Suomi velkaantuu tällä hetkellä sellaista vauhtia, että edes Orpon hallituksen kaavailemat säästöt eivät taita velan kasvua

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija

Käytännössä velan taittaminen laskuun vaatii liki kaikkien tulonsiirtojen lakkauttamista. Muuten edessä on konkurssi.
 
vierailija
Näinhän se on. Meillä osa porukasta naureskelee ja vähättelee asiaa, mutta tämän päässä ei ole kuin troikan holhous. Ja sitten todella tekee kipeää. Sen takia on parempi yrittää itse ja edes jonkinlaisen kansallisen konsensuksen kanssa säätää taloutta kuntoon. Kyllähän jokainen kuitenkin pohjimmiltaan sen ymmärtää, että pitkällä aikavälillä se nyt vaan on niin, ettei rahaa voi käyttää enempää kuin sitä tienataan. Ja tämä kyllä ihan oikeasti koskee kaikki yksilöstä perheen kautta koko valtioon.
 
vierailija
Näinhän se on. Meillä osa porukasta naureskelee ja vähättelee asiaa, mutta tämän päässä ei ole kuin troikan holhous. Ja sitten todella tekee kipeää. Sen takia on parempi yrittää itse ja edes jonkinlaisen kansallisen konsensuksen kanssa säätää taloutta kuntoon. Kyllähän jokainen kuitenkin pohjimmiltaan sen ymmärtää, että pitkällä aikavälillä se nyt vaan on niin, ettei rahaa voi käyttää enempää kuin sitä tienataan. Ja tämä kyllä ihan oikeasti koskee kaikki yksilöstä perheen kautta koko valtioon.
Olen aina ollut erittäin tarkka rahan käyttäjä. En ole pätkääkään huolissani Suomen valtion veloista. Osa tämän palstan väestä laulaa kevään vaalilauluja. Vaalien jälkeen on ollut riittävästi luotettavaa tietoa Suomen taloustilanteesta. Kyse on vain politiikan arvoista. Kuuntelin radiojumalanpalveluksen Agrikolan kirkosta. Valtion kirkko ei onneksi ole nykyhallituksen hallitusohjelman kannalla.
Sumutus ja propaganda ovat tehneet tehtävänsä. Ankeuttajat tekevät väsymättä rumaa työtään tällä palstalla Ihan kuin Suomessa ei olisi mielenterveysongelmia jo riittämiin.
 
vierailija
Olen aina ollut erittäin tarkka rahan käyttäjä. En ole pätkääkään huolissani Suomen valtion veloista. Osa tämän palstan väestä laulaa kevään vaalilauluja. Vaalien jälkeen on ollut riittävästi luotettavaa tietoa Suomen taloustilanteesta. Kyse on vain politiikan arvoista. Kuuntelin radiojumalanpalveluksen Agrikolan kirkosta. Valtion kirkko ei onneksi ole nykyhallituksen hallitusohjelman kannalla.
Sumutus ja propaganda ovat tehneet tehtävänsä. Ankeuttajat tekevät väsymättä rumaa työtään tällä palstalla Ihan kuin Suomessa ei olisi mielenterveysongelmia jo riittämiin.
Et kai ole huolissasi valtion veloista, koska sulla on jo toinen jalka haudassa.

Se on Agricolan kirkko.
 
vierailija
Valtiokonttorin valtionvelka, vuoden lopussa
VuosiVelka (miljoonaa euroa)Suhteessa BKT:hen
19402939,7 %
19415966,0 %
19427467,2 %
19438761,4 %
194411371,1 %
194514458,7 %
194617647,9 %
194719839,6 %
194820529,4 %
194923531,5 %
195022824,8 %
195122016,4 %
195221715,6 %
195322416,3 %
195422815,0 %
195523013,7 %
195625313,5 %
195728413,9 %
195828913,1 %
195929412,3 %
196027110,1 %
19612829,1 %
196234210,4 %
196343912,2 %
196450512,5 %
196558012,9 %
196666113,8 %
196774514,1 %
196884013,9 %
196974410,8 %
19707079,2 %
19716727,9 %
19726376,5 %
19735314,4 %
19744513,0 %
19755963,3 %
19767783,8 %
19771 1365,0 %
19782 0518,2 %
19792 5558,8 %
19803 0229,0 %
19813 7179,8 %
19825 08711,9 %
19836 41213,4 %
19847 44513,9 %
19857 90213,6 %
19868 74513,9 %
19879 84114,5 %
19889 76912,7 %
19898 89910,4 %
19909 59310,5 %
199114 20416,3 %
199227 84932,8 %
199343 03050,2 %
199451 72257,0 %
199560 12161,0 %
199666 12164,8 %
199769 77063,0 %
199869 79658,0 %
199968 05253,6 %
200063 43546,6 %
200161 76042,8 %
200259 25340,0 %
200363 32041,7 %
200463 78840,2 %
200560 04436,5 %
200658 90434,1 %
200756 06830,0 %
200854 38228,0 %
200964 28135,4 %
201075 15239,9 %
201179 66140,2 %
201283 91041,7 %
201389 73843,9 %
201495 12946,0 %
201599 80747,2 %
2016102 35247,0 %
2017105 77346,7 %
2018104 97345,0 %
2019106 36844,3 %
2020124 83352,4 %
2021128 69651,4 %
2022141 62853,1 %
Lähde: Valtiokonttori
 
vierailija
Et kai ole huolissasi valtion veloista, koska sulla on jo toinen jalka haudassa.

Se on Agricolan kirkko.
Kielenkäyttösi on surkuden huippu. Kukaan ei tiedä elämänsä päivien määrää.
Jatkuva valtion velasta jankutus syö ihmisten hyvinvointia.
Ei kukaan järkevä ihminen synnytä lapsia näin synkkään ja ikävään maahan.
Toistan vielä tuhannen kerran. Suomen luottoluokitus on kunnossa ja talous on tasapainossa. Tärkeintä on iloinen ja hyvä mieli. Sitä ei vie Orpo ja Purra pirun ilme naamoillaan etkä ”cinä” sinä palstan tukkija. Lue Agricolan alkuperäisiä kirjoituksia.
Niiden kirjojen sanoista huomaat miten alkutekijöissään äidinkielemme silloin oli. Kirjaimet k ja c olivat vain Mikaelin mielikuvituksen varassa. Cinulla on vielä elämässäsi paljon opittavaa. Ehkä tilanne hieman muuttuu kun täytät 15 vuotta.
 
vierailija

Käytännössä velan taittaminen laskuun vaatii liki kaikkien tulonsiirtojen lakkauttamista. Muuten edessä on konkurssi.
Työttömyysturva(peruspäiväraha, työmarkkinatuki, ansiosidonnainen), toimeentulotuki ja asumistuki ovat niin pieni osa sosiaalimenoja yht. 78 mrd€ (2021), ettei niiden laskemisella saavuteta juuri säästöjä. Perustuslaki takaa minimiperusturvan, mikäli palkkatyötä ei ole tarjota.
 
vierailija
Kielenkäyttösi on surkuden huippu. Kukaan ei tiedä elämänsä päivien määrää.
Jatkuva valtion velasta jankutus syö ihmisten hyvinvointia.
Ei kukaan järkevä ihminen synnytä lapsia näin synkkään ja ikävään maahan.
Toistan vielä tuhannen kerran. Suomen luottoluokitus on kunnossa ja talous on tasapainossa. Tärkeintä on iloinen ja hyvä mieli. Sitä ei vie Orpo ja Purra pirun ilme naamoillaan etkä ”cinä” sinä palstan tukkija. Lue Agricolan alkuperäisiä kirjoituksia.
Niiden kirjojen sanoista huomaat miten alkutekijöissään äidinkielemme silloin oli. Kirjaimet k ja c olivat vain Mikaelin mielikuvituksen varassa. Cinulla on vielä elämässäsi paljon opittavaa. Ehkä tilanne hieman muuttuu kun täytät 15 vuotta.
Talous tasapainossa nyt kun valtio joutuu ottamaan elämistä varten velkaa vuosittain 10000000000 euroa?
 
vierailija
Valtiokonttorin valtionvelka, vuoden lopussa
VuosiVelka (miljoonaa euroa)Suhteessa BKT:hen
19402939,7 %
19415966,0 %
19427467,2 %
19438761,4 %
194411371,1 %
194514458,7 %
194617647,9 %
194719839,6 %
194820529,4 %
194923531,5 %
195022824,8 %
195122016,4 %
195221715,6 %
195322416,3 %
195422815,0 %
195523013,7 %
195625313,5 %
195728413,9 %
195828913,1 %
195929412,3 %
196027110,1 %
19612829,1 %
196234210,4 %
196343912,2 %
196450512,5 %
196558012,9 %
196666113,8 %
196774514,1 %
196884013,9 %
196974410,8 %
19707079,2 %
19716727,9 %
19726376,5 %
19735314,4 %
19744513,0 %
19755963,3 %
19767783,8 %
19771 1365,0 %
19782 0518,2 %
19792 5558,8 %
19803 0229,0 %
19813 7179,8 %
19825 08711,9 %
19836 41213,4 %
19847 44513,9 %
19857 90213,6 %
19868 74513,9 %
19879 84114,5 %
19889 76912,7 %
19898 89910,4 %
19909 59310,5 %
199114 20416,3 %
199227 84932,8 %
199343 03050,2 %
199451 72257,0 %
199560 12161,0 %
199666 12164,8 %
199769 77063,0 %
199869 79658,0 %
199968 05253,6 %
200063 43546,6 %
200161 76042,8 %
200259 25340,0 %
200363 32041,7 %
200463 78840,2 %
200560 04436,5 %
200658 90434,1 %
200756 06830,0 %
200854 38228,0 %
200964 28135,4 %
201075 15239,9 %
201179 66140,2 %
201283 91041,7 %
201389 73843,9 %
201495 12946,0 %
201599 80747,2 %
2016102 35247,0 %
2017105 77346,7 %
2018104 97345,0 %
2019106 36844,3 %
2020124 83352,4 %
2021128 69651,4 %
2022141 62853,1 %
Lähde: Valtiokonttori
Jos veroasteemme olisi pysynyt koko ajan vuoden 2016 tasolla eli 44 prosentissa, julkisen talouden tulot olisivat tänä vuonna noin 8 miljardia euroa suuremmat…julkinen talous kokonaisuudessaan jopa ylijäämäinen.”

HS: Suomessa verotus on huomaamatta keventynyt
Kestävyysvajeen taustalla vaikuttaa myös se, että kokonaisveroaste on Suomessa alentunut selvästi vuoden 2016 jälkeen.

Tarvitaan veropohjan laajentamista, eli listaamattomien yritysten veroetu pois ja institutionaalisten sijoittajien eli yhteisöjen mm. säätiöiden 3-5%:n lähdevero.

Omistamisen verotuksen lasku syö Suomelta verotuottoja ainakin 5,5 miljardia euroa vuodessa, joka vähentäisi velanottotarvetta.


Samalla sekunnilla, kun joku mainitsee veronkorotukset, alkaa älämölö Suomen kokonaisveroasteesta peittäen kokonaan alle tarkemman tarkastelun verotuksen rakenteesta verrattuna muihin maihin. EK ja Kokoomus ovat loistavasti saaneet mantransa läpi Suomessa ja enää heidän ei edes tarvitse itse kummemmin vastustaa, kun suuri osa ihmisistä uskoo, ettei veroja voi korottaa tai tulee perikato.

Jos lähdetään purkamaan kokonaisveroastetta osiin, niin sieltä voidaan erottaa EU:n käyttämän jaottelun mukaan työhön kohdistuvat verot, kulutukseen kohdistuvat verot ja pääomiin kohdistuvat verot. EU julkaisee statistiikkaa näistä merkittävällä viiveellä, mutta verotuksen rakenne ei tietääkseni ole merkittävästi muuttunut Suomessa.

Tilastokeskuksen Olli Savela avaa näitä kirjoituksessaan Pääomaverojen osuus on Suomessa EU-keskiarvoa pienempi. Kirjoituksessa kerrotaan:

"Suomessa kulutukseen ja työhön kohdistuvien verojen osuus kaikista veroista ja pakollisista maksuista on suurempi kuin EU-maissa keskimäärin. Vuonna 2012 työhön kohdistuvien verojen osuus oli Suomessa 53,2 prosenttia ja EU-maissa keskimäärin 51 prosenttia. Kulutusverojen osuus oli Suomessa 32,4 prosenttia ja kaikissa EU-maissa 28,5 prosenttia."

"Näiden vastapainona erilaisten pääomaan kohdistuvien verojen osuus oli Suomessa 14,3 prosenttia ja kaikissa EU-maissa 20,8 prosenttia (Annex A: taulukko C.3_T). Euroissa laskettuna ero oli 5,5 miljardia euroa. Jos siis Suomen verorakenne olisi sama kuin EU-maissa keskimäärin, olisi pääomaan kohdistuvia veroja pitänyt periä 5,5 miljardia euroa enemmän ja vastaavasti työhön ja kulutukseen kohdistuvia veroja 5,5 miljardia euroa vähemmän."

Kun muistetaan Hiilamon raportin tarkoituksena olleen pohtia keinoja tuloerojen kaventamiseksi, niin asiaa voidaan tarkastella eri verojen kautta tarkemimin kuin jankkaamalla kokonaisveroasteen korkeudesta. Hiilamon ehdotukset eivät välttämättä nosta kokonaisveroastetta mikäli vastaavasti toisilla alueilla tehtäisiin verohelpotuksia. Kyse on painopisteistä ja siitä, mistä verotulot kerätään.

Itselleni nousee pari kysymystä:

Miten ja miksi Suomessa on päädytty tilanteeseen, jossa pääomaan kohdistuvat verot ovat EU:n keskiarvon alapuolella ja kaksi muuta reilusti yläpuolella?

Miksi pääomatulojen verotus on merkittävästi alhaisempaa kuin työn?


Hiilamo ottaa esimerkiksi raportissaan esille listaamattomien yritysten osinkoverotuksen:

"Tuloerojen kannalta erittäin tärkeä tekijä on se, miten muiden kuin pörssiyhtiöiden osinkoja verotetaan. Tuloerojen kasvu 1990-luvun lopussa liittyi ennen muuta verouudistukseen, joka teki mahdolliseksi progressiivisesti verotettujen ansiotulojen muuntamisen kevyesti verotetuiksi pääomatuloiksi henkilöyhtiöiden kautta.12 Myöhemmin henkilöyhtiöiden verotusta on kiristetty hieman, mutta edelleen henkilöyhtiöiden omistajat voivat saada osinkoja 150 000 euroon asti vain 7,5 prosentin verolla. Tämä edellyttää, että yhtiöllä on huomattavan paljon nettovarallisuutta. Järjestelmä ohjaakin yritysten omistajia kasvattamaan yhtiön nettovarallisuutta ja jakamaan yrityksen voitosta vuosittain osinkona se enimmäismäärä, jonka omistaja voi saada lähes verovapaasti. Kaikki asiaa laajemmin katsovat asiantuntijat pitävät järjestelmää surkeana. Verotus ei kannusta riskinottoon, laajentumiseen eikä uuden työ- voiman palkkaamiseen."

Hallituksen asettama yritysverotusta tutkinut työryhmä päätyi samaan tulokseen, mutta hallitus päätti olla tekemättä mitään asialle. Tästä kirjoitin taannoin blogissani https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/nikokaistakorpi/235767-kaikenmaailman-dosenttien-osinkoveroehdotus/

Olisi hyvä, että pelkän kokonaisveroasteen kauhistelun sijaan keskittyisimme tutkimaan, millainen on verotuksemme rakenne ja kohdistuuko se oikeudenmukaisesti. Nyt keskustelu junnaa heti paikoillaan.

Kokoomus taustapirunaan EK näyttää onnistuneen täydellisesti luodessaan mielikuvan siitä, että mitään veroja ei voi nostaa (paitsi tietysti tupakkaa ja viinaa). Kokonaisveroasteen ei todellakaan pidä nousta, mutta verotuksen kohdistamista on syytä arvioida ja uudistaa.
 
vierailija
Ruotsin ja Suomen palkkatuloverotuksien vertailusta – verokiila
Tänään Veronmaksajien keskusliitto on julkaissut palkkaverovertailun eri maiden välillä ja jälleen kuten aiempina vuosinakin pöyristyttää se, että tulovero Ruotsissakin on joillain tulotasoilla alempi.

Veronmaksajien materiaalista selviää kyllä eron syykin ja kuinka Ruotsin veron painopiste eroaa meistä, mutta se halutaan jättää pieneen sivuosaan. Syyhän löytyy palkkaverokiilasta – Ruotsissa veroista tai oikeastaan veroluonteisista maksuista työnantaja maksaa merkittävästi meitä enemmän.

Tämähän oikeastaan tarkoittaa sitä, että yritys maksaa sivukuluineen palkkaa enemmän kuin Suomessa ja päästään suurempaan summaan käpälään suhteessa bruttopalkkaan. Saatu summa on tosin pienempi kuin tuo yrityksen maksama. Olisiko näin parempi? Siirretään maksuja työnantajalle, jolloin ollaan kaiketi ”yhtä fiksuja kuin ne ruotsalaiset demarit” kuten mm kokoomuslaiset hokevat nykyään.

Merkittävä asia on palkkaverokiila – erityisesti yritysten ja investointien sijoittumisen suhteen

Paljon on viime aikoina puhuttu palkkatasosta – ja kuinka se saattaa ajaa yrityksiä muihin maihin. Keskeistä yrityksille palkkojen kohdalla on palkkakustannus sivukuluineen ja maksuineen – se kokonaissumma, joka työstä joudutaan maksamaan. Edellinen karkea laskutoimitus osoittaa ettemme ainakaan Ruotsiin verrattuna ole huonommassa jamassa.

Vuosien varrella erilaiset päätökset ovat vähentäneet yritysten maksuja, mutta samoin ei ole käynyt työntekijälle. Loppujen lopuksi näissä on kyse kokonaisuudesta varsinkin pohdittaessa maamme kustannustasoa yritysten kannalta.

Jos siis siirtäisimme päätöksillä maksuja Ruotsin tapaan enemmän työnantajan maksamaksi palkoista, niin olisiko tilanne parempi? Tuskin, sillä tämä heijastuisi varmaankin aika nopeasti maksetun palkan tasoon. Eivät yritykset ota kustannuslisää kantaakseen mukisematta. Lopulta pelattaisiin oikeastaan nollasummapeliä, mutta toki se näyttäisi vertailuissa paremmalta ja kenties fiilis olisi sitten parempi? Kuulostaa kyllä vähän hölmöläisten hommalta.

Verovertailussa maiden välillä katsottava kokonaisuutta

Kansainväliset verovertailut ovat usein hankalia, sillä veromallit ovat joiltain osin erilaisia ja myös painotukset. Otettaessa yksittäinen lähestymiskulma päästään usein haluttuun tulokseen ja huomaamatta jää useita vaikuttavaia tekijöitä.

Palkkaverokiila ja työnantajakustannukset on yksi hyvä esimerkki tästä. Pitkään on puhuttu, että Suomessa on kovat henkilösivukulut ja työnantajamaksut. Jonkinlainen mennyt tila on oikeastaan puheissa jäänyt elämään. Sama Veronmaksajien vertailu kuitenkin kertoo, että työnantajien sosiaalivakuutusmaksuissa olemme keskitasoa emmkä suinkaan kärkipäätä.

Sosiaalisessa mediassa tuo verovertailun päätelmä leviää kuin kulovalkea. Kaikki ei kuitenkaan ole ihan niin, miltä näyttää. Korkeahan meidän verotus toki on – siitä ei pääse mihinkään.


Niko Kaistakorpi kirjoittaa täyttä asiaa 👍

Oikeisto ja elinkeinoelämä haluaa napsia vain rusinat pullasta tai maksalaatikosta, enemmistö vihaa niitä rusinoita.
 
vierailija
Jos lähdetään purkamaan kokonaisveroastetta osiin, niin sieltä voidaan erottaa EU:n käyttämän jaottelun mukaan työhön kohdistuvat verot, kulutukseen kohdistuvat verot ja pääomiin kohdistuvat verot. EU julkaisee statistiikkaa näistä merkittävällä viiveellä, mutta verotuksen rakenne ei tietääkseni ole merkittävästi muuttunut Suomessa.

Tilastokeskuksen Olli Savela avaa näitä kirjoituksessaan Pääomaverojen osuus on Suomessa EU-keskiarvoa pienempi. Kirjoituksessa kerrotaan:

"Suomessa kulutukseen ja työhön kohdistuvien verojen osuus kaikista veroista ja pakollisista maksuista on suurempi kuin EU-maissa keskimäärin. Vuonna 2012 työhön kohdistuvien verojen osuus oli Suomessa 53,2 prosenttia ja EU-maissa keskimäärin 51 prosenttia. Kulutusverojen osuus oli Suomessa 32,4 prosenttia ja kaikissa EU-maissa 28,5 prosenttia."

"Näiden vastapainona erilaisten pääomaan kohdistuvien verojen osuus oli Suomessa 14,3 prosenttia ja kaikissa EU-maissa 20,8 prosenttia (Annex A: taulukko C.3_T). Euroissa laskettuna ero oli 5,5 miljardia euroa. Jos siis Suomen verorakenne olisi sama kuin EU-maissa keskimäärin, olisi pääomaan kohdistuvia veroja pitänyt periä 5,5 miljardia euroa enemmän ja vastaavasti työhön ja kulutukseen kohdistuvia veroja 5,5 miljardia euroa vähemmän."
Et tainnut ihan ymmärtää mistä tuossa on kysymys. Kyse ei ole pelkästään veroprosenteista, vaan siitä miten raha yhteiskunnassa liikkuu. Suomessa kerätään vähemmän veroja pääomatuloista koska Suomessa on vähemmän pääomatuloja. Tämä on köyhä maa ja edelleenkin osakesäästäminen on huomattavasti harvinaisempaa kuin monessa muussa maassa. Jos Suomi olisi rikas maa, jossa olisi paljon pääomatuloja, suurempi osuus verokertymästä tulisi pääomatuloveroista.

Saman linkin takaa: " Yllä oleva kuvio kertoo, miten pääomaan kohdistuvien verojen osuus kaikista veroista ja pakollisista maksuista on muuttunut Suomessa ja EU-maissa keskimäärin. Vuonna 2000 osuus oli suunnilleen sama. Vuosi oli poikkeuksellinen, silloin Suomessa syntyi paljon verollisia myyntivoittoja. Muutoin ero EU:n keskimääräiseen vero-osuuteen on pysynyt melko samana kasvaen hieman 2000-luvulla.

Sekä Suomessa että muissakin EU-maissa pääomaan kohdistuvien verojen osuus pieneni vuosina 2008 ja 2009, kun talouskriisi alkoi. Ylipäänsä pääomaverojen osuus on seurannut aika hyvin talouden suhdanteita. Nousukausina pääomaverojen osuus on kasvanut ja laskusuhdanteessa pienentynyt. Sen lisäksi tietysti veroperusteiden muutokset ovat vaikuttaneet.

Myös suhteessa kansantalouden kokoon oli pääomaverojen osuus Suomessa selvästi pienempi kuin EU-maissa keskimäärin, vaikka veroaste on Suomessa keskimääräistä korkeampi. Suomessa pääomaverojen suhde bruttokansantuotteeseen oli 6,3 prosenttia ja EU-maissa 8,2 prosenttia vuonna 2012.
 
vierailija
Laajennetaan veropohjaa niin että kokonaisveroaste on 2016 tasolla, niin talous saadaan kestävälle uralle. Lähdevero, listaamattomien yritysten veroedun poistaminen jne.
Turhaanko Sanna perusti veronkierto-osakeyhtiön?

Niin paljon veroja ei saada kerättyä etteivät poliitikot saisi niitä kaikkia tuhlattua ja joutuis vielä lopuksi tekemään velkaa.
 
vierailija
Valtiokonttorin valtionvelka, vuoden lopussa
VuosiVelka (miljoonaa euroa)Suhteessa BKT:hen
19402939,7 %
19415966,0 %
19427467,2 %
19438761,4 %
194411371,1 %
194514458,7 %
194617647,9 %
194719839,6 %
194820529,4 %
194923531,5 %
195022824,8 %
195122016,4 %
195221715,6 %
195322416,3 %
195422815,0 %
195523013,7 %
195625313,5 %
195728413,9 %
195828913,1 %
195929412,3 %
196027110,1 %
19612829,1 %
196234210,4 %
196343912,2 %
196450512,5 %
196558012,9 %
196666113,8 %
196774514,1 %
196884013,9 %
196974410,8 %
19707079,2 %
19716727,9 %
19726376,5 %
19735314,4 %
19744513,0 %
19755963,3 %
19767783,8 %
19771 1365,0 %
19782 0518,2 %
19792 5558,8 %
19803 0229,0 %
19813 7179,8 %
19825 08711,9 %
19836 41213,4 %
19847 44513,9 %
19857 90213,6 %
19868 74513,9 %
19879 84114,5 %
19889 76912,7 %
19898 89910,4 %
19909 59310,5 %
199114 20416,3 %
199227 84932,8 %
199343 03050,2 %
199451 72257,0 %
199560 12161,0 %
199666 12164,8 %
199769 77063,0 %
199869 79658,0 %
199968 05253,6 %
200063 43546,6 %
200161 76042,8 %
200259 25340,0 %
200363 32041,7 %
200463 78840,2 %
200560 04436,5 %
200658 90434,1 %
200756 06830,0 %
200854 38228,0 %
200964 28135,4 %
201075 15239,9 %
201179 66140,2 %
201283 91041,7 %
201389 73843,9 %
201495 12946,0 %
201599 80747,2 %
2016102 35247,0 %
2017105 77346,7 %
2018104 97345,0 %
2019106 36844,3 %
2020124 83352,4 %
2021128 69651,4 %
2022141 62853,1 %
Lähde: Valtiokonttori
 
vierailija
Suomen velkaantuminen on veropohjan rapauttamisen syytä, jota oikeisto kokoomuksen ja persujen johdolla pahentaa koko ajan. Esim. vuoden 2016 veropohjalla saisimme 8-10 mrd euroa enemmän verotuloja ja vastaavasti vähemmän velanottoa. OrpoPurran veronkiertovelkatalous ei ole kestävällä pohjalla.
 

Yhteistyössä