sukupuolen kysymisestä, me ei aijota kysyä eikä sitä kuulemma täällä kovin helposti kerrotakaan ellei ihan inttämällä inttämään ala.Sisu, täälläkin valkovuotoo tulee kyllä enemmän kun yleensä, mulla oli sama homma viime raskaudessakin ja se kyllä hellitti keskiraskaudessa mut sit taas alko loppuraskaudessa, saa nähä meneekö nyt samoin.Ja musta tuntuu et se jotenkin haisee omituiselle, ei pahalle mut erilaiselle!Ja kaikkia varmaan kiinnostaa...
:whistle: mulle neuvolatäti sano et toisessa raskaudessa liikkeet voi alkaa tuntua jo viikoilla 17-19 mut mulla ei varmaan ala koska mulla on tosiaan kohtu niin paljon taaksepäin kallellaan ja istukka takaseinässä (niinkun nytkin)ettei esikostakaan liikkeet tuntunu kun vasta rv 26 tms. Mutta kai tosiaan toikin on niin yksilöllinen asia, lääkäri oli sitä mieltä ettei liikkeitä voi tuntea ennen rv 15 ainakaan mut oon kyllä kuullu et jotkut ois tuntenu jo aiemminkin...mut onkohan ne sit oikeesti ollu niitä liikkeitä vai toiveajattelua yhdistettynä ilman kiertämiseen..en siis halua ketään tällä loukata, toistan ihan lääkärin sanoja!Ja sekin tietenkin vaikuttaa jos on kovin lyhyt aika edellisestä raskaudesta.
Mamitus2 täälläkin iski siivousvimma, UFF sai monta säkkiä vaatteita ja muuta tekstiiliä :)
Ja onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisista, täällä ootellaan torstain neuvolaan et pääsis kuuleen taas sydänäänet!Mulla kyllä sydänhyppää kurkkuun joka kerta kun poika pomppii mahan päällä, vaikka tiedänkin ettei sille vielä siitä vahinkoo voi koitua mutta silti aina vähän kauhistuttaa...Nyt täytyy lähtee iltapalan tekoon, lisää kuulumisia sit taas paremmalla ajalla!

Daydreams ja pipana 14+5
 
snodgrass
Helou!

Tervetuloa Ninnipo ja wendie!
Tänne olikin ahkerasti kirjoiteltu koko viikonloppu!

Joku kyseli siitä valkovuodosta, sitä on kyllä tullut varsin riittävästi!! Aikaisemmin varsinkin aina sydän hypähti kurkkuun kun tunsi runsaamman lorahduksen - ja sitten äkkiä vessaan katsomaan minkä väristä.. Nyt olen jo tottunut taas ja rauhallisempi, kun viikkoja on jo enemmän. Minäkin olen päivisin niitä suojia aika paljon käyttänyt.

Hankinnoista tuli mieleen, että me ei vielä kyllä olla hankittu mitään. Pinnasänky pitäisi hommata, kun esikolla oli vaan lainassa. Meitin matkarattaat hajosi (Carenat), joten uudet kyllä tarvitaan - tosin ei välttämättä ihan heti talvea vasten. Kiva kun saaramanta kerroit teidän vaunuista, meilläkin nimittäin on gessleinit. Täytyypä siis tutkailla niitä teutonian lautoja.

Tässä jännitän et saanko jonkun kamalan flunssan, kun meidän äiti on nyt ollut muutaman päivän korkeassa kuumeessa, ja sisko jonka luona vietin viikonlopun, sairastui samaan tautiin viime yönä. On aika hyvät mahkut saada se... No, aika näyttää.

onnekasta odotusta meitille!
snodgrass ja neponen 14+2
 
Tervetuloa uusille! :flower: Kyllähän tänne mukaan mahtuu :)

Ninnipo77: :attn: Laitoin sulle YV:tä :)

Taivaannasta mietti mistä saa vaunuja/rattaita edullisesti..suosittelen ottamaan selvää paljon haluamasi rattaat maksaa Kemin Lastentarvikkeessa, ne kun lähettää vaunuja/rattaita ympäri Suomea edullisten hintojen takia :)
Vuonna -02 ku ostin nuorimmaiselle Emmaljungat, oli ne kyseisessä liikkeessä yli 200e edullisemmat kuin muualla.

Äippäskä ja syltty 13+5
 
Hohhoijakkaa! Näin sitä taas ollaan ylhäällä :whistle:

Kyllä täälläkin lorahtelee, varsinkin kun lähtee liikkeelle kunnolla esim. lenkille niin johan valskaa :/ Onkos kukaan muu huomannut sellaista että olis jotenkin hankala istua jalat riskissä? Mä oon varmaan outo mutta se tuntuu vähän niin kuin jotain olis tiellä ja aika hankalalta yleisesti ottaen.

Liikkeitä en ole osannut edes vielä ajatellakkaan eikä niitä kyllä vielä tuntiskaan kun on ensimäinen kyseessä. Innolla niitä rupean odottamaan vasta ensi kuussa :D Onneksi olkoon kaikille onnellisille jotka jo niitä tunnette *vihertyy kateudesta*

Hankkinut olen pentuselle jonkin hassun vaatekerran. Itse asiassa perjantaina tulevan iskän kanssa tehtiin suloisia löytöjä Kapphalista. Mukaan tartui hurjan hieno pääkallo potkari :LOL: sekä kaksin kappalein kollegepukuja vähän rauhallisemmissa kuoseissa (toinen oli lehmä kuvio ja toisessa koiria) Varmaankin vasta kesän alussa hommataan rattaat yms, pinnasänky saadaan veljeltäni. Kesällä pääseekin treenaamaan koiraa vaunulenkkeilyä ajatellen, toisin sanoen jyrään vauvuilla yli jos tulee eteen pöllöilemään :D :kieh: johan luulis oppivan!

Vapelle miljoonasti ONNEA!!! Toivon mukaan juhlat oli onnistuneet ja rouvaselo on alkanut ihanasti siellä häämatkalla!!! Tulehan kertomaan sitten meille kun olet palannut koto Suomeen!

Snodgrass Toivon mukaan säästyt siltä taudilta! Mä olin juuri yli viikon siinä kauheassa iljetyksessä. Työterveydestä sanoivatkin että raskaus helposti pitkittää näitä :/ p.s ihana tuo Neponen nimi :D

Diorille onnea jo salailuun (ikinä ei olisi minulta onnistunut kun olen tällänen lörppö :) ) millos se tärkeä päivä on? Koitahan levätä niin ehkäpä ne koulu hommatkin eteenee paremmin... niin tai sitten ei :D

Suhvelille mielen kohennus :hug: uskonpa ettei kyseessä ollut kuin ehkä rikki mennyt limakalvo tms. ja muista jos kovasti asia rassaa niin käypä neuvolassa! Se täytyy myöntää että h&m:n äitiyshousuissa on valtavia koko eroja mallien välillä! Mäkin ostin kolmet housut ja kaikki oli eri kokoa! Oletko jo kertonut töissä vauvasta? mun mielestä siellä myyjillä on niin vartalon myötäsen vaatteet että taidat kohta narahtaa :p voisi ne katsoa jos johonkin säkkiin pukeutuisit!

Sisu oletkos katsonut että saat tarpeeksi magnesiumia? mulla rupee heti repimän jalkoja jos en ole pariin päivään syönyt purkista kyseistä ainetta! Nyt vaan vishy ostoksille...

Niinpo ja wendie ONNEA!!! :flower: :D :heart: ja tervetuloa mukaan!!! Oliko wendie kauhea paniikki kun selvisi että masussa asuukin kaksi kyytiläistä?

(.) Anoppi ilmoitti että tulevat huomenna kylään, olivat jo Oulun korkeudella tuloillaan pohjosista. Vähän jänskättää jotta minkälainen hössötys alkaa mun se nainen tähän taloon tulee :LOL: :D ensimmäinen lapsenlapsi kyseessä ja on tullut jo vuos tolkulla selväksi että vauvoja saisi jo tulla (antoi mm. lasten tarvikkeita/vaatteita häälahjaksi) Kerronpa teille kummallisen jutun, tämä tulee olemaan kolmas kerta kun tapaamme :eek: :D pitkät välimatkat ehkäisee vierailuja "turhan tiheään".
Olo on kuin ei raskaan olisikaan. Olen huomannut parissa kaverissa muutosta miten minuun suhtautuvat ja se vähän harmittaa, muutenkaan niitä kavereita ei nyt liikaa ole :/ toinen näistä nyt on muutenkin päättänyt ettei lapsia koskaan halua joten enpähän tiedä miten tälläiset lapselliset kaverit kelpaa?!
Maha sen kun kasvaa, jotenkin tuntuu että se on jotenkin pullahtanut viime aikoina enemmän esille... Siitä vaan, on sitä jo odotettukkin!

Voikaa kaikki hyvin ja paksusti! Anteeksi kauhea romaani...

Koiruus ja pentunen rv 13+5
 
Huomenta!
Töistä täällä kirjoittelen ja jännäilen kun pitäs klo 11 mennä ultraan, olo on hieman levoton ja jännittynyt :/ tulen sitten heti kertomaan mitä siellä näkyi.. :)
Hankinnoista; itselleni olen joutunut ostamaan jo äitiysfarkut, kun omat krinnas jo niin ilkeesti ja maha tursus sen näkösenä et oisin lihonnut ihan sikana..itse en ole vielä ostanut vaaville mitään, mutta anoppi on ostanut jo vähän vaatteita...mutta luulen että ultran jälkeen uskallan jo ostaa pikkuselle jotain ja hyvällä omalla tunnolla kulkea vatsa pystyssä muidenkin edessä, eikä tarvii kayttää mitään peittäviä paitoja..vaikka vatsa näyttääkin vielä muiden silmissä varmasti vain lihoamiselta.. :whistle:
Näkymisiin ja kuulumisiin, heippa!
jkoo + pikkuinen 12+2
 
Huomenia!
Juujuu, kyllä minäkin oikeasti ajattelen, että vatsan kutinat liittyvät jotenkin kohdun kasvuun ja vatsan toimintaan... kuitenkin haluan jo ajatella toisin, se taitaa kuulua tän homman kuvaan, hih.

Mä olen maailman kovin puntaroimaan kaikkia muita hankintojani (paitsi herkkujen ostoa). Joten yllätin itseni lauantaina, kun sain ostettua mustat äitiyshousut. Mutta huvittava on tämänhetkinen ilmiö, että nyt mun katseeni kiinnittyy kiiluen kaikkiin niihin vähänkin kiinnostaviin vaatteisiin jotka eivät mahdu/tule mahtumaan mun päälleni ja olisin valmis ostamaan ne heti.

Kyllähän edellinen raskausaika vaikutti joihinkin ystävyyssuhteisiin. Mulle kävi peräti niin, että eräs hyväksi luulemani ystävä ihan kirjaimellisesti lemppasi mut elämästään. Vetosi kyllä muihin asioihin, mutta tiedän raskauteni olleen syy. Emme ole olleet yhteyksissä sitten viime raskauden puolivälin. Itse olen pari kertaa yrittänyt kysellä kuulumisia, mutta tuloksetta. Tuo oli ihan ääritapaus, mutta raskas sellainen, jota surin kovasti. Hyvät ystävät ovat muuten pysyneet kelkassa, vaikka yhtydenpito on moneen harventunut. Toisaalta elämään on tullut lapsen myötä joitakin ihania uusia ihmisiä, jotka ovat samassa elämäntilanteessa. Löytyivät ihan oman pihan hiekkalaatikon reunalta. Siis minulle kävi näin, vaikka poden edelleen jonkinlaista hiekkalaatikon-reunalla-istumisfobiaa :)!
 
No sitä kavereiden katoaista mä olenkin vähän pelännyt :ashamed: Meillä on taloyhtiössä hiekkalaatikko mutta leikkijöitä ei. Olemme muuttaneet vajaa vuosi sitten ja ainut pariskunta joiden kanssa edes "puheissa" tässä lähellä kärsii lapsettomuudesta, joten sekään tuttavuus ei varmaan kauan kestä?! Täytyy katsoa jos olisi jonkin sortin tapaamisia yms....
 
Ajattelinpa kirjoittaa tähän oman tilanteeni, kun nyt on tästä ystävyydestä tullu keskustelua täällä. Eli asuimme siis Kajaanissa kun aloin odottamaan esikoista. Olin ainut siinä ikätoveripiirissä, joka edes harkitsi lisäntymistä, olin 21v. Tytön synnyttyä kaikki kaverit hirveesti onnitteli ja kävi katsomassa vauvaa, varsinkin sen jälkeen kun varmistui, että me muutettaisiin pois kajaanista. Tyttö oli 2 viikkoa vanha, kun me muutettiin kainuun sisällä pienelle paikkakunnalle. Eikä tunnettu ketään täältä, paitsi miehen työkaverit :whistle: Ja heistähän oli aivan valtavan suuri tuki mulle nuorelle äidille :kieh: Kavereita tulikin yllättäen ikävä, osan kans edelleen pidettiin yhteyttä, mutta toiset liukeni jo tässä vaiheessa pois ulottuvilta.
Tyttö oli pikkusen yli 3kk kun 2 mun ihan "parasta kaveria" tuli yhdessä käymään meillä. Tän vierailun aikana kuitenkin mulle sekä mun miehelle valkeni erittäin selvästi se, ettei näillä "ystävillä" ollu mitään mielenkiintoa meidän perhe-elämää ja meidän lasta kohtaan, vaan he enemmänkin syyllisti mua, et MIKSI menit pilaamaan elämäsi hankkimalla lapsen... :'( Tuosta vierailusta on nyt 4v aikaa, toisen kans olen kirjoittanu 1 ainoan sähköpostin, toisen kans puhunu kerran puhelimessa. Yritin kyllä alussa laittaa viestiä, ja pitää yhteyttä, mutta yksipuolisesti se on hieman hankalaa...

Tosiaan, asuttiin siis pienellä paikkakunnalla, mistä ei tunnettu ketään. Ja kaiken huipuksi multa leikattiin jalka kun tyttö oli 4kk, ja olin about 8viikkoa motissa meidän kämpässä vauvan ja kipsatun jalan kans!! :whistle: Että eipä ollu edes mahdollisuutta lähtee kerhoihin tutustumaan kehenkään!
Seuraavana syksynä otin sitten itseäni niskasta kiini, ja rupesin ahkerasti käymään MLL:n perhekahvilassa, ja srk:n avoimessa päiväkerhossa tytön kans, ja kas kummaa, nehän oli täynnänsä samassa tilanteessa olevia äitejä!! =) Olen saan täällä nyt näiden reilun 4v aikana aivan älyttömän hyvän ja laajan sosiaalisen verkoston, enkä halua koskaan luopua siitä! Eli kerhoilemaan vaan rohkeasti, sieltä sitä vertaistukea ja kavereita löytyy!!
 
Tosi kivoja kuulumisia täällä monella :) Onnea vaan kaikille avioitujille :heart:

Joko olette kertoneet töissä? Itse pähkäilen koska kertoisin. Älytöntä, mutta jotenkin jännittää kamalasti pomolle kertominen ja haluaisin vielä hiukan lykätä sitä... Toisaalta, täytyyhän hänelle jäädä aikaa reagoida tilanteeseen - jos palkkaa sijaisen, on sitäkin ruettava jo kohta etsimään, ennen kuin pukkaa kesälomat päälle! Mahakin on jo ihan selvästi kasvanut! Mulla on se 10 kg ylimääräistä omastakin takaa, joten ei tätä välttämättä vauvamahaksi huomaa, mutta ei varmaan kovin kauaa pysty salailemaankaan. Mies kysyi eilen, että olenko mitannut, kun hänen mielestään maha kasvaa ihan silmissä...

Sisuko se kyseli liikkeistä? Minäkin olen ollut tuntevinani liikkeitä jo varmaan viikolta 10 lähtien... Kysyin kätilöltä ultrassa (viikkoja silloin 11+3) onko mahdollista jo tuntea liikkeitä ja kätilö oli kyllä sitä mieltä, että ei ole. Mutta kyllä minä edelleen olen tuntevinani.. Voihan se olla jotain muuta kuplintaa masussa... En voi kyllä sanoa, että varsinaisia potkuja olisin tuntenut.

[/b]Miten te, joilla on jo lapsia ennestään - tuntuuko teistä kohdun kasvukivut enemmän? En muista, että esikoista odottaessa olisi vatsaa nipistellyt näin paljon. Mietin vaan, että voiko kohdun kasvaminen tuntua nyt jotenkin enemmän, vai onko minulla vaan huonompi kunto nyt? Huomenna neuvola, täytyypä kysäistä sielläkin.
 
Sydän-äänet kuului neuvolassa tänään. Harmi, ettei mies ollut kuulemassa.

Onnea avioituville ja tervetuloa uusille.

Nyt kysyisin jos joku osais selventää noita veriseuloja. Niitä on siis ilmeisesti alkuraskauden ja keskiraskauden seula. Onko toi alkuraskauden seula semmonnen minkä voi ottaa ilman np-ultraa? Kun mä käyn ultrassa yksityisellä ja ne sanoi siellä, että mun neuvola vois hoitaa niitten yhteistuloksen. Mutta neuvolassa olin sitten ihan hukassa kun se nainen sanoi, että ei mitään yhteistulosta. Jälkeenpäin tajusin, että sain nyt lähetteen siis tuohon keskiraskauden seulaan. Tosin siinä lähetepaperissa ei mitään tarkkaa kummakyllä lue. Nyt oon ihan hukassa mihin soittaisin ja mitä tekisin, että saisin sen alkuraskauden seulonnan (jotta olisi siis se lähes 90% mitä saadaan "kiinni" ). Voiko tää oikeasti olla näin sekavaa ja vaikeaa :/ Ärsyttää kun ei millään jaksais stressata tämmösestä, mutta haluais kuitenkin ne seulat. :kieh:

Sekava sepustus, koittakaa jaksaa.
 
vuh
Huomenta! Ja onnea uudelle rouvalle ja myös salaa pian rouvautuvalle! :flower: Olispa muuten ihana päästä jonnekin etelään, häämatkalle tai ilman häitä...! Rahatilanne taitaa kumminkin seuraavat pari vuotta estää suuremmat matkat, luulen...

Ystävyysasiasta: Ihan varmasti kannattaa ruvetä käymään MLL:n ja srk:n kerhoissa heti, kun vauvan kanssa jaksaa. Tosiystävät pystyvät varmasti lapsen saamisen jälkeenkin, mutta voi olla, että jotkut ns. ystävät pitävät sitä lapsen saamista niin kummallisena, etteivät enää osaa pitää yhteyttä. Surku. :(

Hauska kuulla, että jotkut ovat olleet tuntevinaan liikettä jo mahassa. Niin minäkin. Tuntuu erilaiselta kuin ilmavaivat (!), mutta kuka siitä tietää, mitä ne loppupelissä ovat. :D Ekalla kerralla tunsin liikkeet vasta rv 20.

Aamulla tapahtui kyllä nolo juttu. :ashamed: Oon juonut koko ajan ihan hirveästi kun on janottanut ja eilen illalla join myös paljon. Aamulla oli järkyttävä vessahätä, mutta piti sitten sählätä pojan kanssa jotain ennen kuin kerkesin vessaan. Matkalla aivastin ja eiköhän pissiä lirahtanut housuihin! Ei h---tti, jos lantionpohjalihakset on tuossa kunnossa nyt, miten mä selviän loppuraskaudesta?!?! Pakko alkaa jumppaamaan heti! Iloista ja virtsatonta jatkoa muille! =)
 

Yhteistyössä