Syyskuun tulokkaat 2010 **** Huhtikuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!)

dask: Kun vauva syntyy esikoinen on 1v 8kk. Meidänkin esikoinen on aika vilkas, mutta tykkää olla kaikenlaisessa kyydissä (kävelykärry, lumikola yms.. :) ) Luulen että tykkäisi myös siitä seisomalaudasta. Tykkää myös kävellä pitkiä matkoja ihan itse ulkona jo nyt. :) Meillä olisi myös hankaluuksia tuplarattaiden säilytyksessä. :/

terkuin minä ja Rosinarusina 15+6 (ja huomenna poksahtelee :D )
 
Heippa taasen! :wave:

Täälläkin pahoinvointi jatkuu,joten sympatiat kaikille saman asian kanssa painiville. :hug: Ei oo onneksi tarvinnut oksentaa,mutta huono olo on päivittäin,mutta joka päivä ei tarvi ottaa enää pahoinvointilääkettä,joten parempaan suuntaan menossa.Ruoka maistuu jo ja silläkin pystyy vähän torjumaan pahoinvointia.Maanantaina pitäis mennä töihin kahden kuukauden tauon jälkeen ja vähän jännittää,kuinka se sujuu.Työni on kuitenkin sen verran hektistä,ettei siitä niin vaan lähdetä kakomaan,eikä taukoja pidetä.
Tänään olin reilun tunnin kauppareissulla ja selkä huusi heti hoosiannaa ja alapäässä kauhee painontunne,joten tiedä sitten miten töissä sujuu.Toivottavasti hyvin! :) Niin ja päänsärkykin on ruvennut vaivaamaan taas.Että ei mitenkään hehkeetä tää oleminen ole.
Eilen oli neuvola ja kaikki oli hyvin,sykkeet löyty ja liikkukin kovasti doplerin alla.Verenpaineet hyvät ja pissa puhda,paino lähtenyt vähän nousuu.Vielä en liikkeitä itse tunne,varmaankin koska istukka nyt on etuseinässä.
Tuli vähän omanapanen kirjotus,sori... :ashamed:
Mukavaa viikonloppua kaikille!! :wave:
 
Neuvolassa on taas käyty. Kohtu oli kasvanut normaalisti ja sikiön sydänäänet saatiin kuulumaan heti ja selkesti. Syke oli keskimäärin sama kuin viimeksi eli 140 lyöntiä minuutissa. Mun verenpaine oli hyvä, samoin hemoglobiini, ja painoa kertynyt normaalisti. Kysyin myös sen down-riskiluvun nyt ja se oli 1:46000. Nyt kun olen ollut niin oireetonkin, niin tuntuu jotenkin hassulta se miten kaikki menee just niin ku pitää. Melkein liian täydellistä ollakseen totta...

Lueskelin tänään Vauva -lehteä, ja siinä heräsi monenlaisia tuntemuksia. Ensin ajattelin, ettei millään malttais oottaa saavansa sen oman ihanan nyytin syliini. Sit alkoi jotenkin hiipiä taas mieleen ne pelot, että entä jos me ei sitten pärjätäkään lapsen kanssa. Jos se sairastelee paljon, nukkuu huonosti, syö huonosti... Huonokuntoista isoäitiäni lukuunottamatta meillä ei ole ketään sukulaista yli 200 kilometriä lähemäpänä, ja suurin osa asuu Turussa (oisko Turun ja Oulun väli joku 700 km). Yhdet hyvät ystävät asuvat tässä lähellä, mutta he ovat hyvin kiireisiä aina... Lohduttelen itseäni ajattelemalla, etten varmasti ole ainoa tulevan arjen pyörittämisestä huolehtiva, enkä myöskään ainoa, joka siitä kuitenkin selviää. Näyttäähän teitä arjen selviytyjiä olevan tälläkin palstalla vino pino =)

Shuri ja Onni-Ilona 18+5
 
Täällä on kärsitty liitoskivuista ja kasvukivuista, välillä niinkin paljon, että olen ollut miltei liikuntakyvytön. Rinnoista tulee nestettä yleensä suihkun/saunan jälkeen, eilenkin ihan kunnolla tiputteli, varmaan täytyy hankkia liivinsuojia,ettei tule paidan läpi julkisilla paikoilla.

Rakenneultra olis viikon päästä maanantaina, ei malttais odottaa.

MaybeSomeday ja OnniWilhelmiina 19+1 (mies kutsuu vauvaa nykyään lisänimellä Wilhelmiina) :heart:
 
Moikka!

Hurjan paljon tullut taas tekstiä. Saas nähdä muistanko kommentoida kaikkea, mitä ajattelin.

Jaksamisia kaikille pahoinvoinnista edelleen kärsiville :hug:

Ihanaa, että jollain ollut jo rakenneultra. Aika pitkällähän me jo ollaan!

Tuplarattaista Me aiotaan ehdottomasti hankkia tuplat. Ikäeroa tulee tasan 1½ vuotta, joten kyllä niille käyttöä tulee. Itse olen kova lenkkeilemään, ja en usko, että tyttö vielä siinä vaiheessa jaksaa kävellä pidempiä matkoja tai seisoa laudalla.
Vaihtoehdoiksi olen miettinyt Carena Double Swingejä tai Emmaljungia.
Dask, kerroit noista Nitro Cityistä. Meillä on myös samat rattaat käytössä ja on kyllä aivan ihanat menopelit. Kulkee kuin unelma ja tosi näppärästi saa suuntaa vaihdettua kääntyvien etupyörien ansiosta.
Aluksi ajattelin, että nuo samat sitten tuplaversiona meille syksyllä, mutta olenkin tullut vähän toisiin aatoksiin. Vähän syvemmässä loskassa on nimittäin tosi vaikea työntää eteenpäin. Muutaman kerran olen joutunut pahoista kohdista vetämään vaunuja kun etupyörät upposi niin pahasti sinne loskaan :/ Niin rupesin miettimään, että minkälaista vieläkin isommilla vaunuilla talvella on tuolla kulkea. Siksipä ehkä kallistutaan noiden city crossien puoleen, kun niissä ne isot renkaat. Tulipas pitkä sepustus rattaista!

Primrose Olipas kivoja uutisia sulla sokerirastituksesta! Tosi ihanaa kun saa nauttia raskaudesta, eikä koko ajan vahdata syömisiään. Toivottavasti myöhemminkin arvot ovat kohdallaan :)
Itselläni arvot ovat pysyneet tosi hyvinä. Ainoastaan kaksi kohonnutta arvoa ihan ekana viikkona kun rupesin mittailemaan. Olen jopa vähän uskaltanut herkkuja syödä. Niidenkin jälkeen kun olen mitannut, arvot ovat pysyneet sallituilla rajoilla. Eli tosi positiivisen mielin olen, kun olen niin hienosti saanut sokrut kuriin.

Painonnoususta Ei edelleenkään ole paino noussut. Mulla ois sellainen tavoite, että jos pystyisi pitämään tämän painon tuonne 20 viikolle asti samassa ja sitten vasta alkaisi kerryttämään painoa :D Eli vielä vajaa kuukausi jäljellä. En viitsi kamalasti sitä kerryttää kun kummiskin on tuo raskausdiabetes. BMI itselläni vajaa 25.

MaybeSomeday Mulla alkoi viime raskaudessa tissit vuotamaan viikolla 20. Ei sitä maitoa kyllä paljon tullut, muutamia tippoja suihkun jälkeen. Liivinsuojia aloin käyttämään lähempänä 30 viikkoa.
Nyt olen huomannut muutamana kertana lenkin jälkeen oik. puolen tissin kohdalla ollut aika iso läntti märkää. Ilmeisesti maitoa, en tiedä mitä muutakaan se olisi :eek:

Shuri Juu, ihan normaaleja mietteitä nuo ovat. Itsekin mietiskelin ekassa raskaudessa, että miten sitä tulee pärjäämään ja jossain vaiheessa jopa ajattelin, että olikohan tämä nyt viisas päätös sittenkään. Jotenkin sitä vaan pelotti tuleva, kun ei tiennyt yhtään, mitä pitää tulevan.
Mutta tosi hyvin ollaan pärjätty ja siksipä tämä toinenkin on jo tuloillaan :D

4d-ultrasta Ei varmaankaan aiota mennä, ei menty ekastakaan. Toisaalta kyllä ihan kamalasti tekisi mieli mennä, jos ei saa tietää sukupuolta rakenneultrassa. Mutta kun se on ihan kamalan kallista puuhaa. Taitaa jäädä siis menemättä.

Liikkeet tuntuu jo päivittäin ja vatsa kasvaa mukavasti. Rakenneultra minulla vasta 10.5. Sinne asti pitäisi malttaa odotella. Lääkäri minulla on 19.4 joten ehkä silloin ultrataan myös, saa nähdä.

Aplo ja Pikkutyyppi 16+4
 
Jospas sitä kuulumisia tännekin rustailis ....

Täällä kans on alkaneet nuo liitoskivut olla joka päiväisiä yön jälkeen on hyvä olla mutta heti kun on enemmän liikkeellä niin alkaa vaivaamaan vielä kuitenkin ohan siedettäviä .... Mulla oli myös ensimmäinen suonenveto jalassa yöllä saa nähdä alkaako vaivaamaan enemmänkin :(

Liikkeitä tuntunut nyt jonkinaikaa =) ja massukin alkaa pyöristyä hiljalleen!!!

Tuo 4D kiinnostaisi kovasti ja täytyy kysyä jos sitten rakenneultrassa vois ainakin vilkaista pikkuista kun se mahdollisuus siinä laitteessa kerran on... taitaa muuten olla liian kallista...Rakenneultra meillä vasta 11.5 vielä saa odottaa sitä.

Huonoaoloa välillä muuten olot paranemaan päin kun väsymyskään ei enään niin vaivaa...

Tälläistä tänne

unikeiju+sisu 17+0

 
Hei taas
Eilen oli rakenne ultra ja kaikki oli niinkuin näille viikoille kuulukin :heart: Mä olen vielä menossa 4d ultraan ihan vaan oman mielenrauhani takia.
Olo on loistava ja maha pullahti tässä parinpäivän aikana oikean vauva mahan alun näköiseksi eli ei näytä enää miltään ylimääräiseltä alamaha makkaralta :LOL:
shuri Kyllä sä varmasti pärjäät vauvan kanssa usko pois =) Mä olen kanssa miettinyt omaa jaksamista neljän kanssa mutta uskon, että kaikki järjestyy kun ei ole vaihtoehtoja.
Kesä kuumaa odotellessa cinnamo ja pikkuinen tasan 20 poks
 
Koska pahoinvoinnin voi turvallisesti julistaa helpottaneeksi/loppuneeksi? :) Tuota jälkimmäistä sanaa taidan uskaltaa käyttää vasta synnytyksen jälkeen :D Jokatapauksessa mä luovuin tänään juhlallisin menoin keksipaketista sängyn vieressä, koska nyt on mennyt melkeen kaks viikkoa oksentamatta ja selviän jo sillä, että meen ekana herättyäni jääkaapille juomaan mehua. Mehulasia ei siis tartte enää varata sängyn viereenkään! Muutenkin olo on selkeästi helpompi aamuisin eikä oo edes yököttänyt moneen päivään. Jipii! *Tuuletusta* Selvisin yövuoroistakin oksentamatta, pidin niitä ns. viimeisenä koetuksena ennenkuin uskallan oikeasti sanoa pahoinvoinnin helpottaneen. Tsemppiä muille asiasta vielä kärsiville, on se näköjään mahdollista, että olo paranee :D

vauvatoive10, mä en kyllä havainnut mitään yhteyttä foolihapolla ja pahoinvoinnilla. Unohtelin nimittäin vitamiinien oton välillä ja siltikin oksensin enkä mitenkään voi sanoa, että noilla kahdella ois mitään yhteyttä. Mun kokemus ei tietenkään poissulje sitä, etteikö noilla olis yhteyttä toisiinsa. Tyhjä maha oli mulla se pahin syy- ja seuraus ja ties mikä. Tai liian täysi maha :D

4d-ultrasta kyseltiin, tuskin mennään. En tiiä kyllä. Ei viitti vielä sanoa, ettei mennä, jos vaikka mieli muuttuukin

painonnoususta, mähän oon napannut itselleni jo viis kiloa ylimääräistä ja syytän tuota kamalaa alkua, mun oma villi länteni. Nyt syöminen on paremmassa hallinnassa ja aluksi panikoin kamalasti painosta mutta nyt oon jo rauhoittunut. Liika stressaaminen ei varmastikaan oo hyväksi. Yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja liikkua jaksamisen mukaan enkä oikein enempää voi tehdä. Nouskoon paino sitten, jos on noustakseen. Yritän ainakin, ettei se hirveästi nousisi mutta ei kai auta, jos sitä märehtii hirveesti.

Rakenneultra on meillä toukokuun alussa. Halutaan selvittää sukupuoli, jos vauva suostuu näyttämään :D

Onko muilla ollut ruoka- tai muita himoja? Mä olen ihan kauhea näiden ruokajuttujen kanssa. Viime viikolla oli pakko saada kaalia, tällä viikolla oon nauttinut suolakurkuista. Kaikista parasta on, kun laittaa keitettyä perunaa, suolakurkkuja ja kermaviiliä yhteen. Suu napsaa joka kerran, kun mietinkin tätä yhdistelmää. Peruna on siis suosikki muutenkin. On ihan taivaallinen tunne, kun saa syödäkseen jotain, mitä on suorastaan himoinnut. Suolakurkuista en oikein koskaan oo välittänyt ennen mutta eräänä päivänä jopa huusin miehelle todella äkäisenä, ettei se saa koskea MUN kurkkuihin! Mies katto vähän pitkään :LOL: sitten piti kyllä vähän jo pehmentää, etten tarkottanu huutaa :D

Sannimarja ja Nöpö 16+6
 
Heips!
Sannimarja täällä kans peruna on ollut ihan ykköstuote, viime raskaudessa oli suolakurkut :) Itse on syönyt ihan himona keitettyjä perunoita, johon päälle levitetään philadelphia-juustoa ja sit kääräistään kinkkumakkaralla ;) Aina kun noita pottuja miettii, niin rupee tekemään mieli,.. taidan lähteä keittämään vielä muutaman iltaperunan :p

Tähdenlento 19+3
 
Meille tulee ikäeroa 1 v 9 kk ja ostetaan tuttujen kautta käytettynä Emmaljungan tuplat. Koska löytyivät näppärästi ihan läheltä,niin en lähde muita pohtimaankaan. Kunnon tukeva peli, jossa isot pyörät ja iso metallinen tavarakori. Koiraperheeseen ei voi mitään kovin heppoista viritelmää ajatella. Matkarattaat mm. on lenkillä ihan toivottomat ton meidän lapparin kanssa :whistle:

Hassua kun ei ole tarvinnut mitään hankintoja kauheasti miettiä. Oli esikoisen kohdalla vähän toinen meininki... Pitää toki hankkia esikoiselle sänky ja vauvan vaatteille lipasto. Mutta on se kuitenkin aika pientä.

Papupata ja Pikkarainen
 
Kiitos kaikille jotka rohkaisivat mua huolissani. Siitä tulee oikeasti parempi mieli kun lukee kannustavia viestejä :flower:

Sannimarja
, just eilen listasin raskauspäiväkirjaan raskausajan herkut TOP 5. Ja näin se menee:
1. suklaa
2. päärynät
3. ananas- ja omenatuoremehu
4. ranskalaiset ja lohkoperunat
5. sipuli

Suklaalle oon ollu aina perso, mut tää himo on ihan ennen kuulumatonta. Kaikkein yllättävintä listassa on sipuli, jota olen inhonnut aivan pienestä lähtien yli kaiken. Ja nyt olen jo kertaallen tekaissut sipulikeiton ja paistettu sipuli sellaisenaan on aivan tosi hyvää :LOL: Sekin on hassua, kun aina olen tykännyt appelsiinimehusta, mut nyt kuvottaa koko litku. Sitrushedelmät sellaisenaankaan ei oikein iske.

Painoa
mulla on edelleenkin tullut vain 1,7 kg. En kyllä ihmettelekään, et noin vähän, ku viime aikoina oon voinu tosi hyvin, eikä paljon muuta malttais tehdäkään ku lenkkeillä koiran kans. Välillä mietityttää, että liikunko jo epäterveellisen paljon, ku 3 krt päivässä tehdään vähintään 1,5 h lenkki. Mut kun olo on vaan mainio koko ajan, niin ei tämä nyt vielä vaarallista voi olla. Ja kävelyhän on muutenkin varsin riskitön liikuntamuoto. Huonojen
polvien takia en juokse koskaan.

Paljon on ollut puhetta tuplarattaista, mut kiinnostais tietää, että mihin yhden lapsen ratasvalintaan porukka on päätynyt? Me aijotaan ostaa Quinny Speedy yhdistelmärattaat uutena. Joitain kestovaippoja ja näitä rattaita lukuunottamatta kaikki muu hankitaan käytettynä. Rattaisiin halutaan panostaa kun tuon koirankin takia niitä tulee varmasti paljon lykittyä.

Shuri ja Onni-Ilona 19+0 *POKS* :D
 
Hei ja mukavaa sunnuntaita kaikille! :wave:

Täällä ollaan nautittu täysin siemauksin ihanista kevät ilmoista ja koiraa onkin tullut lenkitettyä oikein kunnolla. Koira onkin vähän ihmeissään tuon pahoinvointikauden jälkeen että missäs nyt mennään kun ensin en meinannu päästä ulos millään, enkä edes ylös sängynpohjalta ja nyt taas tehdään pitkiä lenkkejä :D

Shuri: noista vaunuista sen verran, että me todennäkoisesti päädytään noihin Akjax big star tai Traper yhdistelmävaunuihin. Vaikuttavat ihan ok hinta/laatu suhteeltaan ja löysin siitä ihanan värin: grafiitti/pistaasi. Tarkoitus oli ensin ostaa ihan käytetyt, mutta päädyttiin sitten kuitenkin uusiin. Itseasiassa meillä meni vähän hassusti niin päin, että mies oli ehdottomasti sitä mieltä että uudet, kun mulle olisi ihan hyvin käynyt käytetyt :D Ja minä kun aina luulin että nuo tavarahömpötykset on joku naisten juttu :p
Noissa hintakin jää tuohon 350 euroon, mikä mun mielestä on siinä kipurajalla. Itse en enempää rahaa ole valmis vaunuihin laittamaan. Jos jollain on kokemuksia tuosta merkistä, niin mielellään otan vastaan :)

Täälläkin alkaa nyt maha hieman pyöristyä, aamuisin sen huomaa kun makaa selällään, niin siitä on tullut sellainen kova kumpu :heart: liikkeitä en oikein vieläkään kunnolla tunnista..
Rakenneultra on vasta 4.5, viikolla 21 siis, joten sitä odotellessa.

Rentouttavaa sunnuntaipäivää kaikille!

Kazzie ja pumpum 17+6
 
Sannimarja: Mullakin jo paha olo helpottaa! Nyt voin melko normaalisti jonnekin klo 18 asti ja sitten iskee paha olo ja kooma. Mut ihanaa, kun voi ees päivät jo olla aika normaalisti.

Oon päässy taas liikunnan makuunkin. Oon käyny kuntokeskuksessa ja vielä pystyny aika hyvin tekemään kaikkee. Viikon 20 jälkeen pitää vissiin noita selälleen tehtäviä liikkeitä rajottaa. Ootteko muut alkanu mitenkään rajottaa liikuntaa? Jotkut "hölskyvät" askellukset mulle tekee vähän pahaa, välillä jopa ihan kävely, mut muuten en oo huomannu, etten vielä pystys tekemään mitään. Ehkä noita sykkeitä tosiaan pitäis alkaa vähän seurailemaan.

Mulla on makeanhimo hävinny raskauden aikana kokonaan. Jokuhan ennustaa, että se on merkki poikavauvasta. Saa nähdä... Mulle maistuu just kans peruna hyvin! Outoa.. Ja kaurapuuro (?), suolaset jutut, jugurtti, hedelmät, mehut.. Oikeestaan kaikki maistuu ihan hyvin paitsi noi makeet, mikä on outoo, koska oon normaalisti aikamoinen herkuttelija. Nyt ees suklaata ei tee mieli.

Paino on mulla vielä lähtölukemissa. Oon aika hoikka, niin maha kyllä alkaa jo näkymään.

Onko muilla alaselkäkipuja ja onko mitään ideoita niiden helpottamiseen? Mulla alko aikamoinen särky viime viikolla...

Nyt lähen pakkaamaan, kun lähetään huomenna miehen kans viikoks etelään. Ihaninta! Sen jälkeen pääsee neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Toivottavasti kuuluu, kun ei oo yli kuukauteen ollu mitään kontrollia enkä tunne liikkeitä, niin vähän epävarmuutta välillä ilmassa.

Mukavaa ensi viikkoa kaikille!
Solete 16+1
 
Mua kiinnostais kanssa tuo vaunuasia! Piti siitä itsekin kysyä mutta aina oon unohtanut. Halutaan myös panostaa vaunuihin muttei kuitenkaan maksaa niistä ihan älyttömiä. Olisin kiitollinen kokemuksista ja ajatuksista.

Ja koska ruoka on lähellä sydäntäni, toinen ruokakysymys, johon kyllä vastattukin jo: onko jotain, mitä ette kertakaikkiaan voi syödä? Mulla on valkosipuli sellainen, oksensin yhteen vaiheeseen aina sen jälkeen, kun olin syönyt ruokaa, jossa on valkosipulia ja ruuat maistuikin jotenkin tosi pahoilta. Meni hetki tajuta, että johtuu tuosta valkosipulista ja nyt oonkin vältellyt sitä enkä tiedä, koska uskaltaa taas kokeilla. Hajukin ällöttää jo. Ennen valkosipuli kyllä maistui ihan erityisen hyvin.

Ai niin ja solete, mulla alaselkäkipuihin on auttanut rauhalliset venytykset ja jumppaliikkeet. Mulla kipeytyi alaselkä yhteen vaiheeseen tosi pahasti, nyt on ollut helpompaa mutta eiköhän selkäkipujen aika oo taas tulossa. Katson liikkeitä erilaisista mammajumppakirjoista, joita lainasin kirjastosta.

Sannimarja ja Nöpö 17+0
 
Heippa taas kaikille!
Shuri ja Sannimarja: Me ostettiin tuolle esikoiselle uutena Jovi air- yhdistelmärattaat. On ollut tosi hyvät, me vielä valittiin kova kantokoppa jolla oli hyvä kantaa nukkuva vauva kolmanteenkerrokseen parvekkeelle nukkumaan jos poika sattui nukkua kun palattiin vaunuajeluilta. Mä kun oon semmonen pelko tyyppi että en olis ikinä uskaltanut jättää lasta yksin ulos nukkumaan vaunuihin vaikka asuimme myös silloin rauhallisella alueella. Vaunuissa on tosihyvät ilmakumipyörät ja ne on tosi kevyet työntää. Lisäksi niissä on hyvä ja tilava metallinen tavarakori johon helposti mahtuu kauppakassit. Tilasimme vaunut orashop.fi:stä, matkahuolto kiikutti vaunupaketin kotiovelle asti. Ensin meinattiin ostaa brion yhdistelmät, mutta onneksi valitsimme nuo Jovit, en ole katunut päätöstä kertaakaan. Nytkin kun toinen on tulossa en noista halua luopua vaan ajattelin että pärjäillään sisaruslaudalla. Päätöstä silloin vielä lujitti se että ne on kotimaista tuotantoa ja Ora valmistaa ne Noormarkussa. Eli jos niihin jotain vikaa olisi ilmeentynyt olisi ollut helppoa asioida kotimaisen yrityksen kanssa ja saada esim. lisä osia helposti ja nopeasti.

terkuin minä ja Rosinarusina 16+1
 
Meillä on esikon kanssa olleet käytössä teutonian fun-yhdistelmät ja ollaan niistä tykätty. Saatiin ne miehen veljeltä ja olivat olleet yhdellä lapsella käytössä. Ilmakennorenkaat oli tosi mahtavat, kun ei tarvinnut pelätä puhkeamista. Ekan ulkoilulenkin jälkeen renkaassa töröttikin aikamoinen oka-piikki ja heti olisi joutunut ilmarengasta paikkaamaan.

Herkkuja on tässä raskaudessa ollut: suolakurkut, punajuurisalaatti, sienisalaatti :p
esikon aikaan himoitsin JÄÄPALOJA! Siis niitä oli aivan pakko saada joka päivä monta kertaa niin, että pureskelin ne palat ja söin :LOL: ja toinen ihmeellinen himo oli liuotin-hajuja kohtaan, ja bensa-asemat olis ollu ihania! No näitäkin himoja ehtii vielä tässäkin raskaudessa tulla, kun muistaakseni nuo alkoivat keskivaiheen jälkeen.

Esikko on edelleen kipeä. Kuumetta ei ole, mutta sitkeä yskä ja limaneritys. kaikki on enemmän tai vähemmän hankalaa... nyt ollaan myös miehen kanssa hieman oireiltu, että flunssa se taitaa meillekin iskeä :headwall:

T. Meripihka ja kirppunen 18+3
 
Kumma kun mulla ei ole ollut mitään erityisiä mielitekoja, tykkään kyllä muutenkin makeasta ja osaan herkutella, ehkä sitä eroa ei vaan silloin huomaa. Sen kyllä huomaa että syö paljon enemmän ja ajattelemattakin monipuolisemmin, vähän kaikkea tekee mieli.

Olen kanssa alkanut miettiä pikkuhiljaa vaunuja ja tuntuu että tulee olemaan tosi vaikeeta päättää mitkä olis hyvät kun on niin paljon mistä valita. Me tarvitaan kyllä tukevat mutta samalla näppärät kun koirien lenkityksessä tulee paljon olemaan mukana ja erilaisissa maastoissa mennään. Täytyy varmaan alkaa pikkuhiljaa hommailemaan muutakin tavaraa, mitään ei olla vielä ostettu.

Nyt alkanut jo vähän liikkeitä tuntua. Omituisia muljahduksia ja hyppelyitä mahassa, aika oudon tuntuista, mutta kiva että jotain tuntuu niin alkaa uskoa että ehkä siellä jotain tosiaan on. :p

Mirot 19+1 :heart:
 
Moikka!

Lukemassa käyn jatkuvasti, mutta kirjoittelu vaan jää......
Omaan oloon ei mitän erityistä, vatsa kasvaa ja nyt on jo muutamalle ihmisellekin asia paljastettu.
Rakenneuä on 29.4., sitä odotellessa. Sukupuoli aiotaan kysyä, mutta ei se kahdesta edellisestäkään selvinnyt kun istui niin tiukasti jalat ristissä.

Vaunuista ja rattaista olette keskustelleet. Mulla on kuuden lapsen kanssa ollut jos jonkunlaista menopeliä, aina oon vaihtanut välillä. Tuplarattaat on olleet käytössä aina, kun aina on ollut pieniä ikäeroja 1v3kk-2v. Mutta sen lisäks täytyy olla jotkut pienemmän rattaat tms., että mahtuu autoon.
Nyt on käytössä carenan double swingit, joihin oon ollut tosi tyytyväinen. Toisella puolella oli alkuun vauvaa varten pehmeä kantokoppa. Näillä mennään nytkin kun vauva syntyy.

Mielitekoja....no kaikki maistuu....roskaruoka varsinkin maistuis. Mutta menee niin suolainen kuin makeakin, kahvia tekee usein mieli, mutta siitä tulee huono olo.
Paha olo vaivaa aamuisin, mutta ei juuri muuten. Jos juon jotakin tyhjään vatsaan, niin se tulee samantien ylös.

Että semmoista tänne. Auringoista, keväistä alkanutta viikkoa.....

Miia ja Kerttu-Inkeri 18+4
 
Aplo Kiitos kommentista rattaisiin! Meillä tosiaan on vielä vähän harkinnassa ne Nitrot, mutta luultavasti kuitenkin päädyn niihin. Asutaan kaupungissa, joten tällaisia poikkeuksellisia talvia lukuunottamatta yleensä tiet on aika puhtaat ja helppokulkuiset.

Mieliteoista Mulla ei ole ollut mitään kummempia mielitekoja tai ällötyksiä. Kahvia voisin tosin juoda litratolkulla, mutta yritän pysyä siinä kolmessa kupissa. Tiukkaa tekee välillä! Tonnikalasalaattia söin eilen ja se maistui ihan taivaalliselta! En ole koskaan ollut mikään suuri tonnikalan ystävä, vaikka aina olen sitä kuitenkin syönyt. Nyt salaatti maistui jotenkin erityisen hyvälle ja hamstrasinkin äsken kaupasta muutaman purkin tonnikalaa =) Muuten on ollut ihan normaali ruokavalio, ehkä vähän enemmän tulee syötyä kun ennen. Aamiaisen (puuro) ja lounaan välillä on pakko syödä välipala, yleensä leipää kahvin kanssa. Aamupuuro mulla ei oikein meinaa pitää nälkää.

Alaselkäkivuista oli puhetta. Mulla hajosi esikoisen odotusaikana alaselkä ihan totaalisesti. Todennäköisesti se johtui heikoista syvistä selkälihaksista. Olenkin nyt treenannut ja venytellyt niitä, että säästyisin pahimmilta säryiltä. Moppaus ja imurointi sai kyllä selän särkemään torstaina, mutta onneksi se meni yön aikana ohi!

Liikkeet tuntuu ainakin melkein joka päivä, pieniä potkuja, jotka erottaa jo ihan selkeästi.

Meillä esikoinen on vihdoin kiinnostunut itse syömisestä. Makaronilaatikko meni oikein mallikkaasti eilen (käsin tosin), ei tarvinnut kuin katsoa vierestä ja tarjota juotavaa =) Lusikalla poika hakkaa pöytää ja lautasta ja vie suuhun, mutta ei vielä osaa ottaa siihen ruokaa. Eiköhän sekin pian tule, kun on kuitenkin kiinnostunut asiasta.

Ihanaa keväistä viikkoa kaikille! =)

-dask ja nro2


 
Täällä ihan samaa kun mitä miia mainitsikin. Jos juo heti aamulla jotain tyhjään vatsaan eikä heti syö, niin tulee kyllä oksennus. Tänään taas tuli tuo testattua. Mä olin jo niin iloinnut, että nyt se on ohi.. Mutta perjantaina ja tänään taas tullu halailtuu pönttöä .. Mutta ihan selkeesti kyl alkaa helpottaa . Ihan ihmettelen kyl sitä suurena ihmeenä kun en siellä sokerirasituksessa oksentanut...:D

Aplo Toivottavasti sun arvot pysyykin hyvinä! Sullakin se dieettihoito? Onneks noista mittaamisista aika äkkii oppii tuntemaan ,että mikä nostaa ja mikä ei.. Ja hyvä, et välillä saa sentää herkutella. Muuten ois tosi tylsää :D...
On kyl tosi ihanaa kun saa huokasta edes hetkeks helpotuksesta noitten sokereitten kanssa! Mutta, pitänee silti tarkkailla, ettei sorru liikaa herkutteluun ja sitten seuraavassa onkin hirveet lukemat.. Mä kyl oon huomannut nytkin niin tarkkaan, että kyl ruokavalio aika äkkii näkyy niis arvois sekä hyvässä että pahassa...No, nyt sitten jännätään sitä seuraavaa! En kyl viel oo varma, et millon se on. Selvinnee varmast seuraavalla kerral neuvolassa..

Liikkeistä: Onko muillakin päiviä , jolloin ei juuri mitään tunnu? Ja toisina päivinä sitten paljon enemmän. Mulla on tosi epäsäännöllisiä nuo tuntemukset. Sitä oikein pelästyy välillä kun ei ole aikoihin tuntenut mitään. Mä yritin muistella, että kuinka edellisessä raskaudessa oli, mutta eihän sitä enää muista :D.. Välillä meinaan tulee tosi napakoitakin potkuja, mutta nyt on ollu pari päivää selkeesti hiljaisempaa. Ehkä se vauvan asento on ollut nyt sellanen, että potkii enempi selkärankaan päin.. On tää jännää, ensin ootti niit liikkeitä. Sitten kun niitä tuntee, niin pitäskin tuntuu useemmin jne... :D Pitää näköjää kehitellä itelle stressattavaa ihan kaikesta...

primrose 19+5
 
Minä myös tykästyin Oran yhdistelmiin niin kuin rosinarusinakin.
Ostettiin siis Oran Taiga 2010-yhdistelmävaunut, harmaamustat ja ovat kyllä aivan ihanat. Mulla oli oikeastaan ainut kriteeri heittoaisa ja näissä vaunuissa se on. Tilasin suoraan Oran nettikaupasta, maksoivat 445? ja samalla tilasin sadesuojan ja hyttyssuojan (tosin vaunuissa oli se integroitunakin mutta onpahan nyt kaksin kappalein). Matkahuolto toi kotiin parin päivän päästä tilauksesta.

Nyt sitten vaan odotellaan vaunuihin kyytiläistä.

MaybeSomeday ja OnniWilhelmiina 19+3 (viikko rakenneultraan!!!)
 
Täällä on taas hirveästi tullu tekstiä sitten viime käynnin.. Tosi monet puhuu vaunuista. Mä en oo ehtiny vielä ajatella asiaa yhtään, vaikka meilläkin tuplien hankinta on varmaan eessä. Ikäeroa kun esikoisen ja tän tulokkaan välillä tulee olemaan aikalailla tasan 1½ vuotta. Esikoinen kyllä kävelee jo tosi hyvin, mutta en usko että tuon ikänen vielä seisomalaudalla pärjää. Varsinkaan kun meillä ei ole autoa ja suurin osa liikkumisestamme tehdään kävellen/julkisilla. Joten jollain tyylillä pitää kummatkin lapset saada kuljetettua. :) Tuntuu vaan vaikeelta tosiaan valita noista monista vaihtoehdoista. Mut on tässä aikaa vielä miettiä.

Mulla viimeaikoina on elämä ollu taas niin hulinaa etten oo ehtiny miettiä koko raskautta. Välillä sit välähtää mieleen että "onkohan se tyttö vai poika" tai muuta vastaavia ajatuksia, ja sillon havahdun että hei meille oikeasti tulee vauva. Neuvolassakin käydessä olin niin ajatuksissani että kun kuunneltiin sydänääniä niin hämmästyin kun ne kuulu! Ja vielä niin selvästi. En vaan ole vielä sisäistäny oikein tätä raskautta. Ja varsinki kun tässä on tapahtunu kaikkea muuta, eikä oo ehtiny ajatella mitään asioita niin tuntuu että olen ihan pihalla koko tilanteesta. Täälläkin kun käy lukemassa ja toiset puhuu tavaranhankinnoista ym, niin mulle tulee olo että herraisä tommosiaki pitäs joskus miettiä, ja minä vaan mietin vieläki että "oikeestiko, minäkö raskaana" :D

Liikkeitä ei ole vielä tuntunut. Mulla onkin kuulema istukka etuseinämässä, joka kai vaimentaa aika hyvin. Tai näin olen kuullut. Ehkä tää raskauskin tästä konkretisoituu kun liikkeet alkaa tuntua.

Mahaa mulla ei myöskään vielä ole. Entinenki maha hävis sairaalareissun ja noron myötä. Tuntuu että entiset vaatteet vaan lököttää päällä. En siis ennenkään ole ollut mitenkään tukeva, enemmänkin liian hoikka. Ja nyt vielä enemmän. Tosin parina iltana on maha pullottanut hieman enemmän kun yleensä, aamuun mennessä se kuitenkin taas katoaa. Vaan eiköhän se sieltä vielä pullahda :)

Meillä on rakenneultra toukokuun puolessa välissä. Aiotaan kysyä sukupuolta melko varmaan. Eri asia sitten selviääkö se, tai pitääkö paikkaansa. Musta tuntuu että sen rakenneultran jälkeen raskaus muuttuu ihan erilaiseksi. Sitä ymmärtää tosissaan että masussa on elämää. Kun nyt tämä on vielä tämmöstä haahuilua ja arvailua, varsinkin ennenkuin liikkeet tuntuu.

Meillä kans flunssaa täällä liikkeellä. Esikoisen hengitys rohisee melkosesti ja nenä vuotaa minkä kerkiää. Kuumettakin on. Sitä hoidellessa menee päivät, vaikka ulkona ois ihana ilma ja aurinkoa. Pitää nyt odottaa että tuo pikkunen toipuu ja sit pääsee taas pihalle. On nimittäin oppinu just kävelemään kengät jalassakin, niin tuo ulkoilukin on saanu ihan uuden ulottuvuuden. Hirveetä vauhtia viilettää pitkin pihaa. :) Sulosta katseltavaa.

Nyt pitää taas mennä kun nuhanenä heräsi. Mukavaa päivää kaikille.

Lynien ja nana 16+2

 
Moikka pitkästä aikaa. :wave:

Eipä oo kauheesti tullut kirjoteltua tänne, jotenkin vaan tulee aina luettua mutta sit ei kuitenkaan kirjoiteltua.

Liikkeistä on ollut juttua. Miulla noita tuntuu päivittäin jo, tosin tuossa pääsiäisen aikaan oli pari päivää ettei mitään tuntunut, mutta sit taas alkoi monottelu. :D Ei vielä mahan päältä kuitenkaan oikein tunnu mitään.

Vaunuista oli kanssa puhetta. Meillä siis ikäeroa tulee tämän viidennen ja neljännen välille 1v 11kk ja neljänne ja kolmannen välillä on 1v 5kk. Nyt meillä on käytössä olleet tuplarattaat, mutta ostin kuitenkin ihan tavalliset vaunut nyt ja nuo tuplat lähtee kaatikselle.
Meinasin että pärjätään noilla ja Manducalla/liinalla sitten talvella. :)
Tälläiset Brio Novat löysin huutonetistä.


Oli kyllä mielestäni hyvät kaupat, kun 250 postikuluineen noista maksoin ja mukaan tuli vielä hoitolaukku, sadesuoja ja pyöränsuojat. Kunnoltaankin olivat melkein kuin uudet.

Joku muukin taisi valitella noita repäisykipuja, miulla ei oo koskaan ollut tälläsiä ihan kamalia. Jos vaikka joudun kyyristymään niin kun nousee ylös niin tekee kyllä tosi kipeää, kiva töissäkin on olla kun joutuu kuitenkin nostelemaan ja kyykkimään. Sattuu tuonne lonkkiin eniten.
Onneksi ei ole enää kun 1,5 kk töitä ja sitten pääsee lomailemaan synnytykseen saakka. Ootan niin kovin että pääsen tuolta töistä pois.

Nyt sitten viettämään siivouspäivää. Ei kyllä yhtään huvittaisi. :|

AngelEyes ja vaava 17+3
 
Lukemassa käyn miäkin ahkeraan, mutta harvemmin enää tulee kirjoiteltua, kun omassa navassa ei hirveästi tapahdu :D

Liikkeitä oon tuntenut etuseinämäistukasta ja taaksepäin kallistuneesta kohdusta huolimatta rv 14+1 asti päivittäin (esikoisen kanssa sama tilanne aikoinaan ja silloin tunsin ekat liikkeet varmasti vasta rv 18+4). Mahan päältä ekat liikkeet tuntui rv 16+5 (esikoisesta rv 20+4), joten aika kova myllääjä miun masussa asustaa. Miehellekin raskaus tuli taas paljon konkreettisemmaksi, kun miun masu on hieman kasvanut ja tuntee jo vauvan liikkeet masun päältä :heart:

Mielitekoja ei suuremmin oo ilmennyt, ja sama oli esikoista odottaessakin. Jääkaappikylmät hedelmät (ja välillä myös kaikki namit) maistuvat erityisesti.

Vaunuina meillä on Emmaljunga Duo Edge (Sport Cryptonite) -yhdistelmät vm. 2008. Ostetaan niihin vaan seisomalauta ja yritetään pärjätä :D Ikäeroa on tulossa n. 2v1kk.

Rakenneultra on 4.5. ja samalla on eka pelkopolikäynti. Huomenna on neuvola, jossa taas puntari pelottaa.. Mutta niitä kuulumisia sitten joskus toiste.

Jonspe ja Lilliputti 17+6
 

Yhteistyössä