SYYSKUUN TULOKKAAT 2010***Tammikuussa

Ihan näin pikaisesti; älkää ihmeessä menkö ultraan liian aikaisin! Mä kävin eilen ja eilinen fiilis ihan ok, mutta tänään ei oo kyllä millään vitutuksella ja huolella rajaa! Se suurin pelko mulla oli tuulimunasta, ja sitähän tuo eilinen ei mitenkään sulkenut pois. Päinvastoin, kun siellä tosiaan oli niin vähän tapahtumaa, niin nyt tuntuu entistä enemmän siltä, ettei sinne ketään ole edes tulossa :'( Jotenkin tätä palstaa kun on lukenut, niin tuntuu että kaikilla muilla siellä nyt kuitenkin 5+3 viikoilla jotain alkua on näkynyt! Ja mulla vaan pussi ja jotain minimaalista röhnää, mikä ei välttämättä ole yhtään mitään. Helvetti ettei voinut odottaa! |O |O |O :'(

raitahippo :hug: Eiköhän kaikki kuitenkin oo ihan hyvin ja pikkuinen siellä kasvaa :heart:

Yleisestihän taitaa olla suositus että tuossa varhaisultrassa käytäisiin viikoilla 7-9 niin silloin jo näkyy nuo sykkeetkin. Mutta mistäs noitakaan voi tietää.

Itsekkin olisin varmaan silti kokoajan paniikissa vaikka olisin jo vauvan nähnytkin, joten eipä olisi tuosta ultrasta täällä paljon hyötyä. :D

Pitkästä aikaa kurkkimassa kuulumisia!

Raitahippo :hug: Me käytiin esikoisesta alkuraskauden ultrassa rv 6+2 (menkkojen mukaan piti olla 7+4) ja vain syke saatiin näkymään. Siitä alkiosta ei voinut määrittää silloin tarkkaa laskettua aikaa, kun pää-perämittaa ei voitu lukea. Ja lääkäri sanoi, että oli hyvää tuuria, että saatiin edes syke näkymään, kun alkion sydän alkaa sykkiä n. rv 6. Senpä takia mentiin uusinta ultraan rv 8+1, jossa määritettiin LA. Ekasta kerrasta viisastuneena varasin alkuraskauden ultran nyt vasta menkkojen mukaan rv 9+0, koska tiedän, että takapakkia tulee nytkin.. Ja toivon todella, että viikon päästä masusta jotain elämää löytyy. Meijän lähipiirissä on ollut tosi surullinen alkuvuosi, kun ensin tuli kaveripiiristä pari keskenmenouutista ja viime viikonloppuna kuoli miun pappa :( Voisi hiljalleen jo jotain hyvääkin tapahtua elämässä.

Jonspe ja Lilliputti rv 8+0 (tai pikemminkin 7+jotain)

Täällä kyseltiin etomisesta/ oksentelusta: kyllä, kaikkea löytyy ihan jaettavaksi asti, jos joku kaipaa :kieh: . Pahoinvointi on ympärivuorokautista ja syömiset ovat todella rajallisia. Kauppaan minulla ei ole asiaa niiden lemujen vuoksi. Saa mies raahata 5 muksun maidot ja muut muonat. No, tilanne on aiemmin helpottanut ruossa rv 16 tietämillä.

Tänään olin jo ensimmäsessä lekurineuvolassa, sai kandikin lisäksi ronkia -teki vain sen niin kivuliaasti, että keskeytin homman. Sydämensyke kuultiin ihan ohimennen, ei kunnon lukuja edes saatu ja kohdun kasvun lääkäri kertoi olevan niin hyvä, että kyllä sielä sisäpuolella tyyppi on. Reilu pari viikkoa vielä nt-ultraan =)

Luottavaista mieltä toivon kaikille piinassa epävarmuudessa elelijöille! :hug:

9+4 (aika kiitää!!!)

Angel Eyes: Hih, katselinkin, että tuttuja tässä porukassa :D On taas joku, jonka kanssa kisata, pääseekö samaan aikaan synnärille ;) No joo, miä veikkaan, että jos kaikki hyvin menee, niin LA:n päälle saa heittää suoraan sen kaks viikkoa..

Alkuperäinen kirjoittaja Jonspe:
Angel Eyes: Hih, katselinkin, että tuttuja tässä porukassa :D On taas joku, jonka kanssa kisata, pääseekö samaan aikaan synnärille ;) No joo, miä veikkaan, että jos kaikki hyvin menee, niin LA:n päälle saa heittää suoraan sen kaks viikkoa..
Sittenhän voitas hyvin olla kai samoihin aikoihin siellä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja MaybeSomeday:
Onko teillä muuten ollut miehet mukana neuvolassa tai näissä eka ultrissa? Miten jatkossa, otatteko AINA miehen mukaan?
Meillä tuo mies haluaa tulla mukaan noihin neuvoloihin ja ultriin. Tosin lääkärineuvolat on olleet sellaisia missä ei oo ollu, kun ovat päivällä ja muutenkin eipä oo varmaan kauhian kivaa katsella kun vaimolle sisätutkimusta tehdään. :D

Heipat taas, hieman nettipimennossa olen ollut ja koittanut kahlat teidän juttuja läpi. Ootte kovia pölöttämään :D

Itsellä on satunnaista painontunnetta ja kuvotusta vaihtelevasti. Jotku hajut ällöttää ja valitettavasti pahaan oloon auttaa syöminen ja sen näkee sitten vaa'assa. :(

Mua hirvittää neuvolan punnitukset ja eniten mua hirvittää jos joudun siihen sokerirasituksen. Esikoisen kohdalla jouduin sinne ja eipä ole koskaan ollut niin huono olo kuin silloin. Lisäksi meinasin yrjötä koko ajan kun jouduin sitä litkua juomaan. yyh!

Meillä mies oli esikoisen aikana kaikissa neuvoloissa mukana, paitsi lääk.nla. Kakkoselta työt esti. Muutamassa ultrassa oli. Nyt tulee keskussairaalan ultriin, kun kätevästi töistä pääsee tuleen, koska samalla paikkakunnalla töissä.

raitahippo Varmasti kaikki on hyvin. Tuo on kyllä totta mitä sanoin, jos käy kovin pienillä viikoilla. Mä kävin viimeksi 7+1 ja silloin oli kaikki oleellinen nähtävissä. Nyt jätin käymättä, koska neuvolassa rv 8 sitten ultrataan.

Sain vähän levätty, kun pikkuinen nukkui päikkyjä ja esikoiselle laitoin Muumit pyöriin. Väsyttää edelleen samaan malliin ja kohta pitäisi töihinkin jaksaa. En muistanut, että tämä väsymys on näin totaalista.

Täällä taas eletään rankoja aikoja :'( Miehen kans menee huonommin kuin aikoihin.Eilen illalla kun se tuli töistä ja mää olin päivänhoitanu lapsia olin jo tosi huonovointinen ja väsynyt.Kaipasin todella sitä että saisin vähän aikaa levätä.No mies vaan pitkitti ja pitkitti lasten nukkumaan laittoa ja puhui vaan puhelimessa vähän väliä isänsä kanssa kun neuvo sitä jossain hommassa.Lapset alko ihan villiintyä.Mää menin makoilemaan makuuhuoneeseen ku tuntu et alan oksentaan jos en saa maata paikoillaan.Lapset juoksi ympäriinsä ja pienin pyyhki banaani käsiään meidän päiväpeittoon.Väkisillä sit kävin peseen sen kädet vaik tuntu vaikeelle nousta.Lapset huusi pöydässä lisää maitoa ym ja yritin huudella et pyytäkää isiä.Mies sit huusi et pyytäkää äitiä.Loppujen lopuks suutuin ja huusin et voisit sääki vähän tehä jotain etkä puhua vaan puhelimessa.No mies sit huusi pirullisesti et "jatka sää vaan makoilua!" Mulla tuli niin paha mieli.Oksetus olossa nousin pesemään lapset ja laitoin sänkyyn.Lapset nukahti tosi myöhään ja aamulla meidän aamuvirkku eskarilainen ei jaksanu millään nousta ylös.Mää oon ollu tänään tosi surullinen ja raivonnu lapsille sotkuista ja niiden riitelemisestä :( Siitä sit vasta pahoitinkin mieleni ja pistin miehelle viestin et nyt riittää.Mää en halua et meidän suhe pilaa lastenkin elämän :'( En tiedä mitä tehä.Mun nimissä on paljon laskuja joita mies maksaa ja en todellakaan selviäis niistä jos eroaisimme ja mullehhan ne jäis.Sit on myös yhteinen talo ja siihen liittyvät maksut.On niin paljo kaikkea joka estää eroamisen.Rahallisesti en pystyis eroaan ennenku oon saanu kaikki luotto laskut maksettua jota on tullut yhdessä otettua.Nyt pystyn niitä maksaan ku mies ostaa ruuat mut yksinhuoltajana en.En todellakaan oo halunnu neljän lapsen yksinhuoltajaksi mutta nyt on niin paha olla etten tiedä mitä tehdä.Raskaudesta en pysty edelleenkään nauttimaan kun on niin paha olla miehen takia ja myös raskausoireiden.Oon niin vihainen että tuo ukko ei yhtään välitä mun jaksamisesta.Määhän kasvatan sisälläni meidän yhteistä lasta.Raskausaikana pitäisi pystyä lepäämään mutta mää en pysty ja jos yritän mies tekee näköjään siitä niin piinallista että olen mieluummin yrittämättä.Siis mitä mää tossa miehessä rakastan????!!!! Kirjotin joskus päiväkirjaa ajasta jolloin meillä meni tosi huonosti ja en oo uskaltanu enään lukea niitä juttuja koska aijemmin ku luin ne loukkas mua niin paljon että en meinannu enään pystyä olemaan mieheni kanssa vaikka meillä meni jo niin paljon paremmin.
Rakkaudesta äiti ja Aarre 9+0 :heart:

mull on myös nyt sellanen olo etten todellakaan halua miestäni mukaan synnytykseen.Oli sellanen olo jo toisesta ja kolmannesta lapsesta kun mies oli sillonkin raskausaikoina ärsyttävä.Ei mielestäni tukenut mua lainkaan ja tunsin odottavani täysin yksin ja kituvani oireissani täysin yksin.Ajattelin että kun tuo mies ei osaa tukea mua yhtään niin en todellakaan halua sitä synnytykseen kunen saa siltä muullonkaan tukea.Oli sellanen tunne että ei se synnytyksessäkään haluais auttaa mua omasta tahostaan :'( :'( Kolmannen synnytyksestä mulla on jääny mieleen kun se luki lehteä mun vierssä vaik mää tuskissani tunsin halkeevani.Kätilö(joka muuten oli inhottava)sano tomerasti miehelleni että alappas hieroa näin.No mies sit hiero mut ois ollu kiva jos se ois ite tarjonnu pyytämättä apuaan.Toisen lapsen synnytyksestä kuitenkin muistan sumuisesti sen kun piti kädestäni kiinni ja silitti mua ku olin aivan kauheissa kivuissa ponnistusvaiheessa ja huusin vaan.Inhottava sanoa mut jos miehestäni tulee samanlainen kuin appiukko niin en todellakaan halua viettää loppuelämääni hänen kanssaan.Tuntuu välillä että mieheni muistuttaa niin paljon isäänsä.Ja siellä talossa ei todellakaan tunteita näytetä ja niiden isä ei tee mitään "naisten" töitä.Ruokaa,siivousta ja lastenhoitoa esim

Ei oo totta.Nyt mää viel menin lukemaan juttuja palstalta jossa sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä ja nyt täällä nyyhkin ja pelkään :'( Tuntuu muutenki niin pahalta ku luki joidenkin kokemuksia raskauden keskeytyksetä.Tällä hetkellä tuntuu että tässä suhteessa ei ois mahdollisuutta huolehtia sairaasta lapsesta mutta raskauden keskeytykseen en kyllä pystyis.Joten niin kamalaan tilanteeseen en halua joutua.Eikä varmasti kukaan muukaan.Voi ku tuo veriseula ja ultra ois äkkiä ja tulokset hyviä.Toisesta mulla hälytti veriseulan tulos joten siitä jääny pelko väärien vastausetn suhteen.Se toi niin paljon turhaa plekoa että pelottaa jo valmiiksi tuo veriseula.Toisaalta taas haluan sen koska jos tulee normaali tulos ja ultrakin on hyvä niin loppuraskaudessa saa sit olla huoletta.

Mistä meinaatte hankkia /ootte hankkineet äitiysvaatteita? H&M:llä on ihan ok näkösiä housuja, mut tarttisin pari semmosta hienompaa hametta.. Semmosia ei monessa paikassa oo...
Kyllä se paha olo alko tänään.. :x Oli vaikea pitää naama peruslukemilla ku miehen täti kävi kylässä.. Oksetti koko ajan... Pikkuhiljaa alkaa varmaan porukka arvaamaan..
Pitää varmaan niitä rannekkeita testata jos oikein pahaksi menee.

Meillä mies on melkein kaikissa ultrissa ollu mukana, ja muutaman kerran neuvolassa. Nyt ainaki sen on pakkoki tulla ultraan ku ne on sen verran kaukana etten yksin lähe sinne ajeleen.. Ja varmaan muutaman kerran tulee neuvolaan kuunteleen sydänäänet..

Huh... Viime käynnistä oli tullut tähän pinoon liki 30 SIVUA viestejä lisää. Pitäis varmaan käydä vähän useammin. :LOL: On vain ollut ihan hirmuinen väsymys ja todella huono olo, eikä nuo kaksi tyttöstä ole päästänyt äiskää helpolla. :D Tänään on ollut jo parempi päivä. Neuloin jopa sukkiakin pitkästä aikaa.. :flower:

Tänne oli tullut muutamia Tampereen seutulaisiakin! Kiva juttu. Ehkäpä me nähdään vaikka Napapiirillä joissain odottajien jutuissa (käyn ohjaamassa siellä millon mitäkin ryhmiä). :wave:

Muutamat oli käyneet varhaisultrassa hienoin uutisin. Kivaa! Itse en ole menossa. Puhuin miehelle, että on vähän outo olo, kun tyttöjä odottaessa käytiin pian plussan jälkeen väestöliitossa ultrassa lapsettomuusjuttujen takia, mutta nyt ei tiedetä vielä masukista mitään. Kohtu tuntuu kyllä alavatsalla pienenä ja oireita on kiitettävästi, joten eiköhän kaikki ole mahassa hyvin. :)

Parisuhdekiemuroissa painii moni. Ainakin Rakkaudesta äiti kirjoitti pitkät pätkät. Isot halit ja voimia! Parisuhdeongelmiin ei oikein muuta rohtoa ole kuin PUHUMINEN (siis pari keskenään) ja jos se ei omin avuin onnistu, niin sitten vaikka perheneuvolassa tai vaikka Solmuja parisuhteeseen-kurssilla tms..

Raskauspäiväkirjasta. Minäkin olen aloittanut taas sellaisen. Tyttöjen raskausajoilta tulostin myös kaikki keskustelupalsta viestitkin, jotka olin kirjoittanut. Kivoja muistoja tulevaa ajatellen. :heart:

Muutama muukin oli jo käynyt neuvolassa. Minulla oli eka neuvola viime viikolla ja yleisultra on tulossa 11.2.! Labrassa pitää "ravata" jne., mutta se ei oo mitään uutta edellisiin raskauksiin...

Jaaha. Pitää mennä syömään, kun maha kurnii. Jos vaikka sais jotain alaskin. Tosin luulen, että tulee äkkikäännös pois keittiöstä, kun siellä haisee miehen broilerit. (En voi sietää raskaana ollessa yhtään kanan hajua.)

-Burde & unna rv 8+3? & muksut

PS. mulla on voimaannuttava synnytys blogi, jos haluutte käydä katsomassa... www.voimaannuttavasynnytys.blogspot.com

Koko päivä savutta :)
Ei varmaan monen mielestä suuri saavutus, mutta mulle on.
7 vuotta käryttelyä takana, eilenkin vedin jotain 6...
Tänään saldo 0 ;)

Tästä on hyvä jatkaa :heart:

Tänään taas hirveet vatsakivut, sain ajan omalle lääkärille.
Hetken tutkimisen jälkeen ilmoitti mun kohdun olevan niin taaksepäin viistossa, että se painaa suolta. Ulosteella siis ei ole tilaa tulla pihalle ja vatsa siitä kipeytyy! Kipua tuottaa myös ihan se tuntemus kohdun tökkimisestä suoleen...
Kysyi, että onko mulla ollu kauheet selkäkivut menkkojen aikana ja totesi senkin johtuneen tästä kohdun asennosta.

Nyt olen siis laksatiiveilla jee :LOL:

Rakkaudesta äiti: Koita jaksaa :hug: Toivottavasti pystytte puhumaan tästä miehesi kanssa... Laitoin sulle myös yksäriä...

Mun mies oli mukana varhaisultrassa, mut tuskin tulee ens viikolla ekalle neuvolakäynnille mukaan, oon ymmärtäny et se on lähinnä paperien täyttelyä ym. "turhaa" miehelle. Varmaan sit jatkossakin ultratutkimuksissa on mukana.

Mä kerroin eilen raskausuutisesta työnantajalle ja työkavereille. Työnantaja halasi ja onnitteli, ja pari työkaveria itki onnesta kun kerroin uutisesta :heart: (tiesivät, että on toivottu kauan). Meillä on aika pieni ja tiivis työyhteisö, jolle varmasti kertoisin myös jos ei kaikki meniskään hyvin. Eikä nyt tarvii stressata mistään kun kaikki tietää, oon tosi huono salailemaan/valehtelemaan :D Lisäks oon kertonu parille läheisimmälle ystävälle jo, mut muuten ollaan vielä ihan hyshys sinne 12+ viikolle asti. Mulla on kyllä tosi huojentunut olo sen eilisen ultran jälkeen, vaikka eihän se mikään tae ole että kaikki menis jatkossa hyvin, mutta oon päättäny yrittää olla positiivinen ja nauttia jokaisesta päivästä. Lievä pahoinvointi mulla on jatkunu, ja väsymys on kova. Tosin mulla on tällä hetkellä flunssa päällä, sekin varmaan imee voimat. Oon nukkunu viime aikoina aika huonosti, nukahdan kyllä illalla mut sit herään yöllä käymään vessassa eikä uni meinaa tulla enää silmään. Sit on aamulla ihan rättiväsyny. :|

Joku kyseli Sea Band -rannekkeista, mulla on ne käytössä. En ole kertaakaan oksentanut eikä mulla muutenkaan ole ihan kauhean huono olo ollut, mutta kyllä noista jonkinverran on ollut apua lievempäänkin pahoinvointiin. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Raitahipolle tsemppiä, tiedän kyllä tunteen kun pelottaa niin helvetisti ettei siellä masussa olekaan mitään. Sulla on kuitenkin viikkoja vielä niin vähän, ja hyvä et kuitenkin jotain alkua näkyi :) Toivon tarrasukkia sun masuasukille, ja kaikkien muidenkin! :heart: Murehtimalla ei asiat parane, ei auta kuin elää päivä kerrallaan ja pitää itsestään hyvää huolta.

Utelua: Mitä vitamiineja tai muita lisäravinteita (omegat ym.) syötte raskauden aikana?

Voimia kaikille keskenmenon ja parisuhdeongelmien kanssa painiville!

Minulla alkoi vuoto eilen, jonkinverran tuli verta iltapäivällä ja laantui illaksi, tänään ihan hiukan on pyyhkiessä tullut. Kipuja ei juurikaan ole, vatsan arkuutta vain. Neuvolassa sanoivat että jos loppuviikkoon jatkuu niin sitten ultrataan. En ole hurjan huolissani koska vuoto on kuitenkin laantunut. Kovasti erilaisia käytäntöjä eri paikoissa on, monissa otetaan ultraan heti ja tarkastetaan, monissa sanotaan ettei sille sitten mitään voi, seurataan muutama päivä ja katsotaan sitten. Ilmeisen yleistä kuitenkin on myös ihan sellainen vaaratonkin vuoto. Kyllä sitä tietysti toivoisi että heti saisi tietää, mutta ei auta kuin odotella. Aika varovasti tässä nyt edetään ja fiilistellään tätä vauva-asiaa kuitenkin.

Onnea kaikille ensimmäiseen neuvolakäyntiin ja varhaisultriin :heart:

Raitahippo, kuten joku jo sanoikin, niin sydänhän alkaa sykkiä vasta kuudennella raskausviikolla. Lisäksi eri paikoissa on erilaiset laitteet, osa parempia ja osa huonompia. Yritä olla stressaamatta liikaa :hug:

Lara-, hienoa! Toivottavasti on nyt kerrasta poikki ;)

En muuten ole tullut ajatelleeksikaan, etteikö mies tulis kaikkiin neuvoloihin ja ultriin mukaan. Meistä se on kummastakin ollut ihan itsestään selvää. Mut pitkä aikahan tässä on vielä edessä, joten katsotaan aina käynti kerrallaan...

Voi jösses, että mulla on nälkä! Mulla on KOKO AJAN nälkä :kieh: en saa syötyä itseäni niin täyteen, että nälkä loppuisi. Eikä siis johdu ällötyksestä, koska nyt on jo monia ruokia, jotka ei enää ällötä. Mulla vaan kertakaikkiaan on pohjaton ruokahalu. Ainoastaan järki sanoo, että nyt vois vähän stopata...

Lisäravinteista vielä, syön rautatabletteja (niin kuin muutenkin aina välillä, koska mulla on melkein aina hemppa liian alhainen) ja Möllerin omega-3 tabletteja, joissa EI ole A-vitamiinia. Muuten en syö mitään. Magnesiumia on kaapissa, mut vain niitä päiviä varten, kun on raskasta/pitkäkestoista liikuntaa, eli eipä niitä taida olla tarvis raskausaikana syödä. En ole neuvolasta kysellyt noista Multitabseista, mut jotenkin suhtaudun epäilyllä kaikkeen, mitkä sisältävät useampaa vitamiinia kerralla. Ei ole kovin luotettavaa näyttöä, että mitkä vitamiinit estävät toistensa imeytymistä... Mut monethan tuntee olonsa paremmaksi jo ihan lumevaikutuksen ansiosta (mitä en siis vähättele ollenkaan), eli jos joku tykkää noita popsia, niin ei siitä varmasti haittaakaan ole!

täytynee palailla taas tänne.

Olen ollut hetken netti paussilla, koska tuntui että aika meni vaan täällä ollessa. .

Nyt sitten tullut kaamea pelko onko kaikki kunnossa. Oireet hävinneet melkein nollaan. ehkä ihan pientä pahaa oloa, ellen kuvittele, tissit ON kipeät, ja tänään alkoi pään särky...Pään särkyä olen pelännyt, koska viimeksi päänsäryn alkaessa, alkoi vuotokin. Nyt uneton yö edessä. Savutteluja toista päivää 0 ja purkkia 3 eli pienil mennään... Toivottavasti nyt kaikki on hyvin. Pelkään kuollakseni, enkä saa enää "nautitaan oireista" oloa, koska niitä aika vähäsen nyt on...

elni-: Täälläkin kauheeta päänsärkyä ja tänään nollat tosiaan. :)
Tsemppiä tsemppiä ;)
Ei oireiden katoaminen mitään tarkota! Mulla muutamakin oireetonpäivä ja sitten taas jotain.

Itken muuten ihan hirveesti... :ashamed:
Ihan normaalia kyllä sekin, mutta tuntuu hölmöltä itkeä jotain ihan outoa, kuten söpöä koiranpentua ulkona? :wave:

Syön raskausmonivitamiinia.

Rakkaudesta äiti jaksamista!
Uusille tervetuloa =)

Mulla oli kans aamulla ekaa kertaa paha olo, ja kyllähän se oksennus sitten tuli kun kävin jääkaapilla. Sen jälkeen helpotti ja on ollut ihan hyvä olo koko päivän.

Olin myös ultrassa tänään. Siellä kaikki juuri niinkuin pitääkin =) Syke näkyi ja kuului, lisäksi koko vastasi viikkoja :heart: Mahtavaa, ensimmäinen etappi saavutettu, se on jo jotain se tällä mun historialla =)

Hupu07 ja pieni 6+2

Yhteistyössä