***SYYSMASSUKAT 2008 heinäkuun helteissä***

Heippa kaikki,pitkästä aikaa...olen näköjään tosi laiska kirjottelija vaikka joka päivä tulee täällä käytyä.Kohta me syyskuiset ollaan jo elokuun puolella ja alkaa jännittää,monilla on suppareita ja kaikenlaista vaivaa...sama täällä,välillä vointi ja jaksaminen tosi hyvät ja sit taas ei pysty tekeen mitään ja olo tosi kipee.Mulla vauva pökkii tuota päätä tuonne alas ja sattuu välillä niin että huutaa täytyy!!!Mun HIRVEE suonikohjukin vaivaa joka päivä,toivottavasti edes osa sitä laskee synnytyksen jälkeen!Mulla alko maanantaina äippäloma!Jipii,nyt tuntuu hyvältä,ei muutakun odotella et jotain tapahtuu,tavarat olen laittanu jo valmiiksi ja sairaalakassinkin osittain...jännää koska se lähtö sitte tulee noitten vanhempien muksujen takia jänskää kaikista eniten...toivottavasti kaikki sujuu!!!painosta oli keskustelua ja meikäläiselle sitä kertynyt 13kg...olo on kuin norsulla ja vatsa tiellä kaikessa,sf mitta viikko sitte oli 30cm,kuinkahan isoksi kerkee vielä kasvaa.Täällä on ollu hirveesti kaikkee keskustelun aihetta,nyt ei kerkee kommentoimaan.Sellanen vihje kaikille et juokaa näillä lämpimillä ilmoilla PALJON,ite kuivuin tossa 1-2viikkoo sitten ja ihmettelin mikä vaivaa ja käväsin neuvolassa ja virtsaan oli tullu ketoaineita ja se kielii kuivumisesta...sepä selitti turvotuksen ja huonon olon ja päänsäryn,nyt muistan urakalla juoda!
Ootteko saanu kokoarvioita neuvolassa?Viime viikolla terkka veikkas että n. 3400g laskettuna aikana,ens viikolla on viiminen neuvolalääkäri katotaan mitä se sanoo.Jaksamista kaikille viimeisiin viikkoihin,yritän tulla kirjotteleen useemmin,olen vaan tosi laiska =) !
Piizu ja masukki 35+2
 
Heps!

Hilbert Aina tarjoan tätä samaa vaihtoehtoa =) , mut olisko hot spotti?? Mulla aiheuttaa vattan kasvaminen hirveetä kutiamista ja enhän minä voi olla raapimatta :ashamed: Nytkin on kauhee jälki mahassa ku piti kynsiä!!
Saisko niihin tein matkarattaisiin seisomalautaa?? Jos lapsonen suostus seisomaan kyytissä?

Snodgrass Tuliki sitte mieleen et oishan se kiva et huoneet riittää... Ei oo kiva käytävällä synnyttää :/

Hexa Ei kuullostanu mukavalta jälkiseuraukset epiduraalista. Itse olen päättäny et minun selkääni ei mitään pistetä... Saas nähdä ku taas ruikutan puudutteita:whistle: Vaikka eihän se auta etukäteen päättää mitään, varsinki kun on synnytyksestä kyse!
Toivotaan et olis hyvä lääkäri synnytystapa-arviossa tai vauva kääntyis ajoissa raivotarjontaan. On tein esikoinen ottanu kivoja kyytejä koiralta :LOL: Viisas pääsee helpommalla!!?

Dior Meilläpäin on esikkoa odottaville vielä synnytystapa-arviossa ultra. Eli minä en sitä saa. Mut eilen neuvolalääkäri halusi ultralla tarkistaa kohdunsuun tilanteen, eli siinä sain extra ultran. Ison sf-mitan takia minulla on käynti vielä polille, saas nähdä ultraavatko!?

Piizu Mulla on ylimmääränen käynti elokuun lopulla polille, siellä saan sitte koko arviota!

(.) Huh että olin taas kipee eilen ja vähän tänäänki. Olin kaupungilla vähän ostoksilla ja suppareita sain sitte ihan kiitettävästi. Vielä huonosti nukutun yön jälkeen lähdin väsyneenä. Oli vaan pakko lähtee ku tuntuu et aina on niin väsyny et ei sinne asti koskaan pääse. Sitte musta tuntu siltä et jotku naiset oikeen tunki iholle hyllyjen välissä, ne oli varmaan jostaki lukenu et tulee helpommin raskaaks kun on raskaana olevan lähellä :LOL: Aivan ku muuten ei olis ollu ahdasta ittensä kanssa! Ultrassa oli kaikki hyvin, kokoarvio olis joku 1300g. Kohdunkanava ( onhan se se? ) on lyhentyny, mut paikat on kiinni, mut pehmeet! Levolac auttaa, rupes vattakin toimimaan. Hassua ku nuilla tädeillä on niin eri mielipiteitä, kävin toisella tädillä ennen lääkäriä ja sano et luumu ei auta mitään saa vaan ilmavaivoja aikaseks :/ Kai mää oon nyt sitte vaan niin tukossa et se luumu ei ole enään auttanu. Taas väsyttää, jos lähtis vähän koiraa ulkoiluttaan ja sitte menis pikku tirsoille :whistle:

Tässäpä pikaseen :wave:

R iikka 33. rv
 
Neuvola kuulumisia laittelen nopsaan...

Rv 34+0
Paino +600g/vko yhte: 12,6kg eli ihan riittävästi
RR 126/77 ja 116/74
Pissa puhdas
Hb 125
Sf-mitta 33,5cm
Lapsivesi norm.
RT
Syke 130
Liikkeet ++

Kaikki siis mallillaan ja mikä parasta MÄ PÄÄSEN SIINE SYNNYTYSTAPA ARVIOON!!! Jihuu :D :LOL: :D B) :p Siis oikeesti mä olen toukokuusta asti kinunnut ja nyt ne sitten lupas että seuraavan keran kun olen omalla terkalla niin tekee lähetteen. Edelleenkään täällä ei ole riittävä syy tuo suuri sf, ei ensisynnyttäjä eikä mitkään muutkaan asiasta kielivät syyt ole hyviä. Perätila on sellainen että sinne pääsee :kieh: niin ja nyt sitten äidin mielenterveys! Kysyin etä mitä tarvitsee että sinne nyt sitten pääsee...

Nyt nauttimaan isännän kanssa lomasta B) Vois laittaa viltin pihalle ja ison mukin kokista ja jatzia paukuttaa muutaman kierroksen! Tänään on myös parturi, voi mikä riemun päivä! Olen viimeksi käynnyt viime vuoden elokuussaoikealla parturilla että johan se oli aikakin. Veljen vaimo on näpsinyt välissä ja sen kyllä huomaa :LOL:

Meillä on vihdoinkin kaikki tarpeellinen kotona kun vikonloppuna saatiin pinnasänky joka jo odottaa tuhisijaansa tuolla meidän makkarissa. Tilasin netistä kilon kankaita joista tulee reunasuojusta ja uudinverhoa yms. Toivon mukaan tänään postipate ymmärtää kiikutta pakettia meitä kohden!

Voikaahan paksusti massukat!!!
Koiruus ja pentunen rv 34 :heart: piu pau ja POKS!!! :heart:

p.s laitoin profiiliin uuden koirakuvan :D kerrankin oli kamera treeneissä mukana...
 
Heipsanit täältä :wave:

Snodgrassille Tsemppiä sinne vaipattomiin öihin... Meillä ollaan vasta siinä vaiheessa, että poika aina kovin pottaa osoittelee, kun äiti menee vessaan ja siihenhän sitte pistän istumaan. Ei sinne vaan mittään tule, kun toinen pari sekuntia jaksaa kerrallaan siinä jökittää. :D Yhet pisut ollaan pottaan saatu ja siitäkin on hurjasti aikaa... itse oon kuitenkin nyt luottavaisin mielin, kun on kiinnostus sentään moista kapistusta kohtaan herännyt ja eihän tässä mittään kiirettä ole.

Hexan esikkohan on ollut varsin kekseliäs tuon liikkumisen suhteen :whistle: :LOL:

Piizu Hyvä kun muistutat tuosta riittävästä juomisesta... Mulla itsellä tosi huonoa tuo juominen ihan silloinkin, kun en raskaana ole. Ei ymmärrä mikä siinäkin muka on niin vaikeeta :/

R iikka Ei sitä tiiä vaikka jollekin oisit nyt sitte hyvän tärppionnen suonut :D Itse aina kans tykkään ihastella raskaana olevien masuja, mutta en sentäs kylkeen mee kiehnäämään =)

Nyt alkoi mietityttää, että mitähän tonne omaan alakertaan kuuluu ja koskahan joku lääkäri sinne mahtaa kurkkia. :whistle: Ois se ihan kiva tietää kuitenkin, että onko mitään tapahtunut. Viimeks mulla ei ainakaan kovin aikaisin ollut tapahtunut mitään, mutta sitten kun alkoi tapahtua, niin rytinällä tapahtuikin :kieh:
Tähän mennessä mennyt niin, että kun limatulppaa on alkanut tulemaan ulos, niin samalla sitte jo sitä vettäkin tihkunut pieniä määriä ja on ollut pakko lähtee ja ilman vauvaa en oo takaisin sitte enää tullutkaan kotiin. Mutta voihan se olla, että nyt mennäänkin ihan eri kaavalla. ;)

Epiduraalista Esikosta sen otin ja hyvin vei kivut pois... Nukahdin jopa puoleks tunniks siihen synnytyspöydälle :whistle: Mutta ponnistamiseen se sitte vaikutti niin, että lopulta sitä imukuppia tarvittiin. Muuten hyvä kokemus oli tuosta...
Viimekskin oisin sen ottanut, mutta ei sit enää ehditty ja lopulta sitte ei ehdytty antaa mitään muutakaan kuin sitä ilokaasua, kun se lääkäri oli siellä ruokatauollaan. :kieh:
Nyt oon sitte pohtinut, että mitenhän tällä kertaa, kun ei kammoa jäänyt kuitenkaan tuosta edellisestä vaikka ei puudutteita saanutkaan, kun poika oli kuitenkin pienikokoinen, mutta taidanpa jättää suunnittelemiset sikseen ja katsella sitte synnytyksen kulkiessa, että mitä sitä ottaa tai ottaako mitään... Mutta kyllä kuulkaa vaan jännittää tuo synnytys, vaikka pari onkin jo takana...

Nyt laittamaan muksuille ruokaa :wave:

Katjuska ja Vilpertti 33+6 :heart:
 
Ja tänään aamusta oltiin jo reippaana neuvolassa ja siellähän oli kaikki hyvin.
Pikkuprinssi oli vaan niin vaikeesti tavoteltavissa, että ei oikein saatu selkoa kuinka päin hän siellä on. Epäilynä oli, että ehkä hieman vinossa taitaapi olla.
Neuvolasta saatiin lainaksi synnytysvideo, joka olisi tarkoitus katsoa tässä, jos vaan uskaltaa, mutta ehkä odottelen ton miehen tuloa, että se sitten saa sen mun kanssa katsoa:)
Eilen sitten tuli katsottua myös tuo serranon perhe ja itku oli tosi herkässä ja itkin vielä pitkään jakson loputtuakin! Ja sainpa melkein sillä itkullakin isännän itkemään :p
Eilen tuli postissa meksikolainen musiikkibola, eli koru jota pidetään raskausaikana.
Sikiö kuule sen äänen ja sitten syntymän jälkeen sitä pidetään esim imetyksen yhteydessä niin se rauhoittaa lasta, kun se on tuttu ääni. Täytyy aina välillä sitä helistellä, kun kuuluu niin kaunis helinä:)

Mirka ja pähkinä
rv 32+2
 
Mirka Mä kanssa mietin tuota Bolaa kun tämä pentunenhan on Meksikon tuliainen :D en vain sitten ole viitsinyt sitä ostaa tuonne laatikkoon pölyttymään! :D

Katjuska joo sain varmaan kertaheitolla hullun leiman otsaani :whistle:

Ai niin unohtu vielä laitella että terkkari oli sitä mieltä että ainakin yli kolmekilonen olisi tulossa ja pää oli aika ylhäällä eikä kiinnittynyt että voipi touhuta ihan mitä sattuu sielä vielä...
 
Hei kaikille!

koiramamma hyvä kun pääset sinne haluamaasi synnytystapa-arvioon! Katoin koirakuvan ja hieno oli. :) Vauvamahasikin on niin söötti.
Dior mietti nimijuhlia ja niihin liittyviä valmisteluja.. me pidetään ristiäiset kotona, haluaisin sellaiset pienet juhlat. Nimi on jo päätetty! Tai siis etunimi on 100% varma, mutta toinen nimi ei vielä ihan täysin varma. Joissain lehdissä tms. kun tulee vastaan joku oikeen herkullisen oloinen/näköinen täytekakku/muu syötävä niin sitä aina miettii sopisko se tarjoiltavaksi ristiäisissä. Plussaa tietysti jos ohje on helppo! :)
raitsu Tuosta bolakorusta taisi olla puhetta joskus aijemmin jos en ihan väärin muista.. eikö sen joku (vai useampiki) hankkinu? Itsekin katselin niitä netistä mutta jäi ostamatta..
hippos lepoa, lepoa, tsemppiä!

Nyt ulos, mahtava ilma! :wave: Ekaks poimiin kypsyneet mansikat penkistä suoraan suuhun!

syysmama + tyttö rv 34+0 :heart: hups, aika kuluu!
 
Heips jälleen!

Täällä on kummasteltu tätä oloa ja oireita jo kolmatta päivää. Verta siis edelleen tiputtelee, ei paljon mutta kumminkin. Ja kirkasta. Vatsa on aivan hellänä vasemmalta, sattuu ja vihloo ja tuntuu tosi oudolta. Mies oli illalla, kun näytin taas veren määrää, että nyt lähdetään sairaalaan. Mutta mulle on jäänyt niin kamala fiilis kättäristä, et en lähde.
Sain kahdeksi Diacorista gyneajan tutulta gyneltä, joka on vuosilomalla kättäriltä :kieh:
Saa hän nyt sitten ultrata ja tunnustella ja JOS on aihetta sinne hiton ja prkleen Kättäripättärille, niin sitten menen LÄHETTEEN kanssa.
Vauva on liikuskellut ihan ok, ehkä vähän vaisummin, mutta saattaahan näillä muutenkin aktiivisuus vaihdella. Onneksi mulla on toi rakas doppler.
Tunnin päästä saan jo tietää, mikä mua vaivaa.

Mullahan ilmeisesti istukka vuoti silloin vkolla 19(?), pitää toivoa, ettei nyt ole sama homma. Tiedän, että vauva jo varmasti selviäisi kohdun ulkopuolella, mutta olisi kamalaa jättää vauva sairaalaan. Hexa tietää varmasti tunteen :hug: Ja se, ettei vauvaa saa heti sylitellä yms. :|

Bolasta, mulla on sellainen, mutten ole jaksanut/ viitsinyt käyttää. Mulla meni hermot siihen kilkutukseen. Pitäis taas yrittää vauvan iloksi. :heart:

Riikka, sulle on ilmeisesti tulossa pieni vauva? Meillä painoarvio oli 30+6 1600g ja sanoivat, että pienen pieni olis tulossa.

Auuuu, vatsa taas kipuilee. No, kohta tilaan taksin ja painun Diacoriin. Kiitos ihana opintolaina!

Cora

 
Voi hitto Cora mietinkin eilen että mitä sulle kuuluu!!! Ilmoittelehan heti että miten meni, laita vaikka ukkosi meille kirjoittamaan jos joudut jäämään sinne... :hug: Toivon kyllä että asia selviää kävi miten kävi...
 
Morotus!

Katotaampa miten täs nyt käy...täs muutaman kerran ku alkanu kommenttia heittämään tänne niin kone menee jumuriin....

Cora85: Olipas sulla töykeää ja törkeää palvelua sieltä kättäriltä! Toivottavasti nyt kun menet siihen eri paikkaan tutkimukseen, niin mä totisesti toivon että teillä on kaikki hyvin :hug: !

Koiramamma: Hienoa että pääset siihen synnytystapa-arvioon! Ja oikein ihania kuvia oli koirastasi Koiramme-lehdessä!

Lizard: Mullakin on ollut nyt viime päivinä menkkamaista (jos muistan etes miltä menkkakivut tuntuu...) jomotusta ja vihlontaa enemmän vasemmalla alamahassa/nivusessa. Entiä, aattelin jo et ne on kivuliaita supistuksia, mutta empäs sit tiedä...

Hilbert: Mulla myös aristaa navan ympyrää, ja luulen että se on sitä HotSpottia kuten R iikka arveli. Muuan viikko sitten tuntu et jotain "repesi/revähti"siltä kohalta kun kumarruin..sen jälkeen on kyllä juilinu niin makiasti sitä kohtaa välillä. Ite epäilin et masu on niin kireellä siltä kohtaa ja sitten entinen sixpackini =) otti ja repesi. Terkkarikin oli asiasta samaa mieltä...

Katjuskalla oli pieni insinöörin alku ollut hommissa :LOL: . Siitä se ura urkenee!

Dream83: Vein äitiysavustus laput joskus toukokuun lopulla, siitä kaks viikkoa niin tuli päätös ja siitä viel vajaa kaks viikkoa niin ä-pakkaus oli postissa. Alahan kyselemään perään että missä viipyy!!!

Raitsu: Mukava kuulla että pikkusella oli oikein asiat masussa! Bola-koru kävi itelläkin mielessä se hommata, mut sepäs sitten unohtui.

Diorilla oli hupia kisulinpennusta, on ne niin suloisia :heart:

Vuhille onnittelut nelijalkaisista perheenlisäyksistä!

Turvotusta ei ole tullut, juon tosi paljon vettä (varmaan yli 3 litraa pv:ssä ). Ja helteistä ei ole ollut täällä tietoakaan alle 20 on mittari jäänyt.

Neuvolakäynnit on nyt 2 viikon välein (edellinen 21.7 ja seuraava 4.8).
Synnytystavasta terkkari meinas mut laittaa arvioon, koska mittaukset osoittavat vauvan olevan "isohko" viikkoihin nähen. Hemppa oli viimex noussu 119, ja nyt sit 2tab Multitabsia otan nukkumaan mennessä et hempan saisin synnytykseen mennessä yli 120. Eipä juuri muuten ollu erikoisempia viime käynnillä. SF-mitta 30cm.

Huonot/pahat unet on jatkuneet ja viimex viime yönä oli kaikista pahin uni...en nuku enää ikinä :snotty:.(Oon tosin myös ihan mukaviakin unia nähny..)
Meinaa vissiin alitajunta käsitellä pelkojani öisin, vaikka sen suurempia synnytyspelkoja ei kyllä ole, en ainakaan myönnä, mut sitten näitten unien takia alkaa sekin sit pelottamaan...Kaikista eniten pelottaa se jos joutuu sinne Oysiin et tietää oikeaan aikaan lähteä liikkeelle että ehtii sinne.
Ja vielä tuo kun Heinäkuisissa oli niin kauhea tapahtuma... :'( .

Nojoo...eilen käytiin miehen kanssa joella, olipa se mukava päästä vielä tänä kesänä käymään siellä, on se niin ihanan kuuloinen tuo joen kohina =) , sääskiäkään ei juuri haitaksi ollut kun tuuleskeli.
Illalla sitten miehen siskon kanssa käytiin leffassa kattoo Sinkkuelämä... ihan hauskahan tuo oli :D

Kaikille kipuilijoille :hug: ja voimia kaikille massukoille vielä viimeisiin viikkoihin B)

Hille+kaveri rv 34 tasan :heart:
 
Heip!

Kiitos Katjuska, oli kiva kuulla, että ainakin joku muistaa mut. :) Tosin itse olen niin huono kommentoimaan, että vaikka monet nikin tunnistakin hyvin ja oikein odotan juttuja, niin en siltikään saa kommentoitua kaikille.

Muutaman päivän pidin vähän palstailutaukoa, kun teki niin pahaa se heinäkuisten suruviesti, enkä vaan yksinkertaisesti voinut olla itkemättä joka kerta kun tänne tulin. On se niin epäreilua se elämä. Ja kummallista, miten täysin tuntemattoman ihmisen kokemukset voi ottaa niin syvältä omassakin sydämessä.

Tänään olenkin sitten täällä rampannut jatkuvasti, etsimässä, josko Corasta olisi kuulunut jotain. Täytyy näköjään jatkaa ramppaamista, että voin sitten lukea lääkärikuulumisetkin. Peukut pystyssä, että olis jotain ihan pientä...

Ristiäisistä/nimiäisistä olitte puhuneet. Me ei olla asiaa yhtään vielä mietitty, mutta todennäköisesti mun Appiukko lapsen kastaa, mun vanhempien kotona, lähimmän perheen, isoisovanhempien ja kummien seurassa. Haluttais kutsua ystäviäkin, mutta siitä tulee liian iso porukka. Kastemekkona toimii miehen suvussa kulkenut mekko, jossa mieskin on kastettu. Kastemaljana toimii taas mun suvussa kulkenut malja, jota myös mun ristiäisissä käytettiin. Samalla kaavalla mennään siis kuin edelliselläkin kerralla. Nimi vaan on täyyyyysin hakusessa. Onneksi enää ei tarvitse sukunimestä keskustella, kun on jo aiempi lapsi. Ei siis olla naimisissa, vaikka mieheksi avokkiani täällä palstalla kutsunkin.

Epiduraalista, sain sen viime kerralla ja olin kovin tyytyväinen siihen, kun oli niin rankka synnytys. En kuitenkaan oo mitään päätöksiä vielä tehnyt tän suhteen, että mikä olis toiveena, kun en yhtään tiedä, mitä kautta tätä synnytellään ja millä viikoilla. Tänään neuvolassa kesätuuraaja (joka on välillä tyksin synnytysosastolla töissä) sanoi, että mun aikaisemman rajun synnytyksen, ison arpikudoksen ja ison lapsen (puhumattakaan kasvavasta pelosta) takia voi olla, että käynnistävät tyksissä synnytyksen jo viikoilla 38. Itse vähän epäilen tätä, kun tuntuu, että ne sitä käynnistystä lykkäävät aina viimeiseen asti. Mutta sinne olen joka tapauksessa menossa tarkempaan synnytystapa-arvioon tässä muutaman viikon päästä, joten eiköhän ne siellä sitten kerro, miten tässä edetään.
Neuvolassa oli kaikki muuten ihan jees.
Painoa on nyt tullut yhteensä 10kg, viimeisen kahden viikon aika 400g/vko.
Verenpaine oli vaan 104/58
Kohdunpohjan korkeus n. 30cm ja
vauvan syke hyppi 130 ja 160 välillä.
Eli kaikki oikein jees. Nyt muistettiin ottaa hemoglobiinikin, joten saadaan sekin sitten tarkistettua. Oon nyt kuukauden päivät syöny obsidania ja se tuntuu vatsassa, pitäis varmaan kokeilla jotain leseitä tms.

No juu, nyt taas takaisin rauhallisen työpäivän pariin. Hyviä vointeja kaikille ja yritetään pitää ne masukit vielä siellä yksiöissään!

-kaiza80 ja masukki 33+4-
 
Niin ja mullahan ei ole raskausajan dementiaa... B)

Jäi kertomatta et kaveri masussa onkin raivotarjonnassa...se mun terkkari niin väitti vaikka itte kuvittelin kaverin olevan ihan nurin päin :saint:. Onkohan se koskaan ollutkaan "väärinpäin", onko se sitten käsillä hipelöiny alavatsaa...

Ja jäi myös kertomatta, jos jotakuta kiinnostaa, et mitäs me siel joella miehen kanssa sitten puuhattiin... ;)...no me käytiin kalalla, heiteltiin perhoa ja uistinta, muttei tärpänny...

Oih ja voih, lauantaina olisi ne velipoijan häätkin...pittää kait se suunnata sitten kotipuoleen päin vkonlopuksi...

Ja nyt on kuuma yli 22 astetta lämpöä, pitää pysytellä sisätiloissa =)
 
Taas täällä :saint: ( ei kerrota ukkokullalle ;) )

Siis sori mulla tais edelliseen viestiin tulla väärät ( eli vanhat ) rv:t... Cora siis nythän on virallisesti rv 30+5 Ja koko arvio oli tosiaan sen 1300g ja tämä mein lääkäri on sellane aikas boheemi nainen, aina myöhässä ja kaikki tavarat on aina hukassa. Joten luotot tuoho arvioon on aikas hmmm vähäiset. On muuten kyllä ihan mahtava lääkäri ja tykkään kyllä kovasti et saa hyvää hoitoa hältä. Ja eihän se mein esikoinenkaan kovin suuri syntyessään ollu 2960g ja 48cm pitkä. Josko tämä sitte tulis veljeensä?! Mä olen kyllä muutenki saanu jostaki päähän et mun fysiikassa on jotain vikaa. Takanahan on yks km -04 ja oli aika pitkillä viikoilla ( n. rv 12 ). Ja Esikoinen kun oli niin pieni syntyessään ja kuiteski mulle painoa tuli sen 20kg odotusaikana. Nytkin on tullu yhteensä jo 13kg painoa :kieh: Epäilen ( aivan kun mää sen tietäsin ) Istukan toiminnassa häikkää. Nytkin lääkäri katseli aluksi et istukka olis hiukan kalkkeutunu, mut olikin sitte hyvä ja siisti kun rupesin tarkemmin kyseleen et mistä johtuu. Taitaa tämäkin kertoa vähän lääkärin tarkkuudesta. No joo kohta rupee taas tuleen tästä aiheesta romaani jos vielä jatkan...
Cora Kiva kuulla et oot saanu aikaa tarkistuttaan tilannetta. Sormet ristissä odottelen hyviä uutisia!

Katjuska Mä ymmärtäisin jos nämä pari naista oliski vaan ihastellu mun vatsaa, mut tuntu niin tukalalta muutenki olla siellä hyllyjen välissä, niin näitten daamien oli pakko päästä siihen samaan paikkaan kopaamaan... Tai ehkä musta nyt vaan tuntu siltä :snotty:

Koiramammalle Hieno homma et sait ittes hoidettua nyt sinne arvioon... Toivottavasti saat ( ja uskon että saatki ) nyt vähän mielenrauhaa synnytyksen suhteen!! Kuullostaa niin houkuttelevalta tuo tein nauttiminen kesästä... Sais tuon oman sulhon pysyyn välillä paikallaan :/

Hille Toivottavasti pahat unet olis nyt sitte nähty!! Siitä on jo aikaa ku oon viimeks oikeen tosi pahaa unta nähny, (en ollu raskaan ) ja aamulla heräsin itkuuni ja sitä jatkukin sitte koko päivän... Se uni oli jotain aivan kauheeta, en edes pysty sitä tänne kirjottaan ku ei siitä saa mitenkään sievää luettavaa...
Lizard Mä kuulun kans teihin "menkkakipuilijoihin". Tulee aika ajoin mut loppuu yhtä nopeasti. Ja ihan ku hillellä niin vasemmalla puolella se särky tuntuu eniten.

Kuullostaa hassulta tuo bola koru En oo koskaan kuulluu... *google raksuttaa*
Syysmama Laitas mullekki tuleen mansikoita :wave: NAM :p

Tarttis lähtee kauppaan, jos vaikka kävis ostaan mansikoita...
Ei vaan jaksa tehdä mitään ja taas rupee päätäki särkeen. Varmaan johtuu mun pääkipuilu väsymyksestä, tuntuu et tulee jomotusta aina seuraavana päivänä jos on ed. päivä ollu jotenki rankka. Jos nyt aluks ajais nurtsin kaljuks =) Ai niin viikonloppuna on Kokkola-rock ja liput oon hakenu jo aikaa päivää sitte... Kuinkahan sitä jaksaa katella ku toiset rokkaa, taitaa oma rokkaaminen jäädä vähälle :D Täytyy ottaa oma badenbaden mukaan ja lokotella siinä samalla musiikista nauttien!

R iikka ( TAAS ) Ihme jos palsta jumittaa... :LOL:
 
Meillä just neuvolareissu takana.

Ja kaikki oli aikalailla kunnossa

eli vkot 32+6
painonmuutos -650g/vko
verenpaine 110/70
sf mitta 30,5
vauvan sydämen syke 125
ja liikkeet ++

MUTTA tuo pirulainen oli kääntyny takasi istumaan...
ja mua inhottaa ajatuskin niin ulkokäännöksestä kuin sektiosta, mut mitään en kyllä synnytä jalat edellä...
No onneks sillä vielä pari vkoa aikaa kääntyä takas niinku kuuluu...


Coran kuulumisia täälläkin odotellaan....mutta usko siihen että kaikki ok on vahva. =)
 
Täällä yksi nolo palstailija pyytää kaikilta anteeksi olematonta aktiivisuuttaan kesällä :/ Luen viestejänne lähes joka päivä, mutta en vain ole saanut kirjoitettua. Yritän pyhästi parantaa tapani.

Cora, olipa epäasiallista käytöstä. Uskon, että sairaalahenkilökunta on välillä kovilla "turhien" (enkä tarkoita nyt sinua ollenkaan) valittajien kanssa, mutta toisaalta se on myös heidän työtään. Kyllä verenvuoto pitää aina tarkistaa!

Hilbert, minulla on navan ympäristö ollut todella arka aina välillä raskauden aikana. Joskus jopa koskeminen ottaa kipeää. Kipu on kuitenkin mennyt aina ohi muutaman päivän kuluttua tullakseen uudelleen takaisin :kieh:

Koiramamma, hieno juttu! Joskus pitää vain olla tiukkana ja vaatia omia oikeuksiaan.

Dream83, Helsingissä päätöksen saaminen äitiysavustuksesta kesti minulta lähes kuusi viikkoa. Syyksi ilmoitettiin ruuhkat äitoys- ja vanhempainvapaapäätösten käsittelyssä. Siihen päälle sitten vielä kaksi viikkoa paketin odottelua. Eli jos Helsingissä asut, niin aikaa voi mennä. Kesällä ruuhkia varmaan syntyy muutenkin kun vakituiset työntekijät lomailevat.

Synnytyspeloista ja -unista, itse en vieläkään osaa pelätä synnytystä. Olen kuunnellut suhteellisen säännöllisesti Synnytä rentoutuneesti-cd:tä ja itselleni hengitykseen ja rentoutumiseen perustuva "harjoittelu" on tuonut varmuutta. Ainoa ongelma on, että rentoudun nykyään niin hyvin, että nukahdan kun alan kuuntelemaan levyä :LOL: Sitä tuskin tapahtuu itse synnytyksessä... Eilen katselimme miehen kanssa netistä synnytysvideoita ja ne tuntuivat lähinnä mielenkiintoisilta. Olemme menossa ensi viikon keskiviikkona Kättärin Haikaranpesään synnytysvalmennukseen, onko muita palstalaisia tulossa sinne ensi keskiviikkona?

Sitten oma masu. Oloni on loistava, vaikka välillä kuumuus hieman väsyttää. Ei turvotusta, ei kipuja tai supistuksia. Eli kaikki hyvin! Vauva liikkuu paljon ja ainoa pelko onkin, että neiti saa itsensä käännettyä vielä raivotarjonnasta perätilaan. Kaikille kipuilijoille ja kuumuudesta kärsiville lähetän paljon voimia. Onneksi näitä viikkoja ei enää kovin monta ole vauvojen syntymään.

Koska olo on vielä niin hyvä, päätin että elokuussa nautin vielä täysillä vauvattomasta arjesta. Me menemme miehen kanssa naimisiin 080808 (mikä ihanan kliseinen päivämäärä) ja lähdemme muutamaksi päiväksi kahdestaan "häämatkalle". Kavereiden kanssa olemme ostaneet liput PMMP:n keikalle ja myös Flow-festareille osallistuminen on suunnitteluasteella. REM:n keikalle en enää uskaltaudu, vaikka vanhoihin suosikkeihin bändi kuuluukin. Stadionkeikka ihan viimeisellä viikoilla saattaisi olla jo liikaa =)

Hauskaa ja lämmintä päivää kaikille!

Tiinuliini ja Vauva 32 + 3
 
heips kaikki ihanaiset huolehtijat!

lääkärissä siis käyty ja wow, että oli niin kiva lääkäriseta. sama teki meillä rakenneultran.
no niin, istukassa kaikki ok (se oli mulle suuri helpotus). vauvan painoarvio tasan 2kg, eli hyvän kokoinen, siellä se maiskutteli vettänsä ja teki kuulemma hengitysliikkeitä. mutta mutta... veri tulee kuulemma kohdunsuulta ja siis sen kypsymisestä, niin kuin joku täällä arvelikin. ja kohdunkaula, joka pe oli päälle 4cm oli nyt 2,5cm ja kuulemma pehmeä!! perjantaina oli ihan kiinteä. avautumista ei ollut tapahtnut, onneksi.
jaahas, en ymmärrä nyt ollenkaan. olen nimittäin jo yli viikon maannut tässä sohvalla, enkä ole kuin 2 kertaa poistunut kotoota. ja silti tollainen muutos!
kertokaa mitä mun oikein pitäis tehdä? mun läheiset jo kyselee, et sainko kortisoonia tms.
en jaksa tästä panikoida, mutta mietityttää...
soitin sinne kättärille lekurin jälkeen ja siellä vastasi ERITTÄIN YSTÄVÄLLINEN kätilö! sanoivat, että ei isoa huolta kun on jo viikkoja, mutta heti jos alkaa supistella enemmän niin eikun sinne. en nyt tiedä, että miten päin pitäis oikein olla...

tässä vartin aikana tullut kaksi supistusta, vähän tekee kipeetä alavatsalla. hitto, kun ei olis ekakertalainen. tuntis kehonsa ns. paremmin.

cora ja vauva, jolla selvästi aika kiire tänne isin ja äidin luokse

ps. se diacorin lääkäri ei muuta sanonut kuin, että tämä ei ainakaan laskettuun asti mene...
 
Hexa Mulle tuli tuo sama päänsärky viimeksi sektion seurauksena. Tai siis ei sen sektion vaan sen puudutuksen. Selkään pistettiin puudute ja siitä reiästä tihku selkäydinnestettä. Sanoin heti sen huomattuani hoitajalle ja lääkärille ja se lääkäri totesi, että siinä on kaks vaihtoehtoa: parissa viikossa paranee itsestään tai sitten leikkuriin laittamaan veripaikka jolloin helpottaa heti. Päädyttiin sitten tuohon toiseen vaihtoehtoon eili minut vietiin uudestaan leikkuriin, kädestä otettiin verta ( en muista kuin paljon ) ja se sitten paikallispuudutuksessa ruiskutettiin selkään. Sitten vain piti puoli tuntia maata ihan paikallaan ja sen jälkeen päänsärky oli pois. Ja tuo on muuten osasyyllinen siihen että mulle on jääny pikku pelko sektiosta.
Esikon synnytyksessä käytössä oli epiduraali ja siitä ei jäänyt mitään pahoja muistoja. saas nähän mikä tällä kertaa on käytössä.

Ristiäiset meillä taidetaan pitää ihan kotona tällä kertaa. Aikasemmat on pidetty minun kotona ihan tilan takia, sitä kun ei noissa vuokrakämpissä riittävästi oo. Nyt kun on omiakin neliöitä niin ollaan sitten ihan kotosalla. Ja kastemekko tulee varmaan taas tutulta lainaan, sama mekko kuitenkin kun aikasemmilla lapsilla. Ja nyt on muuten jo nimetkin päätetty. Edistystä sillä saralla eikä tarvinnu ees miehen kans tapella.

Coralle täällä on kädet ristissä, että toivottavasti kaikki on kunnossa eikä ihan vielä tarteis lähteä synnyttämään. :hug:
Muoks.. Kaikki on siis vielä ihan kunnossa. Saat nyt sitten ihan luvan kanssa löhötä sohvalla, että vauveli vielä jaksais malttaa hetkisen.

:wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:
 
Kuulumisia

Hävettää kyllä, miten laiska olen kirjoittelemaan, mutta kun muilta tulee aina niin reilusti tekstiä ja kuulumisia, niin ne luettuani onkin jo aika painua muihin hommiin. seli seli

Viimeeksi kun kirjoittelin niin kerroin että ei oikeastaan mikään vaivaa, masu vaan pyöristyy ja alhainen hemoglobiini vähän väsytti.

Nyt hemppa alkaa olla kohdillaan ja väsymys ei vaivaa mutta viimeviikolla alkoi semmoiset kipukohtaukset alavattassa ja alapäässä että on ollut pakko menoja hellittää. Alavattakivut on kuin menkkakivut kertaa 50-100 (riippuen päivästä) ja alapäätä välillä vihlaisee niin pirun lujaa, että ei kävelemään pääse. Pyörän selkään en ole kipukohtausten vuoksi uskaltanut enää kiivetä, enkä kävelylläkään ole uskaltanut käydä... Ystäväni vaan totesi että ehkäpä se on kehon oma keino saada mamman vauhti hidastumaan kun oma pääkoppa ei sitä tajua tehdä :ashamed: :whistle:

Ensviikolla olisi lääkäri jossa tehdään se synnytystapa-arvio. Se jännittää sen vuoksi, kun olen viimeaikoina neuvolassa meinannut aina pyörtyä, kun on pitänyt mennä selälleen sydänääniä kuunnellessa. Ja kun toi alapää on välistä niin kipee, niin sinne kun joku viel menee sörkkimään. huh huh.. mut kivaa on se että siellä varmaan ultrataan kun mukana on lääkäriharjoittelija... kaks miestä räpeltämässä alapäässä... yäk! Mutta pitäähän heidänkin jostain kokemuksensa saada. Olisikohan siel mahdollisuus saada vauvasta viel painoarvio, sitä kun ei ole viel kertaakaan tehty?

Huomena lähdetään hakemaan miehen siskon muuttokuormaa Oulusta... oisko kellään vinkkejä, missäpäin Oulua kannattais käydä tarvikeostoksilla: tuttipulloja, harsoja, itkuhälytintä vielä puuttuu. Heh ja vaunut.

Palataampa asiaan. Hyviä vointeja massullisille :wave:
 
Täällä minäkin taas :whistle:

Cora onneks kaikki kuitenkin oli hyvin pikkuisella :heart: Mutta nyt vaan sitte ainakin sitä lepoa tai niinhän sä oot levännytkin ja silti noin hurjat muutokset... No onneks tosiaan on jo viikkoja noinkin paljon, mutta kyllä niitä lisää kuitenkin vielä toivotaan kovasti...

Onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista, kun aika moni oli tainnut nyt just lähiaikoina käydä sielläkin =) :flower:

Hille Voi tylsä, kun tuollaiset unet sitte piinaa edelleen :/ No joskos ne sitte synnytyksen jälkeen viimeistään helpottais. Mutta tylsäähän sellasia on joutua katsomaan :hug:

Nawi On sulla aika veijari siellä masussa, kun takaisin on mennyt kääntymään :kieh: No toivotaan nyt vielä, että kääntyis kertaalleen viel ja sitte jäiskin jo raivotarjontaan. =)

R iikka Mä en tiedä mikä on, kun silloin kun meidän poika syntyi, niin ei kukaan sanonu mitään tosta pienestä koosta, mutta nyt sit jo pariin otteeseen on siitä sanottu, että kauheen pieni toi teidän poika ollut vaikka viikotkin melkein täynnä. No mitä sitä nyt sit enää miettimään, kun toinen sopuisasti sopii neuvolan käyriinkin. :eek: ;)
Yhes vaihees jo epäilin, että epäiliks ne mun kuitenkin polttavan silloin, kun toinen noin pieneks jäi :kieh: (mutta taitaa tää vaan olla oman mielikuvituksen tuotetta toivottavasti) Vaikka samapa se mitä muut meinaa, kun itse tasan tarkaan tietää mitä on raskausaikana tehnyt ja mitä ei. =)

Tiinuliini Se oiskin kätevää, jos sais nukuttua koko synnytyksen :LOL: No tosin se on niin mahtava kokemus, ettei sitä nukkua haluis. :D

Mukava oli taas kuulla niiden kuulumisia, jotka harvemmin kirjoittelee =) Eikä tartte anteeks pyydellä...jokainen kirjoittaa sen mukaan kuin jaksaa/viitsii/haluaa B)
 
Coralle Iso iso :hug: ja toivotaan et se masukki nyt hetken viel siel mahas pysyi...Nyt vaan lepäät etkä tee mitään...!!!
Bolakorusta olitte jutelleet, kaveri osti sellasen kans just, en kans ennen sitä ollu moisesta kuullukka:)Sanoinki vaan kamulle et meil tää juniori rauhottuu varmaa siinä ku äippä komentaa ja karjuu isollesiskolle=)
Epiduraalista mä tykkäsin ainaki tosi paljon sen laittaminen ei sattunu yhtään...Ainut mikä mulla oli siin vähä karmivaa oli se kun piti nousta sängyltä synnytys tuoliin niin jalat meni alta...En tiä vaikuttiko siihen epiduraali vai se et aloin oikeesti jännittää sitä ponnistamista...Tästä tuun ottaan kyl kans jos vaan kerkeen sen saamaan. Toinen minkä haluisin olis amme siis et pääsisin sinne pulikoimaan. Mulla esikoisesta autto avautumisvaihees ennen epiduraalii suihku iha hyvin...Olin siel puoltoista tuntii välil suihkutin selkää ja välil mahaa ja välil kylmää ja välil kuumaa...Kivaa oli paitsi miehel mikä odotteli sit mua huonees=) Saa neki vähä kärsii...
Tos mietin kans tota nimi asiaa...Meil on pojalle kyl nimi tiedos ollu jo pitkää mut se tytön nimi ei nyt loksahda millää... Onhan täs aikaa viel niihi ristiäisiinki mut silti olis kiva ku jonku ees keksis...Sairaalan esitietolomake ku tars täyttää ennen synnyttää lähtemistä ja siin kysytää nimiiki...No kyl se tästä tarvii taas alkaa oikein miettii:)
Neiti tos äskö söi eloveenan muroi ihan pelkästää pikkukakkosen seuraks, sit alko kuuluu olohuoneest kauhee mekkala ja neiti huutaa kissalle sen minkä kerkiää...Kissa käyny vähä maistelemas kans raksui ja oli vissii hyvii=) Nyt on kissa ulkona saa neiti katsella telkkaa rauhas ilman häiriöntekijöitä!!!
Serranoist Voi vitsi mut nii viurattii täälläki eilisen jakson aikana :'( Ensin sitä ku vauva synty voi että ku oli nii ihanaa ja si sitä ku se Lucia kuoli :( Iha tyhmää!!!
Ei sitäkä tuu vissii ku 40 jaksoo enää voi olla vähä yliki...En muista sata varmaks! Kuha näyttävät si kaikki jaksot viel tänä syksynä ettei taas mennä ens kesää...Ei ny luulis!
Omaa napaa viel vähä... Mulla kans kiristää aina välil tosta navan seutuvilta samaa oli kyl esikoisestaki et vissii iha normii... Närästys senku yltyy mut onneks selvisin aika pitkälle ilman sitä!!! Turvotusta on aika paljon kun nyt on ollu näitä helle päivii, mut en silt valita ihanaa kun on lämmin B) Eilen oltiin uimassa mäki uskaltauduin veteen ekaa kertaa tänä kesänä ja viimiseks kerraks jäi...Vesi oli 22 asteista ja mä ku uin pikku lenkin alko nännei pistelee ja sattuun nänneihi ihan vietävästi, siihe loppu mun uiminen ja vaatteet kiiruusti päälle. En tiä mitä oli esikoisesta ei sillon ollu mitään tollasta pystyin uimaan kyl iha hyvi...
No kaikki raskaudet on erilaisii... Mul on tästä nyt sellanen fiilis et tää menee sen pari viikkoo yli ku esikko tuli sen kaks viikkoo ennen, en tiä mistä semmonenki si johtuu mut B) siltä nyt tuntuu ja ei sen si välii tulee ku tulee ei ketää sinne viel oo jääny ;)
Mutta nyt täytynee jättää tilaa muillekki:) Aurinkoisia kesä päivii ja muistakaahan mammat juoda paljon!!!
Elohiiri0608 ja junirori hui kauhistus rv35 :heart:
 
vuh
Cora Tosi mukava kuulla, että asiat ovat suunnilleen kunnossa siellä. Ja oli varmaan helpottavaa saada Kättäriltäkin kunnollista palvelua. Lepäile vain - ja jos tulee suppareita tai vuotoa tulee liikaa, lähdet sitten Kättärille.

Hille Varmaan alitajunta tekee työtään pahojen unien muodossa. Voi kun ne voisi unohtaa sitten päiväsaikana, mutta varmasti ne jää mieleen pyörimään. Koeta kestää. :hug: Ja mua ainakin kiinnostaa erityisesti jokikuulumiset! Millä joella te miehen kanssa käytte? Ivalojoki on mulle erityisrakas paikka, mutta tänä kesänä en oo tuonne erämaahan uskaltanut lähteä ollenkaan. :( Jos jotain ikävää kävisi, sieltä ei ihan pääsisi heti pois.

Ite täällä vaan mahaa kasvattelen, mitään erikoista ei sinne kuulu. Miehen kanssa riideltiin kyllä eilen ihan järkyttävällä tavalla... ja ihan älyttömästä aiheesta kaikki lähti: ulkoportaiden korjauksesta. Koko päivä meni itkiessä ja päänsäryssä tuon takia, piti ottaa panadoliakin sen takia. Tänään on asiat sovittu onneksi. Hoh-hoijaa, näitä parisuhteen iloja. :xmas:

Jaksuja kaikille meikäläisille, voikaa erityisen supermaisen mahtipontisen hyvin! t. vuh ja miniliini
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Minäkin lueskelen palstaa joka päivä, mutta kirjotettua tulee harvoin, sori. Aluksi vähän kuulumisia vauvojen tilasta. Viikko sitten sf-mitta oli 36,5 ja vauvojen painoarviot tiistailta 2200kg ja 1970kg. Molemmat kääntyneet raivotarjontaan, mikä tarkoittaa, että alateitse päästään synnytteleen.

Hyvä, että sait asialntuntevaa kohtelua yksityisellä cora. Mullakin kohdunkaula lyhentynyt selvästi (nyt 2,5), mutta edelleen paikat kuitenki kiinni. Harjoitussuppareita tulee tiheästi, mutta ei mitään kivuliaita. Itselläkin ensisynnyttäjänä on välillä sellainen tunne, ettei tiedä miltä minkäkin asian pitäs tuntua, että on syytä huolestua. Toivon itse, että vauvat pysyisivät masussa vielä ainakin komisen viikkoa, jotta saisin synnyttää Jorvissa. Aikaisemminhan tulee lähtö Naistenklinikallle. Olo muuten ihan hyvä, mutta turvotus ja jatkuva vessassa ramppaaminen yöllä ärsyttää. Vessapaperia saa olla koko ajan ostamassa lisää!!! Toisaalta olen yllättynyt, että näinkin pitkälle on päästy ilman suurempia ongelmia, mutta tulevastahan ei voi tietää...

Mulla alkaa käydä aika pitkäksi kotona, kun kaikki paikat on jo puunattu ja tavarat paikoillaan. En jaksa/uskalla enää pidempiä shoppailureissuja tehdä, vaan päivät kuluu sohvalla maaten. Pieni talo preerialla, Sydämen asialla, Serranon perhe ja Tohtorit alkaa käydä vähän liiankin tutuiksi :LOL:

Kiitos vinkeistä sairaalakassin sisällöstä. Aikani kuluksi olen jo sitäkin pakkaillut. Joku kyseli myös rahapäätöksistä. Laitoin itse hakemukset 9.6 ja sain äippäpakkauksen kahdessa viikossa, mutta rahapäätökset tulivat vasta viime viikolla. Näin Espoossa...

Jaksamisia kaikille!
Masu78 ja "pojat" rv 32+2
 
masu78:itekkin olen espoosta ja kans tosiaan olin laittanut paperit kesäkuun alussa niin viime viikolla kans tuli päätökset..aikas hidasta täällä :/ mutta sainkin enempi,kuin olin itse laskenut :whistle:

mulla on kans turvotusta ollut aika lailla!nyt on onneksi vähän laskenut,mutta muutama päivä sitten nilkat oli melkein yht paksut kuin pohkeet :D :LOL: oon kyl semmonen ryhävalas..

coralle :hug: ja hyvä kun kaikki on nyt kuitenkin hyvin.

minun synnytykseen on tulossa mukaan mun pikkusisko,joka 19v.näytin sille youtubesta synnytyksiä ni hän oli jo ihan kauhuissaan :D :D ..saa nähä kuinka kauan menee ennen kuin pyörtyy :whistle: oli kyl hurja kattella niitä synnytyksiä..varsinkin imukuppi synnytystä!poikani synty imukupilla.

lueskelen kans melkein joka päivä,mutta olen niin laiska kirjoittelemaan :ashamed:

voimia kaikille.viikot vähenee ja kohta saa ruveta lueskelemaan syntyneitten listaa =)

pehmis 32+3
 
Coralle :hug: hyvä että edes nyt sait asiallista palvelua sieltä kättärin puulaakista! Oletkohan sä ensimmäinen joka meistä jakautuu, ai kauheeta kun jänskää!!! Toivon mukaan kuitenkin vielä hetken malttaisit!

Sitten täytyy tulla tännekin mainostamaan kun olen olut ahkera :D :whistle: koko illan olen kyhännyt postiPaten tuomaa kangaspakettia ja nyt olemme valmiita. Ainoastaan verhokatos puuttuu kuvasta mutta tangon saan vasta loppuviikosta joten se ei ennättänyt mukaan... Mä oon niin ylpeä mun ihan itse tekosista, ai että :saint:



Koiruus jälleen...
 

Yhteistyössä