Syyskuun Sykkivät Sydämet *TAMMIKUU*

Kaneli87: Mulla on kans noita kyhmyjä. Tuntuvat parhaiten aina suihkun jälkeen. Mulla noita on tullu sillo tällö oviksen jälkeen, mutta nyt ovat raskauden jälkeen jääneet. Epäilisin niitten olevan turvonneita maitorauhasia, mutta ajattelin sit vielä kysästä neuvolassa noista.
 
Memelisa, moikkailen vaan :wave:

Irmeli74, :hug:

Santtu81, tervetuloa joukkoon! :)

(.) Eilen oksensin kerran, mutta muuten oli hyvä olo, kuten nytkin :) Ihanaa, jos pahoinvointi tosiaan helpotti! Kyllä se olikin rankkaa. Nyt täytyy vaan toivoa, että kaikki on hyvin. Edelleen olen vuodoton/tuhruton ja muita oireita sitten riittääkin. Etova olo kyllä myös jatkuu.

*Muoks* Just, kun ehdin iloita, niin oksensin taas aamupalat ja tuli todella huono olo. No, mutta ehkä se tästä :x

innoM + Pulla 8+3
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan lukemassa olen käynyt, mutta en ole uskaltanut vielä kirjoittaa mitään....mutta laitanpas omiakin tietoja vaikka meinasin ensin odottaa alkuraskauden ultran tulokset. Eli Suurperheen äiti....Esikon ja tämän vauvelin ikäeroksi tulisi 19-vuotta :ashamed: Ja kuopuksen kanssa 3-vuotta. Eli ikää mulla olisi 37 ja kahdeksas lapsonen tuloillaan. Laskettu aika olisi n. 13.9 ja rv:t tänään 6+5. Viime lokakuussa oli tuulimuna. Ensi keskiviikkona eli 26.1 Alkuraskauden ultra myös Kaarinassa, niin kuin taisi olla jollain muullakin kyseisessä paikassa. Meillä kun ei neuvoloissa ole sitä ultraa :mad: Nyt vaan toivon että pikkuinen kyydissä olisi mukana ja keskiviikkona sykkeen siellä näkisin. Vaihtelevasti on oireita....mutta pääsääntöisesti helpolla päästään....
 
Viimeksi muokattu:
Muuten, tuli mieleen, monellako teistä on tullut seksin jälkeen verta alkuraskaudessa/aikaisemmissa raskauksissa?

Ja toinen kysymys, oliko teillä vippaskonsteja raskaaksi tulemisessa, esim. mehut, jalat ylös seksin jälkeen, vitamiinit, terveystottumusten saattaminen paremmaksi tms?
Ekaan en oikein osaa sanoa, kun tosiaan ollut pahoinvoinnin yms takia todella hiljaista seksin suhteen. Tänään tuli kyllä sitten taas hommailtua ja sen näkee sitten tuleeko tuhruja/vuotoja. Varmasti jos niitä tulee, niin menen tarkistamaan tilanteen.

Ei tohon paljon konsteja ole tarvinnut, kun tuntuu, että raskaudun "sormia napsauttamalla" (kaksi km kuitenkin), eli aina, kun ollaan annettu lupa tulla, niin olen tullut raskaaksi. Ei siihen ole montaa kertaa tarvittu puuhailua. Nyt, kun mietin, niin jäin ainakin sänkyyn makoilemaan seksin jälkeen, joten siinä voi olla ainakin yks konsti?

(.) Hieman helpottaa jo olo :) Väsyttää vain kauheesti. Huomenna labraan, jossa veri/pissakokeet! Tiistaina neuvolalääkärille heti aamusta.

innoM + Pulla 8+3
 
R-M
Heippa vaan kaikille! :wave:

Vippaskonsteista, ei meillä ollut yhtään mitään konsteja, muuta kuin se itse pupuilu! :D Oletetun oviksen aikoihin puuhasteltiin melko tiuhaan juurikin tuolla tokalla yk:lla jolla tärppi kävi. Ekassa kierrossa en vielä ees ajatellut liiemmin mitään semmosta että millon kantsii hommailla kun tulee-jos-on-tullakseen-asenteella lähettiin koko hommaan. Plussasinkin kyllä sitten paaaaljon aiemmin mitä olin odottanut. :)

Huiiii, huomisaamuna varhaisultra. Jänskättää melkoisesti!!
 
Moikka taas :wave:
Edelleen ollut hiljaiseloa, koska nukun noin 90% ajasta jolloin en ole töissä... :ashamed: Myös näin vapaapäivinä, olen siis ollut hereillä varmaan kolme tuntia tänäänkin. Loppuajan nukkunut.. Onneksi noi vanhemmat lapset on jo 4 ja 5 vuotiaat, eli omiaan tuolla leikkii ja askartelee. Ja ekaa kertaa ikinä mun mies on alkanut omatoimisesti tekemään kotitöitä ja laittamaan ruokaa. Tai kai se vaan on todennut että jollei se niitä tee, niin ei kukaan.. :kieh:
Tänne oli tullut paljon uusia :wave: tervetuloa! Ja tuttujakin tuolta kolmannesta haaveilevien puolelta =)
Muuten kun tuossa gallupissa kysellään seulonnoista , niin meinaako se siis normaaleja ultria (2kpl) vai jotain extra lapsivesi-tutkimuksia tms..? Ja joku kyseli seksin jälkeisestä vuodosta . Me ollaan kans oltu aika hiljaiselolla makkarin puolella, mutta kaksi kertaa ollaan hoidettu hommat plussaamisen jälkeen. Molemmilla kerroilla on tullut sellaista vaaleenruskeeta vuotoa, tai siis se sperma joka valuu ulos on sen väristä. En usko että on mistää vuodosta siis kyse, vaan ns. jäämistä joita sinne on jäänyt. Mulla on tullut tollasta ennen raskauttakin seksin jälkeen vaikkei ollut menkat silloin. Ja ei siis mitään punaista tai veristä, vaan vaaleenruskeeta.
Mitäs muuta piti kommentoida.. ? Ai niin piti kysyä teiltä joilla myös jo aiempia raskauksia takana: muistatteko sen ajan milloin alkoi tuntea sen kohdun kasvun kun makasi selällään? Siis kun ensin tunsi sen noin mandariinin kokoisen pallon tuolla häpyluun yläpuolella ja sit se olikin jo appelsiinin kokoinen jne?? Kun mä en millään muista millä viikoilla sen alkoi tuntea? Kysyin mun siskolta (se on mua 1kk pitemmällä raskaudessa ja sillä kyseessä toinen lapsi) ja sekin sanoi muistavansa sen edellisestä raskaudesta, mutta ei tunne vieläkään sitä tällä kertaa. Nyt siis kuitenkin enemmän hänellä masun alueella "ylimääräistä" ja epäilikin ettei siksi sitä tunne. Ekalla kerralla oli hoikka. Mutta ei siis tunne vielä sitä ainakaan, enkä siis mäkään (tuskin pitäiskään näillä viikoilla..) Kertokaahan jos joku muistaa? Tai jos joku teistä pidemmällä olevista tuntee sen jo?

Kerran vielä, rv 6+5
 
Viimeksi muokattu:
Vuodoista seksin jälkeen: viimeksi ollaan harrastettu plussauspäivänä eli aika kauan sitten :ashamed: Mutta silloin tuli vähän vaaleanpunertavaa-rusehtavaa tuhrua. En ollut siitä huolissani, koska se on mulle muutenkin seksin jälkeen aika tyypillistä. Tosin pillerit jätettyäni kierron puolivälissä ei vuotoa koskaan tullut! Raskausaikana pieni vuoto seksin jälkeen on kuulemma tosi tyypillistä, limakalvot on herkät ja erittäin verevät. Ei olla uskallettu kuitenkaan harrastaa kun mulla tuli viikko sitten ihan muuten vaan sitä tuhruilua!

Meilläkään ei ollut mitään vippaskonsteja käytössä. Raskauduin kolmannella kierrolla pillerien lopettamisen jälkeen, ja toki pupuilut osui aika lähelle ovista ihan senkin takia että mua panetti ihan pirusti silloin (ja sattui vielä viikonloppuunkin). Mutta ovispäivänä ei seksiä harrastettukaan, sen tiedän koska testasin ovistestillä plussan vasta seuraavana päivänä seksistä. Eli ihan joka päivä ei välttämättä tartte pupuilla ja silti voi tärpätä!
 
Kiitoksia uteliaan kysymyksiin vastailuista :) ei meilläkään ollut mitään kikkakolmosia raskautumiseen, kolmannesta kierrosta tärppäs myös ja samat elämäntavat oli ku ennenkin.
Täällä on vielä syömiskyky tallella, mutta jotkut ruoat etoo. Maha kipuilee, mutta luumut auttoivat pahimpaan mahan kiertämiseen :D Nivuskipuja on myös, mutta toisaalta mulla on vatsa- ja reisilihakset jumissa eiliseltä valmennustunnilta, joten voi olla sitäkin :D

Mitäs muuten harrastatte vapaa-aikana? (kyselyikä... :ashamed:)
 
Zophie, kiva kun pidät keskustelua yllä. :p Käsityöt on ihana ja rakkain harrastus, tosin taidan joutua lykkäämään oman ompeluhuoneen remontoimista itelleni nyt tässä jostain kumman syystä... Kaikenlaiset käsityöt, ei vaan ompelu vaan myös neulominen, virkkaus ja kaikki mahdollinen.

Joku kysyi joskus aiemmin siitä miehelle kertomisesta. Taisin olla vähän julma, mutta pistin sille kuvaviestin plussatikusta ja mukaan tekstin "Taidetaan hankkia se tila-auto". ;)

Nyt mieskin on jo vähän rentoutunu vauvauutisen suhteen ja ollaan todettu, että sitten on ainakin lapsluku täynnä jos tässä nyt sinne saakka päästään. Tosin vieläkään ei oikeestaan mitään isoja raskausoireita ole, jos ei järjetöntä väsymystä ota huomioon. Tomaattia ja omenaa söisin vaikka kuinka, enkä kyllä sitten paljon muuta. Paitsi tosi suolasia juustoja, halloumia ja fetaa esim..

Ootteko kuinka jo muutellu elintottumuksianne/aiotteko muuttaa? Lähinnä liikuntaa ja ruokapuolta meinaan.. Mä en kyllä ole kauheesti kattonu, mitä suuhuni oon laittanu, tarvis varmaan kohta vähän himmata noita annoskokoja. Toivon vaan, että tää on pieni ja simpsakka niin kun isoveljensäkin syntyissään.

Miettiikö kukaan muu synnytysä jo nyt? Oon varmaan outo, mutta en (jaksa?) ajattele vielä raskautta ollenkaan, vaan sitä synnytystä. Heh, yritän varmaan vielä pehmitellä tätä tulevaa raskausaikaa ja jotenkin alitajuisesti keskityn vaan siihen palkintoon.

Mutta nyt nukun pystyyn, kauniita unia arvon rouvat ja neidit!

p.s. Kun joku joskus tuota listaa päivittää, niin mä synnytän TAYSissa. Ja tää on varmasti poika, kun on yhtä laatua lähdetty tekemään, niin ei kai sitä samoilla vehkeillä toista tuu. ;) Oon väsy...
 
Moikka moi!
On ollut aika hiljaiseloa mun osalta. Väsyttää niin kauheasti. Pitää nukkua aina ku pystyy. Tyttökin vaan pahentaa tätä väsymystä kun on alkanut heräilemään öisin jopa 5 kertaa. huoh! Mutta tervetuloa kaikille uusille munkin puolesta=)

Noopu: Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkä selkä eli mulla ei näy missään. Edellisessäkin raskaudessa kävin viikolla 30 turkissa lomalla eikä mulla ollut mitään lääkärintodistusta. Kyllä ne virkailijat tiskillä kyseli että oonko raskaana mut totesin olevani vain läski:p

Oonko muuten ainoa joka ei syö mitään vitamiineja? Pitääköhän mun lähteä käymään huomenna apteekissa?!
Eka neuvola 2.2 ja ultra joskus sitten ku tuo neuvolatäti saa sen varattua. Mä inhoan meidän neuvolantätiä, on sama kuin tytölläkin. Ei osaa mitään muuta tehdä kuin arvostella tai olla sairaslomalla.
 
Vippaskonsteja: ei käytetty ihan ns ovulaation määrittämisellä vaikka en ihan tarkkaa sitäkää tienny.

Harrastukset: mulla ei oo oikeee muuta kun toi lasten kanssa ulkoilu ja lenkkeiily aina kun ehtii. sit netissä roikkuminen. :) Nyt ku oli taas viime viikkko kiireinen ku kaikkia asioita oli nii ei ehtiny lenkille pahemmin nyt ällä viikolla taas yritettävä mut on pakkasta saa nähhä pääseekö...

jaahas iltaisin palelee ihan sikana.... voi kun tulis pikaisesti viikkoja täytee niin pääsis neuvolaa ja ekaan ultraan.

KEILLE KAIKILLE tää raskaus jää viimeiseksi?? mulle jää ja mun vanhemmat ei usko sitä :LOL:

kaneli ja pallero 5+2
 
Katie8, jos syöt monipuolisesti, niin ei tarvitse syödä muuta kuin D-vitamiinia. Se on suositus.

Meilläkään ei käytetty mitään erityisiä apukeinoja, mutta kyllä meillä menikin 15 yrityskiertoa ennen plussaa. Hiukan meinasi jo usko loppua.
Jos kaikki nyt loppuun saakka hyvin menee, niin tämän murusen myötä meidän perhe on täydellinen ja valmis.

Kerran vielä, mä luin jostain että 7-8 viikolla pitäisi kohdun olla noin appelsiinin kokoinen, mutta itsekään en tunne vielä mitään kummempia kasvuja. Tosin mahamakkara aika hyvin vaimentaa :whistle:

Missähän mun turvotus on? :eek: Aiemmissa raskauksissa maha on ollut kuin pallo näillä viikoilla. Ruokavaliolla toki voi olla osuutta asiaan. Rinnat ja kainalot tosin ovat arat ja väsyttää, ja kahvi tökkii. Eiköhän nuo oireet riitä :)

Maaliskuun alkuun pitäisi vielä odottaa ultraan pääsyä. Mille rv:lle ootte np-ultran jo varanneet ajan saaneet? Kun siinäkin on tainnut käytäntö ihan viime aikoina muuttua.

Mädchen :heart: 6+3
 
Viimeksi muokattu:
Ja taas vuotaa :'(
Viimeks tullu vuotoa viime torstaina ja ehdin tässä iloita et nyt ne tais loppuu mutta ei...
Äsken kävin vessassa ja pyyhkiessä tuli KIRKASTA vuotoa hieman.
Voi luoja mua pelottaa ja ahdistaa tää... :'(
 
Täytyy sanoa, että tämä 4 tunnin pissan pidätys tekee todella tiukkaa. Varsinkin, kun heräsin taas huonoon oloon ja oksettaa. No, mutta on tämäkin sitten hoidettu, eli on vaan nyt kestettävä. Enää noin tunti ja sitten labraan.

Ihmettelin vain sitä, kun lapussa luki, että seulonta(siis jossa tutkitaan sitten tarkemmin) otetaan 9+ ->, mutta enhän mä vielä ole niin pitkällä :O En nyt sitten ymmärrä miten tämä asia menee? Täytyykö sitten ottaa uus verikoe sitä varten?

Huomenna täytyy kysyä neuvolalääkäriltä tätä asiaa kyllä tarkemmin.

Ps. Ei ainakaan vielä ole tullut tuhruja/vuotoja eilisestä seksistä, mutta aika näyttää. Kyllä on jotenkin "paikat kipeenä" kuitenkin, että en ihmettele, vaikka tulisi. Liukkaria kuitenkin käytettiin ja suosittelen muitakin käyttämään!

En oikeestaan harrasta mitään. Valokuvailtua tulee joskus, kun on hyvä (ja hemputin kallis) kamera. Liikuttua/käveltyä tulee myös päivittäin.

En ajattele synnytystä vielä. Kyllä sitäkin ehtii vielä ajatella :D

kaneli87, se jää, jos ei enempää tuu, mutta 2 haluaisin ja mies on puhunut myös toisesta. En haluaisi, että lapseni joutuu elämään ilman sisarusta. Niistä on aina korvaamaton tuki, kun vanhemmat kuolee tms.

HUOM. Voisitteko laittaa kysymykset joko vinoon tai näin, kiitos! :)

innoM + Pulla 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Katie8: Et ole ainoa joka ei syö vitamiineja. Minä en ole kokenut niitä tartpeelliseksi, sillä ruokavalio on kunnossa ja sitä kautta pitäisi saada kyllä kaikki tarvittava. (Paitsi tuon D-vitamiinin toki otan purkista.)

Vippaskonsteja ei meilläkään ole käytetty, jos sellaisia nyt edes on olemassa. Tosin raskautuminenkin kesti kaiken kaikkiaan 10 kiertoa (tosin se yksi keskeytynyt km siinä välissä rv 13 ja sen jälkeen meni 4 kiertoa, että lykästi uudelleen).

Harrastuksista sen verran, että liikunta on ollut mulle aina se nro yksi harrastuksissa. Tosin nyt on jäänyt jumpat ym. todella vähille tämän työmatkustelun vuoksi. Lenkillä (juoksemassa) yritän kyllä käydä 5-6 kertaa viikossa, sillä se onnistuu, vaikka reissussa olisikin. :) Muuten sitten kaikki ylimääräinen aika menee kyllä lapsen kanssa oleskeluun.

Minulle jää kyllä tämä raskaus viimeiseksi. Niin tosin päätimme jo esikon osalta, että se oli ensimmäinen ja viimeinen, mutta niin se mieli vaan muuttui. Mut tämä on nyt OIKEASTI viimeinen raskaus (jos siis päästään loppuun asti). :D

Paha olo jatkuu, mutta tähän olotilaan alkaa olla jo aika tottunut. Ja onneksi syöminen aina helpottaa tota olotilaa hetkeksi.

Ja noopu olikin kerennyt kirjoittamaan tuossa välissä. :hug: Minäkin ole sitä mieltä, että käy tarkistuttamassa tilanne, jaksamisia!

innoM: Mulla ainakin on ne seulontakokeet vasta ensi viikolla, jolloin on rv 9+.

Raisu rv 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

HIljaiseloa täällä.
Mädchen , np-ultra mulla vkolla 12+2. Täällä on ohje että rviikolla 11-13+6 tuo tehtäisiin.

Seksiä kokeiltiin PIIIIIITKÄSTÄ aikaa lauantaina, ja kas kummaa, verta tuli. Ei paljoa, mut niin ettei tartte enää aikoihin taas sekstailla.

Synnytyksestä, edellinen synnytys oli niin ihana (jos niin voi sanoa) että päätin siellä heti että tahdon synnyttämään uudestaan. Ja olen tosi iloinen jos pääsen sen taas kokemaan. Tosin voihan se olla ettei nyt ole yhtä ihanaa...

Mulla samat mielihalut kuin Carlotalla; omenaa, tomaattia ja suolaisia juustoja (eilen tehtiin vuohenjuustopizzaa). Lisäksi vielä joskus pari perunalastua (suolaa) tai raakaa perunaa. MEHUJA!

Noopulle kun jotenkin saisi mielenrauhaa, vaikka sieltä päivystyksestä.

:wave: Tehilla ja liisa 7+6
 
Ihanaa miten aktiivisia ootte, paljon on keskustelua ja porukkaa :)

Mie oon ihan passiivinen ja flegmaattinen (olipa hieno sana), kaikki töiden ulkopuoliset ajat vietän vaaka-asennossa, oon niin järkyttävän väsynyt. Pahoinvointi on yllättänyt, lauantaina piti käydä usempaan kertaan oksentamassa ja kunnon etominen on päällä ihan koko ajan. Olen oikeastaan oikein onnellinen näistä oireista, moisia kun ei ollut edellisessä tm-raskaudessa. Hiljalleen lähenee mun haamuraja 8+5 (2 keskenmenoa sattuneet päivälleen samaan aikaan, välissä aikaa 10 v) ja toiveissa on, että yli päästään! Ei ole ollut vuotoja tai muuta, kovasti jännittävää on silti käydä vessassa joka kerran. Noopu; oman mielenrauhan vuoksi ota yhteys vaikka omaan tk:een, mut otettiin ainakin kontrolliultraan heti, kun vuotoja tuli.

Kyllä tämä nappula jäänee viimeiseksi, kolme on ihan jees. Tietty ois kiva, jos sillä ois ikäisensä kaveri, mut tuskin isäntä lähtee enää mukaan....katsellaan.

Työelämästä sen verran, että itsellä mietinnässä uuden työpaikan haku, aukesi unelmien työpaikka ja ajattelin hakea, mietityttää kuitenkin tämä raskaus. Se ei ehdi vielä näkyä mahd. haastatteluihin mennessä enkä ajatellut kertoa, hiukka riskillä kyllä mennään...onko kellään kokemuksia työnhausta raskaana?

Voi että ei töissä olo nappaa ei yhtään, tahtoisin vaan petiin vällyjen alle, eteen kasan Runebergin torttuja ja kupin kuumaa kaakaota, kahvi kun ei enää oikein maistu. Miks ei äitiysloma voi alkaa aiemmin?

Sandemar 7+6
 
jeeni
Sandemar täällä sama tilanne. unelma työ auki ja olisi vakipaikka, mutta alkaa kesäkuussa. mä jäisin pois jo heinäkuun lopussa. eivät ehkä ilahtuisi uutisesta. lisäksi työ on sellainen, että ei ehkä olisi kaikkein turvallisin raskaana olevalle.

äitiyslomaa saisi olla kaikki alkuraskauden pahoinvointiviikot....etova olo jatkuvasti, vaikka rannekkeet hieman oloa helpottaakin. juuri sen verran, että viitsii töihin mennä, mutta olo on silti kauhea ja mieluummin nukkuisin pitkälle iltapäivään. mulla tää huono olo ajoittuu nimenomaan aamuun ja päivätyön kanssa se on tosi huono yhdistelmä :S

Töistä vielä sen verran, että oletteko kertoneet työnantajillenne vielä?
 
En ole maininnut työnantajalle vielä, elättelen toivoa, että irtisanoudun ensin :) Turha nuolaista ennenkuin tipahtaa, ei sitä työpaikkaa välttämättä tule saatua, mutta varmasti yritän! Pistin jo liittoon kysymyksen, että miten menetellä raskauden kertomisen kanssa haastatteluissa ja mahd. koeajalla.
 
R-M
Varhaisultrassa käyty ja siellä se n. 1,76 senttinen Möytty kölli ja sydän sykki! :heart: Voi vitsi miten oon onnellinen!! Toki tämä on vaan tän hetken tilanne mut näillä mennään nyt.. :) Omien laskujen mukaan oon nyt 7+3 mutta pikkusen koon puolesta oon 8+0. Elikkä LA aikaistu hieman, se ois 5.9. Sen voi listaan vaihtaa, jos Memelisa suinkin viitsii. :)

Niin, miehelle kertomisesta. Heräsin uudenvuodenaattona seittämältä ja ajattelin et tehäänpä nyt se testi pois alta. Olin siis täysin varma, että alavatsakipuilut tarkoittaa vaan alkavia menkkoja, mutta päätin tehä testin tietääkseni varmasti uskallanko ottaa skumppaa ym. Sitten siihen testiin ilmestyikin heti vahva plussa jota ihan "säikähdin". Juuri kun olin testin kanssa menossa herättää miestä niin se unisena tulee vastaan ihmettelemään että mitä mä oikein kolistelen. Unisin silmin se sit tiiraili testiä ja melko hämillään oli. Itekään en saanu sanaa suusta, siinä sit vaan hihiteltiin ja halittiin. :)

Mä en harrasta mitään. Niinku mitään oikeeta. :ashamed: Joskus käyn koiran kanssa lenkillä (koira on miehen "vastuulla", joten se lenkittäköön sitä riiviötä), mutta yleensä kotona ollessani katon telkkaria ja/tai roikun koneella. En oo koskaan harrastanu juurikaan mitään, pikkutyttönä kävin hevostalleilla yms mut siinäpä ne onkin sit ollu.

Nyt on kyllä pakko lähtee nukkumaan, niin kamala väsymys ettei iltavuoroa kyllä jaksa ilman päikkyjä|O
 

Yhteistyössä