Tässä sitten meidän synnytyskertomusta (jos jaksatte lukea..) :
Epämukavat supistukset alkoivat 7.9. illalla kymmenen noin 5-15 minuutin välein, ja siitä sitten pikkuhiljaa napakoituivat ja tiheentyivät, missään vaiheessa en saanut unta, vaikka yritin edes vähän torkkua. Kahden aikaan yöllä monen lämpimän suihkun jälkeen ajattelin, että ehkä tää lähteekin näillä supistuksillä syntymään
Eli 8.9. klo 02.00 lähti synnytys sitten virallisesti käyntiin, kun supistukset olivat jo kipeitä ja väli ei enää noussut yli 10 minuutin. Viiden aikaan tajusin, että pakko on lähteä ajelemaan Kuopioon päin, tunti kuitenkin matkaa ja supistusten väli 3-5min. Äiti tuli lapsia vahtimaan ja kovasti halaili ja kannusti, ja sitten lähdettiin Kysin suuntaan.
Sisään kirjauduttiin n.6.30, ja aluksi ottivat käyrää odotushuoneessa. Supistuksia tuli 2-3 minuutin välein, ja kohdunsuu oli 3cm auki, reunat ohuet
Päästiin siis suoraan synnytyssaliin, ja siellä sitten kiikkustuolissa istuskeltiin ja odoteltiin. Sain lämpögeelipusseja ja aamupalaa, laittoivat myös antibiootin tippaan alkuraskaudessa löytyneen streptokokin vuoksi.
Siinä sitten supistukset pikkuhiljaa kovenivat, kivunlievityksinä olin ensin tunnin suihkussa ja toisen tunnin ammeessa. Ammeessa oli tosi mukavaa, huone oli hämärä ja kätilöopiskelija toi myös led-kynttilöitä ammeen reunalle tuomaan rauhallista tunnelmaa.
Ammeen jälkeen kohdunsuu oli 5cm auki, synnytys edennyt ja kalvorakko pullotti. Kokeilin myös ilokaasua, ja toisin kuin aiemmin, nyt auttoi tosi hyvin
Vaikkei se vienyt kipua pois, niin kumminkin auttoi hengittämään rauhallisesti, jolloin myös avautuminen helpottui, ja supistukset tuntuivat lyhemmiltä. Seuraavan tunnin siis sitä hengittelin, ja sitten alkoivat olla jo niin kipeitä, että pyysin jotain puudutusta. Kätilö suositteli kohdunkaulan puudutusta, tuossa vaiheessa siis 6cm auki, ja ajattelin kokeilla sitä sitten. Lääkäri tuli pistämään, ja ei kyllä auttanut yhtään ainakaan mun kohdalla :|
Sanoinkin sitten, että tahdon epiduraalin tai spinaalin, ihan kumpi on mun tilanteessa parempi vaihtoehto. Anestesilääkäri halusi laittaa spinaalin ja kokeili sitä 3 kertaa, muttei saanut laitettua, oli niin ahtaat nikamat. Sitten hän kokeili spinaali-epiduraali-yhdistelmää, muttei saanut sitäkään laitettua. Lopulta olin istuiltaan selkä köyryssä, ja puudute saatiin laitettua.
Eli klo 14.00 alkoi spinaalipuudutus vaikuttamaan saman tien, supistuskivut häviävät täysin, ja tilalle tuli hurja tärinä, mut ei se paljoa siinä haitannut
Klo 14.10 kuulin poksahduksen kun kalvot puhkesivat itsekseen, eikä niitä tarvitsekaan puhkaista. Pikkuhiljaa alkoi tulla supistusten aikana painontunnetta, ja klo 15.20 kohdunsuu oli täysin auki, spinaalin teho lakannut joten kivut olivat kovat. Halusin puoli-isuvaan asentoon, ja se olikin paljon mukavampi ja mulle luonnollinen asento ponnistaa. Ponnistusvaihe alkoi 15.25, ja kipu oli niin kova, että meinasin joutua täysin paniikkiin. Kätilöt onneksi osasivat rauhoittaa ja neuvoa todella hyvin, ja sain taas itseni ruotuun. Jossain vaiheessa kätilö kertoi, että nyt on pää ulkona ja vauvalla on upea musta tukka. Ajattelin kyllä siinä vaiheessa, ettei tällä hetkellä tukan väri paljoa kiinnosta
Mutta kun pää oli ulkona, niin kipukin hieman lieveni ja sain rauhallisemmin ponnistettua loput vauvasta ulos. Klo 15.33 syntyi pieni pullerotyttö (4350g, 52cm, 37,5cm), josta ensimmäiseksi huomasin mustan tukan ja makkarajalat :heart: Sain tytön heti vatsan päälle ja kaikki kipu unohtui hetkessä.
Istukka ja jälkeiset tulivat hyvin, mutta verta menetin aika paljon, ja vuoto ei lakannut. Mulla oli tyttö sylissä, joten en kiinnittänyt mitään huomiota vuotoon, vaikka kätilöt alkoivat jo huolestua. Jotenkin ajattelin, ettei millään muulla ole väliä kuin vauvalla, ja että eiköhän ne minut jotenkin saa tukittua
Sainkin lisää kohtua supistavaa lääkettä suoneen, ja vuotokin normalisoitui. Vauva oli samalla koko ajan rinnalla ja osasi heti imeä oikein. Mies sitten pääsi kylvettämään ja pukemaan vauvan imetyksen jälkeen. Repeämiä ei tullut, eikä välilihaa leikattu, joten ei tikattavaa, ja suihkussa käynnin jälkeen pystyin jo istumaan suht normaalisti. Saatiin syötävää ja vaaleanpunaiset sydänkeksit, ja sitten aika nopsaan mentiin osastolle, kun uusia synnyttäjiä oli paljon tulossa =)
Nipistys ja Isla 6vrk