SYYSKUUN SYKKIVÄT SYDÄMET *Helmikuussa*

Huippua ku niin paljon hyviä ultrakuulumisia täällä!! :)

Minä en edelleenkää oo neuvolaan edes ilmoittautunut.aattelin soittaa tuossa 10viikolla..

Mulla on noussut paino jonku verran,ehkä pari kiloa mutta se on ihan normaalia mulle. Raskauden puolen välin jälkeen ei siitten sitä painoa ole tullutkaa(yleensä) että parempi että sitä nyt vähän tuleeki... bmi on 20 joten haitaksi ei muutama lisäkilo oo;)

Migreeniä ei oo ollut vielä yhtää kertaa,aivan huippua.Se on niin kamalaa.....

Iltasin on etova olo,eilenki tuli oksennus. ILtaruuan jälkeen tulee AINA kamala väsy ja pakko mennä lepäämään.

Mutta ihan hyvin on menny,ei oo liian kamala olo että tämän ihan kestää...=)

Nyt kala uuniin ja pottujen kuorimiseen....:p

Pai ja Luna 8+5:heart:
 
innoM: Joo, np-ultrassa käytiin. Nt oli 2,08mm ja pää-perämitta 49mm. Kätilö sano että ton kokosella on hyvä että nt on alle 2,8mm. Veriseuloissa kävin ja ne soittelee sieltä jos on jotai hälyyttävää. Mutta oman mielen rauhani takia voin kuulemma soittaa ja kysyä ens viikon keskiviikkona jos sieltä ei oo mitään kuulunu :)
 
jeeni
ultrakuulumisia: tänään saivat mitattua jo sitä niskaturvotusta, viime viikolla oli vielä liian pieni, niin ei onnistunut. 1mm oli niskaturvotusta, riskit hyvin pieniä ja liikkeistä sai jo ++ :D kovat bileet oli menossa siellä.

meillä otettiin verikokeet ensin niin sitten saa tietää ultrassa tulokset heti, vähintään viikko aiemmin piti ottaa niin ehtivät vastaukset tulla ultraan.

muuten oloja: väsymys iltaisin ja autolla-ajo huono-olo...muuten ihan hyvin kaikki, pitää vaan muistaa syödä parin tunnin välein jotain tai iskee etova olo

jeeni ja tyyppi 11+6
 
Miuski siis aivan IHANAT nuo vaunut,mieki tahtoooooo!!!!!!

Itse ajattelin viedä esikoista hoitoon 1-2 krt viikossa,on kuite isällään joka toinen vk,joten oikeastaan en haluaisi edes viedä sitten ku ei ole pakko mutta kaverit on kuite siellä ja tuolloin poika 5v joten kaveritki tärkeitä ja aktiviteettia tarvitsee,ajattelin että ihan hyvä käydä sit sen kerran viikossa siellä...

En halua miekää pukea tyttöö vaaleenpunaiseen ja poikaa siniseen,mulla ihan ärsyttääki sininen väri,noh vaaleenpunainen ei niinkään ku esikoinen poika ;) mut puen lapseni vaatteisiin jotka ovat kivoja päällä,väriin katsomatta,oranssi/lime/ruskea on kivoja värejä =)
Vinkkinä esikoista odottaville,älkää ostako vaikeasti päälle puettavia vaatteita,ainakaa jos kovin kalliita,voi olla että jää käyttämättä!paras ostos itellä taisi olla H&M bodyt mitkä oli napeilla sivuilta kiinni,eli ei tarvinu pään yli vetää..enkä suosittele noita farkkuja minäkään..
Itselleni paras ostos oli H&Mltä sellainen imetystoppi,enpä juuri muuta tainnut synnytyksen jälkeen kotona pitää =)

(.) Aamulla heti herättyämme laitettiin kuulokkeet päähän ja kuunneltiin asukkia,nyt sain sykkeenki laskettua ja 156sain :) vielä viikko NPultraan =) ensi viikolle sain myös ajan neuvolan psykologille,toivottavasti sieltä saan sitten apua mielentilaan,mikä on nyt kylläki helpottanu,onneksi =)

JiiMii&asukki 11+2
 
Huomenta vaan kaikille... täällä taas päikkäreiltä herätty :)

Onnea kaikille hienoista ultra kuulumisista :heart: Täällä huomenna np-ultra jännittää ihan hirveästi... ei varmaan uni tuu yöllä kun odottaa pääsyä katsomaan pikkuista :heart:

Siis nuo vaunut tuolla Rokkibeibi sivustolla oli niiiiiiiin ihania!

Täällä viimeaikoina kärsitty päänsäryistä oikein urakalla... etova olo on pysynyt aika pitkälti poissa ja mieliteot ottaneet vallan... mikäs sen parempaa ku maustekurkut ja palvikinkku :D

Nyt jotain sapuskaa ja huomenna uusia kuulumisia :)
 
Ihania np-uutisia taas :) Nyt sitten odotellaan ainakin osa jo sitä rakenneultraa :) No, siis mä tosin odotan rv 16 ultraa, mutta rakennetta myös.

Vauvan vaatteista oon lukenut kans, että just noi kietaisu/sivuilla nepparit tyyppiset bodyt on käteviä ja niitä täältä löytyykin jo elokuussa ostetusta body kasasta ja varmasti tulee hankittua vielä monta lisää :) Imetystoppeja tulee aivan varmasti myös hankittua, kun tarvis on :) Mitäs muita vinkkejä löytyy noihin (vauvan)vaatteisiin?

Kotidopplerilla täälläkin aamulla kuunneltiin, mutta sykkeitä en ole vielä ainakaan yrittänyt laskea :)

JiiMii82, hyvä, että on jo parempi mieli :)

innoM + Pulla 12+4
 
Moikka moi kaikille!! Mun on pakko kirjoittaa tänne vaikka en tavallaan tälle puolelle enään kuulukkaan! Mulla meni siis 12.1 kesken ihan alkumetreillä:'(, muuuttta siitä on selvittu ihan hyvin ja viime keskiviikkona mä plussasin TAAS!!!:LOL: ihanaaa ihanaa ihanaaaa! en ollut uskoa sitä todeksi joten kävin myös sairaalan verikokokeilla ja HCG oli yli 5000 eli erittäin reilusti plussaa!! uskomatonta!!! kyllä meille sitten on tarkoitus sen toisen lapsen nyt syntyä! Mieskin oli hippasen verran ihmeissään :confused:, olisi ihan selvästi sitten kuitenkin ottanut vielä muutaman kuukauden harjoittelujakson alle-!!!! kihi kihi!!! ooon niin täpinöissäni!!! kunhan nyt pysyy kirppu sisällä-----.....
nyt siis suunnilleen vasta 5+5
 
Noista vauvan vaatteista: Mä tykkäsin tosi paljon just tytön aikana noista kietaisubodeista ja sit puolipotkuhousuista, siis sellasista missä on jalkaterät. Sukkahousut tuntui vaikeilta laittaa niihin pieniin pulleisiin makkarajalkoihin ja perus-sukat taas ei meinannu pysyä ollenkaan, tai sitten neiti nappasi ne pois (siis vähän isompana kun jo osasi). Asiasta viidenteen...Koin tosi hyväksi kapalossa nukuttamisen, niinhän ne vauvat "pakkaa" jo laitoksella :) Tyttö nukkui aina kapalossa hyvin ja pitkiä pätkiä, lämpimässä ja kun kädetkin on siellä kapalon sisällä niin ei pääse huitomaan/pelästymään omia käsiään taikka sitten raapimaan kasvojaan, sitä ehdottomasti aion seuraavankin kanssa jatkaa. Sitten kun tyttö oli isompi eikä saanut sitä oikein kapaloitua enää ja se aina joko potki peiton pois nukkuessaan tai oli "umpsukkelissa" sen alla kokonaan, niin laitoin sen siihen äitiyspakkauksen makuupussiin nukkumaan (leikkasin vaan ne nauhat pois ettei saa niitä suuhun) ja siellä se nukkui tyytyväisenä melkein vuoden vanhaksi! Suosittelen!

Mä oon kattellu noita kantoliinoja, onko muita jotka meinaa hommata liinan? Tytön kanssa mulla oli peanut shell kantopussi ja tykkäsin kyllä siitä varsinkin ihan pienenä vauvana kehto-asennossa kantaen.

Mulla palelu ja väsymys jatkuu vaan, lauantainakin nukahdin heti tytön perään ilta 21 ja yllättäen, sohvalle :D Niin ja nälkä ja jano on edelleen, ihan kokoajan ja mielitekoja piisaa, toki myös niitä ällöttäviä juttuja mitä ei suin surminkaan laittais suuhunsa, kuten meidän pakastimessa olevat broilerin rintafileet :x

Joku muistaakseni ihmetteli et alapään ominaishaju ois voimistunut nyt raskausaikana, mulla on selitys sille! Se haju ei ole muuttunut miksikään, vaan sun hajuaisti joka on nyt ihan yliherkkä! Mulla meinas yks aamu tulla bussissa oksu kun vieressä istuva nuori tyttö haukotteli jatkuvasti ja sen hengitys haisi "aamulle" eli tympeälle!! Eli todellakin on hajuaisti herkempi kuin aikaisemmin!

Tasan viikon päästä np-ultra, jee ja jännitys!
miirikki ja pötsi 10+4
 
Pai kannattaa soittaa jo nyt. Meillä ainakin oli 2 vk jonot ennen kuin pääsi neuvolaan ja vasta sen jälkeen voivat laittaa paperit vetää np-ultraan ja se pitäisi tehdä jo rv 12 paikkeilla. Eli soita ihmeessä.

Mädchen täällä toinen, joka syö huonommin kuin ennen. Mulle tuottaa oikein ongelmia saada päivittäin syötyä edes kohtuullinen määrä ruokaa tätä nykyään. Kaikki etoo ja mitään ei tekisi mieli. Kauppaan menin tänään sillä mielellä, että ostan kaikkea mitä tekee mieli. Olipahan harvinaisen pieni ruokalasku! Mä olen oikeasti huolissani ruoan määrästä, jonka saan alas. Tiedän, että pitäisi saada menemään liki tuplamäärä siihen verrattuna mitä syön nykyään. Ja silti tuntuu, että olen koko hereillä olo aikani syömässä jotain vastentahtoisesti. Karkkiakin kokeillin tänään syödä, jos olisi herättänyt ruokahalua ja pyh. Paha olo tuli muutamasta konvehdista. Eipähän tartte suklaaseenkaan koskea enää.

Onnittelut kaikille ultrassa kävijöille! Kateeksi käy :)

Vaikeasti puettavat vauvanvaatteet tuli ostettua esikoiselle. Ei sitä tajunnut miten epäkäytännöllistä on joku vaate, jossa on huppu(jää niskaan ryttyyn) tai, ettei hame ole mikään hyvä vaate vauvalle. Eikä sellaiset, jota joutuu vetämään vauvan pään yli ilman, että on tosi löysä pääaukko. Potkupuvut olivat ihan ehdottomasti parhaita ja pitää vauvankin lämpöisenä bodyn kera. 2-osaiset vaatteet on södejä, mutta epäkäytännöllisiä normaalissa elämässä.

Svantje onnittelut plussasta ja liima ja jarrusukkia matkallenne.

Omaa napaa: Väsyttää, etoo ja väsyttää. Nukahdan joka ilta 16-17 aikaan ja pääsen hädin tuskin sängystä ylös 21 aikaan syömään. Ruokailut, kuten alussa kirjoitinkin ovat ongelma, kun mitään ei tee mieli ja tulee syötyä aivan liian vähän. Pakko siis herätä iltaisin kesken unien syömään kuten myös öisin. Pari tuntia iltaisin ja öisin menee sitten tankatessa vastentahtoisesti ruokaa ja siksi tietty illat menee nukkuessa. Lapset olivat ihan ihmeissään, kun olin koko illan taas kuorsannut :D
 
Vauvanvaatteista Aion taaskin pitää vaavia mahd. paljon ilman vaippaa ns. vessahätäviestintää jolloin paidat (kietasumalli) ja housut paras. Ajattelin myös kokeilla kapaloa ainakin yöksi.

Mulla ollut pieni hysteria päällä. Suutun ja itkeskelen ihan mistä sattuu. Mahan turvotuskin laski ja tietty rupesin miettimään että kaikki ei oo kunnossa. Muuten oireet on ennallaan eli oksennan, oksennan ja oksennan. Lisäksi sain ihan järkyt kutisevat näppylät :kieh: niitä on kaikkialla muualla paitsi kasvoissa. En oo muuta keksinyt kun että ovat joko "pakkasnäppyjä" mulla kun on herkkäiho joka reagoi vähän kaikkeen tai sitten ihan silkasta stressistä. Onneksi tänään on se mun parjaama np ulta niin saan valittaa vaivojani lääkärille ja samalla näen vauvan jonka on parasta olla hyvinvoiva ja hengissä.
 
InnoM Sieltähän se sitten eilen kolahti postiluukusta "tulos normaali ja lisääntynyttä riskiä ei ole todettu" huh huh helpottava olo :)

heinäneito Osallistuin molempiin. :) ja kaikki on ok

Sukupulesta kun on ollut puhetta niin ollaan miehen kanssa päätetty että tässä raskaudessa kysytään sukupuoli :)

O&O + pikkuinen 11+3

Tosiaan kun etusivulla ei ole osaa tiedoista joten tässä olis.
Ikää 23, synnytyssairaala NKL, LA 10.9.2011
 
POKSA, 10 +0, 11. vko ja alkiosta on tullut sikiö :heart: (olettaen että joku kyydissä vielä on...)

Me emme siis ole olleet missään varhaisultrassa, joten meillä ei ole muuta oletusta kuin mun vointi ja väsymys ja mahan lievä kasvu. Veljen mielestä oli kasvanut hiukan, omasta mielestä se on vaan läskiä, tai kai siinä jotain hiukan on... No, 9 pvä ja sitten ollaan viisaampia.

Kaikille hyviä ultravastauksia saaneille onnittelut ja svantje tervetuloa vaan, kyllä tänne tulla saa :)
 
svantje, onnittelut uudesta plussasta! :) Nyt toivotaan, että siellä pysyy pikkuinen matkassa! Kerro ihmeessä jatkossakin kuulumisiasi :) Meinaatko käydä varhaisultrassa? :)

Täytyy myöntää, ettei oo oikein käsitystä noista kantoliinoista yms. Tiedän kyllä mitä ne on, mutta kokemuksia en ole lukenut ja en tiedä miten täällä sitten päädytään mihinkin :) Ihanaa lukea noita kokemuksia nyt ainakin noista vauvanvaatteista, kun niistä jotain tajuan :D

Tsempit kaikille np-ultraan menijöille! :)

O&O, no niin tosi hyvä juttu :) Nyt vaan nauttimaan raskaudesta ja masun kasvattelua!

(.) Kyllä täälläkin on turvotus (sitä oli ehkä ennen oksentelua enemmänkin?) hävinnyt. Nyt olo on aika "normaali". Kakomista lähinnä nämä aamut. Väsymystä tosin on edelleen, mutta sekin alkaa selkeesti helpottaa :) Rinnat on edelleen kipeet. Jatkuvasti paleltaa, mutta tämä asunto on muutenkin aika kylmä näillä pakkasilla. Itken todella helposti (ja tätä on jatkunut koko raskausajan) tai oikeestaan herkistelen telkkaria katsoessani. Kiukkuamista turhasta tms ei juurikaan enää ole ollut. Jotenkin sitä on nyt vaan niin onnellinen tästä kaikesta, joten ei jaksa turhasta nalkuttaa :D :heart:

innoM + Pulla 12+5
 
Svantjelle onnittelut, ihanaa!

Vauvanvaatteista
: Minäkin suosittelen kietaisubodyja ja ehdottomasti neppareilla varustettuja, nauhoista ei ole mihinkään :p Lisäksi joko potkuhousut tai puolipotkarit. Sukkahousuja ei ihan pienelle vauvalle ole mitenkään mukava pukea. Ja mä rakastan ihania pehmeitä velourhousuja. Täytyy niitä vissiin hankkia lisääkin :) Meidän vanhat vauvanvaatteet ovat edelleen mun siskollani lainassa. Tässä on semmoinen hassu juttu, että siskokin odottaa vauvaa ja laskettu aika hänellä on pari kuukautta ennen minua. Kurja pyytää vaatteet takaisin, toisaalta ehtisihän hän niitä pienimpiä hetken käyttämäänkin vielä. Mutta kun toisaalta tahtoisin sitten aikanaan laittaa ajoissa vauvan tavarat valmiiksi. Eihän tää oikeasti niin hankala asia ole, mutta mietin kuitenkin :)

G: Meillä mies osallistuu hyvin lastenhoitoon, silloin kun on kotona ja joutunee joksikin aikaa vielä enemmän vastuuseen isompien hoidosta, kunhan tämä kolmonen syntyy. Niin se meni kuopuksen syntymänkin jälkeen. Ja vauvan kylvetys on aina ollut isän homma :) Mä en kovin montaa kertaa noita lapsia ole ihan vauva-aikana kylvettänyt.

Viikko vielä lääkärineuvolaan... siellä saa sitten tietoa, onko masussa ketään.

Mädchen :heart: 10+4
 
Ja uudestaan kun hävitin tekstin...

Kantoliinasta joku kyseli. Mulla löytyy kaapista trikoinen Baby Bundler, kirppikseltä esikoista odottaessa ostin. Pituutta liki kuusi metriä ja todella hyvä ollut käytössä. Jos joku liinan aikoo hankkia, niin suosittaisin pitkää liinaa. Kaupassa saa myös varmaan kokeilla, että mikä tuntuu itselle hyvältä. Olen tosiaan tykästynyt tuohon trikoiseen, käsittääkseni ero on lähinnä siinä, että joustaa paremmin kuin kudottu liina, joten sidontojen tiukkuus ja vauvan laittaminen liinaan saattaa vaihdella. Oli joskus kokeilussa myös kudottu liina, mutta oli mulle liian lyhyt niin en osaa kovin positiivisia käyttökertomuksia sanoa.
Taaperolle trikoinen liina on kyllä mun mielestäni liian joustava ja yli puolitoistavuotiaan kanssa en ookkaan liinaillu. Ihan vastasyntynyttä en oo myöskään liinaan laittanu, mielestäni en oo saanu tarpeeks tiukkaa sidontaa niin pienen niskalle tehtyä, mutta muutaman viikon ikäsestä oon liinassa molempia kantanu.

Kapalosta On hyvä keksintö varsinkin pienelle, tosin ei Taysissa ainakaan lasta kapaloon laiteta, Vammalassa taas se oli ihan sääntönä. ;)

Vaatteista Riippuu tosi paljon mitä vauvalla tykkää käyttää. Ite esim. en tykänny puolipotkareista yhtään johtuen siitä, että meillä on vanha ja vetonen talo ja lapselle pitää laittaa vähintään kaks, mielellään ainakin kolme kerrosta vaatetta. Sukkahousut alimmaisena on vähemmän tönköt. Potkupukuja oon käyttäny vaan yökkäreinä. Kietasubodyt on olleet aivan loistava hankinta varsinkin ihan pienellä. Ja tietenkin kannattaa niitä pieniä myssyjä jostain haalia, ainakin jos on vetonen huusholli.
Itellä Mammavaatteina ollu aina tavallisia tunikoita ja sit jotain mamma-alaosia. Mitään imetysvaatteita mulla ei oo liivejä lukuunottamatta ollu, en todellakaan oo tajunnu, että mikä järki jossain imetyspaidassa on. Tai siis en vaan osaa käyttää sitä luukkua, kun musta on vaan niin paljon helpompi nostaa puseron helmaa ja laittaa vauva sitä kautta tissille.
Suosittelen hankkimaan muuten kestoliivinsuojia, ovat olleet meikäläisellä paljon kätevämpiä kun kertakäyttöset, joista maito on tullut aina todella helposti läpi puseroon asti. Kestot pitää paremmin ja on helpot pestä muun pyykin seassa.
 
Moi!

Jiimii82: Tosi ihanaa että sulle menee paremmin!:heart:

Svantje: Paljon onnea plussasta! :heart:

Mulla on np-ultra vasta rv 13+5, eli aika myöhään. Esikoista odottaessa oli rv 10+5. No, luotan mun lääkäriin joten en rupee tuosta stressaamaan.

Kantoliina on tuolla kaapissa, mutta en oo koskaan oppinut käyttämään sitä. Se ei oo vaan mun juttu. Aion ostaa Manducan kantorepun, siitä olen kuullu paljon hyviä kokemuksia. Viimeksi meillä oli BabyBjörnin kantoreppu, mutta siinä mulla meni selkä ja hartiat ihan sököksi kun on taipumusta siihen että hartiat ei kestää paljoo rasitusta.

Kapalossa meidän poika nukkui muutaman kuukauden. Muuten ei nukkumisesta tullut oikein mitään kun pikkunen ei rauhoittunut ja sätki ja huitoi miten sattui. Joten kapalo auttoi meillä tosi paljon.

Itse tykkään kanssa vauvalla kietaisubodeista joissa on nepparit sekä puolipotkuhousuista. On tosi käteviä käyttää! Kaksiosaiset vaatteet on mielestäni epäkäytönnöllisiä. Ja bodeja käytän pojalle edelleen, vaikka onkin jo yli 2v. Kohta ei taida enää kokoja bodeista löytyä, harmittaa jo nyt siirtyä t-paitoihin jne.

Mun mielestä imetyspaidat on tosi käteviä ja aion ostaa niitä tällä kertaa lisää. Kävin vauvan kanssa paljon kaupungilla, kahviloissa, kylässä, matkoilla ja oli helppo ottaa tissi esille imetyspaidan ansioista siitä luukusta eikä tarvii nostaa koko paitaa ylös imettääkseen. Tosin enhän vielä edes tiedä, onnistuuko koko imetys tällä kertaa mutta toivotaan!

Nyt pitää mennä, on vaikka mitä tekemistä! Moi moi!

Casanna 10+2
 
Tuosta kahden edestä syömisestä; oletteko te lukeneet niitä opuksia jotka teille neuvolasta jaettiin? :) Niissä nimittäin tulee useasti esille, että ei odottavan äidin ei kuulu syödä tuplasti enemmän ruokaa kuin normaalistikkaan, vaan ainoastaan tuplaten terveellisemmin. Oikeasti se kalomäärä mitä odottava tarvitsee normaalia enemmän on ainoastaan 200-300 ylimääräistä kaloria päivässä, jotka saa jo yhdestä voileivästä, lasista rasvatonta maitoa ja omesta ;)
Eli tämä omena, voileipä ja maitolasi ovat ne mitkä pitäisi syödä ylimääräisinä. Eli aika vähän :)
Mulla on ihan samaa ongelmaa kuin muillakin, eli ruoka ei maistu oikeen yhtään, mutta en ole vielä ottanut siitä stressiä, pyrin vaan syömään terveellisesti sen mitä syön. Ensimmäisen kolmanneksen aikana painon ei juuri edes kuuluisi nousta.

Mäkin kyllä kehotan Paita varaamaan jo neuvola-ajan, sillä voit tosiaan joutua jonottelemaan ja np-ultra pitäisi tehdä viikoilla 10+0 -13+6 ja sitä ennen olisi hyvä ottaa verikokeita ja muita.
Joten Casanna sulla on vielä ihan normaaliajan rajoissa, eli ei ole aihettakaan stressiin :)

Mä olin tänään kromosomipoikkeavuuskokeissa ja tulokset saan sitten tuonne np- ultraan :) Samaten ne hepatiitti, kuppa ja hiv- tulokset tulevat sinne.

innoM Mä luulen, että mies osallistuu paljon tulevan vauvan hoitoon, vaikuttaa jo nyt niin kovin innostuneelta, jännä nähdä miten se vaipanvaihto sitten onnistuu :D

Ihania uutisia täällä ollut tosi monella ja niin monet ovat jo päässet np- ultraan asti!! :heart: Ajatelkaa kohta meillä kaikilla on jo eka kolmannes takana, enää kaksi edessä!!
Mä hoksasin eilen, että tuleva äitienpäivä on mun ensimmäinen äitienpäivä, jolloin olen jo melkein äiti :heart:

Ihania uutisia Svantjellakin! :) Toivotaan, että tämä matkalainen nappaa tiukemmin kiinni! :heart: Jää ihmeessä kirjoittelemaan tännekin!!

Vaniljainen ja Kultakimpale 9+2 :heart:
 
Vaniljainen, joo olen lukenut ja tiesin kyllä asian, ettei kahden edestä edes saa syödä :D Lähinnä ajattelin, että jos joku vetää kokoajan jotain ruokaa ajatellen, että nyt täytyy syödä kahden edestä :D Kyllä mä taisin ennen raskautta syödä enemmän, kuin nyt. Huonon olon takia ei juurikaan maistu ruoka, mutta eiköhän tilanne parane tässä, kun toi pahoinvointi loppuu (jos loppuu :D ) :)

Hieman häirinnyt eräs asia, kun ei tahdo maistua maito! Jukurttia ja juustoa syön, mutta maitoa en vaan saa alas litkittyä : /

Ja toinen asia on myös se, että monet puhuneet noista maitohappobakteereista, että moniko niitä ottaa ja millaisia käytätte? Ja mihin nämä "auttaa"/vaikuttaa?

Luin tossa taas yks päivä miten tärkeetä foolihappo on raskausaikana. Foolihapon syömisen purkista aloitin oviksen aikaan, joten toivottavasti tarpeeksi hyvissä ajoin :)

"Foolihapon puute lisää merkittävästi sikiön hermoston vaikeita kehityshäiriötä eli hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Sulkeutumishäiriön seurauksena voi olla selkärankahalkio ja aivottomuus (anenkefalia), jotka johtavat sikiön kuolemaan. Suomessa tällaisia tapauksia ilmenee vuosittain n. 50. Puolet näistä tapauksista syntyy vammaisena ja puolet johtaa raskauden keskeytymiseen. Hermostoputken kehittymisen kriittisin aika on heti hedelmöittymistä seuraavat neljä viikkoa. Siksi foolihapon saannin riittävyys olisi varmistettava ennen raskauden suunnittelua, ensimmäisellä neuvolakäynnillä ollaan myöhässä."

G: Mies osallistuu täälläkin kyllä kaikkeen mihin minäkin, mutta imetys taitaa olla mun heiniä :D

innoM + Pulla 12+5
 
ihania ultrakuulumisia monella :). melkein oon kade ku ootte päässy jo np-ultraan saakka ja nähny pikku kädet heilumassa :).
mä kävin tänään varhaisultrassa, joten nyt on sit varmaa et jotain elämää siel masussa on. mut viikot tuli reippaasti alas päin, aamulla viel elettiin viikkoi 9+3, mut nyt se onkin ehk 6+6. viikon pääst on kuitenki viel kontrolli, joten varmennusta viel odotellaan :). tiedossa oli kyl et viikot melko varmasti tippuu koska menkat nii epäsäännölliset. meinasin kyl et pysyn tääl teijän mukana vaik laskettuaika taitaa mennä lokakuun puolelle :). esikoinenki synty reilun kuukauden etuajassa, joten jospa tääkään ei malta loppuun asti mukana olla..
kamala nälkä, taas. pakko mennä syömään joku omppu tai vastaava..

viliina ja viikkoja jotain 6+6 ja 9+3 väliltä :)
 
Ihanaa, oon niin onnellinen. :D Np-ultra siis takana ja pieni vastasi täysin niitä viikkoja, joita "pitikin". La ei siis muuttunut, vaan pysyi samana 3.9. Turvotus oli 0,8 mm ja kaikki oli kunnossa ja rakenteet näytti siltä, miltä kuuluukin. Veriseulaan pääsin vielä ultran jälkeen, sillä en silloin viikolla 10 päässyt käymään verikokeessa työreissujen vuoksi. Mulla on kuulemma taaksepäin kallistuva kohtu ja pikkuinen pysyttelikin aikalailla piilossa (vaikka vilkkaasti liikkuikin) eli ultrattiin päältä ja alakautta, jotta saatiin kaikki tarvittava katsottua. Nyt tuntuu vaan niin hienolta kaikkien näiden keskenmenojen ja vuotojen jälkeen. Rakenneultraan sain ajan vajaan parin kuukauden päähän.

Svantje: Onnea plussasta! :flower:

Meillä mies on osallistunut tosi hyvin esikoisen hoitoon, joten en usko sen jatkossakaan olevan ongelma.

Raisu 12+3
 
jeeni
syömisistä ei tee mieli, mutta tekee kuitenkin. pakko syödä jotain 2h välein tai yököttää. mutta esim. aiemmat jokapäiväiset ruokani jogurtti+marjoja ei toimi, ei pysy sisällä. siispä vaihdoin viiliin ja sekin mielellään ilman mitään erityisempää. jos salaattia näkee, sitä tekee mieli, mutta sitten kun maistaa niin ei enää teekään :/ säännöllisesti oon koittanut syödä, mutta ruokavalioon on tullut pikkasen enemmän lihaa ja perunaa kuin aiemmin: ne vaan maistuvat nyt paremmin kuin moni muu ruoka. ja täytyy tunnustaa, että suklaata on tullut naposteltua.


hikoilusta
hikoiluttaako teitä? täällä ei meinaa mitenkään pysyä kainalot kuivina, ja siihen ei vaikuta onko kylmä vai kuuma. kylmässä melkein hikoilee enemmän, mikä ei ole kovin kivaa.

pai miksi odotella sen neuvolan varaamisen kanssa? jos varaat aiemmin saat helpommin sellaisen ajan mikä sopii kalenteriisi :) ei se haittaa vaikka sen aikaisin varaisi, voihan sen käynnin sopia sitten kuitenkin vaikka sinne viikolla 10.
 

Yhteistyössä