Syyskuun tulokkaat 2010 **** Huhtikuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

heipsulivei pinoon! :wave:

tauti alkaa täällä helpottamaan, enää vaan vaivaista nuhaa kaikilla jäljellä :D
neuvolassa käytiin tänään, eikä siellä mitään uutta ollut. Sf-mitta otettiin, mutta eipä muistu mieleen mikä se oli kun esikoinen huusi suoraa huutoa minun maatessa siinä sängyllä |O
aloitti huutamisen jo samantien kun sinne huoneeseen mentiin, luuli raukka että hänelle jotain tehdään... huomenna pitäis hänen kanssaan mennä ottamaan rokotukset, siitä tulee mukava reissu!

kestoista joku kyseli, me aiotaan kestoilla tän kakkosenkin kanssa. esikolla on käytössä enimmäkseen fuzzi bunz-taskuvaipat, mutta vauva-aikana oli muitakin yhdistelmiä (kuori+sisävaippa), mutta nuo taskuvaipat on olleet kaikkein helpoimmat meillä. rohkeasti vaan kokeilemaan =)

nyt pitää mennä syömään ja ottamaan päikkärit :wave:

Meripihka ja kirppunen 19+5

kestoista, mä en vielä oo oikein päättänyt. Mies ei oo ollenkaan innostunut, joten en tiedä sitten. Pitää varmaan tutkia asiaa ja yrittää vaikka osakestoilua sitten. Saa nähdä.

Mitähän muuta täällä oli kyselty? Mun pää on nykyään kuin tuulitunneli, tänäänkin piti käydä pari kertaa kaupassa ennen ku oli kaikki tarvittava pullan leivontaan.

Minäpä oonkin ollut tänään harvinaisen reipas, kun siivosin ja sitten vielä leivoin pullaa ja mustikkapiirakan. Kerrankin jaksoi ihan hyvin. Nyt väsyttää mutta joutaapa tässä nukkumaankin kohta. Huomenna sit kampaajalle heti aamusta, kivaa hemmotella itseään!

Hyviä vointeja kaikille!

Sannimarja ja nöpö (jota myös rääpäleeksi ja kauheaksi kakaraksi kutsutaan) 18+2

Eilen käytiin rakenneultassa tiirailemassa vauvaa. Oli mukava lääkäri, ja katseli tarkkaan, ja selitti aina, että mitä näkyy, tai mitä hän etsii. Kaikki oli pikkuisella hyvin, koko vastasi viikkoja, ja muutenkin oli täydellinen pikkuinen :heart: Kysyin kyllä, että kumpaahan veikkaisi, katseli, ensin arvaili tyttöä, mutta veti takaisin, ja sanoi, ettei arvaa mitään :)
Miehen kanssa meinattiin että sinne 4d-ultraan haluttaisiin kyllä mennä, jotenkin ollaan niin onnettoman huonoja kuviakin saatu näistä tavan ultrista, ettei oikein mitään muisteltavaa kyllä ole kertynyt.. Sieltä saisi kuitenkin niin paljon sitä materiaalia, että olisi sitten joskus lapsellekin näytettävää!

Kestovaipoista on täällä ollut puhetta. Minä olen vähän kahden vaiheilla, toisaalta mieli tekisi kestovaippoihin, mutta sitten toisaalta kertiksien helppous pyörii mielessä.. Meillä mies on ehdottomasti sitä mieltä, että ei varmasti mitään kestovaippoja, mutta minä vielä vähän mietin..

Olen ajatellut, että millähän viikoilla sitä osaa ilman pahempia huolia nauttia tästä raskaudesta? Nyt on vielä niin aikaiset viikot, että huolehtii pysyykö kaveri kyydissä. Ja nyt on tuttavapiirissä käynyt pari sellaistakin ikävää tapausta, että täysiaikaiset vauvat ovat kuolleet kohtuun, joten en varmaan osaa huokaista, ennen kuin vauva on syntynyt! Tai sittenhän se huoli vasta alkaa.. On tämä vaikeaa :)

Kaikinpuolin on ollut kyllä ihanaa aikaa tämä ensimmäinen puolikas, katsotaan miten loppupuolisko sujuu. Onneksi kesä tulee, niin on paljon tekemistä, kun vaan jaksaisi touhuta loppuun saakka. Viikonloppu sujuukin meillä lastenvahti hommissa, kyseessä tosin on jo iso poika, kokonaista 2 vuotta! Olisi edes kohtuulliset kelit, niin ei tarvitsisi sisällä kökkiä..

Nyt taas työtouhuun, mukavaa viikonjatkoa kaikille mammoille ja masuasukeille!

Katrin ja mini 19+5

moi kaikille
Joka päivä luen teidän kuulumisia, mutta harvemmin saan aikaseks raapustaa mitään....Tänään oli aamulla rakenneultra. Kaikki näytti olevan hyvin, ja niin kuin täs vaihees kuuluukin. Itse olen koko ajan ollut varma pojasta (esikko on poika), mutta nyt kätilö veikkasi vahvasti tyttöä! Sanoi, että ei näy pojan vehkeitä vaikka kuinka tiirailisi, mutta totesi myös että nämä veikkaukset pitävät 80 % paikkansa. Eli jännitys kai säilyy loppuun asti. Vähän tylsää, kun ekasta sanoi heti, että poika tämä on (poika on tietty helpompi tunnistaa), niin oli superkiva ruveta valmistautumaan poikaan. Siis mitään väliähän sillä ei ole, mutta olen sen verran malttamaton, että haluaisin varman tiedon. Tärkeintä on tietty, et kaikki oli hyvin.

Maha mul on melkoinen, mutta aika ylhäällä. Näyttää vähän erilaiselta kuin ekasta. Potkut tuntuu (istukka ihan kohdun perällä ja takana). Mutta ei joka päivä, tai sitten en vaan joka päivä kerkee niitä kuulostella. Olo on vihdoin normaali, paitsi iltaisin menen kyl jo 10 aikaan nukkumaan, eli kaippa sitten vähän väsynyt. Mut olen ihan rupukunnossa ja läski, joten sekin varmasti vaikuttaa asiaan.

Jotenkin nyt tän rakenneultran jälkeen tuli sellainen olo, että kyllä siellä ihminen tosiaan asuu. Ja että kyllä täs raskaana ollaan. Tähän asti menny jotenkin ihan ajattelematta koko raskaus. Nyt tarttee vaan ruveta nauttiin, koska kohta alkaakin rantavalas-ajat.

Tsemiä kaikille ultraan ja muutenkin

Mustikka 20+0

(p.s. jos päivittäjä kerkee korjaan mun tietoja, niin:
laskettu 8.9 ja tyttöveikkaus)

Heissan!

Moikka Marza ja tervetuloa vaan :D

Kestoista Aiotaan käyttää tällä tokallakin. Esikoisen kanssa niitä tuli käytettyä ja oli minun sekä mieheni mielestä helpot käyttää. Aluksi oli käytössä sisävaippa ja kuoret ja myöhemmin sitten taskuvaipat. Nykyään kyllä käytetään kertiksiä.

Lääkärissä kävin maanantaina niiden sokereiden vuoksi. Nyt on arvot pysyneet ihan tosi hyvin kurissa joten seuraava lääkärikäynti sokereiden vuoksi on vasta 36.viikolla.
Lääkäri samalla ultrasi. Kysyin näkyykö sukupuoli jo, mutta sanoi, että kannattaa odotella siihen rakenneultraan asti. Pikkuisen painoarvio on huimat 245g :) Ja istukka tuossa etuseinämässä vaimentamassa potkuja.

Neuvolakäynti oli tänään. Painoa tullut 200g lähtöpainoon, hemoglobiini noussut, sf-mitta 17cm, eli yläkäyrillä taas niinkuin esikoisestakin. Eli siis kaikki mallillaan. Seuraava neuvolakäynti toukokuun lopulla, jolloin täytetellään Kelan papereita.
Ihan hurjan nopeasti mennyt kyllä tämä raskaus, kohta jo puolivälissä....

Aplo ja Pikkutyyppi 18+1

Huonoja uutisia :(

Kävin tänään Femedassa ultrassa yleisen huolestumisen ja supistusten takia. Valitettavasti "äidin vaistoni" siitä, että kaikki ei ole kunnossa osui oikeaan.

Vauva ultrattiin ja aivoista löytyi kaksi kystaa, pää oli viikkoihin nähden liian pieni ja oudon mallinen. Vahva epäilys 18-trisomiasta. Olen menossa huomenna lapsivesipunktioon, josta tulokset tulevat parissa viikossa. Olo on epätodellinen ja murheellinen. Näistä tulee pitkät kaksi viikkoa. 18-trisomiassa vauvan elinmahdollisuudet ovat olemattomat, ja yli 90% kuolee vuoden sisällä. Loput muutaman vuoden sisällä syvästi kehitysvammaisina.

Toivon sydämestäni teille kaikille muille parempia uutisia rakenneultrassa.

Tiinuliini ja pieni, rakas vompatti 18+1

Kiva lukea ultrakokemuksista =) Meillä se etappi on huomenna (rv 20+4). Ei jännitä yhtään, mut odotan kyllä innolla. Näin unta, jossa olin 4d-ultrassa, ja näin kuvaruudulta pienokaisen, joka leikki sellaisen nalle-maton päällä. Lääkäri vaan selitti, et se matto oli tietokoneella tehty lavaste, jotta se sikiön ympäristö näyttäis todellisemmalta :LOL:

Kestovaipoista on ollut puhetta. Me aijotaan kestoilla! Tulee halvemmaksi ja on ympäristöystävällistä. Enkä ymmärrä miksi ne on joidenkin mielestä vaikeita käyttää. Jos osaa pukea lapselle vaatteet, niin osaa sille ne vaipatkin laittaa ;) Meillä ei mieskään onneksi ollut ennakkoluuloinen, vaan otettiin yhdessä asioista selvää, ja kumpikin päädyttiin siihen, et kestot on parempi vaihtoehto. Toki ostetaan varulta valmiiksi yks paketti kertiksiäkin, jos ei vaikka ole kerinny kuivaa pestyt vaipat.

Nyt kun vappu tulee, niin uskallatteko juoda simaa? Onko joku kysynyt ihan neuvolasta asiaa? Ei viitsisi itse sinne soittaa ja pelkästään kysyä, et saako juoda simaa. Pitäis huomenna panna tulemaan, jos aikois vapuksi valmista.

Shuri ja Onni-Ilona 20+3

Voi Tiinuliini, koita jaksaa murheen keskellä! :hug:

Katrin83, sullekin piti vielä kommentoida, että itse olen ottanut seuraavaksi "välitavoitteeksi" raskausviikon 26. Tuolla viikolla tai sen jälkeen syntyneistä keskosista yli 50% jää henkiin. Itsestä tuntuu tosiaan helpommalta jakaa tää raskaus osiin, ja keskittyä aina sinne seuraavaan vaiheeseen selviämiseen =)

Voimia Tiinuliinille :hug: .

Mekin käytiin eilen ultrassa. Valitettavasti myös meille tuli vähän huonoja uutisia. Kaikki oli muuten ok. Elimet normaalin kokosia ja muotoisia. Mutta kätilö katseli pitkään munuaisten takana olevaa tummaa läikkää. Sanoi heti, että näyttää kuvia lääkärille ja soittaa sitten jos jotain on. Rauhoitteli kuitenkin siinä tilanteessa, että kun veikkasi tyttöä, niin olisi munasarja jonka ultra vaan näyttää niin tarkasti. No, kuitenkin iltapäivällä sieltä äitipolilta sitten soitettiin ja nyt jatkokontrolliin ensi keskiviikkona. Ei osannut tai halunnut mulle veikata mitään. Odottavan aika tuntuu nyt todellakin pitkältä kun ei tiiä onko kaikki hyvin vai ei...
No, aika näyttää. Pitäisi vaan olla stressaamatta. Yöllä kuitenkin huomasin , että huoli puski uniin asti.
Muuten mitat kuulemma ok. Kasvaa tasaisesti. Ja kovasti siellä liikuttiin kuitenkin :).

primrose 21+1

Tiinulille ja Primroselle kovasti jaksuja huolien keskelle! :hug:

Siman juomisesta oli juttua, ja miä ainakin olen juonut sitä huoletta jo esikoista varttuessa sekä nyt. Tänään pullotin ekan omatekemän simasatsin, ja viikon kuluttua saadaan maistella jo niitäkin. Mikä siinä simassa voisi olla haitallista? Alkoholia siinä saattaa olla erittäin pieni määrä (kaupan simassa max. 0.7%), mutta muutenhan simaan tulee vain vettä, sokeria, sitruunaa ja pieni pala hiivaa? Tosin miä saan simasta ihottumaa aika herkästi, kun oon sitrushedelmille allerginen, mutta se ei silti estä juomasta sitä :ashamed:

(.) Masu on pullahtanut miun mielestä jo aika hyvin esiin, eikä tuota enää paljon voi piilotella. Rakenneultra on 4.5. ja seuraava neuvola 11.5., joten odottelua, odottelua. Vauva potkii jo melkoisen tuntuvasti masussa, ja varsinkin iltaisin tuntuu villiintyvän, aivan kuten esikoinenkin aikoinaan.

Jonspe ja Lilliputti 19+2

Tiinuliinille kovasti voimia! Primrose, toivottavasti se ei ole mitään. Voimia myös sinne!

Miksi ei simaa vois juoda? Sima on mun lempparijuomia vapun aikaan ja ajattelin, että kestän vapun sitä lipittäen, kun muut ryyppää ympärillä :D paljon simaa ja munkkeja (ja lisäkiloja) ni hyvä tulee :D Höh, jos nyt en voi toteuttaa hurjia vappusuunnitelmiani...

Mä näin viime yönä unta, että kirjoitin naamakirjaan meille tulleen tyttären, joka painoi jotain kaks kiloa :D Tosin sitten näin uutta unta poikavauvasta, että ei nyt ihan voi vielä ennustaa unien perusteella, kumpi olis tulossa.

Rakenneultra jännittää, vielä kaks viikkoa! Nöpö on nyt kyllä alkanut liikkua enemmän ja voimakkaammin, eilenkin antoi tulla potkusarjoja. Tänään on ollut hiljaa mutta en vielä joka päivä liikkeitä tunnekaan ja se on neuvolan mukaan aivan normaalia tässä vaiheessa.

Sannimarja ja Nöpönen 18+4

Jaksamista Tiinuliini ja Primrose :hug: voi että tuntuu pahalta lukea tällaisia ikäviä juttuja :(

Minäkin otan tuohon simakeskusteluun sen verran kantaa, että minunkaan mielestäni ei ole mitään syytä miksei sitä voisi juoda. Alkoholia siinä ei ole juuri ole sen enempää kuin esim. kotikaljassakaan ja toisaalta kyllähän myös monet raskaana olevat juovat lasin viiniä ruoan kanssa ainakin keskieuroopassa, eikä siellä käsittääkseni ole syntynyt yhtään sen enempää sairaita lapsia kuin täälläkään sen vuoksi ainakaan.
Tuo viinin/siiderin juonti on nyt sitten taas toinen juttu ja aiheuttaa mielipiteitä varmasti laidasta laitaan, niinkuin tupakointikin raskausaikana, että eipä niistä nyt sen enempää :)

Täällä aika vaimeasti vieläkin liikkeitä tuntuu, mutta sen verran kuitenkin että kyllä tuolla vatsassa jotain tapahtuu. Varsinkin iltaisella tai ruoan jälkeen pieni vähän villiintyy tai siltä ainakin tuntuu.

Pelottaa vähän tuo rakenneultra, vaikka sinne yritänkin mennä avoimin mielin. Meillä on näköjään aika samana päivänä Jonspen kanssa eli 4.5. Sitten onkin viikkoja jo kasassa huimat 21 :) Kai se vaan täytyy mennä päivä kerrallaan ja ottaa kaikki vastaan sellaisenaan kuin tulee eikä murehtia liikaa etukäteen..

Kazzie ja pumpum 19+3

Sympatiat Tiinuliini ja Primrose :hug:

Meillä on rakenneulta ensi tiistaina, vielä en ole sitä alkanut jännittämään, mutta luulen, että siinä hieman polvet tutisee vuoroaan odottaessa.

Kävin kirppikseltä etsimässä vauvanvaatteita. Mulla oli tarkoitus 'vaan vähän kattella' ja päädyin ostamaan ison säkillisen bodyja, potkiksia, kestovaippoja jopa talvipuvun. Kaikissa hinnat 0,50-2e. Tuli ihan sellainen olo, ettei noin pienen vauvan käyttövaatteita ole mitään järkeä ostaa uutena, kun niiden käyttöikä on nin lyhyt, ettei niissä käytön jäljet oikein näy.
Ostan sitten vaan jotain muutamia ns. parempia vaatteita kun sukupuoli selviää. Sellaisia kyläilyvaatteeita.

Samalla varasin meille kirppispöydän, että saadaan alta kamaa pois, jotta vauvan romppeet mahtuu :D

Kestovaippoja meilläkin tullaan suosimaan, esikoisella käytin niitä ja en ymmärrä mikä niissä on muka suuritöistä. Pesukonehan ne pesee =)

Moi!

Ihan kylmät väreet meni lukiessa Tiinuliinin huonoja uutisia. :'( Paljon tsemppiä ja jaksamista sinulle!

Myös Primroselle tsemppaukset ja jaksamista kontrollin odotteluun!

Mulla itsellänikin on usein mielessä että onkohan masussa kaikki hyvin, kun vauva ei liiku juuri yhtään. Pieniä töytäsyjä tunnen välillä, mutta en todellakaan joka päivä. Esikoisesta aloin tuntea liikkeet rv 17+ ja kakkosesta jo rv 13+. Huomenna tulee tuo 17 viikkoa täyteen, joten sen takia huoli on kova, koska liikkeet niin olemattomia. Ja rakenneultra jännittää melkoisesti. Kolmisen viikkoa pitäisi vielä jaksaa odotella ultraa, mutta onneksi sitä ennen on vielä neuvola jossa pääsen kuulemaan sydänäänet. =)

Mäkin täällä kummastelen mikä siinä simassa on sellaista ettei sitä voisi juoda? Joten ei kun simaa ja munkkia nasuun vaan! :LOL:

Täällä onkin aika monta tuttua noista muista pinoista! Moi vaan Aplo, Wandii, ja Hyväsetti! Olikohan muitakin.... :whistle:

Nyt meen esikoisen kanssa syömään.

marza ja sintti rv 16+6

Tiinuliini ja Primrose isot jaksamis halit teille! :hug:

Omaa napaa vähäsen: kävin eilen lääkärineuvolassa ja muuten kaikki oli hyvin, mutta pissasta löytyi sokeria. +2 se näytti eli aika paljon. Nyt mä sitten joudun jo ens viikon keskiviikkona sokerirasitukseen vaikka oikeesti se ois ollu vasta joskus rv26. :/ No toivottavasti ei olis siinä nyt mitään, muuten joutuu ruveta tarkkailemaan niitä sokereita. Neuvolan täti ihmetteli sitä kun ei tuosta esikoisesta ollut sokerirasituksessa mitään ja sokerit oli koko ajan normaalit. Kuulemma outoa. :|
Niin ja mun pitäs odotella vielä 2,5 viikkoo rakenne ultraa, se ois meillä 11.5.

minä ja Rosinarusina 17+5

Tiinuliini :'( :hug: Toivotaan vielä kovasti parasta. Jaksuja koko perheellenne :hug:

Primrose :hug: Jaksuja sinne myös epäselvään tilanteeseen.

Minulla oli myös neuvola tänään. Kaikki arvot hyviä. Hb vähän laskussa ja paino hyvässä nousussa :) . Arvasin, että painoa alkaa nyt kertyä, kun suppareiden takia on liikut minimissä. Toisaalta saa kertyäkin, kun imetys imee mut aina niin kuiviin.

Esikoinen oli mukana reissussa ja innoissaan kuunteli sydämmen sykettä sekä katseli vauva touhuja ultran näytöltä. Ultrassa näkyi viikkoja vastaava vilkaasti liikkuva poika vauva. Jännä jos todellakin tulokas on poika kahden tytön jälkeen. Vaikka eipä sillä sukupuolella mitään väliä ole. Ainut mikä vähän huolettaa on, että istukka on kovin alhaalla. Ihan varmaksi ei th osannut sanoa onko kohdunsuun päällä. Rakenneultrassa viikon päästä sitten katellaan tarkemmin. Voihan se vielä nousta. Sitä vaan mietin, kun mulla on aiemmissa raskauksissa paikat kypsyneet ja auenneet jo viikkoja ennen la niin tämä ei varmaan ole hyvä yhdistelmä, jos se istukkakin on sielä kohdunsuulla.

Piti tilata jo läjä poiakvauvan vaatteita :heart:
-Poni 19+2

Yhteistyössä